ΠΑΙΔΕΙΑ

Σοφία Ζαχαράκη: Παρακολουθούμε την εξέλιξη της νόσου και επεξεργαζόμαστε όλα τα σενάρια

Η υφυπουργός Παιδείας στη «ΜτΚ» για τα σενάρια που εξετάζει το υπουργείο για την αναπλήρωση των μαθημάτων και την μετακύλιση των πανελλαδικών εξετάσεων σε μεταγενέστερο χρόνο

 24/03/2020 20:23

Σοφία Ζαχαράκη: Παρακολουθούμε  την εξέλιξη της νόσου και  επεξεργαζόμαστε όλα τα σενάρια

Έλενα Αποστολίδου

Για τη διαδρομή από τη δύσκολη αλλά αναγκαία απόφαση αναστολής της λειτουργίας των σχολείων, στα εξ’ αποστάσεως μαθήματα και τώρα στην επεξεργασία των σεναρίων στο σοβαρό ενδεχόμενο της περαιτέρω αναστολής τους, αναφέρθηκε η υφυπουργός Παιδείας, Σοφία Ζαχαράκη στη «ΜτΚ» τονίζοντας πως «η αναστολή της λειτουργίας των σχολείων ήταν μια δύσκολη αλλά αναγκαία απόφαση, με στόχο τον περιορισμό της διάδοσης του κορονοϊού. Σε μια τόσο κρίσιμη στιγμή, κάνουμε ό,τι είναι δυνατό ώστε να μη χαθεί η επαφή των παιδιών με τη σχολική πραγματικότητα. Αξιοποιώντας την τεχνολογία και τα σύγχρονα μέσα, στα οποία οι περισσότεροι μαθητές και μαθήτριες είναι εξοικειωμένοι, συνεχίζεται η μαθησιακή διαδικασία με επανάληψη και εμπέδωση της ύλης».

Η ίδια εξήγησε πως ο χρόνος αυτός μπορεί να αξιοποιηθεί από τους μαθητές μέσα από την πραγματοποίηση των εξ’ αποστάσεων μαθημάτων που υλοποιούνται για το σύνολο του μαθητικού δυναμικού. «Ήδη, οι μαθητές και οι μαθήτριες μπορούν να αναζητήσουν online, μέσα από τις πλατφόρμες του πανελλήνιου σχολικού δικτύου (www.dschool.edu.gr) (www.sch.gr) το σύνολο των βιβλίων και της διδακτέας ύλης, ασκήσεις, βίντεο και εκπαιδευτικό υλικό, ενώ με τη συνδρομή της εκπαιδευτικής κοινότητας ξεκινήσαμε τη σταδιακή πραγματοποίηση μαθημάτων εξ’ αποστάσεως μέσα από σύγχρονες και ασύγχρονες online πλατφόρμες».

Η κ. Ζαχαράκη, τόνισε πως το υπουργείο Παιδείας παρακολουθεί την εξέλιξη της διάδοσης της νόσου και επεξεργάζεται όλα τα εκπαιδευτικά σενάρια, χωρίς να αποκλείει την παράταση της σχολικής χρονιάς και τη μετακύλιση των Πανελλαδικών εξετάσεων. «Έχοντας πλήρη συναίσθηση ότι αυτό δεν μπορεί να υποκαταστήσει τη μαθησιακή διαδικασία μέσα στην αίθουσα, στο υπουργείο Παιδείας παρακολουθούμε την εξέλιξη της διάδοσης της νόσου και επεξεργαζόμαστε εκπαιδευτικά σενάρια, που περιλαμβάνουν από την περαιτέρω αναστολή της λειτουργίας των σχολείων έως και την αναπροσαρμογή του ωριαίου προγράμματος, την περικοπή της ύλης, την παράταση της χρονιάς και τη μετακύλιση της ημερομηνίας των Πανελλαδικών εξετάσεων», επισημαίνει η κ. Ζαχαράκη.

Τα σενάρια αναπλήρωσης

Τα σενάρια που εξετάζει το υπουργείο Παιδείας για τα επιπλέον μέτρα που θα κληθεί να πάρει είναι αρκετά και σε διαφορετική κατεύθυνση και θα κριθούν όπως όλα δείχνουν τις επόμενες εβδομάδες, καθώς κόκκινη γραμμή του επιτελείου του υπουργείου αποτελεί η συμπλήρωση των 3 εβδομάδων από το καθολικό κλείσιμο των σχολείων.

Τα μέτρα χωρίζονται σε δυο κατηγορίες, ήπια και δραστικά. Η πρώτη κατηγορία περιλαμβάνει αναπλήρωση με «ήπιους τρόπους» όπως τόνισε η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως, και αποτελούνται από τη μείωση των ωρών διδασκαλίας, την κατάργηση των εκδρομών και των περιπάτων και τα μαθήματα κατά τη διάρκεια των διακοπών του Πάσχα. Το δεύτερο σενάριο, που αποτελεί και το επικρατέστερο σύμφωνα με εκπαιδευτικούς κύκλους, εμπεριέχει αυστηρότερα μέτρα, όπως η επέκταση του σχολικού έτους, η μείωση ύλης και ενδεχομένως η μετακύλιση της έναρξη των Πανελλαδικών. «Είμαστε έτοιμοι για όλα τα σενάρια ακόμα και για την περίπτωση που η αναστολή λειτουργίας υπερβεί το χρονικό διάστημα των τριών εβδομάδων» τόνισε η κ.Κεραμέως.

«Το μάθημα συνεχίζεται»

«Η διαδικτυακή πλατφόρμα είναι ιδιαιτέρως απλή στη χρήση της. Κάθε εκπαιδευτικός διαθέτει μια εικονική τάξη με την οποία οι μαθητές συνδέονται, και έχει τη δυνατότητα να μοιραστεί μαζί τους υλικό (έγγραφα, παρουσιάσεις), να διαμοιραστεί μαζί τους την οθόνη τους, ενώ μπορεί ακόμη να επιβάλει απόλυτη σιγή στην τάξη, και οι μαθητές μπορούν να ζητήσουν το λόγο και να υποβάλουν ερωτήσεις. Υπάρχει συνεπώς πλήρης διάδραση εκπαιδευτικού και μαθητών» δήλωσε η Νίκη Κεραμέως, για την εξ αποστάσεως διδασκαλία που επεκτείνεται σε ολόκληρη την χώρα, μετά το διαδικτυακό σεμινάριο που έγινε στους περιφερειακούς διευθυντές εκπαίδευσης και εκείνοι με τη σειρά τους στους διευθυντές των σχολικών μονάδων.

«Την εβδομάδα που μας πέρασε ολοκληρώσαμε τις επιμορφώσεις των ομάδων υποστήριξης όλων των σχολείων της Κεντρικής Μακεδονίας και είμαστε έτοιμοι να εφαρμόσουμε την τηλεκπαίδευση στους μαθητές της Γ’ Λυκείου καταρχάς και στη συνέχεια όλων των άλλων τάξεων. Ως Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης πραγματοποιήσαμε πολύωρες τηλεδιασκέψεις με τους διευθυντές εκπαίδευσης της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Το συμπέρασμα που προέκυψε από τις τηλεδιασκέψεις είναι ότι η εκπαιδευτική κοινότητα και οι υπηρεσίες διοίκησης της εκπαίδευσης στην Κεντρική Μακεδονία, παρά τις πρωτόγνωρες συνθήκες που καλούνται να αντιμετωπίσουν, έχουν τη δυνατότητα να ανταποκριθούν σε αυτές και να σταθούν στο πλευρό των μαθητών, των οικογενειών τους και της δοκιμαζόμενης ελληνικής κοινωνίας, με ‘όπλα’ την επαγρύπνηση, την κατάλληλη προετοιμασία και το υψηλό αίσθημα ευθύνης που τις διακατέχει», δηλώνει ο Αλέξανδρος Κόπτσης, διευθυντής Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας.

Μαθητές χωρίς ίντερνετ

Η Ομοσπονδία Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (ΟΛΜΕ) και η Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδος (ΔΟΕ) έκρουσαν τον κώδωνα του κινδύνου για τα εξ αποστάσεως μαθήματα και τον κίνδυνο να δημιουργηθούν μαθητές δυο ταχυτήτων, καθώς ένα ποσοστό των μαθητών δεν έχει πρόσβαση στο διαδίκτυο ή δεν διαθέτει ηλεκτρονικό υπολογιστή, τονίζοντας πως αν και μικρό το ποσοστό, θα πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψη. Η ΔΟΕ επισημαίνει πως το μέτρο αυτό θα πρέπει να έχει επίσημο χαρακτήρα, τονίζοντας πως «η εφαρμογή της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης δεν μπορεί παρά να είναι σε προαιρετική βάση, και να μην θεωρηθεί ότι πραγματοποιείται στο επίπεδο της αναπλήρωσης των μαθημάτων και της κάλυψης της ύλης, αλλά μόνο ως ένα συμπληρωματικό μέσον που βοηθά να μη χάνεται εντελώς η επαφή των μαθητών με το σχολείο».

Η υπουργός Παιδείας, από τη δική της πλευρά αναφέρθηκε και στους μαθητές που δεν έχουν πρόσβαση στο διαδίκτυο, δίνοντας μια εναλλακτική επιλογή. «Για όσους μαθητές τυχόν δεν διαθέτουν την κατάλληλη υποδομή για διαδικτυακή σύνδεση, η συμμετοχή στη διαδικτυακή πλατφόρμα δύναται να γίνει και μέσω τηλεφωνικής σύνδεσης με αστική χρέωση», όπως τόνισε.


Πανελλαδικές και περικοπή ύλης

Σκληρή προσπάθεια και επίμονο διάβασμα περιελάβανε μέχρι πριν από λίγες ημέρες η καθημερινότητα των μαθητών της Γ’ Λυκείου. Μετά τις διακοπές του Πάσχα θα ξεκινούσε και η αντίστροφη μέτρηση για τις πανελλαδικές εξετάσεις. Η νέα κατάσταση που έχει διαμορφωθεί και η προσαρμογή στη νέα ζωή και εκπαιδευτική διαδικασία, φέρνει και αυτούς αντιμέτωπους με έναν νέο τρόπο μαθημάτων, στο σπίτι, μέσα από τον υπολογιστή τους και μέσω της πλατφόρμας του υπουργείου Παιδείας, που ξεκίνησε την εφαρμογή της εξ αποστάσεως διδασκαλίας από τους μαθητές της τελευταίας τάξης του λυκείου. Το μεγάλο ερώτημα παραμένει το πότε θα διεξαχθούν οι πανελλαδικές εξετάσεις, με το υπουργείο να τηρεί στάση αναμονής καθώς περιμένει την επιστημονική κοινότητα, την χαρτογράφηση της κατάστασης που θα επικρατήσει την επόμενη εβδομάδα αναφορικά με την πορεία που θα καταγράψει η πανδημία στη χώρα μας, προκειμένου να αποφασίσει αν θα γίνει περικοπή της ύλης ή αν θα αποφασιστεί το σενάριο της μετακύλισης τους επόμενους μήνες, γεγονός που μοιάζει να αποτελεί και την τελευταία, ακραία λύση, όπως λένε οι καλά οι εκπαιδευτικοί κύκλοι. «Όλα είναι υποθετικά, όμως μιλώντας υπεύθυνα είναι σημαντικό να επαναλαμβάνουμε αυτή την ενημέρωση προς τους μαθητές, που αγωνιούν. Πρέπει να συνεχίζουν τα παιδιά να διαβάζουν με την ύλη που έχουν και σύντομα θα έχουμε ανακοινώσεις» δηλώνει σχετικά με το θέμα η κ. Ζαχαράκη.

Η ΟΛΜΕ από την πλευρά της ζητάει να μη χαθεί άλλος χρόνος και το υπουργείο να ανοίξει άμεσα τα χαρτιά του και να ανακοινώσει την απόφαση του για τις πανελλαδικές, ενώ εκπαιδευτικοί τονίζουν πως θα πρέπει να μειωθεί η ύλη προκειμένου να μην «δημιουργείται επιπλέον ψυχολογική φόρτιση των μαθητών και των οικογενειών τους». Παράλληλα, τονίζουν πως για τις υπόλοιπες τάξεις, εφόσον η αναστολή λειτουργίας διαρκέσει έως τις γιορτές του Πάσχα, πρέπει «να ανασταλούν οι προαγωγικές εξετάσεις και η προαγωγή να γίνει μόνο με τους προφορικούς βαθμούς των μαθητών», όπως αναφέρουν.

* Από την έντυπη έκδοση της "ΜτΚ" στις 22.03.2020

Για τη διαδρομή από τη δύσκολη αλλά αναγκαία απόφαση αναστολής της λειτουργίας των σχολείων, στα εξ’ αποστάσεως μαθήματα και τώρα στην επεξεργασία των σεναρίων στο σοβαρό ενδεχόμενο της περαιτέρω αναστολής τους, αναφέρθηκε η υφυπουργός Παιδείας, Σοφία Ζαχαράκη στη «ΜτΚ» τονίζοντας πως «η αναστολή της λειτουργίας των σχολείων ήταν μια δύσκολη αλλά αναγκαία απόφαση, με στόχο τον περιορισμό της διάδοσης του κορονοϊού. Σε μια τόσο κρίσιμη στιγμή, κάνουμε ό,τι είναι δυνατό ώστε να μη χαθεί η επαφή των παιδιών με τη σχολική πραγματικότητα. Αξιοποιώντας την τεχνολογία και τα σύγχρονα μέσα, στα οποία οι περισσότεροι μαθητές και μαθήτριες είναι εξοικειωμένοι, συνεχίζεται η μαθησιακή διαδικασία με επανάληψη και εμπέδωση της ύλης».

Η ίδια εξήγησε πως ο χρόνος αυτός μπορεί να αξιοποιηθεί από τους μαθητές μέσα από την πραγματοποίηση των εξ’ αποστάσεων μαθημάτων που υλοποιούνται για το σύνολο του μαθητικού δυναμικού. «Ήδη, οι μαθητές και οι μαθήτριες μπορούν να αναζητήσουν online, μέσα από τις πλατφόρμες του πανελλήνιου σχολικού δικτύου (www.dschool.edu.gr) (www.sch.gr) το σύνολο των βιβλίων και της διδακτέας ύλης, ασκήσεις, βίντεο και εκπαιδευτικό υλικό, ενώ με τη συνδρομή της εκπαιδευτικής κοινότητας ξεκινήσαμε τη σταδιακή πραγματοποίηση μαθημάτων εξ’ αποστάσεως μέσα από σύγχρονες και ασύγχρονες online πλατφόρμες».

Η κ. Ζαχαράκη, τόνισε πως το υπουργείο Παιδείας παρακολουθεί την εξέλιξη της διάδοσης της νόσου και επεξεργάζεται όλα τα εκπαιδευτικά σενάρια, χωρίς να αποκλείει την παράταση της σχολικής χρονιάς και τη μετακύλιση των Πανελλαδικών εξετάσεων. «Έχοντας πλήρη συναίσθηση ότι αυτό δεν μπορεί να υποκαταστήσει τη μαθησιακή διαδικασία μέσα στην αίθουσα, στο υπουργείο Παιδείας παρακολουθούμε την εξέλιξη της διάδοσης της νόσου και επεξεργαζόμαστε εκπαιδευτικά σενάρια, που περιλαμβάνουν από την περαιτέρω αναστολή της λειτουργίας των σχολείων έως και την αναπροσαρμογή του ωριαίου προγράμματος, την περικοπή της ύλης, την παράταση της χρονιάς και τη μετακύλιση της ημερομηνίας των Πανελλαδικών εξετάσεων», επισημαίνει η κ. Ζαχαράκη.

Τα σενάρια αναπλήρωσης

Τα σενάρια που εξετάζει το υπουργείο Παιδείας για τα επιπλέον μέτρα που θα κληθεί να πάρει είναι αρκετά και σε διαφορετική κατεύθυνση και θα κριθούν όπως όλα δείχνουν τις επόμενες εβδομάδες, καθώς κόκκινη γραμμή του επιτελείου του υπουργείου αποτελεί η συμπλήρωση των 3 εβδομάδων από το καθολικό κλείσιμο των σχολείων.

Τα μέτρα χωρίζονται σε δυο κατηγορίες, ήπια και δραστικά. Η πρώτη κατηγορία περιλαμβάνει αναπλήρωση με «ήπιους τρόπους» όπως τόνισε η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως, και αποτελούνται από τη μείωση των ωρών διδασκαλίας, την κατάργηση των εκδρομών και των περιπάτων και τα μαθήματα κατά τη διάρκεια των διακοπών του Πάσχα. Το δεύτερο σενάριο, που αποτελεί και το επικρατέστερο σύμφωνα με εκπαιδευτικούς κύκλους, εμπεριέχει αυστηρότερα μέτρα, όπως η επέκταση του σχολικού έτους, η μείωση ύλης και ενδεχομένως η μετακύλιση της έναρξη των Πανελλαδικών. «Είμαστε έτοιμοι για όλα τα σενάρια ακόμα και για την περίπτωση που η αναστολή λειτουργίας υπερβεί το χρονικό διάστημα των τριών εβδομάδων» τόνισε η κ.Κεραμέως.

«Το μάθημα συνεχίζεται»

«Η διαδικτυακή πλατφόρμα είναι ιδιαιτέρως απλή στη χρήση της. Κάθε εκπαιδευτικός διαθέτει μια εικονική τάξη με την οποία οι μαθητές συνδέονται, και έχει τη δυνατότητα να μοιραστεί μαζί τους υλικό (έγγραφα, παρουσιάσεις), να διαμοιραστεί μαζί τους την οθόνη τους, ενώ μπορεί ακόμη να επιβάλει απόλυτη σιγή στην τάξη, και οι μαθητές μπορούν να ζητήσουν το λόγο και να υποβάλουν ερωτήσεις. Υπάρχει συνεπώς πλήρης διάδραση εκπαιδευτικού και μαθητών» δήλωσε η Νίκη Κεραμέως, για την εξ αποστάσεως διδασκαλία που επεκτείνεται σε ολόκληρη την χώρα, μετά το διαδικτυακό σεμινάριο που έγινε στους περιφερειακούς διευθυντές εκπαίδευσης και εκείνοι με τη σειρά τους στους διευθυντές των σχολικών μονάδων.

«Την εβδομάδα που μας πέρασε ολοκληρώσαμε τις επιμορφώσεις των ομάδων υποστήριξης όλων των σχολείων της Κεντρικής Μακεδονίας και είμαστε έτοιμοι να εφαρμόσουμε την τηλεκπαίδευση στους μαθητές της Γ’ Λυκείου καταρχάς και στη συνέχεια όλων των άλλων τάξεων. Ως Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης πραγματοποιήσαμε πολύωρες τηλεδιασκέψεις με τους διευθυντές εκπαίδευσης της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Το συμπέρασμα που προέκυψε από τις τηλεδιασκέψεις είναι ότι η εκπαιδευτική κοινότητα και οι υπηρεσίες διοίκησης της εκπαίδευσης στην Κεντρική Μακεδονία, παρά τις πρωτόγνωρες συνθήκες που καλούνται να αντιμετωπίσουν, έχουν τη δυνατότητα να ανταποκριθούν σε αυτές και να σταθούν στο πλευρό των μαθητών, των οικογενειών τους και της δοκιμαζόμενης ελληνικής κοινωνίας, με ‘όπλα’ την επαγρύπνηση, την κατάλληλη προετοιμασία και το υψηλό αίσθημα ευθύνης που τις διακατέχει», δηλώνει ο Αλέξανδρος Κόπτσης, διευθυντής Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας.

Μαθητές χωρίς ίντερνετ

Η Ομοσπονδία Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (ΟΛΜΕ) και η Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδος (ΔΟΕ) έκρουσαν τον κώδωνα του κινδύνου για τα εξ αποστάσεως μαθήματα και τον κίνδυνο να δημιουργηθούν μαθητές δυο ταχυτήτων, καθώς ένα ποσοστό των μαθητών δεν έχει πρόσβαση στο διαδίκτυο ή δεν διαθέτει ηλεκτρονικό υπολογιστή, τονίζοντας πως αν και μικρό το ποσοστό, θα πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψη. Η ΔΟΕ επισημαίνει πως το μέτρο αυτό θα πρέπει να έχει επίσημο χαρακτήρα, τονίζοντας πως «η εφαρμογή της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης δεν μπορεί παρά να είναι σε προαιρετική βάση, και να μην θεωρηθεί ότι πραγματοποιείται στο επίπεδο της αναπλήρωσης των μαθημάτων και της κάλυψης της ύλης, αλλά μόνο ως ένα συμπληρωματικό μέσον που βοηθά να μη χάνεται εντελώς η επαφή των μαθητών με το σχολείο».

Η υπουργός Παιδείας, από τη δική της πλευρά αναφέρθηκε και στους μαθητές που δεν έχουν πρόσβαση στο διαδίκτυο, δίνοντας μια εναλλακτική επιλογή. «Για όσους μαθητές τυχόν δεν διαθέτουν την κατάλληλη υποδομή για διαδικτυακή σύνδεση, η συμμετοχή στη διαδικτυακή πλατφόρμα δύναται να γίνει και μέσω τηλεφωνικής σύνδεσης με αστική χρέωση», όπως τόνισε.


Πανελλαδικές και περικοπή ύλης

Σκληρή προσπάθεια και επίμονο διάβασμα περιελάβανε μέχρι πριν από λίγες ημέρες η καθημερινότητα των μαθητών της Γ’ Λυκείου. Μετά τις διακοπές του Πάσχα θα ξεκινούσε και η αντίστροφη μέτρηση για τις πανελλαδικές εξετάσεις. Η νέα κατάσταση που έχει διαμορφωθεί και η προσαρμογή στη νέα ζωή και εκπαιδευτική διαδικασία, φέρνει και αυτούς αντιμέτωπους με έναν νέο τρόπο μαθημάτων, στο σπίτι, μέσα από τον υπολογιστή τους και μέσω της πλατφόρμας του υπουργείου Παιδείας, που ξεκίνησε την εφαρμογή της εξ αποστάσεως διδασκαλίας από τους μαθητές της τελευταίας τάξης του λυκείου. Το μεγάλο ερώτημα παραμένει το πότε θα διεξαχθούν οι πανελλαδικές εξετάσεις, με το υπουργείο να τηρεί στάση αναμονής καθώς περιμένει την επιστημονική κοινότητα, την χαρτογράφηση της κατάστασης που θα επικρατήσει την επόμενη εβδομάδα αναφορικά με την πορεία που θα καταγράψει η πανδημία στη χώρα μας, προκειμένου να αποφασίσει αν θα γίνει περικοπή της ύλης ή αν θα αποφασιστεί το σενάριο της μετακύλισης τους επόμενους μήνες, γεγονός που μοιάζει να αποτελεί και την τελευταία, ακραία λύση, όπως λένε οι καλά οι εκπαιδευτικοί κύκλοι. «Όλα είναι υποθετικά, όμως μιλώντας υπεύθυνα είναι σημαντικό να επαναλαμβάνουμε αυτή την ενημέρωση προς τους μαθητές, που αγωνιούν. Πρέπει να συνεχίζουν τα παιδιά να διαβάζουν με την ύλη που έχουν και σύντομα θα έχουμε ανακοινώσεις» δηλώνει σχετικά με το θέμα η κ. Ζαχαράκη.

Η ΟΛΜΕ από την πλευρά της ζητάει να μη χαθεί άλλος χρόνος και το υπουργείο να ανοίξει άμεσα τα χαρτιά του και να ανακοινώσει την απόφαση του για τις πανελλαδικές, ενώ εκπαιδευτικοί τονίζουν πως θα πρέπει να μειωθεί η ύλη προκειμένου να μην «δημιουργείται επιπλέον ψυχολογική φόρτιση των μαθητών και των οικογενειών τους». Παράλληλα, τονίζουν πως για τις υπόλοιπες τάξεις, εφόσον η αναστολή λειτουργίας διαρκέσει έως τις γιορτές του Πάσχα, πρέπει «να ανασταλούν οι προαγωγικές εξετάσεις και η προαγωγή να γίνει μόνο με τους προφορικούς βαθμούς των μαθητών», όπως αναφέρουν.

* Από την έντυπη έκδοση της "ΜτΚ" στις 22.03.2020

Επιλέξτε Κατηγορία