ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

ΣΕΒΕ: Μόλις 260 επιχειρήσεις καλύπτουν το 50% των εξαγωγών της χώρας

Εκδήλωση με θέμα "Εξωστρέφεια και Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις: Προϋποθέσεις και Προοπτικές Επιτυχίας» πραγματοποιήθηκε στη Θεσσαλονίκη με τη συμμετοχή του υφυπουργού Εξωτερικών αρμόδιου για την Εξωστρέφεια Κ. Φραγκογιάννη

 20/01/2020 19:21

ΣΕΒΕ: Μόλις 260 επιχειρήσεις καλύπτουν το 50% των εξαγωγών της χώρας

Σοφία Χριστοφορίδου

Μόλις 260 επιχειρήσεις σε όλη την Ελλάδα καλύπτουν το 50% των συνολικών εξαγωγών της χώρας, ενώ το υπόλοιπο μισό των εξαγωγών γίνεται από το 98% των επιχειρήσεων.

«Αυτό συμβαίνει γιατί οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις, που είναι η πλειονότητα των επιχειρήσεων στην Ελλάδα δεν έκαναν το βήμα» τόνισε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εξαγωγέων (ΣΕΒΕ) Γιώργος Κωνσταντόπουλος, κατά την έναρξη εκδήλωσης με θέμα "Εξωστρέφεια και Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις: Προϋποθέσεις και Προοπτικές Επιτυχίας». Κεντρικός ομιλητής στην εκδήλωση που διοργάνωσαν το Βιοτεχνικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης, ο Σύνδεσμος Εξαγωγέων-ΣΕΒΕ και το ICBS Thessaloniki Business College, είναι ο υφυπουργός Εξωτερικών, αρμόδιος για την Εξωστρέφεια Κωνσταντίνος Φραγκογιάννης.
Όπως σημείωσε ο κ. Κωνσταντόπουλος το 2019 ήταν μια καλή χρονιά για τις εξαγωγές και εκτίμησε ότι η αξία τους αναμένεται να ξεπεράσει το επίπεδο των 33,4 δις. ευρώ του 2018.  Όμως όπως είπε, οι εξαγωγές είναι κολλημένες κάτω από το 20% ως ποσοστό του ΑΕΠ, και συγκεκριμένα στο 18,4%, πολύ πίσω από το 33%-35% του ευρωπαϊκού μέσου όρου. Προέβλεψε ότι σύντομα θα επιτευχθεί ο στόχος του 20% και μέχρι το 2025 το 25% ως ποσοστό του ΑΕΠ.
«Πρέπει να επικεντρωθούμε σε επιχειρήσεις που δεν συμμετέχουν στις εξαγωγές. Οι βορειοελλαδικές επιχειρήσεις έχουν το πλεονέκτημα της γειτνίασης με τα δυτικά Βαλκάνια που δεν θέλουν μεγάλες ποσότητες όπως άλλες χώρες» σημείωσε, ενώ αναφέρθηκε στη δημιουργία από τον ΣΕΒΕ του πρώτου cluster για το ακτινίδιο και αυτό για την αγροτεχνολογία που σύντομα θα ιδρυθεί, ώστε «ομοειδείς επιχειρήσεις να βγουν προς τα έξω και να να ανταποκριθούν στις ποσότητες που ζητούν οι αγορές».
Από την πλευρά του ο πρόεδρος του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης Αναστάσιος Καπνοπώλης σημείωσε ότι η εξωστρέφεια απαιτεί σκληρή και επίπονη δουλειά, συνεργασίες και καινοτόμα προϊόντα. «Η Ελλάδα πρέπει να παράγει περισσότερα προϊόντα που καταναλώνονται και εκτός συνόρων» συμπλήρωσε.

«Το να ξεκινάς εξαγωγές είναι σαν να ξεκινάς από την αρχή την επιχείρηση σου» τόνισε η καθηγήτρια του ICBS Γεωργία Ζάχου, τονίζοντας ότι οι εταιρείες πρέπει να εντοπίσουν οι ίδιες τα πλεονεκτήματά τους, και στη συνέχεια να εντοπίσουν ποιες χώρες είναι ελκυστικές κι αφού καταλήξουν σε μια αγορά στόχο να κάνουν ενδελεχή έρευνα για τη νομοθεσία της, το διαθέσιμο εισόδημα και τις καταναλωτικές συνήθειες του πληθυσμού. Σημείωσε πάντως ότι τα 2/3 των εξαγωγών στον πλανήτη γίνονται από μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, που απασχολούν λιγότερο από 20 άτομα και ότι για τις ελληνικές επιχειρήσεις «υπάρχουν πελάτες εκεί έξω».

Ο Χρήστος Γκίνης, πρόεδρος τμήματος βιοτεχνών του ΒΕΘ σημείωσε ότι τα μικρά μεγέθη των επιχειρήσεων αποτελούν ανασταλτικό παράγοντα γιατί δεν δημιουργούν οικονομίες κλίμακος και έχουν μικρή διαπραγματευτική δύναμη. Τόνισε ότι οι επιχειρήσεις αυτές πρέπει να αναζητήσουν ικανά στελέχη με αντίληψη της διεθνούς αγοράς και να αντιληφθούν ότι οι εξαγωγές είναι ένα μακροπρόθεσμο στοίχημα που απαιτεί επένδυση πόρων. Επειδή δε «οι ανταγωνιστές έχουν κοστολογικό πλεονέκτημα εμείς πρέπει να επενδύσουμε στο ποιοτικό πλεονέκτημα» είπε, προσθέτοντας ότι είναι σημαντική και η εμπέδωση κλίματος πολιτικής σταθερότητας για να νιώθουν εμπιστοσύνη οι πελάτες του εξωτερικού και η μείωση της φορολογικής επιβάρυνσης και γραφειοκρατικών εμποδίων.

Ο Χρήστος Δεμερτζής διευθυντής εξαγωγών της HB BODY που παράγει χρώματα και εξάγει σε 75 χώρες σε όλο τον κόσμο (το 90% του τζίρου της προέρχεται από εξαγωγές) τόνισε ότι "οι εξαγωγές είναι μονόδρομος". Η εταιρεία έχει υποκαταστήματα σε τρεις χώρες της Ευρώπης και γραφεία σε άλλες δύο. Τόνισε ότι οι επιχειρήσεις πρέπει να κάνουν μικρά και σταθερά βήματα, να κάνουν πολύ καλή έρευνας αγοράς για τη χώρα και τους ανταγωνιστές, να δουν αν το προϊόν τους έχει συγκριτικά πλεονεκτήματα κλπ Όπως είπε πολύ σημαντική είναι η συμμετοχή σε εκθέσεις, που εισάγουν την επιχείρηση στην αγορά στόχο. "Μην δείτε την εξαγωγή σαν αρπαχτή" σημείωσε. Τόνισε ακόμη ότι ρόλο κλειδί παίζει η επιλογή συνεργάτη- εισαγωγέα. 

Μόλις 260 επιχειρήσεις σε όλη την Ελλάδα καλύπτουν το 50% των συνολικών εξαγωγών της χώρας, ενώ το υπόλοιπο μισό των εξαγωγών γίνεται από το 98% των επιχειρήσεων.

«Αυτό συμβαίνει γιατί οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις, που είναι η πλειονότητα των επιχειρήσεων στην Ελλάδα δεν έκαναν το βήμα» τόνισε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εξαγωγέων (ΣΕΒΕ) Γιώργος Κωνσταντόπουλος, κατά την έναρξη εκδήλωσης με θέμα "Εξωστρέφεια και Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις: Προϋποθέσεις και Προοπτικές Επιτυχίας». Κεντρικός ομιλητής στην εκδήλωση που διοργάνωσαν το Βιοτεχνικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης, ο Σύνδεσμος Εξαγωγέων-ΣΕΒΕ και το ICBS Thessaloniki Business College, είναι ο υφυπουργός Εξωτερικών, αρμόδιος για την Εξωστρέφεια Κωνσταντίνος Φραγκογιάννης.
Όπως σημείωσε ο κ. Κωνσταντόπουλος το 2019 ήταν μια καλή χρονιά για τις εξαγωγές και εκτίμησε ότι η αξία τους αναμένεται να ξεπεράσει το επίπεδο των 33,4 δις. ευρώ του 2018.  Όμως όπως είπε, οι εξαγωγές είναι κολλημένες κάτω από το 20% ως ποσοστό του ΑΕΠ, και συγκεκριμένα στο 18,4%, πολύ πίσω από το 33%-35% του ευρωπαϊκού μέσου όρου. Προέβλεψε ότι σύντομα θα επιτευχθεί ο στόχος του 20% και μέχρι το 2025 το 25% ως ποσοστό του ΑΕΠ.
«Πρέπει να επικεντρωθούμε σε επιχειρήσεις που δεν συμμετέχουν στις εξαγωγές. Οι βορειοελλαδικές επιχειρήσεις έχουν το πλεονέκτημα της γειτνίασης με τα δυτικά Βαλκάνια που δεν θέλουν μεγάλες ποσότητες όπως άλλες χώρες» σημείωσε, ενώ αναφέρθηκε στη δημιουργία από τον ΣΕΒΕ του πρώτου cluster για το ακτινίδιο και αυτό για την αγροτεχνολογία που σύντομα θα ιδρυθεί, ώστε «ομοειδείς επιχειρήσεις να βγουν προς τα έξω και να να ανταποκριθούν στις ποσότητες που ζητούν οι αγορές».
Από την πλευρά του ο πρόεδρος του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης Αναστάσιος Καπνοπώλης σημείωσε ότι η εξωστρέφεια απαιτεί σκληρή και επίπονη δουλειά, συνεργασίες και καινοτόμα προϊόντα. «Η Ελλάδα πρέπει να παράγει περισσότερα προϊόντα που καταναλώνονται και εκτός συνόρων» συμπλήρωσε.

«Το να ξεκινάς εξαγωγές είναι σαν να ξεκινάς από την αρχή την επιχείρηση σου» τόνισε η καθηγήτρια του ICBS Γεωργία Ζάχου, τονίζοντας ότι οι εταιρείες πρέπει να εντοπίσουν οι ίδιες τα πλεονεκτήματά τους, και στη συνέχεια να εντοπίσουν ποιες χώρες είναι ελκυστικές κι αφού καταλήξουν σε μια αγορά στόχο να κάνουν ενδελεχή έρευνα για τη νομοθεσία της, το διαθέσιμο εισόδημα και τις καταναλωτικές συνήθειες του πληθυσμού. Σημείωσε πάντως ότι τα 2/3 των εξαγωγών στον πλανήτη γίνονται από μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, που απασχολούν λιγότερο από 20 άτομα και ότι για τις ελληνικές επιχειρήσεις «υπάρχουν πελάτες εκεί έξω».

Ο Χρήστος Γκίνης, πρόεδρος τμήματος βιοτεχνών του ΒΕΘ σημείωσε ότι τα μικρά μεγέθη των επιχειρήσεων αποτελούν ανασταλτικό παράγοντα γιατί δεν δημιουργούν οικονομίες κλίμακος και έχουν μικρή διαπραγματευτική δύναμη. Τόνισε ότι οι επιχειρήσεις αυτές πρέπει να αναζητήσουν ικανά στελέχη με αντίληψη της διεθνούς αγοράς και να αντιληφθούν ότι οι εξαγωγές είναι ένα μακροπρόθεσμο στοίχημα που απαιτεί επένδυση πόρων. Επειδή δε «οι ανταγωνιστές έχουν κοστολογικό πλεονέκτημα εμείς πρέπει να επενδύσουμε στο ποιοτικό πλεονέκτημα» είπε, προσθέτοντας ότι είναι σημαντική και η εμπέδωση κλίματος πολιτικής σταθερότητας για να νιώθουν εμπιστοσύνη οι πελάτες του εξωτερικού και η μείωση της φορολογικής επιβάρυνσης και γραφειοκρατικών εμποδίων.

Ο Χρήστος Δεμερτζής διευθυντής εξαγωγών της HB BODY που παράγει χρώματα και εξάγει σε 75 χώρες σε όλο τον κόσμο (το 90% του τζίρου της προέρχεται από εξαγωγές) τόνισε ότι "οι εξαγωγές είναι μονόδρομος". Η εταιρεία έχει υποκαταστήματα σε τρεις χώρες της Ευρώπης και γραφεία σε άλλες δύο. Τόνισε ότι οι επιχειρήσεις πρέπει να κάνουν μικρά και σταθερά βήματα, να κάνουν πολύ καλή έρευνας αγοράς για τη χώρα και τους ανταγωνιστές, να δουν αν το προϊόν τους έχει συγκριτικά πλεονεκτήματα κλπ Όπως είπε πολύ σημαντική είναι η συμμετοχή σε εκθέσεις, που εισάγουν την επιχείρηση στην αγορά στόχο. "Μην δείτε την εξαγωγή σαν αρπαχτή" σημείωσε. Τόνισε ακόμη ότι ρόλο κλειδί παίζει η επιλογή συνεργάτη- εισαγωγέα. 

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία