ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Στο «πόδι» ο ΣΥΡΙΖΑ Θεσσαλονίκης για τα αρχαία της Βενιζέλου

Πολιτική στήριξη στις δικαστικές προσφυγές κατά της απόσπασης των αρχαίων της Βενιζέλου εξέφρασαν τα στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου το μεσημέρι της Δευτέρας

 07/10/2019 14:52

Στο «πόδι» ο ΣΥΡΙΖΑ Θεσσαλονίκης για τα αρχαία της Βενιζέλου

Ιάσων Μπάντιος

Το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης στηρίζει τις κινητοποιήσεις των φορέων και των πολιτών της Θεσσαλονίκης ενάντια στην απόσπαση των αρχαίων ευρημάτων από τον σταθμό του μετρό στη Βενιζέλου.

Όπως εκτίμησε ο συντονιστής του ΣΥΡΙΖΑ Α’ Θεσσαλονίκης, Χρήστος Δουίτσης, «ο κ. Μητσοτάκης κατάφερε να φέρει στην πόλη ξανά το διχασμό, ενώ είχε βρεθεί λύση και είχε αποφασιστεί η κατά χώρα παραμονή των ευρημάτων», και «χωρίς οικονομική, τεχνική και χρονική εκτίμηση επέβαλε στην πόλη ένα συλλογικό ντεζαβού».

Παράλληλα, ο κ. Δουίτσης έκανε λόγο για μια «συντονισμένη προσπάθεια ανατροπής της πορείας που είχε δρομολογηθεί και αναβάλλεται η παράδοση του έργου για τουλάχιστον τρία χρόνια». Αμφισβήτησε μάλιστα την εν λόγω εκτίμηση, σημειώνοντας πως το έργο θα χρειαστεί περισσότερα χρόνια για να ολοκληρωθεί, εφόσον επιλεγεί η απόσπαση των ευρημάτων.

«Το ερώτημα είναι γιατί τα κάνουν όλα αυτά, εμείς δεν υιοθετούμε την άποψη ότι ο πρωθυπουργός έχει παραπλανηθεί από συμβούλους του, ξέρει πάρα πολύ καλά τι εξαγγέλλει» σημείωσε ο κ. Δουίτσης.

Ο συντονιστής του ΣΥΡΙΖΑ Α’ Θεσσαλονίκης έθεσε προ των ευθυνών της την κυβέρνηση σε σχέση με τις αστικές συγκοινωνίες της πόλης δήλωσε πως «ο ΟΑΣΘ εξακολουθεί να είναι ο μόνος φορέας Μέσων Μαζικής Μεταφοράς» και «η κυβέρνηση δεν έχει πει τι θέλει να κάνει με τον Οργανισμό».

«Η απόσπαση παραβιάζει τον αρχαιολογικό νόμο»

Από την μεριά της η αρχαιολόγος και πρώην γενική γραμματέας του υπουργείου Πολιτισμού, Μαρία Βλαζάκη, χαρακτήρισε λυπηρή και αψυχολόγητη την απόφαση της κυβέρνησης για απόσπαση.

«Ο αρχαιολογικός νόμος είναι σαφής και λέει ότι η μετακίνηση αρχαίων επιλέγεται μόνο όταν είναι σαφές ότι δεν υπάρχει καμία άλλη λύση. Είναι φαιδρό το να πει κανείς ότι δεν υπάρχει τεχνική λύση να βρεθούν οι αρχαιότητες στη θέση τους» ανέφερε χαρακτηριστικά η κ. Βλαζάκη.

Κάνοντας μια αναδρομή στα όσα συνέβησαν σε αρχαιολογικό επίπεδο, η κ. Βλαζάκη υπενθύμισε ότι «υπήρξαν αρχαιολόγοι στο παρελθόν πριν από το 2006, που είχαν ζητήσει την αλλαγή χάραξης του έργου, διότι είναι δεδομένο ότι θα βρεθούν αρχαιότητες».

Υπενθύμισε επίσης την «ιστορική γνωμοδότηση» του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου τον Οκτώβριο του 2015, η οποία αποτυπώθηκε στην απόφαση του τότε υπουργού Πολιτισμού Αριστείδη Μπαλτά. Η απόφαση έκρινε την παραμονή των αρχαίων «αναγκαία για λόγους διατήρησης του δημοσίου συμφέροντος».

«Αδιανόητο να πηγαίνουμε πίσω στο 2014 να αποσπαστούν τα αρχαία και να επιστραφούν τραυματισμένα και θα έχουν χάσει την αυθεντικότητα τους. Είναι μονόδρομος η κατά χώρα διατήρησή τους και να ολοκληρωθούν τα σημεία της τεχνικής λύσης, προκειμένου να μείνουν στη θέση τους και να έχουμε το μετρό σε λειτουργία» δήλωση η κ. Βλαζάκη.

«Ιδιότυπος πολιτικός ρεβανσισμός από την κυβέρνηση»

Ο πανεπιστημιακός και πρώην πρόεδρος της Αττικό Μετρό ΑΕ Γιάννης Μυλόπουλος απάντησε για ακόμη μία φορά στις αιτιάσεις για την πρόσφατη επιστροφή της μελέτης από την Αττικό Μετρό στην ανάδοχο εταιρεία. Όπως είπε, «είναι σπάνιο να γίνει από την πρώτη μέρα αποδεκτή μελέτη, είναι συνηθισμένη πρακτική». Συμπληρωματικά τόνισε πως «δεν υπήρχε καθυστέρηση στην εκπόνηση των μελετών, η τελική μελέτη κατατέθηκε τον Ιούλιο του 2019 και ο σταθμός θα άρχιζε να κατασκευάζεται το καλοκαίρι του 2020. Είχαμε έναν χρόνο να διορθώσουμε και να εγκρίνουμε την μελέτη».

«Η σημερινή κυβέρνηση δεν θέλει να παραμείνουν τα αρχαία για έναν ιδιότυπο πολιτικό ρεβανσισμό, θέλουν να πάρουν το «αίμα τους» πίσω, και επίσης μιλάμε για μεγάλα οικονομικά συμφέροντα, η μη νόμιμη λύση που προτείνει η κυβέρνηση καθυστερεί το έργο για 2,5 χρόνια» δήλωσε χαρακτηριστικά ο κ. Μυλόπουλος και τόνισε ότι «ο πρωθυπουργός ανέλαβε την ευθύνη της καθυστέρησης και είναι «λουκούμι» στα χέρια του εργολάβου, ο οποίος θα πάει στα δικαστήρια και θα ζητήσει αποζημιώσεις».

Σε σχέση με τις δικαστικές προσφυγές που θα υπάρξουν ο κ. Μυλόπουλος ανέφερε πως «δεν θα φταίει ο προσφεύγων για την όποια καθυστέρηση».

Απαντώντας στις δηλώσεις του νέου προέδρου της Αττικό Μετρό Νίκου Ταχιάου ο κ. Μυλόπουλος εκτίμησε πως «βρίσκεται σε μια σύγχυση, έχει κάνει δύο αντιφατικές δηλώσεις. Είπε ότι υπάρχει λύση αλλά είναι πιο ακριβή και δύο μέρες μετά κατάργησε τη λύση που υπάρχει και είπε ότι δεν υπάρχει. Αλλάζει γνώμη κάθε δύο μέρες».

«Η απόσπαση σημαίνει ότι πρέπει να ξαναγίνουν μελέτες για την απόσπαση και την επανατοποθέτηση, πρέπει να ξαναπάρουν άδεια από το ΚΑΣ, και να ξηλώσουν ότι έγινε τρία χρόνια» συνέχισε ο κ. Μυλόπουλος και σχολίασε καυστικά ότι «συνεχίζουν να ρίχνουν την πλάκα οροφής (στο νότιο τμήμα της Βενιζέλου) και θα την σπάσουν μετά».

Διερωτήθηκε τέλος «τι νόημα έχει μια συζήτηση στο δημοτικό συμβούλιο για μια απόφαση που έχει ληφθεί; Για να επιβεβαιώσει την γνώμη του πρωθυπουργού;» και εκτίμησε ότι η διοίκηση Ζέρβα φοβάται την αλήθεια και για αυτό δεν κάλεσε στη συνεδρίαση τον ίδιο και τον πρώην δήμαρχο, Γιάννη Μπουτάρη.

«Η υπόθεση δεν είναι χαμένη»

Ο πρώην βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Τάσος Κουράκης, εξέφρασε την πεποίθηση ότι «δεν είναι χαμένη η υπόθεση και φαίνεται από την ίδια ιστορία της διάσωσης των αρχαιοτήτων που ξεκίνησε το 2013 όπου συστρατεύθηκαν πάρα πολλοί φορείς όταν η υπόθεση φαινόταν χαμένη και όμως κερδήθηκε».

«Στον ΣΥΡΙΖΑ είχαμε κάνει ότι ήταν δυνατό να προχωρήσει το έργο όπως πρέπει. Σήμερα πρέπει να συστρατευθούν οι φορείς και προσωπικότητες έτσι ώστε όλοι μαζί να διαφωτίσουμε τους κατοίκους της πόλης» σημείωσε ο κ. Κουράκης.

«Θα υπάρξουν δικαστικές προσφυγές, είμαστε απολύτως υποχρεωμένοι να το κάνουμε. Θα κινητοποιήσουμε τους ευρωβουλευτές μας» σημείωσε ο πρώην βουλευτής και τόνισε την ανάγκη να υπάρξει κινητοποίηση προσωπικοτήτων του πολιτισμού και φορέων στο εξωτερικό.

Το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης στηρίζει τις κινητοποιήσεις των φορέων και των πολιτών της Θεσσαλονίκης ενάντια στην απόσπαση των αρχαίων ευρημάτων από τον σταθμό του μετρό στη Βενιζέλου.

Όπως εκτίμησε ο συντονιστής του ΣΥΡΙΖΑ Α’ Θεσσαλονίκης, Χρήστος Δουίτσης, «ο κ. Μητσοτάκης κατάφερε να φέρει στην πόλη ξανά το διχασμό, ενώ είχε βρεθεί λύση και είχε αποφασιστεί η κατά χώρα παραμονή των ευρημάτων», και «χωρίς οικονομική, τεχνική και χρονική εκτίμηση επέβαλε στην πόλη ένα συλλογικό ντεζαβού».

Παράλληλα, ο κ. Δουίτσης έκανε λόγο για μια «συντονισμένη προσπάθεια ανατροπής της πορείας που είχε δρομολογηθεί και αναβάλλεται η παράδοση του έργου για τουλάχιστον τρία χρόνια». Αμφισβήτησε μάλιστα την εν λόγω εκτίμηση, σημειώνοντας πως το έργο θα χρειαστεί περισσότερα χρόνια για να ολοκληρωθεί, εφόσον επιλεγεί η απόσπαση των ευρημάτων.

«Το ερώτημα είναι γιατί τα κάνουν όλα αυτά, εμείς δεν υιοθετούμε την άποψη ότι ο πρωθυπουργός έχει παραπλανηθεί από συμβούλους του, ξέρει πάρα πολύ καλά τι εξαγγέλλει» σημείωσε ο κ. Δουίτσης.

Ο συντονιστής του ΣΥΡΙΖΑ Α’ Θεσσαλονίκης έθεσε προ των ευθυνών της την κυβέρνηση σε σχέση με τις αστικές συγκοινωνίες της πόλης δήλωσε πως «ο ΟΑΣΘ εξακολουθεί να είναι ο μόνος φορέας Μέσων Μαζικής Μεταφοράς» και «η κυβέρνηση δεν έχει πει τι θέλει να κάνει με τον Οργανισμό».

«Η απόσπαση παραβιάζει τον αρχαιολογικό νόμο»

Από την μεριά της η αρχαιολόγος και πρώην γενική γραμματέας του υπουργείου Πολιτισμού, Μαρία Βλαζάκη, χαρακτήρισε λυπηρή και αψυχολόγητη την απόφαση της κυβέρνησης για απόσπαση.

«Ο αρχαιολογικός νόμος είναι σαφής και λέει ότι η μετακίνηση αρχαίων επιλέγεται μόνο όταν είναι σαφές ότι δεν υπάρχει καμία άλλη λύση. Είναι φαιδρό το να πει κανείς ότι δεν υπάρχει τεχνική λύση να βρεθούν οι αρχαιότητες στη θέση τους» ανέφερε χαρακτηριστικά η κ. Βλαζάκη.

Κάνοντας μια αναδρομή στα όσα συνέβησαν σε αρχαιολογικό επίπεδο, η κ. Βλαζάκη υπενθύμισε ότι «υπήρξαν αρχαιολόγοι στο παρελθόν πριν από το 2006, που είχαν ζητήσει την αλλαγή χάραξης του έργου, διότι είναι δεδομένο ότι θα βρεθούν αρχαιότητες».

Υπενθύμισε επίσης την «ιστορική γνωμοδότηση» του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου τον Οκτώβριο του 2015, η οποία αποτυπώθηκε στην απόφαση του τότε υπουργού Πολιτισμού Αριστείδη Μπαλτά. Η απόφαση έκρινε την παραμονή των αρχαίων «αναγκαία για λόγους διατήρησης του δημοσίου συμφέροντος».

«Αδιανόητο να πηγαίνουμε πίσω στο 2014 να αποσπαστούν τα αρχαία και να επιστραφούν τραυματισμένα και θα έχουν χάσει την αυθεντικότητα τους. Είναι μονόδρομος η κατά χώρα διατήρησή τους και να ολοκληρωθούν τα σημεία της τεχνικής λύσης, προκειμένου να μείνουν στη θέση τους και να έχουμε το μετρό σε λειτουργία» δήλωση η κ. Βλαζάκη.

«Ιδιότυπος πολιτικός ρεβανσισμός από την κυβέρνηση»

Ο πανεπιστημιακός και πρώην πρόεδρος της Αττικό Μετρό ΑΕ Γιάννης Μυλόπουλος απάντησε για ακόμη μία φορά στις αιτιάσεις για την πρόσφατη επιστροφή της μελέτης από την Αττικό Μετρό στην ανάδοχο εταιρεία. Όπως είπε, «είναι σπάνιο να γίνει από την πρώτη μέρα αποδεκτή μελέτη, είναι συνηθισμένη πρακτική». Συμπληρωματικά τόνισε πως «δεν υπήρχε καθυστέρηση στην εκπόνηση των μελετών, η τελική μελέτη κατατέθηκε τον Ιούλιο του 2019 και ο σταθμός θα άρχιζε να κατασκευάζεται το καλοκαίρι του 2020. Είχαμε έναν χρόνο να διορθώσουμε και να εγκρίνουμε την μελέτη».

«Η σημερινή κυβέρνηση δεν θέλει να παραμείνουν τα αρχαία για έναν ιδιότυπο πολιτικό ρεβανσισμό, θέλουν να πάρουν το «αίμα τους» πίσω, και επίσης μιλάμε για μεγάλα οικονομικά συμφέροντα, η μη νόμιμη λύση που προτείνει η κυβέρνηση καθυστερεί το έργο για 2,5 χρόνια» δήλωσε χαρακτηριστικά ο κ. Μυλόπουλος και τόνισε ότι «ο πρωθυπουργός ανέλαβε την ευθύνη της καθυστέρησης και είναι «λουκούμι» στα χέρια του εργολάβου, ο οποίος θα πάει στα δικαστήρια και θα ζητήσει αποζημιώσεις».

Σε σχέση με τις δικαστικές προσφυγές που θα υπάρξουν ο κ. Μυλόπουλος ανέφερε πως «δεν θα φταίει ο προσφεύγων για την όποια καθυστέρηση».

Απαντώντας στις δηλώσεις του νέου προέδρου της Αττικό Μετρό Νίκου Ταχιάου ο κ. Μυλόπουλος εκτίμησε πως «βρίσκεται σε μια σύγχυση, έχει κάνει δύο αντιφατικές δηλώσεις. Είπε ότι υπάρχει λύση αλλά είναι πιο ακριβή και δύο μέρες μετά κατάργησε τη λύση που υπάρχει και είπε ότι δεν υπάρχει. Αλλάζει γνώμη κάθε δύο μέρες».

«Η απόσπαση σημαίνει ότι πρέπει να ξαναγίνουν μελέτες για την απόσπαση και την επανατοποθέτηση, πρέπει να ξαναπάρουν άδεια από το ΚΑΣ, και να ξηλώσουν ότι έγινε τρία χρόνια» συνέχισε ο κ. Μυλόπουλος και σχολίασε καυστικά ότι «συνεχίζουν να ρίχνουν την πλάκα οροφής (στο νότιο τμήμα της Βενιζέλου) και θα την σπάσουν μετά».

Διερωτήθηκε τέλος «τι νόημα έχει μια συζήτηση στο δημοτικό συμβούλιο για μια απόφαση που έχει ληφθεί; Για να επιβεβαιώσει την γνώμη του πρωθυπουργού;» και εκτίμησε ότι η διοίκηση Ζέρβα φοβάται την αλήθεια και για αυτό δεν κάλεσε στη συνεδρίαση τον ίδιο και τον πρώην δήμαρχο, Γιάννη Μπουτάρη.

«Η υπόθεση δεν είναι χαμένη»

Ο πρώην βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Τάσος Κουράκης, εξέφρασε την πεποίθηση ότι «δεν είναι χαμένη η υπόθεση και φαίνεται από την ίδια ιστορία της διάσωσης των αρχαιοτήτων που ξεκίνησε το 2013 όπου συστρατεύθηκαν πάρα πολλοί φορείς όταν η υπόθεση φαινόταν χαμένη και όμως κερδήθηκε».

«Στον ΣΥΡΙΖΑ είχαμε κάνει ότι ήταν δυνατό να προχωρήσει το έργο όπως πρέπει. Σήμερα πρέπει να συστρατευθούν οι φορείς και προσωπικότητες έτσι ώστε όλοι μαζί να διαφωτίσουμε τους κατοίκους της πόλης» σημείωσε ο κ. Κουράκης.

«Θα υπάρξουν δικαστικές προσφυγές, είμαστε απολύτως υποχρεωμένοι να το κάνουμε. Θα κινητοποιήσουμε τους ευρωβουλευτές μας» σημείωσε ο πρώην βουλευτής και τόνισε την ανάγκη να υπάρξει κινητοποίηση προσωπικοτήτων του πολιτισμού και φορέων στο εξωτερικό.

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία