ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μιχάλης Κούπκας: Πληρωμές στο δήμο με ένα κλικ

Ο αντιδήμαρχος Οικονομικών μιλά στη «ΜτΚ» για τα σχέδιά του για την ψηφιοποίηση των υπηρεσιών και τις προτεραιότητες προϋπολογισμού του 2020

 30/12/2019 07:00

Μιχάλης Κούπκας: Πληρωμές στο δήμο με ένα κλικ

Σοφία Χριστοφορίδου

Είστε εφοριακός και πλέον αντιδήμαρχος Οικονομικών; Πού είναι πιο δύσκολες οι διαδικασίες για τον πολίτη, στις εφορίες ή στο δήμο;

Ξεκάθαρα στο δήμο. Η ΑΑΔΕ από το 2012 και έπειτα προχώρησε σε πολύ υψηλό επίπεδο μηχανογράφησης και έκανε πολλές διαδικασίες ηλεκτρονικές. Όχι ότι δεν υπάρχει και εκεί χώρος για να γίνουν τα πράγματα καλύτερα, όμως οι οργανισμοί τοπικής αυτοδιοίκησης στο κομμάτι της λογικής της ψηφιοποίησης είναι ακόμα πολύ πίσω. Όταν εν έτει 2019 υποχρεώνεις τον πολίτη να έρχεται στο δήμο και δεν του δίνεις τη δυνατότητα να τακτοποιεί οφειλές, να εκδίδει πιστοποιητικά κτλ. Online, αυτό δημιουργεί εκνευρισμό.

Πότε θα δούμε να πραγματοποιούνται ηλεκτρονικές πληρωμές και στο δήμο Θεσσαλονίκης;

Εγκαθιστούμε στον ιστότοπο του δήμου Θεσσαλονίκης το ηλεκτρονικό POS, ώστε οι πολίτες όλο το 24ωρο, 7 μέρες την εβδομάδα θα μπορούν να τακτοποιούν οφειλές. Θα είμαστε έτοιμοι στις αρχές του 2020, σε πρώτη φάση για τις οφειλές από κλήσεις, γιατί έχουμε υπολογίσει ότι το 50% των δημοτών που έρχονται στο δημαρχείο και τις κοινότητες έρχονται για να τακτοποιήσουν οφειλές από κλήσεις για παράνομη στάθμευση.

Το επόμενο βήμα είναι η ηλεκτρονική ταυτότητα οφειλής. Πήραμε τη σχετική απόφαση, μένει η τεχνική υποστήριξη του εγχειρήματος, προκειμένου εντός του 2020 οι δημότες να κάνουν με ασφάλεια και ευκολία το σύνολο των συναλλαγών τους με το δήμο.

Τις πρώτες μέρες από την ανάληψη των καθηκόντων μου διαπίστωσα ότι δεν υπήρχε μια ενιαία ηλεκτρονική καρτέλα με το σύνολο των οφειλών του κάθε δημότη, ώστε αν πήγαινε να πληρώσει π.χ. μία κλήση, να μπορεί να πληροφορηθεί τι χρωστά για ΤΑΠ, τραπεζοκαθίσματα κτλ. Αυτό τελειώνει. Χτίζουμε «ηλεκτρονικές γέφυρες» στα συστήματά μας για να δημιουργήσουμε την ενιαία ηλεκτρονική καρτέλα οφειλής, ώστε ο κάθε δημότης να ξέρει τι ακριβώς οφείλει, χωρίς δυσάρεστες εκπλήξεις.

Μιλώντας για «δυσάρεστες εκπλήξεις», ο δήμος περιμένει κι άλλα πρόστιμα που σχετίζονται με την υπόθεση της κατάχρησης;

Τους τελευταίους τρεις μήνες δεν έχει έρθει κάποια δικαστική απόφαση του ελεγκτικού συνεδρίου. Αν έρθει, εμείς οφείλουμε να καταλογίζουμε αυτά τα ποσά στους οφειλέτες και να τα εγγράφουμε στο παθητικό μέρος του προϋπολογισμού ως επισφάλεια.

Σε τι ύψος ανέρχονται οι συσσωρευμένες οφειλές των δημοτών και τι μπορεί να κάνει ο δήμος για να τις εισπράξει;

Είναι 75 εκατ. ευρώ από το 1999. Εισπράττουμε κάθε χρόνο ένα ποσοστό 2%. Εμείς εξαντλούμε όλα τα μέτρα αναγκαστικής εκτέλεσης και είσπραξης που έχουμε και τα ασκούμε- κατασχέσεις εις χείρας τρίτου, στέρηση φορολογικής ενημερότητας- και ό,τι μπορούμε να εισπράξουμε, το εισπράττουμε. Αλλά ο δήμος δεν είναι εφορία.

Έχουμε και κάποιες οφειλές που δεν έχουν ακόμη βεβαιωθεί. Τρέχει όμως η υπηρεσία γενικώς. Η ταυτότητα οφειλής και η ηλεκτρονικοποίηση και η ψηφιακή στρατηγική που θέλουμε να εγκαταστήσουμε σε όλες τις υπηρεσίες θα μας βοηθήσει στο να μην υπάρχουν πολλά αβεβαίωτα και ανείσπρακτα.

Ο δήμος έχει χρέη προς τράπεζες και προμηθευτές;

Αφορούν κυρίως οφειλές έναντι προμηθευτών. Δεν είμαστε σε πολύ κακό σημείο. Στόχος είναι το 2020 να τακτοποιούμε τις οφειλές μας σε πολύ μικρότερο χρόνο από ό,τι σήμερα, μέσα από μια ορθολογική διαχείριση με βάση ποιος ήρθε παλαιότερα.

Οι δανειακές μας υποχρεώσεις είναι σχετικά χαμηλές. Μέσα στο 2019 πληρώσαμε δύο μεγάλες δόσεις δανείου της Τράπεζας Πειραιώς, κοντά στα 2,5 εκατ. ευρώ. Έχουμε επίσης ένα υπόλοιπο 1,6 εκατ. ευρώ απόλυτα ρυθμισμένο, στο ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων.

Τα πράγματα θα μπορούσαν να είναι και πολύ καλύτερα, αλλά δεν είμαι της λογικής της καμένης γης. Όπου βρίσκω κάτι καλό, θα λειτουργήσω εποικοδομητικά, για να βελτιώσω αυτό που ήδη υπήρχε.

Υπήρχαν όμως και θέματα που λύσαμε με πολλή μεγάλη προσπάθεια, όπως το θέμα της ασφαλιστικής ενημερότητας. Δεν είχαν τακτοποιηθεί κάποιες ασφαλιστικές εισφορές του δήμου για κάποιους σχολικούς φύλακες. Μέσα σε τρεις μήνες μπήκαμε στη ρύθμιση του ΕΦΚΑ και αυτήν τη στιγμή ο δήμος έχει ασφαλιστική ενημερότητα και πλέον, μετά το νέο χρόνο, μπορεί να εισπράττει κανονικά.

Επίσης έπειτα από συντονισμένη προσπάθεια καταφέραμε και μειώσαμε τα τέλη 12,5%, γύρω στα 3,5 εκατ. ευρώ, περισσότερο από κάθε άλλο δήμο στην Ελλάδα. Και μάλιστα το κάναμε οριζοντίως σε όλους τους δημότες, χωρίς εξαιρέσεις.

Ο δήμαρχος, βέβαια, είχε υποσχεθεί προεκλογικά μείωση τελών στο 50% για μία χρονιά.

Ο δήμαρχος υποσχέθηκε και θα το κάνει σε βάθος τετραετίας. Αυτός είναι ο στόχος μας. Ήδη στους μετρόπληκτους κάναμε μείωση 80%.

Το 2021 αισιοδοξούμε να προχωρήσουμε και σε μεγαλύτερη μείωση, που θα προκύψει μέσα από καλύτερη διαχείριση στον ηλεκτροφωτισμό, με αντικατάσταση των λαμπτήρων με λαμπτήρες led, που θα μας εξοικονομήσει ενέργεια.

Επίσης εξοικονόμηση χρημάτων θα προκύψει από τη διαχείριση απορριμμάτων. Όσο λιγότερα απορρίμματα καταλήγουν στον ΧΥΤΑ τόσο λιγότερα πληρώνει ο δήμος. Εισάγουμε για πρώτη φορά ένα σύστημα leasing, για να αποφεύγουμε κόστη για συντήρηση και να έχουμε πάντα συντηρημένα απορριμματοφόρα, προβλεπόμενου προϋπολογισμού 500.000 ευρώ.

Ποιες είναι οι προτεραιότητες του πρώτου προϋπολογισμού της διοίκησης Ζέρβα;

Ο προϋπολογισμός αποτυπώνει την προτεραιότητα που δίνουμε στην ενίσχυση του κοινωνικού ρόλου του δήμου μας. Έχουμε αυξήσει τα κονδύλια για τους ξενώνες και τα συσσίτια απόρων και αστέγων κατά 300.000 ευρώ, τα δεκατιανά στα σχολεία… Αυξάνουμε το κονδύλιο για τον πολιτισμό κατά 300.000 ευρώ, για τον τουρισμό κατά 100.000 ευρώ, συστήνεται film office. Έχουμε ένα πρόγραμμα για τη δημιουργία ψηφιακού μητρώου αστικής πανίδας και τη στείρωση όλων των αδέσποτων και δεσποζόμενων ζώων.

Αυξήσαμε το τεχνικό πρόγραμμα από τα 20 εκατ. στα 25,5 εκατ. ευρώ, χωρίς να περιλαμβάνονται τα ποσά για τους στάβλους Παπάφη.

Δεν θέλουμε ο δήμος να είναι ουραγός σε διεκδίκηση και εκτέλεση ευρωπαϊκών και εθνικών χρηματοδοτικών προγραμμάτων. Το στοίχημα είναι να απορροφούμε τα κονδύλια. Εκεί καταγράφουμε χαμηλή επίδοση και θέλουμε ως νέα διοίκηση να βελτιωθούμε.

Η προηγούμενη διοίκηση είχε συνάψει ένα δάνειο με την ΕΤΕΠ, για το οποίο υπήρχε μια κριτική. Ωστόσο βλέπουμε ότι στο τεχνικό πρόγραμμα αξιοποιείτε και εσείς τη δυνατότητα χρηματοδότησης έργων από αυτήν την πηγή…

Κάθε πηγή χρηματοδότησης που έχει ευνοϊκούς όρους θα πρέπει να αξιοποιηθεί. Βέβαια αν μπορούμε να το αποφύγουμε και να αξιοποιήσουμε άλλους πόρους, προφανώς θα το κάνουμε.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 29 Δεκεμβρίου 2019

Είστε εφοριακός και πλέον αντιδήμαρχος Οικονομικών; Πού είναι πιο δύσκολες οι διαδικασίες για τον πολίτη, στις εφορίες ή στο δήμο;

Ξεκάθαρα στο δήμο. Η ΑΑΔΕ από το 2012 και έπειτα προχώρησε σε πολύ υψηλό επίπεδο μηχανογράφησης και έκανε πολλές διαδικασίες ηλεκτρονικές. Όχι ότι δεν υπάρχει και εκεί χώρος για να γίνουν τα πράγματα καλύτερα, όμως οι οργανισμοί τοπικής αυτοδιοίκησης στο κομμάτι της λογικής της ψηφιοποίησης είναι ακόμα πολύ πίσω. Όταν εν έτει 2019 υποχρεώνεις τον πολίτη να έρχεται στο δήμο και δεν του δίνεις τη δυνατότητα να τακτοποιεί οφειλές, να εκδίδει πιστοποιητικά κτλ. Online, αυτό δημιουργεί εκνευρισμό.

Πότε θα δούμε να πραγματοποιούνται ηλεκτρονικές πληρωμές και στο δήμο Θεσσαλονίκης;

Εγκαθιστούμε στον ιστότοπο του δήμου Θεσσαλονίκης το ηλεκτρονικό POS, ώστε οι πολίτες όλο το 24ωρο, 7 μέρες την εβδομάδα θα μπορούν να τακτοποιούν οφειλές. Θα είμαστε έτοιμοι στις αρχές του 2020, σε πρώτη φάση για τις οφειλές από κλήσεις, γιατί έχουμε υπολογίσει ότι το 50% των δημοτών που έρχονται στο δημαρχείο και τις κοινότητες έρχονται για να τακτοποιήσουν οφειλές από κλήσεις για παράνομη στάθμευση.

Το επόμενο βήμα είναι η ηλεκτρονική ταυτότητα οφειλής. Πήραμε τη σχετική απόφαση, μένει η τεχνική υποστήριξη του εγχειρήματος, προκειμένου εντός του 2020 οι δημότες να κάνουν με ασφάλεια και ευκολία το σύνολο των συναλλαγών τους με το δήμο.

Τις πρώτες μέρες από την ανάληψη των καθηκόντων μου διαπίστωσα ότι δεν υπήρχε μια ενιαία ηλεκτρονική καρτέλα με το σύνολο των οφειλών του κάθε δημότη, ώστε αν πήγαινε να πληρώσει π.χ. μία κλήση, να μπορεί να πληροφορηθεί τι χρωστά για ΤΑΠ, τραπεζοκαθίσματα κτλ. Αυτό τελειώνει. Χτίζουμε «ηλεκτρονικές γέφυρες» στα συστήματά μας για να δημιουργήσουμε την ενιαία ηλεκτρονική καρτέλα οφειλής, ώστε ο κάθε δημότης να ξέρει τι ακριβώς οφείλει, χωρίς δυσάρεστες εκπλήξεις.

Μιλώντας για «δυσάρεστες εκπλήξεις», ο δήμος περιμένει κι άλλα πρόστιμα που σχετίζονται με την υπόθεση της κατάχρησης;

Τους τελευταίους τρεις μήνες δεν έχει έρθει κάποια δικαστική απόφαση του ελεγκτικού συνεδρίου. Αν έρθει, εμείς οφείλουμε να καταλογίζουμε αυτά τα ποσά στους οφειλέτες και να τα εγγράφουμε στο παθητικό μέρος του προϋπολογισμού ως επισφάλεια.

Σε τι ύψος ανέρχονται οι συσσωρευμένες οφειλές των δημοτών και τι μπορεί να κάνει ο δήμος για να τις εισπράξει;

Είναι 75 εκατ. ευρώ από το 1999. Εισπράττουμε κάθε χρόνο ένα ποσοστό 2%. Εμείς εξαντλούμε όλα τα μέτρα αναγκαστικής εκτέλεσης και είσπραξης που έχουμε και τα ασκούμε- κατασχέσεις εις χείρας τρίτου, στέρηση φορολογικής ενημερότητας- και ό,τι μπορούμε να εισπράξουμε, το εισπράττουμε. Αλλά ο δήμος δεν είναι εφορία.

Έχουμε και κάποιες οφειλές που δεν έχουν ακόμη βεβαιωθεί. Τρέχει όμως η υπηρεσία γενικώς. Η ταυτότητα οφειλής και η ηλεκτρονικοποίηση και η ψηφιακή στρατηγική που θέλουμε να εγκαταστήσουμε σε όλες τις υπηρεσίες θα μας βοηθήσει στο να μην υπάρχουν πολλά αβεβαίωτα και ανείσπρακτα.

Ο δήμος έχει χρέη προς τράπεζες και προμηθευτές;

Αφορούν κυρίως οφειλές έναντι προμηθευτών. Δεν είμαστε σε πολύ κακό σημείο. Στόχος είναι το 2020 να τακτοποιούμε τις οφειλές μας σε πολύ μικρότερο χρόνο από ό,τι σήμερα, μέσα από μια ορθολογική διαχείριση με βάση ποιος ήρθε παλαιότερα.

Οι δανειακές μας υποχρεώσεις είναι σχετικά χαμηλές. Μέσα στο 2019 πληρώσαμε δύο μεγάλες δόσεις δανείου της Τράπεζας Πειραιώς, κοντά στα 2,5 εκατ. ευρώ. Έχουμε επίσης ένα υπόλοιπο 1,6 εκατ. ευρώ απόλυτα ρυθμισμένο, στο ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων.

Τα πράγματα θα μπορούσαν να είναι και πολύ καλύτερα, αλλά δεν είμαι της λογικής της καμένης γης. Όπου βρίσκω κάτι καλό, θα λειτουργήσω εποικοδομητικά, για να βελτιώσω αυτό που ήδη υπήρχε.

Υπήρχαν όμως και θέματα που λύσαμε με πολλή μεγάλη προσπάθεια, όπως το θέμα της ασφαλιστικής ενημερότητας. Δεν είχαν τακτοποιηθεί κάποιες ασφαλιστικές εισφορές του δήμου για κάποιους σχολικούς φύλακες. Μέσα σε τρεις μήνες μπήκαμε στη ρύθμιση του ΕΦΚΑ και αυτήν τη στιγμή ο δήμος έχει ασφαλιστική ενημερότητα και πλέον, μετά το νέο χρόνο, μπορεί να εισπράττει κανονικά.

Επίσης έπειτα από συντονισμένη προσπάθεια καταφέραμε και μειώσαμε τα τέλη 12,5%, γύρω στα 3,5 εκατ. ευρώ, περισσότερο από κάθε άλλο δήμο στην Ελλάδα. Και μάλιστα το κάναμε οριζοντίως σε όλους τους δημότες, χωρίς εξαιρέσεις.

Ο δήμαρχος, βέβαια, είχε υποσχεθεί προεκλογικά μείωση τελών στο 50% για μία χρονιά.

Ο δήμαρχος υποσχέθηκε και θα το κάνει σε βάθος τετραετίας. Αυτός είναι ο στόχος μας. Ήδη στους μετρόπληκτους κάναμε μείωση 80%.

Το 2021 αισιοδοξούμε να προχωρήσουμε και σε μεγαλύτερη μείωση, που θα προκύψει μέσα από καλύτερη διαχείριση στον ηλεκτροφωτισμό, με αντικατάσταση των λαμπτήρων με λαμπτήρες led, που θα μας εξοικονομήσει ενέργεια.

Επίσης εξοικονόμηση χρημάτων θα προκύψει από τη διαχείριση απορριμμάτων. Όσο λιγότερα απορρίμματα καταλήγουν στον ΧΥΤΑ τόσο λιγότερα πληρώνει ο δήμος. Εισάγουμε για πρώτη φορά ένα σύστημα leasing, για να αποφεύγουμε κόστη για συντήρηση και να έχουμε πάντα συντηρημένα απορριμματοφόρα, προβλεπόμενου προϋπολογισμού 500.000 ευρώ.

Ποιες είναι οι προτεραιότητες του πρώτου προϋπολογισμού της διοίκησης Ζέρβα;

Ο προϋπολογισμός αποτυπώνει την προτεραιότητα που δίνουμε στην ενίσχυση του κοινωνικού ρόλου του δήμου μας. Έχουμε αυξήσει τα κονδύλια για τους ξενώνες και τα συσσίτια απόρων και αστέγων κατά 300.000 ευρώ, τα δεκατιανά στα σχολεία… Αυξάνουμε το κονδύλιο για τον πολιτισμό κατά 300.000 ευρώ, για τον τουρισμό κατά 100.000 ευρώ, συστήνεται film office. Έχουμε ένα πρόγραμμα για τη δημιουργία ψηφιακού μητρώου αστικής πανίδας και τη στείρωση όλων των αδέσποτων και δεσποζόμενων ζώων.

Αυξήσαμε το τεχνικό πρόγραμμα από τα 20 εκατ. στα 25,5 εκατ. ευρώ, χωρίς να περιλαμβάνονται τα ποσά για τους στάβλους Παπάφη.

Δεν θέλουμε ο δήμος να είναι ουραγός σε διεκδίκηση και εκτέλεση ευρωπαϊκών και εθνικών χρηματοδοτικών προγραμμάτων. Το στοίχημα είναι να απορροφούμε τα κονδύλια. Εκεί καταγράφουμε χαμηλή επίδοση και θέλουμε ως νέα διοίκηση να βελτιωθούμε.

Η προηγούμενη διοίκηση είχε συνάψει ένα δάνειο με την ΕΤΕΠ, για το οποίο υπήρχε μια κριτική. Ωστόσο βλέπουμε ότι στο τεχνικό πρόγραμμα αξιοποιείτε και εσείς τη δυνατότητα χρηματοδότησης έργων από αυτήν την πηγή…

Κάθε πηγή χρηματοδότησης που έχει ευνοϊκούς όρους θα πρέπει να αξιοποιηθεί. Βέβαια αν μπορούμε να το αποφύγουμε και να αξιοποιήσουμε άλλους πόρους, προφανώς θα το κάνουμε.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 29 Δεκεμβρίου 2019

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία