ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Ο αυτισμός μέσα από τα μάτια μαθητών Γυμνασίου της Πολίχνης - «Δεν είναι ασθένεια, απαραίτητη η ενημέρωση»

Παγκόσμια ημέρα αυτισμού η σημερινή, 2 Απριλίου 2023 και τρεις μαθητές μοιράζονται τις σκέψεις και τα συναισθήματά τους στη «ΜτΚ»

 02/04/2023 18:15

Ο αυτισμός μέσα  από τα μάτια μαθητών Γυμνασίου της Πολίχνης - «Δεν είναι ασθένεια, απαραίτητη η ενημέρωση»

Έλενα Καραβασίλη

Παγκόσμια ημέρα αυτισμού η σημερινή και τρεις μαθητές του 4ου Γυμνασίου Πολίχνης στη Θεσσαλονίκη, μοιράζονται τις σκέψεις και τα συναισθήματά τους στη «ΜτΚ». Στο συγκεκριμένο σχολείο φοιτούν τρία παιδιά με στοιχεία αυτισμού. Mε πρωτοβουλία των δασκάλων Χρυσάνθη Δωράκη, Σάκη Σπυρίδη και Τζένη Ζάχου εδώ και τρία χρόνια στο σχολείο λειτουργεί λέσχη ανάγνωσης.

Οι μαθητές ήρθαν σε επαφή με τον αυτισμό μέσω της λέσχης ανάγνωσης του σχολείου και το βιβλίο «Ποιος σκότωσε τον σκύλο τα μεσάνυχτα», ένα μυθιστόρημα που πραγματεύεται τη ζωή ενός έφηβου αυτιστικού, τις συνήθειες, τις συμπεριφορές του αλλά και τις αντιδράσεις των άλλον προς αυτόν.

«Δεν είναι ντροπή να έχεις αυτισμό»

«Στην αρχή, όταν διαβάζαμε το βιβλίο, αισθανόμασταν αμήχανα όμως όσο προχωρούσαμε στην ανάγνωσή του και σε συνδυασμό με τις δράσεις που κάναμε στο σχολείο καταφέραμε να κατανοήσουμε τον αυτισμό, τις συμπεριφορές του χαρακτήρα και των γύρω του προς αυτόν. Τότε νιώσαμε συγκίνηση και προβληματιστήκαμε», περιγράφει η μαθήτρια Έφη Μπαξεβάνη.

Ο Δήμος Γογοδώνης, συμμαθητής της, συμπληρώνει πως ο «στενός κύκλος του ήρωα δεν τον απομάκρυνε και είχε μία φυσιολογική συμπεριφορά απέναντι του. Αυτή είναι και η ουσία».

 Η Ιωάννα Αναστασιάδου, μαθήτρια και μέλος της λέσχης ανάγνωσης, παρατηρεί πως η άγνοια μπορεί να οδηγήσει σε πολύ άσχημα μονοπάτια. «Ο ήρωας του βιβλίου που έχει στοιχεία αυτισμού, δεν επιθυμεί τη σωματική επαφή. Έτσι, όσοι δεν το γνωρίζουν αυτό, του συμπεριφέρονται ακόμα και σαν να είναι εγκληματίας», εξηγεί. Οι τρεις μαθητές επισημαίνουν πως είναι πάρα πολύ σημαντικό να υπάρξει περισσότερη ενημέρωση για τον αυτισμό, ιδίως μέσα στα σχολεία. 

Μάλιστα, δεν παραλείπουν να αναφέρουν πως «επειδή μπορεί να πέσουν θύματα εκφοβισμού και κακής συμπεριφοράς, θα έπρεπε να υπάρχουν αυστηρότερες ποινές σε αυτές τις περιπτώσεις. Η λέξη ‘αυτιστικέ’ χρησιμοποιείται ως βρισιά από κάποιες παρέες. Πρέπει λοιπόν όλοι να μάθουμε πως δεν είναι ντροπή κάποιος να έχει αυτισμό». 

Η κ. Δωράκη, δασκάλα του σχολείου συμπληρώνει πως παιδιά με στοιχεία αυτισμού μπορεί να έχουν πάρα πολύ υψηλό δείκτη νοημοσύνης. «Κυρίως στα θετικά μαθήματα, όπως τα μαθηματικά έχουν πολύ υψηλές επιδόσεις», επισημαίνει.

«Δεν διαφέρουμε και τόσο πολύ»

Οι τρεις μαθητές γυμνασίου τονίζουν πως «η σωστή ενημέρωση είναι ο μόνος τρόπος τα άτομα με στοιχεία αυτισμού να αποτελούν μέρος της κοινωνίας μας και να έχουμε μία σωστή και φυσιολογική συμπεριφορά απέναντί τους. Πρέπει ήδη από το Δημοτικό να γνωρίζουμε όλοι πως ο αυτισμός δεν είναι ασθένεια. Δεν πρόκειται για πάθηση που με κάποιον τρόπο θεραπεύεται. Είναι αναγκαίο να μάθουμε να συνυπάρχουμε αρμονικά». 

Ο κ. Σπυρίδης, δάσκαλος στο 4ο Γυμνάσιο Πολίχνης και υπεύθυνος της λέσχης ανάγνωσης, λέει στη «ΜτΚ» πως «το πιο ενδιαφέρον στοιχείο ήταν πώς αφότου αναλύσαμε τις συμπεριφοράς του ήρωα του βιβλίου, ρώτησα τα παιδιά ποιες αυτιστικές συμπεριφορές θεωρούν ότι έχουν και οι ίδιοι. Πολλά στοιχεία λοιπόν δεν διαφέρουν και πολύ. Όπως, αρκετά παιδιά επιθυμούν να διατηρούν μία τάξη στα πράγματά τους, δεν τους αρέσει η σωματική επαφή. Δεν είναι λοιπόν τόσο απόμακρες αυτές οι συμπεριφορές. Όλοι μας κουβαλάμε ένα κομμάτι αυτιστικού χαρακτήρα και θα ήταν ευχής έργον να μπορέσουμε να το αναγνωρίσουμε».

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 02.04.2023

Παγκόσμια ημέρα αυτισμού η σημερινή και τρεις μαθητές του 4ου Γυμνασίου Πολίχνης στη Θεσσαλονίκη, μοιράζονται τις σκέψεις και τα συναισθήματά τους στη «ΜτΚ». Στο συγκεκριμένο σχολείο φοιτούν τρία παιδιά με στοιχεία αυτισμού. Mε πρωτοβουλία των δασκάλων Χρυσάνθη Δωράκη, Σάκη Σπυρίδη και Τζένη Ζάχου εδώ και τρία χρόνια στο σχολείο λειτουργεί λέσχη ανάγνωσης.

Οι μαθητές ήρθαν σε επαφή με τον αυτισμό μέσω της λέσχης ανάγνωσης του σχολείου και το βιβλίο «Ποιος σκότωσε τον σκύλο τα μεσάνυχτα», ένα μυθιστόρημα που πραγματεύεται τη ζωή ενός έφηβου αυτιστικού, τις συνήθειες, τις συμπεριφορές του αλλά και τις αντιδράσεις των άλλον προς αυτόν.

«Δεν είναι ντροπή να έχεις αυτισμό»

«Στην αρχή, όταν διαβάζαμε το βιβλίο, αισθανόμασταν αμήχανα όμως όσο προχωρούσαμε στην ανάγνωσή του και σε συνδυασμό με τις δράσεις που κάναμε στο σχολείο καταφέραμε να κατανοήσουμε τον αυτισμό, τις συμπεριφορές του χαρακτήρα και των γύρω του προς αυτόν. Τότε νιώσαμε συγκίνηση και προβληματιστήκαμε», περιγράφει η μαθήτρια Έφη Μπαξεβάνη.

Ο Δήμος Γογοδώνης, συμμαθητής της, συμπληρώνει πως ο «στενός κύκλος του ήρωα δεν τον απομάκρυνε και είχε μία φυσιολογική συμπεριφορά απέναντι του. Αυτή είναι και η ουσία».

 Η Ιωάννα Αναστασιάδου, μαθήτρια και μέλος της λέσχης ανάγνωσης, παρατηρεί πως η άγνοια μπορεί να οδηγήσει σε πολύ άσχημα μονοπάτια. «Ο ήρωας του βιβλίου που έχει στοιχεία αυτισμού, δεν επιθυμεί τη σωματική επαφή. Έτσι, όσοι δεν το γνωρίζουν αυτό, του συμπεριφέρονται ακόμα και σαν να είναι εγκληματίας», εξηγεί. Οι τρεις μαθητές επισημαίνουν πως είναι πάρα πολύ σημαντικό να υπάρξει περισσότερη ενημέρωση για τον αυτισμό, ιδίως μέσα στα σχολεία. 

Μάλιστα, δεν παραλείπουν να αναφέρουν πως «επειδή μπορεί να πέσουν θύματα εκφοβισμού και κακής συμπεριφοράς, θα έπρεπε να υπάρχουν αυστηρότερες ποινές σε αυτές τις περιπτώσεις. Η λέξη ‘αυτιστικέ’ χρησιμοποιείται ως βρισιά από κάποιες παρέες. Πρέπει λοιπόν όλοι να μάθουμε πως δεν είναι ντροπή κάποιος να έχει αυτισμό». 

Η κ. Δωράκη, δασκάλα του σχολείου συμπληρώνει πως παιδιά με στοιχεία αυτισμού μπορεί να έχουν πάρα πολύ υψηλό δείκτη νοημοσύνης. «Κυρίως στα θετικά μαθήματα, όπως τα μαθηματικά έχουν πολύ υψηλές επιδόσεις», επισημαίνει.

«Δεν διαφέρουμε και τόσο πολύ»

Οι τρεις μαθητές γυμνασίου τονίζουν πως «η σωστή ενημέρωση είναι ο μόνος τρόπος τα άτομα με στοιχεία αυτισμού να αποτελούν μέρος της κοινωνίας μας και να έχουμε μία σωστή και φυσιολογική συμπεριφορά απέναντί τους. Πρέπει ήδη από το Δημοτικό να γνωρίζουμε όλοι πως ο αυτισμός δεν είναι ασθένεια. Δεν πρόκειται για πάθηση που με κάποιον τρόπο θεραπεύεται. Είναι αναγκαίο να μάθουμε να συνυπάρχουμε αρμονικά». 

Ο κ. Σπυρίδης, δάσκαλος στο 4ο Γυμνάσιο Πολίχνης και υπεύθυνος της λέσχης ανάγνωσης, λέει στη «ΜτΚ» πως «το πιο ενδιαφέρον στοιχείο ήταν πώς αφότου αναλύσαμε τις συμπεριφοράς του ήρωα του βιβλίου, ρώτησα τα παιδιά ποιες αυτιστικές συμπεριφορές θεωρούν ότι έχουν και οι ίδιοι. Πολλά στοιχεία λοιπόν δεν διαφέρουν και πολύ. Όπως, αρκετά παιδιά επιθυμούν να διατηρούν μία τάξη στα πράγματά τους, δεν τους αρέσει η σωματική επαφή. Δεν είναι λοιπόν τόσο απόμακρες αυτές οι συμπεριφορές. Όλοι μας κουβαλάμε ένα κομμάτι αυτιστικού χαρακτήρα και θα ήταν ευχής έργον να μπορέσουμε να το αναγνωρίσουμε».

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 02.04.2023

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία