ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Μετρό Θεσσαλονίκης: ΣΔΙΤ Λειτουργίας, ανοίγουν οι «πύλες» για την υπογραφή της σύμβασης

Δεν κατατέθηκαν προσφυγές από τους υποψήφιους, αποφεύγονται καθυστερήσεις στο διαγωνισμό

 08/07/2023 11:11

Μετρό Θεσσαλονίκης: ΣΔΙΤ Λειτουργίας, ανοίγουν οι  «πύλες»  για την υπογραφή της σύμβασης

Άννη Καρολίδου

Ανοίγουν οι «πύλες» για την υπογραφή της σύμβασης του ΣΔΙΤ Λειτουργίας και Συντήρησης του Μετρό Θεσσαλονίκης, καθώς πέρασε το κρίσιμο δεκαήμερο χωρίς να κατατεθεί προσφυγή κατά της απόφασης του δ.σ. της Ελληνικό Μετρό Α.Ε., με την οποία, θυμίζουμε, το έργο κατακυρώθηκε στη THEMA, στην υπό σύσταση εταιρεία ειδικού σκοπού (spv) του προτιμητέου ιταλο- γαλλικού σχήματος των ΑΤΜ και EGIS.

Σε αυτό το δεκαήμερο, δικαίωμα να προσφύγουν κατά της απόφασης της Ελληνικό Μετρό Α.Ε. είχαν φυσικά και οι δύο υποψήφιοι, αλλά όλοι περίμεναν να δούνε πως τελικώς θα κινηθούν οι ΑΚΤΩΡ- ΤRANS RAIL, αφού αυτό είναι το σχήμα που έμεινε εκτός νυμφώνος. Η «μαργαρίτα» της δεκαήμερης αναμονής, μαδήθηκε, προσφυγή δεν έγινε, οπότε και αποφεύγονται καθυστερήσεις στη διαγωνιστική διαδικασία, κάτι πολύ σημαντικό καθώς το Μετρό στη Θεσσαλονίκη θέλει να ξεκινήσει να λειτουργεί, όπως μαρτυρά και η φωτογραφία που συνοδεύει το άρθρο, στην οποία φαίνονται τα ακυρωτικά μηχανήματα/πύλες διέλευσης των επιβατών, στον κατασκευασμένο σταθμό Φλέμιγκ.

Σημειώνεται, ότι οι ΑΤΜ και ΕGIS, που επιλέχθηκαν ως προσωρινός ανάδοχος του έργου, είναι και ο μειοδότης, έχοντας προσφέρει για την 11ετία της διάρκειας του ΣΔΙΤ , περίπου 250 εκατ. ευρώ, όταν ο διαγωνισμός είχε προϋπολογισμένη δημόσια δαπάνη 292 εκατ. ( προ ΦΠΑ), που σταδιακά θα καλυφθεί από το ΠΔΕ με μηνιαίες πληρωμές διαθεσιμότητας.

Ένα διαγωνισμός- πρότυπο

Όπως μαθαίνει το makthes.gr, ο άψογος τρόπος διενέργειας του διαγωνισμού, έχει κινήσει το ενδιαφέρον του Μετρό της Κοπεγχάγης όπως και άλλων operators δικτύων μετρό, που εξετάζουν το μοντέλο της παραχώρησης της υπηρεσίας λειτουργίας και συντήρησης συστημάτων αστικών σιδηροδρόμων.

Υπογραφή της σύμβασης το Σεπτέμβριο

Ωστόσο, η διαγωνιστική διαδικασία για το ΣΔΙΤ Λειτουργίας ( αφορά και την επέκταση προς Καλαμαριά), έχει ακόμη δρόμο μπροστά της, καθώς το κείμενο της σύμβασης του ΣΔΙΤ θα πρέπει, πριν υπογραφεί, να περάσει από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Στόχος πάντως της Ελληνικό Μετρό Α.Ε., είναι να υπογραφή η σύμβαση μέσα στον Σεπτέμβριο.

Το επιβατικό κοινό της Θεσσαλονίκης, αυτό που θέλει, είναι, να τεθεί σε εμπορική λειτουργία το Μετρό, γιατί οι συγκοινωνίες στο πολεοδομικό συγκρότημα, είναι ανεπαρκέστατες. Να επισημάνουμε όμως, ότι πριν την εμπορική λειτουργία, το σχέδιο της σύμβασης προβλέπει πολύμηνη προπαρασκευαστική περίοδο.

Τα επόμενα βήματα για την Εμπορική Λειτουργία

Επιπλέον, πριν αρχίσει η Περίοδος Εμπορικής Λειτουργίας θα πρέπει να έχει γίνει η διοικητική παραλαβή για χρήση, να έχει εκδοθεί η άδεια λειτουργίας, ο ανάδοχος να έχει ολοκληρώσει τις υποχρεώσεις της προπαρασκευαστικής περιόδου , να έχει τεθεί σε λειτουργία το πληροφοριακό σύστημα IT/ERP, να έχουν εγκριθεί τα διάφορα προγράμματα που αφορούν τη λειτουργία και συντήρηση του ΜΜΜ.

Αλλά και η πλευρά του δημοσίου πρέπει να τρέξει με τις δικές της υποχρεώσεις. Για παράδειγμα, το αρμόδιο Υπουργείο ( ΥΠΟΜΕ/ Μεταφορές) και ο ΟΣΕΘ, θα πρέπει να κλείσουν το θέμα  της πολιτικής κομίστρου και άλλα ζητήματα που αφορούν την εμπορική λειτουργία, από την οποία περιμένει να έχει έσοδα το κράτος ( θα αποδίδονται στην Ελληνικό Μετρό Α.Ε.) Το θέμα αυτό είναι σημαντικό, γιατί θα πρέπει να λυθούν ζητήματα συνεργασίας, π.χ. ως προς το ύψος του εισιτηρίου, Μετρό με Λεωφορεία, αλλά και ζητήματα κομίστρου για ειδικές ομάδες χρηστών, ζωνών κυκλοφορίας, ηλεκτρονικού ή και έγχαρτου εισιτηρίου

Σημειώνεται ότι η διάρκεια της σύμβασης είναι 11 έτη, το οποίο σημαίνει ότι ο ανάδοχος θα έχει μηνιαία έσοδα , από πληρωμές διαθεσιμότητας, περίπου 2 εκατ. ευρώ. Εν τούτοις, ο ανάδοχος για τον πρώτο χρόνο, τον προπαρασκευαστικό, δεν θα εισπράξει μηνιαίες πληρωμές, ενώ θα χρειαστεί να κάνει επενδύσεις ύψους περίπου 13 εκατ. ευρώ. Το τι θα ισχύσει με τις πληρωμές και πως αυτές θα διαμορφώνονται, αναλύεται στο χρηματο-οικονομικό μοντέλο που συμφωνήθηκε από τις δύο πλευρές, μελλοντικό ανάδοχο και Ελληνικό Μετρό Α.Ε.

Πριν πάμε στα του διαγωνισμού, να πούμε αυτό που ενδιαφέρει τους Θεσσαλονικείς, ότι τα έργα ολοκλήρωσης της κατασκευής της βασικής γραμμής του Μετρό, «πηγαίνουν σφαίρα».

Μπαίνουν στους σταθμούς τα ακυρωτικά μηχανήματα

Συγκεκριμένα, στο σταθμό Φλέμιγκ τοποθετήθηκαν εννέα (9) ηλεκτρονικά ακυρωτικά μηχανήματα στις πύλες διέλευσης του κοινού, από τις οποίες οι επιβάτες θα μπορούν να περνάνε και με μία απλή ψηφιακή εφαρμογή που θα κατεβάζουν στο κινητό τους και με ψηφιακή κάρτα τύπου wallet, δίχως έγχαρτο εισιτήριο. Από εβδομάδα αρχίζει η τοποθέτηση των μηχανημάτων αυτών στον σταθμό Ευκλείδη, στο σταθμό Παπάφη κ.ο.κ. Όπως έμαθε το makthes.gr, οι πύλες που τοποθετήθηκαν έχουν δοκιμαστεί από την γαλλική εταιρεία που τις προμηθεύει και, διαπιστώθηκε ότι δουλεύουν άψογα.

Η εξέλιξη των εργασιών στη βασική γραμμή του Μετρό, το έργο που έγινε τα τελευταία χρόνια, δεν μπορεί να αμφισβητηθεί από κανένα, ακόμη και από αυτούς που θέλουν μονίμως να μεμψιμοιρούν λες και απεύχονται την ολοκλήρωση της κατασκευής. Το Μετρό όμως τελειώνει, ένα έργο που ξεκίνησε τέλος του 2006 και πέρασε από χίλια κύματα, κατασκευαστικά, τέλος του 2023, θα είναι έτοιμο. Κάποιους μήνες μετά, θα μπει και σε λειτουργία, ασχέτως του τι λένε όσοι θέλουν να το αμφισβητούν.

Ανοίγουν οι «πύλες» για την υπογραφή της σύμβασης του ΣΔΙΤ Λειτουργίας και Συντήρησης του Μετρό Θεσσαλονίκης, καθώς πέρασε το κρίσιμο δεκαήμερο χωρίς να κατατεθεί προσφυγή κατά της απόφασης του δ.σ. της Ελληνικό Μετρό Α.Ε., με την οποία, θυμίζουμε, το έργο κατακυρώθηκε στη THEMA, στην υπό σύσταση εταιρεία ειδικού σκοπού (spv) του προτιμητέου ιταλο- γαλλικού σχήματος των ΑΤΜ και EGIS.

Σε αυτό το δεκαήμερο, δικαίωμα να προσφύγουν κατά της απόφασης της Ελληνικό Μετρό Α.Ε. είχαν φυσικά και οι δύο υποψήφιοι, αλλά όλοι περίμεναν να δούνε πως τελικώς θα κινηθούν οι ΑΚΤΩΡ- ΤRANS RAIL, αφού αυτό είναι το σχήμα που έμεινε εκτός νυμφώνος. Η «μαργαρίτα» της δεκαήμερης αναμονής, μαδήθηκε, προσφυγή δεν έγινε, οπότε και αποφεύγονται καθυστερήσεις στη διαγωνιστική διαδικασία, κάτι πολύ σημαντικό καθώς το Μετρό στη Θεσσαλονίκη θέλει να ξεκινήσει να λειτουργεί, όπως μαρτυρά και η φωτογραφία που συνοδεύει το άρθρο, στην οποία φαίνονται τα ακυρωτικά μηχανήματα/πύλες διέλευσης των επιβατών, στον κατασκευασμένο σταθμό Φλέμιγκ.

Σημειώνεται, ότι οι ΑΤΜ και ΕGIS, που επιλέχθηκαν ως προσωρινός ανάδοχος του έργου, είναι και ο μειοδότης, έχοντας προσφέρει για την 11ετία της διάρκειας του ΣΔΙΤ , περίπου 250 εκατ. ευρώ, όταν ο διαγωνισμός είχε προϋπολογισμένη δημόσια δαπάνη 292 εκατ. ( προ ΦΠΑ), που σταδιακά θα καλυφθεί από το ΠΔΕ με μηνιαίες πληρωμές διαθεσιμότητας.

Ένα διαγωνισμός- πρότυπο

Όπως μαθαίνει το makthes.gr, ο άψογος τρόπος διενέργειας του διαγωνισμού, έχει κινήσει το ενδιαφέρον του Μετρό της Κοπεγχάγης όπως και άλλων operators δικτύων μετρό, που εξετάζουν το μοντέλο της παραχώρησης της υπηρεσίας λειτουργίας και συντήρησης συστημάτων αστικών σιδηροδρόμων.

Υπογραφή της σύμβασης το Σεπτέμβριο

Ωστόσο, η διαγωνιστική διαδικασία για το ΣΔΙΤ Λειτουργίας ( αφορά και την επέκταση προς Καλαμαριά), έχει ακόμη δρόμο μπροστά της, καθώς το κείμενο της σύμβασης του ΣΔΙΤ θα πρέπει, πριν υπογραφεί, να περάσει από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Στόχος πάντως της Ελληνικό Μετρό Α.Ε., είναι να υπογραφή η σύμβαση μέσα στον Σεπτέμβριο.

Το επιβατικό κοινό της Θεσσαλονίκης, αυτό που θέλει, είναι, να τεθεί σε εμπορική λειτουργία το Μετρό, γιατί οι συγκοινωνίες στο πολεοδομικό συγκρότημα, είναι ανεπαρκέστατες. Να επισημάνουμε όμως, ότι πριν την εμπορική λειτουργία, το σχέδιο της σύμβασης προβλέπει πολύμηνη προπαρασκευαστική περίοδο.

Τα επόμενα βήματα για την Εμπορική Λειτουργία

Επιπλέον, πριν αρχίσει η Περίοδος Εμπορικής Λειτουργίας θα πρέπει να έχει γίνει η διοικητική παραλαβή για χρήση, να έχει εκδοθεί η άδεια λειτουργίας, ο ανάδοχος να έχει ολοκληρώσει τις υποχρεώσεις της προπαρασκευαστικής περιόδου , να έχει τεθεί σε λειτουργία το πληροφοριακό σύστημα IT/ERP, να έχουν εγκριθεί τα διάφορα προγράμματα που αφορούν τη λειτουργία και συντήρηση του ΜΜΜ.

Αλλά και η πλευρά του δημοσίου πρέπει να τρέξει με τις δικές της υποχρεώσεις. Για παράδειγμα, το αρμόδιο Υπουργείο ( ΥΠΟΜΕ/ Μεταφορές) και ο ΟΣΕΘ, θα πρέπει να κλείσουν το θέμα  της πολιτικής κομίστρου και άλλα ζητήματα που αφορούν την εμπορική λειτουργία, από την οποία περιμένει να έχει έσοδα το κράτος ( θα αποδίδονται στην Ελληνικό Μετρό Α.Ε.) Το θέμα αυτό είναι σημαντικό, γιατί θα πρέπει να λυθούν ζητήματα συνεργασίας, π.χ. ως προς το ύψος του εισιτηρίου, Μετρό με Λεωφορεία, αλλά και ζητήματα κομίστρου για ειδικές ομάδες χρηστών, ζωνών κυκλοφορίας, ηλεκτρονικού ή και έγχαρτου εισιτηρίου

Σημειώνεται ότι η διάρκεια της σύμβασης είναι 11 έτη, το οποίο σημαίνει ότι ο ανάδοχος θα έχει μηνιαία έσοδα , από πληρωμές διαθεσιμότητας, περίπου 2 εκατ. ευρώ. Εν τούτοις, ο ανάδοχος για τον πρώτο χρόνο, τον προπαρασκευαστικό, δεν θα εισπράξει μηνιαίες πληρωμές, ενώ θα χρειαστεί να κάνει επενδύσεις ύψους περίπου 13 εκατ. ευρώ. Το τι θα ισχύσει με τις πληρωμές και πως αυτές θα διαμορφώνονται, αναλύεται στο χρηματο-οικονομικό μοντέλο που συμφωνήθηκε από τις δύο πλευρές, μελλοντικό ανάδοχο και Ελληνικό Μετρό Α.Ε.

Πριν πάμε στα του διαγωνισμού, να πούμε αυτό που ενδιαφέρει τους Θεσσαλονικείς, ότι τα έργα ολοκλήρωσης της κατασκευής της βασικής γραμμής του Μετρό, «πηγαίνουν σφαίρα».

Μπαίνουν στους σταθμούς τα ακυρωτικά μηχανήματα

Συγκεκριμένα, στο σταθμό Φλέμιγκ τοποθετήθηκαν εννέα (9) ηλεκτρονικά ακυρωτικά μηχανήματα στις πύλες διέλευσης του κοινού, από τις οποίες οι επιβάτες θα μπορούν να περνάνε και με μία απλή ψηφιακή εφαρμογή που θα κατεβάζουν στο κινητό τους και με ψηφιακή κάρτα τύπου wallet, δίχως έγχαρτο εισιτήριο. Από εβδομάδα αρχίζει η τοποθέτηση των μηχανημάτων αυτών στον σταθμό Ευκλείδη, στο σταθμό Παπάφη κ.ο.κ. Όπως έμαθε το makthes.gr, οι πύλες που τοποθετήθηκαν έχουν δοκιμαστεί από την γαλλική εταιρεία που τις προμηθεύει και, διαπιστώθηκε ότι δουλεύουν άψογα.

Η εξέλιξη των εργασιών στη βασική γραμμή του Μετρό, το έργο που έγινε τα τελευταία χρόνια, δεν μπορεί να αμφισβητηθεί από κανένα, ακόμη και από αυτούς που θέλουν μονίμως να μεμψιμοιρούν λες και απεύχονται την ολοκλήρωση της κατασκευής. Το Μετρό όμως τελειώνει, ένα έργο που ξεκίνησε τέλος του 2006 και πέρασε από χίλια κύματα, κατασκευαστικά, τέλος του 2023, θα είναι έτοιμο. Κάποιους μήνες μετά, θα μπει και σε λειτουργία, ασχέτως του τι λένε όσοι θέλουν να το αμφισβητούν.

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία