ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ο κορονοϊός... στρέφει τους επιχειρηματίες προς τις online πωλήσεις

Πόσο κοστίζει και πόσο γρήγορα στήνεται ένα e-shop

 17/05/2020 09:00

Ο κορονοϊός... στρέφει  τους επιχειρηματίες προς τις online πωλήσεις

Σοφία Χριστοφορίδου

Από τις off στις online πωλήσεις στρέφονται όλο και περισσότερες επιχειρήσεις που μέχρι σήμερα είτε δεν είχαν καθόλου είτε είχαν υποτυπώδη παρουσία στο ίντερνετ. Η μεταστροφή αυτή έγινε το δίμηνο Μάρτιου-Απριλίου, οπότε οι εμπορικές επιχειρήσεις και τα καταστήματα εστίασης είχαν κλείσει λόγω των μέτρων για τη μη διάδοση του κορονοϊού. Οι μόνες επιχειρήσεις που δούλεψαν αυτή την περίοδο είναι όσες είχαν e-shop και μπορούσαν να παίρνουν παραγγελίες ηλεκτρονικά και να τις διεκπεραιώνουν με μεταφορά στο σπίτι. Οι υπόλοιποι άρχισαν να αναρωτιούνται αν προλαβαίνουν να στήσουν ένα ηλεκτρονικό κατάστημα και να αρχίσουν να δουλεύουν ει δυνατόν από… χθες.

Ποιοι ενδιαφέρονται

«Όλο το διάστημα του «εγκλεισμού» υπήρξε μια ένταση στη δουλειά μας. Είναι μάλιστα η πρώτη φορά από το 2014 που ιδρύσαμε τη Social Mind που δεχόμαστε τόσο άμεσα την προκαταβολή για να αρχίσουμε να δουλεύουμε για το e-shop ή την προβολή μιας επιχείρησης» μας λέει ο συνιδρυτής της εταιρείας digital marketing Απόστολος Κρητικός.

Το ενδιαφέρον στην εταιρεία του προήλθε από τρεις κατηγορίες επιχειρηματιών: α) πελάτες με τους οποίος ήδη υπήρχε μια συνεργασία σε καμπάνιες on line marketing, οι οποίοι κατάλαβαν ότι από εδώ και πέρα οι online αγορές θα κερδίζουν συνεχώς έδαφος και ρωτούσαν ‘’τι άλλο μπορούμε να κάνουμε’’, β) από επιχειρηματίες που είχαν αποφασίσει να εντάξουν στη στρατηγική τους και το ηλεκτρονικό κατάστημα αλλά οι εξελίξεις με τον κορονοϊό επέσπευσαν τις κινήσεις τους, γιατί ήταν ο μόνος τρόπος να κάνουν πωλήσεις γ) από ανθρώπους που δεν το είχαν καν στο μυαλό τους, κυρίως επιχειρηματίες μεγαλύτερους σε ηλικία, που μέχρι σήμερα δεν έβλεπαν την αναγκαιότητα της online παρουσίας.

kritikos-apostolos.jpg

Ο κινητήριος φόβος

Το κίνητρο, σύμφωνα με τον ίδιο, δεν ήταν η προοπτική για ανάπτυξη μέσω διαδικτυακών πωλήσεων αλλά ο φόβος για την επιβίωση των ίδιων των επιχειρήσεων, αφού με τα καταστήματα κλειστά δεν υπήρχε άλλη εναλλακτική εσόδων. «Ό,τι δεν έγινε με το ηλεκτρονικό εμπόριο τόσα χρόνια έγινε αυτούς τους δύο μήνες! Οι καταναλωτές στράφηκαν μαζικά στα eshops γιατί απλώς δεν είχαν άλλη επιλογή. Πολλοί επιχειρηματίες φοβούνται ότι όσοι δοκίμασαν τις διαδικτυακές αγορές δεν θα γυρίσουν εύκολα στο φυσικό κατάστημα ή ότι εν πάση περιπτώσει το μερίδιο του ηλεκτρονικού εμπορίου θα μεγαλώσει το επόμενο διάστημα» σημειώνει ο κ. Κρητικός, προσθέτοντας ότι αν η λύση του e-shop είναι ευκαιριακή και δεν υπάρχει μακροπρόθεσμος σχεδιασμός που να συνοδεύεται από μια στρατηγική μάρκετιγκ, «θα πάνε χαμένα τα λεφτά που θα επενδύσει ο επιχειρηματίας».

Υπάρχουν οικονομικές λύσεις για κάποιον που έχει το χρόνο να ασχοληθεί ο ίδιος και να αποκτήσει μόνος του ένα online σημείο πώλησης λέει ο ίδιος, (πχ etsy.com, shopify.com) αλλά «ό,τι γλιτώνεις σε χρήμα το ξοδεύεις σε χρόνο». Σε αντίθετη περίπτωση το μέσο κόστος ενός e-shop ειναι 2.500-5.000 ευρώ και από τα 6.000-7.000 ευρώ αν συνδέεται με την αποθήκη.

Το e-shop είναι σαν να στήνεις εξ αρχής ένα νέο κατάστημα

«Η πιο συχνή παρανόηση που υπάρχει για τα e-shops είναι ότι μπορούν να στηθούν άμεσα και μετά αρκεί να ασχολείσαι 1-2 ώρες τη μέρα» λέει ο κ. Κρητικός.

Καταρχάς για να δημιουργηθεί ένα e-shop πρέπει να ανέβουν online όλοι οι κωδικοί των προϊόντων, με σύντομη περιγραφή και φωτογραφίες. Ο χρόνος που απαιτείται εξαρτάται από το αν υπάρχουν οι φωτογραφίες και τα κείμενα και φυσικά το πόσοι είναι οι κωδικοί. Επίσης, από το αν το e-shop συνδεθεί με την αποθήκη και τα συστήματα παρακολούθησης των αποθεμάτων, αν δημιουργηθεί ένα σύστημα επιβράβευσης των τακτικών πελατών κλπ

Και μετά τη δημιουργία του e-shop? «Πολλοί αντιμετωπίζουν το e-shop σαν πάρεργο. Αλλά είναι σαν να έχεις δεύτερο μαγαζί. Κάποιος πρέπει να ασχολείται μόνο με αυτό, να παρακολουθεί τις παραγγελίες και την αποθήκη, να επικοινωνεί με τον πελάτη, να επιλύει προβλήματα με την εταιρεία ταχυμεταφορών» σημειώνει ο κ. Κρητικός.

«Η online πραγματικότητα είναι τελείως διαφορετική από αυτή ενός φυσικού καταστήματος. Το eshop δεν λειτουργεί με το ωράριο της αγοράς, μπορείς να κάνεις πωλήσεις πχ στις 11 η ώρα το βράδυ επειδή τρέχει μια καμπάνια με κάποιον influencer και δέκα άτομα ταυτόχρονα κάνουν αγορές από το κινητό τους».

Από τις off στις online πωλήσεις στρέφονται όλο και περισσότερες επιχειρήσεις που μέχρι σήμερα είτε δεν είχαν καθόλου είτε είχαν υποτυπώδη παρουσία στο ίντερνετ. Η μεταστροφή αυτή έγινε το δίμηνο Μάρτιου-Απριλίου, οπότε οι εμπορικές επιχειρήσεις και τα καταστήματα εστίασης είχαν κλείσει λόγω των μέτρων για τη μη διάδοση του κορονοϊού. Οι μόνες επιχειρήσεις που δούλεψαν αυτή την περίοδο είναι όσες είχαν e-shop και μπορούσαν να παίρνουν παραγγελίες ηλεκτρονικά και να τις διεκπεραιώνουν με μεταφορά στο σπίτι. Οι υπόλοιποι άρχισαν να αναρωτιούνται αν προλαβαίνουν να στήσουν ένα ηλεκτρονικό κατάστημα και να αρχίσουν να δουλεύουν ει δυνατόν από… χθες.

Ποιοι ενδιαφέρονται

«Όλο το διάστημα του «εγκλεισμού» υπήρξε μια ένταση στη δουλειά μας. Είναι μάλιστα η πρώτη φορά από το 2014 που ιδρύσαμε τη Social Mind που δεχόμαστε τόσο άμεσα την προκαταβολή για να αρχίσουμε να δουλεύουμε για το e-shop ή την προβολή μιας επιχείρησης» μας λέει ο συνιδρυτής της εταιρείας digital marketing Απόστολος Κρητικός.

Το ενδιαφέρον στην εταιρεία του προήλθε από τρεις κατηγορίες επιχειρηματιών: α) πελάτες με τους οποίος ήδη υπήρχε μια συνεργασία σε καμπάνιες on line marketing, οι οποίοι κατάλαβαν ότι από εδώ και πέρα οι online αγορές θα κερδίζουν συνεχώς έδαφος και ρωτούσαν ‘’τι άλλο μπορούμε να κάνουμε’’, β) από επιχειρηματίες που είχαν αποφασίσει να εντάξουν στη στρατηγική τους και το ηλεκτρονικό κατάστημα αλλά οι εξελίξεις με τον κορονοϊό επέσπευσαν τις κινήσεις τους, γιατί ήταν ο μόνος τρόπος να κάνουν πωλήσεις γ) από ανθρώπους που δεν το είχαν καν στο μυαλό τους, κυρίως επιχειρηματίες μεγαλύτερους σε ηλικία, που μέχρι σήμερα δεν έβλεπαν την αναγκαιότητα της online παρουσίας.

kritikos-apostolos.jpg

Ο κινητήριος φόβος

Το κίνητρο, σύμφωνα με τον ίδιο, δεν ήταν η προοπτική για ανάπτυξη μέσω διαδικτυακών πωλήσεων αλλά ο φόβος για την επιβίωση των ίδιων των επιχειρήσεων, αφού με τα καταστήματα κλειστά δεν υπήρχε άλλη εναλλακτική εσόδων. «Ό,τι δεν έγινε με το ηλεκτρονικό εμπόριο τόσα χρόνια έγινε αυτούς τους δύο μήνες! Οι καταναλωτές στράφηκαν μαζικά στα eshops γιατί απλώς δεν είχαν άλλη επιλογή. Πολλοί επιχειρηματίες φοβούνται ότι όσοι δοκίμασαν τις διαδικτυακές αγορές δεν θα γυρίσουν εύκολα στο φυσικό κατάστημα ή ότι εν πάση περιπτώσει το μερίδιο του ηλεκτρονικού εμπορίου θα μεγαλώσει το επόμενο διάστημα» σημειώνει ο κ. Κρητικός, προσθέτοντας ότι αν η λύση του e-shop είναι ευκαιριακή και δεν υπάρχει μακροπρόθεσμος σχεδιασμός που να συνοδεύεται από μια στρατηγική μάρκετιγκ, «θα πάνε χαμένα τα λεφτά που θα επενδύσει ο επιχειρηματίας».

Υπάρχουν οικονομικές λύσεις για κάποιον που έχει το χρόνο να ασχοληθεί ο ίδιος και να αποκτήσει μόνος του ένα online σημείο πώλησης λέει ο ίδιος, (πχ etsy.com, shopify.com) αλλά «ό,τι γλιτώνεις σε χρήμα το ξοδεύεις σε χρόνο». Σε αντίθετη περίπτωση το μέσο κόστος ενός e-shop ειναι 2.500-5.000 ευρώ και από τα 6.000-7.000 ευρώ αν συνδέεται με την αποθήκη.

Το e-shop είναι σαν να στήνεις εξ αρχής ένα νέο κατάστημα

«Η πιο συχνή παρανόηση που υπάρχει για τα e-shops είναι ότι μπορούν να στηθούν άμεσα και μετά αρκεί να ασχολείσαι 1-2 ώρες τη μέρα» λέει ο κ. Κρητικός.

Καταρχάς για να δημιουργηθεί ένα e-shop πρέπει να ανέβουν online όλοι οι κωδικοί των προϊόντων, με σύντομη περιγραφή και φωτογραφίες. Ο χρόνος που απαιτείται εξαρτάται από το αν υπάρχουν οι φωτογραφίες και τα κείμενα και φυσικά το πόσοι είναι οι κωδικοί. Επίσης, από το αν το e-shop συνδεθεί με την αποθήκη και τα συστήματα παρακολούθησης των αποθεμάτων, αν δημιουργηθεί ένα σύστημα επιβράβευσης των τακτικών πελατών κλπ

Και μετά τη δημιουργία του e-shop? «Πολλοί αντιμετωπίζουν το e-shop σαν πάρεργο. Αλλά είναι σαν να έχεις δεύτερο μαγαζί. Κάποιος πρέπει να ασχολείται μόνο με αυτό, να παρακολουθεί τις παραγγελίες και την αποθήκη, να επικοινωνεί με τον πελάτη, να επιλύει προβλήματα με την εταιρεία ταχυμεταφορών» σημειώνει ο κ. Κρητικός.

«Η online πραγματικότητα είναι τελείως διαφορετική από αυτή ενός φυσικού καταστήματος. Το eshop δεν λειτουργεί με το ωράριο της αγοράς, μπορείς να κάνεις πωλήσεις πχ στις 11 η ώρα το βράδυ επειδή τρέχει μια καμπάνια με κάποιον influencer και δέκα άτομα ταυτόχρονα κάνουν αγορές από το κινητό τους».

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία