ΠΑΙΔΕΙΑ

Πυρά για τους διορισμούς με πτυχίο κολεγίου

Οι διαφωνίες και τα νέα δεδομένα που φέρνει το άρθρο 50 του νέου νομοσχεδίου για την Παιδεία

 22/01/2020 13:00

 Πυρά για τους διορισμούς με πτυχίο κολεγίου

Έλενα Αποστολίδου

Αντιπαράθεση σε υψηλούς τόνους προκάλεσε το άρθρο 50 του νομοσχεδίου της κυβέρνησης, που δίνει στους αποφοίτους κολεγίων το εισιτήριο να εργαστούν στην ελληνική εκπαίδευση, με την ΟΛΜΕ και ΔΟΕ να ζητούν την απόσυρσή του. Για εναρμόνιση με το δίκαιο της Ε.Ε. κάνει λόγο η Νίκη Κεραμέως, για κατάργηση της αναφοράς στην παιδαγωγική επάρκεια ο εκπρόσωπος της Συνόδου των Πρυτάνεων.

Η ρύθμιση για τα κολέγια που περιλαμβάνεται στο σχέδιο νόμου "Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘ.Α.Α.Ε.), Ειδικοί Λογαριασμοί Κονδυλίων Έρευνας Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, Ερευνητικών Τεχνολογικών Φορέων", έχει ανοίξει μια μεγάλη συζήτηση γύρω από τις διαδικασίες διορισμού αποφοίτων με πτυχία κολεγίου στην ελληνική εκπαίδευση.

Το νομοσχέδιο που ψηφίστηκε επί της αρχής την εβδομάδα που μας πέρασε στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής αναμένεται να έρθει προς συζήτηση και ψήφιση στη Βουλή μέχρι το τέλος του μήνα, με φορείς και εκπροσώπους της εκπαίδευσης να δηλώνουν τη διαφωνία τους για το άρθρο 50, όπου προβλέπει ότι τα πτυχία που χορηγούνται από εκπαιδευτικά ιδρύματα της αλλοδαπής γίνονται δεκτά, εφόσον έχουν αναγνώριση ακαδημαϊκής ισοτιμίας και αντιστοιχίας από τον Διεπιστημονικό Οργανισμό Αναγνώρισης Τίτλων Ακαδημαϊκών και Πληροφόρησης (ΔΟΑΤΑΠ) ή απόφαση αναγνώρισης επαγγελματικών προσόντων ή επαγγελματικής ισοδυναμίας τίτλου σπουδών τριτοβάθμιας εκπαίδευσης με συναφή τίτλο σπουδών για κλάδο εκπαιδευτικού.

Τι αλλάζει

Η απόφαση να δοθεί στους αποφοίτους κολεγίων η δυνατότητα να διεκδικήσουν μια θέση στο εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας μας προκάλεσε διαφωνίες και ενστάσεις, και ανάγκασε την υπουργό Παιδείας να προχωρήσει σε συγκεκριμένη αναφορά για τις χώρες προέλευσης των πτυχίων. Η τροποποίηση του νόμου και η νέα ρύθμιση του υπουργείου αφορά τη δυνατότητα στους πτυχιούχους παιδαγωγικών σχολών ιδιωτικών κολεγίων της χώρας μας που συνεργάζονται με πανεπιστήμια άλλων χωρών, να διεκδικήσουν μια θέση ως εκπαιδευτικοί στα δημόσια σχολεία. Προϋπόθεση για τη διεκδίκηση μιας θέσης στο δημόσιο σύστημα εκπαίδευσης με το ισχύον σύστημα είναι η αναγνώριση του τίτλου πτυχίου από τον ΔΟΑΤΑΠ. Με τη νέα ρύθμιση, οι πτυχιούχοι των κολεγίων μπορούν να διοριστούν μέσω ΑΣΕΠ ως εκπαιδευτικοί, εάν έχουν πάρει επαγγελματική ισοδυναμία, ενώ η ρύθμιση για τα κολέγια αφορά μόνο πτυχία εντός Ε.Ε.

Παρέμβαση της Συνόδου

Εκπρόσωποι της ΟΛΜΕ και της ΔΟΕ καθώς και η Σύνοδος Πρυτάνεων κατέθεσαν τη διαφωνία τους για τη σχετική διάταξη. Ο Πρύτανης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών Θάνος Δημόπουλος, ως μέλος του προεδρείο της Συνόδου των Πρυτάνεων αναφέρθηκε στο άρθρο 50 του νομοσχεδίου, που αποτελεί τροποποίηση διάταξης προηγούμενου νόμου, λέγοντας πως "τα πτυχία που χορηγούνται από εκπαιδευτικά ιδρύματα της αλλοδαπής γίνονται δεκτά αποκλειστικά, εφόσον έχουν αναγνώριση ακαδημαϊκής ισοτιμίας και αντιστοιχίας από τον Δ.Ο.Α.Τ.Α.Π)" (παρ. 5, άρθρο 54 του νόμου 4589/19). Σύμφωνα με τη νέα πρόβλεψη, τα πτυχία που χορηγούνται από εκπαιδευτικά ιδρύματα της αλλοδαπής γίνονται δεκτά πλέον όχι μόνο όταν έχουν αναγνώριση ακαδημαϊκής ισοτιμίας και αντιστοιχίας από τον Δ.Ο.Α.Τ.Α.Π., αλλά και εφόσον έχουν 'απόφαση αναγνώρισης επαγγελματικών προσόντων… ή απόφαση αναγνώρισης επαγγελματικής ισοδυναμίας τίτλου σπουδών τριτοβάθμιας εκπαίδευσης με συναφή τίτλο σπουδών για κλάδο εκπαιδευτικού'. Στην πράξη αυτό σημαίνει ότι θα μπορούν να διορίζονται στα δημόσια σχολεία, είτε ως μόνιμοι δάσκαλοι και καθηγητές είτε ως αναπληρωτές, απόφοιτοι πανεπιστημίων της αλλοδαπής και ιδιωτικών κολεγίων της ημεδαπής (που συνεργάζονται με πανεπιστήμια του εξωτερικού), αφού αποκτήσουν απλώς την επαγγελματική ισοδυναμία. Όπως τονίζει στην παρέμβασή του, "δεν είναι σαφές πως θα αποδίδεται η επαγγελματική ισοδυναμία και με ποια διαδικασία".

Επίσης, σε σχέση με προηγούμενους νόμους καταργείται η αναφορά στην παιδαγωγική επάρκεια ως προσόν διορισμού. Το θέμα αυτό είναι ιδιαίτερα σοβαρό δεδομένου ότι πιστεύουμε πως τα προσόντα του προσωπικού που έχει την ευθύνη της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης πρέπει να είναι ιδιαίτερα υψηλά και αυτό εξασφαλίζεται με αξιοκρατικά κριτήρια επιλογής". Ο ίδιος τονίζει ότι το θέμα είναι ιδιαίτερα σοβαρό, ενώ ζητά από το υπουργείο την αποσαφήνιση της προέλευσης των κολεγίων, λέγοντας πως "εάν το άρθρο 50 έχει ως στόχο τη συμμόρφωση της χώρας μας ως Κράτους - Μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης στο Ενωσιακό Δίκαιο, τότε θα πρέπει να αναγράφεται σαφώς ότι αναφερόμαστε στα επαγγελματικά δικαιώματα που αποκτώνται στις χώρες τις Ευρωπαϊκής Ένωσης".

Αντιδράσεις

Φωτιά άναψε στη Βουλή η τροπολογία του υπουργείου Παιδείας. Ο Νίκος Φίλης, τομεάρχης Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ, ζήτησε να αποσυρθεί η διάταξη για τα πιστοποιητικά των κολεγίων, λέγοντας πως είναι μικρού κύρους, ενώ όπως τόνισε χαρακτηριστικά "η νομιμοποίηση των κολεγίων τορπιλίζει τους διορισμούς". Η Χαρά Κεφαλίδου, τομεάρχης Παιδείας του ΚΙΝΑΛ, αναφερόμενη στο ζήτημα, έκανε λόγο για "ισοτιμία και αναγνώριση των πτυχίων των κολεγίων από το παράθυρο, ενώ έθεσε το ερώτημα της πραγματικής στόχευσης του άρθρου 50".

Ευρωπαϊκή συμμόρφωση

Η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως ξεκαθάρισε πως η ρύθμιση για τα κολέγια δεν αφορά πτυχία εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης αλλά όπως είπε "μόνο τα πτυχία των κολεγίων που συνεργάζονται με τα πανεπιστήμια των χωρών της ΕΕ", τονίζοντας παράλληλα πως "η νομοθετική ρύθμιση αποδεικνύει το σεβασμό της χώρας στο δίκαιο της Ε.Ε. ως προς την αναγνώριση επαγγελματικών προσόντων και επαγγελματικής ισοδυναμίας του προσωπικού της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης".

Χρηματοδότηση και αξιολόγηση

"Η μεγαλύτερη τομή για την οποία είμαστε πραγματικά υπερήφανοι είναι η σύνδεση ποσοστού της χρηματοδότησης των πανεπιστημίων με την αξιολόγηση" δήλωσε η υπουργός Παιδείας, υπεραμυνόμενη το νέο πλαίσιο χρηματοδότησης των πανεπιστημίων. Από την πλευρά του, ο υφυπουργός Παιδείας Βασίλης Διγαλάκης τοποθετήθηκε στην αρμόδια Επιτροπή, αναλύοντας το θέμα της χρηματοδότησης και εξηγώντας πως το 80% αυτής θα δίδεται με αντικειμενικά κριτήρια, όπως ο αριθμός φοιτητών, η γεωγραφική διασπορά του ιδρύματος και το είδος των προγραμμάτων σπουδών, ενώ για το 20% της χρηματοδότησης που θα στηρίζεται στην αξιολόγησή τους, επισήμανε πως η αξιολόγηση θα γίνεται με θεματικά κριτήρια που θα ορίζει εκ των προτέρων το ίδιο το πανεπιστήμιο και θα αντικατοπτρίζουν την ιδιαίτερη στόχευση σε τομείς όπως η έρευνα, η εκπαίδευση και η κατάρτιση ξενόγλωσσων προγραμμάτων. Όπως τόνισε "η χρηματοδότηση των πανεπιστημίων περνά σε μια νέα φάση, θα γίνεται με αντικειμενικά κριτήρια, γνωστά εκ των προτέρων σε όλους, τα οποία θα εκπονεί μια ανεξάρτητη αρχή, βάσει όχι μικροπολιτικών αναγκών αλλά των αναγκών της παιδείας και της κοινωνίας".

Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Συλλόγων Διδακτικού και Ερευνητικού Προσωπικού (ΠΟΣΔΕΠ), μέσω του εκπροσώπου της, μιλώντας στην Επιτροπή για το νομοσχέδιο, έκανε λόγο για "θετικές ρυθμίσεις", μια από αυτές και η σύνδεση της κατανομής της χρηματοδότησης των πανεπιστημίων με αντικειμενικά ποσοτικά κριτήρια, ωστόσο επισήμανε πως "η αξιολόγηση θα πρέπει να γίνει με σταθμισμένα και εφαρμόσιμα κριτήρια, ανάλογα με τους επιστημονικούς κλάδους αλλά και τις ιδιομορφίες των πανεπιστημίων", ενώ έγινε αναφορά στο χρόνο που θα χρειαστούν τα πανεπιστήμια για να ανταποκριθούν στην αξιολόγηση τους.

Ο προεδρεύων της Συνόδου των Πρυτάνεων και πρύτανης του ΕΚΠΑ Θάνος Δημόπουλος αναφέρθηκε και στη χρηματοδότηση των πανεπιστημίων, καλώντας την πολιτεία να είναι συνεπής, ενώ επισήμανε πως ο προϋπολογισμός των πανεπιστημίων είναι από το 2012 μειωμένος κατά 45%, τη στιγμή που ο αριθμός των εισακτέων το 2019 αυξήθηκε κατά 8.000 σε σχέση με το 2012.

Εκδρομές και Αργία

Στο ίδιο νομοσχέδιο ορίζεται ότι την 30ή Ιανουαρίου κάθε έτους, ημέρα εορτής των Τριών Ιεραρχών, τα σχολεία θα είναι ανοιχτά και όχι κλειστά, όπως γινόταν μέχρι τώρα. Θα γίνονται οι εκδηλώσεις προς τιμήν των Τριών Ιεραρχών και στη συνέχεια, μετά την ολοκλήρωσή τους, θα γίνεται κανονικά το μάθημα στο σχολείο. "Η 30ή Ιανουαρίου κάθε έτους, ημέρα της εορτής των Τριών Ιεραρχών, αποκαθίσταται ως ημέρα πραγματοποίησης εορταστικών εκδηλώσεων προς τιμήν των τριών αγίων και της παιδείας, καθώς και όλης της εκπαιδευτικής κοινότητας. Το σχολείο θα λειτουργεί κανονικά και θα πραγματοποιείται το ωρολόγιο πρόγραμμα των μαθημάτων της ημέρας" τονίζει η υπουργός.

" Έγινε αυτό που έπρεπε να γίνει. Η αργία είναι για τους τεμπέληδες" δήλωσε σχετικά με το θέμα ο αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος Ιερώνυμος. Ο κ. Ιερώνυμος σχολίασε την απόφαση του υπουργείου, που συμπεριλαμβάνεται στο νομοσχέδιο,  λέγοντας ότι η ημέρα των Τριών Ιεραρχών είναι μια σχολική εορτή και τα παιδιά θα παρακολουθούν εκδηλώσεις, θα πάνε στην εκκλησία και στη συνέχεια θα κάνουν το μάθημά τους.

Παράλληλα, το υπουργείο Παιδείας δίνει στα σχολεία τη δυνατότητα να αποφασίζουν και να ορίζουν εκείνα τις εκπαιδευτικές εκδρομές και επισκέψεις εκπαιδευτικού χαρακτήρα, αλλάζοντας τον μέχρι τώρα προβλεπόμενο κανονισμό, που θέλει τα σχολεία να παίρνουν τη σχετική άδεια από τις αντίστοιχες διευθύνσεις εκπαίδευσης. "Οι ημερήσιες εκπαιδευτικές εκδρομές θα πραγματοποιούν με απόφαση του συλλόγου διδασκόντων, το ίδιο και οι επισκέψεις σε εκπαιδευτικά κέντρα, με το σχολείο να ενημερώνει την Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης", οι παρατηρήσεις ή προτάσεις της οποίας δεν θα έχουν δεσμευτικό χαρακτήρα για τη σχολική μονάδα, όπως ορίζεται στο νέο νόμο.


*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 19 Ιανουαρίου 2020

Αντιπαράθεση σε υψηλούς τόνους προκάλεσε το άρθρο 50 του νομοσχεδίου της κυβέρνησης, που δίνει στους αποφοίτους κολεγίων το εισιτήριο να εργαστούν στην ελληνική εκπαίδευση, με την ΟΛΜΕ και ΔΟΕ να ζητούν την απόσυρσή του. Για εναρμόνιση με το δίκαιο της Ε.Ε. κάνει λόγο η Νίκη Κεραμέως, για κατάργηση της αναφοράς στην παιδαγωγική επάρκεια ο εκπρόσωπος της Συνόδου των Πρυτάνεων.

Η ρύθμιση για τα κολέγια που περιλαμβάνεται στο σχέδιο νόμου "Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘ.Α.Α.Ε.), Ειδικοί Λογαριασμοί Κονδυλίων Έρευνας Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, Ερευνητικών Τεχνολογικών Φορέων", έχει ανοίξει μια μεγάλη συζήτηση γύρω από τις διαδικασίες διορισμού αποφοίτων με πτυχία κολεγίου στην ελληνική εκπαίδευση.

Το νομοσχέδιο που ψηφίστηκε επί της αρχής την εβδομάδα που μας πέρασε στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής αναμένεται να έρθει προς συζήτηση και ψήφιση στη Βουλή μέχρι το τέλος του μήνα, με φορείς και εκπροσώπους της εκπαίδευσης να δηλώνουν τη διαφωνία τους για το άρθρο 50, όπου προβλέπει ότι τα πτυχία που χορηγούνται από εκπαιδευτικά ιδρύματα της αλλοδαπής γίνονται δεκτά, εφόσον έχουν αναγνώριση ακαδημαϊκής ισοτιμίας και αντιστοιχίας από τον Διεπιστημονικό Οργανισμό Αναγνώρισης Τίτλων Ακαδημαϊκών και Πληροφόρησης (ΔΟΑΤΑΠ) ή απόφαση αναγνώρισης επαγγελματικών προσόντων ή επαγγελματικής ισοδυναμίας τίτλου σπουδών τριτοβάθμιας εκπαίδευσης με συναφή τίτλο σπουδών για κλάδο εκπαιδευτικού.

Τι αλλάζει

Η απόφαση να δοθεί στους αποφοίτους κολεγίων η δυνατότητα να διεκδικήσουν μια θέση στο εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας μας προκάλεσε διαφωνίες και ενστάσεις, και ανάγκασε την υπουργό Παιδείας να προχωρήσει σε συγκεκριμένη αναφορά για τις χώρες προέλευσης των πτυχίων. Η τροποποίηση του νόμου και η νέα ρύθμιση του υπουργείου αφορά τη δυνατότητα στους πτυχιούχους παιδαγωγικών σχολών ιδιωτικών κολεγίων της χώρας μας που συνεργάζονται με πανεπιστήμια άλλων χωρών, να διεκδικήσουν μια θέση ως εκπαιδευτικοί στα δημόσια σχολεία. Προϋπόθεση για τη διεκδίκηση μιας θέσης στο δημόσιο σύστημα εκπαίδευσης με το ισχύον σύστημα είναι η αναγνώριση του τίτλου πτυχίου από τον ΔΟΑΤΑΠ. Με τη νέα ρύθμιση, οι πτυχιούχοι των κολεγίων μπορούν να διοριστούν μέσω ΑΣΕΠ ως εκπαιδευτικοί, εάν έχουν πάρει επαγγελματική ισοδυναμία, ενώ η ρύθμιση για τα κολέγια αφορά μόνο πτυχία εντός Ε.Ε.

Παρέμβαση της Συνόδου

Εκπρόσωποι της ΟΛΜΕ και της ΔΟΕ καθώς και η Σύνοδος Πρυτάνεων κατέθεσαν τη διαφωνία τους για τη σχετική διάταξη. Ο Πρύτανης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών Θάνος Δημόπουλος, ως μέλος του προεδρείο της Συνόδου των Πρυτάνεων αναφέρθηκε στο άρθρο 50 του νομοσχεδίου, που αποτελεί τροποποίηση διάταξης προηγούμενου νόμου, λέγοντας πως "τα πτυχία που χορηγούνται από εκπαιδευτικά ιδρύματα της αλλοδαπής γίνονται δεκτά αποκλειστικά, εφόσον έχουν αναγνώριση ακαδημαϊκής ισοτιμίας και αντιστοιχίας από τον Δ.Ο.Α.Τ.Α.Π)" (παρ. 5, άρθρο 54 του νόμου 4589/19). Σύμφωνα με τη νέα πρόβλεψη, τα πτυχία που χορηγούνται από εκπαιδευτικά ιδρύματα της αλλοδαπής γίνονται δεκτά πλέον όχι μόνο όταν έχουν αναγνώριση ακαδημαϊκής ισοτιμίας και αντιστοιχίας από τον Δ.Ο.Α.Τ.Α.Π., αλλά και εφόσον έχουν 'απόφαση αναγνώρισης επαγγελματικών προσόντων… ή απόφαση αναγνώρισης επαγγελματικής ισοδυναμίας τίτλου σπουδών τριτοβάθμιας εκπαίδευσης με συναφή τίτλο σπουδών για κλάδο εκπαιδευτικού'. Στην πράξη αυτό σημαίνει ότι θα μπορούν να διορίζονται στα δημόσια σχολεία, είτε ως μόνιμοι δάσκαλοι και καθηγητές είτε ως αναπληρωτές, απόφοιτοι πανεπιστημίων της αλλοδαπής και ιδιωτικών κολεγίων της ημεδαπής (που συνεργάζονται με πανεπιστήμια του εξωτερικού), αφού αποκτήσουν απλώς την επαγγελματική ισοδυναμία. Όπως τονίζει στην παρέμβασή του, "δεν είναι σαφές πως θα αποδίδεται η επαγγελματική ισοδυναμία και με ποια διαδικασία".

Επίσης, σε σχέση με προηγούμενους νόμους καταργείται η αναφορά στην παιδαγωγική επάρκεια ως προσόν διορισμού. Το θέμα αυτό είναι ιδιαίτερα σοβαρό δεδομένου ότι πιστεύουμε πως τα προσόντα του προσωπικού που έχει την ευθύνη της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης πρέπει να είναι ιδιαίτερα υψηλά και αυτό εξασφαλίζεται με αξιοκρατικά κριτήρια επιλογής". Ο ίδιος τονίζει ότι το θέμα είναι ιδιαίτερα σοβαρό, ενώ ζητά από το υπουργείο την αποσαφήνιση της προέλευσης των κολεγίων, λέγοντας πως "εάν το άρθρο 50 έχει ως στόχο τη συμμόρφωση της χώρας μας ως Κράτους - Μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης στο Ενωσιακό Δίκαιο, τότε θα πρέπει να αναγράφεται σαφώς ότι αναφερόμαστε στα επαγγελματικά δικαιώματα που αποκτώνται στις χώρες τις Ευρωπαϊκής Ένωσης".

Αντιδράσεις

Φωτιά άναψε στη Βουλή η τροπολογία του υπουργείου Παιδείας. Ο Νίκος Φίλης, τομεάρχης Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ, ζήτησε να αποσυρθεί η διάταξη για τα πιστοποιητικά των κολεγίων, λέγοντας πως είναι μικρού κύρους, ενώ όπως τόνισε χαρακτηριστικά "η νομιμοποίηση των κολεγίων τορπιλίζει τους διορισμούς". Η Χαρά Κεφαλίδου, τομεάρχης Παιδείας του ΚΙΝΑΛ, αναφερόμενη στο ζήτημα, έκανε λόγο για "ισοτιμία και αναγνώριση των πτυχίων των κολεγίων από το παράθυρο, ενώ έθεσε το ερώτημα της πραγματικής στόχευσης του άρθρου 50".

Ευρωπαϊκή συμμόρφωση

Η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως ξεκαθάρισε πως η ρύθμιση για τα κολέγια δεν αφορά πτυχία εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης αλλά όπως είπε "μόνο τα πτυχία των κολεγίων που συνεργάζονται με τα πανεπιστήμια των χωρών της ΕΕ", τονίζοντας παράλληλα πως "η νομοθετική ρύθμιση αποδεικνύει το σεβασμό της χώρας στο δίκαιο της Ε.Ε. ως προς την αναγνώριση επαγγελματικών προσόντων και επαγγελματικής ισοδυναμίας του προσωπικού της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης".

Χρηματοδότηση και αξιολόγηση

"Η μεγαλύτερη τομή για την οποία είμαστε πραγματικά υπερήφανοι είναι η σύνδεση ποσοστού της χρηματοδότησης των πανεπιστημίων με την αξιολόγηση" δήλωσε η υπουργός Παιδείας, υπεραμυνόμενη το νέο πλαίσιο χρηματοδότησης των πανεπιστημίων. Από την πλευρά του, ο υφυπουργός Παιδείας Βασίλης Διγαλάκης τοποθετήθηκε στην αρμόδια Επιτροπή, αναλύοντας το θέμα της χρηματοδότησης και εξηγώντας πως το 80% αυτής θα δίδεται με αντικειμενικά κριτήρια, όπως ο αριθμός φοιτητών, η γεωγραφική διασπορά του ιδρύματος και το είδος των προγραμμάτων σπουδών, ενώ για το 20% της χρηματοδότησης που θα στηρίζεται στην αξιολόγησή τους, επισήμανε πως η αξιολόγηση θα γίνεται με θεματικά κριτήρια που θα ορίζει εκ των προτέρων το ίδιο το πανεπιστήμιο και θα αντικατοπτρίζουν την ιδιαίτερη στόχευση σε τομείς όπως η έρευνα, η εκπαίδευση και η κατάρτιση ξενόγλωσσων προγραμμάτων. Όπως τόνισε "η χρηματοδότηση των πανεπιστημίων περνά σε μια νέα φάση, θα γίνεται με αντικειμενικά κριτήρια, γνωστά εκ των προτέρων σε όλους, τα οποία θα εκπονεί μια ανεξάρτητη αρχή, βάσει όχι μικροπολιτικών αναγκών αλλά των αναγκών της παιδείας και της κοινωνίας".

Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Συλλόγων Διδακτικού και Ερευνητικού Προσωπικού (ΠΟΣΔΕΠ), μέσω του εκπροσώπου της, μιλώντας στην Επιτροπή για το νομοσχέδιο, έκανε λόγο για "θετικές ρυθμίσεις", μια από αυτές και η σύνδεση της κατανομής της χρηματοδότησης των πανεπιστημίων με αντικειμενικά ποσοτικά κριτήρια, ωστόσο επισήμανε πως "η αξιολόγηση θα πρέπει να γίνει με σταθμισμένα και εφαρμόσιμα κριτήρια, ανάλογα με τους επιστημονικούς κλάδους αλλά και τις ιδιομορφίες των πανεπιστημίων", ενώ έγινε αναφορά στο χρόνο που θα χρειαστούν τα πανεπιστήμια για να ανταποκριθούν στην αξιολόγηση τους.

Ο προεδρεύων της Συνόδου των Πρυτάνεων και πρύτανης του ΕΚΠΑ Θάνος Δημόπουλος αναφέρθηκε και στη χρηματοδότηση των πανεπιστημίων, καλώντας την πολιτεία να είναι συνεπής, ενώ επισήμανε πως ο προϋπολογισμός των πανεπιστημίων είναι από το 2012 μειωμένος κατά 45%, τη στιγμή που ο αριθμός των εισακτέων το 2019 αυξήθηκε κατά 8.000 σε σχέση με το 2012.

Εκδρομές και Αργία

Στο ίδιο νομοσχέδιο ορίζεται ότι την 30ή Ιανουαρίου κάθε έτους, ημέρα εορτής των Τριών Ιεραρχών, τα σχολεία θα είναι ανοιχτά και όχι κλειστά, όπως γινόταν μέχρι τώρα. Θα γίνονται οι εκδηλώσεις προς τιμήν των Τριών Ιεραρχών και στη συνέχεια, μετά την ολοκλήρωσή τους, θα γίνεται κανονικά το μάθημα στο σχολείο. "Η 30ή Ιανουαρίου κάθε έτους, ημέρα της εορτής των Τριών Ιεραρχών, αποκαθίσταται ως ημέρα πραγματοποίησης εορταστικών εκδηλώσεων προς τιμήν των τριών αγίων και της παιδείας, καθώς και όλης της εκπαιδευτικής κοινότητας. Το σχολείο θα λειτουργεί κανονικά και θα πραγματοποιείται το ωρολόγιο πρόγραμμα των μαθημάτων της ημέρας" τονίζει η υπουργός.

" Έγινε αυτό που έπρεπε να γίνει. Η αργία είναι για τους τεμπέληδες" δήλωσε σχετικά με το θέμα ο αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος Ιερώνυμος. Ο κ. Ιερώνυμος σχολίασε την απόφαση του υπουργείου, που συμπεριλαμβάνεται στο νομοσχέδιο,  λέγοντας ότι η ημέρα των Τριών Ιεραρχών είναι μια σχολική εορτή και τα παιδιά θα παρακολουθούν εκδηλώσεις, θα πάνε στην εκκλησία και στη συνέχεια θα κάνουν το μάθημά τους.

Παράλληλα, το υπουργείο Παιδείας δίνει στα σχολεία τη δυνατότητα να αποφασίζουν και να ορίζουν εκείνα τις εκπαιδευτικές εκδρομές και επισκέψεις εκπαιδευτικού χαρακτήρα, αλλάζοντας τον μέχρι τώρα προβλεπόμενο κανονισμό, που θέλει τα σχολεία να παίρνουν τη σχετική άδεια από τις αντίστοιχες διευθύνσεις εκπαίδευσης. "Οι ημερήσιες εκπαιδευτικές εκδρομές θα πραγματοποιούν με απόφαση του συλλόγου διδασκόντων, το ίδιο και οι επισκέψεις σε εκπαιδευτικά κέντρα, με το σχολείο να ενημερώνει την Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης", οι παρατηρήσεις ή προτάσεις της οποίας δεν θα έχουν δεσμευτικό χαρακτήρα για τη σχολική μονάδα, όπως ορίζεται στο νέο νόμο.


*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 19 Ιανουαρίου 2020

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία