ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Μετρό Θεσσαλονίκης: Στήνεται πανηγυρική υπογραφή του ΣΔΙΤ, στο πλαίσιο της 87ης ΔΕΘ

Σε αναμονή της ολοκλήρωσης του προσυμβατικού ελέγχου , πριν την Γενική Έκθεση του Σεπτεμβρίου

 10/08/2023 07:00

Μετρό Θεσσαλονίκης: Στήνεται πανηγυρική υπογραφή του ΣΔΙΤ,  στο πλαίσιο της 87ης ΔΕΘ

Άννη Καρολίδου

Το Μετρό Θεσσαλονίκης, αναμφίβολα, έχει βγει για τα καλά από το λαγούμι, από λαβύρινθο των προβλημάτων και των καθυστερήσεων και η κυβέρνηση πολύ θα ήθελε, με την ευκαιρία της 87ης ΔΕΘ και στο πρώτο διήμερο της Γενικής Έκθεσης, όταν δηλαδή θα ανεβεί στη Θεσσαλονίκη ο πρωθυπουργός , να μπούνε και οι υπογραφές στη σύμβαση με την THEMA, την εταιρεία που θα αναλάβει τη λειτουργία και συντήρηση του μετρό της πόλης.

Όπως πληροφορείται το makthes.gr, ήδη γίνονται οι αρχικές  προετοιμασίες, με αρχιτέκτονες το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και, φυσικά, την Ελληνικό Μετρό Α.Ε., που έτρεξε με επιτυχία το διεθνή διαγωνισμό για το ΣΔΙΤ Λειτουργίας του Μετρό Θεσσαλονίκης, ενώ οι Ιταλοί της ΑΤΜ και οι Γάλλοι της EGIS, δηλαδή των δύο εταίρων που συστήνουν την ΤΗΕΜΑ, περιμένουν το σήμα για να οργανώσουν τη δική τους συμμετοχή στην εκδήλωση, που είναι βέβαιο ότι θα λάβει πανηγυρικό χαρακτήρα.

Η Θεσσαλονίκη χρειάζεται Μετρό και, πιο σωστά, Μετρό σε λειτουργία και η κυβέρνηση χρειάζεται γεγονότα και καλές ειδήσεις που θα σκιάσουν τα καλοκαιρινά στραβοπατήματα, που ανέδειξαν προβλήματα συντονισμού και επιχειρησιακών ανεπαρκειών στους μηχανισμούς του κράτους.

Περιμένοντας την έγκριση του Ελεγκτικού

Αν όλα λοιπόν πάνε κατ΄ευχήν και περάσει το σχέδιο σύμβασης από το Ελεγκτικό Συνέδριο, τότε το επόμενο βήμα είναι η υπογραφή της σύμβασης ανάθεσης του έργου. Κι’ όπως πληροφορούμαστε, η Ελληνικό Μετρό Α.Ε., θα ήθελε την υπογραφή της σύμβασης ει δυνατόν και αύριο ή, εν πάση περιπτώσει, μια ώρα αρχύτερα, για να ξεκινήσει η προπαρασκευαστική περίοδος για τη λειτουργία της βασικής γραμμής του Μετρό Θεσσαλονίκης.

Όπως κι’ αν έχει το πράγμα, λίγες ημέρες πριν ή λίγες ημέρες μετά, θα ολοκληρωθεί ο προσυμβατικός έλεγχος και η προετοιμασία της λειτουργίας της βασικής γραμμής θα μπει κανονικά on track, στις ράγες των δοκιμαστικών δρομολογίων και όλων των συστημάτων, που πρέπει να λειτουργούν στην εντέλεια, ώστε να εγγυώνται ασφαλείς και αξιόπιστες μετακινήσεις στο επιβατικό κοινό.

Στόχος λοιπόν είναι, όπως άλλωστε έχει δηλώσει και ο αρμόδιος Υφυπουργός Υποδομών Νίκος Ταχιάος, η σύμβαση να υπογραφεί μέσα στο Σεπτέμβριο, ενώ ήδη Ελληνικό Μετρό και κατασκευάστρια κοινοπραξία, ετοιμάζονται ώστε τέλος Σεπτεμβρίου να αρχίσουν τακτικά δοκιμαστικά δρομολόγια ( ήδη συρμοί, έχουν περάσει από τους σταθμούς Αγία Σοφία και Βενιζέλου) από το Αμαξοστάσιο ως το Ν.Σ.Σταθμό.

Προχωράνε τα έργα σε Αγία Σοφία και Βενιζέλου

Σημειώνεται ότι σε τούτη τη φάση, συνεχίζονται με εντατικούς ρυθμούς οι εργασίες στους δύο σταθμούς που ακόμη δεν έχουν ολοκληρωθεί, δηλαδή σε Αγία Σοφία και Βενιζέλου. Ο σταθμός Αγία Σοφία πρόκειται να είναι έτοιμος αρχές Σεπτεμβρίου- μάλλον πριν τα εγκαίνια της 87ης ΔΕΘ- ενώ προς το τέλος Νοεμβρίου θα είναι έτοιμος και ο σταθμός Βενιζέλου, στον οποίο ολοκληρώνεται η τοποθέτηση των κυλιόμενων κλιμάκων ενώ άρχισε και η τοποθέτηση των αυτόματων θυρών στις αποβάθρες (PSD).

Το Μετρό είναι ένα τεχνικό έργο, ένα μεγάλο έργο πολύ σημαντικό για τη Θεσσαλονίκη, το οποίο, πολιτικοί και φερέλπιδες πολιτικοί, έχουν επικοινωνιακά, για ίδιο ή κομματικό όφελος, επιχειρήσει να αξιοποιήσουν.

Τώρα πια, που πλησιάζει η ολοκλήρωση της κατασκευής και η έναρξη της λειτουργίας, είναι περισσότερο από βέβαιο ότι θα δούμε το «έργο»…. Μετρό, να παίζει συχνά και με διάφορες ευκαιρίες, κοντά σε εκλογικές αναμετρήσεις, είτε αυτοδιοικητικές, είτε για την Ευρωβουλή.

Να σημειωθεί με την ευκαιρία ότι η Ε.Ε., μέσα από τρία Κοινοτικά Πλαίσια Στήριξης, χρηματοδότησε με γενναία ποσά τη βασική γραμμή του Μετρό, αφού μόνο οι επιχορηγήσεις ξεπέρασαν τα 600 εκατ. ευρώ, στο συνολικό 1,5 δις. του έργου, ενώ περίπου 650 εκατ. έχουν χορηγηθεί, με δάνειο της ΕΤΕπ. Το ελληνικό δημόσιο συμμετέχει στο έργο με μόλις το 12% της δαπάνης.

Το Μετρό λοιπόν, η ολοκλήρωση και η επικείμενη λειτουργία του, θα «παίζουν» πλέον τακτικά στη Θεσσαλονίκη, ενώ, όπως ορισμένοι υποστηρίζουν, ο Σεπτέμβριος ως μήνας, θα αποδειχθεί σημαδιακός για το έργο, αφού θέλουν να λένε, ότι το 2024, μήνα Σεπτέμβριο και πάλι, η Βασική Γραμμή θα μπει σε κανονική εμπορική λειτουργία σε όλο της το μήκος. Κάποιοι θα πούνε «ίδωμεν» και άλλοι, οι περισσότεροι «επιτέλους, με το καλό».

Το Μετρό Θεσσαλονίκης, αναμφίβολα, έχει βγει για τα καλά από το λαγούμι, από λαβύρινθο των προβλημάτων και των καθυστερήσεων και η κυβέρνηση πολύ θα ήθελε, με την ευκαιρία της 87ης ΔΕΘ και στο πρώτο διήμερο της Γενικής Έκθεσης, όταν δηλαδή θα ανεβεί στη Θεσσαλονίκη ο πρωθυπουργός , να μπούνε και οι υπογραφές στη σύμβαση με την THEMA, την εταιρεία που θα αναλάβει τη λειτουργία και συντήρηση του μετρό της πόλης.

Όπως πληροφορείται το makthes.gr, ήδη γίνονται οι αρχικές  προετοιμασίες, με αρχιτέκτονες το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και, φυσικά, την Ελληνικό Μετρό Α.Ε., που έτρεξε με επιτυχία το διεθνή διαγωνισμό για το ΣΔΙΤ Λειτουργίας του Μετρό Θεσσαλονίκης, ενώ οι Ιταλοί της ΑΤΜ και οι Γάλλοι της EGIS, δηλαδή των δύο εταίρων που συστήνουν την ΤΗΕΜΑ, περιμένουν το σήμα για να οργανώσουν τη δική τους συμμετοχή στην εκδήλωση, που είναι βέβαιο ότι θα λάβει πανηγυρικό χαρακτήρα.

Η Θεσσαλονίκη χρειάζεται Μετρό και, πιο σωστά, Μετρό σε λειτουργία και η κυβέρνηση χρειάζεται γεγονότα και καλές ειδήσεις που θα σκιάσουν τα καλοκαιρινά στραβοπατήματα, που ανέδειξαν προβλήματα συντονισμού και επιχειρησιακών ανεπαρκειών στους μηχανισμούς του κράτους.

Περιμένοντας την έγκριση του Ελεγκτικού

Αν όλα λοιπόν πάνε κατ΄ευχήν και περάσει το σχέδιο σύμβασης από το Ελεγκτικό Συνέδριο, τότε το επόμενο βήμα είναι η υπογραφή της σύμβασης ανάθεσης του έργου. Κι’ όπως πληροφορούμαστε, η Ελληνικό Μετρό Α.Ε., θα ήθελε την υπογραφή της σύμβασης ει δυνατόν και αύριο ή, εν πάση περιπτώσει, μια ώρα αρχύτερα, για να ξεκινήσει η προπαρασκευαστική περίοδος για τη λειτουργία της βασικής γραμμής του Μετρό Θεσσαλονίκης.

Όπως κι’ αν έχει το πράγμα, λίγες ημέρες πριν ή λίγες ημέρες μετά, θα ολοκληρωθεί ο προσυμβατικός έλεγχος και η προετοιμασία της λειτουργίας της βασικής γραμμής θα μπει κανονικά on track, στις ράγες των δοκιμαστικών δρομολογίων και όλων των συστημάτων, που πρέπει να λειτουργούν στην εντέλεια, ώστε να εγγυώνται ασφαλείς και αξιόπιστες μετακινήσεις στο επιβατικό κοινό.

Στόχος λοιπόν είναι, όπως άλλωστε έχει δηλώσει και ο αρμόδιος Υφυπουργός Υποδομών Νίκος Ταχιάος, η σύμβαση να υπογραφεί μέσα στο Σεπτέμβριο, ενώ ήδη Ελληνικό Μετρό και κατασκευάστρια κοινοπραξία, ετοιμάζονται ώστε τέλος Σεπτεμβρίου να αρχίσουν τακτικά δοκιμαστικά δρομολόγια ( ήδη συρμοί, έχουν περάσει από τους σταθμούς Αγία Σοφία και Βενιζέλου) από το Αμαξοστάσιο ως το Ν.Σ.Σταθμό.

Προχωράνε τα έργα σε Αγία Σοφία και Βενιζέλου

Σημειώνεται ότι σε τούτη τη φάση, συνεχίζονται με εντατικούς ρυθμούς οι εργασίες στους δύο σταθμούς που ακόμη δεν έχουν ολοκληρωθεί, δηλαδή σε Αγία Σοφία και Βενιζέλου. Ο σταθμός Αγία Σοφία πρόκειται να είναι έτοιμος αρχές Σεπτεμβρίου- μάλλον πριν τα εγκαίνια της 87ης ΔΕΘ- ενώ προς το τέλος Νοεμβρίου θα είναι έτοιμος και ο σταθμός Βενιζέλου, στον οποίο ολοκληρώνεται η τοποθέτηση των κυλιόμενων κλιμάκων ενώ άρχισε και η τοποθέτηση των αυτόματων θυρών στις αποβάθρες (PSD).

Το Μετρό είναι ένα τεχνικό έργο, ένα μεγάλο έργο πολύ σημαντικό για τη Θεσσαλονίκη, το οποίο, πολιτικοί και φερέλπιδες πολιτικοί, έχουν επικοινωνιακά, για ίδιο ή κομματικό όφελος, επιχειρήσει να αξιοποιήσουν.

Τώρα πια, που πλησιάζει η ολοκλήρωση της κατασκευής και η έναρξη της λειτουργίας, είναι περισσότερο από βέβαιο ότι θα δούμε το «έργο»…. Μετρό, να παίζει συχνά και με διάφορες ευκαιρίες, κοντά σε εκλογικές αναμετρήσεις, είτε αυτοδιοικητικές, είτε για την Ευρωβουλή.

Να σημειωθεί με την ευκαιρία ότι η Ε.Ε., μέσα από τρία Κοινοτικά Πλαίσια Στήριξης, χρηματοδότησε με γενναία ποσά τη βασική γραμμή του Μετρό, αφού μόνο οι επιχορηγήσεις ξεπέρασαν τα 600 εκατ. ευρώ, στο συνολικό 1,5 δις. του έργου, ενώ περίπου 650 εκατ. έχουν χορηγηθεί, με δάνειο της ΕΤΕπ. Το ελληνικό δημόσιο συμμετέχει στο έργο με μόλις το 12% της δαπάνης.

Το Μετρό λοιπόν, η ολοκλήρωση και η επικείμενη λειτουργία του, θα «παίζουν» πλέον τακτικά στη Θεσσαλονίκη, ενώ, όπως ορισμένοι υποστηρίζουν, ο Σεπτέμβριος ως μήνας, θα αποδειχθεί σημαδιακός για το έργο, αφού θέλουν να λένε, ότι το 2024, μήνα Σεπτέμβριο και πάλι, η Βασική Γραμμή θα μπει σε κανονική εμπορική λειτουργία σε όλο της το μήκος. Κάποιοι θα πούνε «ίδωμεν» και άλλοι, οι περισσότεροι «επιτέλους, με το καλό».

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία