ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Οι επενδύσεις φέρνουν δουλειές και αισιοδοξία

Μια σειρά από μεγάλες επενδύσεις στη Θεσσαλονίκη και τη Βόρεια Ελλάδα, που πρόκειται να «ανοίξουν» δουλειές και να συμβάλουν να ξεκολλήσει η περιοχή από την οικονομική απραξία.

 11/09/2019 14:36

Οι επενδύσεις φέρνουν δουλειές και αισιοδοξία
Σε τροχιά ολοκλήρωσης μπαίνει και η επένδυση 100 εκατ. ευρώ της Fraport Greece στο αεροδρόμιο «Μακεδονία». Η κατασκευή του νέου τερματικού σταθμού βρίσκεται εντός των χρονοδιαγραμμάτων

Σοφία Χριστοφορίδου


Ενώ το τέλος των μνημονίων τοποθετείται στις 21 Αυγούστου 2018, ημερομηνία που ολοκληρώθηκε το τρίτο πρόγραμμα, ανάλογη επέτειος δεν μπορεί εύκολα να προσδιοριστεί και για το τέλος της κρίσης -γιατί αυτά τα δύο δεν ταυτίζονται απαραίτητα. Το τέλος της κρίσης συμπίπτει με την περίοδο κατά την οποία δρομολογούνται επενδύσεις που δημιουργούν θέσεις εργασίας. Μια τέτοια περίοδο φαίνεται ότι διανύουμε.


Μια σειρά από μεγάλες επενδύσεις στη Θεσσαλονίκη και τη Βόρεια Ελλάδα, που πρόκειται να «ανοίξουν» δουλειές και να συμβάλουν να ξεκολλήσει η περιοχή από την οικονομική απραξία. Να ξεκαθαρίσουμε ότι τις επενδύσεις πιστώνονται πρωτίστως οι επιχειρηματίες που ρισκάρουν, όχι τα κόμματα ή οι κυβερνήσεις. Ο ρόλος των αρχών είναι να ελέγχουν ότι οι επενδύσεις πληρούν τους όρους ασφάλειας για τους εργαζόμενους και το περιβάλλον, και εφόσον αυτές οι προϋποθέσεις ισχύουν, να τις διευκολύνουν, μειώνοντας τη γραφειοκρατία ή και δίνοντας κίνητρα. Προφανώς η πολιτική τής εκάστοτε κυβέρνησης παίζει ρόλο, όπως και το αντικείμενο της επένδυσης, και το προσωπικό στοιχείο, που σχετίζεται με τη νοοτροπία του εκάστοτε υπουργού Ανάπτυξης και φυσικά του πρωθυπουργού. Για παράδειγμα, ο ρόλος της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ και των υπουργών Π. Σκουρλέτη και Γ. Σταθάκη ήταν καθοριστικός για το μπλοκάρισμα της επένδυσης της «Ελληνικός Χρυσός». Αντιθέτως, στον αναπληρωτή υπουργό Βιομηχανίας Στ. Πιτσιόρλα πιστώνεται το αίσιο τέλος για την Hellenic Steel. Η τωρινή κυβέρνηση δηλώνει φιλοεπενδυτική και μένει να το αποδείξει στην πράξη.

Λιμάνι Θεσσαλονίκης

Το νερό μπαίνει στο αυλάκι για μία εμβληματική επένδυση για τη Θεσσαλονίκη, την (πολυθρύλητη) επέκταση του έκτου προβλήτα. Αυτή καθαυτή η επένδυση είναι συνολικού ύψους 180 εκατομμυρίων ευρώ. Προφανώς και κατά τη διάρκεια των εργασιών κατασκευής θα δημιουργηθούν εκατοντάδες θέσεις εργασίας. Δεν είναι όμως μόνο αυτό το όφελος. Η επέκταση του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων (με πρόσθετο κρηπίδωμα 460 μέτρων και χερσαία ζώνη πλάτους τουλάχιστον 300 μέτρων) θα επιτρέψει τον ελλιμενισμό μεγαλύτερων πλοίων και την εναπόθεση περισσότερων κοντέινερ. Αυτό σημαίνει μεγαλύτερο δυναμικό εξυπηρέτησης φορτίων και με μία στοχευμένη πολιτική προσέλκυσης πελατών από πλευράς ΟΛΘ, μεγαλύτερη κίνηση στο λιμάνι και εντέλει περισσότερες δουλειές σε κλάδους που εξυπηρετούν τη διακίνηση, από ναυτιλιακά γραφεία, μεταφορικές εταιρείες, εκτελωνιστές, μέχρι δικηγορικά γραφεία και επαγγελματίες, που δραστηριοποιούνται στον κλάδο των Logistics.

Την εβδομάδα που πέρασε υπογράφηκε η σύμβαση για την επικαιροποίηση της σχετικής μελέτης και την επίβλεψη της κατασκευής του έργου, διάρκειας 46 μηνών, ενώ η διοίκηση της ΟΛΘ ΑΕ φιλοδοξεί να αρχίσουν οι εργασίες κατασκευής το συντομότερο δυνατό.

Ελληνικός Χρυσός

Την εβδομάδα που πέρασε το υπουργείο Περιβάλλοντος εξέδωσε τρεις αποφάσεις, που οδηγούν στην απεμπλοκή της επένδυσης της «Ελληνικός Χρυσός» στη Χαλκιδική, έπειτα από ισάριθμες αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας, που δικαιώνουν την εταιρεία. Οι άδειες αφορούν το εργοστάσιο εμπλουτισμού στην περιοχή των Σκουριών και το μεταλλείο της Ολυμπιάδας.

Η «Ελληνικός Χρυσός» δήλωσε ότι πρόκειται να πραγματοποιήσει κατασκευαστικές εργασίες που διακόπηκαν το 2017, συμπεριλαμβανομένης της κατασκευής του κτιρίου του εργοστασίου εμπλουτισμού, προκειμένου να προστατέψει τον μέχρι σήμερα εκτεθειμένο εξοπλισμό. Οι εργαζόμενοι προσδοκούν ότι μέχρι το τέλος της χρονιάς θα «ανοίξουν» περί τις χίλιες θέσεις εργασίας, για την κατασκευή του εργοστασίου και όταν αυτό τεθεί σε λειτουργία, θα δημιουργηθούν άλλες 800 θέσεις εργασίας.

Hellenic Steel

Εντός του Σεπτεμβρίου αναμένεται να γίνει η μεταβίβαση των ακινήτων και της άδειας λειτουργίας της Hellenic Steel στη Ηellenic Steel Acquisition Co., στη θυγατρική της αμερικανικής Jordan International, που σχεδιάζει να επενδύσει 100 εκατ. ευρώ για την επαναλειτουργία της χαλυβουργίας της Θεσσαλονίκης. Σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες, εντός εξαμήνου από τη μεταβίβαση θα τεθούν σε λειτουργία οι πρώτες γραμμές παραγωγής και στο εργοστάσιο θα απασχοληθούν αρχικά 400 άτομα.

ΔΕΘ

Το σχέδιο ανάπλασης του εκθεσιακού κέντρου της ΔΕΘ, προϋπολογισμού 120 εκατ. ευρώ, «έχει μπει στις ράγες», όπως ανακοίνωσε η διοίκηση του φορέα. Εντός του πρώτου εξαμήνου του 2020 θα προκηρυχθεί ο αρχιτεκτονικός διαγωνισμός, μέχρι το 2021 θα έχει αποφασιστεί το χρηματοδοτικό σχήμα και το 2022 θα αρχίσουν οι εργασίες κατασκευής, ώστε το 2026 να έχει ολοκληρωθεί η ανάπλαση. Το έργο ξεχώρισε ως «εμβληματικό» ο πρωθυπουργός Κ. Μητσοτάκης, ενώ ο περιφερειάρχης δήλωσε πως η περιφέρεια θα εξασφαλίσει ευρωπαϊκούς πόρους για τη συγχρηματοδότηση του έργου. Η προσδοκία είναι ότι θα δημιουργηθούν θέσεις εργασίας όχι μόνο στη φάση κατασκευής του νέου εκθεσιακού αλλά και λειτουργίας του, με την αναβάθμιση της έκθεσης, την προσέλκυση σημαντικών εκθεσιακών γεγονότων και τη διάχυση των θετικών οικονομικών αποτελεσμάτων στην οικονομία της Θεσσαλονίκης.

Αεροδρόμιο

Σε τροχιά ολοκλήρωσης μπαίνει και η επένδυση 100 εκατ. ευρώ της Fraport Greece στο αεροδρόμιο «Μακεδονία». Η κατασκευή του νέου τερματικού σταθμού βρίσκεται εντός των χρονοδιαγραμμάτων και μετά την ολοκλήρωσή του θα αρχίσει η ανακατασκευή του υπάρχοντος, ενώ παράλληλα προχωρούν και τα έργα κατασκευής του νέου πυροσβεστικού σταθμού και αναβάθμισης της μονάδας βιολογικού καθαρισμού. Παράλληλα, θα πραγματοποιηθούν σημαντικά έργα αναβάθμισης, όπως η ανακαίνιση του οδοστρώματος στους χώρους προσγείωσης - απογείωσης και στάθμευσης των αεροσκαφών, καθώς και η εγκατάσταση σύγχρονου συστήματος διαχείρισης και ελέγχου αποσκευών.

Με την ολοκλήρωση του επενδυτικού σχεδίου, το 2021,το αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης θα μπορεί να εξυπηρετεί περισσότερους από 10 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως.

Στις παραπάνω επενδύσεις πρέπει να προστεθούν η επένδυση της Pharmaten στις Σάπες Ροδόπης, που θα δημιουργήσει 400 θέσεις εργασίας, η επαναλειτουργία του εργοστασίου της Sunlight στην Ξάνθη και άλλες μικρότερες αλλά εξίσου σημαντικές επενδύσεις που θα βοηθήσουν τις τοπικές κοινωνίες να βγουν από το τέλμα της ανεργίας, της απραξίας και της απαισιοδοξίας. Ας ελπίσουμε ότι η αισιοδοξία που «χτίζεται» θα βασιστεί αυτήν τη φορά σε γερά θεμέλια.

* Δημοσιεύτηκε στη "ΜτΚ" στις 8/9/2019.


Ενώ το τέλος των μνημονίων τοποθετείται στις 21 Αυγούστου 2018, ημερομηνία που ολοκληρώθηκε το τρίτο πρόγραμμα, ανάλογη επέτειος δεν μπορεί εύκολα να προσδιοριστεί και για το τέλος της κρίσης -γιατί αυτά τα δύο δεν ταυτίζονται απαραίτητα. Το τέλος της κρίσης συμπίπτει με την περίοδο κατά την οποία δρομολογούνται επενδύσεις που δημιουργούν θέσεις εργασίας. Μια τέτοια περίοδο φαίνεται ότι διανύουμε.


Μια σειρά από μεγάλες επενδύσεις στη Θεσσαλονίκη και τη Βόρεια Ελλάδα, που πρόκειται να «ανοίξουν» δουλειές και να συμβάλουν να ξεκολλήσει η περιοχή από την οικονομική απραξία. Να ξεκαθαρίσουμε ότι τις επενδύσεις πιστώνονται πρωτίστως οι επιχειρηματίες που ρισκάρουν, όχι τα κόμματα ή οι κυβερνήσεις. Ο ρόλος των αρχών είναι να ελέγχουν ότι οι επενδύσεις πληρούν τους όρους ασφάλειας για τους εργαζόμενους και το περιβάλλον, και εφόσον αυτές οι προϋποθέσεις ισχύουν, να τις διευκολύνουν, μειώνοντας τη γραφειοκρατία ή και δίνοντας κίνητρα. Προφανώς η πολιτική τής εκάστοτε κυβέρνησης παίζει ρόλο, όπως και το αντικείμενο της επένδυσης, και το προσωπικό στοιχείο, που σχετίζεται με τη νοοτροπία του εκάστοτε υπουργού Ανάπτυξης και φυσικά του πρωθυπουργού. Για παράδειγμα, ο ρόλος της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ και των υπουργών Π. Σκουρλέτη και Γ. Σταθάκη ήταν καθοριστικός για το μπλοκάρισμα της επένδυσης της «Ελληνικός Χρυσός». Αντιθέτως, στον αναπληρωτή υπουργό Βιομηχανίας Στ. Πιτσιόρλα πιστώνεται το αίσιο τέλος για την Hellenic Steel. Η τωρινή κυβέρνηση δηλώνει φιλοεπενδυτική και μένει να το αποδείξει στην πράξη.

Λιμάνι Θεσσαλονίκης

Το νερό μπαίνει στο αυλάκι για μία εμβληματική επένδυση για τη Θεσσαλονίκη, την (πολυθρύλητη) επέκταση του έκτου προβλήτα. Αυτή καθαυτή η επένδυση είναι συνολικού ύψους 180 εκατομμυρίων ευρώ. Προφανώς και κατά τη διάρκεια των εργασιών κατασκευής θα δημιουργηθούν εκατοντάδες θέσεις εργασίας. Δεν είναι όμως μόνο αυτό το όφελος. Η επέκταση του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων (με πρόσθετο κρηπίδωμα 460 μέτρων και χερσαία ζώνη πλάτους τουλάχιστον 300 μέτρων) θα επιτρέψει τον ελλιμενισμό μεγαλύτερων πλοίων και την εναπόθεση περισσότερων κοντέινερ. Αυτό σημαίνει μεγαλύτερο δυναμικό εξυπηρέτησης φορτίων και με μία στοχευμένη πολιτική προσέλκυσης πελατών από πλευράς ΟΛΘ, μεγαλύτερη κίνηση στο λιμάνι και εντέλει περισσότερες δουλειές σε κλάδους που εξυπηρετούν τη διακίνηση, από ναυτιλιακά γραφεία, μεταφορικές εταιρείες, εκτελωνιστές, μέχρι δικηγορικά γραφεία και επαγγελματίες, που δραστηριοποιούνται στον κλάδο των Logistics.

Την εβδομάδα που πέρασε υπογράφηκε η σύμβαση για την επικαιροποίηση της σχετικής μελέτης και την επίβλεψη της κατασκευής του έργου, διάρκειας 46 μηνών, ενώ η διοίκηση της ΟΛΘ ΑΕ φιλοδοξεί να αρχίσουν οι εργασίες κατασκευής το συντομότερο δυνατό.

Ελληνικός Χρυσός

Την εβδομάδα που πέρασε το υπουργείο Περιβάλλοντος εξέδωσε τρεις αποφάσεις, που οδηγούν στην απεμπλοκή της επένδυσης της «Ελληνικός Χρυσός» στη Χαλκιδική, έπειτα από ισάριθμες αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας, που δικαιώνουν την εταιρεία. Οι άδειες αφορούν το εργοστάσιο εμπλουτισμού στην περιοχή των Σκουριών και το μεταλλείο της Ολυμπιάδας.

Η «Ελληνικός Χρυσός» δήλωσε ότι πρόκειται να πραγματοποιήσει κατασκευαστικές εργασίες που διακόπηκαν το 2017, συμπεριλαμβανομένης της κατασκευής του κτιρίου του εργοστασίου εμπλουτισμού, προκειμένου να προστατέψει τον μέχρι σήμερα εκτεθειμένο εξοπλισμό. Οι εργαζόμενοι προσδοκούν ότι μέχρι το τέλος της χρονιάς θα «ανοίξουν» περί τις χίλιες θέσεις εργασίας, για την κατασκευή του εργοστασίου και όταν αυτό τεθεί σε λειτουργία, θα δημιουργηθούν άλλες 800 θέσεις εργασίας.

Hellenic Steel

Εντός του Σεπτεμβρίου αναμένεται να γίνει η μεταβίβαση των ακινήτων και της άδειας λειτουργίας της Hellenic Steel στη Ηellenic Steel Acquisition Co., στη θυγατρική της αμερικανικής Jordan International, που σχεδιάζει να επενδύσει 100 εκατ. ευρώ για την επαναλειτουργία της χαλυβουργίας της Θεσσαλονίκης. Σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες, εντός εξαμήνου από τη μεταβίβαση θα τεθούν σε λειτουργία οι πρώτες γραμμές παραγωγής και στο εργοστάσιο θα απασχοληθούν αρχικά 400 άτομα.

ΔΕΘ

Το σχέδιο ανάπλασης του εκθεσιακού κέντρου της ΔΕΘ, προϋπολογισμού 120 εκατ. ευρώ, «έχει μπει στις ράγες», όπως ανακοίνωσε η διοίκηση του φορέα. Εντός του πρώτου εξαμήνου του 2020 θα προκηρυχθεί ο αρχιτεκτονικός διαγωνισμός, μέχρι το 2021 θα έχει αποφασιστεί το χρηματοδοτικό σχήμα και το 2022 θα αρχίσουν οι εργασίες κατασκευής, ώστε το 2026 να έχει ολοκληρωθεί η ανάπλαση. Το έργο ξεχώρισε ως «εμβληματικό» ο πρωθυπουργός Κ. Μητσοτάκης, ενώ ο περιφερειάρχης δήλωσε πως η περιφέρεια θα εξασφαλίσει ευρωπαϊκούς πόρους για τη συγχρηματοδότηση του έργου. Η προσδοκία είναι ότι θα δημιουργηθούν θέσεις εργασίας όχι μόνο στη φάση κατασκευής του νέου εκθεσιακού αλλά και λειτουργίας του, με την αναβάθμιση της έκθεσης, την προσέλκυση σημαντικών εκθεσιακών γεγονότων και τη διάχυση των θετικών οικονομικών αποτελεσμάτων στην οικονομία της Θεσσαλονίκης.

Αεροδρόμιο

Σε τροχιά ολοκλήρωσης μπαίνει και η επένδυση 100 εκατ. ευρώ της Fraport Greece στο αεροδρόμιο «Μακεδονία». Η κατασκευή του νέου τερματικού σταθμού βρίσκεται εντός των χρονοδιαγραμμάτων και μετά την ολοκλήρωσή του θα αρχίσει η ανακατασκευή του υπάρχοντος, ενώ παράλληλα προχωρούν και τα έργα κατασκευής του νέου πυροσβεστικού σταθμού και αναβάθμισης της μονάδας βιολογικού καθαρισμού. Παράλληλα, θα πραγματοποιηθούν σημαντικά έργα αναβάθμισης, όπως η ανακαίνιση του οδοστρώματος στους χώρους προσγείωσης - απογείωσης και στάθμευσης των αεροσκαφών, καθώς και η εγκατάσταση σύγχρονου συστήματος διαχείρισης και ελέγχου αποσκευών.

Με την ολοκλήρωση του επενδυτικού σχεδίου, το 2021,το αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης θα μπορεί να εξυπηρετεί περισσότερους από 10 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως.

Στις παραπάνω επενδύσεις πρέπει να προστεθούν η επένδυση της Pharmaten στις Σάπες Ροδόπης, που θα δημιουργήσει 400 θέσεις εργασίας, η επαναλειτουργία του εργοστασίου της Sunlight στην Ξάνθη και άλλες μικρότερες αλλά εξίσου σημαντικές επενδύσεις που θα βοηθήσουν τις τοπικές κοινωνίες να βγουν από το τέλμα της ανεργίας, της απραξίας και της απαισιοδοξίας. Ας ελπίσουμε ότι η αισιοδοξία που «χτίζεται» θα βασιστεί αυτήν τη φορά σε γερά θεμέλια.

* Δημοσιεύτηκε στη "ΜτΚ" στις 8/9/2019.

ΣΧΟΛΙΑ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Επιλέξτε Κατηγορία