ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Οικονομική ανάσα μέχρι τον Μάιο για τα ΕΛΤΑ

Η εταιρεία παίρνει παράταση ζωής με έκτακτη χρηματοδότηση, χωρίς όμως να διασφαλίζεται η μακροημέρευσή της. Αν και ο Φεβρουάριος προβλεπόταν καθοριστικός μήνας, πλέον παραμένει άγνωστο πότε θα ανακοινωθούν τα μέτρα για τη σωτηρία τους

 02/03/2020 20:00

Οικονομική ανάσα μέχρι τον Μάιο για τα ΕΛΤΑ

Θεολόγος Ηλιού

Με τη χορήγηση 15 εκατ. ευρώ από την κυβέρνηση, τα ΕΛΤΑ θα αποφύγουν την κατάρρευση για μερικούς μήνες ακόμα. Η συγκεκριμένη κίνηση θα δώσει την οικονομική ανάσα που χρειάζεται η εταιρεία, εξασφαλίζοντας τους μισθούς των εργαζομένων μέχρι και τον Μάιο, όπως λένε στελέχη των ΕΛΤΑ στη «ΜτΚ». Σε καμία περίπτωση όμως αυτή η χρηματοδότηση δεν θα βοηθήσει στη διάσωση που αναζητεί η εταιρεία τους τελευταίους μήνες.

Τα 15 εκατ. ευρώ θα δοθούν έκτακτα στα ΕΛΤΑ ως προκαταβολή της αποζημίωσης συνολικής ταχυδρομικής υπηρεσίας, που θα ελάμβαναν για όλο το 2020. Συνήθως τα χρήματα αυτά δίνονται στο τέλος του χρόνου, όμως αποφασίστηκε να δοθούν πρόωρα και αυτό δείχνει την κρισιμότητα της κατάστασης. Αν δεν υπήρχε αυτή η χρηματοδότηση, δεν θα ήταν δυνατή η καταβολή της μισθοδοσίας ούτε του Μαρτίου, σύμφωνα με τον υφυπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης Γιώργο Γεωργαντά.

Η διάταξη που προβλέπει χορήγηση των χρημάτων συμπεριλαμβάνεται στο νομοσχέδιο του υπουργείου Εσωτερικών για τη στρατηγική αναπτυξιακή προοπτική των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Την περασμένη εβδομάδα πέρασε από την επιτροπή δημόσιας τάξης, δικαιοσύνης, οικονομικών και άμεσα αναμένεται να περάσει από την ολομέλεια της Βουλής για ψήφιση.

Αναμονή για το σχέδιο διάσωσης

Ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκος Πιερρακάκης μίλησε πρώτη φορά για την κακή κατάσταση στα ΕΛΤΑ τον περασμένο Αύγουστο κατά τη διάρκεια κοινής συνεδρίασης των επιτροπών Μορφωτικών Υποθέσεων και Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας Τάξης και Δικαιοσύνης. Πρόβλεπε πως το τέλος του 2019 θα βρει την εταιρεία με μεγάλα ελλείμματα στα ταμεία και ληξιπρόθεσμες οφειλές, ενώ τόνιζε τη μείωση του τζίρου από 333 σε 253 εκατ. ευρώ. Πρόσφατα ο υφυπουργός Γεώργιος Γεωργαντάς είπε πως τα ΕΛΤΑ κοστίζουν κάθε μήνα επιπλέον 6 εκατ. στον ελληνικό λαό, ενώ τα χρέη φτάνουν τα 115 εκατ. ευρώ. Παρά τις δυσμενείς συνθήκες όμως, ακόμα δεν έχει οριστεί η ημερομηνία που θα ανακοινωθεί και θα αρχίσει να εφαρμόζεται το σχέδιο διάσωσης της εταιρείας.

Σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές από τα κεντρικά των ΕΛΤΑ στην Αθήνα, το σχέδιο διάσωσης είναι έτοιμο και η κυβέρνηση θα το ανακοίνωνε μέσα στον Φεβρουάριο. Μάλιστα, όπως αναφέρουν, ήταν σχεδιασμένο να το παρουσιάσει ο Κυριάκος Μητσοτάκης. Ωστόσο, οι συγκυρίες και η επικαιρότητα με τον κορονοϊό και τις εξελίξεις στο προσφυγικό δεν ευνόησαν το κλίμα για τέτοιου είδους εξαγγελίες.

Μέχρι νεωτέρας το σχέδιο παραμένει στα συρτάρια του υπουργείου Οικονομικών ενώ η διαβούλευση ανάμεσα σε εμπλεκόμενους φορείς και τη διοίκηση των ΕΛΤΑ συνεχίζεται. Το ποσό που χρειάζεται για τη διάσωση υπολογίζεται στα 350 - 400 εκατομμύρια ευρώ. Το υπέρογκο ποσό θα εκταμιευτεί από τα κρατικά ταμεία, εφόσον δώσει την έγκριση η Κομισιόν. Η συγκατάθεσή της είναι τόσο απαραίτητη, που ίσως να υπάρχουν τροποποιήσεις στο σχέδιο κατά τη διάρκεια των τελικών διαβουλεύσεων.

Όπως γνωρίζουμε μέχρι στιγμής, το σχέδιο σωτηρίας βασίζεται σε εξορθολογιστικές διαδικασίες που θα εξασφαλίσουν τη μακροημέρευση της εταιρείας. Πρώτο και κύριο αποτελεί η εθελούσια έξοδος περσοτέρων από 2.000 εργαζόμενους, που για να πραγματοποιηθεί απαιτείται η γενναία χρηματοδότηση. Επίσης, προβλέπει την αποπληρωμή των οφειλών προς τρίτους και την εξασφάλιση ενός κεφαλαίου που θα αποτρέψει τον κίνδυνο στάσης πληρωμών για 12 μήνες.

Αν και πλέον κανείς δεν γνωρίζει πότε θα ανακοινωθεί το σχέδιο διάσωσης, πολλοί βλέπουν ως τελική προθεσμία την ημερομηνία που θα λήξουν οι δίμηνες συμβάσεις των 520 ατόμων, που θα προσληφθούν μέσω ΑΣΕΠ. Οι συμβασιούχοι θα βοηθήσουν αρκετά στην ομαλή λειτουργία του δικτύου και όπως λένε οι εργαζόμενοι, όταν φύγουν και αυτοί, τα ΕΛΤΑ δεν θα μπορούν να ανταποκριθούν στις υπηρεσίες που προσφέρουν.

Πάγωσαν τα λουκέτα

Η πρώτη μεγάλη κρίση στα ΕΛΤΑ έγινε αισθητή σε όλη την κοινωνία με τα τέσσερα λουκέτα σε κεντρικά καταστήματα στη Θεσσαλονίκη. Όπως είχαμε γράψει και σε προηγούμενο ρεπορτάζ της «ΜτΚ», προβλέπονταν λουκέτα σε πολλά περισσότερα καταστήματα των ΕΛΤΑ, αλλά όλα πάγωσαν μετά τις έντονες αντιδράσεις.

Η κυβέρνηση έδωσε εντολή στη διοίκηση των ΕΛΤΑ για καθολική απαγόρευση αναστολής λειτουργίας σε άλλα καταστήματα. Μάλιστα, μαθαίνουμε ότι οι αντιδράσεις στις τοπικές κοινωνίες επηρέασαν και το σχέδιο διάσωσης της εταιρείας, που προέβλεπε αναστολή λειτουργίας σε 250 υποκαταστήματα. Η κυβέρνηση δίνει ιδιαίτερη βαρύτητα στη διατήρηση των καταστημάτων στην επαρχία, καθώς σε πολλές περιοχές τα ΕΛΤΑ έχουν και κοινωνικό ρόλο. Σε νησιά, χωριά και απομονωμένα μέρη είναι γνωστό πως τα ταχυδρομεία «φωτίζουν» για 192 χρόνια γειτονιές και ο ταχυδρόμος είναι αναγκαίο πρόσωπο για πολλούς κατοίκους. Για αυτόν το λόγο απομακρύνονται οι σκέψεις για διάσπαρτα λουκέτα και μελετάται η συγχώνευση σε περιπτώσεις όπου οι συνθήκες το επιτρέπουν.

Προς το χειρότερο οι υπηρεσίες

Τα παράπονα για τις υπηρεσίες που προσφέρουν πλέον τα ΕΛΤΑ πολλαπλασιάζονται συνεχώς, με τους πολίτες να γράφουν πολύ συχνά για την απογοήτευσή τους ακόμα και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Το δίκτυο κλονίστηκε σημαντικά από τη λήξη συμβάσεων 500 ταχυδρόμων στις αρχές Φλεβάρη, ενώ συνολικά τους τελευταίους μήνες σταμάτησαν 1.232 άτομα να εργάζονται στα ΕΛΤΑ.

Την ίδια ώρα, οι απεργίες διανομέων έχουν δυσχεράνει ακόμα περισσότερο τις μεταφορές, με τις καθυστερήσεις στις παραδόσεις να έχουν αυξηθεί. «Ζητούν να υπάρχει ένας ταχυδρόμος ανά δυο τμήματα. Για παράδειγμα, από την Καλαμαριά έως το Κορδελιό που δούλευαν 180 διανομείς έως τον Φλεβάρη, τώρα θέλουν να καλυφθεί αυτή η περιοχή με τους μισούς διανομείς. Αυτό προφανώς δεν γίνεται» τονίζει στη «ΜτΚ» ο πρόεδρος των διανομέων ΕΛΤΑ Θεσσαλονίκης Ιωάννης Βαβίτσας. Οι κινητοποιήσεις έχουν ανασταλεί στη Θεσσαλονίκη, ενώ οι εργαζόμενοι στην Αθήνα έχουν προχωρήσει σε διαβουλεύσεις με τη διοίκηση. «Είμαστε σε συζητήσεις με τη διοίκηση, ώστε να βρεθεί κοινός τόπος σε αυτήν τη δύσκολη κατάσταση» σημειώνει ο κ. Βαβίτσας.

Σε μια προσπάθεια αναβάθμισης των υπηρεσιών, από τις 3 Μαρτίου τα ΕΛΤΑ ανεβάζουν τιμές σε υπηρεσίες. Η αποστολή ενός φακέλου α’ προτεραιότητας βάρους έως 20 γραμμαρίων, από 0,72 ευρώ θα εκτοξευτεί στο 1,90 ευρώ. Πρόκειται για την υπηρεσία που ο παραλήπτης παραλάμβανε μέσα σε μία ημέρα το δέμα. Βέβαια, πολλοί λένε ότι με την υπάρχουσα κατάσταση τα ΕΛΤΑ δεν μπορούν μέσα σε μία ημέρα να παραδίδουν φακέλους. Για τις αποστολές β’ προτεραιότητας εσωτερικού, το κόστος από 0,65 ευρώ θα εκτιναχθεί σε 0,90 λεπτά και τα συστημένα θα κοστίζουν 3,40 ευρώ από 2,55 ευρώ.

Το σκάνδαλο και οι μετακινήσεις

Ο υφυπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Γιώργος Γεωργαντάς αποκάλυψε πως ένα στέλεχος των ΕΛΤΑ, που τοποθετήθηκε από την προηγούμενη κυβέρνηση ως... υπεύθυνος για την καταπολέμηση του ξεπλύματος μαύρου χρήματος, καταχράστηκε 660.000 ευρώ. Ο συγκεκριμένος διευθυντής τοποθετήθηκε στα ΕΛΤΑ το 2018 και πλέον έχει τεθεί σε αργία. Ωστόσο, την περασμένη εβδομάδα υπήρχαν ακόμα δυο μεταθέσεις στα κεντρικά γραφεία της εταιρείας. Πρόσωπα που ήταν σε διευθυντικές θέσεις επί ΣΥΡΙΖΑ υποβιβάστηκαν σε διαφορετικές θέσεις.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 29 Φεβρουαρίου/1 Μαρτίου 2020

Με τη χορήγηση 15 εκατ. ευρώ από την κυβέρνηση, τα ΕΛΤΑ θα αποφύγουν την κατάρρευση για μερικούς μήνες ακόμα. Η συγκεκριμένη κίνηση θα δώσει την οικονομική ανάσα που χρειάζεται η εταιρεία, εξασφαλίζοντας τους μισθούς των εργαζομένων μέχρι και τον Μάιο, όπως λένε στελέχη των ΕΛΤΑ στη «ΜτΚ». Σε καμία περίπτωση όμως αυτή η χρηματοδότηση δεν θα βοηθήσει στη διάσωση που αναζητεί η εταιρεία τους τελευταίους μήνες.

Τα 15 εκατ. ευρώ θα δοθούν έκτακτα στα ΕΛΤΑ ως προκαταβολή της αποζημίωσης συνολικής ταχυδρομικής υπηρεσίας, που θα ελάμβαναν για όλο το 2020. Συνήθως τα χρήματα αυτά δίνονται στο τέλος του χρόνου, όμως αποφασίστηκε να δοθούν πρόωρα και αυτό δείχνει την κρισιμότητα της κατάστασης. Αν δεν υπήρχε αυτή η χρηματοδότηση, δεν θα ήταν δυνατή η καταβολή της μισθοδοσίας ούτε του Μαρτίου, σύμφωνα με τον υφυπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης Γιώργο Γεωργαντά.

Η διάταξη που προβλέπει χορήγηση των χρημάτων συμπεριλαμβάνεται στο νομοσχέδιο του υπουργείου Εσωτερικών για τη στρατηγική αναπτυξιακή προοπτική των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Την περασμένη εβδομάδα πέρασε από την επιτροπή δημόσιας τάξης, δικαιοσύνης, οικονομικών και άμεσα αναμένεται να περάσει από την ολομέλεια της Βουλής για ψήφιση.

Αναμονή για το σχέδιο διάσωσης

Ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκος Πιερρακάκης μίλησε πρώτη φορά για την κακή κατάσταση στα ΕΛΤΑ τον περασμένο Αύγουστο κατά τη διάρκεια κοινής συνεδρίασης των επιτροπών Μορφωτικών Υποθέσεων και Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας Τάξης και Δικαιοσύνης. Πρόβλεπε πως το τέλος του 2019 θα βρει την εταιρεία με μεγάλα ελλείμματα στα ταμεία και ληξιπρόθεσμες οφειλές, ενώ τόνιζε τη μείωση του τζίρου από 333 σε 253 εκατ. ευρώ. Πρόσφατα ο υφυπουργός Γεώργιος Γεωργαντάς είπε πως τα ΕΛΤΑ κοστίζουν κάθε μήνα επιπλέον 6 εκατ. στον ελληνικό λαό, ενώ τα χρέη φτάνουν τα 115 εκατ. ευρώ. Παρά τις δυσμενείς συνθήκες όμως, ακόμα δεν έχει οριστεί η ημερομηνία που θα ανακοινωθεί και θα αρχίσει να εφαρμόζεται το σχέδιο διάσωσης της εταιρείας.

Σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές από τα κεντρικά των ΕΛΤΑ στην Αθήνα, το σχέδιο διάσωσης είναι έτοιμο και η κυβέρνηση θα το ανακοίνωνε μέσα στον Φεβρουάριο. Μάλιστα, όπως αναφέρουν, ήταν σχεδιασμένο να το παρουσιάσει ο Κυριάκος Μητσοτάκης. Ωστόσο, οι συγκυρίες και η επικαιρότητα με τον κορονοϊό και τις εξελίξεις στο προσφυγικό δεν ευνόησαν το κλίμα για τέτοιου είδους εξαγγελίες.

Μέχρι νεωτέρας το σχέδιο παραμένει στα συρτάρια του υπουργείου Οικονομικών ενώ η διαβούλευση ανάμεσα σε εμπλεκόμενους φορείς και τη διοίκηση των ΕΛΤΑ συνεχίζεται. Το ποσό που χρειάζεται για τη διάσωση υπολογίζεται στα 350 - 400 εκατομμύρια ευρώ. Το υπέρογκο ποσό θα εκταμιευτεί από τα κρατικά ταμεία, εφόσον δώσει την έγκριση η Κομισιόν. Η συγκατάθεσή της είναι τόσο απαραίτητη, που ίσως να υπάρχουν τροποποιήσεις στο σχέδιο κατά τη διάρκεια των τελικών διαβουλεύσεων.

Όπως γνωρίζουμε μέχρι στιγμής, το σχέδιο σωτηρίας βασίζεται σε εξορθολογιστικές διαδικασίες που θα εξασφαλίσουν τη μακροημέρευση της εταιρείας. Πρώτο και κύριο αποτελεί η εθελούσια έξοδος περσοτέρων από 2.000 εργαζόμενους, που για να πραγματοποιηθεί απαιτείται η γενναία χρηματοδότηση. Επίσης, προβλέπει την αποπληρωμή των οφειλών προς τρίτους και την εξασφάλιση ενός κεφαλαίου που θα αποτρέψει τον κίνδυνο στάσης πληρωμών για 12 μήνες.

Αν και πλέον κανείς δεν γνωρίζει πότε θα ανακοινωθεί το σχέδιο διάσωσης, πολλοί βλέπουν ως τελική προθεσμία την ημερομηνία που θα λήξουν οι δίμηνες συμβάσεις των 520 ατόμων, που θα προσληφθούν μέσω ΑΣΕΠ. Οι συμβασιούχοι θα βοηθήσουν αρκετά στην ομαλή λειτουργία του δικτύου και όπως λένε οι εργαζόμενοι, όταν φύγουν και αυτοί, τα ΕΛΤΑ δεν θα μπορούν να ανταποκριθούν στις υπηρεσίες που προσφέρουν.

Πάγωσαν τα λουκέτα

Η πρώτη μεγάλη κρίση στα ΕΛΤΑ έγινε αισθητή σε όλη την κοινωνία με τα τέσσερα λουκέτα σε κεντρικά καταστήματα στη Θεσσαλονίκη. Όπως είχαμε γράψει και σε προηγούμενο ρεπορτάζ της «ΜτΚ», προβλέπονταν λουκέτα σε πολλά περισσότερα καταστήματα των ΕΛΤΑ, αλλά όλα πάγωσαν μετά τις έντονες αντιδράσεις.

Η κυβέρνηση έδωσε εντολή στη διοίκηση των ΕΛΤΑ για καθολική απαγόρευση αναστολής λειτουργίας σε άλλα καταστήματα. Μάλιστα, μαθαίνουμε ότι οι αντιδράσεις στις τοπικές κοινωνίες επηρέασαν και το σχέδιο διάσωσης της εταιρείας, που προέβλεπε αναστολή λειτουργίας σε 250 υποκαταστήματα. Η κυβέρνηση δίνει ιδιαίτερη βαρύτητα στη διατήρηση των καταστημάτων στην επαρχία, καθώς σε πολλές περιοχές τα ΕΛΤΑ έχουν και κοινωνικό ρόλο. Σε νησιά, χωριά και απομονωμένα μέρη είναι γνωστό πως τα ταχυδρομεία «φωτίζουν» για 192 χρόνια γειτονιές και ο ταχυδρόμος είναι αναγκαίο πρόσωπο για πολλούς κατοίκους. Για αυτόν το λόγο απομακρύνονται οι σκέψεις για διάσπαρτα λουκέτα και μελετάται η συγχώνευση σε περιπτώσεις όπου οι συνθήκες το επιτρέπουν.

Προς το χειρότερο οι υπηρεσίες

Τα παράπονα για τις υπηρεσίες που προσφέρουν πλέον τα ΕΛΤΑ πολλαπλασιάζονται συνεχώς, με τους πολίτες να γράφουν πολύ συχνά για την απογοήτευσή τους ακόμα και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Το δίκτυο κλονίστηκε σημαντικά από τη λήξη συμβάσεων 500 ταχυδρόμων στις αρχές Φλεβάρη, ενώ συνολικά τους τελευταίους μήνες σταμάτησαν 1.232 άτομα να εργάζονται στα ΕΛΤΑ.

Την ίδια ώρα, οι απεργίες διανομέων έχουν δυσχεράνει ακόμα περισσότερο τις μεταφορές, με τις καθυστερήσεις στις παραδόσεις να έχουν αυξηθεί. «Ζητούν να υπάρχει ένας ταχυδρόμος ανά δυο τμήματα. Για παράδειγμα, από την Καλαμαριά έως το Κορδελιό που δούλευαν 180 διανομείς έως τον Φλεβάρη, τώρα θέλουν να καλυφθεί αυτή η περιοχή με τους μισούς διανομείς. Αυτό προφανώς δεν γίνεται» τονίζει στη «ΜτΚ» ο πρόεδρος των διανομέων ΕΛΤΑ Θεσσαλονίκης Ιωάννης Βαβίτσας. Οι κινητοποιήσεις έχουν ανασταλεί στη Θεσσαλονίκη, ενώ οι εργαζόμενοι στην Αθήνα έχουν προχωρήσει σε διαβουλεύσεις με τη διοίκηση. «Είμαστε σε συζητήσεις με τη διοίκηση, ώστε να βρεθεί κοινός τόπος σε αυτήν τη δύσκολη κατάσταση» σημειώνει ο κ. Βαβίτσας.

Σε μια προσπάθεια αναβάθμισης των υπηρεσιών, από τις 3 Μαρτίου τα ΕΛΤΑ ανεβάζουν τιμές σε υπηρεσίες. Η αποστολή ενός φακέλου α’ προτεραιότητας βάρους έως 20 γραμμαρίων, από 0,72 ευρώ θα εκτοξευτεί στο 1,90 ευρώ. Πρόκειται για την υπηρεσία που ο παραλήπτης παραλάμβανε μέσα σε μία ημέρα το δέμα. Βέβαια, πολλοί λένε ότι με την υπάρχουσα κατάσταση τα ΕΛΤΑ δεν μπορούν μέσα σε μία ημέρα να παραδίδουν φακέλους. Για τις αποστολές β’ προτεραιότητας εσωτερικού, το κόστος από 0,65 ευρώ θα εκτιναχθεί σε 0,90 λεπτά και τα συστημένα θα κοστίζουν 3,40 ευρώ από 2,55 ευρώ.

Το σκάνδαλο και οι μετακινήσεις

Ο υφυπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Γιώργος Γεωργαντάς αποκάλυψε πως ένα στέλεχος των ΕΛΤΑ, που τοποθετήθηκε από την προηγούμενη κυβέρνηση ως... υπεύθυνος για την καταπολέμηση του ξεπλύματος μαύρου χρήματος, καταχράστηκε 660.000 ευρώ. Ο συγκεκριμένος διευθυντής τοποθετήθηκε στα ΕΛΤΑ το 2018 και πλέον έχει τεθεί σε αργία. Ωστόσο, την περασμένη εβδομάδα υπήρχαν ακόμα δυο μεταθέσεις στα κεντρικά γραφεία της εταιρείας. Πρόσωπα που ήταν σε διευθυντικές θέσεις επί ΣΥΡΙΖΑ υποβιβάστηκαν σε διαφορετικές θέσεις.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 29 Φεβρουαρίου/1 Μαρτίου 2020

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία