ΑΠΟΨΕΙΣ

Τέμπη: Τα δύο μηνύματα από τις γεμάτες πλατείες και το δέον γενέσθαι. Του Νίκου Ηλιάδη

Η χώρα δεν μπορεί να παραμείνει επί μακρόν χωρίς τρένα, αρκεί βεβαίως τα τρένα να μην πηγαίνουν στα τυφλά... «και όπου βγει»

 09/03/2023 07:00

Τέμπη: Τα δύο μηνύματα από τις γεμάτες πλατείες και το δέον γενέσθαι. Του Νίκου Ηλιάδη

Νίκος Ηλιάδης

nikos-hliadis-Q3Ac6.jpg

Οι χθεσινές μαζικότατες συγκεντρώσεις σε Θεσσαλονίκη, Αθήνα και σε άλλες μεγάλες πόλεις ανά την επικράτεια μαρτυρούν το μέγεθος της οργής που επικρατεί στην κοινωνία για όσα αποτρόπαια συνέβησαν στα Τέμπη. 

Δείχνουν επίσης και την απαίτηση να χυθεί φως στις αιτίες που θέρισαν 57 ανθρώπους, φοιτητές στην πλειονότητά τους, να εντοπιστούν οι υπαίτιοι και να τιμωρηθούν· είτε δια της δικαστικής οδού για όσους, εργαζόμενους, στελέχη συγκοινωνιακών Οργανισμών, πολιτικούς, έχουν διαπράξει αξιόποινες πράξεις είτε μέσω της πολιτικής οδού για όσους πολιτικούς αποδείχθηκαν απλώς ανίκανοι. 

Και είναι σημαντικό όλα αυτά να γίνουν στον συντομότερο δυνατό χρόνο. Είναι το ελάχιστο οφειλόμενο χρέος απέναντι σε όσους, με τόσο φριχτό τρόπο έχασαν τη ζωή τους καθώς και στους οικείους τους.

Αυτό είναι το πρώτο ηχηρότατο μήνυμα το οποίο αναδύθηκε χθες από τους δρόμους και τις πλατείες. Το δεύτερο θα μπορούσε να συμπυκνωθεί σε δύο μόνο λέξεις: “Ποτέ Ξανά!”. Το ένα είναι ασφαλώς προϋπόθεση του άλλου. Όσο οι υπαίτιοι μιας τραγωδίας παραμένουν ατιμώρητοι, όσο ανίκανοι πολιτικοί επανέρχονται στα ίδια αξιώματα σα να μην συνέβη τίποτε, τότε δεν έχουμε παρά να περιμένουμε την επόμενη τραγωδία. 

Συνεπώς, ο ποινικός και πολιτικός καταλογισμός είναι αναγκαία συνθήκη· δεν είναι όμως και ικανή. Με τις ποινές δεν φτιάχνεις σιδηρόδρομο. Χρειάζεται σχέδιο, ικανότητα και αποφασιστικότητα για την υλοποίησή του. Κι αυτό το δεύτερο είναι εξίσου επείγον. Δεν μπορεί η χώρα να μείνει για πολύ καιρό χωρίς τρένα. Όμως δεν μπορεί και να τα επαναφέρει στις ράγες, χωρίς τις αυτονόητες εγγυήσεις ότι η επανέναρξη του σιδηροδρόμου θα γίνει με ασφάλεια.

Σε αυτό πρέπει να επικεντρωθεί η συζήτηση και η προσπάθεια της κυβέρνησης και οποιονδήποτε άλλων, εργαζομένων στους σιδηροδρόμους, ειδικών εμπειρογνωμόνων κ.ο.κ., μπορούν να συνδράμουν στην ασφαλή επανεκκίνηση των δρομολογίων. Η Δικαιοσύνη θα κάνει τη δουλειά της και οι υπόλοιποι τη δική τους.

Ο εκτελών χρέη και υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Γιώργος Γεραπετρίτης παρουσίασε χθες ένα, κάπως ασαφές, σχέδιο για την επανέναρξη των δρομολογίων, πριν από την ολοκλήρωση των έργων εκσυγχρονισμού και αναβάθμισης του δικτύου. Μεταξύ άλλων μίλησε για μειωμένο μεταφορικό έργο, δηλαδή λιγότερα δρομολόγια, για ικανό αριθμό σταθμαρχών (δύο ανά σταθμό) αλλά και για ενίσχυση του προσωπικού και μεγαλύτερο συντονισμό μεταξύ των υπηρεσιών και της Hellenic Train που λειτουργεί το σιδηρόδρομο.

Το προσωρινό αυτό σχέδιο για το δέον γενέσθαι, έως ότου λειτουργήσουν σε όλο το μήκος της γραμμής τα ηλεκτρονικά συστήματα ασφάλειας (φωτοσήμανση και τηλεδιοίκηση), αποτελεί συγχρόνως και έμμεση παραδοχή των κυβερνητικών ευθυνών καθώς αυτά έπρεπε να είχαν ήδη δρομολογηθεί πριν να συμβεί το μοιραίο. 

Οι κυβερνητικές ευθύνες θα αποδοθούν βεβαίως στους επόμενους δυο, τρεις μήνες, στην κάλπη. Εκείνο που προέχει σήμερα είναι το σχέδιο αυτό να γίνει συγκεκριμένο, να εμπλουτιστεί και από τυχόν άλλες ιδέες και προτάσεις, σε συνεργασία με τους εργαζόμενους στον σιδηρόδρομο, και μακάρι και με την αντιπολίτευση, και βεβαίως, να υπάρξει ισχυρή εποπτεία ώστε το σχέδιο αυτό να υλοποιηθεί χωρίς εκπτώσεις και παρεκκλίσεις. 

Η χώρα δεν μπορεί να παραμείνει επί μακρόν χωρίς τρένα, αρκεί βεβαίως τα τρένα να μην πηγαίνουν στα τυφλά... “και όπου βγει”.

nikos-hliadis-Q3Ac6.jpg

Οι χθεσινές μαζικότατες συγκεντρώσεις σε Θεσσαλονίκη, Αθήνα και σε άλλες μεγάλες πόλεις ανά την επικράτεια μαρτυρούν το μέγεθος της οργής που επικρατεί στην κοινωνία για όσα αποτρόπαια συνέβησαν στα Τέμπη. 

Δείχνουν επίσης και την απαίτηση να χυθεί φως στις αιτίες που θέρισαν 57 ανθρώπους, φοιτητές στην πλειονότητά τους, να εντοπιστούν οι υπαίτιοι και να τιμωρηθούν· είτε δια της δικαστικής οδού για όσους, εργαζόμενους, στελέχη συγκοινωνιακών Οργανισμών, πολιτικούς, έχουν διαπράξει αξιόποινες πράξεις είτε μέσω της πολιτικής οδού για όσους πολιτικούς αποδείχθηκαν απλώς ανίκανοι. 

Και είναι σημαντικό όλα αυτά να γίνουν στον συντομότερο δυνατό χρόνο. Είναι το ελάχιστο οφειλόμενο χρέος απέναντι σε όσους, με τόσο φριχτό τρόπο έχασαν τη ζωή τους καθώς και στους οικείους τους.

Αυτό είναι το πρώτο ηχηρότατο μήνυμα το οποίο αναδύθηκε χθες από τους δρόμους και τις πλατείες. Το δεύτερο θα μπορούσε να συμπυκνωθεί σε δύο μόνο λέξεις: “Ποτέ Ξανά!”. Το ένα είναι ασφαλώς προϋπόθεση του άλλου. Όσο οι υπαίτιοι μιας τραγωδίας παραμένουν ατιμώρητοι, όσο ανίκανοι πολιτικοί επανέρχονται στα ίδια αξιώματα σα να μην συνέβη τίποτε, τότε δεν έχουμε παρά να περιμένουμε την επόμενη τραγωδία. 

Συνεπώς, ο ποινικός και πολιτικός καταλογισμός είναι αναγκαία συνθήκη· δεν είναι όμως και ικανή. Με τις ποινές δεν φτιάχνεις σιδηρόδρομο. Χρειάζεται σχέδιο, ικανότητα και αποφασιστικότητα για την υλοποίησή του. Κι αυτό το δεύτερο είναι εξίσου επείγον. Δεν μπορεί η χώρα να μείνει για πολύ καιρό χωρίς τρένα. Όμως δεν μπορεί και να τα επαναφέρει στις ράγες, χωρίς τις αυτονόητες εγγυήσεις ότι η επανέναρξη του σιδηροδρόμου θα γίνει με ασφάλεια.

Σε αυτό πρέπει να επικεντρωθεί η συζήτηση και η προσπάθεια της κυβέρνησης και οποιονδήποτε άλλων, εργαζομένων στους σιδηροδρόμους, ειδικών εμπειρογνωμόνων κ.ο.κ., μπορούν να συνδράμουν στην ασφαλή επανεκκίνηση των δρομολογίων. Η Δικαιοσύνη θα κάνει τη δουλειά της και οι υπόλοιποι τη δική τους.

Ο εκτελών χρέη και υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Γιώργος Γεραπετρίτης παρουσίασε χθες ένα, κάπως ασαφές, σχέδιο για την επανέναρξη των δρομολογίων, πριν από την ολοκλήρωση των έργων εκσυγχρονισμού και αναβάθμισης του δικτύου. Μεταξύ άλλων μίλησε για μειωμένο μεταφορικό έργο, δηλαδή λιγότερα δρομολόγια, για ικανό αριθμό σταθμαρχών (δύο ανά σταθμό) αλλά και για ενίσχυση του προσωπικού και μεγαλύτερο συντονισμό μεταξύ των υπηρεσιών και της Hellenic Train που λειτουργεί το σιδηρόδρομο.

Το προσωρινό αυτό σχέδιο για το δέον γενέσθαι, έως ότου λειτουργήσουν σε όλο το μήκος της γραμμής τα ηλεκτρονικά συστήματα ασφάλειας (φωτοσήμανση και τηλεδιοίκηση), αποτελεί συγχρόνως και έμμεση παραδοχή των κυβερνητικών ευθυνών καθώς αυτά έπρεπε να είχαν ήδη δρομολογηθεί πριν να συμβεί το μοιραίο. 

Οι κυβερνητικές ευθύνες θα αποδοθούν βεβαίως στους επόμενους δυο, τρεις μήνες, στην κάλπη. Εκείνο που προέχει σήμερα είναι το σχέδιο αυτό να γίνει συγκεκριμένο, να εμπλουτιστεί και από τυχόν άλλες ιδέες και προτάσεις, σε συνεργασία με τους εργαζόμενους στον σιδηρόδρομο, και μακάρι και με την αντιπολίτευση, και βεβαίως, να υπάρξει ισχυρή εποπτεία ώστε το σχέδιο αυτό να υλοποιηθεί χωρίς εκπτώσεις και παρεκκλίσεις. 

Η χώρα δεν μπορεί να παραμείνει επί μακρόν χωρίς τρένα, αρκεί βεβαίως τα τρένα να μην πηγαίνουν στα τυφλά... “και όπου βγει”.

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία