ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

«Πόλεμος» για τα λεωφορεία από τη Λειψία

Μηνυτήρια αναφορά στον Εισαγγελέα από την παράταξη της Κατερίνας Νοτοπούλου και τον Ανδρέα Κουράκη για τα οχήματα που ακινητοποιήθηκαν λόγω… καύσωνα

 20/07/2021 07:30

«Πόλεμος» για τα λεωφορεία από τη Λειψία

Βαγγέλης Στολάκης

Ανάλογη των υψηλών θερμοκρασιών με τον υδράργυρο να «χτυπά» κόκκινο είναι και η πολιτική αντιπαράθεση στο δήμο Θεσσαλονίκης, δυο χρόνια μετά τις τελευταίες δημοτικές εκλογές. Αφορμή για την νέα κόντρα μεταξύ του Κωνσταντίνου Ζέρβα και της αντιπολίτευσης αποτέλεσαν τα λεωφορεία που προμηθεύτηκε ο δήμος Θεσσαλονίκης από τη Λειψία και τα οποία αντί των δρόμων της πόλης παίρνουν τον δρόμο της Δικαιοσύνης μετά την κατάθεση μηνυτήριας αναφοράς στον Εισαγγελέα με πρωτοβουλία της Κατερίνας Νοτοπούλου. Οι σχέσεις στο δημοτικό συμβούλιο είναι τεταμένες, με την διοίκηση του δήμου κατά πληροφορίες να είναι έντονα ενοχλημένη από την ενέργεια αυτή.

Η επικεφαλής της παράταξης «Θεσσαλονίκη Μαζί» και βουλευτής Α’ Θεσσαλονίκης του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Κατερίνα Νοτοπούλου συνοδευόμενη από τις δημοτικές συμβούλους και μέλη της παράταξής της αλλά και από τον πρώην αντιδήμαρχο και δημοτικό σύμβουλο της παράταξης του Σπύρου Βούγια, Ανδρέα Κουράκη το πρωί της περασμένης Τρίτης, λίγες ώρες μετά από μια θυελλώδη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου, πέρασαν το κατώφλι του δικαστικού μεγάρου Θεσσαλονίκης.

Η κ. Νοτοπούλου κατέθεσε μηνυτήρια αναφορά στον εισαγγελέα πλημμελειοδικών για τα 49 λεωφορεία που κυκλοφορούν στους δρόμους της Θεσσαλονίκης και ήρθαν από την αδελφοποιημένη πόλη της Λειψίας μετά από αγορά τους έναντι 11.000 ευρώ έκαστο από τον κεντρικό δήμο με χρήματα του δήμου από τα ανταποδοτικά τέλη και τα οποία στην συνέχεια παραχωρήθηκαν με χρησιδάνειο στον ΟΑΣΘ.

Υπενθυμίζεται, όπως είχε αποκαλύψει τότε η «ΜτΚ» πως για το σκοπό αυτό υπήρξε ειδική πρόβλεψη σε Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου, καθώς βάσει νόμου απαγορευόταν να αξιοποιηθούν τα χρήματα που προέρχονται από ανταποδοτικά τέλη.

Η… σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι, όπως φαίνεται, ήταν το γεγονός ότι τα εν λόγω οχήματα λόγω των υψηλών θερμοκρασιών και καθώς δεν διαθέτουν κλιματισμό, ακινητοποιήθηκαν στο αμαξοστάσιο του ΟΑΣΘ. Με την μηνυτήρια αναφορά ζητείται η διερεύνηση πιθανής τέλεσης αξιόποινων πράξεων για την υπόθεση της προμήθειας των λεωφορείων της Λειψίας από τον δήμο Θεσσαλονίκης και την καταλληλότητά τους.

Συγκεκριμένα, ζητείται να διερευνηθεί μεταξύ άλλων πιθανή τέλεση αδικημάτων όπως απιστία, δωροδοκία, δωροληψίας, παράβαση καθήκοντος, παρακώλυσης συγκοινωνιών, παραβίασης μέτρων για την πρόληψη ασθενειών. «Από την πρώτη στιγμή είχαμε επισημάνει όλη η αντιπολίτευση την ακαταλληλότητά τους όσο και τα προβλήματα ως προς την νομιμότητα. Τα στοιχεία που καταθέτουμε, καταδεικνύουν σειρά προβληματικών ενεργειών και διαδικασιών τόσο από την πλευρά του δήμου όσο και της κυβέρνησης», σημείωσε η κ. Νοτοπούλου σε δηλώσεις της. Όπως εξήγησε η ίδια, «πρόκειται για διασπάθιση δημόσιου χρήματος, καταστρατήγηση δημόσιου συμφέροντος, ενώ τα λεωφορεία αποτέλεσαν κίνδυνο για τη ζωή και την υγεία των πολιτών γι’ αυτό και σήμερα δεν κυκλοφορούν». «Από τη στιγμή που θα το διερευνήσει η Δικαιοσύνη θα μάθουμε εάν υπάρχουν ευθύνες και ποιες είναι. Σε κάθε περίπτωση πολιτικές ευθύνες υπάρχουν γιατί χρησιμοποιήθηκαν χρήματα των πολιτών για λεωφορεία-σαπάκια» είπε χαρακτηριστικά.

Η απάντηση της διοίκησης

Στον τρίτο όροφο του δημαρχείου Θεσσαλονίκης, εκεί όπου βρίσκονται τα γραφεία του Κωνσταντίνου Ζέρβα και των στενών του συνεργατών, δεν κρύβεται η ενόχληση για την ενέργεια αυτή της κ. Νοτοπούλου, ενώ δεν ήταν λίγοι και εκείνοι που σχολίασαν ότι «η μηνυτήρια αναφορά είναι γενική και πως η πολιτική αντιπαράθεση δεν λύνεται στα δικαστήρια». Πάντως, η διοίκηση του δήμου μετά την κατάθεση της μηνυτήριας αναφοράς εξέδωσε σκληρή ανακοίνωση. «Οι υγειονομικές μάσκες σώζουν, οι μάσκες της υποκρισίας εξοργίζουν και θυμώνουν τους Θεσσαλονικείς» αναφέρεται στην ανακοίνωση. «Όλοι αυτοί που είχαν θέσεις ευθύνης είτε στον δήμο είτε στην Κυβέρνηση και επί τόσα χρόνια άφησαν τον ΟΑΣΘ να φθάσει στο έσχατο σημείο της παρακμής, σήμερα έρχονται και καταγγέλλουν. Φαίνεται ότι ξεχνούν πως το καλοκαίρι του 2019 ο ΟΑΣΘ κυκλοφορούσε στην πόλη 200-230 οχήματα ημερησίως, πολλά από αυτά ηλικίας μεγαλύτερης των 20 ετών. Ξεχνούν την αγανάκτηση και την ταλαιπωρία πολιτών και επισκεπτών, ξεχνούν τις εικόνες ντροπής, την κατάρρευση της τηλεματικής, τις δεκάδες βλάβες μηνιαίως. Τα έργα και οι ημέρες τους στις συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης είναι ακόμη χαραγμένες στη μνήμη όλων. Η παρούσα διοίκηση του δήμου δεν περιέγραψε απλά το πρόβλημα, δεν κούνησε το δάχτυλο και δεν κατήγγειλε, αλλά έδωσε λύση -μεσούσης μάλιστα της πανδημίας- και αυτό ίσως ενοχλεί πολλούς» υποστηρίζεται μεταξύ άλλων. «Αντιλαμβανόμαστε την αδυναμία της αντιπολίτευσης να ασχοληθεί με τα προβλήματα της πόλης. Είναι πάγια τακτική της, άλλωστε, να βρίσκει προβλήματα στις λύσεις, χωρίς ποτέ να προσφέρει λύση στα προβλήματα. Είναι ξεκάθαρο πως ορισμένοι επενδύουν στη στασιμότητα της πόλης. Δεν θέλουν το Μετρό, δεν θέλουν νέα οχήματα για τον ΟΑΣΘ, αποστρέφονται κάθε έργο υποδομής και προσπαθούν να εμποδίσουν την πρόοδό της, όπου και όπως μπορούν. Η Θεσσαλονίκη, όμως, αυτή τη φορά θα προχωρήσει. Αυτή είναι η δική μας δέσμευση, η καθημερινή μας προσπάθεια» καταλήγει η ανακοίνωση.

Ένταση στο δημοτικό συμβούλιο

Λίγες ώρες νωρίτερα, για το ίδιο ζήτημα που συζητήθηκε στο δημοτικό συμβούλιο ο δήμαρχος έκανε λόγο για «σπέκουλα», όταν δέχτηκε τα πυρά σχεδόν σύσσωμης της αντιπολίτευσης. «Ξέραμε και εμείς και ο ΟΑΣΘ ότι τα λεωφορεία που κυκλοφορούν στη Λειψία δεν έχουν κλιματισμό», είπε ο δήμαρχος και υπενθύμισε τους όρους του χρησιδανείου με τον ΟΑΣΘ που ενέκρινε το δημοτικό συμβούλιο. «Έλεγε το χρησιδάνειο ότι με δαπάνες του ΟΑΣΘ θα γίνουν και οποιεσδήποτε τυχόν προσαρμογές των οχημάτων κριθούν απαραίτητες για την κυκλοφορία αυτών. Ενδεικτικά κλιματιστικά, διαμόρφωση εσωτερικού χώρου κλπ.» είπε. Και συμπλήρωσε: «Όλα αυτά εκφεύγουν από τις δικές μας ευθύνες, τις προβλέψαμε και τις βάλαμε στους όρους του χρησιδανείου, που προστατεύει τον δήμο Θεσσαλονίκης και τα λεφτά των πολιτών», τόνισε ο δήμαρχος.

«Τα λεωφορεία που αγοράσαμε (σ.σ. για λογαριασμό του ΟΑΣΘ) από το υστέρημα του Θεσσαλονικιού, δεν κυκλοφορούν. Τα λεωφορεία ήταν οι πρώτοι "τουρίστες". Τα αγοράσαμε με πρόφαση την έκτακτη ανάγκη του κορονοϊού», δήλωσε ο επικεφαλής της παράταξης «Θεσσαλονίκη Υπεύθυνα», Βασίλης Γάκης. «Η αγορά είχε ένα κενό και αυτός ο οποίος εισηγήθηκε (σ.σ. ο δήμος) και τα αγοράσαμε, έχει και την ευθύνη γιατί σε αυτές τις συνθήκες δεν λειτουργούν. Να δεχόμαστε όταν έχουμε κάνει λάθος και να το διορθώνουμε εγκαίρως», σημείωσε από την πλευρά του ο επικεφαλής της παράταξης «Η Θεσσαλονίκη Είναι Το Μέλλον», Γιώργος Ορφανός. Την διαφωνία του εξέφρασε και ο επικεφαλής της παράταξης «ΠΟΛΗχρωμη Θεσσαλονίκη» Σπύρος Βούγιας.

Σημειώνεται πως, όπως έχει κάνει γνωστό και ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΑΣΘ, Γιώργος Σκόδρας η διαδικασία τοποθέτησης κλιματιστικών στα εν λόγω οχήματα έχει ξεκινήσει, ωστόσο απαιτείται χρόνος.

* Δημοσιεύτηκε στη "ΜτΚ" στις 18.07.2021

Ανάλογη των υψηλών θερμοκρασιών με τον υδράργυρο να «χτυπά» κόκκινο είναι και η πολιτική αντιπαράθεση στο δήμο Θεσσαλονίκης, δυο χρόνια μετά τις τελευταίες δημοτικές εκλογές. Αφορμή για την νέα κόντρα μεταξύ του Κωνσταντίνου Ζέρβα και της αντιπολίτευσης αποτέλεσαν τα λεωφορεία που προμηθεύτηκε ο δήμος Θεσσαλονίκης από τη Λειψία και τα οποία αντί των δρόμων της πόλης παίρνουν τον δρόμο της Δικαιοσύνης μετά την κατάθεση μηνυτήριας αναφοράς στον Εισαγγελέα με πρωτοβουλία της Κατερίνας Νοτοπούλου. Οι σχέσεις στο δημοτικό συμβούλιο είναι τεταμένες, με την διοίκηση του δήμου κατά πληροφορίες να είναι έντονα ενοχλημένη από την ενέργεια αυτή.

Η επικεφαλής της παράταξης «Θεσσαλονίκη Μαζί» και βουλευτής Α’ Θεσσαλονίκης του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Κατερίνα Νοτοπούλου συνοδευόμενη από τις δημοτικές συμβούλους και μέλη της παράταξής της αλλά και από τον πρώην αντιδήμαρχο και δημοτικό σύμβουλο της παράταξης του Σπύρου Βούγια, Ανδρέα Κουράκη το πρωί της περασμένης Τρίτης, λίγες ώρες μετά από μια θυελλώδη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου, πέρασαν το κατώφλι του δικαστικού μεγάρου Θεσσαλονίκης.

Η κ. Νοτοπούλου κατέθεσε μηνυτήρια αναφορά στον εισαγγελέα πλημμελειοδικών για τα 49 λεωφορεία που κυκλοφορούν στους δρόμους της Θεσσαλονίκης και ήρθαν από την αδελφοποιημένη πόλη της Λειψίας μετά από αγορά τους έναντι 11.000 ευρώ έκαστο από τον κεντρικό δήμο με χρήματα του δήμου από τα ανταποδοτικά τέλη και τα οποία στην συνέχεια παραχωρήθηκαν με χρησιδάνειο στον ΟΑΣΘ.

Υπενθυμίζεται, όπως είχε αποκαλύψει τότε η «ΜτΚ» πως για το σκοπό αυτό υπήρξε ειδική πρόβλεψη σε Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου, καθώς βάσει νόμου απαγορευόταν να αξιοποιηθούν τα χρήματα που προέρχονται από ανταποδοτικά τέλη.

Η… σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι, όπως φαίνεται, ήταν το γεγονός ότι τα εν λόγω οχήματα λόγω των υψηλών θερμοκρασιών και καθώς δεν διαθέτουν κλιματισμό, ακινητοποιήθηκαν στο αμαξοστάσιο του ΟΑΣΘ. Με την μηνυτήρια αναφορά ζητείται η διερεύνηση πιθανής τέλεσης αξιόποινων πράξεων για την υπόθεση της προμήθειας των λεωφορείων της Λειψίας από τον δήμο Θεσσαλονίκης και την καταλληλότητά τους.

Συγκεκριμένα, ζητείται να διερευνηθεί μεταξύ άλλων πιθανή τέλεση αδικημάτων όπως απιστία, δωροδοκία, δωροληψίας, παράβαση καθήκοντος, παρακώλυσης συγκοινωνιών, παραβίασης μέτρων για την πρόληψη ασθενειών. «Από την πρώτη στιγμή είχαμε επισημάνει όλη η αντιπολίτευση την ακαταλληλότητά τους όσο και τα προβλήματα ως προς την νομιμότητα. Τα στοιχεία που καταθέτουμε, καταδεικνύουν σειρά προβληματικών ενεργειών και διαδικασιών τόσο από την πλευρά του δήμου όσο και της κυβέρνησης», σημείωσε η κ. Νοτοπούλου σε δηλώσεις της. Όπως εξήγησε η ίδια, «πρόκειται για διασπάθιση δημόσιου χρήματος, καταστρατήγηση δημόσιου συμφέροντος, ενώ τα λεωφορεία αποτέλεσαν κίνδυνο για τη ζωή και την υγεία των πολιτών γι’ αυτό και σήμερα δεν κυκλοφορούν». «Από τη στιγμή που θα το διερευνήσει η Δικαιοσύνη θα μάθουμε εάν υπάρχουν ευθύνες και ποιες είναι. Σε κάθε περίπτωση πολιτικές ευθύνες υπάρχουν γιατί χρησιμοποιήθηκαν χρήματα των πολιτών για λεωφορεία-σαπάκια» είπε χαρακτηριστικά.

Η απάντηση της διοίκησης

Στον τρίτο όροφο του δημαρχείου Θεσσαλονίκης, εκεί όπου βρίσκονται τα γραφεία του Κωνσταντίνου Ζέρβα και των στενών του συνεργατών, δεν κρύβεται η ενόχληση για την ενέργεια αυτή της κ. Νοτοπούλου, ενώ δεν ήταν λίγοι και εκείνοι που σχολίασαν ότι «η μηνυτήρια αναφορά είναι γενική και πως η πολιτική αντιπαράθεση δεν λύνεται στα δικαστήρια». Πάντως, η διοίκηση του δήμου μετά την κατάθεση της μηνυτήριας αναφοράς εξέδωσε σκληρή ανακοίνωση. «Οι υγειονομικές μάσκες σώζουν, οι μάσκες της υποκρισίας εξοργίζουν και θυμώνουν τους Θεσσαλονικείς» αναφέρεται στην ανακοίνωση. «Όλοι αυτοί που είχαν θέσεις ευθύνης είτε στον δήμο είτε στην Κυβέρνηση και επί τόσα χρόνια άφησαν τον ΟΑΣΘ να φθάσει στο έσχατο σημείο της παρακμής, σήμερα έρχονται και καταγγέλλουν. Φαίνεται ότι ξεχνούν πως το καλοκαίρι του 2019 ο ΟΑΣΘ κυκλοφορούσε στην πόλη 200-230 οχήματα ημερησίως, πολλά από αυτά ηλικίας μεγαλύτερης των 20 ετών. Ξεχνούν την αγανάκτηση και την ταλαιπωρία πολιτών και επισκεπτών, ξεχνούν τις εικόνες ντροπής, την κατάρρευση της τηλεματικής, τις δεκάδες βλάβες μηνιαίως. Τα έργα και οι ημέρες τους στις συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης είναι ακόμη χαραγμένες στη μνήμη όλων. Η παρούσα διοίκηση του δήμου δεν περιέγραψε απλά το πρόβλημα, δεν κούνησε το δάχτυλο και δεν κατήγγειλε, αλλά έδωσε λύση -μεσούσης μάλιστα της πανδημίας- και αυτό ίσως ενοχλεί πολλούς» υποστηρίζεται μεταξύ άλλων. «Αντιλαμβανόμαστε την αδυναμία της αντιπολίτευσης να ασχοληθεί με τα προβλήματα της πόλης. Είναι πάγια τακτική της, άλλωστε, να βρίσκει προβλήματα στις λύσεις, χωρίς ποτέ να προσφέρει λύση στα προβλήματα. Είναι ξεκάθαρο πως ορισμένοι επενδύουν στη στασιμότητα της πόλης. Δεν θέλουν το Μετρό, δεν θέλουν νέα οχήματα για τον ΟΑΣΘ, αποστρέφονται κάθε έργο υποδομής και προσπαθούν να εμποδίσουν την πρόοδό της, όπου και όπως μπορούν. Η Θεσσαλονίκη, όμως, αυτή τη φορά θα προχωρήσει. Αυτή είναι η δική μας δέσμευση, η καθημερινή μας προσπάθεια» καταλήγει η ανακοίνωση.

Ένταση στο δημοτικό συμβούλιο

Λίγες ώρες νωρίτερα, για το ίδιο ζήτημα που συζητήθηκε στο δημοτικό συμβούλιο ο δήμαρχος έκανε λόγο για «σπέκουλα», όταν δέχτηκε τα πυρά σχεδόν σύσσωμης της αντιπολίτευσης. «Ξέραμε και εμείς και ο ΟΑΣΘ ότι τα λεωφορεία που κυκλοφορούν στη Λειψία δεν έχουν κλιματισμό», είπε ο δήμαρχος και υπενθύμισε τους όρους του χρησιδανείου με τον ΟΑΣΘ που ενέκρινε το δημοτικό συμβούλιο. «Έλεγε το χρησιδάνειο ότι με δαπάνες του ΟΑΣΘ θα γίνουν και οποιεσδήποτε τυχόν προσαρμογές των οχημάτων κριθούν απαραίτητες για την κυκλοφορία αυτών. Ενδεικτικά κλιματιστικά, διαμόρφωση εσωτερικού χώρου κλπ.» είπε. Και συμπλήρωσε: «Όλα αυτά εκφεύγουν από τις δικές μας ευθύνες, τις προβλέψαμε και τις βάλαμε στους όρους του χρησιδανείου, που προστατεύει τον δήμο Θεσσαλονίκης και τα λεφτά των πολιτών», τόνισε ο δήμαρχος.

«Τα λεωφορεία που αγοράσαμε (σ.σ. για λογαριασμό του ΟΑΣΘ) από το υστέρημα του Θεσσαλονικιού, δεν κυκλοφορούν. Τα λεωφορεία ήταν οι πρώτοι "τουρίστες". Τα αγοράσαμε με πρόφαση την έκτακτη ανάγκη του κορονοϊού», δήλωσε ο επικεφαλής της παράταξης «Θεσσαλονίκη Υπεύθυνα», Βασίλης Γάκης. «Η αγορά είχε ένα κενό και αυτός ο οποίος εισηγήθηκε (σ.σ. ο δήμος) και τα αγοράσαμε, έχει και την ευθύνη γιατί σε αυτές τις συνθήκες δεν λειτουργούν. Να δεχόμαστε όταν έχουμε κάνει λάθος και να το διορθώνουμε εγκαίρως», σημείωσε από την πλευρά του ο επικεφαλής της παράταξης «Η Θεσσαλονίκη Είναι Το Μέλλον», Γιώργος Ορφανός. Την διαφωνία του εξέφρασε και ο επικεφαλής της παράταξης «ΠΟΛΗχρωμη Θεσσαλονίκη» Σπύρος Βούγιας.

Σημειώνεται πως, όπως έχει κάνει γνωστό και ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΑΣΘ, Γιώργος Σκόδρας η διαδικασία τοποθέτησης κλιματιστικών στα εν λόγω οχήματα έχει ξεκινήσει, ωστόσο απαιτείται χρόνος.

* Δημοσιεύτηκε στη "ΜτΚ" στις 18.07.2021

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία