ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Οι λαθροχειρίες στην ΠΕΔ Κ. Μακεδονίας, η νέα παράταση στα ΚΤΕΛ και ο αντιδήμαρχος με τους τρεις οδηγούς. Γράφει ο Σαλονικιός

Σε ό,τι αφορά τους δημάρχους, ως το τέλος Ιανουαρίου τα δημοτικά συμβούλια καλούνται να εκλέξουν τους εκπροσώπους τους στις γενικές συνελεύσεις των Περιφερειακών Ενώσεων Δήμων

 21/01/2024 08:00

Οι λαθροχειρίες στην ΠΕΔ Κ. Μακεδονίας, η νέα παράταση στα ΚΤΕΛ και ο αντιδήμαρχος με τους τρεις οδηγούς. Γράφει ο Σαλονικιός

O Σαλονικιός

Σε περίοδο έντονων ζυμώσεων βρίσκεται αυτήν την εποχή η αυτοδιοίκηση καθώς μέσα στον Φεβρουάριο πρόκειται να γίνουν οι εκλογές για την ανάδειξη των νέων συλλογικών οργάνων των δημάρχων και των περιφερειαρχών. Ειδικότερα, σε ό,τι αφορά τους δημάρχους, ως το τέλος Ιανουαρίου τα δημοτικά συμβούλια καλούνται να εκλέξουν τους εκπροσώπους τους στις γενικές συνελεύσεις των Περιφερειακών Ενώσεων Δήμων (ΠΕΔ) οι οποίες θα συνέλθουν στα μέσα Φεβρουαρίου για να εκλέξουν τις διοικήσεις τους καθώς και τους αντιπροσώπους στη γενική συνέλευση της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας που θα γίνει στο τέλος του ίδιου μήνα.

Όπως προέκυψε από τις δημοτικές εκλογές του περασμένου Οκτωβρίου οι προσκείμενες στη Νέα Δημοκρατία παρατάξεις φαίνεται να έχουν τον πρώτο λόγο, όμως και η αντιπολίτευση προσέρχεται με περισσότερες δυνάμεις σε σχέση με το 2020. 

Για παράδειγμα στην ΠΕΔ Κεντρικής Μακεδονίας η ΝΔ έχασε κάποιους μεγάλους δήμους (Θεσσαλονίκη, Καλαμαριά, Κατερίνη, Σέρρες κ.λπ.) κι αυτό θα επηρεάσει τους συσχετισμούς στη γενική συνέλευση παρότι η “γαλάζια” παράταξη υπό τον Ιγνάτιο Καϊτεζίδη έχει και πάλι τον πρώτο λόγο. Όμως αυτή τη φορά δεν αναμένεται να κάνει περίπατο.

Έχοντας αυτό προφανώς υπόψη η κυβέρνηση επιχείρησε μερική αλλοίωση του Σώματος της γενικής συνέλευσης προσθέτοντας σε αυτήν επιπλέον 14 μέλη, ανεβάζοντας το σύνολο στα 214, από 200 που ήταν έως τώρα. Σύμφωνα με το Προεδρικό Διάταγμα πρόκειται για εξ οφίτσιο μέλη, τα οποία συμμετέχουν στο απερχόμενο εποπτικό συμβούλιο της ΠΕΔ ή στο απερχόμενο δ.σ. της ΚΕΔΕ. 

Δηλαδή καλούνται οι απερχόμενοι να εκλέξουν τους επόμενους. Συμπτωματικά η συντριπτική πλειονότητα εξ αυτών πρόσκεινται στο κυβερνών κόμμα. Ανάμεσά τους είναι οι πρώην δήμαρχοι Δεμουρτζίδης και Μανδαλιανός από τη Θεσσαλονίκη και οι Μουράτογλου από Έδεσσα, Χρυσάφης από Σέρρες, Κουκοδήμος από Κατερίνη κ.ά. 

Μαθαίνω ότι οι της αντιπολίτευσης είναι ιδιαίτερα ενοχλημένοι γι' αυτήν τη μεθόδευση και σκέφτονται ακόμη και την προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας ζητώντας την ακύρωση του ΠΔ.

Για άλλες 20 μέρες

Την περασμένη Τρίτη συζητήθηκε στο Ελεγκτικό Συνέδριο η αίτηση ανάκλησης προηγούμενης απόφασης του δικαστηρίου με την οποία είχε απορριφθεί το προσχέδιο σύμβασης για τη συνέχιση της εκχώρησης του συγκοινωνιακού έργου περίπου 45 λεωφορειακών γραμμών του ΟΑΣΘ στα ΚΤΕΛ. 

Η σύμβαση έχει λήξει ως γνωστόν στο τέλος του 2023 και η νέα προέβλεπε συνέχισή της ως τον Οκτώβριο του 2024. Την αίτηση ανάκλησης κατέθεσε ο ΟΣΕΘ ενώ παρεμβάσεις υπέρ της αίτησης έκαναν ο ΟΑΣΘ αλλά και το υπουργείο Μεταφορών. 

Τα επιχειρήματα που επικαλούνται είναι ότι αυτή θα είναι η τελευταία παράταση καθώς προετοιμάζεται ο διεθνής διαγωνισμός για την δεκαετή ανάθεση αυτών των λεωφορειακών γραμμών ο οποίος, βεβαίως, θα έπρεπε να έχει γίνει εδώ και καιρό.

Επίσης γίνεται επίκληση της λειτουργίας του μετρό από τον προσεχή Νοέμβριο και φυσικά των έκτακτων κυκλοφοριακών συνθηκών που επικρατούν στη Θεσσαλονίκη λόγω FlyOver. Η απόφαση αναμένεται μέσα στις επόμενες ημέρες. 

Στο μεταξύ, προχθές Παρασκευή ΟΣΕΘ και ΚΤΕΛ προχώρησαν στην υπογραφή ακόμη μίας ολιγοήμερης παράτασης, έως την έκδοση της απόφασης του Ελεγκτικού καθώς η προηγούμενη ολιγοήμερη έληξε χθες Σάββατο. Και η νέα είναι διάρκειας είκοσι ημερών, έως τις 10 Φεβρουαρίου.

Ποιος το κατήργησε;

Μιας και ο λόγος περί FlyOver μου ήρθε στο νου η αιχμή που άφησε την περασμένη Δευτέρα ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας κατά των τοπικών αρχών της Θεσσαλονίκης όταν διερωτήθηκε για ποιο λόγο δεν εφαρμόζουν τα μέτρα τα οποία αποφάσισε το συντονιστικό όργανο που είχε συγκροτηθεί για την αντιμετώπιση των κυκλοφοριακών επιπτώσεων στο πολεοδομικό συγκρότημα εξ αιτίας των έργων. 

Ο υπουργός υπαινίχθηκε αδράνεια όσον αφορά τη νυχτερινή αποκομιδή των απορριμμάτων και την επίσης νυχτερινή τροφοδοσία της αγοράς, παρεμβάσεις οι οποίες θα μετρίαζαν την κυκλοφοριακή συμφόρηση στη διάρκεια της ημέρας.

Οι υπαινιγμοί αφορούσαν κυρίως τον δήμο Θεσσαλονίκης καθώς στις δικές του αρμοδιότητες είναι και τα δύο αυτά θέματα εξ ου και ο δήμαρχος έσπευσε να σηκώσει το γάντι. Ο Στέλιος Αγγελούδης είπε πως ευχαρίστως να καθιερώσει νυχτερινή αποκομιδή εάν προηγουμένως φροντίσει η κυβέρνηση να καλύψει το σημαντικό επιπλέον μισθολογικό κόστος. 

Όμως, πέραν αυτών, ο υπουργός ξέρει πολύ καλά ότι η προετοιμασία της πόλης για όσα θα συνέβαιναν μετά την έναρξη των εργασιών στην περιφερειακή οδό, ήταν ελλιπέστατη. Το περίφημο συντονιστικό συγκροτήθηκε άρον άρον, λίγες μόλις εβδομάδες πριν από την έναρξη των εργασιών, υπό την εποπτεία του υφυπουργού Μακεδονίας Θράκης Στάθη Κωνσταντινίδη και με μια σύνθεση η οποία ήταν αδύνατον να παράξει προτάσεις, πολύ δεν περισσότερο να τις υλοποιήσει. 

Άλλωστε γι' αυτό αυτοκαταργήθηκε στο τέλος Νοεμβρίου και έκτοτε ουδείς ασχολείται με όσα συμβαίνουν στο πολεοδομικό συγκρότημα. 

Όπως, μάλιστα, πληροφορούμαι, η αυτοκατάργηση ήρθε έπειτα από παρέμβαση του υφυπουργού Υποδομών Νίκου Ταχιάου ο οποίος μέσω τηλεδιάσκεψης, εκεί στο τέλος Νοεμβρίου, διερωτήθηκε ούτε λίγο ούτε πολύ, τι νόημα είχε αυτό το συντονιστικό. Μεταξύ μας, δεν είχε άδικο, όμως η κατάργησή του θα έπρεπε να συνοδευτεί από τη συγκρότηση ενός μητροπολιτικού φορέα ικανού να σχεδιάσει και να υλοποιήσει. Τώρα η πόλη βαδίζει στα τυφλά.

Του αρέσει η αντιπολίτευση

Η εικόνα που είχαν σχηματίσει οι Θεσσαλονικείς για τον τέως δήμαρχο βασιζόταν κυρίως στις κακές επιδόσεις του στα λεγόμενα θέμα της καθημερινότητας με αιχμή φυσικά την καθαριότητα. Μέσα στην εβδομάδα μάθαμε και για τα σπουδαία κατορθώματά του στον τομέα των Οικονομικών. 

Σύμφωνα με τα στοιχεία τα οποία παρουσίασε την Πέμπτη ο Αγγελούδης το οικονομικό άνοιγμα του δήμου όσον αφορά τα ανταποδοτικά ανέρχεται σε 20 εκατ. ευρώ. Αν υπολογίσει κανείς ότι ο Κωνσταντίνος Ζέρβας είχε παραλάβει μαξιλαράκι περίπου 18 εκατ. από τον Γιάννη Μπουτάρη, μιλάμε για ένα πραγματικό κατόρθωμα. Γιατί μόνο σαν κατόρθωμα λογίζεται όταν μία διοίκηση έχει καταφέρει να βάζει το δήμο μέσα περί τα 10 εκατ. το χρόνο!

Όλο αυτό δημιουργήθηκε από την κακή διαχείριση και από την απερίσκεπτη απόφαση του Ζέρβα να προχωρήσει σε μείωση των δημοτικών τελών περίπου κατά 28% στη διάρκεια της θητείας του. Τώρα, η δικαιολογία του ότι το έκανε προκειμένου να ελαφρύνει τα νοικοκυριά σε περίοδο οικονομικής κρίσης δεν μπορεί να σταθεί ούτε σαν ανέκδοτο. 

Πάντως, κάνει εντύπωση η συνέπεια που επιδεικνύει όσον αφορά τα αντιπολιτευτικά του καθήκοντα καθώς σε λίγες μόλις ημέρες εξέδωσε δύο ανακοινώσεις για να απαντήσει σε όσα του καταλογίζει η νέα διοίκηση. Λογικό εκ μέρους του, αλλά και τι κρίμα που δεν επέδειξε τα ίδια αντανακλαστικά και ως δήμαρχος.

Ο... large αντιδήμαρχος

Μένω στο δήμο για να σας πως ότι προχθές Παρασκευή διάβηκε το κατώφλι του δημαρχείου ένας τέως αντιδήμαρχος. Αφορμή ήταν η συμμετοχή του σε σύσκεψη την οποία συγκάλεσε ο Αγγελούδης για το ζήτημα της καταπάτησης των κοινόχρηστων χώρων από ορισμένες επιχειρήσεις στον τομέα της εστίασης και όχι μόνον. 

Ο τέως προσήλθε ως εκπρόσωπος ενός συγκεκριμένου επιχειρηματικού κλάδου απ' αυτούς οι οποίοι βρίσκονται σε παρακμή τα τελευταία χρόνια. Προσήλθε, δε, στο δημαρχείο με το προσωπικό του αυτοκίνητο. 

Το αναφέρω αυτό διότι πρόκειται για τον αντιδήμαρχο ο οποίος, σύμφωνα με όσα ειπώθηκαν στη συνέντευξη της Πέμπτης που έδωσε η διοίκηση του δήμου, κυκλοφορούσε πάντοτε με υπηρεσιακό αυτοκίνητο, αλλά και με τρεις οδηγούς προκειμένου να έχει εικοσιτετράωρη εξυπηρέτηση. Περασμένα μεγαλεία.

Σε περίοδο έντονων ζυμώσεων βρίσκεται αυτήν την εποχή η αυτοδιοίκηση καθώς μέσα στον Φεβρουάριο πρόκειται να γίνουν οι εκλογές για την ανάδειξη των νέων συλλογικών οργάνων των δημάρχων και των περιφερειαρχών. Ειδικότερα, σε ό,τι αφορά τους δημάρχους, ως το τέλος Ιανουαρίου τα δημοτικά συμβούλια καλούνται να εκλέξουν τους εκπροσώπους τους στις γενικές συνελεύσεις των Περιφερειακών Ενώσεων Δήμων (ΠΕΔ) οι οποίες θα συνέλθουν στα μέσα Φεβρουαρίου για να εκλέξουν τις διοικήσεις τους καθώς και τους αντιπροσώπους στη γενική συνέλευση της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας που θα γίνει στο τέλος του ίδιου μήνα.

Όπως προέκυψε από τις δημοτικές εκλογές του περασμένου Οκτωβρίου οι προσκείμενες στη Νέα Δημοκρατία παρατάξεις φαίνεται να έχουν τον πρώτο λόγο, όμως και η αντιπολίτευση προσέρχεται με περισσότερες δυνάμεις σε σχέση με το 2020. 

Για παράδειγμα στην ΠΕΔ Κεντρικής Μακεδονίας η ΝΔ έχασε κάποιους μεγάλους δήμους (Θεσσαλονίκη, Καλαμαριά, Κατερίνη, Σέρρες κ.λπ.) κι αυτό θα επηρεάσει τους συσχετισμούς στη γενική συνέλευση παρότι η “γαλάζια” παράταξη υπό τον Ιγνάτιο Καϊτεζίδη έχει και πάλι τον πρώτο λόγο. Όμως αυτή τη φορά δεν αναμένεται να κάνει περίπατο.

Έχοντας αυτό προφανώς υπόψη η κυβέρνηση επιχείρησε μερική αλλοίωση του Σώματος της γενικής συνέλευσης προσθέτοντας σε αυτήν επιπλέον 14 μέλη, ανεβάζοντας το σύνολο στα 214, από 200 που ήταν έως τώρα. Σύμφωνα με το Προεδρικό Διάταγμα πρόκειται για εξ οφίτσιο μέλη, τα οποία συμμετέχουν στο απερχόμενο εποπτικό συμβούλιο της ΠΕΔ ή στο απερχόμενο δ.σ. της ΚΕΔΕ. 

Δηλαδή καλούνται οι απερχόμενοι να εκλέξουν τους επόμενους. Συμπτωματικά η συντριπτική πλειονότητα εξ αυτών πρόσκεινται στο κυβερνών κόμμα. Ανάμεσά τους είναι οι πρώην δήμαρχοι Δεμουρτζίδης και Μανδαλιανός από τη Θεσσαλονίκη και οι Μουράτογλου από Έδεσσα, Χρυσάφης από Σέρρες, Κουκοδήμος από Κατερίνη κ.ά. 

Μαθαίνω ότι οι της αντιπολίτευσης είναι ιδιαίτερα ενοχλημένοι γι' αυτήν τη μεθόδευση και σκέφτονται ακόμη και την προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας ζητώντας την ακύρωση του ΠΔ.

Για άλλες 20 μέρες

Την περασμένη Τρίτη συζητήθηκε στο Ελεγκτικό Συνέδριο η αίτηση ανάκλησης προηγούμενης απόφασης του δικαστηρίου με την οποία είχε απορριφθεί το προσχέδιο σύμβασης για τη συνέχιση της εκχώρησης του συγκοινωνιακού έργου περίπου 45 λεωφορειακών γραμμών του ΟΑΣΘ στα ΚΤΕΛ. 

Η σύμβαση έχει λήξει ως γνωστόν στο τέλος του 2023 και η νέα προέβλεπε συνέχισή της ως τον Οκτώβριο του 2024. Την αίτηση ανάκλησης κατέθεσε ο ΟΣΕΘ ενώ παρεμβάσεις υπέρ της αίτησης έκαναν ο ΟΑΣΘ αλλά και το υπουργείο Μεταφορών. 

Τα επιχειρήματα που επικαλούνται είναι ότι αυτή θα είναι η τελευταία παράταση καθώς προετοιμάζεται ο διεθνής διαγωνισμός για την δεκαετή ανάθεση αυτών των λεωφορειακών γραμμών ο οποίος, βεβαίως, θα έπρεπε να έχει γίνει εδώ και καιρό.

Επίσης γίνεται επίκληση της λειτουργίας του μετρό από τον προσεχή Νοέμβριο και φυσικά των έκτακτων κυκλοφοριακών συνθηκών που επικρατούν στη Θεσσαλονίκη λόγω FlyOver. Η απόφαση αναμένεται μέσα στις επόμενες ημέρες. 

Στο μεταξύ, προχθές Παρασκευή ΟΣΕΘ και ΚΤΕΛ προχώρησαν στην υπογραφή ακόμη μίας ολιγοήμερης παράτασης, έως την έκδοση της απόφασης του Ελεγκτικού καθώς η προηγούμενη ολιγοήμερη έληξε χθες Σάββατο. Και η νέα είναι διάρκειας είκοσι ημερών, έως τις 10 Φεβρουαρίου.

Ποιος το κατήργησε;

Μιας και ο λόγος περί FlyOver μου ήρθε στο νου η αιχμή που άφησε την περασμένη Δευτέρα ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας κατά των τοπικών αρχών της Θεσσαλονίκης όταν διερωτήθηκε για ποιο λόγο δεν εφαρμόζουν τα μέτρα τα οποία αποφάσισε το συντονιστικό όργανο που είχε συγκροτηθεί για την αντιμετώπιση των κυκλοφοριακών επιπτώσεων στο πολεοδομικό συγκρότημα εξ αιτίας των έργων. 

Ο υπουργός υπαινίχθηκε αδράνεια όσον αφορά τη νυχτερινή αποκομιδή των απορριμμάτων και την επίσης νυχτερινή τροφοδοσία της αγοράς, παρεμβάσεις οι οποίες θα μετρίαζαν την κυκλοφοριακή συμφόρηση στη διάρκεια της ημέρας.

Οι υπαινιγμοί αφορούσαν κυρίως τον δήμο Θεσσαλονίκης καθώς στις δικές του αρμοδιότητες είναι και τα δύο αυτά θέματα εξ ου και ο δήμαρχος έσπευσε να σηκώσει το γάντι. Ο Στέλιος Αγγελούδης είπε πως ευχαρίστως να καθιερώσει νυχτερινή αποκομιδή εάν προηγουμένως φροντίσει η κυβέρνηση να καλύψει το σημαντικό επιπλέον μισθολογικό κόστος. 

Όμως, πέραν αυτών, ο υπουργός ξέρει πολύ καλά ότι η προετοιμασία της πόλης για όσα θα συνέβαιναν μετά την έναρξη των εργασιών στην περιφερειακή οδό, ήταν ελλιπέστατη. Το περίφημο συντονιστικό συγκροτήθηκε άρον άρον, λίγες μόλις εβδομάδες πριν από την έναρξη των εργασιών, υπό την εποπτεία του υφυπουργού Μακεδονίας Θράκης Στάθη Κωνσταντινίδη και με μια σύνθεση η οποία ήταν αδύνατον να παράξει προτάσεις, πολύ δεν περισσότερο να τις υλοποιήσει. 

Άλλωστε γι' αυτό αυτοκαταργήθηκε στο τέλος Νοεμβρίου και έκτοτε ουδείς ασχολείται με όσα συμβαίνουν στο πολεοδομικό συγκρότημα. 

Όπως, μάλιστα, πληροφορούμαι, η αυτοκατάργηση ήρθε έπειτα από παρέμβαση του υφυπουργού Υποδομών Νίκου Ταχιάου ο οποίος μέσω τηλεδιάσκεψης, εκεί στο τέλος Νοεμβρίου, διερωτήθηκε ούτε λίγο ούτε πολύ, τι νόημα είχε αυτό το συντονιστικό. Μεταξύ μας, δεν είχε άδικο, όμως η κατάργησή του θα έπρεπε να συνοδευτεί από τη συγκρότηση ενός μητροπολιτικού φορέα ικανού να σχεδιάσει και να υλοποιήσει. Τώρα η πόλη βαδίζει στα τυφλά.

Του αρέσει η αντιπολίτευση

Η εικόνα που είχαν σχηματίσει οι Θεσσαλονικείς για τον τέως δήμαρχο βασιζόταν κυρίως στις κακές επιδόσεις του στα λεγόμενα θέμα της καθημερινότητας με αιχμή φυσικά την καθαριότητα. Μέσα στην εβδομάδα μάθαμε και για τα σπουδαία κατορθώματά του στον τομέα των Οικονομικών. 

Σύμφωνα με τα στοιχεία τα οποία παρουσίασε την Πέμπτη ο Αγγελούδης το οικονομικό άνοιγμα του δήμου όσον αφορά τα ανταποδοτικά ανέρχεται σε 20 εκατ. ευρώ. Αν υπολογίσει κανείς ότι ο Κωνσταντίνος Ζέρβας είχε παραλάβει μαξιλαράκι περίπου 18 εκατ. από τον Γιάννη Μπουτάρη, μιλάμε για ένα πραγματικό κατόρθωμα. Γιατί μόνο σαν κατόρθωμα λογίζεται όταν μία διοίκηση έχει καταφέρει να βάζει το δήμο μέσα περί τα 10 εκατ. το χρόνο!

Όλο αυτό δημιουργήθηκε από την κακή διαχείριση και από την απερίσκεπτη απόφαση του Ζέρβα να προχωρήσει σε μείωση των δημοτικών τελών περίπου κατά 28% στη διάρκεια της θητείας του. Τώρα, η δικαιολογία του ότι το έκανε προκειμένου να ελαφρύνει τα νοικοκυριά σε περίοδο οικονομικής κρίσης δεν μπορεί να σταθεί ούτε σαν ανέκδοτο. 

Πάντως, κάνει εντύπωση η συνέπεια που επιδεικνύει όσον αφορά τα αντιπολιτευτικά του καθήκοντα καθώς σε λίγες μόλις ημέρες εξέδωσε δύο ανακοινώσεις για να απαντήσει σε όσα του καταλογίζει η νέα διοίκηση. Λογικό εκ μέρους του, αλλά και τι κρίμα που δεν επέδειξε τα ίδια αντανακλαστικά και ως δήμαρχος.

Ο... large αντιδήμαρχος

Μένω στο δήμο για να σας πως ότι προχθές Παρασκευή διάβηκε το κατώφλι του δημαρχείου ένας τέως αντιδήμαρχος. Αφορμή ήταν η συμμετοχή του σε σύσκεψη την οποία συγκάλεσε ο Αγγελούδης για το ζήτημα της καταπάτησης των κοινόχρηστων χώρων από ορισμένες επιχειρήσεις στον τομέα της εστίασης και όχι μόνον. 

Ο τέως προσήλθε ως εκπρόσωπος ενός συγκεκριμένου επιχειρηματικού κλάδου απ' αυτούς οι οποίοι βρίσκονται σε παρακμή τα τελευταία χρόνια. Προσήλθε, δε, στο δημαρχείο με το προσωπικό του αυτοκίνητο. 

Το αναφέρω αυτό διότι πρόκειται για τον αντιδήμαρχο ο οποίος, σύμφωνα με όσα ειπώθηκαν στη συνέντευξη της Πέμπτης που έδωσε η διοίκηση του δήμου, κυκλοφορούσε πάντοτε με υπηρεσιακό αυτοκίνητο, αλλά και με τρεις οδηγούς προκειμένου να έχει εικοσιτετράωρη εξυπηρέτηση. Περασμένα μεγαλεία.

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία