ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Θεσσαλονίκη: «Απελευθερώνονται» τα χέρια του Συμπαραστάτη του Δημότη και της Επιχείρησης

Ποια είναι η νέα επικεφαλής του θεσμού, Π. Δρίτσα, και τι θέλει να αλλάξει η διοίκηση Αγγελούδη

 12/03/2024 07:00

Θεσσαλονίκη: «Απελευθερώνονται» τα χέρια του Συμπαραστάτη του Δημότη και της Επιχείρησης

Δημήτρης Λαζόπουλος

Νέο πρόσωπο απέκτησε ο Συμπαραστάτης του Δημότη και της Επιχείρησης στον δήμο Θεσσαλονίκης, μετά την εκλογή της νομικού και άλλοτε δημάρχου Τριανδρίας, Πολυξένης Δρίτσα. Ο Συμπαραστάτης του Δημότη και της Επιχείρησης είναι ένας θεσμός που προβλέπει ο νόμος και για τον οποίο η νέα διοίκηση Αγγελούδη έχει δηλώσει τη βούλησή της να τον αναβαθμίσει και να του δώσει χώρο να παράγει έργο.

Ποιος είναι όμως ο ρόλος του Συμπαραστάτη; Είναι αρμόδιος να μεσολαβεί μεταξύ των δημοτικών υπηρεσιών και των δημοτών ή επιχειρήσεων, όταν κατατίθεται κάποια επώνυμη καταγγελία από τους τελευταίους που αφορούν φαινόμενα κακοδιαχείρισης και κακοδιοίκησης των υπηρεσιών. Στόχος του είναι να βρεθεί λύση, δίχως όμως αυτό να «σημαίνει ότι σε κάθε καταγγελία έχει δίκιο ο δημότης», όπως παρατηρεί η κ. Δρίτσα μιλώντας στη «ΜτΚ».

Κάθε φορά που ο Συμπαραστάτης λαμβάνει μία καταγγελία, απευθύνεται στις αρμόδιες υπηρεσίες, συλλέγει τις πληροφορίες που θέλει, επεξεργάζεται τα δεδομένα και απαντάει εντός 30 ημερών στον καταγγέλλοντα, εγγράφως ή προφορικώς. Εάν κρίνει ότι η απάντηση της υπηρεσίας δεν έχει βάση, ο Συμπαραστάτης μπορεί να προβεί σε συστάσεις και προτάσεις που δεν έχουν όμως υποχρεωτικό χαρακτήρα ως προς την υλοποίησή τους.

Μέσα στα καθήκοντα του θεσμού είναι η σύνταξη έκθεσης, στο τέλος κάθε χρόνου, για τις καταγγελίες που έχουν κατατεθεί, τον ρυθμό ανταπόκρισης των υπηρεσιών. Έπειτα, η διοίκηση του δήμου μπορεί να αναλάβει δράση βάσει των προτάσεων του Συμπαραστάτη. «Εκεί που αποσκοπεί ο θεσμός είναι στην καλύτερη λειτουργία των υπηρεσιών του δήμου», συνοψίζει η Π. Δρίτσα.

Έχοντας αναλάβει καθήκοντα από την 1η Μαρτίου έχει λάβει ήδη τρεις καταγγελίες, επί των οποίων θα αποφανθεί τις επόμενες ημέρες. Η μία αφορά μετακίνηση κάδων απορριμμάτων, η δεύτερη αίτημα για διαπλάτυνση πεζοδρομίου προκειμένου να εξυπηρετούνται ευπαθείς ομάδες και η τρίτη θα ανοιχθεί τις επόμενες ημέρες. Παράλληλα, άλλες 20 καταγγελίες έχουν κατατεθεί από την 1η Ιανουαρίου στον Συμπαραστάτη και μέχρι το τέλος Μαρτίου θα έχουν απαντηθεί και οι 23, όπως εκτιμά η κ. Δρίτσα.

Το 2023 είχαν κατατεθεί στον δήμο περίπου 50 καταγγελίες με τις περισσότερες να αφορούν πολεοδομικά θέματα, ζητήματα δημοτικής αστυνομίας (για κλήσεις, ράμπες, πεζοδρόμια και τραπεζοκαθίσματα) και ζητήματα πλημμελούς καθαριότητας σε διάφορες γειτονιές, σύμφωνα με τα στοιχεία που ήρθαν σε γνώση της κ. Δρίτσα.

Ο δήμαρχος, Στέλιος Αγγελούδης, «είναι διατεθειμένος να ισχυροποιήσει τον θεσμό που σημαίνει ότι θα κρίνει και ο ίδιος αν θα κάνει διορθωτικές κινήσεις και πώς θα διαχειριστεί την έκθεση που θα του καταθέτω. Η διοίκηση αυτή έχει στόχο να εισακούεται ο δημότης», διαβεβαιώνει η ίδια. Και μπορεί να μην έχει ακόμη πλήρη εικόνα της αποτελεσματικότητας των υπηρεσιών του δήμου Θεσσαλονίκης, σημειώνει όμως ότι σίγουρα υπάρχουν ελλείψεις αλλά και περιθώρια βελτίωσης. «Νομίζω όλοι μπορούν να φτάσουν σε ένα πολύ καλό επίπεδο», θεωρεί.

Τι πρέπει να γνωρίζουν δημότες και επιχειρήσεις

Τι πρέπει να γνωρίζουν όμως οι δημότες και οι επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται στον δήμο; «Δεν παίρνω εγώ τις αποφάσεις. Θα έλεγα στους δημότες να είναι συγκεκριμένες οι καταγγελίες τους και να αφορούν πραγματικά το σύνολο του δήμου και όχι ατομικά ‘θέλω’. Ο δήμος πρέπει να λειτουργεί ως ένα σύνολο και να εξυπηρετεί εξίσου όλους και όχι να ευνοεί κάποιον εις βάρος των υπολοίπων γιατί έχουμε τέτοια θέματα», διαμηνύει η νέα Συμπαραστάτιδα του Δημότη και της Επιχείρησης.

Οι καταγγελίες μπορούν να αφορούν οποιοδήποτε θέμα αφορά τον δήμο, όπως μία απλή κλήση της δημοτικής αστυνομίας για την οποία ένας δημότης κατέθεσε ένσταση και απορρίφθηκε ή μία άσχημη συμπεριφορά που μπορεί να βίωσε κάποιος από υπάλληλο του δήμου. Σε κάθε περίπτωση όμως, ο δημότης πρέπει να απευθύνεται αρχικά για το πρόβλημά του στην αρμόδια υπηρεσία, εξηγεί η ίδια.

Παράλληλα, η κ. Δρίτσα προαναγγέλλει ότι θα δέχεται δημότες και επιχειρηματίες στο γραφείο της οι οποίοι δεν διαθέτουν e-mail ή υπολογιστή για να κάνουν καταγγελία. «Θα κοιτάξω κάθε Παρασκευή να δέχομαι δημότες που δεν έχουν τη δυνατότητα αυτή, ώστε να επιλαμβάνομαι και αυτών των θεμάτων. Θέλω να έχει πιο προσωπικό χαρακτήρα» η επικοινωνία, σημειώνει η ίδια. Στο ίδιο πλαίσιο επισημαίνει ότι θα καταθέτει έκθεση στη διοίκηση του δήμου κάθε έξι μήνες αντί για 12 που ορίζει η νομοθεσία.

Τα κίνητρα για την υποψηφιότητα και η δέσμευση του Αγγελούδη

Στο ερώτημα γιατί επέλεξε να θέσει υποψηφιότητα για τη θέση, η κ. Δρίτσα τονίζει: «Ασχολούμαι από το 1992 με την Τοπική Αυτοδιοίκηση. Πιστεύω σε αυτήν και πιστεύω ότι το επίκεντρό της πρέπει να είναι ο δημότης. Οι υπηρεσίες να ξέρουν ότι έχουν υποχρέωση να εξυπηρετούν τον δημότη και ο δημότης να σέβεται τις υπηρεσίες και τους ανθρώπους που δουλεύουν σε αυτές. Έβλεπα δημότες να ταλαιπωρούνται από διάφορες υπηρεσίες, από τα στεγανά, από την έλλειψη ευελιξίας και αυτό με ώθησε και ξέρω ότι μπορεί να διορθωθεί».

Καθώς εκλέχθηκε με τα 2/3 των ψήφων του Δημοτικού Συμβουλίου, αυτό «με επιφορτίζει με υποχρέωση να ανταποκριθώ επάξια σε αυτό που περιμένει το δ.σ. και η δημοτική Αρχή από μένα», συμπληρώνει η ίδια.

Από την άλλη, πρόσφατα ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης χαρακτήρισε τον Συμπαραστάτη του Δημότη και της Επιχείρησης, από το βήμα του δ.σ., ένα πολύτιμο εργαλείο και για αυτό η διοίκησή του στοχεύει στην αναβάθμισή του. «Είμαστε προσηλωμένοι να υπηρετήσουμε το δημόσιο συμφέρον με απόλυτη διαφάνεια», ανέφερε ο κ. Αγγελούδης και δεσμεύθηκε πως ο Συμπαραστάτης θα λειτουργεί ανεξάρτητα.

Ταυτόχρονα, μιλώντας για τους λόγους που τον οδήγησαν να προτείνει την κ. Δρίτσα για τη θέση της επικεφαλής του θεσμού, ο κ. Αγγελούδης παρέπεμψε στη νομική της συγκρότηση και εμπειρία, στο θετικό αποτύπωμα των υπηρεσιών που είχε παράσχει ως δήμαρχος Τριανδρίας αλλά και στην κοινωνική καταξίωσή της, και στην προ ετών συμμετοχή της στο δ.σ. Θεσσαλονίκης ως δημοτική σύμβουλος.

dritsa.jpg

Ποια είναι η Π. Δρίτσα

Η Πολυξένη Δρίτσα γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1965, ενώ το 1989 αποφοίτησε από τη Νομική Σχολή του ΑΠΘ. Από το 1991 είναι μάχιμη δικηγόρος και διαπιστευμένη διαμεσολαβήτρια του υπουργείου Δικαιοσύνης.

Επίσης, είχε διατελέσει δημοτική σύμβουλος Τριανδρίας από το 1992 έως το 1996 και δήμαρχος Τριανδρίας από το 1997 έως το 2010, ενώ το 2011 εξελέγη δημοτική σύμβουλος Θεσσαλονίκης.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 10.03.2024

Νέο πρόσωπο απέκτησε ο Συμπαραστάτης του Δημότη και της Επιχείρησης στον δήμο Θεσσαλονίκης, μετά την εκλογή της νομικού και άλλοτε δημάρχου Τριανδρίας, Πολυξένης Δρίτσα. Ο Συμπαραστάτης του Δημότη και της Επιχείρησης είναι ένας θεσμός που προβλέπει ο νόμος και για τον οποίο η νέα διοίκηση Αγγελούδη έχει δηλώσει τη βούλησή της να τον αναβαθμίσει και να του δώσει χώρο να παράγει έργο.

Ποιος είναι όμως ο ρόλος του Συμπαραστάτη; Είναι αρμόδιος να μεσολαβεί μεταξύ των δημοτικών υπηρεσιών και των δημοτών ή επιχειρήσεων, όταν κατατίθεται κάποια επώνυμη καταγγελία από τους τελευταίους που αφορούν φαινόμενα κακοδιαχείρισης και κακοδιοίκησης των υπηρεσιών. Στόχος του είναι να βρεθεί λύση, δίχως όμως αυτό να «σημαίνει ότι σε κάθε καταγγελία έχει δίκιο ο δημότης», όπως παρατηρεί η κ. Δρίτσα μιλώντας στη «ΜτΚ».

Κάθε φορά που ο Συμπαραστάτης λαμβάνει μία καταγγελία, απευθύνεται στις αρμόδιες υπηρεσίες, συλλέγει τις πληροφορίες που θέλει, επεξεργάζεται τα δεδομένα και απαντάει εντός 30 ημερών στον καταγγέλλοντα, εγγράφως ή προφορικώς. Εάν κρίνει ότι η απάντηση της υπηρεσίας δεν έχει βάση, ο Συμπαραστάτης μπορεί να προβεί σε συστάσεις και προτάσεις που δεν έχουν όμως υποχρεωτικό χαρακτήρα ως προς την υλοποίησή τους.

Μέσα στα καθήκοντα του θεσμού είναι η σύνταξη έκθεσης, στο τέλος κάθε χρόνου, για τις καταγγελίες που έχουν κατατεθεί, τον ρυθμό ανταπόκρισης των υπηρεσιών. Έπειτα, η διοίκηση του δήμου μπορεί να αναλάβει δράση βάσει των προτάσεων του Συμπαραστάτη. «Εκεί που αποσκοπεί ο θεσμός είναι στην καλύτερη λειτουργία των υπηρεσιών του δήμου», συνοψίζει η Π. Δρίτσα.

Έχοντας αναλάβει καθήκοντα από την 1η Μαρτίου έχει λάβει ήδη τρεις καταγγελίες, επί των οποίων θα αποφανθεί τις επόμενες ημέρες. Η μία αφορά μετακίνηση κάδων απορριμμάτων, η δεύτερη αίτημα για διαπλάτυνση πεζοδρομίου προκειμένου να εξυπηρετούνται ευπαθείς ομάδες και η τρίτη θα ανοιχθεί τις επόμενες ημέρες. Παράλληλα, άλλες 20 καταγγελίες έχουν κατατεθεί από την 1η Ιανουαρίου στον Συμπαραστάτη και μέχρι το τέλος Μαρτίου θα έχουν απαντηθεί και οι 23, όπως εκτιμά η κ. Δρίτσα.

Το 2023 είχαν κατατεθεί στον δήμο περίπου 50 καταγγελίες με τις περισσότερες να αφορούν πολεοδομικά θέματα, ζητήματα δημοτικής αστυνομίας (για κλήσεις, ράμπες, πεζοδρόμια και τραπεζοκαθίσματα) και ζητήματα πλημμελούς καθαριότητας σε διάφορες γειτονιές, σύμφωνα με τα στοιχεία που ήρθαν σε γνώση της κ. Δρίτσα.

Ο δήμαρχος, Στέλιος Αγγελούδης, «είναι διατεθειμένος να ισχυροποιήσει τον θεσμό που σημαίνει ότι θα κρίνει και ο ίδιος αν θα κάνει διορθωτικές κινήσεις και πώς θα διαχειριστεί την έκθεση που θα του καταθέτω. Η διοίκηση αυτή έχει στόχο να εισακούεται ο δημότης», διαβεβαιώνει η ίδια. Και μπορεί να μην έχει ακόμη πλήρη εικόνα της αποτελεσματικότητας των υπηρεσιών του δήμου Θεσσαλονίκης, σημειώνει όμως ότι σίγουρα υπάρχουν ελλείψεις αλλά και περιθώρια βελτίωσης. «Νομίζω όλοι μπορούν να φτάσουν σε ένα πολύ καλό επίπεδο», θεωρεί.

Τι πρέπει να γνωρίζουν δημότες και επιχειρήσεις

Τι πρέπει να γνωρίζουν όμως οι δημότες και οι επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται στον δήμο; «Δεν παίρνω εγώ τις αποφάσεις. Θα έλεγα στους δημότες να είναι συγκεκριμένες οι καταγγελίες τους και να αφορούν πραγματικά το σύνολο του δήμου και όχι ατομικά ‘θέλω’. Ο δήμος πρέπει να λειτουργεί ως ένα σύνολο και να εξυπηρετεί εξίσου όλους και όχι να ευνοεί κάποιον εις βάρος των υπολοίπων γιατί έχουμε τέτοια θέματα», διαμηνύει η νέα Συμπαραστάτιδα του Δημότη και της Επιχείρησης.

Οι καταγγελίες μπορούν να αφορούν οποιοδήποτε θέμα αφορά τον δήμο, όπως μία απλή κλήση της δημοτικής αστυνομίας για την οποία ένας δημότης κατέθεσε ένσταση και απορρίφθηκε ή μία άσχημη συμπεριφορά που μπορεί να βίωσε κάποιος από υπάλληλο του δήμου. Σε κάθε περίπτωση όμως, ο δημότης πρέπει να απευθύνεται αρχικά για το πρόβλημά του στην αρμόδια υπηρεσία, εξηγεί η ίδια.

Παράλληλα, η κ. Δρίτσα προαναγγέλλει ότι θα δέχεται δημότες και επιχειρηματίες στο γραφείο της οι οποίοι δεν διαθέτουν e-mail ή υπολογιστή για να κάνουν καταγγελία. «Θα κοιτάξω κάθε Παρασκευή να δέχομαι δημότες που δεν έχουν τη δυνατότητα αυτή, ώστε να επιλαμβάνομαι και αυτών των θεμάτων. Θέλω να έχει πιο προσωπικό χαρακτήρα» η επικοινωνία, σημειώνει η ίδια. Στο ίδιο πλαίσιο επισημαίνει ότι θα καταθέτει έκθεση στη διοίκηση του δήμου κάθε έξι μήνες αντί για 12 που ορίζει η νομοθεσία.

Τα κίνητρα για την υποψηφιότητα και η δέσμευση του Αγγελούδη

Στο ερώτημα γιατί επέλεξε να θέσει υποψηφιότητα για τη θέση, η κ. Δρίτσα τονίζει: «Ασχολούμαι από το 1992 με την Τοπική Αυτοδιοίκηση. Πιστεύω σε αυτήν και πιστεύω ότι το επίκεντρό της πρέπει να είναι ο δημότης. Οι υπηρεσίες να ξέρουν ότι έχουν υποχρέωση να εξυπηρετούν τον δημότη και ο δημότης να σέβεται τις υπηρεσίες και τους ανθρώπους που δουλεύουν σε αυτές. Έβλεπα δημότες να ταλαιπωρούνται από διάφορες υπηρεσίες, από τα στεγανά, από την έλλειψη ευελιξίας και αυτό με ώθησε και ξέρω ότι μπορεί να διορθωθεί».

Καθώς εκλέχθηκε με τα 2/3 των ψήφων του Δημοτικού Συμβουλίου, αυτό «με επιφορτίζει με υποχρέωση να ανταποκριθώ επάξια σε αυτό που περιμένει το δ.σ. και η δημοτική Αρχή από μένα», συμπληρώνει η ίδια.

Από την άλλη, πρόσφατα ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης χαρακτήρισε τον Συμπαραστάτη του Δημότη και της Επιχείρησης, από το βήμα του δ.σ., ένα πολύτιμο εργαλείο και για αυτό η διοίκησή του στοχεύει στην αναβάθμισή του. «Είμαστε προσηλωμένοι να υπηρετήσουμε το δημόσιο συμφέρον με απόλυτη διαφάνεια», ανέφερε ο κ. Αγγελούδης και δεσμεύθηκε πως ο Συμπαραστάτης θα λειτουργεί ανεξάρτητα.

Ταυτόχρονα, μιλώντας για τους λόγους που τον οδήγησαν να προτείνει την κ. Δρίτσα για τη θέση της επικεφαλής του θεσμού, ο κ. Αγγελούδης παρέπεμψε στη νομική της συγκρότηση και εμπειρία, στο θετικό αποτύπωμα των υπηρεσιών που είχε παράσχει ως δήμαρχος Τριανδρίας αλλά και στην κοινωνική καταξίωσή της, και στην προ ετών συμμετοχή της στο δ.σ. Θεσσαλονίκης ως δημοτική σύμβουλος.

dritsa.jpg

Ποια είναι η Π. Δρίτσα

Η Πολυξένη Δρίτσα γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1965, ενώ το 1989 αποφοίτησε από τη Νομική Σχολή του ΑΠΘ. Από το 1991 είναι μάχιμη δικηγόρος και διαπιστευμένη διαμεσολαβήτρια του υπουργείου Δικαιοσύνης.

Επίσης, είχε διατελέσει δημοτική σύμβουλος Τριανδρίας από το 1992 έως το 1996 και δήμαρχος Τριανδρίας από το 1997 έως το 2010, ενώ το 2011 εξελέγη δημοτική σύμβουλος Θεσσαλονίκης.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 10.03.2024

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία