ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ

Κέρδισε το στοίχημα των νέων έργων, "κόλλησε" στην καθαριότητα

Ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων, Περιβάλλοντος και Καθαριότητας Θανάσης Παππάς μας ξενάγησε στο αμαξοστάσιο του δήμου, στο ΣΜΑ και σε έργα που είναι σε εξέλιξη και θα αλλάξουν τη μορφή της πόλης

 29/07/2019 07:01

Κέρδισε το στοίχημα των νέων έργων, "κόλλησε" στην καθαριότητα
Ο Θανάσης Παππάς, αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων Περιβάλλοντος και Καθαριότητας, στη «ΜτΚ» - Φωτογραφίες: Γιάννης Μωϋσιάδης

Θεολόγος Ηλιού

Φωτογραφίες: Γιάννης Μωυσιάδης 

Η διοίκηση του δήμου Θεσσαλονίκης μπορεί να αλλάζει χέρια, αλλά μέχρι και τις 31 Αυγούστου στόχος είναι να κυλούν όλα με κανονικούς ρυθμούς και να υλοποιούνται όσα ήταν προγραμματισμένα. Όποιος κυκλοφορεί στην πόλη, θα έχει παρατηρήσει ότι νέα έργα βρίσκονται σε εξέλιξη, όπως για παράδειγμα η ανάπλαση πεζοδρομίων στη λεωφόρο Μεγάλου Αλεξάνδρου. «Ορισμένοι υποστήριξαν πως αυτά τα έργα θα έπρεπε να τα παρουσιάσουμε ενόψει εκλογών. Εγώ είμαι στην αντίθετη βάρκα. Πρέπει να σχεδιάζεις συνεχώς και με χαρά να αφήσεις τα έργα και τα σχέδια της ερχόμενης περιόδου στην επόμενη διοίκηση. Βέβαια, για να έχεις αυτήν την αντιμετώπιση, πρέπει να είσαι ευρύχωρος άνθρωπος και να μη σκέφτεσαι την ανάδειξη και το προσωπικό σου όφελος ή το κόμμα σου. Εγώ θα συνεχίσω να δουλεύω μέχρι και τις 31 Αυγούστου, σαν να αναλαμβάνω από την αρχή» δηλώνει στη «ΜτΚ» ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων, Περιβάλλοντος και Καθαριότητας Θανάσης Παππάς. 

Ο ίδιος συνειδητά δεν κατέθεσε εκ νέου υποψηφιότητα στις δημοτικές εκλογές του Μαΐου και έτσι τον επόμενο μήνα κλείνει ο κύκλος του στην τοπική αυτοδιοίκηση. Στη βιβλιοθήκη του γραφείου του έχει ήδη ταξινομήσει ξεχωριστά τους φακέλους για όλα τα έργα, ενώ πίσω από την καρέκλα που κάθεται υπάρχουν οι φάκελοι του απολογισμού, που θα παραδώσει σε αυτόν που θα τον διαδεχθεί την 1η Σεπτεμβρίου. 

pappas2.jpg

«Με άριστα το 10, βαθμολογώ πάνω από 7 τα όσα αφήνουμε πίσω» αναφέρει για το έργο της διοίκησης Μπουτάρη. «Η Θεσσαλονίκη είναι μια άλλη πόλη πλέον, με υψηλή αναγνωρισιμότητα. Η ‘Πρωτοβουλία’ μετά τη διακυβέρνηση Παπαγεωργόπουλου αφήνει έναν ανανεωτικό αέρα στην πόλη και διαφορετικά ποιοτικά χαρακτηριστικά. Συμμαζέψαμε έργα που ήταν σε εξέλιξη από την προηγούμενη διοίκηση, όπως η νέα παραλία, τα φέραμε σε έναν λογαριασμό και δώσαμε έμφαση στις αστικές αναπλάσεις και στην αστική βιώσιμη κινητικότητα. Επίσης, υπήρχε μια ικανοποιητική ανασυγκρότηση των δομών του δήμου -αν και θα ήθελα περισσότερο- και φυσικά υπάρχει μεγάλη βελτίωση στον τομέα της καθαριότητας, που ήταν ασύλληπτη η κατάσταση, στον τομέα των υποδομών και στις παρεμβάσεις για την ενίσχυση των πράσινων σημείων» αξιολογεί ο κ. Παππάς. Οι αρμοδιότητες που είχε αναλάβει σε άλλους δήμους «σπάνε» σε δυο αλλά και σε τρεις αντιδημαρχίες.«Είναι αλήθεια πως ήταν πάρα πολύ δύσκολο» παραδέχεται «αλλά καθόμουν και σκεφτόμουν ότι αν γινόταν υπουργός κάποιος, θα είχε λιγότερες αρμοδιότητες;». Ωστόσο, πιστεύει πως η ενοποίηση των τριών αρμοδιοτήτων ωφέλησε την εξέλιξη πολλών εργασιών. «Το δικό μου έργο γενικώς νομίζω ακόμα αβγατίζει. Μπορεί να αποτελέσει μια υγιή βάση για την επόμενη ημέρα, διότι οι επεξεργασίες που κάναμε, όπως το στρατηγικό σχέδιο ‘Θεσσαλονίκη 2030’, όπως το ΓΠΣ, όπως το ΣΒΑΚ, δεν μπορούν να τα παρακαμφθούν. Ακόμα κι αν θέλουν να τα προσπεράσουν οι επόμενοι, θα πέσουν πάνω σε αυτά, θέλοντας και μη. Πάντως εγώ θα χαρώ πολύ να τα προχωρήσουν και να τα εξελίξουν ακόμα περισσότερο».

«Γιατί δεν έθεσα υποψηφιότητα»

«Δεν έθεσα υποψηφιότητα για πολλούς λόγους. Βέβαια, με επηρέασε η απόφαση του Γιάννη Μπουτάρη. Όμως δεν βρήκα και κάποια άλλη θελκτική υποψηφιότητα για να συμμετέχω στην παράταξή τους. Έμεινα δίπλα στον δήμαρχο μέχρι τέλους, διότι είχα αποφασίσει για 100 λόγους ότι εγώ δεν θα βγω μπροστά, ούτε θα κάνω διάφορες αψιμαχίες με τον Γιάννη Μπουτάρη, όπως άλλοι αντιδήμαρχοι, για να φτιάξουν το προσωπικό τους πολιτικό background και το δικό τους το υπόβαθρο, με σκοπό να διεκδικήσουν θέσεις είτε στο εσωτερικό είτε στο εξωτερικό της «Πρωτοβουλίας». Εγώ είχα πάντα τη λογική ότι σεβόμαστε το δήμαρχο γιατί τον έχει εκλέξει ο κόσμος, ειδάλλως φεύγουμε. Δεν κοιτάμε να τον υποσκάψουμε, για να γίνουμε εμείς βεζίρηδες στη θέση του βεζίρη. Με αυτήν την έννοια διαφωνώ με τους συνιδρυτές της «Πρωτοβουλίας», που πιστεύουν ότι τους χρωστάει ο Μπουτάρης και ότι έπρεπε να φύγει αυτός, για να γίνουν δήμαρχοι. Πάντως είναι λυπηρό που η παράταξη διαλύθηκε. Υπάρχουν πολλοί λόγοι και ανάμεσα σε άλλους την ευθύνη την έχει και ο ηγήτορας».


Η καθαριότητα στο δήμο Θεσσαλονίκης

«Τον εφιάλτη που έζησα με τα προβλήματα στην καθαριότητα, ας να μην τα ζήσει άλλος», εύχεται ο Θανάσης Παππάς πριν να αρχίσει την ξενάγησή μας στο αμαξοστάσιο του δήμου Θεσσαλονίκης και στο Σταθμό Μεταμόρφωσης Απορριμμάτων (ΣΜΑ) και να μας ενημερώσει για όσα παραδίδει στην επόμενη διοίκηση. Το θέμα της καθαριότητας είναι από τα βασικότερα ζητήματα που έθεταν όλοι οι υποψήφιοι δήμαρχοι Θεσσαλονίκης. Μάλιστα, ο νεοεκλεγείς δήμαρχος Κωνσταντίνος Ζέρβας προεκλογικά δεσμεύτηκε πως θα αναλάβει ο ίδιος το συγκεκριμένο θέμα. Ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων, Περιβάλλοντος και Καθαριότητας δίνει στη «ΜτΚ» όλα τα στοιχεία για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα και σχολιάζει πως «μιλάνε για την καθαριότητα, επειδή ανήκει στις τρέχουσες ερωτήσεις που γίνονται για τρέχουσες εξυπηρετήσεις».

Ο συνολικός στόλος των οχημάτων του δήμου Θεσσαλονίκης αριθμεί σε 427 οχήματα, εκ των οποίων τα 401 είναι ενεργά, 150 ενεργά με βλάβες, 19 ακινητοποιημένα και 7 σε παραχώρηση χρήσης. Τα 128 οχήματα του στόλου αφορούν μόνο την καθαριότητα: απορριμματοφόρα ανακύκλωσης και αποκομιδής, καδοπλυντήρια, πλυστικά και σάρωθρα. «Δεν έχω δει άσπρη ημέρα από το 2011, που ήταν χαλασμένα όλα τα απορριμματοφόρα. Είχαμε πέντε οχήματα για να μαζέψουμε πέντε τόνους σκουπίδια καθημερινά. Δεν μπορούσαμε να κάνουμε τίποτα» αναφέρει ο κ. Παππάς, υπενθυμίζοντας πως μέσα από χρηματοδοτήσεις ΕΣΠΑ ο δήμος εξασφάλισε τα περισσότερα νέα οχήματα. Σημαντικό για τον ίδιο αποτελεί το γεγονός ότι ο δήμος απέκτησε το αμαξοστάσιο στην οδό Λαέρτου στην Πυλαία, καθώς θα αντιμετώπιζαν μεγάλο πρόβλημα σε διαφορετική περίπτωση. «Τα απορριμματοφόρα ήταν σταθμευμένα στο ΣΜΑ, αλλά λόγω της αναγκαστικής απαλλοτρίωσης του οικοπέδου από το μετρό Θεσσαλονίκης δεν θα υπήρχε χώρος για τα απορριμματοφόρα. Πλέον, όλος ο στόλος μας είναι συγκεντρωμένος σε ένα σημείο, ενώ στο ίδιο ακίνητο στεγάζεται το γραφείο κίνησης και υπάρχει ενιαίο κέντρο ελέγχου, που λειτουργεί με ηλεκτρονικά συστήματα και με GPS».

amaksostasio.jpg

Στο ΣΜΑ υπήρχαν επίσης μεγάλα προβλήματα, σύμφωνα με τον Θανάση Παππά. «Δεν λειτουργούσαν οι πρέσες, με έπαιρναν τηλέφωνα στις 6.00 το πρωί να μου πουν για βλάβες και ελλείψεις» αφηγείται ο αντιδήμαρχος, τονίζοντας πως παρά τα κωλύματα που υπήρξαν, σήμερα ο ΣΜΑ λειτουργεί με μία επιπλέον πρέσα. «Θα ολοκληρώσω και τις εργασίες στα γραφεία σας και μετά θα φύγω» είπε στους εργαζόμενους στο ΣΜΑ ο Θανάσης Παππάς, χωρίς να κρύβει την περηφάνια του για την αναδιαμόρφωση του εξωτερικού χώρου των εγκαταστάσεων.

sma.jpg
thanasis-pappas-ergazomenoi-sto-sma.jpg

O Θανάσης Παππάς με τους εργαζόμενους στο ΣΜΑ 

«Σήμερα η Θεσσαλονίκη είναι πρώτη πόλη στην Ελλάδα στην ανακύκλωση, καθώς ανακυκλώνει το 30% των απορριμμάτων» σημειώνει, ενώ ως πρόβλημα που αντιμετωπίζουν αναφέρει ότι «το 4% των απορριμμάτων μηνιαίως είναι ογκώδη αντικείμενα, που τα μαζεύουμε εμείς και στην ουσία δημιουργείται μία τρίτη γραμμή για την αποκομιδή».


Πώς θα βελτιωθεί η καθαριότητα

Ο Θανάσης Παππάς υποστηρίζει πως παραδίδουν μια πολύ διαφορετική κατάσταση στην καθαριότητα του δήμου, ωστόσο αναγνωρίζει πως υπάρχουν προβλήματα, κυρίως ποιοτικά, που μπορούν να λυθούν.

«Δεν μπόρεσα να κάνω δυο βασικά πράγματα», ομολογεί, «τα οποία θα βελτίωναν την αίσθηση του κόσμου για την καθαριότητα στην πόλη». Σύμφωνα με τον ίδιο, αν είχε ολοκληρωθεί η υπογειοποίηση των κάδων, θα άλλαζε η εικόνα της πόλης. «Οι υπέργειοι κάδοι χωρούν 1.000 λίτρα, ενώ οι υπόγειοι θα έχουν χωρητικότητα 3.000 λίτρων. Αυτό θα έχει θετικά περιβαλλοντολογικά αποτελέσματα, καθώς η αποκομιδή να γίνεται αργότερα από ό,τι τώρα» εξηγεί. Από τα 80 ορύγματα που έχουν σχεδιαστεί για τους υπόγειους κάδους, έχουν ολοκληρωθεί τα 52 και μέσα στον Αύγουστο αναμένονται οι πρώτοι κάδοι, για να τοποθετηθούν. Πάντως, ο πρώτος υπόγειος κάδος έχει τοποθετηθεί στη συμβολή των οδών Αποστόλου Παύλου, Κασσάνδρου και Ολυμπιάδος, αλλά θα δοθεί σε χρήση μαζί με τους υπόλοιπους.

2-vvhp6.jpg

Ο πρώτος υπόγειος κάδος στον δήμο Θεσσαλονίκης 

Το δεύτερο που θα επηρέαζε την κατάσταση στην καθαριότητα ήταν η προμήθεια νέων σαρώθρων. «Είχαμε προγραμματίσει να πάρουμε 15-20 νέα σάρωθρα, που θα έπλεναν τους δρόμους, τα πεζοδρόμια και τους κάδους, αλλά υπήρχε πλήρη αποτυχία στην προμήθεια, καθώς εκείνη την περίοδο υπήρξαν τα κάπιταλ κοντρόλ, χρεοκόπησε η ιταλική εταιρεία που θα τα αγοράζαμε και έπειτα υπήρχαν και κωλύματα λόγω της έρευνας για τα υποτιθέμενα σκάνδαλα της καθαριότητας» αναλύει.

«Αυτές είναι οι δύο αποτυχίες που μας κόστισαν ποιοτικά. Αν τα είχαμε αυτά τα πράγματα, η καθαριότητα θα λειτουργούσε 100%» υποστηρίζει.

O στόλος δήμου Θεσσαλονίκης

Αγροτικά μηχανήματα: 3

Αλυσιδάκια - Γάντζοι: 10

Ανυψωτικά: 16

Απορριμματοφόρα ανακύκλωσης: 17

Απορριμματοφόρα αποκομιδής: 93

Μηχανήματα έργου : 28

Οχήματα μεταφοράς προσωπικού: 89 (61 δίκυκλα, 20 επιβατηγά, 8 λεωφορεία)

Πλυστικά - Υδροφόρες: 30

Σάρωθρα: 4 μεγάλα - 13 μικρά

Τράκτορες: 17

Τρίκυκλα: 37

Φορτηγά: 70


Όσα αλλάζουν την πόλη

Πέντε έργα - τομές αλλάζουν τη μορφολογία της παλιάς παραλίας της Θεσσαλονίκης. Ο Θανάσης Παππάς, οδηγώντας μας σε έργα που είναι σε εξέλιξη, ανέφερε πως οι παρεμβάσεις που έχουν σχεδιάσει για την παλιά παραλία ξεκινούν από το λιμάνι και την Α’ προβλήτα. Το συγκεκριμένο κομμάτι έχει εξαιρεθεί από την παραχώρηση του ΟΛΘ και δόθηκε στο δήμο Θεσσαλονίκης για αξιοποίηση και διαχείριση. Η πλατεία Ελευθερίας φυσικά αναμένεται να αλλάξει την περιοχή όταν ολοκληρωθεί η ανάπλασή της και από πάρκιγκ μεταμορφωθεί σε κομβικό σημείο της πόλης. Η τρίτη τομή αφορά την πλατεία Αριστοτέλους, που στοχεύουν να υπάρξει ενιαίος άξονας από τη λεωφόρο Νίκης έως και την πλατεία Ερνέστ Εμπράρ, άνωθεν του Αγ. Δημητρίου. Η πεζοδρόμηση της Αγίας Σοφίας αποτελεί την πέμπτη τομή, ενώ την αλλαγή μορφολογίας θα επηρεάσει και η ανάδειξη του άξονα της οδού Δημητρίου Γούναρη και η πλατεία Φαναριωτών.

Η οδός Κάστρων

1-krdvu.jpg

Ρωτώντας τον αντιδήμαρχο Τεχνικών Έργων για τα έργα που είναι περήφανος, μας οδήγησε στην οδό Κάστρων. Στην περιοχή γίνονται εργασίες ανάπλασης σε έξι στρέμματα κατά μήκος των τειχών από το νοσοκομείο «Άγιος Δημήτριος» έως και το ύψος της οδού Ολυμπιάδος. Όπως προβλέπεται, θα δημιουργηθεί ένας πεζόδρομος μεταξύ του ανατολικού ρωμαϊκού-βυζαντινού τείχους και του προτειχίσματος.

«Κυριαρχούσε μία φρικώδης κατάσταση στην περιοχή. Πετούσαν μπάζα, πάρκαρε όποιος ήθελε, υπήρχε δυσωδία και βρομιά» αναφέρει για την περιοχή ο Θανάσης Παππάς. Στόχος είναι να μεταμορφωθεί σε χώρο πρασίνου και αναψυχής, αλλά και ταυτόχρονα η ανάπλαση θα αναδεικνύει τα τείχη και το προτείχισμα, που ανακαλύφτηκε μέσα από τις εργασίες. Επίσης, μέσα από το έργο θα υπάρχει πρόσβαση στο Μηχανουργείο Αξυλιθιώτη και θα αναδειχθεί η πορτάρα πάνω από την Ολυμπιάδος.

Η οδός Κάστρων θα αποτελεί κομμάτι του τουριστικού περιπάτου, που θα ξεκινάει από τη Ροτόντα, θα συνεχίζει στην Αποστόλου Παύλου, που αναπλάστηκε πρόσφατα, και μέσω του νέου έργου θα καταλήγει στο Πύργο Τριγωνίου. Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 700.891,40 ευρώ και το κόστος θα καλυφθεί από τη δωρεά του ιδρύματος «Σταύρος Νιάρχος».


Στην πλατεία Ελευθερίας

plateia-eleutherias.jpg

Εφόσον η ανάπλαση της πλατείας Ελευθερίας πέρασε από σαράντα κύματα, τελικά ξεκίνησαν οι εργασίες τον Απρίλιο. Μπαίνοντας μέσα στο χώρο, ο Θανάσης Παππάς είπε πως «ήταν απαράδεκτο να είναι χώρος στάθμευσης μια μνημειακή πλατεία με ισχυρό ιστορικό φόρτο. Εμείς θέλαμε να αποδώσουμε την ιστορία της πόλης όπως της αρμόζει». Όσο για τις αντιδράσεις, σχολιάζει: «Ακόμα και για απλά συμβατικά έργα, πρώτα υπάρχει αντίρρηση και έπειτα, όταν ολοκληρωθούν, τα αποδέχονται. Είναι μία κακοδαιμονία των Ελλήνων που συμβαίνει γενικά».

Κάτω από την πλατεία Ελευθερίας βρέθηκαν αρχαιολογικά ευρήματα και εξετάζεται αν υπάρχουν και κομμάτια του τείχους. «Είμαστε στην αρχή του έργου, αλλά πιστεύω θα αναπτυχθεί πιο γρήγορα, καθώς δεν υπάρχουν πολλές κατασκευές στην επιφάνεια» σημειώνει ο αντιδήμαρχος, αναγνωρίζοντας το ζήτημα της στάθμευσης που θα επιφέρει η ανάπλαση. «Στην κυκλοφορία της πόλης δεν υπάρχει κάποιο πρόβλημα. Για τη στάθμευση έχουμε κάνει προτάσεις για αξιοποίηση δημοτικών οικοπέδων και διαμόρφωση υπόγειων και υπέργειων χώρων. Πρέπει να μελετηθούν από την επόμενη διοίκηση».

plateia-eleytherias2.jpg


Άλλα έργα

Μία παρέμβαση που θεωρεί αξιοσημείωτη ο Θανάσης Παππάς είναι η μετάβαση του οδοφωτισμού σε τεχνολογία LED. Σύμφωνα με τον ίδιο, υπάρχει μεγάλη μείωση κατανάλωσης, καθώς η εξοικονόμηση με τους λαμπτήρες LED είναι της τάξης του 50% - 60%. Επίσης, η νυν διοίκηση αφήνει διάφορα έργα μητροπολιτικής εμβέλειας, όπως η ανάπλαση και βιοκλιματική αναβάθμιση των πλατειών Χρηματιστηρίου και Εμπορίου, την ανάπλαση ζώνης πρασίνου και διατηρητέων κτισμάτων κατά μήκος των βυζαντινών τειχών κ.ά.

Στη βελτίωση της καθημερινότητας συνέβαλαν και τα τεχνικά έργα με τη δωρεά των 10 εκατ., που εξασφάλισε ο δήμος Θεσσαλονίκης από το ίδρυμα «Σταύρος Νιάρχος».

Έργα που είναι σε εξέλιξη

- Ανακατασκευή πεζόδρομων Τριανδρίας.

- Ανάπλαση πλατείας Μαβίλη.

- Βιοκλιματική αναβάθμιση πλατείας Ελευθερίας.

- Ανάπλαση πάρκου Ν. Παπάζογλου.

- Ανάπλαση οδών Δαγκλή - Διαλέττη - Δεσπεραί.

- Ανάπλαση του άξονα Αχειροποιήτου - Αγίας Σοφίας.

- Αναβάθμιση πεζοδρομίων και κοινόχρηστων χώρων στη λ. Νίκης και 30ής Οκτωβρίου.

- Ανάπλαση πάρκου στη Μπότσαρη – Ηλέκτρας.

- Κατασκευή νέας παιδικής χαράς στην Ευαγόρα, Κορίνθου και στη Ροτόντα.

- Διαμόρφωση σχολικών αυλών και βιοκλιματικά κτίρια.

- Ανέγερση νηπιαγωγείου στην οδό Καπετάν Άγρα.

- Ανακατασκευή κοινοχρήστων χώρων και πεζοδρομίων Άνω Πόλης.


*Δημοσιεύτηκε στη "ΜτΚ" στις 28 Ιουλίου 2019.

Φωτογραφίες: Γιάννης Μωυσιάδης 

Η διοίκηση του δήμου Θεσσαλονίκης μπορεί να αλλάζει χέρια, αλλά μέχρι και τις 31 Αυγούστου στόχος είναι να κυλούν όλα με κανονικούς ρυθμούς και να υλοποιούνται όσα ήταν προγραμματισμένα. Όποιος κυκλοφορεί στην πόλη, θα έχει παρατηρήσει ότι νέα έργα βρίσκονται σε εξέλιξη, όπως για παράδειγμα η ανάπλαση πεζοδρομίων στη λεωφόρο Μεγάλου Αλεξάνδρου. «Ορισμένοι υποστήριξαν πως αυτά τα έργα θα έπρεπε να τα παρουσιάσουμε ενόψει εκλογών. Εγώ είμαι στην αντίθετη βάρκα. Πρέπει να σχεδιάζεις συνεχώς και με χαρά να αφήσεις τα έργα και τα σχέδια της ερχόμενης περιόδου στην επόμενη διοίκηση. Βέβαια, για να έχεις αυτήν την αντιμετώπιση, πρέπει να είσαι ευρύχωρος άνθρωπος και να μη σκέφτεσαι την ανάδειξη και το προσωπικό σου όφελος ή το κόμμα σου. Εγώ θα συνεχίσω να δουλεύω μέχρι και τις 31 Αυγούστου, σαν να αναλαμβάνω από την αρχή» δηλώνει στη «ΜτΚ» ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων, Περιβάλλοντος και Καθαριότητας Θανάσης Παππάς. 

Ο ίδιος συνειδητά δεν κατέθεσε εκ νέου υποψηφιότητα στις δημοτικές εκλογές του Μαΐου και έτσι τον επόμενο μήνα κλείνει ο κύκλος του στην τοπική αυτοδιοίκηση. Στη βιβλιοθήκη του γραφείου του έχει ήδη ταξινομήσει ξεχωριστά τους φακέλους για όλα τα έργα, ενώ πίσω από την καρέκλα που κάθεται υπάρχουν οι φάκελοι του απολογισμού, που θα παραδώσει σε αυτόν που θα τον διαδεχθεί την 1η Σεπτεμβρίου. 

pappas2.jpg

«Με άριστα το 10, βαθμολογώ πάνω από 7 τα όσα αφήνουμε πίσω» αναφέρει για το έργο της διοίκησης Μπουτάρη. «Η Θεσσαλονίκη είναι μια άλλη πόλη πλέον, με υψηλή αναγνωρισιμότητα. Η ‘Πρωτοβουλία’ μετά τη διακυβέρνηση Παπαγεωργόπουλου αφήνει έναν ανανεωτικό αέρα στην πόλη και διαφορετικά ποιοτικά χαρακτηριστικά. Συμμαζέψαμε έργα που ήταν σε εξέλιξη από την προηγούμενη διοίκηση, όπως η νέα παραλία, τα φέραμε σε έναν λογαριασμό και δώσαμε έμφαση στις αστικές αναπλάσεις και στην αστική βιώσιμη κινητικότητα. Επίσης, υπήρχε μια ικανοποιητική ανασυγκρότηση των δομών του δήμου -αν και θα ήθελα περισσότερο- και φυσικά υπάρχει μεγάλη βελτίωση στον τομέα της καθαριότητας, που ήταν ασύλληπτη η κατάσταση, στον τομέα των υποδομών και στις παρεμβάσεις για την ενίσχυση των πράσινων σημείων» αξιολογεί ο κ. Παππάς. Οι αρμοδιότητες που είχε αναλάβει σε άλλους δήμους «σπάνε» σε δυο αλλά και σε τρεις αντιδημαρχίες.«Είναι αλήθεια πως ήταν πάρα πολύ δύσκολο» παραδέχεται «αλλά καθόμουν και σκεφτόμουν ότι αν γινόταν υπουργός κάποιος, θα είχε λιγότερες αρμοδιότητες;». Ωστόσο, πιστεύει πως η ενοποίηση των τριών αρμοδιοτήτων ωφέλησε την εξέλιξη πολλών εργασιών. «Το δικό μου έργο γενικώς νομίζω ακόμα αβγατίζει. Μπορεί να αποτελέσει μια υγιή βάση για την επόμενη ημέρα, διότι οι επεξεργασίες που κάναμε, όπως το στρατηγικό σχέδιο ‘Θεσσαλονίκη 2030’, όπως το ΓΠΣ, όπως το ΣΒΑΚ, δεν μπορούν να τα παρακαμφθούν. Ακόμα κι αν θέλουν να τα προσπεράσουν οι επόμενοι, θα πέσουν πάνω σε αυτά, θέλοντας και μη. Πάντως εγώ θα χαρώ πολύ να τα προχωρήσουν και να τα εξελίξουν ακόμα περισσότερο».

«Γιατί δεν έθεσα υποψηφιότητα»

«Δεν έθεσα υποψηφιότητα για πολλούς λόγους. Βέβαια, με επηρέασε η απόφαση του Γιάννη Μπουτάρη. Όμως δεν βρήκα και κάποια άλλη θελκτική υποψηφιότητα για να συμμετέχω στην παράταξή τους. Έμεινα δίπλα στον δήμαρχο μέχρι τέλους, διότι είχα αποφασίσει για 100 λόγους ότι εγώ δεν θα βγω μπροστά, ούτε θα κάνω διάφορες αψιμαχίες με τον Γιάννη Μπουτάρη, όπως άλλοι αντιδήμαρχοι, για να φτιάξουν το προσωπικό τους πολιτικό background και το δικό τους το υπόβαθρο, με σκοπό να διεκδικήσουν θέσεις είτε στο εσωτερικό είτε στο εξωτερικό της «Πρωτοβουλίας». Εγώ είχα πάντα τη λογική ότι σεβόμαστε το δήμαρχο γιατί τον έχει εκλέξει ο κόσμος, ειδάλλως φεύγουμε. Δεν κοιτάμε να τον υποσκάψουμε, για να γίνουμε εμείς βεζίρηδες στη θέση του βεζίρη. Με αυτήν την έννοια διαφωνώ με τους συνιδρυτές της «Πρωτοβουλίας», που πιστεύουν ότι τους χρωστάει ο Μπουτάρης και ότι έπρεπε να φύγει αυτός, για να γίνουν δήμαρχοι. Πάντως είναι λυπηρό που η παράταξη διαλύθηκε. Υπάρχουν πολλοί λόγοι και ανάμεσα σε άλλους την ευθύνη την έχει και ο ηγήτορας».


Η καθαριότητα στο δήμο Θεσσαλονίκης

«Τον εφιάλτη που έζησα με τα προβλήματα στην καθαριότητα, ας να μην τα ζήσει άλλος», εύχεται ο Θανάσης Παππάς πριν να αρχίσει την ξενάγησή μας στο αμαξοστάσιο του δήμου Θεσσαλονίκης και στο Σταθμό Μεταμόρφωσης Απορριμμάτων (ΣΜΑ) και να μας ενημερώσει για όσα παραδίδει στην επόμενη διοίκηση. Το θέμα της καθαριότητας είναι από τα βασικότερα ζητήματα που έθεταν όλοι οι υποψήφιοι δήμαρχοι Θεσσαλονίκης. Μάλιστα, ο νεοεκλεγείς δήμαρχος Κωνσταντίνος Ζέρβας προεκλογικά δεσμεύτηκε πως θα αναλάβει ο ίδιος το συγκεκριμένο θέμα. Ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων, Περιβάλλοντος και Καθαριότητας δίνει στη «ΜτΚ» όλα τα στοιχεία για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα και σχολιάζει πως «μιλάνε για την καθαριότητα, επειδή ανήκει στις τρέχουσες ερωτήσεις που γίνονται για τρέχουσες εξυπηρετήσεις».

Ο συνολικός στόλος των οχημάτων του δήμου Θεσσαλονίκης αριθμεί σε 427 οχήματα, εκ των οποίων τα 401 είναι ενεργά, 150 ενεργά με βλάβες, 19 ακινητοποιημένα και 7 σε παραχώρηση χρήσης. Τα 128 οχήματα του στόλου αφορούν μόνο την καθαριότητα: απορριμματοφόρα ανακύκλωσης και αποκομιδής, καδοπλυντήρια, πλυστικά και σάρωθρα. «Δεν έχω δει άσπρη ημέρα από το 2011, που ήταν χαλασμένα όλα τα απορριμματοφόρα. Είχαμε πέντε οχήματα για να μαζέψουμε πέντε τόνους σκουπίδια καθημερινά. Δεν μπορούσαμε να κάνουμε τίποτα» αναφέρει ο κ. Παππάς, υπενθυμίζοντας πως μέσα από χρηματοδοτήσεις ΕΣΠΑ ο δήμος εξασφάλισε τα περισσότερα νέα οχήματα. Σημαντικό για τον ίδιο αποτελεί το γεγονός ότι ο δήμος απέκτησε το αμαξοστάσιο στην οδό Λαέρτου στην Πυλαία, καθώς θα αντιμετώπιζαν μεγάλο πρόβλημα σε διαφορετική περίπτωση. «Τα απορριμματοφόρα ήταν σταθμευμένα στο ΣΜΑ, αλλά λόγω της αναγκαστικής απαλλοτρίωσης του οικοπέδου από το μετρό Θεσσαλονίκης δεν θα υπήρχε χώρος για τα απορριμματοφόρα. Πλέον, όλος ο στόλος μας είναι συγκεντρωμένος σε ένα σημείο, ενώ στο ίδιο ακίνητο στεγάζεται το γραφείο κίνησης και υπάρχει ενιαίο κέντρο ελέγχου, που λειτουργεί με ηλεκτρονικά συστήματα και με GPS».

amaksostasio.jpg

Στο ΣΜΑ υπήρχαν επίσης μεγάλα προβλήματα, σύμφωνα με τον Θανάση Παππά. «Δεν λειτουργούσαν οι πρέσες, με έπαιρναν τηλέφωνα στις 6.00 το πρωί να μου πουν για βλάβες και ελλείψεις» αφηγείται ο αντιδήμαρχος, τονίζοντας πως παρά τα κωλύματα που υπήρξαν, σήμερα ο ΣΜΑ λειτουργεί με μία επιπλέον πρέσα. «Θα ολοκληρώσω και τις εργασίες στα γραφεία σας και μετά θα φύγω» είπε στους εργαζόμενους στο ΣΜΑ ο Θανάσης Παππάς, χωρίς να κρύβει την περηφάνια του για την αναδιαμόρφωση του εξωτερικού χώρου των εγκαταστάσεων.

sma.jpg
thanasis-pappas-ergazomenoi-sto-sma.jpg

O Θανάσης Παππάς με τους εργαζόμενους στο ΣΜΑ 

«Σήμερα η Θεσσαλονίκη είναι πρώτη πόλη στην Ελλάδα στην ανακύκλωση, καθώς ανακυκλώνει το 30% των απορριμμάτων» σημειώνει, ενώ ως πρόβλημα που αντιμετωπίζουν αναφέρει ότι «το 4% των απορριμμάτων μηνιαίως είναι ογκώδη αντικείμενα, που τα μαζεύουμε εμείς και στην ουσία δημιουργείται μία τρίτη γραμμή για την αποκομιδή».


Πώς θα βελτιωθεί η καθαριότητα

Ο Θανάσης Παππάς υποστηρίζει πως παραδίδουν μια πολύ διαφορετική κατάσταση στην καθαριότητα του δήμου, ωστόσο αναγνωρίζει πως υπάρχουν προβλήματα, κυρίως ποιοτικά, που μπορούν να λυθούν.

«Δεν μπόρεσα να κάνω δυο βασικά πράγματα», ομολογεί, «τα οποία θα βελτίωναν την αίσθηση του κόσμου για την καθαριότητα στην πόλη». Σύμφωνα με τον ίδιο, αν είχε ολοκληρωθεί η υπογειοποίηση των κάδων, θα άλλαζε η εικόνα της πόλης. «Οι υπέργειοι κάδοι χωρούν 1.000 λίτρα, ενώ οι υπόγειοι θα έχουν χωρητικότητα 3.000 λίτρων. Αυτό θα έχει θετικά περιβαλλοντολογικά αποτελέσματα, καθώς η αποκομιδή να γίνεται αργότερα από ό,τι τώρα» εξηγεί. Από τα 80 ορύγματα που έχουν σχεδιαστεί για τους υπόγειους κάδους, έχουν ολοκληρωθεί τα 52 και μέσα στον Αύγουστο αναμένονται οι πρώτοι κάδοι, για να τοποθετηθούν. Πάντως, ο πρώτος υπόγειος κάδος έχει τοποθετηθεί στη συμβολή των οδών Αποστόλου Παύλου, Κασσάνδρου και Ολυμπιάδος, αλλά θα δοθεί σε χρήση μαζί με τους υπόλοιπους.

2-vvhp6.jpg

Ο πρώτος υπόγειος κάδος στον δήμο Θεσσαλονίκης 

Το δεύτερο που θα επηρέαζε την κατάσταση στην καθαριότητα ήταν η προμήθεια νέων σαρώθρων. «Είχαμε προγραμματίσει να πάρουμε 15-20 νέα σάρωθρα, που θα έπλεναν τους δρόμους, τα πεζοδρόμια και τους κάδους, αλλά υπήρχε πλήρη αποτυχία στην προμήθεια, καθώς εκείνη την περίοδο υπήρξαν τα κάπιταλ κοντρόλ, χρεοκόπησε η ιταλική εταιρεία που θα τα αγοράζαμε και έπειτα υπήρχαν και κωλύματα λόγω της έρευνας για τα υποτιθέμενα σκάνδαλα της καθαριότητας» αναλύει.

«Αυτές είναι οι δύο αποτυχίες που μας κόστισαν ποιοτικά. Αν τα είχαμε αυτά τα πράγματα, η καθαριότητα θα λειτουργούσε 100%» υποστηρίζει.

O στόλος δήμου Θεσσαλονίκης

Αγροτικά μηχανήματα: 3

Αλυσιδάκια - Γάντζοι: 10

Ανυψωτικά: 16

Απορριμματοφόρα ανακύκλωσης: 17

Απορριμματοφόρα αποκομιδής: 93

Μηχανήματα έργου : 28

Οχήματα μεταφοράς προσωπικού: 89 (61 δίκυκλα, 20 επιβατηγά, 8 λεωφορεία)

Πλυστικά - Υδροφόρες: 30

Σάρωθρα: 4 μεγάλα - 13 μικρά

Τράκτορες: 17

Τρίκυκλα: 37

Φορτηγά: 70


Όσα αλλάζουν την πόλη

Πέντε έργα - τομές αλλάζουν τη μορφολογία της παλιάς παραλίας της Θεσσαλονίκης. Ο Θανάσης Παππάς, οδηγώντας μας σε έργα που είναι σε εξέλιξη, ανέφερε πως οι παρεμβάσεις που έχουν σχεδιάσει για την παλιά παραλία ξεκινούν από το λιμάνι και την Α’ προβλήτα. Το συγκεκριμένο κομμάτι έχει εξαιρεθεί από την παραχώρηση του ΟΛΘ και δόθηκε στο δήμο Θεσσαλονίκης για αξιοποίηση και διαχείριση. Η πλατεία Ελευθερίας φυσικά αναμένεται να αλλάξει την περιοχή όταν ολοκληρωθεί η ανάπλασή της και από πάρκιγκ μεταμορφωθεί σε κομβικό σημείο της πόλης. Η τρίτη τομή αφορά την πλατεία Αριστοτέλους, που στοχεύουν να υπάρξει ενιαίος άξονας από τη λεωφόρο Νίκης έως και την πλατεία Ερνέστ Εμπράρ, άνωθεν του Αγ. Δημητρίου. Η πεζοδρόμηση της Αγίας Σοφίας αποτελεί την πέμπτη τομή, ενώ την αλλαγή μορφολογίας θα επηρεάσει και η ανάδειξη του άξονα της οδού Δημητρίου Γούναρη και η πλατεία Φαναριωτών.

Η οδός Κάστρων

1-krdvu.jpg

Ρωτώντας τον αντιδήμαρχο Τεχνικών Έργων για τα έργα που είναι περήφανος, μας οδήγησε στην οδό Κάστρων. Στην περιοχή γίνονται εργασίες ανάπλασης σε έξι στρέμματα κατά μήκος των τειχών από το νοσοκομείο «Άγιος Δημήτριος» έως και το ύψος της οδού Ολυμπιάδος. Όπως προβλέπεται, θα δημιουργηθεί ένας πεζόδρομος μεταξύ του ανατολικού ρωμαϊκού-βυζαντινού τείχους και του προτειχίσματος.

«Κυριαρχούσε μία φρικώδης κατάσταση στην περιοχή. Πετούσαν μπάζα, πάρκαρε όποιος ήθελε, υπήρχε δυσωδία και βρομιά» αναφέρει για την περιοχή ο Θανάσης Παππάς. Στόχος είναι να μεταμορφωθεί σε χώρο πρασίνου και αναψυχής, αλλά και ταυτόχρονα η ανάπλαση θα αναδεικνύει τα τείχη και το προτείχισμα, που ανακαλύφτηκε μέσα από τις εργασίες. Επίσης, μέσα από το έργο θα υπάρχει πρόσβαση στο Μηχανουργείο Αξυλιθιώτη και θα αναδειχθεί η πορτάρα πάνω από την Ολυμπιάδος.

Η οδός Κάστρων θα αποτελεί κομμάτι του τουριστικού περιπάτου, που θα ξεκινάει από τη Ροτόντα, θα συνεχίζει στην Αποστόλου Παύλου, που αναπλάστηκε πρόσφατα, και μέσω του νέου έργου θα καταλήγει στο Πύργο Τριγωνίου. Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 700.891,40 ευρώ και το κόστος θα καλυφθεί από τη δωρεά του ιδρύματος «Σταύρος Νιάρχος».


Στην πλατεία Ελευθερίας

plateia-eleutherias.jpg

Εφόσον η ανάπλαση της πλατείας Ελευθερίας πέρασε από σαράντα κύματα, τελικά ξεκίνησαν οι εργασίες τον Απρίλιο. Μπαίνοντας μέσα στο χώρο, ο Θανάσης Παππάς είπε πως «ήταν απαράδεκτο να είναι χώρος στάθμευσης μια μνημειακή πλατεία με ισχυρό ιστορικό φόρτο. Εμείς θέλαμε να αποδώσουμε την ιστορία της πόλης όπως της αρμόζει». Όσο για τις αντιδράσεις, σχολιάζει: «Ακόμα και για απλά συμβατικά έργα, πρώτα υπάρχει αντίρρηση και έπειτα, όταν ολοκληρωθούν, τα αποδέχονται. Είναι μία κακοδαιμονία των Ελλήνων που συμβαίνει γενικά».

Κάτω από την πλατεία Ελευθερίας βρέθηκαν αρχαιολογικά ευρήματα και εξετάζεται αν υπάρχουν και κομμάτια του τείχους. «Είμαστε στην αρχή του έργου, αλλά πιστεύω θα αναπτυχθεί πιο γρήγορα, καθώς δεν υπάρχουν πολλές κατασκευές στην επιφάνεια» σημειώνει ο αντιδήμαρχος, αναγνωρίζοντας το ζήτημα της στάθμευσης που θα επιφέρει η ανάπλαση. «Στην κυκλοφορία της πόλης δεν υπάρχει κάποιο πρόβλημα. Για τη στάθμευση έχουμε κάνει προτάσεις για αξιοποίηση δημοτικών οικοπέδων και διαμόρφωση υπόγειων και υπέργειων χώρων. Πρέπει να μελετηθούν από την επόμενη διοίκηση».

plateia-eleytherias2.jpg


Άλλα έργα

Μία παρέμβαση που θεωρεί αξιοσημείωτη ο Θανάσης Παππάς είναι η μετάβαση του οδοφωτισμού σε τεχνολογία LED. Σύμφωνα με τον ίδιο, υπάρχει μεγάλη μείωση κατανάλωσης, καθώς η εξοικονόμηση με τους λαμπτήρες LED είναι της τάξης του 50% - 60%. Επίσης, η νυν διοίκηση αφήνει διάφορα έργα μητροπολιτικής εμβέλειας, όπως η ανάπλαση και βιοκλιματική αναβάθμιση των πλατειών Χρηματιστηρίου και Εμπορίου, την ανάπλαση ζώνης πρασίνου και διατηρητέων κτισμάτων κατά μήκος των βυζαντινών τειχών κ.ά.

Στη βελτίωση της καθημερινότητας συνέβαλαν και τα τεχνικά έργα με τη δωρεά των 10 εκατ., που εξασφάλισε ο δήμος Θεσσαλονίκης από το ίδρυμα «Σταύρος Νιάρχος».

Έργα που είναι σε εξέλιξη

- Ανακατασκευή πεζόδρομων Τριανδρίας.

- Ανάπλαση πλατείας Μαβίλη.

- Βιοκλιματική αναβάθμιση πλατείας Ελευθερίας.

- Ανάπλαση πάρκου Ν. Παπάζογλου.

- Ανάπλαση οδών Δαγκλή - Διαλέττη - Δεσπεραί.

- Ανάπλαση του άξονα Αχειροποιήτου - Αγίας Σοφίας.

- Αναβάθμιση πεζοδρομίων και κοινόχρηστων χώρων στη λ. Νίκης και 30ής Οκτωβρίου.

- Ανάπλαση πάρκου στη Μπότσαρη – Ηλέκτρας.

- Κατασκευή νέας παιδικής χαράς στην Ευαγόρα, Κορίνθου και στη Ροτόντα.

- Διαμόρφωση σχολικών αυλών και βιοκλιματικά κτίρια.

- Ανέγερση νηπιαγωγείου στην οδό Καπετάν Άγρα.

- Ανακατασκευή κοινοχρήστων χώρων και πεζοδρομίων Άνω Πόλης.


*Δημοσιεύτηκε στη "ΜτΚ" στις 28 Ιουλίου 2019.

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία