ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Πώς θα ξαναλειτουργήσει ο σιδηρόδρομος: Δύο σταθμάρχες σε κάθε σταθμό, λιγότερα δρομολόγια

Γεραπετρίτης: «Ανεξαρτήτως των λαθών σε ανθρώπινο επίπεδο, αν είχαμε ένα πλήρες σύστημα τηλεδιοίκησης στη χώρα το δυστύχημα δεν θα είχε συμβεί» - Σημαντική μείωση προσωπικού την τελευταία 15ετία

 08/03/2023 11:02

Πώς θα ξαναλειτουργήσει ο σιδηρόδρομος: Δύο σταθμάρχες σε κάθε σταθμό, λιγότερα δρομολόγια
EUROKINISSI

Τις πρώτες παρεμβάσεις της κυβέρνησης για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων αναμένεται να ανακοινώσει αυτήν την ώρα ο υπουργός Επικρατείας και αρμόδιος για τις Μεταφορές Γιώργος Γεραπετρίτης, μετά τη διήμερη αυτοψία που πραγματοποίησε σε Λάρισα και Θεσσαλονίκη

Κατά την έναρξη της συνέντευξης Τύπου ο υπουργός Επικρατείας και Μεταφορών-Υποδομών, Γιώργος Γεραπετρίτης, εξέφρασε την οδύνη και τον σπαραγμό του, όπως χαρακτηριστικά είπε, για την «πρωτοφανή εθνική τραγωδία που μας σημάδεψε όλους». «Η οδύνη θα πρέπει να βρει κάθαρση», πρόσθεσε.

Προλογίζοντας τον υπουργό Επικρατείας, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Γιάννης Οικονόμου, απέκλεισε κάθε ιδέα για συγκάλυψη, συμψηφισμό και ανούσια κομματική αντιπαράθεση.

Η ευθύνη που αναλογεί στην κυβέρνηση έχει αναληφθεί - Ζητώ και πάλι συγγνώμη που δεν μπορέσαμε να αποτρέψουμε αυτό το απίστευτο δυστύχημα

Η ευθύνη που αναλογεί στην κυβέρνηση έχει αναληφθεί, όπως τόνισε ο υπουργός Επικρατείας και Μεταφορών-Υποδομών, Γ. Γεραπετρίτης, κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου.

«Οφείλω και πάλι να ζητήσω συγγνώμη εκ μέρους της κυβέρνησης και εμού προσωπικά απέναντι στις οικογένειες των θυμάτων, σε όλους τους Έλληνες πολίτες για το ότι δεν μπορέσαμε να αποτρέψουμε αυτό το απίστευτο δυστύχημα. Η συγγνώμη είναι εντελώς ειλικρινής, δεν είναι προσχηματική και δεν προσπαθεί να αποσείσει οποιαδήποτε πραγματική ευθύνη», πρόσθεσε.

Ο κ. Γεραπετρίτης, εξ αρχής ξεκαθάρισε ότι δεν υπάρχει καμία διάθεση κυβερνητικής παρέμβαση αφενός στη δικαστική έρευνα αφετέρου στη διοικητική έρευνα που θα διεξαγάγει ομάδα τεχνοκρατών. Όπως συμπλήρωσε, δεν είναι ώρα για αντιπαράθεση.

Ανεξαρτήτως των λαθών σε ανθρώπινο επίπεδο, αν είχαμε ένα πλήρες σύστημα τηλεδιοίκησης στη χώρα το δυστύχημα δεν θα είχε συμβεί

Ανεξαρτήτως των λαθών σε ανθρώπινο επίπεδο, ο υπουργός Επικρατείας και Μεταφορών-Υποδομών, Γ. Γεραπετρίτης, κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου, τόνισε πως αν είχαμε ένα πλήρες σύστημα τηλεδιοίκησης στη χώρα το δυστύχημα δεν θα είχε συμβεί. Και με αυτόν τον τρόπο έθεσε το ζήτημα ολοκλήρωσης των έργων που συνδέονται με τη λειτουργία του σιδηροδρόμου.

Παράλληλα, ο κ. Γεραπετρίτης ευχαρίστησε όλους όσοι ενεπλάκησαν στην αντιμετώπιση των συνεπειών της τραγωδίας από την πρώτη στιγμή.

Σημαντική μείωση προσωπικού την τελευταία 15ετία - Προσπάθειες αναπλήρωσης των κενών έκανε η σημερινή κυβέρνηση

Κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου για το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη, ο υπουργός Επικρατείας και Μεταφορών-Υποδομών, αναφερόμενος στην έλλειψη προσωπικού αναγνώρισε το πρόβλημα και έκανε λόγο για σημαντική μείωση προσωπικού την τελευταία 15ετία.

Παράλληλα, μίλησε και για τις προσπάθειες αναπλήρωσης των κενών από την παρούσα κυβέρνηση. Σύμφωνα με τον ίδιο, προσελήφθησαν περί τα 200 άτομα με δελτίο παροχής υπηρεσιών, σταθμάρχες, κλειδούχοι και τεχνικοί, ενώ για πρώτη φορά δρομολογήθηκε η πρόσληψη μόνιμων εργαζομένων. Το 2021 έγινε διαγωνισμός για την πρόσληψη 117 ατόμων, εκ των οποίων 36 είναι σταθμάρχες. Και το 2022 πρόσληψη ακόμη 100 μονίμων.

Ο υπουργός αναγνώρισε πως ο σιδηρόδρομος υφίσταται μια διαχρονική απαξίωση, μια υποβάθμιση σε ό,τι αφορά τη λειτουργικότητά του, την συντήρηση και την αναβάθμιση.

«Ο σιδηρόδρομος λειτούργησε επί 50 χρόνια με έμφαση στην χειροκίνητη λειτουργία. Για πρώτη φορά το 2014 υπογράφηκε η σύμβαση με την οποία θα έχουμε καθολική αναβάθμιση υποδομών με την σηματοδότηση και την καθολική λειτουργία της τηλεδιοίκησης.

Η σύμβαση αυτή αναπτύχθηκε μερικώς έως το 2017 και είχε υπάρξει παράδοση του 32% του παραδοτέου και δυστυχώς υπήρχαν σημαντικά σφάλματα και μόνο ένα 18% ήταν γνήσια λειτουργικό. Το 2017 σταμάτησε η εφαρμογή της σύμβασης γιατί προέκυψαν λάθη στην εφαρμογή και η αρμόδια αρχή χρηστού ελέγχου της ΕΕ διαπίστωσε ότι υπάρχουν σφάλματα. Και από το 2017 έως το 2019 καμία απολύτως παράδοση. Τότε αλλάζει η διοίκηση την ΕΡΓΟΣΕ και από το Νοέμβριο γίνεται προσπάθεια ανάταξης της σύμβασης. Υπογράφηκε συμπληρωματική το 2021. Τότε επανεκκίνησε η σύμβαση. Τώρα έχει παραδοθεί το 70% της σύμβασης και μέσα στο 2023 θα έχουμε την παράδοση του υπόλοιπου τμήματος», επισήμανε.

Εντολή πρωθυπουργού για αποπεράτωση της σύμβασης τεχνολογικού εξοπλισμού των σιδηροδρόμων το ταχύτερο δυνατό - Επικοινωνία Κυρ. Μητσοτάκη με τον διευθύνοντα σύμβουλο της Alstom

Ο υπουργός Επικρατείας-Μεταφορών και Υποδομών, Γιώργος Γεραπετρίτης, κατά τη σημερινή συνέντευξη Τύπου για το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη, διαβεβαίωσε ότι θα γίνουν όλες οι αναγκαίες ενέργειες για να προχωρήσει με ταχύτατους ρυθμούς η σύμβαση για τον τεχνολογικό εξοπλισμό των ελληνικών σιδηροδρόμων.

Για αυτό, όπως έκανε γνωστό, ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, επικοινώνησε με τον διευθύνοντα σύμβουλο της μητρικής εταιρείας Alstom (Γαλλίας). Έδωσε, δε, σαφή εντολή για την αποπεράτωση του έργου το ταχύτερο δυνατόν. Αίτημα στο οποίο η γαλλική εταιρεία επέδειξε πλήρη κατανόηση. Εξάλλου, ο υπουργός δεσμεύτηκε να παρουσιάσει σύντομα το χρονοδιάγραμμα και πρόσθεσε ότι ο ίδιος θα βρίσκεται πάνω από την υλοποίηση του έργου.

Τις επόμενες μέρες οι νέες διοικήσεις σε ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ

Προανήγγειλε ακόμη πως τις επόμενες ημέρες θα υπάρξει αντικατάσταση της διοίκησης σε ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ και πως με τις νέες διοικήσεις «θα προχωρήσουμε σε ταχεία επανέναρξη των σιδηροδρομικών δρομολογιών».

Επανεκκίνηση του σιδηρόδρομου μόνο με απόλυτη ασφάλεια - Δύο σταθμάρχες σε κάθε σταθμό - Λιγότερα δρομολόγια

Για το θέμα της επανεκκίνησης του σιδηροδρόμου, ο υπυργός Επικρατείας και Μεταφορών-Υποδομών, Γ. Γεραπετρίτης, κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου, ανέφερε πως είναι σημαντικό να μπορέσει να ξεκινήσει εκ νέου, να μην περιμένουμε, δηλαδή, την ολοκλήρωση της τεχνολογικής αναβάθμισης. Όπως εξήγησε, θα πρέπει να στηρίξουμε την εμπιστοσύνη του κοινού απέναντι στον σιδηρόδρομο.

Ταυτόχρονα, όμως, διευκρίνισε, και έως ότου ολοκληρωθεί η τεχνολογική αναβάθμιση, η επανεκκίνηση θα γίνει μόνο υπό όρους απόλυτης ασφάλειας. «Θα αναβαθμίσουμε σημαντικά το επίπεδο ασφάλειας» και θα περιλαμβάνει υποχρεωτικώς δύο σταθμάρχες σε κάθε σταθμό, τόνισε ο κ. Γεραπετρίτης.

Από την άλλη πλευρά, μπορεί να υπάρξει μείωση του μεταφορικού έργου, καθώς μόνο έτσι μπορεί να εξασφαλισθεί επαρκής αριθμός σταθμαρχών. Στο πλαίσιο των αλλαγών, πάντα στην πρώτη φάση, θα υπάρξει ένας καλύτερος συντονισμός στο πλαίσιο των σημερινών τεχνολογικών δυνατοτήτων, σύμφωνα με τον υπουργό.

Η επανεκκίνηση θα γίνει μόνο υπό όρους ασφάλειας, τόνισε.

«Έχουμε νέα συνάντηση την Παρασκευή με όλους τους εργαζόμενους στους σιδηροδρόμους και είναι διατεθειμένοι να κάνουν ότι περνά από το χέρι τους προκειμένου η αναβάθμιση των μέτρων προστασίας να αγκαλιαστεί από όλους», τόνισε ακόμη ο υπουργός.

Αυξάνεται ο προϋπολογισμός για τον ελληνικό σιδηρόδρομο - Θα υπάρξει αυστηρότερο πλαίσιο για τις καταστροφές και κλοπές στο δίκτυο

Κατά τη διάρκεια της σημερινής συνέντευξης Τύπου, ο υπουργός Επικρατείας και Μεταφορών-Υποδομών, Γιώργος Γεραπετρίτης, ανέφερε ότι αυξάνεται ο προϋπολογισμός για τον ελληνικό σιδηρόδρομο. Όπως σημείωσε, πριν το δυστύχημα στα Τέμπη είχε εγγραφεί στο ελληνικό πρόγραμμα του Ταμείου Ανάκαμψης ποσό 185 εκατ. για την αναβάθμιση των δομών.

Επίσης, ο κ. Γεραπετρίτης εξήρε τη στάση των εργαζομένων στον σιδηρόδρομο, οι οποίοι είναι διατεθειμένοι να κάνουν ό,τι περνά από το χέρι τους για την αναβάθμιση των μέτρων ασφαλείας. Υπογράμμισε, ακόμη, το σκέλος της εκπαίδευσης του προσωπικού. Θα υπάρξει, δε, όπως τόνισε, αυστηρότερο πλαίσιο για τις καταστροφές και κλοπές στο δίκτυο του σιδηροδρόμου.

Καθήκον μου να έρθουν απολύτως στην επιφάνεια τα αίτια που προκάλεσαν την καταστροφή όποια και αν είναι αυτά

Μιλώντας για τις αντιδράσεις και τα αισθήματα της ελληνικής κοινωνίας, κατά τη διάρκεια της σημερινής συνέντευξης Τύπου, ο υπουργίος Επικρατείας και Μεταφορών-Υποδομών, Γιώργος Γεραπετρίτης, τόνισε: «Τελώ σε ένα σοκ, κατανοώ τον συλλογικό πόνο που έχει προκαλέσει στην κοινωνία το συγκεκριμένο δυστύχημα, για τον άδικο χαρακτήρα του, για τη σκέψη ότι σε μια τέτοια εποχή που η τεχνολογία βρίσκεται στο απόγειό της στην 4η Βιομηχανική Επανάσταση, δυστυχώς να γινόμαστε μάρτυρες καταστάσεων που δεν συνάδουν με τη σημερινή εποχή. Ο άδικος χαμός των ανθρώπων θα μας συνοδεύει πάντα. Κατανοώ τον θυμό και τις αντιδράσεις, είναι πάρα πολύ εύλογες αυτές».

Στη συνέχεια, ο κ. Γεραπετρίτης διαβεβαίωσε τους Έλληνες πολίτες: «Σε ό,τι αφορά την κυβέρνηση και εμένα προσωπικά, θα παραμείνω στη θέση αυτή με ένα καθήκον που αντιλαμβάνομαι ως ιερό. Να έλθουν απολύτως στην επιφάνεια, πλήρως, διαφανώς, με λογοδοσία τακτική, τα αίτια που προκάλεσαν την καταστροφή, όποια και αν είναι αυτά. Κάνοντας και τη δική μας κριτική για το τι ενδεχομένως δεν πράξαμε ενόσω οφείλαμε. Η έρευνα θα πάει μέχρι τέλους».

«Το κέντρο τοπικής τηλε-διοίκησης Λάρισας το μοιραίο βράδυ λειτουργούσε κανονικά» -«Θα μπορούσε να είχε υπάρξει αυτόματη χάραξη της πορείας που θα προλάμβανε το δυστύχημα»

«Το κέντρο τοπικής τηλε-διοίκησης Λάρισας το μοιραίο βράδυ λειτουργούσε κανονικά». Σε αυτήν την αποκάλυψη προχώρησε ο υπουργός Επικρατείας και Μεταφορών-Υποδομών, Γιώργος Γεραπετρίτης, κατά τη διάρκεια της σημερινής συνέντευξης Τύπου, με την ταυτόχρονη επισήμανση ότι «θα μπορούσε να είχε υπάρξει αυτόματη χάραξη της πορείας που θα προλάμβανε το δυστύχημα. Ουδέποτε ήταν εκτός λειτουργίας εκείνη την κρίσιμη βραδιά. Πράγματι, το συγκεκριμένο κέντρο είχε μεγάλες δυσκολίες διαχρονικά». Σε αυτό το σημείο, ο υπουργός επικαλέσθηκε δύο μεγάλες πυρκαγιές που το είχαν θέσει εκτός λειτουργίας. Όμως, κατέληξε, «πλήρως λειτουργούσε από τον Νοέμβριο του 2022».

Νωρίτερα, ο κ. Γεραπετρίτης είχε σημειώσει ότι σύστημα τηλε-ειδοποίησης δεν υφίστατο ποτέ και για αυτόν τον λόγο προχωρά η αναβάθμισή του. Ετούτη τη στιγμή έχει αναπτυχθεί το έργο στο 70% -η παράδοση είναι στο 90%- δυστυχώς στο συγκεκριμένο σημείο, Λάρισα-Πλατύ, δεν έχει αναπτυχθεί το έργο, όπως συμπλήρωσε.

Επιθυμία μας είναι να επανεκκινήσει ο σιδηρόδρομος στον συντομότερο δυνατό χρόνο, ενδεχομένως και ως το τέλος του μήνα

«Η επιθυμία μας είναι ο σιδηρόδρομος να επανεκκινήσει στο συντομότερο δυνατό χρόνο, όμως να έχουμε εξασφαλίσει πριν τις αναγκαίες προϋποθέσεις», υπογράμμισε ο υπουργός Επικρατείας και Μεταφορών, Γιώργος Γεραπετρίτης, κατά τη διάρκεια της σημερινής συνέντευξης Τύπου.

«Όταν λέω αναγκαίο χρόνο, θα το δούμε προφανώς με όλους τους φορείς. Η επιθυμία μας είναι τον συντομότερο δυνατό χρόνο, ενδεχομένως και ως το τέλος του μήνα», πρόσθεσε ο κ. Γεραπετρίτης.

Επίσης, διευκρίνισε πως όταν αναφέρεται σε μείωση μεταφορικού έργου, αυτό παραπέμπει σε μείωση συρμών-δρομολογίων ή μείωση σταθμών.

Το «γιατί» του δυστυχήματος θα το αξιολογήσει πρώτα και πάνω από όλα η ποινική δικαιοσύνη, που έχει επιληφθεί σε πολύ υψηλό επίπεδο

Κατά τη διάρκεια της σημερινής συνέντευξης Τύπου, ο υπουργός Μεταφορών, Γιώργος Γεραπετρίτης, απαντώντας στην ερώτηση του Αθηναϊκού-Μακεδονικού Πρακτορείου Ειδήσεων, όσον αφορά το «γιατί» του δυστυχήματος, σημείωσε: «Είναι κάτι που υπερβαίνει και τον δικό μου ρόλο. Το "γιατί" θα το αξιολογήσει πρώτα και πάνω από όλα η ποινική δικαιοσύνη, που έχει επιληφθεί σε πολύ υψηλό επίπεδο. Από την άλλη πλευρά θα υπάρχει και η διοικητική διερεύνηση που θα δώσει τις απαντήσεις».

Ο κ. Γεραπετρίτης επικαλέστηκε τη «σαφή δήλωση του πρωθυπουργού, ο οποίος έδωσε το πλαίσιο. Δεν πρόκειται να κρυφτούμε πίσω από το ανθρώπινο λάθος. Θα ψάξουμε το ζήτημα μέχρις εσχάτων».

«Πρέπει να λειτουργήσουν τα τρένα χωρίς να υπάρχει έκπτωση στην ασφάλεια τους»

Αναφερόμενος και πάλι στην επόμενη μέρα, τόνισε: «Θα γίνει ότι είναι αναγκαίο για να υπάρξει ασφάλεια σιδηροδρόμων. Υπάρχει μια τάση που αναπτύσσεται να μην λειτουργήσει κανένα τρένο μέχρι τη συνολική αναβάθμιση. Η κυβέρνηση και οι εργαζόμενοι θέλουν να λειτουργήσει όχι μόνο γιατί διαφορετικά θα απαξιωθεί».

Για την ασφάλεια: «Δεν προβλεπόταν ποτέ υποχρεωτική παρουσία δυο σταθμαρχ’ων – ο προϊστάμενος μέχρι τώρα έκανε την κατανομή για τις 3 βάρδιες».

Για το συντονιστικό κέντρο στην Καρόλου: Δεν αποτελεί κέντρο τηλεδιοίκησης, δεν μπορεί να δει τις γραμμές σε πραγματικό χρόνο και για αυτό δεν μπορεί να αποτρέψει μια μοιραία πορεία. Αυτό που κάνει είναι ότι διασυνδέεται με παραδοσιακά μέσα ( ασύρματο, τηλέφωνο) δεν μπορεί να δει αλλά ακούει τις γραμμές. Ίσως θα ήταν σκόπιμο να επανέλθει η Hellenic train σε αυτό. Πρέπει να διασφαλίσουμε ισορροπία μεταξύ συγκοινωνιακού έργου και ασφαλείας για να μπορέσει να το λειτουργήσει.

Ερωτηθείς ποια είναι τα λάθη που αναγνωρίζει η κυβέρνηση είπε: δεν υπήρξε καμία αγνόηση οποιασδήποτε ενημέρωσης ή έγκαιρης προειδοποίησης. Έγιναν αυτά που έγιναν σε συγκεκριμένο πλαίσιο και δυστυχώς όλα δεν γίνονται από την μια ημέρα στην άλλη. Δεν προσήκει πάντως σε μια σύγχρονη χώρα να μην έχει αυτά τα σύγχρονα τεχνολογικά συστήματα. Αισθάνομαι ότι θα έπρεπε να τα έχουμε φέρει σε σύντομο χρόνο.

«Θα υπάρξει ένα πλαίσιο εκ μέρους της κυβέρνησης για τις οικογένειες των θυμάτων και θα ανακοινωθεί σε σύντομο διάστημα και δεν θα περιλαμβάνει μόνο αποζημιώσεις» σημείωσε ακόμη ενώ για την Hellenic Train και την καταβολή αποζημιώσεων είπε ότι η κυβέρνηση θα είναι από πάνω για το ζήτημα αποζημιώσεων.

Για την επανεκκίνηση και με ποια δρομολόγια θα ξεκινήσει να λειτουργεί και αν θα είναι με τα εμπορευματικά απάντησε: Δεν είμαι έτοιμος να σας απαντήσω αλλά δεν έχουμε ολοκληρώσει το σχέδιο αυτό. Θα έχω εκτενείς συζητήσεις με τους εργαζόμενους και την Hellenic Train. Θα έχουμε αύξηση του προσωπικού και μείωση του έργου. Θα εξασφαλίζεται απολύτως η ασφάλεια. Η όποια μείωση έργου θα συντείνει στην ασφάλεια των τρένων. Για το αν θα υπάρξει θέμα αποζημιώσεων από την Hellenic Trains είπε ότι δεν τίθεται κανέναν τέτοιο θέμα.

«Δεν υπήρξε ποτέ τυπική οριστική συμφωνία να επενδύσεις. Όταν μιλάμε γι αυτή την σύμβαση μιλάμε για ελληνική δημόσια υπηρεσία. Ο λειτουργός του τρένου να κάνει λειτουργίες ακόμα και αν δεν είναι εμπορικά εκμεταλλεύσιμες», σημείωσε επίσης ο υπουργός και συνέχισε: «Από τις λίγες ημέρες που έχω αναλάβει δεν υπάρχει εικόνα πλήρους διάλυσης. Υπάρχει ένα πλαίσιο με κενά και μια δρομολογημένη αναβάθμιση δυστυχώς με καθυστερήσεις αλλά εικόνα διάλυσης δεν έχω εγώ. Η πολιτική ευθύνη αναλήφθηκε στο υψηλότερο πολιτικό και επιχειρησιακό επίπεδο. Αν διαπιστωθούν και άλλες ευθύνες τότε οι πρώτοι που θα ανταποκριθούν θα είμαστε εμείς».

Για το πώς αξιολογεί την στάση της Hellenic Train είπε ότι έκανε μια δημόσια δήλωση σε ότι την αφορά. Εκείνο που αφορά αυτή την στιγμή την σχέση του ελληνικού δημοσίου με την εταιρεία είναι η επανεκκίνηση των τρένων και να τηρηθούν όλες οι συμβατικές υποχρεώσεις. Το γιατί θα το αξιολογήσει η ποινική δικαιοσύνη αλλά και η διοικητική διερεύνηση. Δεν πρόκειται να κρυφτούμε πίσω από το ανθρώπινο λάθος θα ψάξουμε το ζήτημα μέχρις εσχάτων.

Γιατί επιλέξαμε το συγκεκριμένο σύστημα: Δεν ισχύει ότι δεν συγκρούονται τρένα αλλού. Η μεγαλύτερη σύγκρουση έγινε στην Γερμανία που έχει το σύστημα αυτό. Το κρίσιμο είναι να έχει τέτοιες συνέργειες το σύστημα που να μηδενίζει το ανθρώπινο λάθος. Δεν έχω αν θα μηδενίζονται οι πιθανότητες. Το τρένο θεωρείται το ασφαλέστερο επίγειο μέσο. Δεν μπορούμε να μηδενίζουμε την λειτουργία των τρένων. Είμαστε πολύ αυστηροί στην σχέση μας με την Hellenic Train. Σε ότι αφορά τα υπόλοιπα ζητήματα έχουν να κάνουν με την Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων.

«Θέλω να υποσχεθώ στους Έλληνες πολίτες ότι δεν θα ξεκινήσει η λειτουργία αν δεν έχουμε διασφαλίσει στο μέτρο του δυνατού την ασφάλεια της κίνησης. Αυτό θα γίνει και με την συμβολή των εργαζομένων. Με την ολοκλήρωση των συστημάτων θα υπάρχει απεικόνιση σε πραγματικό χρόνο όλων των δυσλειτουργιών του δικτύου. Θα υπάρξει διάταξη που θα αυστηροποιεί τις ποινές για παρακώλυση συγκοινωνιών», υπογράμμισε ο κ. Γεραπετρίτης.

Για το αν υπάρχουν και άλλοι σταθμάρχες σαν τον συγκεκριμένο με ελάχιστη εμπειρία, είπε ότι αυτό θα ερευνηθεί. Υπάρχουν σταθμάρχες που είναι σε αυτά τα όρια ηλικίας και με όσους έχω συζητήσει δεν είναι μεγάλη ηλικία γιατί υπάρχει ένα επίπεδο εμπειρίας. Θα υπάρξει επαναξιολόγηση. Θέλει και κάποιες πρόσθετες δεξιότητες.

Για τον αριθμό των νεκρών: Οι καταγεγραμμένοι νεκροί είναι 55. Υπάρχουν δυο νεκροί που δεν έχουν ταυτοποιηθεί γιατί δεν υπάρχει γενετικό υλικό και δεν υπάρχουν συγγενείς. Έχουμε και 7 ασθενείς στην εντατική.

Η επίμαχη σύμβαση

Κατά τη διάρκεια της σημερινής συνέντευξης Τύπου, ο υπουργός Μεταφορών, Γιώργος Γεραπετρίτης, κάνοντας την ιστορική αναδρομή για το σύστημα τηλεδιοίκησης, έγκαιρης προειδοποίησης κ.λπ., σημείωσε ότι η σύμβαση, η οποία ξεκίνησε στο τέλος του 2014, αναπτύχθηκε έως το 2017 μερικώς. Είχε υπάρξει παράδοση του 32% του παραδοτέου, στο οποίο δυστυχώς, όμως, «υπήρχαν σοβαρότατα σφάλματα, κατ' αποτέλεσμα ένα ποσοστό όχι πάνω από 18% ήταν αυτό που ήταν γνήσια λειτουργικό τα δύο αυτά χρόνια. Το υπόλοιπο χρειαζόταν να ανακατασκευασθεί. Το 2017 σταματά στην πραγματικότητα η εφαρμογή της σύμβασης γιατί προέκυψαν σοβαρότατα λάθη στην εφαρμογή».

Ακολούθως, η αρμόδια αρχή δημοσιονομικού ελέγχου για ευρωπαϊκούς πόρους διαπιστώνει σοβαρά σφάλματα, διακόπτεται η υλοποίηση της σύμβασης και «από το 2017 ως το 2019 δεν έχουμε καμία απολύτως παράδοση. Τον Νοέμβριο του 2019 αλλάζει η διοίκηση στην ΕΡΓΟΣΕ, που είναι ο φορέας υλοποίησης του έργου, και από τότε «γίνεται μία προσπάθεια ανάταξης της σύμβασης».





Σχετικά Άρθρα

Τις πρώτες παρεμβάσεις της κυβέρνησης για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων αναμένεται να ανακοινώσει αυτήν την ώρα ο υπουργός Επικρατείας και αρμόδιος για τις Μεταφορές Γιώργος Γεραπετρίτης, μετά τη διήμερη αυτοψία που πραγματοποίησε σε Λάρισα και Θεσσαλονίκη

Κατά την έναρξη της συνέντευξης Τύπου ο υπουργός Επικρατείας και Μεταφορών-Υποδομών, Γιώργος Γεραπετρίτης, εξέφρασε την οδύνη και τον σπαραγμό του, όπως χαρακτηριστικά είπε, για την «πρωτοφανή εθνική τραγωδία που μας σημάδεψε όλους». «Η οδύνη θα πρέπει να βρει κάθαρση», πρόσθεσε.

Προλογίζοντας τον υπουργό Επικρατείας, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Γιάννης Οικονόμου, απέκλεισε κάθε ιδέα για συγκάλυψη, συμψηφισμό και ανούσια κομματική αντιπαράθεση.

Η ευθύνη που αναλογεί στην κυβέρνηση έχει αναληφθεί - Ζητώ και πάλι συγγνώμη που δεν μπορέσαμε να αποτρέψουμε αυτό το απίστευτο δυστύχημα

Η ευθύνη που αναλογεί στην κυβέρνηση έχει αναληφθεί, όπως τόνισε ο υπουργός Επικρατείας και Μεταφορών-Υποδομών, Γ. Γεραπετρίτης, κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου.

«Οφείλω και πάλι να ζητήσω συγγνώμη εκ μέρους της κυβέρνησης και εμού προσωπικά απέναντι στις οικογένειες των θυμάτων, σε όλους τους Έλληνες πολίτες για το ότι δεν μπορέσαμε να αποτρέψουμε αυτό το απίστευτο δυστύχημα. Η συγγνώμη είναι εντελώς ειλικρινής, δεν είναι προσχηματική και δεν προσπαθεί να αποσείσει οποιαδήποτε πραγματική ευθύνη», πρόσθεσε.

Ο κ. Γεραπετρίτης, εξ αρχής ξεκαθάρισε ότι δεν υπάρχει καμία διάθεση κυβερνητικής παρέμβαση αφενός στη δικαστική έρευνα αφετέρου στη διοικητική έρευνα που θα διεξαγάγει ομάδα τεχνοκρατών. Όπως συμπλήρωσε, δεν είναι ώρα για αντιπαράθεση.

Ανεξαρτήτως των λαθών σε ανθρώπινο επίπεδο, αν είχαμε ένα πλήρες σύστημα τηλεδιοίκησης στη χώρα το δυστύχημα δεν θα είχε συμβεί

Ανεξαρτήτως των λαθών σε ανθρώπινο επίπεδο, ο υπουργός Επικρατείας και Μεταφορών-Υποδομών, Γ. Γεραπετρίτης, κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου, τόνισε πως αν είχαμε ένα πλήρες σύστημα τηλεδιοίκησης στη χώρα το δυστύχημα δεν θα είχε συμβεί. Και με αυτόν τον τρόπο έθεσε το ζήτημα ολοκλήρωσης των έργων που συνδέονται με τη λειτουργία του σιδηροδρόμου.

Παράλληλα, ο κ. Γεραπετρίτης ευχαρίστησε όλους όσοι ενεπλάκησαν στην αντιμετώπιση των συνεπειών της τραγωδίας από την πρώτη στιγμή.

Σημαντική μείωση προσωπικού την τελευταία 15ετία - Προσπάθειες αναπλήρωσης των κενών έκανε η σημερινή κυβέρνηση

Κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου για το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη, ο υπουργός Επικρατείας και Μεταφορών-Υποδομών, αναφερόμενος στην έλλειψη προσωπικού αναγνώρισε το πρόβλημα και έκανε λόγο για σημαντική μείωση προσωπικού την τελευταία 15ετία.

Παράλληλα, μίλησε και για τις προσπάθειες αναπλήρωσης των κενών από την παρούσα κυβέρνηση. Σύμφωνα με τον ίδιο, προσελήφθησαν περί τα 200 άτομα με δελτίο παροχής υπηρεσιών, σταθμάρχες, κλειδούχοι και τεχνικοί, ενώ για πρώτη φορά δρομολογήθηκε η πρόσληψη μόνιμων εργαζομένων. Το 2021 έγινε διαγωνισμός για την πρόσληψη 117 ατόμων, εκ των οποίων 36 είναι σταθμάρχες. Και το 2022 πρόσληψη ακόμη 100 μονίμων.

Ο υπουργός αναγνώρισε πως ο σιδηρόδρομος υφίσταται μια διαχρονική απαξίωση, μια υποβάθμιση σε ό,τι αφορά τη λειτουργικότητά του, την συντήρηση και την αναβάθμιση.

«Ο σιδηρόδρομος λειτούργησε επί 50 χρόνια με έμφαση στην χειροκίνητη λειτουργία. Για πρώτη φορά το 2014 υπογράφηκε η σύμβαση με την οποία θα έχουμε καθολική αναβάθμιση υποδομών με την σηματοδότηση και την καθολική λειτουργία της τηλεδιοίκησης.

Η σύμβαση αυτή αναπτύχθηκε μερικώς έως το 2017 και είχε υπάρξει παράδοση του 32% του παραδοτέου και δυστυχώς υπήρχαν σημαντικά σφάλματα και μόνο ένα 18% ήταν γνήσια λειτουργικό. Το 2017 σταμάτησε η εφαρμογή της σύμβασης γιατί προέκυψαν λάθη στην εφαρμογή και η αρμόδια αρχή χρηστού ελέγχου της ΕΕ διαπίστωσε ότι υπάρχουν σφάλματα. Και από το 2017 έως το 2019 καμία απολύτως παράδοση. Τότε αλλάζει η διοίκηση την ΕΡΓΟΣΕ και από το Νοέμβριο γίνεται προσπάθεια ανάταξης της σύμβασης. Υπογράφηκε συμπληρωματική το 2021. Τότε επανεκκίνησε η σύμβαση. Τώρα έχει παραδοθεί το 70% της σύμβασης και μέσα στο 2023 θα έχουμε την παράδοση του υπόλοιπου τμήματος», επισήμανε.

Εντολή πρωθυπουργού για αποπεράτωση της σύμβασης τεχνολογικού εξοπλισμού των σιδηροδρόμων το ταχύτερο δυνατό - Επικοινωνία Κυρ. Μητσοτάκη με τον διευθύνοντα σύμβουλο της Alstom

Ο υπουργός Επικρατείας-Μεταφορών και Υποδομών, Γιώργος Γεραπετρίτης, κατά τη σημερινή συνέντευξη Τύπου για το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη, διαβεβαίωσε ότι θα γίνουν όλες οι αναγκαίες ενέργειες για να προχωρήσει με ταχύτατους ρυθμούς η σύμβαση για τον τεχνολογικό εξοπλισμό των ελληνικών σιδηροδρόμων.

Για αυτό, όπως έκανε γνωστό, ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, επικοινώνησε με τον διευθύνοντα σύμβουλο της μητρικής εταιρείας Alstom (Γαλλίας). Έδωσε, δε, σαφή εντολή για την αποπεράτωση του έργου το ταχύτερο δυνατόν. Αίτημα στο οποίο η γαλλική εταιρεία επέδειξε πλήρη κατανόηση. Εξάλλου, ο υπουργός δεσμεύτηκε να παρουσιάσει σύντομα το χρονοδιάγραμμα και πρόσθεσε ότι ο ίδιος θα βρίσκεται πάνω από την υλοποίηση του έργου.

Τις επόμενες μέρες οι νέες διοικήσεις σε ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ

Προανήγγειλε ακόμη πως τις επόμενες ημέρες θα υπάρξει αντικατάσταση της διοίκησης σε ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ και πως με τις νέες διοικήσεις «θα προχωρήσουμε σε ταχεία επανέναρξη των σιδηροδρομικών δρομολογιών».

Επανεκκίνηση του σιδηρόδρομου μόνο με απόλυτη ασφάλεια - Δύο σταθμάρχες σε κάθε σταθμό - Λιγότερα δρομολόγια

Για το θέμα της επανεκκίνησης του σιδηροδρόμου, ο υπυργός Επικρατείας και Μεταφορών-Υποδομών, Γ. Γεραπετρίτης, κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου, ανέφερε πως είναι σημαντικό να μπορέσει να ξεκινήσει εκ νέου, να μην περιμένουμε, δηλαδή, την ολοκλήρωση της τεχνολογικής αναβάθμισης. Όπως εξήγησε, θα πρέπει να στηρίξουμε την εμπιστοσύνη του κοινού απέναντι στον σιδηρόδρομο.

Ταυτόχρονα, όμως, διευκρίνισε, και έως ότου ολοκληρωθεί η τεχνολογική αναβάθμιση, η επανεκκίνηση θα γίνει μόνο υπό όρους απόλυτης ασφάλειας. «Θα αναβαθμίσουμε σημαντικά το επίπεδο ασφάλειας» και θα περιλαμβάνει υποχρεωτικώς δύο σταθμάρχες σε κάθε σταθμό, τόνισε ο κ. Γεραπετρίτης.

Από την άλλη πλευρά, μπορεί να υπάρξει μείωση του μεταφορικού έργου, καθώς μόνο έτσι μπορεί να εξασφαλισθεί επαρκής αριθμός σταθμαρχών. Στο πλαίσιο των αλλαγών, πάντα στην πρώτη φάση, θα υπάρξει ένας καλύτερος συντονισμός στο πλαίσιο των σημερινών τεχνολογικών δυνατοτήτων, σύμφωνα με τον υπουργό.

Η επανεκκίνηση θα γίνει μόνο υπό όρους ασφάλειας, τόνισε.

«Έχουμε νέα συνάντηση την Παρασκευή με όλους τους εργαζόμενους στους σιδηροδρόμους και είναι διατεθειμένοι να κάνουν ότι περνά από το χέρι τους προκειμένου η αναβάθμιση των μέτρων προστασίας να αγκαλιαστεί από όλους», τόνισε ακόμη ο υπουργός.

Αυξάνεται ο προϋπολογισμός για τον ελληνικό σιδηρόδρομο - Θα υπάρξει αυστηρότερο πλαίσιο για τις καταστροφές και κλοπές στο δίκτυο

Κατά τη διάρκεια της σημερινής συνέντευξης Τύπου, ο υπουργός Επικρατείας και Μεταφορών-Υποδομών, Γιώργος Γεραπετρίτης, ανέφερε ότι αυξάνεται ο προϋπολογισμός για τον ελληνικό σιδηρόδρομο. Όπως σημείωσε, πριν το δυστύχημα στα Τέμπη είχε εγγραφεί στο ελληνικό πρόγραμμα του Ταμείου Ανάκαμψης ποσό 185 εκατ. για την αναβάθμιση των δομών.

Επίσης, ο κ. Γεραπετρίτης εξήρε τη στάση των εργαζομένων στον σιδηρόδρομο, οι οποίοι είναι διατεθειμένοι να κάνουν ό,τι περνά από το χέρι τους για την αναβάθμιση των μέτρων ασφαλείας. Υπογράμμισε, ακόμη, το σκέλος της εκπαίδευσης του προσωπικού. Θα υπάρξει, δε, όπως τόνισε, αυστηρότερο πλαίσιο για τις καταστροφές και κλοπές στο δίκτυο του σιδηροδρόμου.

Καθήκον μου να έρθουν απολύτως στην επιφάνεια τα αίτια που προκάλεσαν την καταστροφή όποια και αν είναι αυτά

Μιλώντας για τις αντιδράσεις και τα αισθήματα της ελληνικής κοινωνίας, κατά τη διάρκεια της σημερινής συνέντευξης Τύπου, ο υπουργίος Επικρατείας και Μεταφορών-Υποδομών, Γιώργος Γεραπετρίτης, τόνισε: «Τελώ σε ένα σοκ, κατανοώ τον συλλογικό πόνο που έχει προκαλέσει στην κοινωνία το συγκεκριμένο δυστύχημα, για τον άδικο χαρακτήρα του, για τη σκέψη ότι σε μια τέτοια εποχή που η τεχνολογία βρίσκεται στο απόγειό της στην 4η Βιομηχανική Επανάσταση, δυστυχώς να γινόμαστε μάρτυρες καταστάσεων που δεν συνάδουν με τη σημερινή εποχή. Ο άδικος χαμός των ανθρώπων θα μας συνοδεύει πάντα. Κατανοώ τον θυμό και τις αντιδράσεις, είναι πάρα πολύ εύλογες αυτές».

Στη συνέχεια, ο κ. Γεραπετρίτης διαβεβαίωσε τους Έλληνες πολίτες: «Σε ό,τι αφορά την κυβέρνηση και εμένα προσωπικά, θα παραμείνω στη θέση αυτή με ένα καθήκον που αντιλαμβάνομαι ως ιερό. Να έλθουν απολύτως στην επιφάνεια, πλήρως, διαφανώς, με λογοδοσία τακτική, τα αίτια που προκάλεσαν την καταστροφή, όποια και αν είναι αυτά. Κάνοντας και τη δική μας κριτική για το τι ενδεχομένως δεν πράξαμε ενόσω οφείλαμε. Η έρευνα θα πάει μέχρι τέλους».

«Το κέντρο τοπικής τηλε-διοίκησης Λάρισας το μοιραίο βράδυ λειτουργούσε κανονικά» -«Θα μπορούσε να είχε υπάρξει αυτόματη χάραξη της πορείας που θα προλάμβανε το δυστύχημα»

«Το κέντρο τοπικής τηλε-διοίκησης Λάρισας το μοιραίο βράδυ λειτουργούσε κανονικά». Σε αυτήν την αποκάλυψη προχώρησε ο υπουργός Επικρατείας και Μεταφορών-Υποδομών, Γιώργος Γεραπετρίτης, κατά τη διάρκεια της σημερινής συνέντευξης Τύπου, με την ταυτόχρονη επισήμανση ότι «θα μπορούσε να είχε υπάρξει αυτόματη χάραξη της πορείας που θα προλάμβανε το δυστύχημα. Ουδέποτε ήταν εκτός λειτουργίας εκείνη την κρίσιμη βραδιά. Πράγματι, το συγκεκριμένο κέντρο είχε μεγάλες δυσκολίες διαχρονικά». Σε αυτό το σημείο, ο υπουργός επικαλέσθηκε δύο μεγάλες πυρκαγιές που το είχαν θέσει εκτός λειτουργίας. Όμως, κατέληξε, «πλήρως λειτουργούσε από τον Νοέμβριο του 2022».

Νωρίτερα, ο κ. Γεραπετρίτης είχε σημειώσει ότι σύστημα τηλε-ειδοποίησης δεν υφίστατο ποτέ και για αυτόν τον λόγο προχωρά η αναβάθμισή του. Ετούτη τη στιγμή έχει αναπτυχθεί το έργο στο 70% -η παράδοση είναι στο 90%- δυστυχώς στο συγκεκριμένο σημείο, Λάρισα-Πλατύ, δεν έχει αναπτυχθεί το έργο, όπως συμπλήρωσε.

Επιθυμία μας είναι να επανεκκινήσει ο σιδηρόδρομος στον συντομότερο δυνατό χρόνο, ενδεχομένως και ως το τέλος του μήνα

«Η επιθυμία μας είναι ο σιδηρόδρομος να επανεκκινήσει στο συντομότερο δυνατό χρόνο, όμως να έχουμε εξασφαλίσει πριν τις αναγκαίες προϋποθέσεις», υπογράμμισε ο υπουργός Επικρατείας και Μεταφορών, Γιώργος Γεραπετρίτης, κατά τη διάρκεια της σημερινής συνέντευξης Τύπου.

«Όταν λέω αναγκαίο χρόνο, θα το δούμε προφανώς με όλους τους φορείς. Η επιθυμία μας είναι τον συντομότερο δυνατό χρόνο, ενδεχομένως και ως το τέλος του μήνα», πρόσθεσε ο κ. Γεραπετρίτης.

Επίσης, διευκρίνισε πως όταν αναφέρεται σε μείωση μεταφορικού έργου, αυτό παραπέμπει σε μείωση συρμών-δρομολογίων ή μείωση σταθμών.

Το «γιατί» του δυστυχήματος θα το αξιολογήσει πρώτα και πάνω από όλα η ποινική δικαιοσύνη, που έχει επιληφθεί σε πολύ υψηλό επίπεδο

Κατά τη διάρκεια της σημερινής συνέντευξης Τύπου, ο υπουργός Μεταφορών, Γιώργος Γεραπετρίτης, απαντώντας στην ερώτηση του Αθηναϊκού-Μακεδονικού Πρακτορείου Ειδήσεων, όσον αφορά το «γιατί» του δυστυχήματος, σημείωσε: «Είναι κάτι που υπερβαίνει και τον δικό μου ρόλο. Το "γιατί" θα το αξιολογήσει πρώτα και πάνω από όλα η ποινική δικαιοσύνη, που έχει επιληφθεί σε πολύ υψηλό επίπεδο. Από την άλλη πλευρά θα υπάρχει και η διοικητική διερεύνηση που θα δώσει τις απαντήσεις».

Ο κ. Γεραπετρίτης επικαλέστηκε τη «σαφή δήλωση του πρωθυπουργού, ο οποίος έδωσε το πλαίσιο. Δεν πρόκειται να κρυφτούμε πίσω από το ανθρώπινο λάθος. Θα ψάξουμε το ζήτημα μέχρις εσχάτων».

«Πρέπει να λειτουργήσουν τα τρένα χωρίς να υπάρχει έκπτωση στην ασφάλεια τους»

Αναφερόμενος και πάλι στην επόμενη μέρα, τόνισε: «Θα γίνει ότι είναι αναγκαίο για να υπάρξει ασφάλεια σιδηροδρόμων. Υπάρχει μια τάση που αναπτύσσεται να μην λειτουργήσει κανένα τρένο μέχρι τη συνολική αναβάθμιση. Η κυβέρνηση και οι εργαζόμενοι θέλουν να λειτουργήσει όχι μόνο γιατί διαφορετικά θα απαξιωθεί».

Για την ασφάλεια: «Δεν προβλεπόταν ποτέ υποχρεωτική παρουσία δυο σταθμαρχ’ων – ο προϊστάμενος μέχρι τώρα έκανε την κατανομή για τις 3 βάρδιες».

Για το συντονιστικό κέντρο στην Καρόλου: Δεν αποτελεί κέντρο τηλεδιοίκησης, δεν μπορεί να δει τις γραμμές σε πραγματικό χρόνο και για αυτό δεν μπορεί να αποτρέψει μια μοιραία πορεία. Αυτό που κάνει είναι ότι διασυνδέεται με παραδοσιακά μέσα ( ασύρματο, τηλέφωνο) δεν μπορεί να δει αλλά ακούει τις γραμμές. Ίσως θα ήταν σκόπιμο να επανέλθει η Hellenic train σε αυτό. Πρέπει να διασφαλίσουμε ισορροπία μεταξύ συγκοινωνιακού έργου και ασφαλείας για να μπορέσει να το λειτουργήσει.

Ερωτηθείς ποια είναι τα λάθη που αναγνωρίζει η κυβέρνηση είπε: δεν υπήρξε καμία αγνόηση οποιασδήποτε ενημέρωσης ή έγκαιρης προειδοποίησης. Έγιναν αυτά που έγιναν σε συγκεκριμένο πλαίσιο και δυστυχώς όλα δεν γίνονται από την μια ημέρα στην άλλη. Δεν προσήκει πάντως σε μια σύγχρονη χώρα να μην έχει αυτά τα σύγχρονα τεχνολογικά συστήματα. Αισθάνομαι ότι θα έπρεπε να τα έχουμε φέρει σε σύντομο χρόνο.

«Θα υπάρξει ένα πλαίσιο εκ μέρους της κυβέρνησης για τις οικογένειες των θυμάτων και θα ανακοινωθεί σε σύντομο διάστημα και δεν θα περιλαμβάνει μόνο αποζημιώσεις» σημείωσε ακόμη ενώ για την Hellenic Train και την καταβολή αποζημιώσεων είπε ότι η κυβέρνηση θα είναι από πάνω για το ζήτημα αποζημιώσεων.

Για την επανεκκίνηση και με ποια δρομολόγια θα ξεκινήσει να λειτουργεί και αν θα είναι με τα εμπορευματικά απάντησε: Δεν είμαι έτοιμος να σας απαντήσω αλλά δεν έχουμε ολοκληρώσει το σχέδιο αυτό. Θα έχω εκτενείς συζητήσεις με τους εργαζόμενους και την Hellenic Train. Θα έχουμε αύξηση του προσωπικού και μείωση του έργου. Θα εξασφαλίζεται απολύτως η ασφάλεια. Η όποια μείωση έργου θα συντείνει στην ασφάλεια των τρένων. Για το αν θα υπάρξει θέμα αποζημιώσεων από την Hellenic Trains είπε ότι δεν τίθεται κανέναν τέτοιο θέμα.

«Δεν υπήρξε ποτέ τυπική οριστική συμφωνία να επενδύσεις. Όταν μιλάμε γι αυτή την σύμβαση μιλάμε για ελληνική δημόσια υπηρεσία. Ο λειτουργός του τρένου να κάνει λειτουργίες ακόμα και αν δεν είναι εμπορικά εκμεταλλεύσιμες», σημείωσε επίσης ο υπουργός και συνέχισε: «Από τις λίγες ημέρες που έχω αναλάβει δεν υπάρχει εικόνα πλήρους διάλυσης. Υπάρχει ένα πλαίσιο με κενά και μια δρομολογημένη αναβάθμιση δυστυχώς με καθυστερήσεις αλλά εικόνα διάλυσης δεν έχω εγώ. Η πολιτική ευθύνη αναλήφθηκε στο υψηλότερο πολιτικό και επιχειρησιακό επίπεδο. Αν διαπιστωθούν και άλλες ευθύνες τότε οι πρώτοι που θα ανταποκριθούν θα είμαστε εμείς».

Για το πώς αξιολογεί την στάση της Hellenic Train είπε ότι έκανε μια δημόσια δήλωση σε ότι την αφορά. Εκείνο που αφορά αυτή την στιγμή την σχέση του ελληνικού δημοσίου με την εταιρεία είναι η επανεκκίνηση των τρένων και να τηρηθούν όλες οι συμβατικές υποχρεώσεις. Το γιατί θα το αξιολογήσει η ποινική δικαιοσύνη αλλά και η διοικητική διερεύνηση. Δεν πρόκειται να κρυφτούμε πίσω από το ανθρώπινο λάθος θα ψάξουμε το ζήτημα μέχρις εσχάτων.

Γιατί επιλέξαμε το συγκεκριμένο σύστημα: Δεν ισχύει ότι δεν συγκρούονται τρένα αλλού. Η μεγαλύτερη σύγκρουση έγινε στην Γερμανία που έχει το σύστημα αυτό. Το κρίσιμο είναι να έχει τέτοιες συνέργειες το σύστημα που να μηδενίζει το ανθρώπινο λάθος. Δεν έχω αν θα μηδενίζονται οι πιθανότητες. Το τρένο θεωρείται το ασφαλέστερο επίγειο μέσο. Δεν μπορούμε να μηδενίζουμε την λειτουργία των τρένων. Είμαστε πολύ αυστηροί στην σχέση μας με την Hellenic Train. Σε ότι αφορά τα υπόλοιπα ζητήματα έχουν να κάνουν με την Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων.

«Θέλω να υποσχεθώ στους Έλληνες πολίτες ότι δεν θα ξεκινήσει η λειτουργία αν δεν έχουμε διασφαλίσει στο μέτρο του δυνατού την ασφάλεια της κίνησης. Αυτό θα γίνει και με την συμβολή των εργαζομένων. Με την ολοκλήρωση των συστημάτων θα υπάρχει απεικόνιση σε πραγματικό χρόνο όλων των δυσλειτουργιών του δικτύου. Θα υπάρξει διάταξη που θα αυστηροποιεί τις ποινές για παρακώλυση συγκοινωνιών», υπογράμμισε ο κ. Γεραπετρίτης.

Για το αν υπάρχουν και άλλοι σταθμάρχες σαν τον συγκεκριμένο με ελάχιστη εμπειρία, είπε ότι αυτό θα ερευνηθεί. Υπάρχουν σταθμάρχες που είναι σε αυτά τα όρια ηλικίας και με όσους έχω συζητήσει δεν είναι μεγάλη ηλικία γιατί υπάρχει ένα επίπεδο εμπειρίας. Θα υπάρξει επαναξιολόγηση. Θέλει και κάποιες πρόσθετες δεξιότητες.

Για τον αριθμό των νεκρών: Οι καταγεγραμμένοι νεκροί είναι 55. Υπάρχουν δυο νεκροί που δεν έχουν ταυτοποιηθεί γιατί δεν υπάρχει γενετικό υλικό και δεν υπάρχουν συγγενείς. Έχουμε και 7 ασθενείς στην εντατική.

Η επίμαχη σύμβαση

Κατά τη διάρκεια της σημερινής συνέντευξης Τύπου, ο υπουργός Μεταφορών, Γιώργος Γεραπετρίτης, κάνοντας την ιστορική αναδρομή για το σύστημα τηλεδιοίκησης, έγκαιρης προειδοποίησης κ.λπ., σημείωσε ότι η σύμβαση, η οποία ξεκίνησε στο τέλος του 2014, αναπτύχθηκε έως το 2017 μερικώς. Είχε υπάρξει παράδοση του 32% του παραδοτέου, στο οποίο δυστυχώς, όμως, «υπήρχαν σοβαρότατα σφάλματα, κατ' αποτέλεσμα ένα ποσοστό όχι πάνω από 18% ήταν αυτό που ήταν γνήσια λειτουργικό τα δύο αυτά χρόνια. Το υπόλοιπο χρειαζόταν να ανακατασκευασθεί. Το 2017 σταματά στην πραγματικότητα η εφαρμογή της σύμβασης γιατί προέκυψαν σοβαρότατα λάθη στην εφαρμογή».

Ακολούθως, η αρμόδια αρχή δημοσιονομικού ελέγχου για ευρωπαϊκούς πόρους διαπιστώνει σοβαρά σφάλματα, διακόπτεται η υλοποίηση της σύμβασης και «από το 2017 ως το 2019 δεν έχουμε καμία απολύτως παράδοση. Τον Νοέμβριο του 2019 αλλάζει η διοίκηση στην ΕΡΓΟΣΕ, που είναι ο φορέας υλοποίησης του έργου, και από τότε «γίνεται μία προσπάθεια ανάταξης της σύμβασης».





ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία