ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Παρέμβαση της κυβέρνησης για τη διάσωση των ΕΛΤΑ

Η μελέτη που μπαινοβγαίνει στο συρτάρι και η πολιτική που εφαρμόζεται τα τελευταία τρία χρόνια

 28/01/2020 07:00

Παρέμβαση της κυβέρνησης για τη διάσωση των ΕΛΤΑ

Θεολόγος Ηλιού

Να ενισχύσει τα Ελληνικά Ταχυδρομεία με σχέδιο ανασυγκρότησης αλλά και με χρηματοδότηση ετοιμάζεται η κυβέρνηση μέσα στο επόμενο χρονικό διάστημα, ώστε να ισορροπηθεί η κατάσταση στη δημόσια εταιρεία που στα 192 χρόνια από την ίδρυσή της φαίνεται να διανύει μία από τις χειρότερες περιόδους. Τα ξαφνικά λουκέτα σε κεντρικά υποκαταστήματα σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα, οι συμβάσεις των έκτακτων εργαζομένων που δεν ανανεώθηκαν και η συρρίκνωση του δικτύου έφεραν έντονες αντιδράσεις, με εκπροσώπους τοπικών κοινωνιών να εκφράζουν την δυσαρέσκεια τους για την εξυπηρέτηση που θα τυγχάνουν στο εξής οι πολίτες. Η ανησυχία διαδόθηκε γρήγορα για το μέλλον της εταιρείας, κυρίως μέσω των εργαζομένων, με αποτέλεσμα οι κρατικές μηχανές να αρχίσουν να σχεδιάζουν ένα στρατηγικό πλάνο μετασχηματισμού των ΕΛΤΑ.

Όσα εξετάζονται

Το υπουργείο Οικονομικών αυτή την περίοδο εξετάζει το ύψος του κονδυλίου χρηματοδότησης που θα εξασφαλίσει για την διάσωση των ΕΛΤΑ. Η απόφασή του αναμένεται να ληφθεί στα τέλη του μήνα με αρχές Φλεβάρη και από αυτή θα εξαρτηθεί το σχέδιο ανασυγκρότησης που θα επιμεληθεί σε δεύτερο επίπεδο το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης.

Όπως επιβεβαιώνουν πηγές από τα ΕΛΤΑ, κύριος στόχος είναι να εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση για το πρόγραμμα εθελουσίας εξόδου, που θα σημαίνει μία ουσιαστική εσωτερική ανακατανομή στο προσωπικό. Η εθελουσία αφορά περίπου 2.000 άτομα με υψηλούς μισθούς που ξεπερνούν τα 2.000 ευρώ. Σ’ αυτή την κίνηση η διοίκηση των ΕΛΤΑ θέλησε να προβεί και παλιότερα, αλλά η οικονομική κατάσταση της εταιρείας δεν της το είχε επιτρέψει.

Την προηγούμενη εβδομάδα έληξαν οι συμβάσεις 232 εκτάκτων (λεγόμενοι και ενοικιαζόμενοι) εργαζομένων, ενώ μετά από μια μικρή παράταση στις 10 Φεβρουαρίου θα λήξουν και δεν θα ανανεωθούν οι συμβάσεις ακόμα 500 ατόμων. Η μείωση των εργαζομένων έφερε και τα λουκέτα σε κεντρικά υποκαταστήματα των ΕΛΤΑ, καθώς πλέον η υποστελέχωση δεν καθιστά εφικτή τη λειτουργία τους. Στη Θεσσαλονίκη μέσα σε μια εβδομάδα έκλεισαν τέσσερα υποκαταστήματα, ενώ αναμένεται να ανασταλεί η λειτουργία συνολικά σε 11. Μεγαλύτερο χάος όμως θα προκληθεί, σύμφωνα με τους εργαζόμενους, από την λήξη των συμβάσεων των διανομέων και των ταξινόμων, καθώς αυτοί αποτελούν το κορμό του δικτύου. Εκτός από τη μείωση προσωπικού, την αναδιοργάνωση του δικτύου, την συγχώνευση καταστημάτων των ΕΛΤΑ με τη θυγατρική ΕΛΤΑ Ταχυμεταφορές, στο σχέδιο διάσωσης θα πρέπει να προβλέπεται η αποπληρωμή των ληξιπρόθεσμων οφειλών της εταιρείας προς τρίτους αλλά και η εξασφάλιση ενός κεφαλαίου που θα αποτρέψει τον κίνδυνο στάση πληρωμών τους επόμενους 12 μήνες.

Προσλήψεις μέσω ΑΣΕΠ

Ωστόσο, η διοίκηση των ΕΛΤΑ άρχισε να προγραμματίζει ήδη προσλήψεις μέσω ΑΣΕΠ για να αντιμετωπίσει τα προβλήματα λειτουργικότητας. Συγκεκριμένα, σε πανελλαδικό επίπεδο αναμένεται να προσληφθούν 520 άτομα με δίμηνη αρχικά σύμβαση και πλήρη απασχόληση. Η προκήρυξη θα γίνει μέσω των περιφερειακών διευθύνσεων των ΕΛΤΑ και ήδη η πρώτη ανακοινώθηκε από την περιφερειακή διεύθυνση Ηπείρου. «Συνολικά σε πανελλαδικό επίπεδο θα σταματήσουν να εργάζονται 1.232 άτομα. Οι 520 που θα έρθουν δεν θα καλύψουν το κενό, αλλά σαφώς θα βοηθήσουν» εκτιμά ο πρόεδρος του Συλλόγου Εργαζομένων στα ΕΛΤΑ Θεσσαλονίκης, Παναγιώτης Καλαϊτζίδης.

Η μελέτη στο συρτάρι και τα λουκέτα

Η πολιτική της διοίκησης των ΕΛΤΑ για την αναστολή λειτουργίας καταστημάτων δεν άρχισε να εφαρμόζεται φέτος αλλά πριν από περίπου δυο χρόνια. Συγκεκριμένα μέσα στο 2018 είχαν κλείσει 8 καταστήματα σε όλη την Ελλάδα και στο πρώτο εξάμηνο του 2019 έκλεισαν ακόμα 19 καταστήματα, ανάμεσά τους αυτό της Ηλιούπολης και του Κυβερνείου στη Θεσσαλονίκη. Όμως, τα τελευταία λουκέτα στα ΕΛΤΑ είχαν μεγαλύτερο αντίκτυπο στην κοινή γνώμη για την κατάσταση της εταιρείας, καθώς αφορούσαν καταστήματα στο κέντρο της Θεσσαλονίκης.

Συγκεκριμένα, μετά από απόφαση της διοίκησης της εταιρείας, μέσα σε μια εβδομάδα ανεστάλη η λειτουργία των καταστημάτων στην οδό Μανουσογιαννάκη, στον Σιδηροδρομικό Σταθμό, στην Τριανδρία και το Βυζάντιο, ενώ αναμένεται να κλείσουν και 15 καταστήματα στην Αθήνα. Πρόκειται για μια συνειδητή απόφαση, καθώς απέφυγαν να κλείσουν καταστήματα στην περιφέρεια, που θα δυσκόλευε ακόμα περισσότερο την εξυπηρέτηση των πολιτών. Σε αντίθεση, εντός του πολεοδομικού ιστού, οι πολίτες έχουν επιλογές και μπορούν να εξυπηρετηθούν από άλλα υποκαταστήματα.

Το κλείσιμο 250 καταστημάτων, το λουκέτο σε 80 γραφεία και την απόλυση 2.000 υπαλλήλων προέβλεπε η μελέτη για το μέλλον των ΕΛΤΑ που συγκρότησε πριν τρία χρόνια η PricewaterhouseCoopers (PwC), μια από τις μεγαλύτερες συμβουλευτικές εταιρείες με έδρα στον Λονδίνο. Η μελέτη αυτή υπάρχει όλα αυτά τα χρόνια στα συρτάρια των ΕΛΤΑ και επηρεάζει κατά περιόδους τις κινήσεις της διοίκησης, όπως θα επηρεάσει και το σχέδιο ανασυγκρότησης. Με βάση αυτή, υπήρξαν τα λουκέτα τα προηγούμενα χρόνια αλλά και τις τελευταίες ημέρες. Επίσης στην μελέτη προβλεπόταν το πρόγραμμα της εθελουσίας, που η προηγούμενη διοίκηση δεν θέλησε να εφαρμόσει και αποφάσισε να προσλάβει έκτακτους εργαζόμενους για την κάλυψη των αναγκών. «Κανονικά απαγορεύεται να προσλαμβάνουν ενοικιαζόμενους υπαλλήλους σε δημόσιες εταιρείες, βάση του νόμου 2956 του 2001. Ο ΣΥΡΙΖΑ δεν θέλησε να ολοκληρώσει το σχέδιο για να μην υπάρχει πολιτικό κόστος. Έτσι, προσέλαβε 1.500 έκτακτους εργαζόμενους για ψηφοθηρικούς λόγους» υποστηρίζει ο Κωνσταντίνος Πάλλας, μέλος της εκτελεστικής επιτροπής της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σωματείων Ταχυδρομικών (ΠΟΣΤ).

Αντιδράσεις στις τοπικές κοινωνίες

Άμεση και ομόφωνη ήταν η αντίδραση των δημοτικών συμβουλίων σε περιοχές που απειλήθηκαν να μείνουν χωρίς κατάστημα ΕΛΤΑ. Ο δήμος Κορδελιού Ευόσμου μετά τις πληροφορίες ότι θα έκλεινε το υποκατάστημα του Κορδελιού εξέδωσε ψήφισμα στις 15/01/2019 κατά της αναστολής λειτουργίας. Αν και όπως φαίνεται γλίτωσαν τελικά το λουκέτο, από τον δήμο διαμηνύουν ότι θα στείλουν επιστολή διαμαρτυρίας αν διαπιστώσουν πως το κατάστημα υπολειτουργεί. Επίσης, ομόφωνη ήταν η απόφαση του δημοτικού συμβουλίου Θέρμης κατά της αναστολής λειτουργίας του υποκαταστήματος των ΕΛΤΑ στα Βασιλικά. Έντονα ακουγόταν ότι πρόκειται να κλείσει και το υποκατάστημα στην Ευκαρπία, αλλά μετά από κινητοποίηση τοπικών παραγόντων φαίνεται πως αποφθέχθηκε.

Συγκροτημένο σχέδιο ζητούν οι εργαζόμενοι

Στα μέσα Φεβρουαρίου θα γίνει η σύσκεψη της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σωματείων Ταχυδρομικών (ΠΟΣΤ) στην Αθήνα, για τις τελευταίες εξελίξεις. «Δεν αποφασίσαμε ακόμα απεργιακές κινητοποιήσεις. Θα γίνει η πανελλαδική συνδιάσκεψη, θα καταθέσουμε προτάσεις στη διοίκηση της εταιρείας και μετά θα εξετάσουμε τα επόμενα βήματα» δηλώνει στη «ΜτΚ» ο πρόεδρος του Συλλόγου Εργαζομένων στα ΕΛΤΑ Θεσσαλονίκης, Παναγιώτης Καλαϊτζίδης.

Τα ΕΛΤΑ έφτασαν στο χείλος του γκρεμού, καθώς όπως υποστηρίζει ο Κωνσταντίνος Πάλλας «δυστυχώς οι προηγούμενες διοικήσεις άφησαν την εταιρεία στην μοίρα της». Ο ίδιος αλλά και οι περισσότεροι εργαζόμενοι ζητούν ένα συγκεκριμένο σχέδιο ανασυγκρότησης. «Λέμε ναι στην συγχώνευση αλλά με σχέδιο, χωρίς διάσπαρτα λουκέτα. Για παράδειγμα στην Μανουσογιαννάκη πληρώναμε 10.000 νοίκι και μέσα υπήρχαν τέσσερις υπάλληλοι. Όμως, το υποκατάστημα στα Βασιλικά δεν μπορεί να κλείσει, καθώς εκτός των κατοίκων της περιοχής εξυπηρετεί και το Λιβάδι» αναφέρει ο κ. Πάλλας. «Θέλουμε προγραμματισμό, δεν γίνεται να κλείνουμε ένα κατάστημα σε δυο ημέρες, ενώ παλιά χρειαζόμασταν πέντε μήνες» σημειώνει ο κ. Καλαϊτζίδης.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 26 Ιανουαρίου 2020 

Να ενισχύσει τα Ελληνικά Ταχυδρομεία με σχέδιο ανασυγκρότησης αλλά και με χρηματοδότηση ετοιμάζεται η κυβέρνηση μέσα στο επόμενο χρονικό διάστημα, ώστε να ισορροπηθεί η κατάσταση στη δημόσια εταιρεία που στα 192 χρόνια από την ίδρυσή της φαίνεται να διανύει μία από τις χειρότερες περιόδους. Τα ξαφνικά λουκέτα σε κεντρικά υποκαταστήματα σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα, οι συμβάσεις των έκτακτων εργαζομένων που δεν ανανεώθηκαν και η συρρίκνωση του δικτύου έφεραν έντονες αντιδράσεις, με εκπροσώπους τοπικών κοινωνιών να εκφράζουν την δυσαρέσκεια τους για την εξυπηρέτηση που θα τυγχάνουν στο εξής οι πολίτες. Η ανησυχία διαδόθηκε γρήγορα για το μέλλον της εταιρείας, κυρίως μέσω των εργαζομένων, με αποτέλεσμα οι κρατικές μηχανές να αρχίσουν να σχεδιάζουν ένα στρατηγικό πλάνο μετασχηματισμού των ΕΛΤΑ.

Όσα εξετάζονται

Το υπουργείο Οικονομικών αυτή την περίοδο εξετάζει το ύψος του κονδυλίου χρηματοδότησης που θα εξασφαλίσει για την διάσωση των ΕΛΤΑ. Η απόφασή του αναμένεται να ληφθεί στα τέλη του μήνα με αρχές Φλεβάρη και από αυτή θα εξαρτηθεί το σχέδιο ανασυγκρότησης που θα επιμεληθεί σε δεύτερο επίπεδο το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης.

Όπως επιβεβαιώνουν πηγές από τα ΕΛΤΑ, κύριος στόχος είναι να εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση για το πρόγραμμα εθελουσίας εξόδου, που θα σημαίνει μία ουσιαστική εσωτερική ανακατανομή στο προσωπικό. Η εθελουσία αφορά περίπου 2.000 άτομα με υψηλούς μισθούς που ξεπερνούν τα 2.000 ευρώ. Σ’ αυτή την κίνηση η διοίκηση των ΕΛΤΑ θέλησε να προβεί και παλιότερα, αλλά η οικονομική κατάσταση της εταιρείας δεν της το είχε επιτρέψει.

Την προηγούμενη εβδομάδα έληξαν οι συμβάσεις 232 εκτάκτων (λεγόμενοι και ενοικιαζόμενοι) εργαζομένων, ενώ μετά από μια μικρή παράταση στις 10 Φεβρουαρίου θα λήξουν και δεν θα ανανεωθούν οι συμβάσεις ακόμα 500 ατόμων. Η μείωση των εργαζομένων έφερε και τα λουκέτα σε κεντρικά υποκαταστήματα των ΕΛΤΑ, καθώς πλέον η υποστελέχωση δεν καθιστά εφικτή τη λειτουργία τους. Στη Θεσσαλονίκη μέσα σε μια εβδομάδα έκλεισαν τέσσερα υποκαταστήματα, ενώ αναμένεται να ανασταλεί η λειτουργία συνολικά σε 11. Μεγαλύτερο χάος όμως θα προκληθεί, σύμφωνα με τους εργαζόμενους, από την λήξη των συμβάσεων των διανομέων και των ταξινόμων, καθώς αυτοί αποτελούν το κορμό του δικτύου. Εκτός από τη μείωση προσωπικού, την αναδιοργάνωση του δικτύου, την συγχώνευση καταστημάτων των ΕΛΤΑ με τη θυγατρική ΕΛΤΑ Ταχυμεταφορές, στο σχέδιο διάσωσης θα πρέπει να προβλέπεται η αποπληρωμή των ληξιπρόθεσμων οφειλών της εταιρείας προς τρίτους αλλά και η εξασφάλιση ενός κεφαλαίου που θα αποτρέψει τον κίνδυνο στάση πληρωμών τους επόμενους 12 μήνες.

Προσλήψεις μέσω ΑΣΕΠ

Ωστόσο, η διοίκηση των ΕΛΤΑ άρχισε να προγραμματίζει ήδη προσλήψεις μέσω ΑΣΕΠ για να αντιμετωπίσει τα προβλήματα λειτουργικότητας. Συγκεκριμένα, σε πανελλαδικό επίπεδο αναμένεται να προσληφθούν 520 άτομα με δίμηνη αρχικά σύμβαση και πλήρη απασχόληση. Η προκήρυξη θα γίνει μέσω των περιφερειακών διευθύνσεων των ΕΛΤΑ και ήδη η πρώτη ανακοινώθηκε από την περιφερειακή διεύθυνση Ηπείρου. «Συνολικά σε πανελλαδικό επίπεδο θα σταματήσουν να εργάζονται 1.232 άτομα. Οι 520 που θα έρθουν δεν θα καλύψουν το κενό, αλλά σαφώς θα βοηθήσουν» εκτιμά ο πρόεδρος του Συλλόγου Εργαζομένων στα ΕΛΤΑ Θεσσαλονίκης, Παναγιώτης Καλαϊτζίδης.

Η μελέτη στο συρτάρι και τα λουκέτα

Η πολιτική της διοίκησης των ΕΛΤΑ για την αναστολή λειτουργίας καταστημάτων δεν άρχισε να εφαρμόζεται φέτος αλλά πριν από περίπου δυο χρόνια. Συγκεκριμένα μέσα στο 2018 είχαν κλείσει 8 καταστήματα σε όλη την Ελλάδα και στο πρώτο εξάμηνο του 2019 έκλεισαν ακόμα 19 καταστήματα, ανάμεσά τους αυτό της Ηλιούπολης και του Κυβερνείου στη Θεσσαλονίκη. Όμως, τα τελευταία λουκέτα στα ΕΛΤΑ είχαν μεγαλύτερο αντίκτυπο στην κοινή γνώμη για την κατάσταση της εταιρείας, καθώς αφορούσαν καταστήματα στο κέντρο της Θεσσαλονίκης.

Συγκεκριμένα, μετά από απόφαση της διοίκησης της εταιρείας, μέσα σε μια εβδομάδα ανεστάλη η λειτουργία των καταστημάτων στην οδό Μανουσογιαννάκη, στον Σιδηροδρομικό Σταθμό, στην Τριανδρία και το Βυζάντιο, ενώ αναμένεται να κλείσουν και 15 καταστήματα στην Αθήνα. Πρόκειται για μια συνειδητή απόφαση, καθώς απέφυγαν να κλείσουν καταστήματα στην περιφέρεια, που θα δυσκόλευε ακόμα περισσότερο την εξυπηρέτηση των πολιτών. Σε αντίθεση, εντός του πολεοδομικού ιστού, οι πολίτες έχουν επιλογές και μπορούν να εξυπηρετηθούν από άλλα υποκαταστήματα.

Το κλείσιμο 250 καταστημάτων, το λουκέτο σε 80 γραφεία και την απόλυση 2.000 υπαλλήλων προέβλεπε η μελέτη για το μέλλον των ΕΛΤΑ που συγκρότησε πριν τρία χρόνια η PricewaterhouseCoopers (PwC), μια από τις μεγαλύτερες συμβουλευτικές εταιρείες με έδρα στον Λονδίνο. Η μελέτη αυτή υπάρχει όλα αυτά τα χρόνια στα συρτάρια των ΕΛΤΑ και επηρεάζει κατά περιόδους τις κινήσεις της διοίκησης, όπως θα επηρεάσει και το σχέδιο ανασυγκρότησης. Με βάση αυτή, υπήρξαν τα λουκέτα τα προηγούμενα χρόνια αλλά και τις τελευταίες ημέρες. Επίσης στην μελέτη προβλεπόταν το πρόγραμμα της εθελουσίας, που η προηγούμενη διοίκηση δεν θέλησε να εφαρμόσει και αποφάσισε να προσλάβει έκτακτους εργαζόμενους για την κάλυψη των αναγκών. «Κανονικά απαγορεύεται να προσλαμβάνουν ενοικιαζόμενους υπαλλήλους σε δημόσιες εταιρείες, βάση του νόμου 2956 του 2001. Ο ΣΥΡΙΖΑ δεν θέλησε να ολοκληρώσει το σχέδιο για να μην υπάρχει πολιτικό κόστος. Έτσι, προσέλαβε 1.500 έκτακτους εργαζόμενους για ψηφοθηρικούς λόγους» υποστηρίζει ο Κωνσταντίνος Πάλλας, μέλος της εκτελεστικής επιτροπής της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σωματείων Ταχυδρομικών (ΠΟΣΤ).

Αντιδράσεις στις τοπικές κοινωνίες

Άμεση και ομόφωνη ήταν η αντίδραση των δημοτικών συμβουλίων σε περιοχές που απειλήθηκαν να μείνουν χωρίς κατάστημα ΕΛΤΑ. Ο δήμος Κορδελιού Ευόσμου μετά τις πληροφορίες ότι θα έκλεινε το υποκατάστημα του Κορδελιού εξέδωσε ψήφισμα στις 15/01/2019 κατά της αναστολής λειτουργίας. Αν και όπως φαίνεται γλίτωσαν τελικά το λουκέτο, από τον δήμο διαμηνύουν ότι θα στείλουν επιστολή διαμαρτυρίας αν διαπιστώσουν πως το κατάστημα υπολειτουργεί. Επίσης, ομόφωνη ήταν η απόφαση του δημοτικού συμβουλίου Θέρμης κατά της αναστολής λειτουργίας του υποκαταστήματος των ΕΛΤΑ στα Βασιλικά. Έντονα ακουγόταν ότι πρόκειται να κλείσει και το υποκατάστημα στην Ευκαρπία, αλλά μετά από κινητοποίηση τοπικών παραγόντων φαίνεται πως αποφθέχθηκε.

Συγκροτημένο σχέδιο ζητούν οι εργαζόμενοι

Στα μέσα Φεβρουαρίου θα γίνει η σύσκεψη της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σωματείων Ταχυδρομικών (ΠΟΣΤ) στην Αθήνα, για τις τελευταίες εξελίξεις. «Δεν αποφασίσαμε ακόμα απεργιακές κινητοποιήσεις. Θα γίνει η πανελλαδική συνδιάσκεψη, θα καταθέσουμε προτάσεις στη διοίκηση της εταιρείας και μετά θα εξετάσουμε τα επόμενα βήματα» δηλώνει στη «ΜτΚ» ο πρόεδρος του Συλλόγου Εργαζομένων στα ΕΛΤΑ Θεσσαλονίκης, Παναγιώτης Καλαϊτζίδης.

Τα ΕΛΤΑ έφτασαν στο χείλος του γκρεμού, καθώς όπως υποστηρίζει ο Κωνσταντίνος Πάλλας «δυστυχώς οι προηγούμενες διοικήσεις άφησαν την εταιρεία στην μοίρα της». Ο ίδιος αλλά και οι περισσότεροι εργαζόμενοι ζητούν ένα συγκεκριμένο σχέδιο ανασυγκρότησης. «Λέμε ναι στην συγχώνευση αλλά με σχέδιο, χωρίς διάσπαρτα λουκέτα. Για παράδειγμα στην Μανουσογιαννάκη πληρώναμε 10.000 νοίκι και μέσα υπήρχαν τέσσερις υπάλληλοι. Όμως, το υποκατάστημα στα Βασιλικά δεν μπορεί να κλείσει, καθώς εκτός των κατοίκων της περιοχής εξυπηρετεί και το Λιβάδι» αναφέρει ο κ. Πάλλας. «Θέλουμε προγραμματισμό, δεν γίνεται να κλείνουμε ένα κατάστημα σε δυο ημέρες, ενώ παλιά χρειαζόμασταν πέντε μήνες» σημειώνει ο κ. Καλαϊτζίδης.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 26 Ιανουαρίου 2020 

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία