Μονόλογοι

Πράσινα τέλη στον γηραιότερο στόλο οχημάτων στην ΕΕ. Γράφει ο ανορθόγραφος(*)

17/04/2024 09:00

Τρεις πρόσφατες ειδήσεις:

1. Το κατά κεφαλήν ΑΕΠ σε μονάδες αγοραστικής δύναμης διαμορφώθηκε στην Ελλάδα το 2023 στο 67% του ευρωπαϊκού μέσου όρου, καταλαμβάνοντας την 26η θέση, μπροστά μόνο από τη Βουλγαρία (64%) και πίσω από την Λετονία (71%).

2. Η Ελλάδα έχει γηρασμένο στόλο επιβατικών αυτοκινήτων στην ΕΕ (2021), με μέσο όρο ηλικίας τα 17 έτη (μ.ο. ΕΕ 12), τον γηραιότερο στόλο φορτηγών, με μ.ο. τα 22,7 έτη (μ.ο. ΕΕ 14,2) και των ελαφρών φορτηγών με μ.ο. τα 20,8 έτη (μ.ο. ΕΕ 12).

3. Το υπουργείο Οικονομικών συνέστησε Ομάδα Εργασίας για αναμόρφωση των τελών κυκλοφορίας το 2025, λαμβάνοντας υπόψη περιβαλλοντικά κριτήρια.

Παρά την σημαντική φοροδιαφυγή, σημαντικό τμήμα του πληθυσμού (μισθωτοί, συνταξιούχοι, μικρά και μεσαία εισοδήματα) έχει εξαιρετικά μειωμένη αγοραστική δύναμη. Η χώρα κατατάσσεται στην προτελευταία θέση των χωρών του πρώην ανατολικού μπλοκ σε όρους αγοραστικής δύναμης.

Νέες επιβαρύνσεις στα παλαιότερης τεχνολογίας οχήματα για περιβαλλοντικούς λόγους θα αυξήσει τα έσοδα του προϋπολογισμού, θα μειώσει την ενεργή ζήτηση και θα επιδεινώσει το εμπορικό ισοζύγιο.

Η χαμηλή αγοραστική δύναμη της πλειοψηφίας των κατόχων επιβατικών αυτοκινήτων καθιστά απαγορευτική την αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου, ενώ οι επαγγελματίες θα μετακυλήσουν το κόστος στην κατανάλωση.

Όπως σημειώνει ο Spiegel, το ευρωπαϊκό οικονομικό περιβάλλον δεν είναι ελκυστικό για την αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου, λόγω ύφεσης, πληθωρισμού και απρόβλεπτων τιμών ηλεκτρικής ενέργειας.

Η επιβάρυνση των οικονομικά αδυνάμων για την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης σε μία χώρα που αντιπροσωπεύει το 1,87% των εκπομπών αερίων της ΕΕ και το 0,24% παγκοσμίως, έχει δυσανάλογο κόστος σε σχέση με το όφελος.

Η συμβολή της χώρας μας στην αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης θα ήταν σημαντικότερη αν λειτουργήσει σύγχρονο σιδηροδρομικό δίκτυο για τη μεταφορά εμπορευμάτων και προσώπων, όπως ισχύει στην Ευρώπη, παρά με την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Η διασφάλιση αξιόπιστων αστικών συγκοινωνιών και επιδοτούμενου πάρκινγκ περιμετρικά των πόλεων αποτελούν προϋπόθεση στα περιοριστικά μέτρα κίνησης στην πόλη για τη μείωση του ενεργειακού αποτυπώματος.

Η αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης έχει υψηλό κόστος και δεν μπορεί να επιβαρύνει τους οικονομικά αδύναμους σε μία πράσινη παραλλαγή των trickle down economics.

* Επισημαίνει ανορθογραφίες σε κυρίαρχα αφηγήματα.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 14.04.2024


Ο Ανορθόγραφος