ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Παραμένουν τα κενά σε πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα

Εγκύκλιος για αναμόρφωση προγραμμάτων - Αντιδράσεις εκπαιδευτικών και γονέων - Τι αναφέρουν στη «ΜτΚ» πηγές του υπουργείου Παιδείας

 13/11/2023 06:53

Παραμένουν τα κενά σε πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα

Έλενα Καραβασίλη

Εγκύκλιο με την οποία, σε περίπτωση που κριθεί απαραίτητο, οι διευθυντές/ντριες των σχολικών μονάδων καλούνται να αναμορφώσουν το ωρολόγιο πρόγραμμά τους, ώστε να ολοκληρωθεί η εξεταστέα ύλη μέχρι τη λήξη των μαθημάτων, εξέδωσε την περασμένη εβδομάδα το υπουργείο Παιδείας. Η εγκύκλιος που φέρει την υπογραφή της υφυπουργού Δόμνας Μιχαηλίδου, αφορά Α’, Β’ και Γ’ τάξεις των Ημερήσιων, Εσπερινών και Πρότυπων ΕΠΑΛ και Α’, Β’ και Γ’ τάξεις των Λυκείων και των ΕΝΕΕΓΥ-Λ.

«Στην προσπάθεια συμβολής στην αποτελεσματικότερη προετοιμασία των μαθητών/τριών για τις προαγωγικές εξετάσεις 2023-2024, στο πλαίσιο της Τράπεζας Θεμάτων, η διδακτέα-εξεταστέα ύλη, πρέπει να έχει ολοκληρωθεί μέχρι την λήξη των μαθημάτων. 

Υπεύθυνοι για τον συντονισμό της διδασκαλίας των μαθημάτων που εξετάζονται στις προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις και την ολοκλήρωση της εξεταστέας ύλης είναι οι διδάσκοντες/ουσες εκπαιδευτικοί. 

Οι διευθυντές/ντριες των σχολικών μονάδων σε συνεργασία με τους Συλλόγους Διδασκόντων παρακαλούνται, όπου παρατηρείται καθυστέρηση στη διδασκαλία των μαθημάτων που εξετάζονται στις προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις, να διευκολύνουν την ολοκλήρωση της εξεταστέας ύλης των «γραπτώς» εξεταζομένων μαθημάτων, αναμορφώνοντας το ωρολόγιο πρόγραμμα. 

Oι Σύμβουλοι Εκπαίδευσης και οι Σύμβουλοι Ειδικής Αγωγής και Ενταξιακής Εκπαίδευσης παρακαλούνται να βρίσκονται σε άμεση συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς, ώστε να τους παρέχουν κάθε δυνατή βοήθεια στη διδασκαλία των μαθημάτων με στόχο την έγκαιρη και αποτελεσματική ολοκλήρωση της εξεταστέας ύλης», αναφέρει η εγκύκλιος.

«Ελλείψεις σε βασικά μαθήματα»

Πήγες του υπουργείου Παιδείας αναφέρουν στη «ΜτΚ» ότι «κάθε χρόνο βγαίνουν οι συγκεκριμένοι εγκύκλιοι έτσι ώστε να μπορέσουν να διασφαλιστούν τα μαθήματα που εξετάζονται στις προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις μέσω Τράπεζας Θεμάτων και να μην χαθούν διδακτικές ώρες, σε περίπτωση καταλήψεων ή έκτακτων καιρικών φαινομένων». 

Σημειώνεται ωστόσο ότι, προς το παρόν δεν έχουν καταγραφεί καταλήψεις. Από την πλευρά της η Δήμητρα Τραγάκη, εκπαιδευτικός και πρόεδρος της Α’ ΕΛΜΕ λέει στη «ΜτΚ» ότι «αυτές οι οδηγίες δινόντουσαν στα σχολεία στα μέσα της χρόνιας, κυρίως μετά από καταλήψεις. Τώρα, το υπουργείο προσπαθεί να καλύψει τον εαυτό του, διότι υπάρχουν σημαντικές ελλείψεις εκπαιδευτικών σε μαθήματα που εξετάζονται στις Πανελλαδικές Εξετάσεις». 

Τονίζει πώς παρότι ολοκληρώθηκε η τρίτη φάση προσλήψεων, υπάρχουν κενά. «Την ίδια ώρα μοιράζονται υπερωρίες σωρηδόν. Το υπουργείο ‘χωρίζει’ τα μαθήματα και τα σχολεία, σε πρωτεύοντα και δευτερεύοντα. Δηλαδή, οι αναπληρωτές κάλυψαν κάποια κενά σε ΓΕΛ και ΕΠΑΛ, όπου δίνουν πανελλαδικές και έχουν Τράπεζα Θεμάτων. Οπότε έχουν προτεραιότητα έναντι των Γυμνασίων, όπου εκεί τα κενά εκπαιδευτικών είναι περισσότερα, γι’ αυτό και δόθηκαν εκεί οι περισσότερες υπερωρίες».

«Διαμορφώνονται σχολεία πολλών ταχυτήτων»

Η κ. Τραγάκη ξεκαθαρίζει πως «θεωρούμε πολύ σημαντικό να καλύπτεται η ύλη όλων των μαθημάτων, έτσι ώστε να έχουν οι μαθητές τα ίδια μορφωτικά δικαιώματα και εφόδια στο μάθημα και στις τελικές εξετάσεις. Όμως, χωρίς άμεση κάλυψη όλων των κενών με πρόσληψη συναδέλφων δεν υπάρχουν ούτε οι ελάχιστες προϋποθέσεις για τη μαθησιακή διαδικασία. Γίνεται ένα ακόμα βήμα για σχολεία πολλών ταχυτήτων με εκπαιδευτικούς λάστιχο που θα στερούνται τα εργαλεία για να προσφέρουν το παιδαγωγικό τους έργο». 

Η ίδια εκφράζει τον προβληματισμό της και για το εάν οι μαθητές θα έχουν τη δυνατότητα να αφομοιώσουν αυτά που διδάσκονται. «Πέραν της υποβάθμισης των μη πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων από τα οποία θα αφαιρεθούν ώρες διδασκαλίας, πώς θα αφομοιώσουν οι μαθητές ένα μάθημα που μπορεί να τους διδάσκεται για τρεις ώρες προκειμένου να βγει η ύλη;», διερωτάται. Τονίζει μάλιστα πως «το υπουργείου δεν προχωρά σε απαραίτητες προσλήψεις και «πετάει το μπαλάκι» στους εκπαιδευτικούς, όπου στην ουσία μας λέει καλύψτε όπως-όπως την ύλη».

Αγανακτισμένοι οι γονείς

Ο Θανάσης Κοκονάς, πρόεδρος της Ομοσπονδίας Ενώσεων Γονέων και Κηδεμόνων Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας περιγράφει στη «ΜτΚ» ότι δέχεται αρκετές καταγγελίες στην Ένωση, για ελλείψεις εκπαιδευτικών σε βασικά μαθήματα, όπως τα μαθηματικά, η φυσική, η βιολογία. 

«Έχουν περάσει δύο μήνες από την έναρξη των σχολείων και δεν έχουν τοποθετηθεί εκπαιδευτικοί σε πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα. Το αποτέλεσμα είναι οι μαθητές να έχουν κενές ώρες ή να κάνουν μαθήματα με δασκάλους άλλων ειδικοτήτων. Κυρίως σε τάξεις Λυκείου και Γυμνασίου τα κενά εκπαιδευτικών είναι πολλά. Έχουμε καταγγελίες από το 2ο Πρότυπο Γυμνάσιο Θεσσαλονίκης όπου δεν έχουν τοποθετηθεί ακόμη εκπαιδευτικοί στις ειδικότητες των Μαθηματικών, Φυσικής, Πληροφορικής και Τεχνολογίας. Λείπουν εκπαιδευτικοί από σχολεία στις Συκιές, στον Εύοσμο, στη Θέρμη, στη Νικήτη, στον Μαρμαρά Χαλκιδικής». 

Ο ίδιος περιγράφει ότι σύμφωνα με την ενημέρωση που λαμβάνει, οι λόγοι είναι σύνθετοι, «διότι υπάρχουν περιπτώσεις όπου οι δάσκαλοι δεν πηγαίνουν στα σχολεία όπου διορίστηκαν καθώς δεν μπορούν να ανταπεξέλθουν οικονομικά στο κόστος μετακινήσεων. Το υπουργείο αντί να προχωρήσει σε μαζικές προσλήψεις, αναγκάζει τους εκπαιδευτικούς να κάνουν υπερωρίες».

Μαθητές εξακολουθούν να μην πηγαίνουν σχολείο

Ο Θανάσης Κοκονάς, πρόεδρος της Ομοσπονδίας Ενώσεων Γονέων και Κηδεμόνων Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, τονίζει πως «υπάρχουν μαθητές με ειδικές ανάγκες, όπως παιδιά που θα έπρεπε να φοιτούν στο ΕΝΕΕΓΥΛ Πεύκων και εξακολουθούν να μην πηγαίνουν στο σχολείο τους, γιατί δεν έχει λυθεί ακόμη το ζήτημα της μεταφοράς τους». 

Αναφερόμενος στην εγκύκλιο που εξέδωσε το υπουργείο, λέει ότι «αυτή τη στιγμή μένει μετεξεταστέο το ίδιο το υπουργείο που δεν φροντίζει να ‘βγει’ η ύλη των μαθημάτων, διασφαλίζοντας την πρόσληψη των απαραίτητων καθηγητών. Οι γονείς πλέον βρισκόμαστε σε απόγνωση. 

Παρά τις υποσχέσεις που λάβαμε ότι τη φετινή χρονιά όλα θα κυλήσουν ομαλά, τα προβλήματα παραμένουν και διογκώνονται. Επίσης, θα πρέπει να δούμε και τον τρόπο με τον οποίο διδάσκονται οι μαθητές την ύλη. Στην ουσία, ιδίως για τα παιδιά της Γ’ Λυκείου, έτσι όπως έχουν γίνει τα πράγματα, τον ‘τόνο’ τον δίνουν τα φροντιστήρια και όχι το σχολείο».

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 12.11.2023

Εγκύκλιο με την οποία, σε περίπτωση που κριθεί απαραίτητο, οι διευθυντές/ντριες των σχολικών μονάδων καλούνται να αναμορφώσουν το ωρολόγιο πρόγραμμά τους, ώστε να ολοκληρωθεί η εξεταστέα ύλη μέχρι τη λήξη των μαθημάτων, εξέδωσε την περασμένη εβδομάδα το υπουργείο Παιδείας. Η εγκύκλιος που φέρει την υπογραφή της υφυπουργού Δόμνας Μιχαηλίδου, αφορά Α’, Β’ και Γ’ τάξεις των Ημερήσιων, Εσπερινών και Πρότυπων ΕΠΑΛ και Α’, Β’ και Γ’ τάξεις των Λυκείων και των ΕΝΕΕΓΥ-Λ.

«Στην προσπάθεια συμβολής στην αποτελεσματικότερη προετοιμασία των μαθητών/τριών για τις προαγωγικές εξετάσεις 2023-2024, στο πλαίσιο της Τράπεζας Θεμάτων, η διδακτέα-εξεταστέα ύλη, πρέπει να έχει ολοκληρωθεί μέχρι την λήξη των μαθημάτων. 

Υπεύθυνοι για τον συντονισμό της διδασκαλίας των μαθημάτων που εξετάζονται στις προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις και την ολοκλήρωση της εξεταστέας ύλης είναι οι διδάσκοντες/ουσες εκπαιδευτικοί. 

Οι διευθυντές/ντριες των σχολικών μονάδων σε συνεργασία με τους Συλλόγους Διδασκόντων παρακαλούνται, όπου παρατηρείται καθυστέρηση στη διδασκαλία των μαθημάτων που εξετάζονται στις προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις, να διευκολύνουν την ολοκλήρωση της εξεταστέας ύλης των «γραπτώς» εξεταζομένων μαθημάτων, αναμορφώνοντας το ωρολόγιο πρόγραμμα. 

Oι Σύμβουλοι Εκπαίδευσης και οι Σύμβουλοι Ειδικής Αγωγής και Ενταξιακής Εκπαίδευσης παρακαλούνται να βρίσκονται σε άμεση συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς, ώστε να τους παρέχουν κάθε δυνατή βοήθεια στη διδασκαλία των μαθημάτων με στόχο την έγκαιρη και αποτελεσματική ολοκλήρωση της εξεταστέας ύλης», αναφέρει η εγκύκλιος.

«Ελλείψεις σε βασικά μαθήματα»

Πήγες του υπουργείου Παιδείας αναφέρουν στη «ΜτΚ» ότι «κάθε χρόνο βγαίνουν οι συγκεκριμένοι εγκύκλιοι έτσι ώστε να μπορέσουν να διασφαλιστούν τα μαθήματα που εξετάζονται στις προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις μέσω Τράπεζας Θεμάτων και να μην χαθούν διδακτικές ώρες, σε περίπτωση καταλήψεων ή έκτακτων καιρικών φαινομένων». 

Σημειώνεται ωστόσο ότι, προς το παρόν δεν έχουν καταγραφεί καταλήψεις. Από την πλευρά της η Δήμητρα Τραγάκη, εκπαιδευτικός και πρόεδρος της Α’ ΕΛΜΕ λέει στη «ΜτΚ» ότι «αυτές οι οδηγίες δινόντουσαν στα σχολεία στα μέσα της χρόνιας, κυρίως μετά από καταλήψεις. Τώρα, το υπουργείο προσπαθεί να καλύψει τον εαυτό του, διότι υπάρχουν σημαντικές ελλείψεις εκπαιδευτικών σε μαθήματα που εξετάζονται στις Πανελλαδικές Εξετάσεις». 

Τονίζει πώς παρότι ολοκληρώθηκε η τρίτη φάση προσλήψεων, υπάρχουν κενά. «Την ίδια ώρα μοιράζονται υπερωρίες σωρηδόν. Το υπουργείο ‘χωρίζει’ τα μαθήματα και τα σχολεία, σε πρωτεύοντα και δευτερεύοντα. Δηλαδή, οι αναπληρωτές κάλυψαν κάποια κενά σε ΓΕΛ και ΕΠΑΛ, όπου δίνουν πανελλαδικές και έχουν Τράπεζα Θεμάτων. Οπότε έχουν προτεραιότητα έναντι των Γυμνασίων, όπου εκεί τα κενά εκπαιδευτικών είναι περισσότερα, γι’ αυτό και δόθηκαν εκεί οι περισσότερες υπερωρίες».

«Διαμορφώνονται σχολεία πολλών ταχυτήτων»

Η κ. Τραγάκη ξεκαθαρίζει πως «θεωρούμε πολύ σημαντικό να καλύπτεται η ύλη όλων των μαθημάτων, έτσι ώστε να έχουν οι μαθητές τα ίδια μορφωτικά δικαιώματα και εφόδια στο μάθημα και στις τελικές εξετάσεις. Όμως, χωρίς άμεση κάλυψη όλων των κενών με πρόσληψη συναδέλφων δεν υπάρχουν ούτε οι ελάχιστες προϋποθέσεις για τη μαθησιακή διαδικασία. Γίνεται ένα ακόμα βήμα για σχολεία πολλών ταχυτήτων με εκπαιδευτικούς λάστιχο που θα στερούνται τα εργαλεία για να προσφέρουν το παιδαγωγικό τους έργο». 

Η ίδια εκφράζει τον προβληματισμό της και για το εάν οι μαθητές θα έχουν τη δυνατότητα να αφομοιώσουν αυτά που διδάσκονται. «Πέραν της υποβάθμισης των μη πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων από τα οποία θα αφαιρεθούν ώρες διδασκαλίας, πώς θα αφομοιώσουν οι μαθητές ένα μάθημα που μπορεί να τους διδάσκεται για τρεις ώρες προκειμένου να βγει η ύλη;», διερωτάται. Τονίζει μάλιστα πως «το υπουργείου δεν προχωρά σε απαραίτητες προσλήψεις και «πετάει το μπαλάκι» στους εκπαιδευτικούς, όπου στην ουσία μας λέει καλύψτε όπως-όπως την ύλη».

Αγανακτισμένοι οι γονείς

Ο Θανάσης Κοκονάς, πρόεδρος της Ομοσπονδίας Ενώσεων Γονέων και Κηδεμόνων Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας περιγράφει στη «ΜτΚ» ότι δέχεται αρκετές καταγγελίες στην Ένωση, για ελλείψεις εκπαιδευτικών σε βασικά μαθήματα, όπως τα μαθηματικά, η φυσική, η βιολογία. 

«Έχουν περάσει δύο μήνες από την έναρξη των σχολείων και δεν έχουν τοποθετηθεί εκπαιδευτικοί σε πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα. Το αποτέλεσμα είναι οι μαθητές να έχουν κενές ώρες ή να κάνουν μαθήματα με δασκάλους άλλων ειδικοτήτων. Κυρίως σε τάξεις Λυκείου και Γυμνασίου τα κενά εκπαιδευτικών είναι πολλά. Έχουμε καταγγελίες από το 2ο Πρότυπο Γυμνάσιο Θεσσαλονίκης όπου δεν έχουν τοποθετηθεί ακόμη εκπαιδευτικοί στις ειδικότητες των Μαθηματικών, Φυσικής, Πληροφορικής και Τεχνολογίας. Λείπουν εκπαιδευτικοί από σχολεία στις Συκιές, στον Εύοσμο, στη Θέρμη, στη Νικήτη, στον Μαρμαρά Χαλκιδικής». 

Ο ίδιος περιγράφει ότι σύμφωνα με την ενημέρωση που λαμβάνει, οι λόγοι είναι σύνθετοι, «διότι υπάρχουν περιπτώσεις όπου οι δάσκαλοι δεν πηγαίνουν στα σχολεία όπου διορίστηκαν καθώς δεν μπορούν να ανταπεξέλθουν οικονομικά στο κόστος μετακινήσεων. Το υπουργείο αντί να προχωρήσει σε μαζικές προσλήψεις, αναγκάζει τους εκπαιδευτικούς να κάνουν υπερωρίες».

Μαθητές εξακολουθούν να μην πηγαίνουν σχολείο

Ο Θανάσης Κοκονάς, πρόεδρος της Ομοσπονδίας Ενώσεων Γονέων και Κηδεμόνων Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, τονίζει πως «υπάρχουν μαθητές με ειδικές ανάγκες, όπως παιδιά που θα έπρεπε να φοιτούν στο ΕΝΕΕΓΥΛ Πεύκων και εξακολουθούν να μην πηγαίνουν στο σχολείο τους, γιατί δεν έχει λυθεί ακόμη το ζήτημα της μεταφοράς τους». 

Αναφερόμενος στην εγκύκλιο που εξέδωσε το υπουργείο, λέει ότι «αυτή τη στιγμή μένει μετεξεταστέο το ίδιο το υπουργείο που δεν φροντίζει να ‘βγει’ η ύλη των μαθημάτων, διασφαλίζοντας την πρόσληψη των απαραίτητων καθηγητών. Οι γονείς πλέον βρισκόμαστε σε απόγνωση. 

Παρά τις υποσχέσεις που λάβαμε ότι τη φετινή χρονιά όλα θα κυλήσουν ομαλά, τα προβλήματα παραμένουν και διογκώνονται. Επίσης, θα πρέπει να δούμε και τον τρόπο με τον οποίο διδάσκονται οι μαθητές την ύλη. Στην ουσία, ιδίως για τα παιδιά της Γ’ Λυκείου, έτσι όπως έχουν γίνει τα πράγματα, τον ‘τόνο’ τον δίνουν τα φροντιστήρια και όχι το σχολείο».

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 12.11.2023

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία