ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Άρχισε η απόσπαση των αρχαίων της Βενιζέλου (βίντεο & φωτ.)

Το αρχαίο δάπεδο μεταφέρθηκε διασπασμένο σε 30 παλέτες στις αποθήκες της Αττικό Μετρό στο Καλοχώρι

 20/07/2021 19:32

Άρχισε η απόσπαση των αρχαίων της Βενιζέλου (βίντεο & φωτ.)
Φωτογραφίες από https://www.ethnos.gr/ellada/166876_thessaloniki-kare-kare-i-apospasi-ton-arhaion-toy-metro-sto-stathmo-benizeloy

Γεγονός αποτελεί η ολοκλήρωση των δύο πρώτων δρομολογίων μεταφοράς των αρχαίων του σταθμού «Βενιζέλου» στο μετρό της Θεσσαλονίκης, μετά το «πράσινο φως» που έδωσε προ ημερών το ΣτΕ στην κυβέρνηση για να υλοποιήσει τη μέθοδο της απόσπασης και επανατοποθέτησης, παρόλο που αρχαιολόγοι και κοινή γνώμη επιθυμούσαν την εκτέλεση των εργασιών με τα αρχαία να παραμένουν στο σημείο όπου τα εντόπισε η αρχαιολογική σκαπάνη, ώστε να μην αλλοιωθούν και καταστραφούν.

Σύμφωνα με το ethnos.gr, περίπου 30 παλέτες με αρχαία, τα οποία αποτελούν τμήματα αρχαίου δαπέδου, τυλιγμένα σε ειδικό προστατευτικό νάιλον μεταφέρθηκαν στην αποθήκη του μετρό στο Καλοχώρι, όπου φυλάσσονται οι αρχαιότητες που έχουν εντοπιστεί κατά τη διάρκεια κατασκευής του έργου.

Πρακτικά σήμερα μπήκε τέλος στη διαμάχη που κράτησε χρόνια, διχάζοντας την πολιτική σκηνή.

metafora-arxaion-apospasi-venizelou2.jpg


Το χρονικό της απόσπασης

Οι εργασίες απόσπασης των αρχαίων της «Βενιζέλου» ξεκίνησαν την περασμένη Τετάρτη και θα ολοκληρωθούν εντός τεσσάρων μηνών, με βάση το χρονοδιάγραμμα που επικαλείται το ethnos.gr. Σε κάθε περίπτωση, το χρονοδιάγραμμα μπορεί να ανατραπεί από τα νέα αρχαιολογικά ευρήματα που βρίσκονται κάτω από αυτά που αποσπώνται. Στην πράξη, το χρονοδιάγραμμα θα προσαρμόζεται αναλόγως της αξίας των νέων ευρημάτων καθώς η αρχαιολογική υπηρεσία θα αποφασίζει για το τι μέλλει γενέσθαι.

Αυτό το διάστημα στο εργοτάξιο της «Βενιζέλου» εργάζονται 25 εξειδικευμένοι εργατοτεχνίτες επί των αποσπάσεων ενώ τα τμήματα του "Decumanus Maximus" και "Cardo", δηλαδή τα πιο εμβληματικά από τα ευρήματα, θα απομακρυνθούν εντός του Ιουλίου. 

Πριν από αυτή την απομάκρυνση όμως, προηγείται η απόσπαση των αρχαίων δαπέδων που κάποτε ήταν πλατείες και πεζοδρόμια, καθώς και οι αποσπάσεις πεσσών, τοιχίων και άλλων κατασκευών.

metafora-arxaion-apospasi-venizelou3.jpg



Πώς εκτελείται η απόσπαση

Με σκοπό τα αρχαιολογικά ευρήματα να εξαχθούν ακέραια από τα έγκατα της Γης, είναι απαραίτητη μία προεργασία 2-3 εβδομάδων, ενώ απαιτούνται δύο με τρεις ημέρες για να μετακινηθούν μέχρι το φρεάτιο και να φορτωθούν στα φορτηγά με κατάληξη την αποθήκη του Καλοχωρίου.

Σε πρώτη φάση, κάθε πλάκα δαπέδου καθαρίζεται γύρω-γύρω και στερεώνεται με ακρυλικές ρητίνες. Αν η πλάκα φέρει εκτεταμένες φθορές, οι εργατοτεχνίτες είτε παίρνουν εκμαγείο, δηλαδή αποτύπωμα, είτε το αρχαιολογικό εύρημα αφαιρείται ολόκληρο και φορτώνεται σε παλέτα τυλιγμένο με προστατευτικό νάιλον. 

Πριν από την απόσπαση, οι ειδικοί προχωρούν σε τοπογραφική αποτύπωση με τρισδιάστατη απεικόνιση, ώστε όταν θα γίνει η επανατοποθέτηση, να εκτελεστεί με τη μεγαλύτερη δυνατή ακρίβεια.

Εξάλλου, παρών στις εργασίες απόσπασης την Παρασκευή 166 Ιουλίου, ήταν ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό, Νίκος Ταχιάος και ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Πολιτισμού, Γεώργιος Διδασκάλου.

Την επιχείρηση απόσπασης έχει αναλάβει υπεργολαβικά η SLM, εξειδικευμένη εταιρία σε αποσπάσεις αρχαιοτήτων και μνημείων από την κοινοπραξία Άκτωρ-Κορρές.

metafora-arxaion-apospasi-venizelou4.jpg

Αντιδρούν οι αρχαιολόγοι

Την ίδια ώρα, κοινό εξώδικο απέστειλαν στα συναρμόδια υπουργεία ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων και η Πανελλήνια Ένωση Συντηρητών Αρχαιοτήτων, προκηρύσσοντας απεργία-αποχή των μελών τους (μόνιμων και ΙΔΑΧ αρχαιολόγων και συντηρητών του ΥΠΠΟΑ) από κάθε εργασία που σχετίζεται με την απόσπαση του μείζονος σημασίας αρχαιολογικού χώρου του Σταθμού Βενιζέλου του μετρό Θεσσαλονίκης.

«Χάνεται στον χρόνο» ο σταθμός Βενιζέλου

Ο σταθμός «Βενιζέλου» ξεκίνησε να κατασκευάζεται το 2007, με τους αρχαιολόγους να ανακαλύπτουν κατά τη διάρκεια των ανασκαφών την πάλαι ποτέ κεντρική διασταύρωση της πόλης, η οποία χρονολογείται από τον 4ο έως τον 9ο αιώνα μ.Χ. Μάλιστα το εύρημα ήταν σε εντυπωσιακά καλή κατάσταση και τόνιζε τη σημασία της οδού Εγνατία από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα, διότι όπως και σήμερα έτσι και τότε, το εμπορικό και οικονομικό κέντρο της πόλης τοποθετείτο σε αυτόν τον δρόμο.

Μετά τις ανακοινώσεις των αρχαιολόγων, ξεκίνησαν οι πολιτικές διαμάχες. Το 2013 η τότε κυβέρνηση Σαμαρά-Βενιζέλου αποφάσισε απόσπαση, μεταφορά και επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων. Το 2015 η κυβέρνηση Τσίπρα-Καμμένου αναθεώρησε και πρόκρινε τις εργασίες με τις αρχαιότητες να παραμένουν στο σημείο (σ.σ. in situ). Το 2019 η κυβέρνηση Μητσοτάκη αποφάσισε να αλλάξει ξανά τον σχεδιασμό, επιλέγοντας την απόσπαση.

Δείτε το βίντεο του ethnos.gr από τις σημερινές εργασίες:

Γεγονός αποτελεί η ολοκλήρωση των δύο πρώτων δρομολογίων μεταφοράς των αρχαίων του σταθμού «Βενιζέλου» στο μετρό της Θεσσαλονίκης, μετά το «πράσινο φως» που έδωσε προ ημερών το ΣτΕ στην κυβέρνηση για να υλοποιήσει τη μέθοδο της απόσπασης και επανατοποθέτησης, παρόλο που αρχαιολόγοι και κοινή γνώμη επιθυμούσαν την εκτέλεση των εργασιών με τα αρχαία να παραμένουν στο σημείο όπου τα εντόπισε η αρχαιολογική σκαπάνη, ώστε να μην αλλοιωθούν και καταστραφούν.

Σύμφωνα με το ethnos.gr, περίπου 30 παλέτες με αρχαία, τα οποία αποτελούν τμήματα αρχαίου δαπέδου, τυλιγμένα σε ειδικό προστατευτικό νάιλον μεταφέρθηκαν στην αποθήκη του μετρό στο Καλοχώρι, όπου φυλάσσονται οι αρχαιότητες που έχουν εντοπιστεί κατά τη διάρκεια κατασκευής του έργου.

Πρακτικά σήμερα μπήκε τέλος στη διαμάχη που κράτησε χρόνια, διχάζοντας την πολιτική σκηνή.

metafora-arxaion-apospasi-venizelou2.jpg


Το χρονικό της απόσπασης

Οι εργασίες απόσπασης των αρχαίων της «Βενιζέλου» ξεκίνησαν την περασμένη Τετάρτη και θα ολοκληρωθούν εντός τεσσάρων μηνών, με βάση το χρονοδιάγραμμα που επικαλείται το ethnos.gr. Σε κάθε περίπτωση, το χρονοδιάγραμμα μπορεί να ανατραπεί από τα νέα αρχαιολογικά ευρήματα που βρίσκονται κάτω από αυτά που αποσπώνται. Στην πράξη, το χρονοδιάγραμμα θα προσαρμόζεται αναλόγως της αξίας των νέων ευρημάτων καθώς η αρχαιολογική υπηρεσία θα αποφασίζει για το τι μέλλει γενέσθαι.

Αυτό το διάστημα στο εργοτάξιο της «Βενιζέλου» εργάζονται 25 εξειδικευμένοι εργατοτεχνίτες επί των αποσπάσεων ενώ τα τμήματα του "Decumanus Maximus" και "Cardo", δηλαδή τα πιο εμβληματικά από τα ευρήματα, θα απομακρυνθούν εντός του Ιουλίου. 

Πριν από αυτή την απομάκρυνση όμως, προηγείται η απόσπαση των αρχαίων δαπέδων που κάποτε ήταν πλατείες και πεζοδρόμια, καθώς και οι αποσπάσεις πεσσών, τοιχίων και άλλων κατασκευών.

metafora-arxaion-apospasi-venizelou3.jpg



Πώς εκτελείται η απόσπαση

Με σκοπό τα αρχαιολογικά ευρήματα να εξαχθούν ακέραια από τα έγκατα της Γης, είναι απαραίτητη μία προεργασία 2-3 εβδομάδων, ενώ απαιτούνται δύο με τρεις ημέρες για να μετακινηθούν μέχρι το φρεάτιο και να φορτωθούν στα φορτηγά με κατάληξη την αποθήκη του Καλοχωρίου.

Σε πρώτη φάση, κάθε πλάκα δαπέδου καθαρίζεται γύρω-γύρω και στερεώνεται με ακρυλικές ρητίνες. Αν η πλάκα φέρει εκτεταμένες φθορές, οι εργατοτεχνίτες είτε παίρνουν εκμαγείο, δηλαδή αποτύπωμα, είτε το αρχαιολογικό εύρημα αφαιρείται ολόκληρο και φορτώνεται σε παλέτα τυλιγμένο με προστατευτικό νάιλον. 

Πριν από την απόσπαση, οι ειδικοί προχωρούν σε τοπογραφική αποτύπωση με τρισδιάστατη απεικόνιση, ώστε όταν θα γίνει η επανατοποθέτηση, να εκτελεστεί με τη μεγαλύτερη δυνατή ακρίβεια.

Εξάλλου, παρών στις εργασίες απόσπασης την Παρασκευή 166 Ιουλίου, ήταν ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό, Νίκος Ταχιάος και ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Πολιτισμού, Γεώργιος Διδασκάλου.

Την επιχείρηση απόσπασης έχει αναλάβει υπεργολαβικά η SLM, εξειδικευμένη εταιρία σε αποσπάσεις αρχαιοτήτων και μνημείων από την κοινοπραξία Άκτωρ-Κορρές.

metafora-arxaion-apospasi-venizelou4.jpg

Αντιδρούν οι αρχαιολόγοι

Την ίδια ώρα, κοινό εξώδικο απέστειλαν στα συναρμόδια υπουργεία ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων και η Πανελλήνια Ένωση Συντηρητών Αρχαιοτήτων, προκηρύσσοντας απεργία-αποχή των μελών τους (μόνιμων και ΙΔΑΧ αρχαιολόγων και συντηρητών του ΥΠΠΟΑ) από κάθε εργασία που σχετίζεται με την απόσπαση του μείζονος σημασίας αρχαιολογικού χώρου του Σταθμού Βενιζέλου του μετρό Θεσσαλονίκης.

«Χάνεται στον χρόνο» ο σταθμός Βενιζέλου

Ο σταθμός «Βενιζέλου» ξεκίνησε να κατασκευάζεται το 2007, με τους αρχαιολόγους να ανακαλύπτουν κατά τη διάρκεια των ανασκαφών την πάλαι ποτέ κεντρική διασταύρωση της πόλης, η οποία χρονολογείται από τον 4ο έως τον 9ο αιώνα μ.Χ. Μάλιστα το εύρημα ήταν σε εντυπωσιακά καλή κατάσταση και τόνιζε τη σημασία της οδού Εγνατία από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα, διότι όπως και σήμερα έτσι και τότε, το εμπορικό και οικονομικό κέντρο της πόλης τοποθετείτο σε αυτόν τον δρόμο.

Μετά τις ανακοινώσεις των αρχαιολόγων, ξεκίνησαν οι πολιτικές διαμάχες. Το 2013 η τότε κυβέρνηση Σαμαρά-Βενιζέλου αποφάσισε απόσπαση, μεταφορά και επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων. Το 2015 η κυβέρνηση Τσίπρα-Καμμένου αναθεώρησε και πρόκρινε τις εργασίες με τις αρχαιότητες να παραμένουν στο σημείο (σ.σ. in situ). Το 2019 η κυβέρνηση Μητσοτάκη αποφάσισε να αλλάξει ξανά τον σχεδιασμό, επιλέγοντας την απόσπαση.

Δείτε το βίντεο του ethnos.gr από τις σημερινές εργασίες:

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία