ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Ποιος θα έχει την καλύτερη εικαστική έμπνευση από την Επανάσταση του 1821;

Ένας διαγωνισμός του ΑΠΘ και του ΜΜΑ δίνει τη δυνατότητα σε νέους καλλιτέχνες να «ξαναδιαβάσουν» την Εθνική Παλιγγενεσία

 30/12/2020 07:00

Ποιος θα έχει την καλύτερη εικαστική έμπνευση από την Επανάσταση του 1821;

Κυριακή Τσολάκη

Το 2021 που ανατέλλει σε λίγο μπορεί να φέρνει μαζί του σε ευρωπαϊκό επίπεδο την ελπίδα με την έναρξη των εμβολιασμών κατά του κορονοϊού, αλλά αποτελεί και μια μεγάλη εθνική επέτειο για την Ελλάδα, αφού αυτή τη χρονιά συμπληρώνονται 200 χρόνια απελευθέρωσης από τον τουρκικό ζυγό.

Στο πλαίσιο αυτό πολλοί φορείς προετοιμάζουν εκδηλώσεις και δράσεις.

Ανάμεσα σε αυτές και μια ενδιαφέρουσα σύμπραξη του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και του Μουσείου Μακεδονικού Αγώνα δίνει τη δυνατότητα σε νέους φοιτητές να εμπνευστούν από την Εθνική Παλιγγενεσία και να δημιουργήσουν μια σύνθεση εικαστικού έργου.

Πρόκειται για την προκήρυξη ενός εικαστικού διαγωνισμού στο πλαίσιο των εκδηλώσεων του ΑΠΘ για την επέτειο, ο οποίος πραγματοποιείται από Επιτροπή του Πανεπιστημίου σε συνεργασία με το Ίδρυμα Μουσείου Μακεδονικού Αγώνα.

«Επιδιώκουμε συνεργασίες που προάγουν τη δημιουργικότητα»

Δικαίωμα συμμετοχής στον διαγωνισμό έχουν όλοι οι φοιτητές και των τριών κύκλων σπουδών του ΑΠΘ, καθώς και οι απόφοιτοι του Τμήματος Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών του ΑΠΘ των ετών αποφοίτησης 2016, 2017, 2018, 2019 και 2020. «Στο Μουσείο Μακεδονικού Αγώνα επιδιώκουμε συνεργασίες που προάγουν τη δημιουργικότητα, τις ιστορικές ανησυχίες και ανακαλύψεις των νέων επιστημόνων και των ανθρώπων του πολιτισμού. Με το σύμφωνο συνεργασίας που έχουμε συνάψει με το ΑΠΘ έχουμε από κοινού δεσμευτεί ότι θα ενισχύουμε τις προσπάθειες των νέων ανθρώπων μέσα από την υλοποίηση πολιτιστικών, εκπαιδευτικών και άλλων πνευματικών δράσεων», λέει στο makthes.gr η διευθύντρια του Ιδρύματος Μουσείου Μακεδονικού Αγώνα Φανή Τστσάια.

Όταν λοιπόν έγινε η πρόταση από την Επιτροπή του ΑΠΘ θεώρησαν ότι είναι μια εξαιρετική ευκαιρία να αγκαλιάσουν το έργο των νέων εικαστικών και να αναδείξουν μέσα από τον διαγωνισμό αυτό τα πιο αντιπροσωπευτικά αποτελέσματα σύγχρονης δημιουργίας. Τα έργα θα αποτελέσουν στη συνέχεια και το υλικό έκθεσης που θα παρουσιαστεί στο ιστορικό κτήριο του Μουσείου Μακεδονικού Αγώνα. «Στο ίδιο πλαίσιο συνεργασίας το Διοικητικό Συμβούλιο του Ιδρύματος αποδέχτηκε την πρόσκληση του ΑΠΘ, καθώς πρώτιστο μέλημα προς τις νέες γενιές είναι να υποστηρίζει δράσεις που προάγουν και ενισχύουν τη σύγχρονη σκέψη, πόσο μάλιστα όταν περιλαμβάνουν θεματικές από την ιστορία του τόπου μας», συμπληρώνει η διευθύντρια.

delakroya-sfagh-xioy.jpg

ΓΝΩΣΤΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ ΝΤΕΛΑΚΡΟΥΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ: Η ΣΦΑΓΗ ΤΗΣ ΧΙΟΥ

«Σήμερα ο ελληνισμός έρχεται αντιμέτωπος με νέες προκλήσεις»

Η ιστορική περίοδος του 1821 ενέπνευσε την εικαστική παραγωγή με έργα που θα μπορούσαν να ενταχθούν σε τέσσερις κύκλους: 1. αυτά που συνέδεσαν το παρελθόν με το παρόν, 2. αυτά που αφορούσαν «Σκηνές του Αγώνα», 3. αυτά με θέμα τον «θνήσκοντα ήρωα» και 4. αυτά που αναπαριστούσαν τα δεινά του πολέμου και κυρίως των αμάχων. Σήμερα, 200 χρόνια μετά οι διαγωνιζόμενοι θα πρέπει ίσως να «ξαναδιαβάσουν» εικαστικά την ιστορία μέσα από τη σύγχρονη ματιά τους. «Η νεότερη ελληνική τέχνη γεννιέται και ωριμάζει παράλληλα και σε διαλεκτική σχέση με το νέο ελληνικό κράτος μετά τους αγώνες της Ανεξαρτησίας. Οι μόνες μορφές τέχνης που διατηρήθηκαν ζωντανές στη διάρκεια της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας ήταν η μεταβυζαντινή αγιογραφία και η λαϊκή καλλιτεχνική παράδοση, δεν μπορούσαν ωστόσο να αποτελέσουν την αφετηρία για τη δημιουργία μιας νέας εθνικής σχολής τέχνης. Έτσι, η δημιουργία μιας Ιστορικής ζωγραφικής ήταν απαραίτητη για να εκφράσει τους εθνικούς πόθους του νεοϊδρυθέντος κράτους. Το κλίμα αυτό κυριαρχούσε μέχρι και το τέλος του 19ου και τις αρχές του 20ου αιώνα, με την εικαστική παραγωγή στην Ελλάδα σιγά σιγά να ενηλικιώνεται και να ακολουθεί τα σύγχρονα ρεύματα, αποκόπτοντας λίγο λίγο τα δεσμά με την ιστορική ζωγραφική. Σήμερα, 200 χρόνια μετά την Επανάσταση, ο ελληνισμός έρχεται αντιμέτωπος με νέες προκλήσεις. Για τον σκοπό αυτό, οι διαγωνιζόμενοι καλούνται να εμβαθύνουν στη σύγχρονη σημασία της ιστορικής εθνικής επετείου, καθώς και την ένταξή της στο ευρύτερο διεθνές πλαίσιο. Με αφετηρία το 1821, επιδίωξη είναι να ωθηθεί η νέα γενιά, ώστε να αναλογιστεί τις ποικίλες αποχρώσεις και εκδηλώσεις της έννοιας του παρελθόντος σε σχέση με το σήμερα, της σηματοδότησης του ηρωισμού σε διαφορετικές στιγμές της ιστορίας, καθώς και τον αναστοχασμό των δεινών του πολέμου», επισημαίνει η Αναπληρώτρια Καθηγήτρια ΠΑΜΑΚ και Διευθύντρια του Κέντρου Έρευνας Μακεδονικής Ιστορίας και Τεκμηρίωσης Σταυρούλα Μαυρογένη .

Η καταληκτική ημερομηνία υποβολής των έργων είναι η 30η Απριλίου 2021, ενώ θα πρέπει να κατατεθούν στη διεύθυνση: Μουσείο Μακεδονικού Αγώνα, Προξένου Κορομηλά 23, ΤΚ54622, Θεσσαλονίκη, τηλ.: 2310229778, info@imma.edu.gr

Αναλυτικά τα μέλη της επιτροπής και όλη η προκήρυξη ΕΔΩ

Το 2021 που ανατέλλει σε λίγο μπορεί να φέρνει μαζί του σε ευρωπαϊκό επίπεδο την ελπίδα με την έναρξη των εμβολιασμών κατά του κορονοϊού, αλλά αποτελεί και μια μεγάλη εθνική επέτειο για την Ελλάδα, αφού αυτή τη χρονιά συμπληρώνονται 200 χρόνια απελευθέρωσης από τον τουρκικό ζυγό.

Στο πλαίσιο αυτό πολλοί φορείς προετοιμάζουν εκδηλώσεις και δράσεις.

Ανάμεσα σε αυτές και μια ενδιαφέρουσα σύμπραξη του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και του Μουσείου Μακεδονικού Αγώνα δίνει τη δυνατότητα σε νέους φοιτητές να εμπνευστούν από την Εθνική Παλιγγενεσία και να δημιουργήσουν μια σύνθεση εικαστικού έργου.

Πρόκειται για την προκήρυξη ενός εικαστικού διαγωνισμού στο πλαίσιο των εκδηλώσεων του ΑΠΘ για την επέτειο, ο οποίος πραγματοποιείται από Επιτροπή του Πανεπιστημίου σε συνεργασία με το Ίδρυμα Μουσείου Μακεδονικού Αγώνα.

«Επιδιώκουμε συνεργασίες που προάγουν τη δημιουργικότητα»

Δικαίωμα συμμετοχής στον διαγωνισμό έχουν όλοι οι φοιτητές και των τριών κύκλων σπουδών του ΑΠΘ, καθώς και οι απόφοιτοι του Τμήματος Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών του ΑΠΘ των ετών αποφοίτησης 2016, 2017, 2018, 2019 και 2020. «Στο Μουσείο Μακεδονικού Αγώνα επιδιώκουμε συνεργασίες που προάγουν τη δημιουργικότητα, τις ιστορικές ανησυχίες και ανακαλύψεις των νέων επιστημόνων και των ανθρώπων του πολιτισμού. Με το σύμφωνο συνεργασίας που έχουμε συνάψει με το ΑΠΘ έχουμε από κοινού δεσμευτεί ότι θα ενισχύουμε τις προσπάθειες των νέων ανθρώπων μέσα από την υλοποίηση πολιτιστικών, εκπαιδευτικών και άλλων πνευματικών δράσεων», λέει στο makthes.gr η διευθύντρια του Ιδρύματος Μουσείου Μακεδονικού Αγώνα Φανή Τστσάια.

Όταν λοιπόν έγινε η πρόταση από την Επιτροπή του ΑΠΘ θεώρησαν ότι είναι μια εξαιρετική ευκαιρία να αγκαλιάσουν το έργο των νέων εικαστικών και να αναδείξουν μέσα από τον διαγωνισμό αυτό τα πιο αντιπροσωπευτικά αποτελέσματα σύγχρονης δημιουργίας. Τα έργα θα αποτελέσουν στη συνέχεια και το υλικό έκθεσης που θα παρουσιαστεί στο ιστορικό κτήριο του Μουσείου Μακεδονικού Αγώνα. «Στο ίδιο πλαίσιο συνεργασίας το Διοικητικό Συμβούλιο του Ιδρύματος αποδέχτηκε την πρόσκληση του ΑΠΘ, καθώς πρώτιστο μέλημα προς τις νέες γενιές είναι να υποστηρίζει δράσεις που προάγουν και ενισχύουν τη σύγχρονη σκέψη, πόσο μάλιστα όταν περιλαμβάνουν θεματικές από την ιστορία του τόπου μας», συμπληρώνει η διευθύντρια.

delakroya-sfagh-xioy.jpg

ΓΝΩΣΤΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ ΝΤΕΛΑΚΡΟΥΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ: Η ΣΦΑΓΗ ΤΗΣ ΧΙΟΥ

«Σήμερα ο ελληνισμός έρχεται αντιμέτωπος με νέες προκλήσεις»

Η ιστορική περίοδος του 1821 ενέπνευσε την εικαστική παραγωγή με έργα που θα μπορούσαν να ενταχθούν σε τέσσερις κύκλους: 1. αυτά που συνέδεσαν το παρελθόν με το παρόν, 2. αυτά που αφορούσαν «Σκηνές του Αγώνα», 3. αυτά με θέμα τον «θνήσκοντα ήρωα» και 4. αυτά που αναπαριστούσαν τα δεινά του πολέμου και κυρίως των αμάχων. Σήμερα, 200 χρόνια μετά οι διαγωνιζόμενοι θα πρέπει ίσως να «ξαναδιαβάσουν» εικαστικά την ιστορία μέσα από τη σύγχρονη ματιά τους. «Η νεότερη ελληνική τέχνη γεννιέται και ωριμάζει παράλληλα και σε διαλεκτική σχέση με το νέο ελληνικό κράτος μετά τους αγώνες της Ανεξαρτησίας. Οι μόνες μορφές τέχνης που διατηρήθηκαν ζωντανές στη διάρκεια της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας ήταν η μεταβυζαντινή αγιογραφία και η λαϊκή καλλιτεχνική παράδοση, δεν μπορούσαν ωστόσο να αποτελέσουν την αφετηρία για τη δημιουργία μιας νέας εθνικής σχολής τέχνης. Έτσι, η δημιουργία μιας Ιστορικής ζωγραφικής ήταν απαραίτητη για να εκφράσει τους εθνικούς πόθους του νεοϊδρυθέντος κράτους. Το κλίμα αυτό κυριαρχούσε μέχρι και το τέλος του 19ου και τις αρχές του 20ου αιώνα, με την εικαστική παραγωγή στην Ελλάδα σιγά σιγά να ενηλικιώνεται και να ακολουθεί τα σύγχρονα ρεύματα, αποκόπτοντας λίγο λίγο τα δεσμά με την ιστορική ζωγραφική. Σήμερα, 200 χρόνια μετά την Επανάσταση, ο ελληνισμός έρχεται αντιμέτωπος με νέες προκλήσεις. Για τον σκοπό αυτό, οι διαγωνιζόμενοι καλούνται να εμβαθύνουν στη σύγχρονη σημασία της ιστορικής εθνικής επετείου, καθώς και την ένταξή της στο ευρύτερο διεθνές πλαίσιο. Με αφετηρία το 1821, επιδίωξη είναι να ωθηθεί η νέα γενιά, ώστε να αναλογιστεί τις ποικίλες αποχρώσεις και εκδηλώσεις της έννοιας του παρελθόντος σε σχέση με το σήμερα, της σηματοδότησης του ηρωισμού σε διαφορετικές στιγμές της ιστορίας, καθώς και τον αναστοχασμό των δεινών του πολέμου», επισημαίνει η Αναπληρώτρια Καθηγήτρια ΠΑΜΑΚ και Διευθύντρια του Κέντρου Έρευνας Μακεδονικής Ιστορίας και Τεκμηρίωσης Σταυρούλα Μαυρογένη .

Η καταληκτική ημερομηνία υποβολής των έργων είναι η 30η Απριλίου 2021, ενώ θα πρέπει να κατατεθούν στη διεύθυνση: Μουσείο Μακεδονικού Αγώνα, Προξένου Κορομηλά 23, ΤΚ54622, Θεσσαλονίκη, τηλ.: 2310229778, info@imma.edu.gr

Αναλυτικά τα μέλη της επιτροπής και όλη η προκήρυξη ΕΔΩ

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία