ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Στη Βουλή η αποκάλυψη της «Μακεδονίας» για τον ψηφιακό μετασχηματισμό του ΟΑΣΘ

Στο πολυσέλιδο προσωρινό πόρισμά τους οι επιθεωρητές της ΕΑΔ περιγράφουν διεξοδικά τα σοβαρά προβλήματα, τεχνικής αλλά και νομικής φύσεως που διαπίστωσαν στην επίμαχη σύμβαση

 02/04/2024 18:38

Νίκος Ηλιάδης

Ερώτηση προς τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Χρήστο Σταϊκούρα κατέθεσε σήμερα το ΠΑΣΟΚ-Κίνημα Αλλαγής σχετικά με τη σύμβαση για τον ψηφιακό μετασχηματισμό του ΟΑΣΘ, με αφορμή δημοσίευμα της “Μακεδονίας της Κυριακής”. Η ερώτηση φέρει τίτλο «Ερωτήματα για το Πόρισμα της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας σχετικά με το ψηφιακό μετασχηματισμό και το ενιαίο αυτόματο σύστημα συλλογής κομίστρου στον Οργανισμό Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης (ΟΣΕΘ)» και υπογράφεται σχεδόν από το σύνολο της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του κόμματος.

Υπενθυμίζεται ότι στις 18 Φεβρουαρίου η “Μακεδονία της Κυριακής” είχε αποκαλύψει ότι η σύμβαση υπ' αρ. 1508 η οποία αφορά το έργο “Ψηφιακός Μετασχηματισμός Τηλεματική και Ενιαίο Αυτόματο Σύστημα Συλλογής Κομίστρου (ΟΣΕΘ)” βρέθηκε στο μικροσκόπιο της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας, έπειτα από ανώνυμη καταγγελία. Η σύμβαση υπογράφηκε πριν από ακριβώς τρία χρόνια, στις 17 Φεβρουαρίου 2021 μεταξύ της Κοινωνίας της Πληροφορίας που είναι η Αναθέτουσα Αρχή και της ένωσης εταιρειών “ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή”, “INDIGITAL” και “AMCO” που είναι η ανάδοχος κοινοπραξία. To έργο έχει προϋπολογισμό 37.200.000 ευρώ, συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ (7.200.000) και αφορά τον ψηφιακό μετασχηματισμό του Οργανισμού Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης (ΟΣΕΘ).

mak18.jpg

Ο χρόνος παράδοσης του έργου ήταν 12 μήνες, δηλαδή θα έπρεπε να παραδοθεί στο σύνολό του έως τον Μάρτιο του 2022. Ωστόσο, παρότι έχουν δοθεί ήδη εννέα παρατάσεις, το έργο ακόμη πελαγοδρομεί. Συγκεκριμένα, αυτήν την περίοδο τρέχει ουσιαστικά μόνον το τμήμα του έργου το οποίο αφορά το “Ενιαίο Αυτόματο Σύστημα Συλλογής Κομίστρου”, ενώ όλο το υπόλοιπο κομμάτι που αναφέρεται στον “Ψηφιακό Μετασχηματισμό και την Τηλεματική” βρίσκεται ακόμη στο στάδιο της μελέτης από διάφορες επιτροπές.

Στο πολυσέλιδο προσωρινό πόρισμά τους οι επιθεωρητές της ΕΑΔ περιγράφουν διεξοδικά τα σοβαρά προβλήματα, τεχνικής αλλά και νομικής φύσεως που διαπίστωσαν στην επίμαχη σύμβαση. Το δε τελικό τους συμπέρασμα συμπυκνώνεται στη φράση: “Ως μόνη διαφαινόμενη ενδεδειγμένη λύση είναι ο τερματισμός της ελεγχόμενης σύμβασης”.

Η ερώτηση

Στην ερώτησή τους προς τον κ. Σταϊκούρα οι βουλευτές του ΠΑΣΟΚ-Κίνημα Αλλαγής ζητούν απαντήσεις για τα ακόλουθα τέσσερα ερωτήματα:

  1. Δεδομένου ότι, η έγκριση της σύμβασης από το ελεγκτικό συνέδριο αναφερόταν στην ΑΣΥΘ και όχι στον ΟΑΣΘ, με ποια νομική διαδικασία έγινε η μεταφορά του φορέα λειτουργίας από την ΑΣΥΘ στον ΟΑΣΘ, ειδικά όταν ο τελευταίος βρίσκεται σε εκκαθάριση;
  2. Αληθεύει ότι το πόρισμα της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας προτείνει να διακοπεί η συγκεκριμένη σύμβαση;
  3. Ποια είναι η συνολική οικονομική απορρόφηση της σύμβασης μέχρι σήμερα;
  4. Έχουν γίνει επενδύσεις συστημάτων ψηφιακού μετασχηματισμού τα τελευταία χρόνια στον ΟΑΣΘ; Αν ναι, έχουν αφαιρεθεί από το αντικείμενο της εν λόγω σύμβασης;


Το πλήρες κείμενο της ερώτησης έχει ως εξής:

Τον Δεκέμβριο του 2018 ετέθη σε διαγωνιστική διαδικασία το έργο «Ψηφιακός Μετασχηματισμός ΟΑΣΘ», που περιλάμβανε ψηφιακό μετασχηματισμό, τηλεματική και ενιαίο αυτόματο σύστημα συλλογής κομίστρου. Τον Φεβρουάριο του 2019 ο εν λόγω διαγωνισμός ακυρώνεται διότι «ο ΟΑΣΘ τελούσε υπό εκκαθάριση», ενώ θεσμοθετείται η εταιρεία «Αστικές Συγκοινωνίες Θεσσαλονίκης» (ΑΣΥΘ) υπό τον Οργανισμό Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης (ΟΣΕΘ) η οποία θα αντικαθιστούσε τον ΟΑΣΘ.

Τον Ιούνιο του 2019 προκηρύσσεται από την «Κοινωνία της πληροφορίας» (ΚτΠ) ως αναθέτουσα αρχή, εκ νέου ο παραπάνω διαγωνισμός για ψηφιακό μετασχηματισμό της ΑΣΥΘ με εποπτεύον φορέα τον ΟΣΕΘ. Ο διαγωνισμός ολοκληρώνεται τον Ιούλιο του 2019 με ανάδοχο την κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ-INDIGITAL-AMCO. Το διάστημα 2018 με 2019 κατατέθηκαν τρείς ερωτήσεις στη Βουλή από το κόμμα της Νέας Δημοκρατίας ως αξιωματικής αντιπολίτευσης, τόσο για τους όρους του διαγωνισμού όσο και για το μέγεθος του κόστος που ήταν της τάξης των 38εκ.

Εντός του 2019 η νέα κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας καταργεί την ΑΣΥΘ. Παρόλα αυτά και παρότι η ΑΣΥΘ δεν υπάρχει πλέον, η σύμβαση του εν λόγω διαγωνισμού μετά από δύο απορρίψεις, εγκρίνεται από την ολομέλεια του Ελεγκτικού Συνεδρίου και υπογράφεται στις 17/02/2021 μεταξύ της ΚτΠ και της κοινοπραξίας του έργου. Η σύμβαση αφορά παροχή υπηρεσίας στην ΑΣΥΘ ως αρμόδια για το συγκοινωνιακό έργο της Θεσσαλονίκης, το οποίο προσωρινά ανατίθεται στον ΟΑΣΘ.

Σύμφωνα με δημοσιεύματα του τύπου (Φεβρουάριος – Μάρτιος 2024) για τη συγκεκριμένη σύμβαση η Εθνική αρχή διαφάνειας εξέδωσε πόρισμα με το οποίο αποκαλύπτεται ότι ενώ το έργο προοριζόταν για την ΑΣΥΘ, συντάχθηκε μνημόνιο μεταξύ ΟΣΕΘ – ΟΑΣΘ και ΚτΠ, ώστε οι εργασίες του αντικειμένου της σύμβασης να υλοποιηθούν για τον ΟΑΣΘ εφόσον δεν υπάρχει πλέον η ΑΣΥΘ. Η ενέργεια αυτή φαίνεται να ισοδυναμεί με τροποποίηση του φυσικού αντικειμένου της σύμβασης, διότι αλλάζει τον δικαιούχο της σύμβασης που είναι πλέον ο ΟΑΣΘ, ο οποίος επιπλέον βρίσκεται και σε καθεστώς εκκαθάρισης.

Φαίνεται επίσης, ότι ένα σημαντικό μέρος του έργου που περιλαμβάνεται στη σύμβαση ο ΟΑΣΘ δεν τα χρειάζεται αφού τα έχει και τα λειτουργεί.

Σύμφωνα με τα δημοσιεύματα ως το πλέον κατηγορηματικό στοιχείο του πορίσματος, φαίνεται να είναι ότι δεν αφήνει κανένα περιθώριο συνέχισης της αμφιλεγόμενης σύμβασης.

Κατόπιν των ανωτέρω ερωτάται ο κ.κ. Υπουργός:

  1. Δεδομένου ότι, η έγκριση της σύμβασης από το ελεγκτικό συνέδριο αναφερόταν στην ΑΣΥΘ και όχι στον ΟΑΣΘ, με ποια νομική διαδικασία έγινε η μεταφορά του φορέα λειτουργίας από την ΑΣΥΘ στον ΟΑΣΘ, ειδικά όταν ο τελευταίος βρίσκεται σε εκκαθάριση;
  2. Αληθεύει ότι το πόρισμα της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας προτείνει να διακοπεί η συγκεκριμένη σύμβαση;
  3. Ποια είναι η συνολική οικονομική απορρόφηση της σύμβασης μέχρι σήμερα;
  4. Έχουν γίνει επενδύσεις συστημάτων ψηφιακού μετασχηματισμού τα τελευταία χρόνια στον ΟΑΣΘ; Αν ναι, έχουν αφαιρεθεί από το αντικείμενο της εν λόγω σύμβασης


Οι ερωτώντες βουλευτές:

Πάνας Απόστολος

Λιακούλη Ευαγγελία

Αποστολάκη Μιλένα

Αχμέτ Ιλχάν

Βατσινά Ελένη

Γερουλάνος Παύλος

Γιαννακοπούλου Κωνσταντίνα

Γρηγοράκου Παναγιώτα

Δουδωνής Παναγιώτης

Καζάνη Αικατερίνη

Κουκουλόπουλος Παρασκευάς

Κωνσταντινόπουλος Οδυσσέας

Μάντζος Δημήτριος

Μιχαηλίδης Σταύρος

Μουλκιώτης Γεώργιος

Μπαράν Μπουρχάν

Μπιάγκης Δημήτριος

Νικητιάδης Γεώργιος

Νικολαΐδης Αναστάσιος

Παρασκευαΐδης Παναγιώτης

Παραστατίδης Στέφανος

Παρασύρης Φραγκίσκος

Πουλάς Ανδρέας

Σπυριδάκη Αικατερίνη

Σταρακά Χριστίνα

Τσίμαρης Ιωάννης

Χνάρης Εμμανουήλ

Χρηστίδης Παύλος

Χριστοδουλάκης Εμμανουήλ


Ερώτηση προς τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Χρήστο Σταϊκούρα κατέθεσε σήμερα το ΠΑΣΟΚ-Κίνημα Αλλαγής σχετικά με τη σύμβαση για τον ψηφιακό μετασχηματισμό του ΟΑΣΘ, με αφορμή δημοσίευμα της “Μακεδονίας της Κυριακής”. Η ερώτηση φέρει τίτλο «Ερωτήματα για το Πόρισμα της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας σχετικά με το ψηφιακό μετασχηματισμό και το ενιαίο αυτόματο σύστημα συλλογής κομίστρου στον Οργανισμό Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης (ΟΣΕΘ)» και υπογράφεται σχεδόν από το σύνολο της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του κόμματος.

Υπενθυμίζεται ότι στις 18 Φεβρουαρίου η “Μακεδονία της Κυριακής” είχε αποκαλύψει ότι η σύμβαση υπ' αρ. 1508 η οποία αφορά το έργο “Ψηφιακός Μετασχηματισμός Τηλεματική και Ενιαίο Αυτόματο Σύστημα Συλλογής Κομίστρου (ΟΣΕΘ)” βρέθηκε στο μικροσκόπιο της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας, έπειτα από ανώνυμη καταγγελία. Η σύμβαση υπογράφηκε πριν από ακριβώς τρία χρόνια, στις 17 Φεβρουαρίου 2021 μεταξύ της Κοινωνίας της Πληροφορίας που είναι η Αναθέτουσα Αρχή και της ένωσης εταιρειών “ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή”, “INDIGITAL” και “AMCO” που είναι η ανάδοχος κοινοπραξία. To έργο έχει προϋπολογισμό 37.200.000 ευρώ, συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ (7.200.000) και αφορά τον ψηφιακό μετασχηματισμό του Οργανισμού Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης (ΟΣΕΘ).

mak18.jpg

Ο χρόνος παράδοσης του έργου ήταν 12 μήνες, δηλαδή θα έπρεπε να παραδοθεί στο σύνολό του έως τον Μάρτιο του 2022. Ωστόσο, παρότι έχουν δοθεί ήδη εννέα παρατάσεις, το έργο ακόμη πελαγοδρομεί. Συγκεκριμένα, αυτήν την περίοδο τρέχει ουσιαστικά μόνον το τμήμα του έργου το οποίο αφορά το “Ενιαίο Αυτόματο Σύστημα Συλλογής Κομίστρου”, ενώ όλο το υπόλοιπο κομμάτι που αναφέρεται στον “Ψηφιακό Μετασχηματισμό και την Τηλεματική” βρίσκεται ακόμη στο στάδιο της μελέτης από διάφορες επιτροπές.

Στο πολυσέλιδο προσωρινό πόρισμά τους οι επιθεωρητές της ΕΑΔ περιγράφουν διεξοδικά τα σοβαρά προβλήματα, τεχνικής αλλά και νομικής φύσεως που διαπίστωσαν στην επίμαχη σύμβαση. Το δε τελικό τους συμπέρασμα συμπυκνώνεται στη φράση: “Ως μόνη διαφαινόμενη ενδεδειγμένη λύση είναι ο τερματισμός της ελεγχόμενης σύμβασης”.

Η ερώτηση

Στην ερώτησή τους προς τον κ. Σταϊκούρα οι βουλευτές του ΠΑΣΟΚ-Κίνημα Αλλαγής ζητούν απαντήσεις για τα ακόλουθα τέσσερα ερωτήματα:

  1. Δεδομένου ότι, η έγκριση της σύμβασης από το ελεγκτικό συνέδριο αναφερόταν στην ΑΣΥΘ και όχι στον ΟΑΣΘ, με ποια νομική διαδικασία έγινε η μεταφορά του φορέα λειτουργίας από την ΑΣΥΘ στον ΟΑΣΘ, ειδικά όταν ο τελευταίος βρίσκεται σε εκκαθάριση;
  2. Αληθεύει ότι το πόρισμα της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας προτείνει να διακοπεί η συγκεκριμένη σύμβαση;
  3. Ποια είναι η συνολική οικονομική απορρόφηση της σύμβασης μέχρι σήμερα;
  4. Έχουν γίνει επενδύσεις συστημάτων ψηφιακού μετασχηματισμού τα τελευταία χρόνια στον ΟΑΣΘ; Αν ναι, έχουν αφαιρεθεί από το αντικείμενο της εν λόγω σύμβασης;


Το πλήρες κείμενο της ερώτησης έχει ως εξής:

Τον Δεκέμβριο του 2018 ετέθη σε διαγωνιστική διαδικασία το έργο «Ψηφιακός Μετασχηματισμός ΟΑΣΘ», που περιλάμβανε ψηφιακό μετασχηματισμό, τηλεματική και ενιαίο αυτόματο σύστημα συλλογής κομίστρου. Τον Φεβρουάριο του 2019 ο εν λόγω διαγωνισμός ακυρώνεται διότι «ο ΟΑΣΘ τελούσε υπό εκκαθάριση», ενώ θεσμοθετείται η εταιρεία «Αστικές Συγκοινωνίες Θεσσαλονίκης» (ΑΣΥΘ) υπό τον Οργανισμό Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης (ΟΣΕΘ) η οποία θα αντικαθιστούσε τον ΟΑΣΘ.

Τον Ιούνιο του 2019 προκηρύσσεται από την «Κοινωνία της πληροφορίας» (ΚτΠ) ως αναθέτουσα αρχή, εκ νέου ο παραπάνω διαγωνισμός για ψηφιακό μετασχηματισμό της ΑΣΥΘ με εποπτεύον φορέα τον ΟΣΕΘ. Ο διαγωνισμός ολοκληρώνεται τον Ιούλιο του 2019 με ανάδοχο την κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ-INDIGITAL-AMCO. Το διάστημα 2018 με 2019 κατατέθηκαν τρείς ερωτήσεις στη Βουλή από το κόμμα της Νέας Δημοκρατίας ως αξιωματικής αντιπολίτευσης, τόσο για τους όρους του διαγωνισμού όσο και για το μέγεθος του κόστος που ήταν της τάξης των 38εκ.

Εντός του 2019 η νέα κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας καταργεί την ΑΣΥΘ. Παρόλα αυτά και παρότι η ΑΣΥΘ δεν υπάρχει πλέον, η σύμβαση του εν λόγω διαγωνισμού μετά από δύο απορρίψεις, εγκρίνεται από την ολομέλεια του Ελεγκτικού Συνεδρίου και υπογράφεται στις 17/02/2021 μεταξύ της ΚτΠ και της κοινοπραξίας του έργου. Η σύμβαση αφορά παροχή υπηρεσίας στην ΑΣΥΘ ως αρμόδια για το συγκοινωνιακό έργο της Θεσσαλονίκης, το οποίο προσωρινά ανατίθεται στον ΟΑΣΘ.

Σύμφωνα με δημοσιεύματα του τύπου (Φεβρουάριος – Μάρτιος 2024) για τη συγκεκριμένη σύμβαση η Εθνική αρχή διαφάνειας εξέδωσε πόρισμα με το οποίο αποκαλύπτεται ότι ενώ το έργο προοριζόταν για την ΑΣΥΘ, συντάχθηκε μνημόνιο μεταξύ ΟΣΕΘ – ΟΑΣΘ και ΚτΠ, ώστε οι εργασίες του αντικειμένου της σύμβασης να υλοποιηθούν για τον ΟΑΣΘ εφόσον δεν υπάρχει πλέον η ΑΣΥΘ. Η ενέργεια αυτή φαίνεται να ισοδυναμεί με τροποποίηση του φυσικού αντικειμένου της σύμβασης, διότι αλλάζει τον δικαιούχο της σύμβασης που είναι πλέον ο ΟΑΣΘ, ο οποίος επιπλέον βρίσκεται και σε καθεστώς εκκαθάρισης.

Φαίνεται επίσης, ότι ένα σημαντικό μέρος του έργου που περιλαμβάνεται στη σύμβαση ο ΟΑΣΘ δεν τα χρειάζεται αφού τα έχει και τα λειτουργεί.

Σύμφωνα με τα δημοσιεύματα ως το πλέον κατηγορηματικό στοιχείο του πορίσματος, φαίνεται να είναι ότι δεν αφήνει κανένα περιθώριο συνέχισης της αμφιλεγόμενης σύμβασης.

Κατόπιν των ανωτέρω ερωτάται ο κ.κ. Υπουργός:

  1. Δεδομένου ότι, η έγκριση της σύμβασης από το ελεγκτικό συνέδριο αναφερόταν στην ΑΣΥΘ και όχι στον ΟΑΣΘ, με ποια νομική διαδικασία έγινε η μεταφορά του φορέα λειτουργίας από την ΑΣΥΘ στον ΟΑΣΘ, ειδικά όταν ο τελευταίος βρίσκεται σε εκκαθάριση;
  2. Αληθεύει ότι το πόρισμα της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας προτείνει να διακοπεί η συγκεκριμένη σύμβαση;
  3. Ποια είναι η συνολική οικονομική απορρόφηση της σύμβασης μέχρι σήμερα;
  4. Έχουν γίνει επενδύσεις συστημάτων ψηφιακού μετασχηματισμού τα τελευταία χρόνια στον ΟΑΣΘ; Αν ναι, έχουν αφαιρεθεί από το αντικείμενο της εν λόγω σύμβασης


Οι ερωτώντες βουλευτές:

Πάνας Απόστολος

Λιακούλη Ευαγγελία

Αποστολάκη Μιλένα

Αχμέτ Ιλχάν

Βατσινά Ελένη

Γερουλάνος Παύλος

Γιαννακοπούλου Κωνσταντίνα

Γρηγοράκου Παναγιώτα

Δουδωνής Παναγιώτης

Καζάνη Αικατερίνη

Κουκουλόπουλος Παρασκευάς

Κωνσταντινόπουλος Οδυσσέας

Μάντζος Δημήτριος

Μιχαηλίδης Σταύρος

Μουλκιώτης Γεώργιος

Μπαράν Μπουρχάν

Μπιάγκης Δημήτριος

Νικητιάδης Γεώργιος

Νικολαΐδης Αναστάσιος

Παρασκευαΐδης Παναγιώτης

Παραστατίδης Στέφανος

Παρασύρης Φραγκίσκος

Πουλάς Ανδρέας

Σπυριδάκη Αικατερίνη

Σταρακά Χριστίνα

Τσίμαρης Ιωάννης

Χνάρης Εμμανουήλ

Χρηστίδης Παύλος

Χριστοδουλάκης Εμμανουήλ


ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία