ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Νίκος Πορτοκάλογλου στη «ΜτΚ»: Ελπίζω να ηττηθεί ο Πούτιν

Ο γνωστός τραγουδοποιός και ερμηνευτής έρχεται στη Θεσσαλονίκη «Με επίσημο ένδυμα» καλεσμένος του Κέντρου Πολιτισμού Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας

 16/11/2022 08:00

Νίκος Πορτοκάλογλου στη «ΜτΚ»: Ελπίζω να ηττηθεί ο Πούτιν

Κυριακή Τσολάκη

Το Κέντρο Πολιτισμού της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας τον ντύνει «Με επίσημο ένδυμα» και εκείνος μάλλον είναι από τις λίγες φορές που το φοράει, αν κρίνουμε από το γεγονός ότι το ντύσιμό του ακόμη και επί της οθόνης είναι πάντα πιο χαλαρό.

Πρόκειται για την καθιερωμένη πλέον συναυλία του οργανισμού, που πραγματοποιείται για τρίτη φορά -προηγήθηκαν ο Σταμάτης Κραουνάκης και ο Πάνος Μουζουράκης. Τώρα, σειρά παίρνει ο Νίκος Πορτοκάλογλου, ένας από τους σημαντικότερους τραγουδοποιούς της ελληνικής μουσικής σκηνής.

«Η ιδέα του Επίσημου ενδύματος και η πρόσκληση προέρχονται ακριβώς από το Κέντρο Πολιτισμού της Περιφέρειας. Όταν ήρθα στη Θεσσαλονίκη για συναυλία το καλοκαίρι, συναντηθήκαμε με την Άννα Μηκωνίου και τον Θανάση Κολαλά, μου εξήγησαν την ιδέα, ενθουσιάστηκα και βάλαμε αμέσως μπρος. 

Χάρηκα πολύ που μου είπαν ότι σκέφτονται η συγκεκριμένη συναυλία να γίνει με τη Συμφωνική Ορχήστρα Νέων MOYSA του Μεγάρου και πρότεινα να συνεργαστούμε και με την χορωδία του Μουσικού Σχολείου Θεσσαλονίκης ώστε να είμαστε όλοι περίπου συνομήλικοι. Τόπο στα νιάτα δηλαδή. 

Και τόπο στους μουσικούς και τραγουδιστές της πόλης, όπως η Ελένη Δημοπούλου και ο Νίκος Κύρτσος, που έχουν την τόλμη να μην φύγουν για Αθήνα αλλά να μείνουν στην πόλη τους και να το παλέψουν για να εκπληρώσουν τα όνειρα τους», λέει στη «ΜτΚ» ο γνωστός δημιουργός και ερμηνευτής.

Η μεγάλη πρόκληση

Δηλώνει πως πάντα είχε έφεση στο ρίσκο και στους πειραματισμούς. «Η μεγάλη πρόκληση είναι πρώτα από όλα οι ενορχηστρώσεις. Πώς δηλαδή θα μεταγραφούν τα τραγούδια μου, που τα έχουμε συνηθίσει με ένα συγκεκριμένο ήχο, στα μέτρα μίας συμφωνικής ορχήστρας. 

Το μεγάλο βάρος πέφτει στους ενορχηστρωτές που είναι ο Πάνος Κοσμίδης, ο Κωνσταντίνος Παγιάτης και ο Κωνσταντίνος Δημηνάκης, που θα είναι και ο μαέστρος. Από τις συζητήσεις που έχουμε κάνει μου έχουν εμπνεύσει απόλυτη εμπιστοσύνη και ξέρω ότι μοιραζόμαστε τον ίδιο ενθουσιασμό για το εγχείρημα. 

Η άλλη μεγάλη πρόκληση είναι το όλο στήσιμο της παράστασης, η επιλογή των κατάλληλων τραγουδιών και η καλή και αβίαστη ροή με την τελική κορύφωση. Σε αυτό το κομμάτι έχουμε εξαιρετική συνεργασία με τον Θανάση Κολαλά, που έχει την σκηνοθετική επιμέλεια και έτσι δεν έχω τόση αγωνία, όσο περιέργεια και ανυπομονησία», επισημαίνει ο Νίκος Πορτοκάλογλου.

Μιλάει για τη διεργασία της σύνθεσης του προγράμματος. «Επέλεξα γύρω στα είκοσι τραγούδια εκ των ουκ άνευ. Τα σίγουρα όπως τα λέω. Αυτά που έχουν αγαπηθεί πολύ και δεν λείπουν ποτέ από τις συναυλίες μου. Μετά για τις υπόλοιπες δέκα θέσεις διάλεξα τραγούδια που δεν παίζω και πολύ συχνά και που σκεφτήκαμε μαζί με τους συνεργάτες μου, πως θα ταιριάζουν στον ήχο μίας Συμφωνικής. 

Ήθελα επίσης να υπάρχουν τραγούδια από ολόκληρη την 40χρονη διαδρομή μου, από τα πρώτα των Φατμέ μέχρι το τελευταίο που έγραψα για την ταινία του Σωτήρη Γκορίτσα, ‘Εκεί που ζούμε’».

Ο πόλεμος στην Ουκρανία

Καλλιτέχνης που πέρα από την κατάθεση της μουσικής και των τραγουδιών του έχει δημόσιο λόγο και, κατά καιρούς, εκφράζεται για κοινωνικοπολιτικά ζητήματα και προβλήματα σχολιάζει τώρα τον πόλεμο στην Ουκρανία: 

«Το είδα από την αρχή σαν μία επίθεση ενός ολοκληρωτικού καθεστώτος σε μία ελεύθερη δημοκρατική χώρα. Σαν μία πολύ επικίνδυνη και σκοτεινή πόρτα που ανοίγει στην καρδιά της Ευρώπης. Εδώ στην Ελλάδα μας αρέσει να παριστάνουμε τα θύματα και να λέμε με κάθε ευκαιρία ότι έχουμε χούντα, αλλά το να ζεις στην σημερινή Ρωσία και να φυλακίζεσαι ή να εξαφανίζεσαι επειδή έκανες κριτική στο καθεστώς, είναι πέρα από τη φαντασία μας. Ελπίζω να ηττηθεί ο Πούτιν για να μην ανοίξει την όρεξη και σε άλλους πιο κοντινούς».

Γιατί τα ιδιωτικά κανάλια δεν έχουν εκπομπές πολιτισμού

Για εκείνον η μουσική και ευρύτερα η τέχνη μπορούν να παίξουν σημαντικό ρόλο σε τέτοιες εποχές: «Παρηγορητικό, εμψυχωτικό, θεραπευτικό και λυτρωτικό. Μπορεί να σας φαίνονται υπερβολικά όλα αυτά αλλά τα εννοώ 100%. Και τα λέω όχι μόνο ως καλλιτέχνης αλλά και ως ακροατής, θεατής η αναγνώστης», επισημαίνει.

Πέρα από τραγουδοποιός και ερμηνευτής όμως είναι και ο εμπνευστής και παρουσιαστής (μαζί με τη Ρένα Μόρφη) της μουσικής εκπομπής «Μουσικό Κουτί», η οποία παρουσιάζεται για τρίτη συνεχόμενη σεζόν έχοντας πια σταθερά μία θέση στις καρδιές των τηλεθεατών που αγαπούν τον πολιτισμό. 

«Υπάρχει αιωνίως αυτή η διαμάχη ανάμεσα σε ‘ποιοτικό’ και ‘εμπορικό’. Εγώ πάντα πίστευα ότι όταν αυτά τα δύο ταυτίζονται τότε φτάνουμε σε μεγάλες κορυφές και έχει αποδειχτεί αυτό στην πράξη από τον Τσιτσάνη, τον Χατζιδάκι, τον Ζαμπέτα, τον Καλδάρα, τον Θεοδωράκη, τον Άκη Πάνου, τον Ξαρχάκο και τόσους άλλους. 

Επίσης απο τους Μπιτλς, τους Στόουνς, τον Ντίλαν, τον Σπρίνγκστιν κ.λπ. κ.λπ. Και σήμερα συμβαίνει: οι πιο εμπορικοί καλλιτέχνες αυτή τη στιγμή, κόντρα σε αυτά που λένε τα κανάλια, είναι ο Θανάσης Παπακωνσταντίνου, ο Μάλαμας, ο Χαρούλης, η Μποφίλιου και κάποιοι ακόμη. Τα ιδιωτικά κανάλια επιμένουν ότι ο κόσμος θέλει μόνο αυτό που θεωρούν αυτοί εμπορικό. 

Όταν ξεκίνησα να σχεδιάζω το Μουσικό Κουτί και ονειρευόμουν ένα σπίτι όπου συναντιούνται μουσικοί διαφορετικών γενιών και ακουσμάτων, δεν φανταζόμουν αυτή την αποδοχή και την αγάπη που έδειξε ο κόσμος για την εκπομπή. Αυτή η αγάπη, αυτός ο ενθουσιασμός, ήταν πολύ πέρα από τις προσδοκίες μου και νιώθω μεγάλη δικαίωση, μεγάλη χαρά και ευγνωμοσύνη», καταλήγει ο Νίκος Πορτοκάλογλου.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 13.11.2022

Το Κέντρο Πολιτισμού της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας τον ντύνει «Με επίσημο ένδυμα» και εκείνος μάλλον είναι από τις λίγες φορές που το φοράει, αν κρίνουμε από το γεγονός ότι το ντύσιμό του ακόμη και επί της οθόνης είναι πάντα πιο χαλαρό.

Πρόκειται για την καθιερωμένη πλέον συναυλία του οργανισμού, που πραγματοποιείται για τρίτη φορά -προηγήθηκαν ο Σταμάτης Κραουνάκης και ο Πάνος Μουζουράκης. Τώρα, σειρά παίρνει ο Νίκος Πορτοκάλογλου, ένας από τους σημαντικότερους τραγουδοποιούς της ελληνικής μουσικής σκηνής.

«Η ιδέα του Επίσημου ενδύματος και η πρόσκληση προέρχονται ακριβώς από το Κέντρο Πολιτισμού της Περιφέρειας. Όταν ήρθα στη Θεσσαλονίκη για συναυλία το καλοκαίρι, συναντηθήκαμε με την Άννα Μηκωνίου και τον Θανάση Κολαλά, μου εξήγησαν την ιδέα, ενθουσιάστηκα και βάλαμε αμέσως μπρος. 

Χάρηκα πολύ που μου είπαν ότι σκέφτονται η συγκεκριμένη συναυλία να γίνει με τη Συμφωνική Ορχήστρα Νέων MOYSA του Μεγάρου και πρότεινα να συνεργαστούμε και με την χορωδία του Μουσικού Σχολείου Θεσσαλονίκης ώστε να είμαστε όλοι περίπου συνομήλικοι. Τόπο στα νιάτα δηλαδή. 

Και τόπο στους μουσικούς και τραγουδιστές της πόλης, όπως η Ελένη Δημοπούλου και ο Νίκος Κύρτσος, που έχουν την τόλμη να μην φύγουν για Αθήνα αλλά να μείνουν στην πόλη τους και να το παλέψουν για να εκπληρώσουν τα όνειρα τους», λέει στη «ΜτΚ» ο γνωστός δημιουργός και ερμηνευτής.

Η μεγάλη πρόκληση

Δηλώνει πως πάντα είχε έφεση στο ρίσκο και στους πειραματισμούς. «Η μεγάλη πρόκληση είναι πρώτα από όλα οι ενορχηστρώσεις. Πώς δηλαδή θα μεταγραφούν τα τραγούδια μου, που τα έχουμε συνηθίσει με ένα συγκεκριμένο ήχο, στα μέτρα μίας συμφωνικής ορχήστρας. 

Το μεγάλο βάρος πέφτει στους ενορχηστρωτές που είναι ο Πάνος Κοσμίδης, ο Κωνσταντίνος Παγιάτης και ο Κωνσταντίνος Δημηνάκης, που θα είναι και ο μαέστρος. Από τις συζητήσεις που έχουμε κάνει μου έχουν εμπνεύσει απόλυτη εμπιστοσύνη και ξέρω ότι μοιραζόμαστε τον ίδιο ενθουσιασμό για το εγχείρημα. 

Η άλλη μεγάλη πρόκληση είναι το όλο στήσιμο της παράστασης, η επιλογή των κατάλληλων τραγουδιών και η καλή και αβίαστη ροή με την τελική κορύφωση. Σε αυτό το κομμάτι έχουμε εξαιρετική συνεργασία με τον Θανάση Κολαλά, που έχει την σκηνοθετική επιμέλεια και έτσι δεν έχω τόση αγωνία, όσο περιέργεια και ανυπομονησία», επισημαίνει ο Νίκος Πορτοκάλογλου.

Μιλάει για τη διεργασία της σύνθεσης του προγράμματος. «Επέλεξα γύρω στα είκοσι τραγούδια εκ των ουκ άνευ. Τα σίγουρα όπως τα λέω. Αυτά που έχουν αγαπηθεί πολύ και δεν λείπουν ποτέ από τις συναυλίες μου. Μετά για τις υπόλοιπες δέκα θέσεις διάλεξα τραγούδια που δεν παίζω και πολύ συχνά και που σκεφτήκαμε μαζί με τους συνεργάτες μου, πως θα ταιριάζουν στον ήχο μίας Συμφωνικής. 

Ήθελα επίσης να υπάρχουν τραγούδια από ολόκληρη την 40χρονη διαδρομή μου, από τα πρώτα των Φατμέ μέχρι το τελευταίο που έγραψα για την ταινία του Σωτήρη Γκορίτσα, ‘Εκεί που ζούμε’».

Ο πόλεμος στην Ουκρανία

Καλλιτέχνης που πέρα από την κατάθεση της μουσικής και των τραγουδιών του έχει δημόσιο λόγο και, κατά καιρούς, εκφράζεται για κοινωνικοπολιτικά ζητήματα και προβλήματα σχολιάζει τώρα τον πόλεμο στην Ουκρανία: 

«Το είδα από την αρχή σαν μία επίθεση ενός ολοκληρωτικού καθεστώτος σε μία ελεύθερη δημοκρατική χώρα. Σαν μία πολύ επικίνδυνη και σκοτεινή πόρτα που ανοίγει στην καρδιά της Ευρώπης. Εδώ στην Ελλάδα μας αρέσει να παριστάνουμε τα θύματα και να λέμε με κάθε ευκαιρία ότι έχουμε χούντα, αλλά το να ζεις στην σημερινή Ρωσία και να φυλακίζεσαι ή να εξαφανίζεσαι επειδή έκανες κριτική στο καθεστώς, είναι πέρα από τη φαντασία μας. Ελπίζω να ηττηθεί ο Πούτιν για να μην ανοίξει την όρεξη και σε άλλους πιο κοντινούς».

Γιατί τα ιδιωτικά κανάλια δεν έχουν εκπομπές πολιτισμού

Για εκείνον η μουσική και ευρύτερα η τέχνη μπορούν να παίξουν σημαντικό ρόλο σε τέτοιες εποχές: «Παρηγορητικό, εμψυχωτικό, θεραπευτικό και λυτρωτικό. Μπορεί να σας φαίνονται υπερβολικά όλα αυτά αλλά τα εννοώ 100%. Και τα λέω όχι μόνο ως καλλιτέχνης αλλά και ως ακροατής, θεατής η αναγνώστης», επισημαίνει.

Πέρα από τραγουδοποιός και ερμηνευτής όμως είναι και ο εμπνευστής και παρουσιαστής (μαζί με τη Ρένα Μόρφη) της μουσικής εκπομπής «Μουσικό Κουτί», η οποία παρουσιάζεται για τρίτη συνεχόμενη σεζόν έχοντας πια σταθερά μία θέση στις καρδιές των τηλεθεατών που αγαπούν τον πολιτισμό. 

«Υπάρχει αιωνίως αυτή η διαμάχη ανάμεσα σε ‘ποιοτικό’ και ‘εμπορικό’. Εγώ πάντα πίστευα ότι όταν αυτά τα δύο ταυτίζονται τότε φτάνουμε σε μεγάλες κορυφές και έχει αποδειχτεί αυτό στην πράξη από τον Τσιτσάνη, τον Χατζιδάκι, τον Ζαμπέτα, τον Καλδάρα, τον Θεοδωράκη, τον Άκη Πάνου, τον Ξαρχάκο και τόσους άλλους. 

Επίσης απο τους Μπιτλς, τους Στόουνς, τον Ντίλαν, τον Σπρίνγκστιν κ.λπ. κ.λπ. Και σήμερα συμβαίνει: οι πιο εμπορικοί καλλιτέχνες αυτή τη στιγμή, κόντρα σε αυτά που λένε τα κανάλια, είναι ο Θανάσης Παπακωνσταντίνου, ο Μάλαμας, ο Χαρούλης, η Μποφίλιου και κάποιοι ακόμη. Τα ιδιωτικά κανάλια επιμένουν ότι ο κόσμος θέλει μόνο αυτό που θεωρούν αυτοί εμπορικό. 

Όταν ξεκίνησα να σχεδιάζω το Μουσικό Κουτί και ονειρευόμουν ένα σπίτι όπου συναντιούνται μουσικοί διαφορετικών γενιών και ακουσμάτων, δεν φανταζόμουν αυτή την αποδοχή και την αγάπη που έδειξε ο κόσμος για την εκπομπή. Αυτή η αγάπη, αυτός ο ενθουσιασμός, ήταν πολύ πέρα από τις προσδοκίες μου και νιώθω μεγάλη δικαίωση, μεγάλη χαρά και ευγνωμοσύνη», καταλήγει ο Νίκος Πορτοκάλογλου.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 13.11.2022

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία