ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ταμείο Ανάκαμψης: Για ποιους; Ανάγκη η αλλαγή παραγωγικού και κοινωνικού μοντέλου

Άρθρο του Χάρη Τσιόκα, μέλους του ΠΣ ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, στη "ΜτΚ"

 03/05/2021 20:00

Ταμείο Ανάκαμψης: Για ποιους; Ανάγκη η αλλαγή παραγωγικού και κοινωνικού μοντέλου

Αδιαμφισβήτητα μεσούσης της κρίσης η δημιουργία του Ταμείου Ανάκαμψης από την ΕΕ αποτελεί θετικό γεγονός. Δεδομένου μάλιστα ότι στην «Γερμανική Ευρώπη» κυριαρχούν δυνάμεις που επιδιώκουν την αυτορρύθμιση της αγοράς με θύματα τους αδύναμους κρίκους.

Συγκριτικά όμως με βάση τους σύγχρονους παγκόσμιους ανταγωνισμούς που επιταχύνουν παραγωγικά μοντέλα πράσινης μετάβασης και ψηφιακού μετασχηματισμού με κοινωνική ανθεκτικότητα, χαρακτηρίζεται δειλό, ίσως και ανεπαρκές.

Αν ισχύσουν οι συμφωνίες, π.χ. για την ολοκλήρωση της πράσινης μετάβασης μέχρι το 2050, εύλογα γεννάται το ερώτημα «ποιοι θα είναι οι αποδέκτες των οικονομικών και κοινωνικών επιπτώσεων των κοινωνιών που θα αποκλειστούν;».

Επιβάλλεται λοιπόν η επανεξέταση τόσο του παραγωγικού όσο και του κοινωνικού μοντέλου για υπάρξει ένταξη στον παγκόσμιο οικονομικό καταμερισμό με κοινωνική συνοχή και πρόσβαση στα κοινωνικά αγαθά.

Η Αμερική του Μπάιντεν επενδύει ήδη πάνω από 2,5 τρισ. Γι’ αυτό το σκοπό.

Η Ευρώπη με τα 750 δισ. υπολείπεται. Είναι όμως μία θετική αφετηρία προκειμένου οι χώρες μέλη με τα αλλά ευρωπαϊκά και εθνικά προγράμματα να σχεδιάσουν την επανεκκίνηση των οικονομιών.

2. Στην Ελλάδα εκτός από τους πόρους από ΚΑΠ, ΕΣΠΑ ΠΔΕ κ.τ.λ. από το Ταμείο Ανάκαμψης θα αντιστοιχούν για τα επόμενα 5 χρόνια 32 δισ.

Ευκαιρία αλλά και κίνδυνος ανάλογα με το παραγωγικό και κοινωνικό μοντέλο που θα εξυπηρετήσει.

Είναι θέμα της κάθε κυβέρνησης σε ποιους θα δίνει πρόσβαση στην πράσινη ανάπτυξη, τον ψηφιακό μετασχηματισμό και την κοινωνική συνοχή.

Με ποιους λοιπόν και για ποιους προτείνει η ΝΔ να γίνει αυτό;

Τα γεγονότα επιβεβαιώνουν πως η ΝΔ μονομερώς και χωρίς διάλογο ανακοίνωσε ένα σχέδιο που στην πράξη εκχωρεί τα κριτήρια πρόσβασης γι’ αυτούς τους πόρους σε μεγάλες κυρίαρχες στην Ευρώπη επιχειρήσεις και μαζί μ’ αυτό συνθλίβει κρίσιμα μερίδια αγοράς της εγχώριας παραγωγής.

Χωρίς καν μέριμνα πρόσβασης για την νεανική επιχειρηματικότητα, εργασία και καινοτομία. Και όχι μόνο με τα προαπαιτούμενα που επιχειρεί να νομοθετήσει. Κάνει δώρο την κερδοφορία στην κερδοσκοπία!

Επιχειρεί διεύρυνση των κοινωνικών ανισοτήτων με εργασιακό και ασφαλιστικό μεσαίωνα αντί για κίνητρα στην ποιότητα η τη συνέργια για την ανταγωνιστικότητα της παραγωγικής βάσης κ.τ.λ.

Επαναφέρει τις συμπράξεις (ΣΔΙΤ) στα κοινωνικά αγαθά υγείας, παιδείας, ασφάλισης κ.τ.λ. Ενέργειες που θα υψώσουν τοίχο αποκλεισμού πρόσβασης στη μεγάλη κοινωνική πλειοψηφία. Αποκλεισμοί που συρρικνώνουν τις πλέον των 800.00 μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Διογκώνουν την ανεργία, καταστρέφουν την αγροτοδιατροφική αλυσίδα .

Ολοκληρώνεται και ο Απρίλης που είναι ο χρόνος κατάθεσης προγραμμάτων και δεν έχει αρθρωθεί ακόμα έστω και συμβολικά πρόταση για τη στήριξη της εγχώριας παραγωγικής βάσης, ακόμα και με συμπαραγωγές για ένταξη στις θεματικές ενότητες του ταμείου. Με Τραπεζική στήριξη στο κεφάλαιο, τα χρέη, τη ρευστότητα των Μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων.

3. Ισχυρίζεται η κυβέρνηση πως το μεγάλο μέρος των πόρων θα διατεθεί μέσω των υφιστάμενων Τραπεζών.

Αλήθεια τι ποσοστό από τις Μικρομεσαίες επιχειρήσεις, τον αγροτοδιατροφικο τομέα είχαν πρόσβαση μέχρι τώρα; Λιγότερο από 5%. Γιατί τώρα θα ανταποκριθούν οι τράπεζες όταν θα προϋποθέτει η πρόσβαση στο πρόγραμμα να έχει διαθέσιμη κεφαλαία η ΜΜεπιχείρηση τουλάχιστον το 20%του προγράμματος.

Δυστυχώς η ΝΔ επιδιώκει την αυτορρύθμιση της αγοράς στη βάση του ισχυρού και των υποχρεώσεων της σε λίγους. Ενδεικτικά ερωτήματα:

Γι’ αυτό δεν υπάρχει ρήτρα ποσοστού εγχώριας παραγωγής στην πράσινη ενέργεια κ.τ.λ;

Γι’ αυτό προσπερνά όχι μόνο πρωτοβουλίες αναπροσανατολισμού των χρηματοδοτήσεων των συστημικών τραπεζών αλλά το κυριότερο αρνείται την ενεργοποίηση της κρατικής αναπτυξιακής τράπεζας που τόλμησαν άλλες χώρες του νότου, π.χ. Πορτογαλία;

4. Τα προηγούμενα κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου! Είναι ανάγκη να διεκδικηθεί ένα άλλο παραγωγικό και κοινωνικό μοντέλο ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας.

Και αυτό προϋποθέτει μια ολοκληρωμένη εθνική στρατηγική με συγκεκριμένους στόχους που μεταξύ των άλλων θα φορούν:

-την παραγωγική ανασυγκρότηση με ένταξη στο ταμείο ανάκαμψης των ΜμΕ στοχεύοντας στην ενίσχυση, αναβάθμιση της εγχώριας προστιθέμενης αξίας!

-την δημιουργία ταμείου νεανικής επιχειρηματικότητας και εργασίας.

-την ενεργοποίηση κ αναβάθμιση της αναπτυξιακής Τράπεζας καθώς και την αλλαγή των τραπεζικών κριτηρίων για την ένταξη στα προγράμματα των ΜμΕ ,των αγροτών, της νεανικής επιχειρηματικότητας και των συγκριτικών τομέων της ελληνικής οικονομίας.

-με στόχο την άρση των γεωγραφικών και κοινωνικών ανισοτήτων επιβάλλεται περιφερειακή, τομεακή και τοπική διάσταση σ’ όλα τα προγράμματα με δεσμεύσεις πρόσβασης στους αντίστοιχους πόρους.

- στρατηγική τόνωση της προσφοράς και της ζήτησης με αναγνώριση της εργασίας ως συντελεστή της ανάπτυξης, με ενίσχυση υποδομών των κοινωνικών αγαθών υγείας παιδείας, ασφάλισης κ.τ.λ.

5.Τα προηγούμενα καθιστούν προφανές ότι οι πόροι για επανεκκίνηση υπάρχουν.

Σ’ ένα νέο διεθνώς ανταγωνιστικό περιβάλλον η Ελλάδα έχει λόγους να σπάσει τον φαύλο κύκλο της κρίσης. Και αυτό μπορεί να γίνει με πολιτική αλλαγή, με προοδευτική διακυβέρνηση. Ο Αλ. Τσίπρας καταθεέτει σε δημόσια διαβούλευση το εναλλακτικό σχέδιο παραγωγικής και κοινωνικής ανασυγκρότησης με αξιόπιστο τρόπο. Ας διεκδικήσουμε δημοκρατικά την εφαρμογή του.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 30 Απριλίου-2 Μαΐου 2021

Αδιαμφισβήτητα μεσούσης της κρίσης η δημιουργία του Ταμείου Ανάκαμψης από την ΕΕ αποτελεί θετικό γεγονός. Δεδομένου μάλιστα ότι στην «Γερμανική Ευρώπη» κυριαρχούν δυνάμεις που επιδιώκουν την αυτορρύθμιση της αγοράς με θύματα τους αδύναμους κρίκους.

Συγκριτικά όμως με βάση τους σύγχρονους παγκόσμιους ανταγωνισμούς που επιταχύνουν παραγωγικά μοντέλα πράσινης μετάβασης και ψηφιακού μετασχηματισμού με κοινωνική ανθεκτικότητα, χαρακτηρίζεται δειλό, ίσως και ανεπαρκές.

Αν ισχύσουν οι συμφωνίες, π.χ. για την ολοκλήρωση της πράσινης μετάβασης μέχρι το 2050, εύλογα γεννάται το ερώτημα «ποιοι θα είναι οι αποδέκτες των οικονομικών και κοινωνικών επιπτώσεων των κοινωνιών που θα αποκλειστούν;».

Επιβάλλεται λοιπόν η επανεξέταση τόσο του παραγωγικού όσο και του κοινωνικού μοντέλου για υπάρξει ένταξη στον παγκόσμιο οικονομικό καταμερισμό με κοινωνική συνοχή και πρόσβαση στα κοινωνικά αγαθά.

Η Αμερική του Μπάιντεν επενδύει ήδη πάνω από 2,5 τρισ. Γι’ αυτό το σκοπό.

Η Ευρώπη με τα 750 δισ. υπολείπεται. Είναι όμως μία θετική αφετηρία προκειμένου οι χώρες μέλη με τα αλλά ευρωπαϊκά και εθνικά προγράμματα να σχεδιάσουν την επανεκκίνηση των οικονομιών.

2. Στην Ελλάδα εκτός από τους πόρους από ΚΑΠ, ΕΣΠΑ ΠΔΕ κ.τ.λ. από το Ταμείο Ανάκαμψης θα αντιστοιχούν για τα επόμενα 5 χρόνια 32 δισ.

Ευκαιρία αλλά και κίνδυνος ανάλογα με το παραγωγικό και κοινωνικό μοντέλο που θα εξυπηρετήσει.

Είναι θέμα της κάθε κυβέρνησης σε ποιους θα δίνει πρόσβαση στην πράσινη ανάπτυξη, τον ψηφιακό μετασχηματισμό και την κοινωνική συνοχή.

Με ποιους λοιπόν και για ποιους προτείνει η ΝΔ να γίνει αυτό;

Τα γεγονότα επιβεβαιώνουν πως η ΝΔ μονομερώς και χωρίς διάλογο ανακοίνωσε ένα σχέδιο που στην πράξη εκχωρεί τα κριτήρια πρόσβασης γι’ αυτούς τους πόρους σε μεγάλες κυρίαρχες στην Ευρώπη επιχειρήσεις και μαζί μ’ αυτό συνθλίβει κρίσιμα μερίδια αγοράς της εγχώριας παραγωγής.

Χωρίς καν μέριμνα πρόσβασης για την νεανική επιχειρηματικότητα, εργασία και καινοτομία. Και όχι μόνο με τα προαπαιτούμενα που επιχειρεί να νομοθετήσει. Κάνει δώρο την κερδοφορία στην κερδοσκοπία!

Επιχειρεί διεύρυνση των κοινωνικών ανισοτήτων με εργασιακό και ασφαλιστικό μεσαίωνα αντί για κίνητρα στην ποιότητα η τη συνέργια για την ανταγωνιστικότητα της παραγωγικής βάσης κ.τ.λ.

Επαναφέρει τις συμπράξεις (ΣΔΙΤ) στα κοινωνικά αγαθά υγείας, παιδείας, ασφάλισης κ.τ.λ. Ενέργειες που θα υψώσουν τοίχο αποκλεισμού πρόσβασης στη μεγάλη κοινωνική πλειοψηφία. Αποκλεισμοί που συρρικνώνουν τις πλέον των 800.00 μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Διογκώνουν την ανεργία, καταστρέφουν την αγροτοδιατροφική αλυσίδα .

Ολοκληρώνεται και ο Απρίλης που είναι ο χρόνος κατάθεσης προγραμμάτων και δεν έχει αρθρωθεί ακόμα έστω και συμβολικά πρόταση για τη στήριξη της εγχώριας παραγωγικής βάσης, ακόμα και με συμπαραγωγές για ένταξη στις θεματικές ενότητες του ταμείου. Με Τραπεζική στήριξη στο κεφάλαιο, τα χρέη, τη ρευστότητα των Μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων.

3. Ισχυρίζεται η κυβέρνηση πως το μεγάλο μέρος των πόρων θα διατεθεί μέσω των υφιστάμενων Τραπεζών.

Αλήθεια τι ποσοστό από τις Μικρομεσαίες επιχειρήσεις, τον αγροτοδιατροφικο τομέα είχαν πρόσβαση μέχρι τώρα; Λιγότερο από 5%. Γιατί τώρα θα ανταποκριθούν οι τράπεζες όταν θα προϋποθέτει η πρόσβαση στο πρόγραμμα να έχει διαθέσιμη κεφαλαία η ΜΜεπιχείρηση τουλάχιστον το 20%του προγράμματος.

Δυστυχώς η ΝΔ επιδιώκει την αυτορρύθμιση της αγοράς στη βάση του ισχυρού και των υποχρεώσεων της σε λίγους. Ενδεικτικά ερωτήματα:

Γι’ αυτό δεν υπάρχει ρήτρα ποσοστού εγχώριας παραγωγής στην πράσινη ενέργεια κ.τ.λ;

Γι’ αυτό προσπερνά όχι μόνο πρωτοβουλίες αναπροσανατολισμού των χρηματοδοτήσεων των συστημικών τραπεζών αλλά το κυριότερο αρνείται την ενεργοποίηση της κρατικής αναπτυξιακής τράπεζας που τόλμησαν άλλες χώρες του νότου, π.χ. Πορτογαλία;

4. Τα προηγούμενα κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου! Είναι ανάγκη να διεκδικηθεί ένα άλλο παραγωγικό και κοινωνικό μοντέλο ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας.

Και αυτό προϋποθέτει μια ολοκληρωμένη εθνική στρατηγική με συγκεκριμένους στόχους που μεταξύ των άλλων θα φορούν:

-την παραγωγική ανασυγκρότηση με ένταξη στο ταμείο ανάκαμψης των ΜμΕ στοχεύοντας στην ενίσχυση, αναβάθμιση της εγχώριας προστιθέμενης αξίας!

-την δημιουργία ταμείου νεανικής επιχειρηματικότητας και εργασίας.

-την ενεργοποίηση κ αναβάθμιση της αναπτυξιακής Τράπεζας καθώς και την αλλαγή των τραπεζικών κριτηρίων για την ένταξη στα προγράμματα των ΜμΕ ,των αγροτών, της νεανικής επιχειρηματικότητας και των συγκριτικών τομέων της ελληνικής οικονομίας.

-με στόχο την άρση των γεωγραφικών και κοινωνικών ανισοτήτων επιβάλλεται περιφερειακή, τομεακή και τοπική διάσταση σ’ όλα τα προγράμματα με δεσμεύσεις πρόσβασης στους αντίστοιχους πόρους.

- στρατηγική τόνωση της προσφοράς και της ζήτησης με αναγνώριση της εργασίας ως συντελεστή της ανάπτυξης, με ενίσχυση υποδομών των κοινωνικών αγαθών υγείας παιδείας, ασφάλισης κ.τ.λ.

5.Τα προηγούμενα καθιστούν προφανές ότι οι πόροι για επανεκκίνηση υπάρχουν.

Σ’ ένα νέο διεθνώς ανταγωνιστικό περιβάλλον η Ελλάδα έχει λόγους να σπάσει τον φαύλο κύκλο της κρίσης. Και αυτό μπορεί να γίνει με πολιτική αλλαγή, με προοδευτική διακυβέρνηση. Ο Αλ. Τσίπρας καταθεέτει σε δημόσια διαβούλευση το εναλλακτικό σχέδιο παραγωγικής και κοινωνικής ανασυγκρότησης με αξιόπιστο τρόπο. Ας διεκδικήσουμε δημοκρατικά την εφαρμογή του.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 30 Απριλίου-2 Μαΐου 2021

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία