Προαστιακός Σύνδεση με Μουδανιά μέχρι το 2017

 27/06/2008 00:00

Προαστιακός Σύνδεση με Μουδανιά μέχρι το 2017
five_col_4Συνδέσεις της Θεσσαλονίκης με Νέα Μουδανιά και Γιαννιτσά με προαστιακό σιδηρόδρομο προτείνονται εκτός των άλλων στην προκαταρκτική μελέτη σκοπιμότητας, που διενεργήθηκε για λογαριασμό του ΟΣΕ

Του Φώτη Κουτσαμπάρη

Η “Προκαταρκτική μελέτη σκοπιμότητας ανάπτυξης προαστιακού περιφερειακού σιδηρόδρομου Θεσσαλονίκης”, που ανατέθηκε από τον ΟΣΕ στην εταιρεία WS ATKINS INTERNATIONAL LTD τον Δεκέμβριο του 2007, ολοκληρώθηκε και αναμένεται τις επόμενες ημέρες η επίσημη παράδοσή της στον ΟΣΕ.


Οι μελετητές συμφωνούν σε γενικές γραμμές με τα συμπεράσματα του “Χάρτη πορείας” προαστιακού που συντάχθηκε υπό το ΣΑΣΘ, επιβεβαιώνοντας σχετικό δημοσίευμα της “ΜτΚ” (φύλλο 20/4/2008).


Στις νέες γραμμές που προτείνονται συμπεριλαμβάνονται οι διαδρομές: Θεσσαλονίκη - Αεροδρόμιο - Περαία - Αγία Τριάδα - Νέα Μηχανιώνα - Τρίλοφος - Επανομή - Ηράκλεια - Νέα Καλλικράτεια - Νέα Μουδανιά και Θεσσαλονίκη - Χαλκηδόνα - Πέλλα - Γιαννιτσά - Σκύδρα. Οι γραμμές αυτές παρουσιάζουν σημαντικά πλεονεκτήματα. Ωστόσο, σοβαρό μειονέκτημα αποτελεί η έλλειψη σιδηροδρομικών υποδομών κατά μήκος των προτεινόμενων χαράξεων.

ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ - ΧΑΛΚΙΔΙΚΗ


Για τη γραμμή Θεσσαλονίκης - Νέων Μουδανιών εκτιμάται ότι η σύνδεση αυτή, μέσω του αεροδρομίου “Μακεδονία”, μπορεί να εξυπηρετήσει καθημερινές ανάγκες. Η βιωσιμότητα όμως του έργου θα προκύψει από οικονομοτεχνική μελέτη κόστους - οφέλους, η οποία θα ακολουθήσει.


Η σκοπιμότητα της προαστιακής σύνδεσης Θεσσαλονίκης - Χαλκιδικής υποστηρίχτηκε από την έρευνα μετακινήσεων του υπουργείου Μεταφορών, από την οποία προέκυψε ότι η Χαλκιδική αποτελεί σημαντικό πόλο έλξης μετακινήσεων στην Κεντρική Μακεδονία. Επίσης, διαπιστώθηκε ότι η εξυπηρέτηση του αεροδρομίου “Μακεδονία” με μέσο σταθερής τροχιάς και η σύνδεσή του με το πολεοδομικό συγκρότημα αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα ζητήματα στρατηγικού συγκοινωνιακού σχεδιασμού της Θεσσαλονίκης, το οποίο θα πρέπει να επιλυθεί το συντομότερο δυνατόν. Η εφαρμογή άλλωστε του γενικού σχεδίου ανάπτυξης του αεροδρομίου και η ολοκλήρωση των έργων επέκτασης, αναβάθμισης και εκσυγχρονισμού των εγκαταστάσεων αναμένεται να αυξήσουν την επιβατική κίνηση. Οι νοτιοανατολικές παραλίες της Περαίας, των Νέων Επιβατών, της Αγίας Τριάδας, της Μηχανιώνας και της Επανομής εμφανίζουν ραγδαία οικιστική ανάπτυξη, αποτελούν παραθεριστικά θέρετρα κατά τους θερινούς μήνες και κέντρα αναψυχής τα Σαββατοκύριακα, κατά τη διάρκεια όλου του έτους.
Η χερσόνησος της Κασσάνδρας αποτελεί πανελλαδικής και διεθνούς εμβέλειας τουριστικό και παραθεριστικό κέντρο, κατά τη διάρκεια μιας διευρυμένης θερινής περιόδου. Κατά την ίδια περίοδο παρατηρείται σημαντική αύξηση των καθημερινών μετακινήσεων με προέλευση την κατοικία σε οικισμούς της Δυτικής Χαλκιδικής (Καλλικράτεια, Μουδανιά) και της Κασσάνδρας (Φώκαια, Άθυτος, Χανιώτη κτλ.) και προορισμό την εργασία στην ευρύτερη Θεσσαλονίκη. Έτσι, κρίνεται αναγκαία η ανάπτυξη προαστιακού σιδηρόδρομου προς τις παραπάνω περιοχές, με σημαντικά πλεονεκτήματα στις συνδέσεις.


Το “μειονέκτημα” για την παραπάνω γραμμή είναι ότι απαιτούν την κατασκευή σημαντικών νέων σιδηροδρομικών υποδομών και υψηλούς προϋπολογισμούς. Το υπουργείο Μεταφορών δηλώνει ότι εφόσον η σύνδεση Θεσσαλονίκης - Χαλκιδικής αποδειχθεί οικονομικά βιώσιμη, θα εξευρεθούν οι αντίστοιχοι πόροι για τη μελέτη και την κατασκευή της μέχρι το 2017.

ΣΥΝΔΕΣΗ ΚΑΙ ΜΕ ΓΙΑΝΝΙΤΣΑ


Η χάραξη της γραμμής Θεσσαλονίκη - Χαλκηδόνα - Πέλλα - Γιαννιτσά - Σκύδρα αποτελεί αίτημα δεκαετιών των τοπικών κοινωνιών της Πέλλας, οι οποίες υποστηρίζουν μεταξύ άλλων ότι ο προαστιακός θα διευκολύνει τις μετακινήσεις προσώπων, κυρίως εργαζομένων, και τις μεταφορές εμπορευμάτων από και προς τη Θεσσαλονίκη, τη βιομηχανική περιοχή της Σίνδου και το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, τη μετακίνηση επισκεπτών προς τις περιοχές αρχαιολογικού ενδιαφέροντος της Πέλλας αλλά και τουριστικού ενδιαφέροντος του νομού. Εφόσον γίνει η γραμμή αυτή, μήκους 44 χιλιομέτρων, η διαδρομή από τη Θεσσαλονίκη στα Γιαννιτσά θα γίνεται σε 40 λεπτά.


“Αναμένεται η επίσημη παράδοση της προκαταρκτικής μελέτης και στη συνέχεια θα γίνουν οι διεργασίες για τη δημοπράτηση της οριστικής μελέτης”, αναφέρει στέλεχος του ΟΣΕ.

ΝΕΑ ΓΡΑΜΜΗ
ΕΙΔΙΚΑ ΓΙΑ ΤΟ ΤΕΙ


Εκτός αυτών των γραμμών, σύμφωνα με τον ΟΣΕ, τον Μάιο του 2010 θα ξεκινήσει η κατασκευή μονής σιδηροδρομικής γραμμής, μήκους 3 χιλιομέτρων, για τη σύνδεση με προαστιακό της Θεσσαλονίκης με τα ΑΤΕΙ Σίνδου. Το έργο, προϋπολογισμού 5 εκατ. ευρώ, υπολογίζεται να ολοκληρωθεί στα τέλη του 2011.
Με αναβάθμιση των υφιστάμενων γραμμών θα αναπτυχθεί προαστιακός - περιφερειακός σιδηρόδρομος μέχρι το 2013 στις γραμμές Θεσσαλονίκη - Πλατύ - Έδεσσα (λειτουργεί ήδη χωρίς ηλεκτροκίνηση), Θεσσαλονίκη - Κιλκίς - Στρυμόνας - Σέρρες και Θεσσαλονίκη - Πολύκαστρο - Ειδομένη.


Στα μέσα του Ιουλίου υπολογίζεται να φθάσει στη Λάρισα ο υπάρχων προαστιακός σιδηρόδρομος της Θεσσαλονίκης, καθώς θα ολοκληρωθούν τα έργα ηλεκτροκίνησης στο τμήμα Λιτόχωρο - Λάρισα. Τα έργα που είναι σε εξέλιξη έχουν προϋπολογισμό 51 εκατ. ευρώ.


Σήμερα λειτουργεί η προαστιακή γραμμή Θεσσαλονίκη - Λιτόχωρο, μήκους 98 χλμ., η οποία ξεκίνησε το Σεπτέμβριο του 2007, με οκτώ σταθμούς και χρόνο μετάβασης 55 λεπτά. Εκτελούνται 10 ζεύγη δρομολογίων με ηλεκτροκινούμενους συρμούς Desiro, από τις 5 το πρωί μέχρι τα μεσάνυχτα. Η γραμμή εξυπηρετεί σχεδόν 2.000 επιβάτες την ημέρα και τα έσοδα από την εκμετάλλευση ανέρχονται σε περίπου 52.000 ευρώ το μήνα.

five_col_4Συνδέσεις της Θεσσαλονίκης με Νέα Μουδανιά και Γιαννιτσά με προαστιακό σιδηρόδρομο προτείνονται εκτός των άλλων στην προκαταρκτική μελέτη σκοπιμότητας, που διενεργήθηκε για λογαριασμό του ΟΣΕ

Του Φώτη Κουτσαμπάρη

Η “Προκαταρκτική μελέτη σκοπιμότητας ανάπτυξης προαστιακού περιφερειακού σιδηρόδρομου Θεσσαλονίκης”, που ανατέθηκε από τον ΟΣΕ στην εταιρεία WS ATKINS INTERNATIONAL LTD τον Δεκέμβριο του 2007, ολοκληρώθηκε και αναμένεται τις επόμενες ημέρες η επίσημη παράδοσή της στον ΟΣΕ.


Οι μελετητές συμφωνούν σε γενικές γραμμές με τα συμπεράσματα του “Χάρτη πορείας” προαστιακού που συντάχθηκε υπό το ΣΑΣΘ, επιβεβαιώνοντας σχετικό δημοσίευμα της “ΜτΚ” (φύλλο 20/4/2008).


Στις νέες γραμμές που προτείνονται συμπεριλαμβάνονται οι διαδρομές: Θεσσαλονίκη - Αεροδρόμιο - Περαία - Αγία Τριάδα - Νέα Μηχανιώνα - Τρίλοφος - Επανομή - Ηράκλεια - Νέα Καλλικράτεια - Νέα Μουδανιά και Θεσσαλονίκη - Χαλκηδόνα - Πέλλα - Γιαννιτσά - Σκύδρα. Οι γραμμές αυτές παρουσιάζουν σημαντικά πλεονεκτήματα. Ωστόσο, σοβαρό μειονέκτημα αποτελεί η έλλειψη σιδηροδρομικών υποδομών κατά μήκος των προτεινόμενων χαράξεων.

ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ - ΧΑΛΚΙΔΙΚΗ


Για τη γραμμή Θεσσαλονίκης - Νέων Μουδανιών εκτιμάται ότι η σύνδεση αυτή, μέσω του αεροδρομίου “Μακεδονία”, μπορεί να εξυπηρετήσει καθημερινές ανάγκες. Η βιωσιμότητα όμως του έργου θα προκύψει από οικονομοτεχνική μελέτη κόστους - οφέλους, η οποία θα ακολουθήσει.


Η σκοπιμότητα της προαστιακής σύνδεσης Θεσσαλονίκης - Χαλκιδικής υποστηρίχτηκε από την έρευνα μετακινήσεων του υπουργείου Μεταφορών, από την οποία προέκυψε ότι η Χαλκιδική αποτελεί σημαντικό πόλο έλξης μετακινήσεων στην Κεντρική Μακεδονία. Επίσης, διαπιστώθηκε ότι η εξυπηρέτηση του αεροδρομίου “Μακεδονία” με μέσο σταθερής τροχιάς και η σύνδεσή του με το πολεοδομικό συγκρότημα αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα ζητήματα στρατηγικού συγκοινωνιακού σχεδιασμού της Θεσσαλονίκης, το οποίο θα πρέπει να επιλυθεί το συντομότερο δυνατόν. Η εφαρμογή άλλωστε του γενικού σχεδίου ανάπτυξης του αεροδρομίου και η ολοκλήρωση των έργων επέκτασης, αναβάθμισης και εκσυγχρονισμού των εγκαταστάσεων αναμένεται να αυξήσουν την επιβατική κίνηση. Οι νοτιοανατολικές παραλίες της Περαίας, των Νέων Επιβατών, της Αγίας Τριάδας, της Μηχανιώνας και της Επανομής εμφανίζουν ραγδαία οικιστική ανάπτυξη, αποτελούν παραθεριστικά θέρετρα κατά τους θερινούς μήνες και κέντρα αναψυχής τα Σαββατοκύριακα, κατά τη διάρκεια όλου του έτους.
Η χερσόνησος της Κασσάνδρας αποτελεί πανελλαδικής και διεθνούς εμβέλειας τουριστικό και παραθεριστικό κέντρο, κατά τη διάρκεια μιας διευρυμένης θερινής περιόδου. Κατά την ίδια περίοδο παρατηρείται σημαντική αύξηση των καθημερινών μετακινήσεων με προέλευση την κατοικία σε οικισμούς της Δυτικής Χαλκιδικής (Καλλικράτεια, Μουδανιά) και της Κασσάνδρας (Φώκαια, Άθυτος, Χανιώτη κτλ.) και προορισμό την εργασία στην ευρύτερη Θεσσαλονίκη. Έτσι, κρίνεται αναγκαία η ανάπτυξη προαστιακού σιδηρόδρομου προς τις παραπάνω περιοχές, με σημαντικά πλεονεκτήματα στις συνδέσεις.


Το “μειονέκτημα” για την παραπάνω γραμμή είναι ότι απαιτούν την κατασκευή σημαντικών νέων σιδηροδρομικών υποδομών και υψηλούς προϋπολογισμούς. Το υπουργείο Μεταφορών δηλώνει ότι εφόσον η σύνδεση Θεσσαλονίκης - Χαλκιδικής αποδειχθεί οικονομικά βιώσιμη, θα εξευρεθούν οι αντίστοιχοι πόροι για τη μελέτη και την κατασκευή της μέχρι το 2017.

ΣΥΝΔΕΣΗ ΚΑΙ ΜΕ ΓΙΑΝΝΙΤΣΑ


Η χάραξη της γραμμής Θεσσαλονίκη - Χαλκηδόνα - Πέλλα - Γιαννιτσά - Σκύδρα αποτελεί αίτημα δεκαετιών των τοπικών κοινωνιών της Πέλλας, οι οποίες υποστηρίζουν μεταξύ άλλων ότι ο προαστιακός θα διευκολύνει τις μετακινήσεις προσώπων, κυρίως εργαζομένων, και τις μεταφορές εμπορευμάτων από και προς τη Θεσσαλονίκη, τη βιομηχανική περιοχή της Σίνδου και το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, τη μετακίνηση επισκεπτών προς τις περιοχές αρχαιολογικού ενδιαφέροντος της Πέλλας αλλά και τουριστικού ενδιαφέροντος του νομού. Εφόσον γίνει η γραμμή αυτή, μήκους 44 χιλιομέτρων, η διαδρομή από τη Θεσσαλονίκη στα Γιαννιτσά θα γίνεται σε 40 λεπτά.


“Αναμένεται η επίσημη παράδοση της προκαταρκτικής μελέτης και στη συνέχεια θα γίνουν οι διεργασίες για τη δημοπράτηση της οριστικής μελέτης”, αναφέρει στέλεχος του ΟΣΕ.

ΝΕΑ ΓΡΑΜΜΗ
ΕΙΔΙΚΑ ΓΙΑ ΤΟ ΤΕΙ


Εκτός αυτών των γραμμών, σύμφωνα με τον ΟΣΕ, τον Μάιο του 2010 θα ξεκινήσει η κατασκευή μονής σιδηροδρομικής γραμμής, μήκους 3 χιλιομέτρων, για τη σύνδεση με προαστιακό της Θεσσαλονίκης με τα ΑΤΕΙ Σίνδου. Το έργο, προϋπολογισμού 5 εκατ. ευρώ, υπολογίζεται να ολοκληρωθεί στα τέλη του 2011.
Με αναβάθμιση των υφιστάμενων γραμμών θα αναπτυχθεί προαστιακός - περιφερειακός σιδηρόδρομος μέχρι το 2013 στις γραμμές Θεσσαλονίκη - Πλατύ - Έδεσσα (λειτουργεί ήδη χωρίς ηλεκτροκίνηση), Θεσσαλονίκη - Κιλκίς - Στρυμόνας - Σέρρες και Θεσσαλονίκη - Πολύκαστρο - Ειδομένη.


Στα μέσα του Ιουλίου υπολογίζεται να φθάσει στη Λάρισα ο υπάρχων προαστιακός σιδηρόδρομος της Θεσσαλονίκης, καθώς θα ολοκληρωθούν τα έργα ηλεκτροκίνησης στο τμήμα Λιτόχωρο - Λάρισα. Τα έργα που είναι σε εξέλιξη έχουν προϋπολογισμό 51 εκατ. ευρώ.


Σήμερα λειτουργεί η προαστιακή γραμμή Θεσσαλονίκη - Λιτόχωρο, μήκους 98 χλμ., η οποία ξεκίνησε το Σεπτέμβριο του 2007, με οκτώ σταθμούς και χρόνο μετάβασης 55 λεπτά. Εκτελούνται 10 ζεύγη δρομολογίων με ηλεκτροκινούμενους συρμούς Desiro, από τις 5 το πρωί μέχρι τα μεσάνυχτα. Η γραμμή εξυπηρετεί σχεδόν 2.000 επιβάτες την ημέρα και τα έσοδα από την εκμετάλλευση ανέρχονται σε περίπου 52.000 ευρώ το μήνα.

Επιλέξτε Κατηγορία