ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Οι μικρότητες του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου, η συσχέτιση Τσίπρα με Αγγελούδη και ο δρόμος Θεσσαλονίκης – Μουδανιών. Γράφει ο Σαλονικιός

Αυτήν την περίοδο εκκρεμούν στο ΣτΕ τρεις προσφυγές για ζητήματα που αφορούν τη Θεσσαλονίκη

 16/12/2023 08:00

Οι μικρότητες του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου, η συσχέτιση Τσίπρα με Αγγελούδη και ο δρόμος Θεσσαλονίκης – Μουδανιών. Γράφει ο  Σαλονικιός

O Σαλονικιός

Το Επαγγελματικό είναι το μεγαλύτερο Επιμελητήριο της Θεσσαλονίκης, με δεκάδες χιλιάδες μέλη, με μακρά διαδρομή και σημαντική συνεισφορά στα κοινά της πόλης. Γι' αυτό και αναγνωρίζεται απ' όλους ως ένας από τους σημαντικότερους φορείς της Θεσσαλονίκης, με ιδιαίτερο ειδικό βάρος. Φαίνεται όμως πως αυτό, κάποια στελέχη του δεν το αντιλαμβάνονται. Θεωρούν ότι το ΕΕΘ υπάρχει για να εξυπηρετεί τα στενά προσωπικά τους συμφέροντα, ασχέτως εάν αυτά συμβαδίζουν ή όχι με το συμφέρον της πόλης. Ενοχλούνται όταν η επιχειρούμενη από μέρους τους εργαλειοποίηση του ΕΕΘ συζητείται στη δημόσια σφαίρα με αποτέλεσμα να καταφεύγουν σε μικρότητες.

Στην τελευταία συνεδρίαση της Διοικητικής Επιτροπής του Επιμελητηρίου, συζητήθηκε μεταξύ άλλων και το θέμα της ανανέωσης των τριών συνδρομών της “Μακεδονίας”, συνολικής δαπάνης 300 ευρώ ετησίως. Η εισήγηση της Επιτροπής Οικονομικών ήταν ομόφωνη υπέρ της ανανέωσης των συνδρομών. Ωστόσο η Διοικητική Επιτροπή την απέρριψε, κατά πλειοψηφία. Την απόρριψή της πρότεινε ο γνωστός, ισόβιος συνδικαλιστής, για χάρη του οποίου ο Κωνσταντίνος Ζέρβας αφαίρεσε τα πασαλάκια που ήταν μπροστά από το μαγαζί του στην Ερμού, θέμα το οποίο είχε αναδείξει το makthes.gr. Ο εν λόγω, λοιπόν, πρότεινε να καταψηφιστεί η εισήγηση της Επιτροπής Οικονομικών με τον ισχυρισμό ότι “η Μακεδονία με πολεμά”!

Υπέρ της καταψήφισης τάχθηκε και ένα διοικητικό στέλεχος του Επιμελητηρίου επειδή η “Μακεδονία” και το makthes.gr ανέδειξαν το σοβαρό θέμα της επικινδυνότητας του κτιρίου στο οποίο στεγάζεται το Επιμελητήριο. Κατά την άποψή της θα έπρεπε δηλαδή τα Μέσα Ενημέρωσης, εν προκειμένω η “Μακεδονία”, να αποσιωπήσει το θέμα, με αντάλλαγμα τις συνδρομές. Εν τέλει, η... ποινή την οποία μας επέβαλε η Διοικητική Επιτροπή, μειοψηφούντων δύο συμβούλων, ήταν να κοπούν οι δύο από τις τρεις συνδρομές. Και κάπως έτσι το αποθεματικό των 10 εκατ. ευρώ του ΕΕΘ θα αυξηθεί κατά 200 ευρώ, όμως το κύρος, από τέτοιου είδους συμπεριφορές, απομειώνεται.

Αναβολή στο ΣτΕ

Με τη συχνότητα με την οποία κατατίθενται προσφυγές στο Συμβούλιο της Επικρατείας για έργα που αφορούν τη Θεσσαλονίκη ίσως θα ήταν φρόνιμο το ανώτατο δικαστήριο να δημιουργήσει ειδικό τμήμα το οποίο να ασχολείται αποκλειστικά με την περιοχή μας και μόνον. Αυτήν την περίοδο εκκρεμούν στο ΣτΕ τρεις προσφυγές για ζητήματα που αφορούν τη Θεσσαλονίκη. Η πρώτη αφορά αίτηση ακύρωσης της απόφασης του Δασαρχείου για υλοτόμηση δέντρων στο πλαίσιο της κατασκευής του FlyOver την οποία κατέθεσαν κάτοικοι της περιοχής των Κωνσταντινουπολιτών. Αυτή επρόκειτο να συζητηθεί στις 13 Δεκεμβρίου αλλά αναβλήθηκε.

Η δεύτερη αφορά προσφυγή του Φορέα Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων Κεντρικής Μακεδονίας με την οποία ζητείται να ακυρωθεί απόφαση της Ενιαίας Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Συμβάσεων που έκανε δεκτές προσφυγές που κατέθεσαν δύο κοινοπραξίες κατά της ανακήρυξης προσωρινού αναδόχου για την Μονάδα Επεξεργασίας Αποβλήτων Δυτικού Τομέα. Αυτή προσδιορίστηκε να συζητηθεί στις 23 Ιανουαρίου 2024.

Η τρίτη υπόθεση αφορά το έργο της λειτουργικής αναβάθμισης του αυτοκινητόδρομου Θεσσαλονίκης-Νέων Μουδανιών, στο τμήμα του από τον ανισόπεδο κόμβο Κ12, στην περιοχή του νοσοκομείου Αγίου Παύλου έως την αερογέφυρα της Θέρμης. Αυτή τη φορά η προσφυγή δεν κατατέθηκε από πολίτες ή συλλογικότητες. Στο ΣτΕ προσέφυγαν εταιρείες οι οποίες συμμετείχαν στον διαγωνισμό επιλογής αναδόχου, ζητώντας να ακυρωθεί το αποτέλεσμα της διαγωνιστικής διαδικασίας. Η εκδίκαση της προσφυγής είχε προσδιοριστεί για τις 20 Νοεμβρίου, αλλά κι αυτή πήρε αναβολή, επίσης για τις 23 Ιανουαρίου 2024. Η αναβολή προκαλεί πλέον ασφυκτικές πιέσεις όσον αφορά το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης του έργου. “Ε, σιγά, και τι έγινε;”, θα πείτε, τόσα έργα καθυστερούν. Το θέμα, όμως με το συγκεκριμένο είναι ότι χρηματοδοτείται κατά 30 εκατ. από το Ταμείο Ανάκαμψης και άλλα 7 εκατ. βάζει η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας.

Προϋπόθεση για να εκταμιευθούν τα χρήματα από το Ταμείο Ανάκαμψης είναι το έργο να έχει συμβασιοποιηθεί το αργότερο ως το τέλος του 2024 και να έχει ολοκληρωθεί έως τον Αύγουστο του 2026. Το έργο έχει χρόνο ολοκλήρωσης είκοσι μήνες. Συνεπώς, θα πρέπει το αργότερο ως το καλοκαίρι να έχουν ξεκινήσει οι εργασίες, διαφορετικά μπορεί να υπάρξουν δυσάρεστες εξελίξεις. Η εμπλοκή του ΣτΕ προέκυψε εξ αιτίας προσφυγών που κατατέθηκαν από ανταγωνιστικές εταιρείες. Συγκεκριμένα, η δημοπράτηση του έργου έγινε τον περασμένο Φεβρουάριο. Στο διαγωνισμό προσήλθαν και κατέθεσαν προσφορές τρεις εταιρείες οι ΠΕΤΡΗΣ ΑΤΕ που ήταν και ο μειοδότης οι ΕΚΤΕΡ και η ΤΕΝΑ. Ωστόσο ο δεύτερος μειοδότης, η ΕΚΤΕΡ στράφηκε εναντίον του πρώτου, καταθέτοντας προσφυγή στο ΣτΕ και με τον ίδιο τρόπο ανταπάντησε και η ΠΕΤΡΗΣ ΑΤΕ.

Τα προνόμια

Κατά την ανάγνωση των προγραμματικών δηλώσεων της πρώτης κυβέρνησής του, τον Φεβρουάριο του 2015, ο Αλέξης Τσίπρας είχε πει πως θα εισηγηθεί στην πρόεδρο της Βουλής Ζωή Κωνσταντοπούλου την επανεξέταση και κατάργηση πολλών προνομίων των βουλευτών, ανάμεσά τους και την παροχή βουλευτικού αυτοκινήτου. Όπως είχε πει χαρακτηριστικά ο τότε πρωθυπουργός, οι βουλευτές έχουν την οικονομική δυνατότητα να χρησιμοποιούν τα δικά τους οχήματα. Το τι συνέβη στη συνέχεια είναι γνωστό. Η βούληση του Τσίπρα αγνοήθηκε επιδεικτικά από το σύνολο των βουλευτών, συμπεριλαμβανομένων και αυτών του κόμματός του.

Τα θυμήθηκα όλα αυτά με αφορμή το μήνυμα που απέστειλε προς τα στελέχη της διοίκησής του ο νεοεκλεγείς δήμαρχος Στέλιος Αγγελούδης σχετικά με τη χρήση υπηρεσιακών αυτοκινήτων. Ο Αγγελούδης διαμήνυσε προς όσους θα έχουν αξιώματα από 1ης Ιανουαρίου που αναλαμβάνει, δηλαδή προς τους αντιδημάρχους και τον πρόεδρο του δημοτικού συμβουλίου, ότι η χρήση των υπηρεσιακών οχημάτων θα πρέπει να γίνεται με φειδώ και μόνο για δουλειές του δήμου. Επίσης, τα αυτοκίνητα θα τα οδηγούν οι ίδιοι και όχι οδηγοί-υπάλληλοι του δήμου. Ο Στέλιος πήρε αυτήν την απόφαση καθώς έγινε κι αυτός κοινωνός της δυσαρέσκειας που προκαλούσαν στελέχη της απερχόμενης διοίκησης τα οποία συμπεριφέρονταν σαν υπουργοί. Δεν τους έφτανε το υπηρεσιακό αυτοκίνητο, ήθελαν και τον οδηγό τους ενώ κάποιοι απολάμβαναν επιδεικτικά και το πούρο τους. Κρατώ λοιπόν την “εντολή” του νεοεκλεγέντος δημάρχου και είμαι περίεργος να δω εάν θα υλοποιηθεί ή εάν θα έχει κι αυτή, την ίδια τύχη που είχε και η παραίνεση του Τσίπρα προς τους βουλευτές του.

Το Επαγγελματικό είναι το μεγαλύτερο Επιμελητήριο της Θεσσαλονίκης, με δεκάδες χιλιάδες μέλη, με μακρά διαδρομή και σημαντική συνεισφορά στα κοινά της πόλης. Γι' αυτό και αναγνωρίζεται απ' όλους ως ένας από τους σημαντικότερους φορείς της Θεσσαλονίκης, με ιδιαίτερο ειδικό βάρος. Φαίνεται όμως πως αυτό, κάποια στελέχη του δεν το αντιλαμβάνονται. Θεωρούν ότι το ΕΕΘ υπάρχει για να εξυπηρετεί τα στενά προσωπικά τους συμφέροντα, ασχέτως εάν αυτά συμβαδίζουν ή όχι με το συμφέρον της πόλης. Ενοχλούνται όταν η επιχειρούμενη από μέρους τους εργαλειοποίηση του ΕΕΘ συζητείται στη δημόσια σφαίρα με αποτέλεσμα να καταφεύγουν σε μικρότητες.

Στην τελευταία συνεδρίαση της Διοικητικής Επιτροπής του Επιμελητηρίου, συζητήθηκε μεταξύ άλλων και το θέμα της ανανέωσης των τριών συνδρομών της “Μακεδονίας”, συνολικής δαπάνης 300 ευρώ ετησίως. Η εισήγηση της Επιτροπής Οικονομικών ήταν ομόφωνη υπέρ της ανανέωσης των συνδρομών. Ωστόσο η Διοικητική Επιτροπή την απέρριψε, κατά πλειοψηφία. Την απόρριψή της πρότεινε ο γνωστός, ισόβιος συνδικαλιστής, για χάρη του οποίου ο Κωνσταντίνος Ζέρβας αφαίρεσε τα πασαλάκια που ήταν μπροστά από το μαγαζί του στην Ερμού, θέμα το οποίο είχε αναδείξει το makthes.gr. Ο εν λόγω, λοιπόν, πρότεινε να καταψηφιστεί η εισήγηση της Επιτροπής Οικονομικών με τον ισχυρισμό ότι “η Μακεδονία με πολεμά”!

Υπέρ της καταψήφισης τάχθηκε και ένα διοικητικό στέλεχος του Επιμελητηρίου επειδή η “Μακεδονία” και το makthes.gr ανέδειξαν το σοβαρό θέμα της επικινδυνότητας του κτιρίου στο οποίο στεγάζεται το Επιμελητήριο. Κατά την άποψή της θα έπρεπε δηλαδή τα Μέσα Ενημέρωσης, εν προκειμένω η “Μακεδονία”, να αποσιωπήσει το θέμα, με αντάλλαγμα τις συνδρομές. Εν τέλει, η... ποινή την οποία μας επέβαλε η Διοικητική Επιτροπή, μειοψηφούντων δύο συμβούλων, ήταν να κοπούν οι δύο από τις τρεις συνδρομές. Και κάπως έτσι το αποθεματικό των 10 εκατ. ευρώ του ΕΕΘ θα αυξηθεί κατά 200 ευρώ, όμως το κύρος, από τέτοιου είδους συμπεριφορές, απομειώνεται.

Αναβολή στο ΣτΕ

Με τη συχνότητα με την οποία κατατίθενται προσφυγές στο Συμβούλιο της Επικρατείας για έργα που αφορούν τη Θεσσαλονίκη ίσως θα ήταν φρόνιμο το ανώτατο δικαστήριο να δημιουργήσει ειδικό τμήμα το οποίο να ασχολείται αποκλειστικά με την περιοχή μας και μόνον. Αυτήν την περίοδο εκκρεμούν στο ΣτΕ τρεις προσφυγές για ζητήματα που αφορούν τη Θεσσαλονίκη. Η πρώτη αφορά αίτηση ακύρωσης της απόφασης του Δασαρχείου για υλοτόμηση δέντρων στο πλαίσιο της κατασκευής του FlyOver την οποία κατέθεσαν κάτοικοι της περιοχής των Κωνσταντινουπολιτών. Αυτή επρόκειτο να συζητηθεί στις 13 Δεκεμβρίου αλλά αναβλήθηκε.

Η δεύτερη αφορά προσφυγή του Φορέα Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων Κεντρικής Μακεδονίας με την οποία ζητείται να ακυρωθεί απόφαση της Ενιαίας Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Συμβάσεων που έκανε δεκτές προσφυγές που κατέθεσαν δύο κοινοπραξίες κατά της ανακήρυξης προσωρινού αναδόχου για την Μονάδα Επεξεργασίας Αποβλήτων Δυτικού Τομέα. Αυτή προσδιορίστηκε να συζητηθεί στις 23 Ιανουαρίου 2024.

Η τρίτη υπόθεση αφορά το έργο της λειτουργικής αναβάθμισης του αυτοκινητόδρομου Θεσσαλονίκης-Νέων Μουδανιών, στο τμήμα του από τον ανισόπεδο κόμβο Κ12, στην περιοχή του νοσοκομείου Αγίου Παύλου έως την αερογέφυρα της Θέρμης. Αυτή τη φορά η προσφυγή δεν κατατέθηκε από πολίτες ή συλλογικότητες. Στο ΣτΕ προσέφυγαν εταιρείες οι οποίες συμμετείχαν στον διαγωνισμό επιλογής αναδόχου, ζητώντας να ακυρωθεί το αποτέλεσμα της διαγωνιστικής διαδικασίας. Η εκδίκαση της προσφυγής είχε προσδιοριστεί για τις 20 Νοεμβρίου, αλλά κι αυτή πήρε αναβολή, επίσης για τις 23 Ιανουαρίου 2024. Η αναβολή προκαλεί πλέον ασφυκτικές πιέσεις όσον αφορά το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης του έργου. “Ε, σιγά, και τι έγινε;”, θα πείτε, τόσα έργα καθυστερούν. Το θέμα, όμως με το συγκεκριμένο είναι ότι χρηματοδοτείται κατά 30 εκατ. από το Ταμείο Ανάκαμψης και άλλα 7 εκατ. βάζει η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας.

Προϋπόθεση για να εκταμιευθούν τα χρήματα από το Ταμείο Ανάκαμψης είναι το έργο να έχει συμβασιοποιηθεί το αργότερο ως το τέλος του 2024 και να έχει ολοκληρωθεί έως τον Αύγουστο του 2026. Το έργο έχει χρόνο ολοκλήρωσης είκοσι μήνες. Συνεπώς, θα πρέπει το αργότερο ως το καλοκαίρι να έχουν ξεκινήσει οι εργασίες, διαφορετικά μπορεί να υπάρξουν δυσάρεστες εξελίξεις. Η εμπλοκή του ΣτΕ προέκυψε εξ αιτίας προσφυγών που κατατέθηκαν από ανταγωνιστικές εταιρείες. Συγκεκριμένα, η δημοπράτηση του έργου έγινε τον περασμένο Φεβρουάριο. Στο διαγωνισμό προσήλθαν και κατέθεσαν προσφορές τρεις εταιρείες οι ΠΕΤΡΗΣ ΑΤΕ που ήταν και ο μειοδότης οι ΕΚΤΕΡ και η ΤΕΝΑ. Ωστόσο ο δεύτερος μειοδότης, η ΕΚΤΕΡ στράφηκε εναντίον του πρώτου, καταθέτοντας προσφυγή στο ΣτΕ και με τον ίδιο τρόπο ανταπάντησε και η ΠΕΤΡΗΣ ΑΤΕ.

Τα προνόμια

Κατά την ανάγνωση των προγραμματικών δηλώσεων της πρώτης κυβέρνησής του, τον Φεβρουάριο του 2015, ο Αλέξης Τσίπρας είχε πει πως θα εισηγηθεί στην πρόεδρο της Βουλής Ζωή Κωνσταντοπούλου την επανεξέταση και κατάργηση πολλών προνομίων των βουλευτών, ανάμεσά τους και την παροχή βουλευτικού αυτοκινήτου. Όπως είχε πει χαρακτηριστικά ο τότε πρωθυπουργός, οι βουλευτές έχουν την οικονομική δυνατότητα να χρησιμοποιούν τα δικά τους οχήματα. Το τι συνέβη στη συνέχεια είναι γνωστό. Η βούληση του Τσίπρα αγνοήθηκε επιδεικτικά από το σύνολο των βουλευτών, συμπεριλαμβανομένων και αυτών του κόμματός του.

Τα θυμήθηκα όλα αυτά με αφορμή το μήνυμα που απέστειλε προς τα στελέχη της διοίκησής του ο νεοεκλεγείς δήμαρχος Στέλιος Αγγελούδης σχετικά με τη χρήση υπηρεσιακών αυτοκινήτων. Ο Αγγελούδης διαμήνυσε προς όσους θα έχουν αξιώματα από 1ης Ιανουαρίου που αναλαμβάνει, δηλαδή προς τους αντιδημάρχους και τον πρόεδρο του δημοτικού συμβουλίου, ότι η χρήση των υπηρεσιακών οχημάτων θα πρέπει να γίνεται με φειδώ και μόνο για δουλειές του δήμου. Επίσης, τα αυτοκίνητα θα τα οδηγούν οι ίδιοι και όχι οδηγοί-υπάλληλοι του δήμου. Ο Στέλιος πήρε αυτήν την απόφαση καθώς έγινε κι αυτός κοινωνός της δυσαρέσκειας που προκαλούσαν στελέχη της απερχόμενης διοίκησης τα οποία συμπεριφέρονταν σαν υπουργοί. Δεν τους έφτανε το υπηρεσιακό αυτοκίνητο, ήθελαν και τον οδηγό τους ενώ κάποιοι απολάμβαναν επιδεικτικά και το πούρο τους. Κρατώ λοιπόν την “εντολή” του νεοεκλεγέντος δημάρχου και είμαι περίεργος να δω εάν θα υλοποιηθεί ή εάν θα έχει κι αυτή, την ίδια τύχη που είχε και η παραίνεση του Τσίπρα προς τους βουλευτές του.

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία