ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μικρό το πασχαλινό καλάθι των καταναλωτών και των εμπόρων

Το κλίμα μια εβδομάδα πριν από το Πάσχα παρέμενε παγωμένο, οι έμποροι προσβλέπουν στις αγορές των τελευταίων ημερών της Μεγάλης Εβδομάδας και οι τιμές του οβελία παραμένουν στα περσινά επίπεδα - Ρεπορτάζ της "ΜτΚ"

 24/04/2019 06:21

Μικρό το πασχαλινό καλάθι των καταναλωτών και των εμπόρων

Της Βασιλικής Σοφιανού

Το πασχαλινό ωράριο λειτουργίας της αγοράς έχει τεθεί σε εφαρμογή στη Θεσσαλονίκη από την Πέμπτη, ωστόσο η κίνηση της αγοράς είναι ακόμη παγωμένη, τόσο στο Καπάνι όσο φυσικά και στα συνοικιακά κρεοπωλεία, αλλά και γενικότερα σε όλη την αγορά, που περιμένει να «κάνει Ανάσταση» από τα δώρα των νονών για τα βαφτιστήρια τους.

«Μην τρώτε τηλεόραση»

Δύο είναι οι κύριοι παράγοντες που σύμφωνα με τους φορείς της αγοράς διαμορφώνουν τα επίπεδα των τιμών των αμνοεριφίων φέτος στα περσινά επίπεδα, δηλαδή μεταξύ 7 και 10 ευρώ: η μικρή αγοραστική δύναμη του μέσου έλληνα καταναλωτή και το γεγονός ότι φέτος το Πάσχα «πέφτει» αργά, οπότε τα διατιθέμενα σφάγια είναι κατά κανόνα μεγαλύτερου βάρους, άρα και φθηνότερα.

Η διακύμανση μεταξύ των 7 και των 10 ευρώ οφείλεται και στις διάφορες ποιότητες -«άλλο το γάλακτος, άλλο το περπατημένο, άλλο το αποκομμένο, άλλο το παχύ, άλλο το βαρύ», όπως επισημαίνει χαρακτηριστικά ο πρόεδρος του Σωματείου Κρεοπωλών Θεσσαλονίκης Σάββας Κεσίδης. Δυστυχώς όμως, όπως σημειώνει ο κ. Κεσίδης, «η πλευρά των καταναλωτών είναι όλο και πιο στενόχωρη, δεν υπάρχει αγοραστική δύναμη, ο κόσμος είναι μαγκωμένος. Τέτοιες ημέρες πάντα είχα στο μαγαζί μου (σ.σ. συνοικιακό κρεοπωλείο) γύρω στις 15 - 20 παραγγελίες ήδη, και τώρα μετράω με το ζόρι πέντε έξι και οι περισσότεροι πελάτες είναι ακόμη στο ‘θα’...».

Στο Καπάνι παραδοσιακά κάθε χρόνο οι τιμές κινούνται στα χαμηλότερα επίπεδα της εκάστοτε διακύμανσης. Το Σωματείο Κρεοπωλών Θεσσαλονίκης από την πλευρά του καλεί τον κόσμο «να μην τρώει τηλεόραση», δηλαδή να μην «τσιμπάει» στις βαρύγδουπες διαφημίσεις για τιμές πώλησης σε τιμές κάτω του κόστους και τονίζει ότι οι «βαφτίσεις»-ελληνοποιήσεις αμνοεριφίων δεν γίνονται στο κρεοπωλείο, αλλά πολύ νωρίτερα, στην αλυσίδα διακίνησης, και ότι το φθηνό πάντα εμπεριέχει κινδύνους.

Στα ίδια με πέρυσι χαμηλά επίπεδα κινήθηκαν, σύμφωνα με τον πρόεδρο του Συλλόγου Επαγγελματιών Ιστορικού Κέντρου, Χρήστο Νικολόπουλο, και οι πωλήσεις ψαριών - μαλακίων - ιχθυηρών κατά τη διάρκεια της Σαρακοστής, με τον κόσμο να περιορίζεται σε μικροποσότητες και να κυνηγά τις προσφορές. «Είναι πολύ σφιγμένα τα πράγματα, ο κόσμος είναι ζορισμένος», επισημαίνει ο κ. Νικολόπουλος.

Στα 53 ευρώ το μέσο τυπικό καλάθι στο σουπερμάρκετ

Στα 53,86 ευρώ εκτιμάται το μέσο τυπικό καλάθι του 2018 στις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ, παρουσιάζοντας μείωση της τάξης του 3% σε σχέση με το 2018 (55,74 ευρώ). Ωστόσο, στα ίδια επίπεδα με το προηγούμενο έτος παραμένει η τιμή του αρνιού.

Το συμπέρασμα αυτό προκύπτει από έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) για τις τιμές των προϊόντων του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων (μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ) στην Ελλάδα το Πάσχα 2019.

Η έρευνα βασίζεται σε πρωτογενή δεδομένα που συνέλεξαν ερευνητές του ΙΕΛΚΑ από τις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ και αφορούν τις τιμές της μεγάλης εβδομάδας.

Η διαμόρφωση αυτή της τιμής του μέσου καλαθιού είναι αποτέλεσμα κυρίως δύο ομάδων προϊόντων:

- Προϊόντα με πολλές και έντονες προωθητικές ενέργειες παρουσιάζουν τη μεγαλύτερη ποσοστιαία μείωση όπως το βούτυρο κατά 11%, η μουστάρδα κατά 11% και το συσκευασμένο τσουρέκι κατά 19% (λόγω και αρκετών νέων κωδικών προϊόντων που καταγράφονται φέτος).

- Τα οπωροκηπευτικά, τα οποία παρουσιάζουν τη μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση στην τιμή, οι πατάτες κατά 58%, οι ντομάτες κατά 33% και τα μαρούλια κατά 14% ως αποτέλεσμα των ιδιαίτερα αρνητικών καιρικών συνθηκών σε συνδυασμό με τις ιδιαίτερα ευνοϊκές συνθήκες την ίδια περίοδο του 2018, οπότε και παρουσίασαν μεγάλη μείωση στις τιμές τους.

Η τιμή του αρνιού στις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ την Μεγάλη Εβδομάδα αναμένεται να διαμορφωθεί στις ίδιες τιμές περίπου με το προηγούμενο έτος, παρουσιάζοντας ελάχιστες διακυμάνσεις.

Συγκεκριμένα η μέση τιμή του αρνιού την Μεγάλη εβδομάδα αναμένεται να είναι κατά 0,09 ευρώ αυξημένη (+1%) το 2019 σε σχέση με το 2018, στα 5,99 ευρώ έναντι 5,90 ευρώ κατά μέσο όρο, ενώ η τιμή του κατσικιού αναμένεται να είναι μειωμένη κατά -3% το 2019 σε σχέση με το 2018 στα 6,57 ευρώ ανά κιλό κατά μέσο όρο, έναντι 6,75 ευρώ.

Αξίζει να σημειωθεί ότι αυτές οι τιμές είναι ενδεικτικές και βασίζονται σε εκτιμήσεις και πως ανάλογα με τη ζήτηση της Μεγάλης Εβδομάδας αναμένεται να μειωθούν ακόμη περισσότερο, ενώ επίσης δεν εμπεριέχουν τις προωθητικές-εκπτωτικές ενέργειες, που πραγματοποιούνται αυτήν την περίοδο.

Μεγάλη διακύμανση στις τιμές

Όπως και τις προηγούμενες χρονιές, το 2019 για άλλη μια χρονιά οι τιμές εμφανίζουν σημαντικό εύρος, το οποίο εκτιμάται περίπου σε 35%, δίνοντας τη δυνατότητα στον καταναλωτή να επιλέξει το καλάθι ανάλογα με τις δυνατότητές του.

Σημαντικό ρόλο για άλλη μία χρονιά αναμένεται να παίξει και η παρατηρούμενη το τελευταίο διάστημα ένταση των προσφορών και προωθητικών ενεργειών από τις αλυσίδες σουπερμάρκετ και τις προμηθευτικές εταιρείες με τη μορφή παροχής επιπλέον εκπτώσεων, επιπλέον ποσοτήτων, δωροεπιταγών, εκπτωτικών κουπονιών κτλ., η οποία αφορά σχεδόν το σύνολο των εποχιακών προϊόντων και εκτιμάται ότι παρέχει επιπλέον όφελος περίπου 12,5% κατά μέσο όρο στους καταναλωτές, που θα τις επιλέξουν.

Το χαμηλό συγκριτικά με το παρελθόν επίπεδο τιμών του τυπικού πασχαλινού καλαθιού είναι αποτέλεσμα της έντασης του ανταγωνισμού λόγω τόσο του μειωμένου διαθέσιμου εισοδήματος των καταναλωτών όσο και των σημαντικών επιχειρηματικών αλλαγών των προηγούμενων ετών. Επίσης, η διαφορά τιμών των καταστημάτων μεγάλων αλυσίδων σουπερμάρκετ από την υπόλοιπη αγορά (με χαρακτηριστικότερο παράδειγμα την τιμή του αρνιού) είναι αποτέλεσμα των οικονομιών κλίμακας, της αποτελεσματικής λειτουργίας των οργανωμένων τμημάτων προμηθειών των σουπερμάρκετ και της μακροχρόνιας συνεργασίας με οργανωμένους μεγάλους προμηθευτές.

Χρειάζονται έργα υποδομής στο Καπάνι

Με στόχο την ενίσχυση των παραδοσιακών αγορών του ιστορικού κέντρου και συγκεκριμένα των αγορών στο Καπάνι (αγορά Βλάλη) και στη Βατικιώτη (πλατεία Άθωνος), ο Σύλλογος Επαγγελματιών Ιστορικού Κέντρου έχει καταθέσει φάκελο από τον Σεπτέμβριο προς ένταξη στο πρόγραμμα των ανοιχτών κέντρων εμπορίου, σε συνεργασία με το δήμο Θεσσαλονίκης. Πρόκειται για ένα πρόγραμμα ύψους 2 εκατ. ευρώ, που αφορά την ανάπλαση-αναβάθμιση των κοινόχρηστων χώρων των δυο περιοχών.

Τα προβλήματα στους δημόσιους-κοινόχρηστους χώρους στο Καπάνι, που έθιξε πρόσφατα ο ΕΦΕΤ, έχουν κατ’ επανάληψη επισημανθεί από το Σύλλογο προς την πολιτεία. «Εμείς τα λέμε αυτά εδώ και πολλά χρόνια και στο δήμο και στην περιφέρεια ότι πρέπει να γίνουν κάποια έργα υποδομής στην αγορά, στα πεζοδρόμια, στο αποχετευτικό, στους δρόμους, δεν είναι δυνατόν λ.χ. να σκοντάφτει ο κόσμος και να πέφτει λόγω των πλακόστρωτων, τα οποία ναι μεν είναι παραδοσιακά και διατηρητέα, αλλά κάποια στιγμή χρειάζονται συντήρηση, σημειώνει ο κ. Νικολόπουλος. Υπάρχουν θέματα στους κοινόχρηστους χώρους και για αυτά πρέπει οι φορείς να ενημερώνουν τις υπηρεσίες και τους δήμους και να τους υποχρεώνουν να κάνουν κάποια πράγματα».

Αξίζει να σημειωθεί ότι στο Καπάνι το 90% των καταστημάτων της αγοράς είναι ενεργό, δηλαδή περί τα 200 από τα συνολικά 230, ενώ αντιθέτως στην πλατεία Άθωνος ποσοστό 70%-80% των καταστημάτων έχει κατεβάσει ρολά στα χρόνια της κρίσης και στόχος του Συλλόγου μέσω του προαναφερόμενου προγράμματος είναι ακριβώς η αναβίωση της περιοχής ως παραδοσιακή αγορά.

Μικρό είναι το πασχαλινό καλάθι που κρατά για την πασχαλινή εμπορική κίνηση και ο Εμπορικός Σύλλογος Θεσσαλονίκης. «Τα προβλήματα είναι πολλά, μακάρι ο κόσμος να ανταποκριθεί, αλλά ούτε τα Χριστούγεννα υπήρξε ικανοποιητική ανταπόκριση», σημειώνει ο πρόεδρος του ΕΣΘ Παντελής Φιλιππίδης, και προσθέτει: «Ένα έχω να πω: Ξέρω ότι ο έλληνας καταναλωτής έχει προβλήματα, αλλά για τα λίγα έστω χρήματα που μπορεί να διαθέσει, ας προτιμήσει τις ελληνικές εμπορικές επιχειρήσεις, διότι αυτές είναι που έχουν πρόβλημα».

«Σαν τη Χαλκιδική δεν έχει...» και το Πάσχα

Στα ίδια με πέρυσι επίπεδα, σύμφωνα με πληροφορίες από το «μέτωπο» των ξενοδόχων, θα είναι και η τουριστική κίνηση στη Θεσσαλονίκη, τόσο από τους Βαλκάνιους όσο και από τους τουρίστες των άλλων χωρών. Οι έλληνες τουρίστες παραδοσιακά δεν επιλέγουν τη Θεσσαλονίκη για τις διακοπές του Πάσχα και γενικότερα αυτή η περίοδος δεν είναι από τις πιο «ανθηρές» για τους ξενοδόχους της πόλης.

Στον αντίποδα, η Χαλκιδική, σύμφωνα με τον πρόεδρο της Ένωσης Ξενοδόχων της και πρόεδρο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων Γρηγόρη Τάσιο, καταγράφει από τα μέσα της εβδομάδας, που τελειώνει σήμερα, πληρότητες της τάξης του 60%-70% στα περίπου 100 ξενοδοχεία που θα λειτουργήσουν φέτος το Πάσχα, αριθμός πολύ μεγαλύτερος από τα μόλις 20 ξενοδοχεία που άνοιξαν το Πάσχα πέρυσι, καθώς η πολύ μικρή απόσταση του Πάσχα από την Πρωτομαγιά φέτος λειτούργησε θετικά και οι κρατήσεις αφορούν σε μεγάλο βαθμό πενθήμερο (26 Απριλίου με 1 Μαΐου). Οι περισσότερες κρατήσεις προέρχονται από βαλκάνιους γείτονες, ενώ η κίνηση από Έλληνες αναμένεται να τονωθεί εντός της Μεγάλης Εβδομάδας με κρατήσεις της τελευταίας στιγμής. Τα 10 από τα εν λόγω 100 ξενοδοχεία λειτουργούν ήδη από τις 15 Απριλίου.

Γενικότερα τον Μάιο συνολικά φέτος οι κρατήσεις στα ξενοδοχεία της Χαλκιδικής είναι μειωμένες σε σύγκριση με πέρυσι, με τη μέση πληρότητα να κυμαίνεται στο 45%, έναντι 60% τον Μάιο του 2018.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 21 Απριλίου 2019

Της Βασιλικής Σοφιανού

Το πασχαλινό ωράριο λειτουργίας της αγοράς έχει τεθεί σε εφαρμογή στη Θεσσαλονίκη από την Πέμπτη, ωστόσο η κίνηση της αγοράς είναι ακόμη παγωμένη, τόσο στο Καπάνι όσο φυσικά και στα συνοικιακά κρεοπωλεία, αλλά και γενικότερα σε όλη την αγορά, που περιμένει να «κάνει Ανάσταση» από τα δώρα των νονών για τα βαφτιστήρια τους.

«Μην τρώτε τηλεόραση»

Δύο είναι οι κύριοι παράγοντες που σύμφωνα με τους φορείς της αγοράς διαμορφώνουν τα επίπεδα των τιμών των αμνοεριφίων φέτος στα περσινά επίπεδα, δηλαδή μεταξύ 7 και 10 ευρώ: η μικρή αγοραστική δύναμη του μέσου έλληνα καταναλωτή και το γεγονός ότι φέτος το Πάσχα «πέφτει» αργά, οπότε τα διατιθέμενα σφάγια είναι κατά κανόνα μεγαλύτερου βάρους, άρα και φθηνότερα.

Η διακύμανση μεταξύ των 7 και των 10 ευρώ οφείλεται και στις διάφορες ποιότητες -«άλλο το γάλακτος, άλλο το περπατημένο, άλλο το αποκομμένο, άλλο το παχύ, άλλο το βαρύ», όπως επισημαίνει χαρακτηριστικά ο πρόεδρος του Σωματείου Κρεοπωλών Θεσσαλονίκης Σάββας Κεσίδης. Δυστυχώς όμως, όπως σημειώνει ο κ. Κεσίδης, «η πλευρά των καταναλωτών είναι όλο και πιο στενόχωρη, δεν υπάρχει αγοραστική δύναμη, ο κόσμος είναι μαγκωμένος. Τέτοιες ημέρες πάντα είχα στο μαγαζί μου (σ.σ. συνοικιακό κρεοπωλείο) γύρω στις 15 - 20 παραγγελίες ήδη, και τώρα μετράω με το ζόρι πέντε έξι και οι περισσότεροι πελάτες είναι ακόμη στο ‘θα’...».

Στο Καπάνι παραδοσιακά κάθε χρόνο οι τιμές κινούνται στα χαμηλότερα επίπεδα της εκάστοτε διακύμανσης. Το Σωματείο Κρεοπωλών Θεσσαλονίκης από την πλευρά του καλεί τον κόσμο «να μην τρώει τηλεόραση», δηλαδή να μην «τσιμπάει» στις βαρύγδουπες διαφημίσεις για τιμές πώλησης σε τιμές κάτω του κόστους και τονίζει ότι οι «βαφτίσεις»-ελληνοποιήσεις αμνοεριφίων δεν γίνονται στο κρεοπωλείο, αλλά πολύ νωρίτερα, στην αλυσίδα διακίνησης, και ότι το φθηνό πάντα εμπεριέχει κινδύνους.

Στα ίδια με πέρυσι χαμηλά επίπεδα κινήθηκαν, σύμφωνα με τον πρόεδρο του Συλλόγου Επαγγελματιών Ιστορικού Κέντρου, Χρήστο Νικολόπουλο, και οι πωλήσεις ψαριών - μαλακίων - ιχθυηρών κατά τη διάρκεια της Σαρακοστής, με τον κόσμο να περιορίζεται σε μικροποσότητες και να κυνηγά τις προσφορές. «Είναι πολύ σφιγμένα τα πράγματα, ο κόσμος είναι ζορισμένος», επισημαίνει ο κ. Νικολόπουλος.

Στα 53 ευρώ το μέσο τυπικό καλάθι στο σουπερμάρκετ

Στα 53,86 ευρώ εκτιμάται το μέσο τυπικό καλάθι του 2018 στις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ, παρουσιάζοντας μείωση της τάξης του 3% σε σχέση με το 2018 (55,74 ευρώ). Ωστόσο, στα ίδια επίπεδα με το προηγούμενο έτος παραμένει η τιμή του αρνιού.

Το συμπέρασμα αυτό προκύπτει από έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) για τις τιμές των προϊόντων του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων (μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ) στην Ελλάδα το Πάσχα 2019.

Η έρευνα βασίζεται σε πρωτογενή δεδομένα που συνέλεξαν ερευνητές του ΙΕΛΚΑ από τις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ και αφορούν τις τιμές της μεγάλης εβδομάδας.

Η διαμόρφωση αυτή της τιμής του μέσου καλαθιού είναι αποτέλεσμα κυρίως δύο ομάδων προϊόντων:

- Προϊόντα με πολλές και έντονες προωθητικές ενέργειες παρουσιάζουν τη μεγαλύτερη ποσοστιαία μείωση όπως το βούτυρο κατά 11%, η μουστάρδα κατά 11% και το συσκευασμένο τσουρέκι κατά 19% (λόγω και αρκετών νέων κωδικών προϊόντων που καταγράφονται φέτος).

- Τα οπωροκηπευτικά, τα οποία παρουσιάζουν τη μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση στην τιμή, οι πατάτες κατά 58%, οι ντομάτες κατά 33% και τα μαρούλια κατά 14% ως αποτέλεσμα των ιδιαίτερα αρνητικών καιρικών συνθηκών σε συνδυασμό με τις ιδιαίτερα ευνοϊκές συνθήκες την ίδια περίοδο του 2018, οπότε και παρουσίασαν μεγάλη μείωση στις τιμές τους.

Η τιμή του αρνιού στις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ την Μεγάλη Εβδομάδα αναμένεται να διαμορφωθεί στις ίδιες τιμές περίπου με το προηγούμενο έτος, παρουσιάζοντας ελάχιστες διακυμάνσεις.

Συγκεκριμένα η μέση τιμή του αρνιού την Μεγάλη εβδομάδα αναμένεται να είναι κατά 0,09 ευρώ αυξημένη (+1%) το 2019 σε σχέση με το 2018, στα 5,99 ευρώ έναντι 5,90 ευρώ κατά μέσο όρο, ενώ η τιμή του κατσικιού αναμένεται να είναι μειωμένη κατά -3% το 2019 σε σχέση με το 2018 στα 6,57 ευρώ ανά κιλό κατά μέσο όρο, έναντι 6,75 ευρώ.

Αξίζει να σημειωθεί ότι αυτές οι τιμές είναι ενδεικτικές και βασίζονται σε εκτιμήσεις και πως ανάλογα με τη ζήτηση της Μεγάλης Εβδομάδας αναμένεται να μειωθούν ακόμη περισσότερο, ενώ επίσης δεν εμπεριέχουν τις προωθητικές-εκπτωτικές ενέργειες, που πραγματοποιούνται αυτήν την περίοδο.

Μεγάλη διακύμανση στις τιμές

Όπως και τις προηγούμενες χρονιές, το 2019 για άλλη μια χρονιά οι τιμές εμφανίζουν σημαντικό εύρος, το οποίο εκτιμάται περίπου σε 35%, δίνοντας τη δυνατότητα στον καταναλωτή να επιλέξει το καλάθι ανάλογα με τις δυνατότητές του.

Σημαντικό ρόλο για άλλη μία χρονιά αναμένεται να παίξει και η παρατηρούμενη το τελευταίο διάστημα ένταση των προσφορών και προωθητικών ενεργειών από τις αλυσίδες σουπερμάρκετ και τις προμηθευτικές εταιρείες με τη μορφή παροχής επιπλέον εκπτώσεων, επιπλέον ποσοτήτων, δωροεπιταγών, εκπτωτικών κουπονιών κτλ., η οποία αφορά σχεδόν το σύνολο των εποχιακών προϊόντων και εκτιμάται ότι παρέχει επιπλέον όφελος περίπου 12,5% κατά μέσο όρο στους καταναλωτές, που θα τις επιλέξουν.

Το χαμηλό συγκριτικά με το παρελθόν επίπεδο τιμών του τυπικού πασχαλινού καλαθιού είναι αποτέλεσμα της έντασης του ανταγωνισμού λόγω τόσο του μειωμένου διαθέσιμου εισοδήματος των καταναλωτών όσο και των σημαντικών επιχειρηματικών αλλαγών των προηγούμενων ετών. Επίσης, η διαφορά τιμών των καταστημάτων μεγάλων αλυσίδων σουπερμάρκετ από την υπόλοιπη αγορά (με χαρακτηριστικότερο παράδειγμα την τιμή του αρνιού) είναι αποτέλεσμα των οικονομιών κλίμακας, της αποτελεσματικής λειτουργίας των οργανωμένων τμημάτων προμηθειών των σουπερμάρκετ και της μακροχρόνιας συνεργασίας με οργανωμένους μεγάλους προμηθευτές.

Χρειάζονται έργα υποδομής στο Καπάνι

Με στόχο την ενίσχυση των παραδοσιακών αγορών του ιστορικού κέντρου και συγκεκριμένα των αγορών στο Καπάνι (αγορά Βλάλη) και στη Βατικιώτη (πλατεία Άθωνος), ο Σύλλογος Επαγγελματιών Ιστορικού Κέντρου έχει καταθέσει φάκελο από τον Σεπτέμβριο προς ένταξη στο πρόγραμμα των ανοιχτών κέντρων εμπορίου, σε συνεργασία με το δήμο Θεσσαλονίκης. Πρόκειται για ένα πρόγραμμα ύψους 2 εκατ. ευρώ, που αφορά την ανάπλαση-αναβάθμιση των κοινόχρηστων χώρων των δυο περιοχών.

Τα προβλήματα στους δημόσιους-κοινόχρηστους χώρους στο Καπάνι, που έθιξε πρόσφατα ο ΕΦΕΤ, έχουν κατ’ επανάληψη επισημανθεί από το Σύλλογο προς την πολιτεία. «Εμείς τα λέμε αυτά εδώ και πολλά χρόνια και στο δήμο και στην περιφέρεια ότι πρέπει να γίνουν κάποια έργα υποδομής στην αγορά, στα πεζοδρόμια, στο αποχετευτικό, στους δρόμους, δεν είναι δυνατόν λ.χ. να σκοντάφτει ο κόσμος και να πέφτει λόγω των πλακόστρωτων, τα οποία ναι μεν είναι παραδοσιακά και διατηρητέα, αλλά κάποια στιγμή χρειάζονται συντήρηση, σημειώνει ο κ. Νικολόπουλος. Υπάρχουν θέματα στους κοινόχρηστους χώρους και για αυτά πρέπει οι φορείς να ενημερώνουν τις υπηρεσίες και τους δήμους και να τους υποχρεώνουν να κάνουν κάποια πράγματα».

Αξίζει να σημειωθεί ότι στο Καπάνι το 90% των καταστημάτων της αγοράς είναι ενεργό, δηλαδή περί τα 200 από τα συνολικά 230, ενώ αντιθέτως στην πλατεία Άθωνος ποσοστό 70%-80% των καταστημάτων έχει κατεβάσει ρολά στα χρόνια της κρίσης και στόχος του Συλλόγου μέσω του προαναφερόμενου προγράμματος είναι ακριβώς η αναβίωση της περιοχής ως παραδοσιακή αγορά.

Μικρό είναι το πασχαλινό καλάθι που κρατά για την πασχαλινή εμπορική κίνηση και ο Εμπορικός Σύλλογος Θεσσαλονίκης. «Τα προβλήματα είναι πολλά, μακάρι ο κόσμος να ανταποκριθεί, αλλά ούτε τα Χριστούγεννα υπήρξε ικανοποιητική ανταπόκριση», σημειώνει ο πρόεδρος του ΕΣΘ Παντελής Φιλιππίδης, και προσθέτει: «Ένα έχω να πω: Ξέρω ότι ο έλληνας καταναλωτής έχει προβλήματα, αλλά για τα λίγα έστω χρήματα που μπορεί να διαθέσει, ας προτιμήσει τις ελληνικές εμπορικές επιχειρήσεις, διότι αυτές είναι που έχουν πρόβλημα».

«Σαν τη Χαλκιδική δεν έχει...» και το Πάσχα

Στα ίδια με πέρυσι επίπεδα, σύμφωνα με πληροφορίες από το «μέτωπο» των ξενοδόχων, θα είναι και η τουριστική κίνηση στη Θεσσαλονίκη, τόσο από τους Βαλκάνιους όσο και από τους τουρίστες των άλλων χωρών. Οι έλληνες τουρίστες παραδοσιακά δεν επιλέγουν τη Θεσσαλονίκη για τις διακοπές του Πάσχα και γενικότερα αυτή η περίοδος δεν είναι από τις πιο «ανθηρές» για τους ξενοδόχους της πόλης.

Στον αντίποδα, η Χαλκιδική, σύμφωνα με τον πρόεδρο της Ένωσης Ξενοδόχων της και πρόεδρο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων Γρηγόρη Τάσιο, καταγράφει από τα μέσα της εβδομάδας, που τελειώνει σήμερα, πληρότητες της τάξης του 60%-70% στα περίπου 100 ξενοδοχεία που θα λειτουργήσουν φέτος το Πάσχα, αριθμός πολύ μεγαλύτερος από τα μόλις 20 ξενοδοχεία που άνοιξαν το Πάσχα πέρυσι, καθώς η πολύ μικρή απόσταση του Πάσχα από την Πρωτομαγιά φέτος λειτούργησε θετικά και οι κρατήσεις αφορούν σε μεγάλο βαθμό πενθήμερο (26 Απριλίου με 1 Μαΐου). Οι περισσότερες κρατήσεις προέρχονται από βαλκάνιους γείτονες, ενώ η κίνηση από Έλληνες αναμένεται να τονωθεί εντός της Μεγάλης Εβδομάδας με κρατήσεις της τελευταίας στιγμής. Τα 10 από τα εν λόγω 100 ξενοδοχεία λειτουργούν ήδη από τις 15 Απριλίου.

Γενικότερα τον Μάιο συνολικά φέτος οι κρατήσεις στα ξενοδοχεία της Χαλκιδικής είναι μειωμένες σε σύγκριση με πέρυσι, με τη μέση πληρότητα να κυμαίνεται στο 45%, έναντι 60% τον Μάιο του 2018.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 21 Απριλίου 2019

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία