ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

ΟΑΣΘ: Εγκαταλείπει τον Φοίνικα για νέο σύγχρονο αμαξοστάσιο

Σύμφωνα με πληροφορίες η διοίκηση του Οργανισμού έχει κάνει ήδη μία πρώτη έρευνα για την εξεύρεση χώρου, κινούμενη κυρίως στην περιοχή της Πυλαίας και της Θέρμης

 25/03/2024 08:00

ΟΑΣΘ:  Εγκαταλείπει τον Φοίνικα για νέο σύγχρονο αμαξοστάσιο

Νίκος Ηλιάδης

Την προσεχή Τετάρτη, εάν στο μεταξύ δεν αλλάξει κάτι την τελευταία στιγμή, πρόκειται να παρουσιαστεί στο υπουργικό συμβούλιο από τον Χρήστο Σταϊκούρα η πρόταση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για τον νέο ΟΑΣΘ. Όπως είχε αποκαλύψει στις 13 Μαρτίου το makthes.gr η πολιτική ηγεσία του υπουργείου φαίνεται να έχει καταλήξει σε ένα μικρότερο ΟΑΣΘ, υπό δημόσιο έλεγχο, ο οποίος θα περιοριστεί να ασκεί μεταφορικό έργο εντός Θεσσαλονίκης και όλες οι υπόλοιπες λεωφορειακές γραμμές θα δοθούν σε ιδιώτη πάροχο, μέσω διεθνούς διαγωνισμού ο οποίος ίσως προκηρυχθεί εντός του 2024. 

Αυτό σημαίνει ότι ο νέος Οργανισμός, ο οποίος θα είναι θυγατρική του Οργανισμού Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης (ΟΣΕΘ) θα έχει διαθέσιμο στόλο από 250 έως το πολύ 300 λεωφορεία. Υπενθυμίζεται ότι πριν από την κρατικοποίηση ο ΟΑΣΘ είχε περί τα 625 λεωφορεία, ενώ σήμερα, μετά την παραχώρηση 43 λεωφορειακών γραμμών στα ΚΤΕΛ είναι υποχρεωμένος να βγάζει στους δρόμους περί τα 380 οχήματα.

Με βάση αυτόν τον σχεδιασμό, ενός δηλαδή μικρότερου ΟΑΣΘ, το υπουργείο ξεκίνησε να κάνει τον προγραμματισμό του για τα επόμενα τουλάχιστον δέκα με δεκαπέντε χρόνια. Σε αυτόν περιλαμβάνεται και η κατασκευή νέων εγκαταστάσεων ικανών να εξυπηρετήσουν τα λεωφορεία σύγχρονης τεχνολογίας μηδενικών ρύπων με τα οποία θα αντικατασταθεί σταδιακά ο απαρχαιομένος ιδιόκτητος στόλος του Οργανισμού. Η διαδικασία αυτή έχει ήδη ξεκινήσει, ως γνωστόν, με την προμήθεια των πρώτων 110 ηλεκτρικών λεωφορείων τα οποία βρίσκονται ήδη στη Θεσσαλονίκη και πρόκειται να βγουν στους δρόμους κάποια στιγμή μέσα στον Μάιο.

Η έδρα αυτών των πρώτων ηλεκτρικών λεωφορείων θα είναι στο αμαξοστάσιο της Σταυρούπολης όπου βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη οι εργασίες κατασκευής των εγκαταστάσεων για την τοποθέτηση των 55 φορτιστών, αλλά και της υπόλοιπης αναγκαίας υποδομής για τη στέγαση των νέων οχημάτων. Ο συμβατικός χρόνος ολοκλήρωσης των εγκαταστάσεων λήγει στις 19 Μαΐου. 

Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες θα γίνει προσπάθεια κάποιοι από τους φορτιστές να είναι σε θέση να λειτουργήσουν νωρίτερα, προς το τέλος Απριλίου ώστε να μπορούν τα ηλεκρικά οχήματα να κυκλοφορήσουν εκ περιτροπής, από τις αρχές Μαΐου. Όλα αυτά τα οχήματα θα δρομολογηθούν στις γραμμές των δυτικών συνοικιών προκειμένου να εξοικονομήσουν «νεκρά» οχηματοχιλιόμετρα, δηλαδή να κάνουν τις λιγότερες δυνατές αποστάσεις χωρίς επιβάτες, δεδομένου ότι η αυτονομία των ηλεκτρικών λεωφορείων είναι έως 180 χιλιόμετρα.

Θέρμη ή Πυλαία

Για τον λόγο αυτό ο νέος ΟΑΣΘ πρόκειται να προχωρήσει σε κατασκευή ανάλογων, εγκαταστάσεων και στην ανατολική πλευρά της πόλης όπου θα στεγαστεί η επόμενη φουρνιά λεωφορείων μηδενικών ρύπων. Σύμφωνα με πληροφορίες της «ΜτΚ» η διοίκηση του ΟΑΣΘ, σε συνεννόηση και με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει ξεκινήσει την αναζήτηση νέου χώρου στον οποίο θα κατασκευάσει ένα σύγχρονο αμαξοστάσιο ικανό να μπορεί να εξυπηρετήσει ηλεκτρικά οχήματα, και σε δεύτερο χρόνο και οχήματα πράσινου υδρογόνου. 

Η αναζήτηση νέου χώρου θεωρείται αναγκαία καθώς εκτιμάται ότι το υπάρχον αμαξοστάσιο του Φοίνικα δεν μπορεί να ανταποκριθεί σε αυτές τις ανάγκες. Καταρχάς οι εγκαταστάσεις του είναι πολύ παλιές και επιπλέον η έκτασή του είναι περίπου 25 στρέμματα όταν οι εγκαταστάσεις στη Σταυρούπολη υπερβαίνουν πλέον τα 60 στρ.

Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες η διοίκηση του ΟΑΣΘ έχει κάνει ήδη μία πρώτη έρευνα για την εξεύρεση χώρου, κινούμενη κυρίως στην περιοχή της Πυλαίας και της Θέρμης, καθώς, το νέο αμαξοστάσιο θα πρέπει να βρίσκεται εγγύτερα στις αφετηρίες των λεωφορειακών γραμμών της ανατολικής Θεσσαλονίκης. Πέραν της εγγύτητας, ο νέος χώρος θα πρέπει να πληροί και ορισμένες ακόμη προϋποθέσεις. 

Να έχει έκταση τουλάχιστον 50 στρ., να έχει πρόσβαση στο κύριο οδικό δίκτυο και μάλιστα να υπάρχει κόμβος για την ασφαλή είσοδο και έξοδο των λεωφορείων, να βρίσκεται κοντά στο δίκτυο μέσης τάσης του ΔΕΔΔΗΕ ώστε να μπορεί να λειτουργήσει σταθμός φόρτισης οχημάτων και να επιτρέπεται, από το Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο της περιοχής, η κατασκευή τέτοιων εγκαταστάσεων. 

Επιπλέον, ευχής έργο θα ήταν η έκταση να ανήκει στο δημόσιο ή σε φορέα του ευρύτερου δημοσίου, όπως π.χ. οι δήμοι. Ρόλο στην επιλογή του χώρου θα παίξει ασφαλώς και το κόστος, είτε αγοράς είτε απαλλοτρίωσης είτε μακροχρόνιας μίσθωσης, στην περίπτωση που θα πρόκειται για δημοτική έκταση.

Σύμφωνα με αρμόδια πηγή στο νέο αυτό αμαξοστάσιο, πέρα από τις κλασικές εγκαταστάσεις που υπάρχουν και στον Φοίνικα (συνεργείο, φανοποιείο, βαφείο) θα δημιουργηθούν και νέες όπως το ηλεκτροτεχνείο και φυσικά και σταθμός φόρτισης οχημάτων. Σε δεύτερη φάση, δε, το νέο αμαξοστάσιο θα πρέπει να μπορεί να στηρίξει τεχνολογίες παραγωγής πράσινου υδρογόνου, όπερ σημαίνει ότι θα υπάρχει και εγκατάσταση φωτοβολταϊκού σταθμού, καθώς και σταθμού πλήρωσης υδρογόνου. Αντιθέτως, έξω από τους σχεδιασμούς του ΟΑΣΘ είναι η χρήση οχημάτων κινούμενων με φυσικό αέριο, κατά συνεπεια στο νέο αμαξοστάσιο δεν θα προβλέπεται αντίστοιχη υποδομή.

Σύμφωνα με την ίδια πηγή, θεωρητικά το νέο αμαξοστάσιο θα μπορούσε να αναπτυχθεί και στον υπάρχοντα χώρο του Φοίνικα, αλλά κάτι τέτοιο συγκεντρώνει πολλές δυσκολίες. Καταρχάς η έκταση ανήκει εξ ημισείας στον δήμο Καλαμαριάς και στον συνεταιρισμό «Ηρακλής», ενώ ίσως απαιτηθεί και η εξαγορά όμορης έκτασης, εγχείρημα δύσκολο καθώς οι τιμές γης σε εκείνη την περιοχή είναι υψηλές. Οριστικές αποφάσεις πρόκειται να ληφθούν το επόμενο διάστημα με στόχο ο νέος σύγχρονος ανατολικός σταθμός να είναι έτοιμος στο τέλος του 2026, αρχές 2027.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 24.03.2024

Την προσεχή Τετάρτη, εάν στο μεταξύ δεν αλλάξει κάτι την τελευταία στιγμή, πρόκειται να παρουσιαστεί στο υπουργικό συμβούλιο από τον Χρήστο Σταϊκούρα η πρόταση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για τον νέο ΟΑΣΘ. Όπως είχε αποκαλύψει στις 13 Μαρτίου το makthes.gr η πολιτική ηγεσία του υπουργείου φαίνεται να έχει καταλήξει σε ένα μικρότερο ΟΑΣΘ, υπό δημόσιο έλεγχο, ο οποίος θα περιοριστεί να ασκεί μεταφορικό έργο εντός Θεσσαλονίκης και όλες οι υπόλοιπες λεωφορειακές γραμμές θα δοθούν σε ιδιώτη πάροχο, μέσω διεθνούς διαγωνισμού ο οποίος ίσως προκηρυχθεί εντός του 2024. 

Αυτό σημαίνει ότι ο νέος Οργανισμός, ο οποίος θα είναι θυγατρική του Οργανισμού Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης (ΟΣΕΘ) θα έχει διαθέσιμο στόλο από 250 έως το πολύ 300 λεωφορεία. Υπενθυμίζεται ότι πριν από την κρατικοποίηση ο ΟΑΣΘ είχε περί τα 625 λεωφορεία, ενώ σήμερα, μετά την παραχώρηση 43 λεωφορειακών γραμμών στα ΚΤΕΛ είναι υποχρεωμένος να βγάζει στους δρόμους περί τα 380 οχήματα.

Με βάση αυτόν τον σχεδιασμό, ενός δηλαδή μικρότερου ΟΑΣΘ, το υπουργείο ξεκίνησε να κάνει τον προγραμματισμό του για τα επόμενα τουλάχιστον δέκα με δεκαπέντε χρόνια. Σε αυτόν περιλαμβάνεται και η κατασκευή νέων εγκαταστάσεων ικανών να εξυπηρετήσουν τα λεωφορεία σύγχρονης τεχνολογίας μηδενικών ρύπων με τα οποία θα αντικατασταθεί σταδιακά ο απαρχαιομένος ιδιόκτητος στόλος του Οργανισμού. Η διαδικασία αυτή έχει ήδη ξεκινήσει, ως γνωστόν, με την προμήθεια των πρώτων 110 ηλεκτρικών λεωφορείων τα οποία βρίσκονται ήδη στη Θεσσαλονίκη και πρόκειται να βγουν στους δρόμους κάποια στιγμή μέσα στον Μάιο.

Η έδρα αυτών των πρώτων ηλεκτρικών λεωφορείων θα είναι στο αμαξοστάσιο της Σταυρούπολης όπου βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη οι εργασίες κατασκευής των εγκαταστάσεων για την τοποθέτηση των 55 φορτιστών, αλλά και της υπόλοιπης αναγκαίας υποδομής για τη στέγαση των νέων οχημάτων. Ο συμβατικός χρόνος ολοκλήρωσης των εγκαταστάσεων λήγει στις 19 Μαΐου. 

Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες θα γίνει προσπάθεια κάποιοι από τους φορτιστές να είναι σε θέση να λειτουργήσουν νωρίτερα, προς το τέλος Απριλίου ώστε να μπορούν τα ηλεκρικά οχήματα να κυκλοφορήσουν εκ περιτροπής, από τις αρχές Μαΐου. Όλα αυτά τα οχήματα θα δρομολογηθούν στις γραμμές των δυτικών συνοικιών προκειμένου να εξοικονομήσουν «νεκρά» οχηματοχιλιόμετρα, δηλαδή να κάνουν τις λιγότερες δυνατές αποστάσεις χωρίς επιβάτες, δεδομένου ότι η αυτονομία των ηλεκτρικών λεωφορείων είναι έως 180 χιλιόμετρα.

Θέρμη ή Πυλαία

Για τον λόγο αυτό ο νέος ΟΑΣΘ πρόκειται να προχωρήσει σε κατασκευή ανάλογων, εγκαταστάσεων και στην ανατολική πλευρά της πόλης όπου θα στεγαστεί η επόμενη φουρνιά λεωφορείων μηδενικών ρύπων. Σύμφωνα με πληροφορίες της «ΜτΚ» η διοίκηση του ΟΑΣΘ, σε συνεννόηση και με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει ξεκινήσει την αναζήτηση νέου χώρου στον οποίο θα κατασκευάσει ένα σύγχρονο αμαξοστάσιο ικανό να μπορεί να εξυπηρετήσει ηλεκτρικά οχήματα, και σε δεύτερο χρόνο και οχήματα πράσινου υδρογόνου. 

Η αναζήτηση νέου χώρου θεωρείται αναγκαία καθώς εκτιμάται ότι το υπάρχον αμαξοστάσιο του Φοίνικα δεν μπορεί να ανταποκριθεί σε αυτές τις ανάγκες. Καταρχάς οι εγκαταστάσεις του είναι πολύ παλιές και επιπλέον η έκτασή του είναι περίπου 25 στρέμματα όταν οι εγκαταστάσεις στη Σταυρούπολη υπερβαίνουν πλέον τα 60 στρ.

Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες η διοίκηση του ΟΑΣΘ έχει κάνει ήδη μία πρώτη έρευνα για την εξεύρεση χώρου, κινούμενη κυρίως στην περιοχή της Πυλαίας και της Θέρμης, καθώς, το νέο αμαξοστάσιο θα πρέπει να βρίσκεται εγγύτερα στις αφετηρίες των λεωφορειακών γραμμών της ανατολικής Θεσσαλονίκης. Πέραν της εγγύτητας, ο νέος χώρος θα πρέπει να πληροί και ορισμένες ακόμη προϋποθέσεις. 

Να έχει έκταση τουλάχιστον 50 στρ., να έχει πρόσβαση στο κύριο οδικό δίκτυο και μάλιστα να υπάρχει κόμβος για την ασφαλή είσοδο και έξοδο των λεωφορείων, να βρίσκεται κοντά στο δίκτυο μέσης τάσης του ΔΕΔΔΗΕ ώστε να μπορεί να λειτουργήσει σταθμός φόρτισης οχημάτων και να επιτρέπεται, από το Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο της περιοχής, η κατασκευή τέτοιων εγκαταστάσεων. 

Επιπλέον, ευχής έργο θα ήταν η έκταση να ανήκει στο δημόσιο ή σε φορέα του ευρύτερου δημοσίου, όπως π.χ. οι δήμοι. Ρόλο στην επιλογή του χώρου θα παίξει ασφαλώς και το κόστος, είτε αγοράς είτε απαλλοτρίωσης είτε μακροχρόνιας μίσθωσης, στην περίπτωση που θα πρόκειται για δημοτική έκταση.

Σύμφωνα με αρμόδια πηγή στο νέο αυτό αμαξοστάσιο, πέρα από τις κλασικές εγκαταστάσεις που υπάρχουν και στον Φοίνικα (συνεργείο, φανοποιείο, βαφείο) θα δημιουργηθούν και νέες όπως το ηλεκτροτεχνείο και φυσικά και σταθμός φόρτισης οχημάτων. Σε δεύτερη φάση, δε, το νέο αμαξοστάσιο θα πρέπει να μπορεί να στηρίξει τεχνολογίες παραγωγής πράσινου υδρογόνου, όπερ σημαίνει ότι θα υπάρχει και εγκατάσταση φωτοβολταϊκού σταθμού, καθώς και σταθμού πλήρωσης υδρογόνου. Αντιθέτως, έξω από τους σχεδιασμούς του ΟΑΣΘ είναι η χρήση οχημάτων κινούμενων με φυσικό αέριο, κατά συνεπεια στο νέο αμαξοστάσιο δεν θα προβλέπεται αντίστοιχη υποδομή.

Σύμφωνα με την ίδια πηγή, θεωρητικά το νέο αμαξοστάσιο θα μπορούσε να αναπτυχθεί και στον υπάρχοντα χώρο του Φοίνικα, αλλά κάτι τέτοιο συγκεντρώνει πολλές δυσκολίες. Καταρχάς η έκταση ανήκει εξ ημισείας στον δήμο Καλαμαριάς και στον συνεταιρισμό «Ηρακλής», ενώ ίσως απαιτηθεί και η εξαγορά όμορης έκτασης, εγχείρημα δύσκολο καθώς οι τιμές γης σε εκείνη την περιοχή είναι υψηλές. Οριστικές αποφάσεις πρόκειται να ληφθούν το επόμενο διάστημα με στόχο ο νέος σύγχρονος ανατολικός σταθμός να είναι έτοιμος στο τέλος του 2026, αρχές 2027.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 24.03.2024

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία