ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Νοικοκυριά σε απόγνωση – «Ζούμε για να πληρώνουμε λογαριασμούς»

Το οικογενειακό ταμείο είναι μείον - Η αλματώδης αύξηση των τιμών σε βασικά αγαθά, καύσιμα και ρεύμα συνθλίβει τον προϋπολογισμό των καταναλωτών

 16/02/2022 13:54

Νοικοκυριά σε απόγνωση – «Ζούμε για να πληρώνουμε λογαριασμούς»
φωτ. αρχείου

Βιολέτα Φωτιάδη

Ταχυπαλμίες προκαλούν πλέον στους πολίτες η εβδομαδιαία επίσκεψη στο super market, το γέμισμα του ρεζερβουάρ και η πληρωμή των λογαριασμών ρεύματος και αερίου μετά την κατακόρυφη άνοδο των τιμών.

Με τους μισθούς να είναι καθηλωμένοι εδώ και πολλά χρόνια όλο και περισσότεροι πασχίζουν να ανταπεξέλθουν στο υψηλό κόστος ζωής μετρώντας και το τελευταίο ευρώ. Οι πρόσφατες ανατιμήσεις σε βασικά αγαθά, καύσιμα και ενέργεια «ματώνουν» τα πορτοφόλια των καταναλωτών με αρκετούς να υποστηρίζουν πως έχουμε φτάσει σε σημείο «να πληρώνουμε ακριβά τη ζωή μας».

Το καλάθι της νοικοκυράς γίνεται ασήκωτο, το ρεύμα «χτυπά» το ταμείο των νοικοκυριών, η βενζίνη αφήνει στο γκαράζ τα αυτοκίνητα και το αέριο γίνεται σταδιακά είδος πολυτελείας. Οι περισσότεροι καταναλωτές που έχουν ήδη λάβει την πρώτη «λυπητερή» σε ρεύμα και αέριο κάνουν λόγο ακόμα και για διπλασιασμό του ποσού που καλούνται να πληρώσουν σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο πέρσι και χαρακτηρίζουν «αστείες» τις επιδοτήσεις στους λογαριασμούς.

«Ο λογαριασμός του αερίου ήρθε αυξημένος κατά 50%. Ή θα κρυώνουμε δηλαδή ή θα δώσουμε όλα μας τα λεφτά στο αέριο; Η επιδότηση που δίνουν είναι για κλάματα για να ταιριάζει με τον λογαριασμό», λέει η Ε.Τ. στη «ΜτΚ», η οποία συντηρεί ένα μονομελές νοικοκυριό.  

Αντίστοιχα εκνευρισμένοι είναι οι πολίτες που έλαβαν τους τελευταίους λογαριασμούς ρεύματος και πάγωσαν όταν αντίκρισαν το ποσό που πρέπει να καταβάλουν. Οι περισσότεροι παρατηρούν ραγδαία αύξηση, ακόμα και πάνω από το μισό, παρόλο που δεν άλλαξαν τις καταναλωτικές τους συνήθειες. Ο Αντώνης Ζ. , εργαζόμενος και πολύτεκνος πατέρας, κάνει λόγο για εξοντωτικές ανατιμήσεις στο ρεύμα την ώρα που τα έξοδα τρέχουν με ταχύτατους ρυθμούς. Την ίδια στιγμή πολίτες που μένουν μόνοι τους και θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν χαμηλόμισθοι ψάχνουν από που θα κόψουν για να βρουν τα λεφτά για ρεύμα και αέριο καθώς δεν μπορούν να περιορίσουν κι άλλο την ήδη μειωμένη χρήση που κάνουν σε θέρμανση και οικιακές συσκευές.

Βενζίνη όπως λέμε… χρυσάφι

Φρένο, ή και χειρόφρενο, βάζουν οι πολίτες στις ήδη περιορισμένες μετακινήσεις τους με την τιμή της βενζίνης να προσεγγίζει το 1,80 και να αποτρέπει τους οδηγούς να γυρίσουν το κλειδί στη μίζα. Παρόλο που οι περισσότεροι, όπως λένε, περιορίζονται στα αναγκαία και μόνο, καθημερινά δρομολόγια για την μετάβαση στην εργασία τους ή στις λοιπές υποχρεώσεις τους ο δείκτης στο κοντέρ της βενζίνης πέφτει όλο και γρηγορότερα γιατί το πορτοφόλι τους δεν μπορεί να σηκώσει ένα πλήρες γέμισμα του ρεζερβουάρ. Τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς από την άλλη, ενώ θα μπορούσαν να αποτελέσουν μία λύση, χαρακτηρίζονται από τους περισσότερους ως υγειονομικές βόμβες και δεν προτίθενται να τα χρησιμοποιήσουν.

«Κάνω συγκεκριμένες διαδρομές. Η βενζίνη είναι πλέον χρυσάφι.  Έχω ήδη περιορίσει τις διαδρομές μου στις απολύτως απαραίτητες αλλά δεν μπορώ να μην χρησιμοποιώ το αυτοκίνητο λόγω δουλειάς. Τα ΜΜΜ δεν βολεύουν λόγω δρομολογίων και ο συνωστισμός που επικρατεί εν μέσω πανδημίας λειτουργεί αποτρεπτικά για να τα χρησιμοποιήσω», αναφέρει η Σταυρούλα Δ.

Αντίστοιχα και η Αναστασία, μητέρα δύο παιδιών, εξηγεί πως πλέον χρησιμοποιεί το αυτοκίνητό της για συγκεκριμένες και κοντινές διαδρομές οι οποίες όμως δεν μπορούν να περιοριστούν περαιτέρω ενώ τα ΜΜΜ δεν βολεύουν για να πάει τα παιδιά της στις εξωσχολικές δραστηριότητές τους.

Στο κατόπι των προσφορών οι καταναλωτές

Στις προσφορές, στα branded προϊόντα των super market και στα εκπτωτικά κουπόνια στέφονται οι πολίτες που βλέπουν το καλάθι τους να μένει ίδιο αλλά το ποσό στο ταμείο να αυξάνεται επικίνδυνα. Οι λίστες για τα εβδομαδιαία ψώνια έχουν εδώ και χρόνια την τιμητική τους αλλά πλέον δεν αρκούν για να περιορίσουν το λογαριασμό ο οποίος φουσκώνει όχι από τις σπατάλες των καταναλωτών αλλά από τις ανατιμήσεις σε βασικά αγαθά.

Οι περισσότεροι καταναλωτές προτιμούν σταθερά συγκεκριμένα προϊόντα και μάρκες προβλέποντας έτσι το ποσό που θα τους ζητήσει η ταμίας στο τέλος των αγορών. Τώρα οι πολίτες καλούνται να αλλάξουν τις καταναλωτικές τους συνήθειες είτε μειώνοντας ακόμα περισσότερο τα ψώνια τους, είτε κυνηγώντας τις προσφορές και τα εκπτωτικά κουπόνια των υπεραγορών.

«Δίνω πλέον τα διπλάσια σχεδόν χρήματα για ένα καλάθι με τα συνηθισμένα προϊόντα που έπαιρνα και μιλάμε για βασικά προϊόντα. Πλέον ψάχνω τις προσφορές και σε ό,τι μπορώ θα πάρω τα branded προϊόντα γιατί είναι πιο οικονομικά», εξηγεί η Μαρία που έχει περάσει μόλις την έξοδο του super market με σχεδόν τα μισά ψώνια από όσα συνήθιζε να κάνει.

«Συγκεκριμένα προϊόντα έχουν αυξηθεί και επιλέγω μόνο τις οικονομικές μάρκες και συσκευασίες γιατί αλλιώς δεν μπορώ να ανταπεξέλθω. Πρέπει να αγοράσω μία ικανή ποσότητα να καλύψει τις ανάγκες της οικογένειας και αναγκαστικά θα στραφώ σε λιγότερο γνωστά προϊόντα αλλιώς δεν βγαίνουμε», τονίζει ο Αντώνης Ζ.

Για όσους δεν επιθυμούν να επιλέξουν οικονομικότερα προϊόντα η μείωση της συχνότητας που επισκέπτονται τις αγορές είναι μονόδρομος. «Προτιμάμε κάποιες μάρκες και κάποια προϊόντα για συγκεκριμένους λόγους. Αναγκαστικά λοιπόν θα μειώσουμε κι άλλο την ποσότητα», αναφέρει η Αναστασία.

Τέλος, κοινός τόπος στις απόψεις των καταναλωτών φαίνεται πως είναι τα μέτρα που καλούν την κυβέρνηση να λάβει για να περιοριστεί το πλήγμα που έχουν επιφέρει οι ανατιμήσεις στις τσέπες τους με τους περισσότερους να συμφωνούν στο ότι η μείωση του ΦΠΑ σε βασικά αγαθά θα μπορούσε να αποτελέσει μία πρώτη «ανάσα» για τα πορτοφόλια τους. 

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 13.02.2022

Ταχυπαλμίες προκαλούν πλέον στους πολίτες η εβδομαδιαία επίσκεψη στο super market, το γέμισμα του ρεζερβουάρ και η πληρωμή των λογαριασμών ρεύματος και αερίου μετά την κατακόρυφη άνοδο των τιμών.

Με τους μισθούς να είναι καθηλωμένοι εδώ και πολλά χρόνια όλο και περισσότεροι πασχίζουν να ανταπεξέλθουν στο υψηλό κόστος ζωής μετρώντας και το τελευταίο ευρώ. Οι πρόσφατες ανατιμήσεις σε βασικά αγαθά, καύσιμα και ενέργεια «ματώνουν» τα πορτοφόλια των καταναλωτών με αρκετούς να υποστηρίζουν πως έχουμε φτάσει σε σημείο «να πληρώνουμε ακριβά τη ζωή μας».

Το καλάθι της νοικοκυράς γίνεται ασήκωτο, το ρεύμα «χτυπά» το ταμείο των νοικοκυριών, η βενζίνη αφήνει στο γκαράζ τα αυτοκίνητα και το αέριο γίνεται σταδιακά είδος πολυτελείας. Οι περισσότεροι καταναλωτές που έχουν ήδη λάβει την πρώτη «λυπητερή» σε ρεύμα και αέριο κάνουν λόγο ακόμα και για διπλασιασμό του ποσού που καλούνται να πληρώσουν σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο πέρσι και χαρακτηρίζουν «αστείες» τις επιδοτήσεις στους λογαριασμούς.

«Ο λογαριασμός του αερίου ήρθε αυξημένος κατά 50%. Ή θα κρυώνουμε δηλαδή ή θα δώσουμε όλα μας τα λεφτά στο αέριο; Η επιδότηση που δίνουν είναι για κλάματα για να ταιριάζει με τον λογαριασμό», λέει η Ε.Τ. στη «ΜτΚ», η οποία συντηρεί ένα μονομελές νοικοκυριό.  

Αντίστοιχα εκνευρισμένοι είναι οι πολίτες που έλαβαν τους τελευταίους λογαριασμούς ρεύματος και πάγωσαν όταν αντίκρισαν το ποσό που πρέπει να καταβάλουν. Οι περισσότεροι παρατηρούν ραγδαία αύξηση, ακόμα και πάνω από το μισό, παρόλο που δεν άλλαξαν τις καταναλωτικές τους συνήθειες. Ο Αντώνης Ζ. , εργαζόμενος και πολύτεκνος πατέρας, κάνει λόγο για εξοντωτικές ανατιμήσεις στο ρεύμα την ώρα που τα έξοδα τρέχουν με ταχύτατους ρυθμούς. Την ίδια στιγμή πολίτες που μένουν μόνοι τους και θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν χαμηλόμισθοι ψάχνουν από που θα κόψουν για να βρουν τα λεφτά για ρεύμα και αέριο καθώς δεν μπορούν να περιορίσουν κι άλλο την ήδη μειωμένη χρήση που κάνουν σε θέρμανση και οικιακές συσκευές.

Βενζίνη όπως λέμε… χρυσάφι

Φρένο, ή και χειρόφρενο, βάζουν οι πολίτες στις ήδη περιορισμένες μετακινήσεις τους με την τιμή της βενζίνης να προσεγγίζει το 1,80 και να αποτρέπει τους οδηγούς να γυρίσουν το κλειδί στη μίζα. Παρόλο που οι περισσότεροι, όπως λένε, περιορίζονται στα αναγκαία και μόνο, καθημερινά δρομολόγια για την μετάβαση στην εργασία τους ή στις λοιπές υποχρεώσεις τους ο δείκτης στο κοντέρ της βενζίνης πέφτει όλο και γρηγορότερα γιατί το πορτοφόλι τους δεν μπορεί να σηκώσει ένα πλήρες γέμισμα του ρεζερβουάρ. Τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς από την άλλη, ενώ θα μπορούσαν να αποτελέσουν μία λύση, χαρακτηρίζονται από τους περισσότερους ως υγειονομικές βόμβες και δεν προτίθενται να τα χρησιμοποιήσουν.

«Κάνω συγκεκριμένες διαδρομές. Η βενζίνη είναι πλέον χρυσάφι.  Έχω ήδη περιορίσει τις διαδρομές μου στις απολύτως απαραίτητες αλλά δεν μπορώ να μην χρησιμοποιώ το αυτοκίνητο λόγω δουλειάς. Τα ΜΜΜ δεν βολεύουν λόγω δρομολογίων και ο συνωστισμός που επικρατεί εν μέσω πανδημίας λειτουργεί αποτρεπτικά για να τα χρησιμοποιήσω», αναφέρει η Σταυρούλα Δ.

Αντίστοιχα και η Αναστασία, μητέρα δύο παιδιών, εξηγεί πως πλέον χρησιμοποιεί το αυτοκίνητό της για συγκεκριμένες και κοντινές διαδρομές οι οποίες όμως δεν μπορούν να περιοριστούν περαιτέρω ενώ τα ΜΜΜ δεν βολεύουν για να πάει τα παιδιά της στις εξωσχολικές δραστηριότητές τους.

Στο κατόπι των προσφορών οι καταναλωτές

Στις προσφορές, στα branded προϊόντα των super market και στα εκπτωτικά κουπόνια στέφονται οι πολίτες που βλέπουν το καλάθι τους να μένει ίδιο αλλά το ποσό στο ταμείο να αυξάνεται επικίνδυνα. Οι λίστες για τα εβδομαδιαία ψώνια έχουν εδώ και χρόνια την τιμητική τους αλλά πλέον δεν αρκούν για να περιορίσουν το λογαριασμό ο οποίος φουσκώνει όχι από τις σπατάλες των καταναλωτών αλλά από τις ανατιμήσεις σε βασικά αγαθά.

Οι περισσότεροι καταναλωτές προτιμούν σταθερά συγκεκριμένα προϊόντα και μάρκες προβλέποντας έτσι το ποσό που θα τους ζητήσει η ταμίας στο τέλος των αγορών. Τώρα οι πολίτες καλούνται να αλλάξουν τις καταναλωτικές τους συνήθειες είτε μειώνοντας ακόμα περισσότερο τα ψώνια τους, είτε κυνηγώντας τις προσφορές και τα εκπτωτικά κουπόνια των υπεραγορών.

«Δίνω πλέον τα διπλάσια σχεδόν χρήματα για ένα καλάθι με τα συνηθισμένα προϊόντα που έπαιρνα και μιλάμε για βασικά προϊόντα. Πλέον ψάχνω τις προσφορές και σε ό,τι μπορώ θα πάρω τα branded προϊόντα γιατί είναι πιο οικονομικά», εξηγεί η Μαρία που έχει περάσει μόλις την έξοδο του super market με σχεδόν τα μισά ψώνια από όσα συνήθιζε να κάνει.

«Συγκεκριμένα προϊόντα έχουν αυξηθεί και επιλέγω μόνο τις οικονομικές μάρκες και συσκευασίες γιατί αλλιώς δεν μπορώ να ανταπεξέλθω. Πρέπει να αγοράσω μία ικανή ποσότητα να καλύψει τις ανάγκες της οικογένειας και αναγκαστικά θα στραφώ σε λιγότερο γνωστά προϊόντα αλλιώς δεν βγαίνουμε», τονίζει ο Αντώνης Ζ.

Για όσους δεν επιθυμούν να επιλέξουν οικονομικότερα προϊόντα η μείωση της συχνότητας που επισκέπτονται τις αγορές είναι μονόδρομος. «Προτιμάμε κάποιες μάρκες και κάποια προϊόντα για συγκεκριμένους λόγους. Αναγκαστικά λοιπόν θα μειώσουμε κι άλλο την ποσότητα», αναφέρει η Αναστασία.

Τέλος, κοινός τόπος στις απόψεις των καταναλωτών φαίνεται πως είναι τα μέτρα που καλούν την κυβέρνηση να λάβει για να περιοριστεί το πλήγμα που έχουν επιφέρει οι ανατιμήσεις στις τσέπες τους με τους περισσότερους να συμφωνούν στο ότι η μείωση του ΦΠΑ σε βασικά αγαθά θα μπορούσε να αποτελέσει μία πρώτη «ανάσα» για τα πορτοφόλια τους. 

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 13.02.2022

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία