«Έχω ανάγκη να σπάσω τη σοβαροφάνεια που μας περιβάλλει»

 12/02/2016 18:41

«Έχω ανάγκη να σπάσω τη σοβαροφάνεια που μας περιβάλλει»

Μία ομάδα που άφησε εποχή στα θεατρικά πράγματα της πόλης την προηγούμενη δεκαετία έπειτα από παύση ετών επανακάμπτει. Πρόκειται για τις «Νέες Μορφές», το ιστορικό σχήμα της Αγίου Δημητρίου, που επιστρέφει στη σκηνή με το έργο "Μ.Α.Ι.Ρ.Ο.Υ.Λ.Α." της Λένας Κιτσοπούλου

Ο επικεφαλής του θιάσου, σκηνοθέτης Γιάννης Παρασκευόπουλος

Της Κυριακής Τσολάκη

Μία ομάδα που άφησε εποχή στα θεατρικά πράγματα της πόλης την προηγούμενη δεκαετία έπειτα από παύση ετών επανακάμπτει. Πρόκειται για τις «Νέες Μορφές», το ιστορικό σχήμα της Αγίου Δημητρίου, που επιστρέφει στη σκηνή με το έργο "Μ.Α.Ι.Ρ.Ο.Υ.Λ.Α." της Λένας Κιτσοπούλου.

Σε μία εποχή στην οποία ο πολιτισμός γίνεται ολοένα και φτωχότερος, ακολουθώντας την πτωτική πορεία μιας ολόκληρης χώρας, είναι παρήγορο το γεγονός πως υπάρχουν άνθρωποι που δεν το βάζουν κάτω, που ίσως ακολουθώντας το ένστικτό τους για καλλιτεχνική επιβίωση επιχειρούν να επαναπροσδιοριστούν. Ο λόγος για τις «Νέες Μορφές», το θρυλικό σχήμα της περιοχής της Αγίου Δημητρίου με το έντονο στίγμα στο θεατρικό γίγνεσθαι της Θεσσαλονίκης, που το 2004, πάνω στο φόρτε της δημιουργικής έκφρασής του, αποφάσισε αιφνιδίως να αναστείλει τη λειτουργία του. «Τότε νιώθαμε ότι έχει πολλή φασαρία σ’ αυτήν την πόλη και η ανάγκη μας ήταν να σιωπήσουμε. Αισθανόμασταν ότι μέσα σε μία συνθήκη αφθονίας και υπερκαταναλωτισμού εμείς δεν είχαμε κάτι να πούμε. Δεν ξέραμε πώς θα συνεχίσουμε», τονίζει στη «Μ» ο επικεφαλής του θιάσου, σκηνοθέτης Γιάννης Παρασκευόπουλος.

Ο ίδιος και η συνοδοιπόρος του και συνιδρύτρια του σχήματος Μαγδαληνή Μπεκρή δεν μπορούσαν να φανταστούν τότε τι θα επακολουθούσε. «Δεν ξέραμε πως η κρίση θα ματαιώσει τις ελπίδες μας, πως ο θυμός μας θα πνίγεται μέσα στο άδικο, πως οι ενοχές μας για όσα δεν ζήσαμε θα γίνουν φαντάσματα και θα στοιχειώσουν τα όνειρά μας», προσθέτει. Ώσπου ήρθαν σε επαφή με τη «Μ.Α.Ι.Ρ.Ο.Υ.Λ.Α.» της Λένας Κιτσοπούλου. «Νιώσαμε ότι μιλά για όλα αυτά που κι εμείς σκεφτόμασταν, αλλά δεν τολμούσαμε να πούμε», επισημαίνει ο δημιουργός.

Έτσι πήραν την απόφαση της επανεκκίνησης των Νέων Μορφών αλλά χωρίς προς το παρόν μόνιμη έδρα. «Δεν μπορούμε να έχουμε στέγη και ακόμη δεν το αποφασίζουμε να βρούμε, αλλά θέλουμε να έχουμε μία όσο είναι δυνατόν πιο σταθερή παρουσία στην πόλη», προσθέτει.

Μια ωδή στο τίποτα

Ως εκ τούτου το έργο θα παρουσιαστεί στο θέατρο Τ. Είναι η δεύτερη φορά που ανεβαίνει στη Θεσσαλονίκη κείμενο της συγγραφέως από θεατρική ομάδα της πόλης. Η «Μ.Α.Ι.Ρ.Ο.Υ.Λ.Α.» γράφηκε το 2009 κατόπιν παραγγελίας από το Εθνικό Θέατρο ενός μονολόγου για γυναίκα ηθοποιό. Η Κιτσοπούλου επιλέγει γι’ αυτό τη φόρμα του δραματικού μονολόγου, γιατί την οδηγεί κατευθείαν στον κύριο θεματικό άξονα, που είναι η μοναξιά. Μέσα στον ιδιωτικό χώρο του σπιτιού της μία σύγχρονη γυναίκα καλλιτέχνης μονολογεί. Περιμένει τον εραστή της. Μαζί του τη συνδέει όχι ο έρωτας αλλά η ανάγκη. Κατά τη διάρκεια της αναμονής της επικοινωνεί με τους θεατές όλα τα προσωπικά αδιέξοδά της, τον ιδιαίτερο τρόπο με τον οποίο βλέπει τον εαυτό της και τον κόσμο. Μέσα από την ηρωίδα της η συγγραφέας διαπραγματεύεται την καθημερινότητα και πώς αυτή μας επηρεάζει. «Φτάνει σε ένα σημείο να λέει ότι όλες αυτές οι συνταγές για την καλή ζωή, την καλή ψυχολογία, όλα αυτά τα βιβλία που διαβάζουμε τελικά μας κάνουν επίπεδους και φοβόμαστε να υποφέρουμε, να πονέσουμε, να ζήσουμε», λέει ο Παρασκευόπουλος.

Τον γοητεύει η διάθεση της Κιτσοπούλου να σαρκάσει καταρχήν τον εαυτό της, αλλά και να απομυθοποιήσει το σύμπαν στο οποίο ζει και δημιουργεί. «Αυτή τη στιγμή νιώθω κι εγώ ότι μας περιβάλλει μία σοβαροφάνεια, την οποία έχω ανάγκη να σπάσω. Η δουλειά μου με το κείμενο βοηθά στο να φύγουν από μέσα μου κλισέ, στερεότυπα και ενοχές. Η ίδια η συγγραφέας κάποια στιγμή λέει ότι θα πάψει να μιλά για το σημαντικό άνθρωπο, τον αναγνωρισμένο καλλιτέχνη και θα καταπιαστεί με κάποιον εντελώς ασήμαντο. Αν ήθελα να δώσω έναν τίτλο για το τι συνιστά το έργο, θα έλεγα ότι είναι μία ωδή στο τίποτα», καταλήγει ο σκηνοθέτης. Τα σκηνικά και κοστούμια είναι της Σοφίας Παπαδοπούλου, η μουσική επανεκτέλεση του Μάνου Μυλωνάκη, ενώ ερμηνεύει η Μαγδαληνή Μπεκρή.

Info
Θέατρο Τ (Αλεξάνδρου Φλέμινγκ 16)
Πρεμιέρα: Απόψε, στις 9.30
Παραστάσεις: Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο στις 9.30 μ.μ. και Κυριακή στις 9 μ.μ.
Τιμές εισιτηρίων: 10 (κανονικό) και 8 ευρώ (μειωμένο)

 

 

 

 

Δημοσιεύτηκε στη "Μακεδονία" την Παρασκευή 12 Φεβρουαρίου 2016

 

Μία ομάδα που άφησε εποχή στα θεατρικά πράγματα της πόλης την προηγούμενη δεκαετία έπειτα από παύση ετών επανακάμπτει. Πρόκειται για τις «Νέες Μορφές», το ιστορικό σχήμα της Αγίου Δημητρίου, που επιστρέφει στη σκηνή με το έργο "Μ.Α.Ι.Ρ.Ο.Υ.Λ.Α." της Λένας Κιτσοπούλου

Ο επικεφαλής του θιάσου, σκηνοθέτης Γιάννης Παρασκευόπουλος

Της Κυριακής Τσολάκη

Μία ομάδα που άφησε εποχή στα θεατρικά πράγματα της πόλης την προηγούμενη δεκαετία έπειτα από παύση ετών επανακάμπτει. Πρόκειται για τις «Νέες Μορφές», το ιστορικό σχήμα της Αγίου Δημητρίου, που επιστρέφει στη σκηνή με το έργο "Μ.Α.Ι.Ρ.Ο.Υ.Λ.Α." της Λένας Κιτσοπούλου.

Σε μία εποχή στην οποία ο πολιτισμός γίνεται ολοένα και φτωχότερος, ακολουθώντας την πτωτική πορεία μιας ολόκληρης χώρας, είναι παρήγορο το γεγονός πως υπάρχουν άνθρωποι που δεν το βάζουν κάτω, που ίσως ακολουθώντας το ένστικτό τους για καλλιτεχνική επιβίωση επιχειρούν να επαναπροσδιοριστούν. Ο λόγος για τις «Νέες Μορφές», το θρυλικό σχήμα της περιοχής της Αγίου Δημητρίου με το έντονο στίγμα στο θεατρικό γίγνεσθαι της Θεσσαλονίκης, που το 2004, πάνω στο φόρτε της δημιουργικής έκφρασής του, αποφάσισε αιφνιδίως να αναστείλει τη λειτουργία του. «Τότε νιώθαμε ότι έχει πολλή φασαρία σ’ αυτήν την πόλη και η ανάγκη μας ήταν να σιωπήσουμε. Αισθανόμασταν ότι μέσα σε μία συνθήκη αφθονίας και υπερκαταναλωτισμού εμείς δεν είχαμε κάτι να πούμε. Δεν ξέραμε πώς θα συνεχίσουμε», τονίζει στη «Μ» ο επικεφαλής του θιάσου, σκηνοθέτης Γιάννης Παρασκευόπουλος.

Ο ίδιος και η συνοδοιπόρος του και συνιδρύτρια του σχήματος Μαγδαληνή Μπεκρή δεν μπορούσαν να φανταστούν τότε τι θα επακολουθούσε. «Δεν ξέραμε πως η κρίση θα ματαιώσει τις ελπίδες μας, πως ο θυμός μας θα πνίγεται μέσα στο άδικο, πως οι ενοχές μας για όσα δεν ζήσαμε θα γίνουν φαντάσματα και θα στοιχειώσουν τα όνειρά μας», προσθέτει. Ώσπου ήρθαν σε επαφή με τη «Μ.Α.Ι.Ρ.Ο.Υ.Λ.Α.» της Λένας Κιτσοπούλου. «Νιώσαμε ότι μιλά για όλα αυτά που κι εμείς σκεφτόμασταν, αλλά δεν τολμούσαμε να πούμε», επισημαίνει ο δημιουργός.

Έτσι πήραν την απόφαση της επανεκκίνησης των Νέων Μορφών αλλά χωρίς προς το παρόν μόνιμη έδρα. «Δεν μπορούμε να έχουμε στέγη και ακόμη δεν το αποφασίζουμε να βρούμε, αλλά θέλουμε να έχουμε μία όσο είναι δυνατόν πιο σταθερή παρουσία στην πόλη», προσθέτει.

Μια ωδή στο τίποτα

Ως εκ τούτου το έργο θα παρουσιαστεί στο θέατρο Τ. Είναι η δεύτερη φορά που ανεβαίνει στη Θεσσαλονίκη κείμενο της συγγραφέως από θεατρική ομάδα της πόλης. Η «Μ.Α.Ι.Ρ.Ο.Υ.Λ.Α.» γράφηκε το 2009 κατόπιν παραγγελίας από το Εθνικό Θέατρο ενός μονολόγου για γυναίκα ηθοποιό. Η Κιτσοπούλου επιλέγει γι’ αυτό τη φόρμα του δραματικού μονολόγου, γιατί την οδηγεί κατευθείαν στον κύριο θεματικό άξονα, που είναι η μοναξιά. Μέσα στον ιδιωτικό χώρο του σπιτιού της μία σύγχρονη γυναίκα καλλιτέχνης μονολογεί. Περιμένει τον εραστή της. Μαζί του τη συνδέει όχι ο έρωτας αλλά η ανάγκη. Κατά τη διάρκεια της αναμονής της επικοινωνεί με τους θεατές όλα τα προσωπικά αδιέξοδά της, τον ιδιαίτερο τρόπο με τον οποίο βλέπει τον εαυτό της και τον κόσμο. Μέσα από την ηρωίδα της η συγγραφέας διαπραγματεύεται την καθημερινότητα και πώς αυτή μας επηρεάζει. «Φτάνει σε ένα σημείο να λέει ότι όλες αυτές οι συνταγές για την καλή ζωή, την καλή ψυχολογία, όλα αυτά τα βιβλία που διαβάζουμε τελικά μας κάνουν επίπεδους και φοβόμαστε να υποφέρουμε, να πονέσουμε, να ζήσουμε», λέει ο Παρασκευόπουλος.

Τον γοητεύει η διάθεση της Κιτσοπούλου να σαρκάσει καταρχήν τον εαυτό της, αλλά και να απομυθοποιήσει το σύμπαν στο οποίο ζει και δημιουργεί. «Αυτή τη στιγμή νιώθω κι εγώ ότι μας περιβάλλει μία σοβαροφάνεια, την οποία έχω ανάγκη να σπάσω. Η δουλειά μου με το κείμενο βοηθά στο να φύγουν από μέσα μου κλισέ, στερεότυπα και ενοχές. Η ίδια η συγγραφέας κάποια στιγμή λέει ότι θα πάψει να μιλά για το σημαντικό άνθρωπο, τον αναγνωρισμένο καλλιτέχνη και θα καταπιαστεί με κάποιον εντελώς ασήμαντο. Αν ήθελα να δώσω έναν τίτλο για το τι συνιστά το έργο, θα έλεγα ότι είναι μία ωδή στο τίποτα», καταλήγει ο σκηνοθέτης. Τα σκηνικά και κοστούμια είναι της Σοφίας Παπαδοπούλου, η μουσική επανεκτέλεση του Μάνου Μυλωνάκη, ενώ ερμηνεύει η Μαγδαληνή Μπεκρή.

Info
Θέατρο Τ (Αλεξάνδρου Φλέμινγκ 16)
Πρεμιέρα: Απόψε, στις 9.30
Παραστάσεις: Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο στις 9.30 μ.μ. και Κυριακή στις 9 μ.μ.
Τιμές εισιτηρίων: 10 (κανονικό) και 8 ευρώ (μειωμένο)

 

 

 

 

Δημοσιεύτηκε στη "Μακεδονία" την Παρασκευή 12 Φεβρουαρίου 2016

 

Επιλέξτε Κατηγορία