ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Τα 2+1 χαρακτηριστικά της «γαλάζιας» στρατηγικής

Το μήνυμα σταθερότητας, ο προσωπικός τόνος στις ευρωεκλογές και οι τρύπες στην Κεντρική Μακεδονία και τα δυτικά της Θεσσαλονίκης - Και προς τα δεξιά αλλά και προς το 38,69% που το 2015 είπε «Μένουμε Ευρώπη»

 22/04/2024 19:00

Τα 2+1 χαρακτηριστικά της «γαλάζιας» στρατηγικής

Νίκος Οικονόμου

Έγκαιρα και με σαφήνεια ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης παρουσίασε αυτές τις ημέρες την κεντρική στρατηγική της ΝΔ ενόψει των ευρωεκλογών τη 9ης Ιουνίου. Μία στρατηγική που έχει τρία βασικά χαρακτηριστικά.

Το πρώτο είναι η σημασία της ευρωπαϊκής κάλπης, με τον πρωθυπουργό να δίνει από τον αρχή χαρακτηριστικά εθνικής κάλπης στη μάχη των φετινών ευρωεκλογών. Κάτι που στην Ελλάδα συχνά συμβαίνει, αλλά σύμφωνα με τον Κυριάκο Μητσοτάκη έχει σήμερα μία ιδιαίτερη λογική. 

Ότι η ΝΔ έχοντας στα πανιά της ένα εκ νέου θετικό εκλογικό αποτέλεσμα θα μπορέσει ως κυβέρνηση να συνεχίσει με ακόμη μεγαλύτερη ορμή το μεταρρυθμιστικό της έργο. Εδώ η ένσταση που ακούγεται από πολλές πλευρές είναι ότι οι ευρωεκλογές δεν κρίνουν τη διακυβέρνηση της χώρας, ενώ η απάντηση από το Μέγαρο Μαξίμου είναι ότι αν το αποτέλεσμα δεν επιβεβαιώσει την κυριαρχία της ΝΔ δε θα είναι εύκολη η διακυβέρνηση των επόμενων τριών χρόνων μέχρι τις εθνικές εκλογές του 2027.

Στη γενική στρατηγική της ΝΔ εντάσσεται και η φράση περί μηνύματος που είναι κεντρική της συνολικής στρατηγικής που θα ακολουθηθεί. Το είπε και ο ίδιος ο πρωθυπουργός κατά την παρουσίαση των ονομάτων που θα απαρτίσουν το ευρωψηφοδέλτιο της ΝΔ την περασμένη Δευτέρα στην εκδήλωση στο Ωδείο της Αθήνας. «Πολλοί λένε ότι οι ευρωεκλογές είναι η ευκαιρία να στείλουν οι πολίτες μήνυμα προς την κυβέρνηση. Εμείς αναγνωρίσαμε τα λάθη μας και λέμε προς τους πολίτες: Στείλτε μήνυμα σταθερότητας», σημείωσε χαρακτηριστικά ο πρωθυπουργός. Γνωστοποιώντας και τη φράση-κλειδί που θα ακουστεί μέχρι τις ευρωεκλογές συχνά από τα χείλη του.

Εδώ θα πρέπει να τονίσουμε ότι οι διεθνείς εξελίξεις βοηθούν το προεκλογικό αφήγημα της κυβέρνησης, καθώς εκτιμάται ότι όλες οι αβεβαιότητες που καταγράφονται εσχάτως στη διεθνή σκακιέρα ευνοούν τους εν ενεργεία πρωθυπουργούς και τους κυβερνώντες. Αυτό λέει και η διεθνής εμπειρία: ότι δηλαδή σε περιόδους με κρίσεις και αβεβαιότητες οι πολίτες ενισχύουν τη στήριξη προς τις κυβερνήσεις τους. Πολύ δε περισσότερο στην περίπτωση της Ελλάδας και του σημερινού πρωθυπουργού που έχει δείξει μέχρι στιγμής ότι τα πάει πολύ καλά σε διπλωματικό επίπεδο.

Το δεύτερο χαρακτηριστικό της «γαλάζιας» στρατηγικής είναι η ματιά της κυβέρνησης. Εδώ ο στόχος είναι διπλός και λίγο αντιφατικός. Από τη μία το βλέμμα του πρωθυπουργού και της ΝΔ θα είναι στραμμένο προς τη μεριά των πολιτών που έχουν αποδείξει και στο παρελθόν ότι έχουν φιλοευρωπαϊκή στάση. Σε αυτή την κατεύθυνση εντάσσονται και οι συχνές αναφορές που έχει κάνει ο Κυριάκος Μητσοτάκης τον τελευταίο καιρό για το δημοψήφισμα του 2015 και το κίνημα «Μένουμε Ευρώπη» που σε μία δύσκολη συγκυρία και σε εκείνη την κάλπη είχε ψηφίσει «ναι» στην Ευρώπη. Σε αυτό το μετερίζι είχαν συνασπιστεί και συμμετάσχει πολιτικές και κοινωνικές δυνάμεις που είναι μέσα στο προφίλ των ψηφοφόρων που έλκονται από το μεταρρυθμιστικό μοντέλο που προωθεί ο Κυριάκος Μητσοτάκης. Εννέα χρόνια μετά το 2015 και το 38,69% που είχε λάβει το «ναι» στην Ευρώπη, αυτός ο κόσμος και αυτό το ποσοστό αποτελούν εκλογικό στόχο για τη ΝΔ.

Την ίδια στιγμή η ευρωπαϊκή ματιά της ΝΔ θα πρέπει να… αλληθωρίσει ελαφρώς και να κοιτάξει και προς τα δεξιά της. Και αυτό γιατί τα κόμματα που κινούνται δεξιά της ΝΔ δείχνουν να καταγράφουν κέρδη στις δημοσκοπήσεις που πραγματοποιούνται το τελευταίο διάστημα. Ιδιαίτερα η Ελληνική Λύση του Κυριάκου Βελόπουλου φαίνεται να πιστώνεται την αντίδραση των παραδοσιακών συντηρητικών ψηφοφόρων που το 2019 και το 2023, διατηρώντας μία κριτική ματιά προς τον πρωθυπουργό, είχαν επιλέξει την κάλπη τη ΝΔ και σήμερα είτε γιατί έχουν δυσαρεστηθεί από κυβερνητικές κινήσεις, όπως το νομοσχέδιο για τον γάμο των ομόφυλων ζευγαριών, είτε γιατί η κάλπη των ευρωπαϊκών εκλογών τους δίνει την άνεση, είναι έτοιμοι να ψηφίσουν ένα πιο δεξιό κόμμα.

Την ίδια στιγμή και τα ποσοστά της Νίκης δεν φαίνεται να υποχωρούν ή να συμπιέζονται, όπως φάνηκε και από τις διπλές εκλογές του 2023, όταν υπό συνθήκες μεγάλης πόλωσης τα ποσοστά του κόμματος του Δημήτρη Νατσιού διατηρήθηκαν στα ίδια επίπεδα και δεν κατέγραψαν πουθενά απώλειες.

Και τα δύο κόμματα (Ελληνική Λύση και Νίκη) εμφανίζουν υψηλά ποσοστά στη Βόρεια Ελλάδα και ειδικότερα στην Κεντρική Μακεδονία. Η Ελληνική Λύση είχε καταγράψει στις εκλογές του Ιουνίου του 2023 στους νομούς της Κεντρικής Μακεδονίας συνολικό ποσοστό 7,8%, δηλαδή είχε άνοδο 3,1% σε σχέση με το πανελλαδικό της ποσοστό, ενώ σε όλη τη Βόρεια Ελλάδα ήταν επίσης σημαντικά ανεβασμένη. 

Ενώ πανελλαδικά είχε συγκεντρώσει ποσοστό 4,68% στις τρεις περιφέρειες της Βόρειας Ελλάδας το κοντέρ έγραψε συνολικά 7%. Τα χάι σκορ του κόμματος του Κυριάκου Βελόπουλου καταγράφηκαν στην Ημαθία (8,2%) την Πέλλα (7,65%) και στη Β’ Θεσσαλονίκης (8%), αλλά και στην πιο αστική Α’ Θεσσαλονίκης, όπου σκαρφάλωσε στο 8% και πέτυχε διψήφια νούμερα στους δυτικούς δήμους Αμπελοκήπων-Μενεμένης (10,2%) Παύλου Μελά (11%) και Κορδελιού-Ευόσμου (12,3%), ενώ ψηλά κινήθηκε και στον Έβρο, όπου έφτασε το 8,8%.

Αντίστοιχα η Νίκη, που κατά πολλούς μπορεί και αυτή να εμφανίσει εκλογικά κέρδη καθώς οι ψηφοφόροι της περνούν πολλές φορές κάτω από τα ραντάρ των δημοσκοπήσεων, έχει υψηλά ποσοστά στη Βόρεια Ελλάδα. Στις εθνικές εκλογές του 2023 στην Κοζάνη συγκέντρωσε 6,3%, στην Πέλλα 7,15%, στο Κιλκίς 7% και στην Πιερία έπιασε 9,3%. Γενικά η δυτική Θεσσαλονίκη, αλλά και τα δυτικά του νομού αποτελούν περιοχές όπου τα τρία κόμματα δεξιά της ΝΔ (Λύση, Νίκη και Σπαρτιάτες) έχουν υψηλά ποσοστά που στο σύνολό τους ξεπερνούν κατά πολύ το 20%. Και αν για τους Σπαρτιάτες η δικαστική εμπλοκή εμφανίζει το μέλλον τους ενόψει των ευρωεκλογών αβέβαιο, για τα δύο άλλα κόμματα οι εκλογικές προσδοκίες είναι υψηλές για τη Βόρεια Ελλάδα.

Με αναφορές στη Βόρεια Ελλάδα το κέντρο βάρους της προεκλογικής εκστρατείας

Όλα αυτά προκαλούν προβληματισμούς στη Νέα Δημοκρατία, γι’ αυτό και το κέντρο βάρους της προεκλογικής εκστρατείας θα έχει πολλές αναφορές στη Βόρεια Ελλάδα. Δεν είναι τυχαίο δε ότι μία από τις πρώτες περιοδείες και ομιλίες που έκανε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στη Βόρεια Ελλάδα ήταν στην Πολίχνη, όπου το ποσοστό της ΝΔ ήταν το χαμηλότερο σε όλο το νομό Θεσσαλονίκης. 

Επίσης ο πρωθυπουργός γνωστοποίησε προς τους βουλευτές της ΝΔ Θεσσαλονίκης, με τους οποίους συναντήθηκε με την ευκαιρία της ανόδου του στη Θεσσαλονίκη, ότι θα πραγματοποιήσει πολλές περιοδείες στον Βορρά, ενώ από την Πειραιώς αναμένεται να οργανωθούν κλιμακωτά αρκετές επισκέψεις κλιμακίων υπουργών, βουλευτών και κομματικών στελεχών που θα περιοδεύσουν στοχευμένα στη Βόρεια Ελλάδα.

Το τρίτο χαρακτηριστικό της εκστρατείας της ΝΔ ενόψει των ευρωεκλογών είναι ο προσωπικός χαρακτήρας που θα έχει αυτή η μάχη. Το διατύπωσε και ο ίδιος ο πρωθυπουργός όταν κατά την ομιλία του στο συνέδριο της ΝΔ σημείωσε ότι πίσω από κάθε ψηφοδέλτιο που θα πέφτει στην κάλπη της ΝΔ θα βρίσκεται και ο ίδιος. Και αυτό είναι μία προσωπική επίκληση που φανερώνει την απόφαση του Κυριάκου Μητσοτάκη να πάρει και σε αυτήν την εκλογική μάχη επάνω του το βάρος της προεκλογικής μάχης.

Το ψηφοδέλτιο

Σε επίπεδο ψηφοδελτίου η ΝΔ έκλεισε τις όποιες εκκρεμότητες υπήρχαν με την ανακοίνωση του συνόλου των υποψηφίων που θα συμμετέχουν στην ευρωλίστα. Είναι ένα ψηφοδέλτιο ισορροπημένο, όπου ο κάθε ψηφοφόρος μπορεί να βρει πολλούς και διαφορετικούς ανθρώπους που εκφράζουν διαφορετικούς πολιτικούς, κοινωνικούς, επαγγελματικούς, αλλά και γεωγραφικούς χώρους.

Είναι σίγουρο ότι έχει στραμμένο το βλέμμα του προς την κοινωνική δεξιά, με υποψηφιότητες όπως του Γιώργου Αυτιά, προς την πατριωτική δεξιά και την ομογένεια με υποψηφιότητες, όπως ο Φρέντη Μπελέρης, ο Άρθουρ Τσουχαντάρης και η Νιόβη Χριστοπούλου, αλλά και προς το Κέντρο με εκπροσώπους που προέρχονται από πιο κεντροαριστερές πολιτικές οικογένειες, όπως ο Σωτήρης Σέρμπος, η Εύη Χριστοφιλοπούλου και ο Σπύρος Καρανικόλας. Όπως έλεγε έμπειρος παράγοντας το ψηφοδέλτιο είναι πιο ανταγωνιστικό από ότι το 2019 και αυτό έχει τη σημασία του.

Σε ότι αφορά στον εκλογικό στόχο κανείς στη ΝΔ δεν μιλά δημόσια με νούμερα. Όμως το ποσοστό της προηγούμενης ευρωπαϊκής κάλπης που ήταν 33,1% είναι ένα καλό νούμερο, το οποίο βρίσκεται στο μυαλό πολλών. Όπως και κάθε εκλογικό αποτέλεσμα που έχει μπροστά του ως πρώτο αριθμό το 3. Οτιδήποτε κάτω από αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει σε ελαφριές αναταράξεις μετά τις εκλογές και σίγουρα σε έναν μετεκλογικό ανασχηματισμό.

pinakas1.jpg
pinakas22.jpg
Τα δύο μέτωπα

Σε πολιτικό επίπεδο τα μέτωπα της ΝΔ φαίνεται ότι διαμορφώνονται και αφορούν δύο κόμματα. Το ένα είναι ο ΣΥΡΙΖΑ που θεωρείται ότι αποτελεί αυτή τη στιγμή το δεύτερο κόμμα, με τον οποίο η πολιτική αντιπαράθεση θα είναι συνεχής και καθημερινή, ενώ το δεύτερο κόμμα θα είναι η Ελληνική Λύση του Κυριάκου Βελόπουλου. Εδώ οι συχνές αναφορές του πρωθυπουργού και η κριτική από τη μεριά της ΝΔ είναι σίγουρο ότι θα συνεχιστούν.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 21.04.2024


Έγκαιρα και με σαφήνεια ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης παρουσίασε αυτές τις ημέρες την κεντρική στρατηγική της ΝΔ ενόψει των ευρωεκλογών τη 9ης Ιουνίου. Μία στρατηγική που έχει τρία βασικά χαρακτηριστικά.

Το πρώτο είναι η σημασία της ευρωπαϊκής κάλπης, με τον πρωθυπουργό να δίνει από τον αρχή χαρακτηριστικά εθνικής κάλπης στη μάχη των φετινών ευρωεκλογών. Κάτι που στην Ελλάδα συχνά συμβαίνει, αλλά σύμφωνα με τον Κυριάκο Μητσοτάκη έχει σήμερα μία ιδιαίτερη λογική. 

Ότι η ΝΔ έχοντας στα πανιά της ένα εκ νέου θετικό εκλογικό αποτέλεσμα θα μπορέσει ως κυβέρνηση να συνεχίσει με ακόμη μεγαλύτερη ορμή το μεταρρυθμιστικό της έργο. Εδώ η ένσταση που ακούγεται από πολλές πλευρές είναι ότι οι ευρωεκλογές δεν κρίνουν τη διακυβέρνηση της χώρας, ενώ η απάντηση από το Μέγαρο Μαξίμου είναι ότι αν το αποτέλεσμα δεν επιβεβαιώσει την κυριαρχία της ΝΔ δε θα είναι εύκολη η διακυβέρνηση των επόμενων τριών χρόνων μέχρι τις εθνικές εκλογές του 2027.

Στη γενική στρατηγική της ΝΔ εντάσσεται και η φράση περί μηνύματος που είναι κεντρική της συνολικής στρατηγικής που θα ακολουθηθεί. Το είπε και ο ίδιος ο πρωθυπουργός κατά την παρουσίαση των ονομάτων που θα απαρτίσουν το ευρωψηφοδέλτιο της ΝΔ την περασμένη Δευτέρα στην εκδήλωση στο Ωδείο της Αθήνας. «Πολλοί λένε ότι οι ευρωεκλογές είναι η ευκαιρία να στείλουν οι πολίτες μήνυμα προς την κυβέρνηση. Εμείς αναγνωρίσαμε τα λάθη μας και λέμε προς τους πολίτες: Στείλτε μήνυμα σταθερότητας», σημείωσε χαρακτηριστικά ο πρωθυπουργός. Γνωστοποιώντας και τη φράση-κλειδί που θα ακουστεί μέχρι τις ευρωεκλογές συχνά από τα χείλη του.

Εδώ θα πρέπει να τονίσουμε ότι οι διεθνείς εξελίξεις βοηθούν το προεκλογικό αφήγημα της κυβέρνησης, καθώς εκτιμάται ότι όλες οι αβεβαιότητες που καταγράφονται εσχάτως στη διεθνή σκακιέρα ευνοούν τους εν ενεργεία πρωθυπουργούς και τους κυβερνώντες. Αυτό λέει και η διεθνής εμπειρία: ότι δηλαδή σε περιόδους με κρίσεις και αβεβαιότητες οι πολίτες ενισχύουν τη στήριξη προς τις κυβερνήσεις τους. Πολύ δε περισσότερο στην περίπτωση της Ελλάδας και του σημερινού πρωθυπουργού που έχει δείξει μέχρι στιγμής ότι τα πάει πολύ καλά σε διπλωματικό επίπεδο.

Το δεύτερο χαρακτηριστικό της «γαλάζιας» στρατηγικής είναι η ματιά της κυβέρνησης. Εδώ ο στόχος είναι διπλός και λίγο αντιφατικός. Από τη μία το βλέμμα του πρωθυπουργού και της ΝΔ θα είναι στραμμένο προς τη μεριά των πολιτών που έχουν αποδείξει και στο παρελθόν ότι έχουν φιλοευρωπαϊκή στάση. Σε αυτή την κατεύθυνση εντάσσονται και οι συχνές αναφορές που έχει κάνει ο Κυριάκος Μητσοτάκης τον τελευταίο καιρό για το δημοψήφισμα του 2015 και το κίνημα «Μένουμε Ευρώπη» που σε μία δύσκολη συγκυρία και σε εκείνη την κάλπη είχε ψηφίσει «ναι» στην Ευρώπη. Σε αυτό το μετερίζι είχαν συνασπιστεί και συμμετάσχει πολιτικές και κοινωνικές δυνάμεις που είναι μέσα στο προφίλ των ψηφοφόρων που έλκονται από το μεταρρυθμιστικό μοντέλο που προωθεί ο Κυριάκος Μητσοτάκης. Εννέα χρόνια μετά το 2015 και το 38,69% που είχε λάβει το «ναι» στην Ευρώπη, αυτός ο κόσμος και αυτό το ποσοστό αποτελούν εκλογικό στόχο για τη ΝΔ.

Την ίδια στιγμή η ευρωπαϊκή ματιά της ΝΔ θα πρέπει να… αλληθωρίσει ελαφρώς και να κοιτάξει και προς τα δεξιά της. Και αυτό γιατί τα κόμματα που κινούνται δεξιά της ΝΔ δείχνουν να καταγράφουν κέρδη στις δημοσκοπήσεις που πραγματοποιούνται το τελευταίο διάστημα. Ιδιαίτερα η Ελληνική Λύση του Κυριάκου Βελόπουλου φαίνεται να πιστώνεται την αντίδραση των παραδοσιακών συντηρητικών ψηφοφόρων που το 2019 και το 2023, διατηρώντας μία κριτική ματιά προς τον πρωθυπουργό, είχαν επιλέξει την κάλπη τη ΝΔ και σήμερα είτε γιατί έχουν δυσαρεστηθεί από κυβερνητικές κινήσεις, όπως το νομοσχέδιο για τον γάμο των ομόφυλων ζευγαριών, είτε γιατί η κάλπη των ευρωπαϊκών εκλογών τους δίνει την άνεση, είναι έτοιμοι να ψηφίσουν ένα πιο δεξιό κόμμα.

Την ίδια στιγμή και τα ποσοστά της Νίκης δεν φαίνεται να υποχωρούν ή να συμπιέζονται, όπως φάνηκε και από τις διπλές εκλογές του 2023, όταν υπό συνθήκες μεγάλης πόλωσης τα ποσοστά του κόμματος του Δημήτρη Νατσιού διατηρήθηκαν στα ίδια επίπεδα και δεν κατέγραψαν πουθενά απώλειες.

Και τα δύο κόμματα (Ελληνική Λύση και Νίκη) εμφανίζουν υψηλά ποσοστά στη Βόρεια Ελλάδα και ειδικότερα στην Κεντρική Μακεδονία. Η Ελληνική Λύση είχε καταγράψει στις εκλογές του Ιουνίου του 2023 στους νομούς της Κεντρικής Μακεδονίας συνολικό ποσοστό 7,8%, δηλαδή είχε άνοδο 3,1% σε σχέση με το πανελλαδικό της ποσοστό, ενώ σε όλη τη Βόρεια Ελλάδα ήταν επίσης σημαντικά ανεβασμένη. 

Ενώ πανελλαδικά είχε συγκεντρώσει ποσοστό 4,68% στις τρεις περιφέρειες της Βόρειας Ελλάδας το κοντέρ έγραψε συνολικά 7%. Τα χάι σκορ του κόμματος του Κυριάκου Βελόπουλου καταγράφηκαν στην Ημαθία (8,2%) την Πέλλα (7,65%) και στη Β’ Θεσσαλονίκης (8%), αλλά και στην πιο αστική Α’ Θεσσαλονίκης, όπου σκαρφάλωσε στο 8% και πέτυχε διψήφια νούμερα στους δυτικούς δήμους Αμπελοκήπων-Μενεμένης (10,2%) Παύλου Μελά (11%) και Κορδελιού-Ευόσμου (12,3%), ενώ ψηλά κινήθηκε και στον Έβρο, όπου έφτασε το 8,8%.

Αντίστοιχα η Νίκη, που κατά πολλούς μπορεί και αυτή να εμφανίσει εκλογικά κέρδη καθώς οι ψηφοφόροι της περνούν πολλές φορές κάτω από τα ραντάρ των δημοσκοπήσεων, έχει υψηλά ποσοστά στη Βόρεια Ελλάδα. Στις εθνικές εκλογές του 2023 στην Κοζάνη συγκέντρωσε 6,3%, στην Πέλλα 7,15%, στο Κιλκίς 7% και στην Πιερία έπιασε 9,3%. Γενικά η δυτική Θεσσαλονίκη, αλλά και τα δυτικά του νομού αποτελούν περιοχές όπου τα τρία κόμματα δεξιά της ΝΔ (Λύση, Νίκη και Σπαρτιάτες) έχουν υψηλά ποσοστά που στο σύνολό τους ξεπερνούν κατά πολύ το 20%. Και αν για τους Σπαρτιάτες η δικαστική εμπλοκή εμφανίζει το μέλλον τους ενόψει των ευρωεκλογών αβέβαιο, για τα δύο άλλα κόμματα οι εκλογικές προσδοκίες είναι υψηλές για τη Βόρεια Ελλάδα.

Με αναφορές στη Βόρεια Ελλάδα το κέντρο βάρους της προεκλογικής εκστρατείας

Όλα αυτά προκαλούν προβληματισμούς στη Νέα Δημοκρατία, γι’ αυτό και το κέντρο βάρους της προεκλογικής εκστρατείας θα έχει πολλές αναφορές στη Βόρεια Ελλάδα. Δεν είναι τυχαίο δε ότι μία από τις πρώτες περιοδείες και ομιλίες που έκανε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στη Βόρεια Ελλάδα ήταν στην Πολίχνη, όπου το ποσοστό της ΝΔ ήταν το χαμηλότερο σε όλο το νομό Θεσσαλονίκης. 

Επίσης ο πρωθυπουργός γνωστοποίησε προς τους βουλευτές της ΝΔ Θεσσαλονίκης, με τους οποίους συναντήθηκε με την ευκαιρία της ανόδου του στη Θεσσαλονίκη, ότι θα πραγματοποιήσει πολλές περιοδείες στον Βορρά, ενώ από την Πειραιώς αναμένεται να οργανωθούν κλιμακωτά αρκετές επισκέψεις κλιμακίων υπουργών, βουλευτών και κομματικών στελεχών που θα περιοδεύσουν στοχευμένα στη Βόρεια Ελλάδα.

Το τρίτο χαρακτηριστικό της εκστρατείας της ΝΔ ενόψει των ευρωεκλογών είναι ο προσωπικός χαρακτήρας που θα έχει αυτή η μάχη. Το διατύπωσε και ο ίδιος ο πρωθυπουργός όταν κατά την ομιλία του στο συνέδριο της ΝΔ σημείωσε ότι πίσω από κάθε ψηφοδέλτιο που θα πέφτει στην κάλπη της ΝΔ θα βρίσκεται και ο ίδιος. Και αυτό είναι μία προσωπική επίκληση που φανερώνει την απόφαση του Κυριάκου Μητσοτάκη να πάρει και σε αυτήν την εκλογική μάχη επάνω του το βάρος της προεκλογικής μάχης.

Το ψηφοδέλτιο

Σε επίπεδο ψηφοδελτίου η ΝΔ έκλεισε τις όποιες εκκρεμότητες υπήρχαν με την ανακοίνωση του συνόλου των υποψηφίων που θα συμμετέχουν στην ευρωλίστα. Είναι ένα ψηφοδέλτιο ισορροπημένο, όπου ο κάθε ψηφοφόρος μπορεί να βρει πολλούς και διαφορετικούς ανθρώπους που εκφράζουν διαφορετικούς πολιτικούς, κοινωνικούς, επαγγελματικούς, αλλά και γεωγραφικούς χώρους.

Είναι σίγουρο ότι έχει στραμμένο το βλέμμα του προς την κοινωνική δεξιά, με υποψηφιότητες όπως του Γιώργου Αυτιά, προς την πατριωτική δεξιά και την ομογένεια με υποψηφιότητες, όπως ο Φρέντη Μπελέρης, ο Άρθουρ Τσουχαντάρης και η Νιόβη Χριστοπούλου, αλλά και προς το Κέντρο με εκπροσώπους που προέρχονται από πιο κεντροαριστερές πολιτικές οικογένειες, όπως ο Σωτήρης Σέρμπος, η Εύη Χριστοφιλοπούλου και ο Σπύρος Καρανικόλας. Όπως έλεγε έμπειρος παράγοντας το ψηφοδέλτιο είναι πιο ανταγωνιστικό από ότι το 2019 και αυτό έχει τη σημασία του.

Σε ότι αφορά στον εκλογικό στόχο κανείς στη ΝΔ δεν μιλά δημόσια με νούμερα. Όμως το ποσοστό της προηγούμενης ευρωπαϊκής κάλπης που ήταν 33,1% είναι ένα καλό νούμερο, το οποίο βρίσκεται στο μυαλό πολλών. Όπως και κάθε εκλογικό αποτέλεσμα που έχει μπροστά του ως πρώτο αριθμό το 3. Οτιδήποτε κάτω από αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει σε ελαφριές αναταράξεις μετά τις εκλογές και σίγουρα σε έναν μετεκλογικό ανασχηματισμό.

pinakas1.jpg
pinakas22.jpg
Τα δύο μέτωπα

Σε πολιτικό επίπεδο τα μέτωπα της ΝΔ φαίνεται ότι διαμορφώνονται και αφορούν δύο κόμματα. Το ένα είναι ο ΣΥΡΙΖΑ που θεωρείται ότι αποτελεί αυτή τη στιγμή το δεύτερο κόμμα, με τον οποίο η πολιτική αντιπαράθεση θα είναι συνεχής και καθημερινή, ενώ το δεύτερο κόμμα θα είναι η Ελληνική Λύση του Κυριάκου Βελόπουλου. Εδώ οι συχνές αναφορές του πρωθυπουργού και η κριτική από τη μεριά της ΝΔ είναι σίγουρο ότι θα συνεχιστούν.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 21.04.2024


ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία