ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Ο δήμαρχος και ο Πτέραρχος που «κρύβονται» πίσω από την επιστροφή του Spitfire στο Τατόι

Η συγκινητική ιστορία που ενώνει τους δυο άντρες και τους ενέπνευσε για την «επαναφορά» του θρυλικού αεροσκάφους

 31/05/2021 07:00

Ο δήμαρχος και ο Πτέραρχος που «κρύβονται» πίσω από την επιστροφή του Spitfire στο Τατόι

Θεολόγος Ηλιού

Φόρο τιμής στην πατρίδα, στους αγώνες, στις νίκες, στη θυσία αλλά κυρίως στους πατέρες τους αποτελεί η προσγείωση του θρυλικού Spitfire για δυο άντρες που τους ένωσε η μοίρα. Ο πρώην υφυπουργός Οικονομικών και νυν δήμαρχος Σπάρτης Πέτρος Δούκας με τον επίτιμος Α/ΓΕΑ Πτέραρχος Γιώργος Αυλωνίτης είναι λοιπόν οι εμπνευστές της ανακατασκευής του θρυλικού πολεμικού αεροσκάφους που επέστρεψε στην Ελλάδα και προσγειώθηκε στο Τατόι ξανά.

Τους δυο άντρες ενώνει η κοινή μάχη των γονιών τους, καθώς ο πατέρας του Πτέραρχου Αυλωνίτη ήταν υπόλογος-μηχανικός στο Spitfire του Γιώργου Δούκα, πατέρα του πρώην υπουργού, που έφερε την 336 Μοίρα πίσω στην Ελλάδα ως μοίραρχος.

«Το 2006 είχαμε πάει με τον γιό μου και έναν φίλο στο Μουσείο στο Τατόι, όπου βρισκόταν το συγκεκριμένο αεροσκάφος. Σε δευτερόλεπτα σκέφτηκα πόσο δύσκολο είναι για να πετάξει αυτό το αεροσκάφος» εξιστορεί μιλώντας στο makthes.gr ο δήμαρχος Σπάρτης Πέτρος Δούκας για το πως ξεκίνησε η ιδέα. Ο ίδιος συνομιλώντας με τον Γιώργο Αυλωνίτη πήρε την απάντηση πως μπορεί να ανακατασκευαστεί και να πετάξει ξανά, αν βρεθούν τα κατάλληλα κονδύλια.

Τα χρήματα βρέθηκαν και οι πρώτες εργασίες άρχισαν στην Ελλάδα. «Ήταν πολύ δύσκολο, είχε πολλές τεχνικές λεπτομέρειες που στην Ελλάδα οι μηχανικοί μας δεν τις γνώριζαν. Όμως έβλεπα ότι στην Αγγλία τα Spitfire συμμετέχουν σε εναέρια σόου και πίστευα πως μπορεί να ολοκληρωθεί η ανακατασκευή του. Εξασφαλίσαμε τους πρώτους πόρους, ώστε να αποσυναρμολογηθεί και να γίνουν οι πρώτες εργασίες στην Ελλάδα, μετά χρειάστηκε να το μεταφέρουν στην Αγγλία» αναφέρει ο κ. Δούκας.

720-780242-8a2a7f8b46-814235dc07194106.jpg


Η ανακατασκευή του θρυλικού αεροσκάφους ολοκληρώθηκε τελικά, για λογαριασμό της Πολεμικής Αεροπορίας, με χρηματοδότηση του Ιδρύματος «ΙΚΑΡΟΣ», μετά από πρωτοβουλία του κ. Πήτερ Λιβανός και του Ιδρύματος. Η «αναγέννησή» του ξεπέρασε τα δύο εκατομμύρια ευρώ.

«Ευχαριστούμε πολύ τον κ. Λιβανό που ολοκλήρωσε το όνειρο μας. Όταν το είδα να προσγειώνεται ένιωσα φοβερή συγκίνηση. Πραγματική συγκίνηση. Πρέπει η Ελλάδα να το τιμήσει όπως πρέπει. Είναι το μόνο πολεμικό αεροσκάφος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου που είναι σε πλήρη λειτουργία» τονίζει ο κ. Δούκας.

Το αεροσκάφος αναμένεται να παρουσιαστεί από την Πολεμική Αεροπορία την Τρίτη στο Τατόι. Μετά από 68 χρόνια πέταξε ξανά, με την διαδρομή του να αρχίζει το αεροδρόμιο του Μπίγκιν Χιλ της Βρετανίας. Ο «ιπτάμενος βετεράνος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου» αφού πραγματοποίησε ενδιάμεσες στάσεις σε Γαλλία και Ιταλία προσγειώθηκε αρχικά στο αεροδρόμιο της Κέρκυρας και στον Αερολιμένα Αράξου και έπειτα με την συνοδεία F-16 προσγειώθηκε στο Τατόι.


Η ιστορία του πατέρα του

«Ο δικός μου πατέρας πολέμησε στο Αλβανικό μέτωπο, ως αεροπόρος της τότε Ελληνικής Αεροπορίας με πολωνέζικα μαχητικά PZL παλαιάς κοπής! Όλοι ήταν απαρηγόρητοι όταν χάθηκε ο πρώτος ήρωας πιλότος! Έκλαψαν και για τον δεύτερο, και για τον τρίτο! Μετά χώνεψαν ότι έτσι θα είναι συνέχεια!» λέει σε ανάρτησή του ο δήμαρχος Σπάρτης για την ιστορία του πατέρα του.

122849634-2982893715178125-8718042428137465759-n-1.jpg


«Με τη συνθηκολόγηση, κατέβηκε στο σπίτι μας στη Πλατεία Δούκα στη Σπάρτη, σε “κατ’ οίκον περιορισμόν”! Σύντομα δραπέτευσε και με ένα καΐκι έφυγαν από το Γύθειο για τη Τουρκία για να βρούνε τρόπο να ενωθούνε με τις συμμαχικές δυνάμεις που πολεμούσαν στη Βόρεια Αφρική! Οι Τούρκοι τους συνέλαβαν, αλλά οι ‘Άγγλοι’ εξαγόρασαν τη φυλάκισή τους και τους μετέφεραν στη Μάρσα Ματρούχ (στην Αίγυπτο προς τα σύνορα με τη Λιβύη), όπου ύστερα από μια σύντομη εκπαίδευση στη Ροδεσία, σχημάτισαν τις Μοίρες Διώξεως 335 και 336! Του πατέρα μου, η 335 αρχικά εφοδιάστηκε με μαχητικά Hurticane, ενώ από το Δεκέμβριο του 1943 με τα φοβερά Spitfire» συνεχίζει για την σύνδεση του με το θρυλικό αεροσκάφος.

Μάλιστα, ο πατέρας του κ. Δούκα, παρασημοφορήθηκε από τον Γουίνστον Τσώρτσιλ, όπως και άλλοι Έλληνες μαχητές της εποχής. «Το Spitfire ήταν το σπουδαιότερο αεροσκάφος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, ήταν ευέλικτο και δυνατό. Βοήθησε στις νίκες» σχολιάζει ο κ. Δούκας.

Φόρο τιμής στην πατρίδα, στους αγώνες, στις νίκες, στη θυσία αλλά κυρίως στους πατέρες τους αποτελεί η προσγείωση του θρυλικού Spitfire για δυο άντρες που τους ένωσε η μοίρα. Ο πρώην υφυπουργός Οικονομικών και νυν δήμαρχος Σπάρτης Πέτρος Δούκας με τον επίτιμος Α/ΓΕΑ Πτέραρχος Γιώργος Αυλωνίτης είναι λοιπόν οι εμπνευστές της ανακατασκευής του θρυλικού πολεμικού αεροσκάφους που επέστρεψε στην Ελλάδα και προσγειώθηκε στο Τατόι ξανά.

Τους δυο άντρες ενώνει η κοινή μάχη των γονιών τους, καθώς ο πατέρας του Πτέραρχου Αυλωνίτη ήταν υπόλογος-μηχανικός στο Spitfire του Γιώργου Δούκα, πατέρα του πρώην υπουργού, που έφερε την 336 Μοίρα πίσω στην Ελλάδα ως μοίραρχος.

«Το 2006 είχαμε πάει με τον γιό μου και έναν φίλο στο Μουσείο στο Τατόι, όπου βρισκόταν το συγκεκριμένο αεροσκάφος. Σε δευτερόλεπτα σκέφτηκα πόσο δύσκολο είναι για να πετάξει αυτό το αεροσκάφος» εξιστορεί μιλώντας στο makthes.gr ο δήμαρχος Σπάρτης Πέτρος Δούκας για το πως ξεκίνησε η ιδέα. Ο ίδιος συνομιλώντας με τον Γιώργο Αυλωνίτη πήρε την απάντηση πως μπορεί να ανακατασκευαστεί και να πετάξει ξανά, αν βρεθούν τα κατάλληλα κονδύλια.

Τα χρήματα βρέθηκαν και οι πρώτες εργασίες άρχισαν στην Ελλάδα. «Ήταν πολύ δύσκολο, είχε πολλές τεχνικές λεπτομέρειες που στην Ελλάδα οι μηχανικοί μας δεν τις γνώριζαν. Όμως έβλεπα ότι στην Αγγλία τα Spitfire συμμετέχουν σε εναέρια σόου και πίστευα πως μπορεί να ολοκληρωθεί η ανακατασκευή του. Εξασφαλίσαμε τους πρώτους πόρους, ώστε να αποσυναρμολογηθεί και να γίνουν οι πρώτες εργασίες στην Ελλάδα, μετά χρειάστηκε να το μεταφέρουν στην Αγγλία» αναφέρει ο κ. Δούκας.

720-780242-8a2a7f8b46-814235dc07194106.jpg


Η ανακατασκευή του θρυλικού αεροσκάφους ολοκληρώθηκε τελικά, για λογαριασμό της Πολεμικής Αεροπορίας, με χρηματοδότηση του Ιδρύματος «ΙΚΑΡΟΣ», μετά από πρωτοβουλία του κ. Πήτερ Λιβανός και του Ιδρύματος. Η «αναγέννησή» του ξεπέρασε τα δύο εκατομμύρια ευρώ.

«Ευχαριστούμε πολύ τον κ. Λιβανό που ολοκλήρωσε το όνειρο μας. Όταν το είδα να προσγειώνεται ένιωσα φοβερή συγκίνηση. Πραγματική συγκίνηση. Πρέπει η Ελλάδα να το τιμήσει όπως πρέπει. Είναι το μόνο πολεμικό αεροσκάφος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου που είναι σε πλήρη λειτουργία» τονίζει ο κ. Δούκας.

Το αεροσκάφος αναμένεται να παρουσιαστεί από την Πολεμική Αεροπορία την Τρίτη στο Τατόι. Μετά από 68 χρόνια πέταξε ξανά, με την διαδρομή του να αρχίζει το αεροδρόμιο του Μπίγκιν Χιλ της Βρετανίας. Ο «ιπτάμενος βετεράνος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου» αφού πραγματοποίησε ενδιάμεσες στάσεις σε Γαλλία και Ιταλία προσγειώθηκε αρχικά στο αεροδρόμιο της Κέρκυρας και στον Αερολιμένα Αράξου και έπειτα με την συνοδεία F-16 προσγειώθηκε στο Τατόι.


Η ιστορία του πατέρα του

«Ο δικός μου πατέρας πολέμησε στο Αλβανικό μέτωπο, ως αεροπόρος της τότε Ελληνικής Αεροπορίας με πολωνέζικα μαχητικά PZL παλαιάς κοπής! Όλοι ήταν απαρηγόρητοι όταν χάθηκε ο πρώτος ήρωας πιλότος! Έκλαψαν και για τον δεύτερο, και για τον τρίτο! Μετά χώνεψαν ότι έτσι θα είναι συνέχεια!» λέει σε ανάρτησή του ο δήμαρχος Σπάρτης για την ιστορία του πατέρα του.

122849634-2982893715178125-8718042428137465759-n-1.jpg


«Με τη συνθηκολόγηση, κατέβηκε στο σπίτι μας στη Πλατεία Δούκα στη Σπάρτη, σε “κατ’ οίκον περιορισμόν”! Σύντομα δραπέτευσε και με ένα καΐκι έφυγαν από το Γύθειο για τη Τουρκία για να βρούνε τρόπο να ενωθούνε με τις συμμαχικές δυνάμεις που πολεμούσαν στη Βόρεια Αφρική! Οι Τούρκοι τους συνέλαβαν, αλλά οι ‘Άγγλοι’ εξαγόρασαν τη φυλάκισή τους και τους μετέφεραν στη Μάρσα Ματρούχ (στην Αίγυπτο προς τα σύνορα με τη Λιβύη), όπου ύστερα από μια σύντομη εκπαίδευση στη Ροδεσία, σχημάτισαν τις Μοίρες Διώξεως 335 και 336! Του πατέρα μου, η 335 αρχικά εφοδιάστηκε με μαχητικά Hurticane, ενώ από το Δεκέμβριο του 1943 με τα φοβερά Spitfire» συνεχίζει για την σύνδεση του με το θρυλικό αεροσκάφος.

Μάλιστα, ο πατέρας του κ. Δούκα, παρασημοφορήθηκε από τον Γουίνστον Τσώρτσιλ, όπως και άλλοι Έλληνες μαχητές της εποχής. «Το Spitfire ήταν το σπουδαιότερο αεροσκάφος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, ήταν ευέλικτο και δυνατό. Βοήθησε στις νίκες» σχολιάζει ο κ. Δούκας.

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία