ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Μετρό: Οι τέσσερις εκκρεμότητες και το στοίχημα του Νοεμβρίου 2024

Κρίσιμη η νέα χρονιά για τον τομέα των συγκοινωνιών στη Θεσσαλονίκη

 01/01/2024 20:34

Μετρό: Οι τέσσερις εκκρεμότητες και το στοίχημα του Νοεμβρίου 2024

Νίκος Ηλιάδης

Το 2024 θα είναι κρίσιμη χρονιά για τον τομέα των συγκοινωνιών στην περιοχή της Θεσσαλονίκης. Ο πλέον προφανής λόγος είναι η υπόσχεση ότι προς το τέλος του χρόνου, γύρω στον Νοέμβριο πρόκειται να ξεκινήσει επιτέλους η λειτουργία του Μετρό. Βεβαίως, έως τότε, υπάρχουν πολλές εκκρεμότητες που πρέπει να λυθούν, κάποιες από τις οποίες είναι σοβαρές. Η πρώτη αφορά την ολοκλήρωση των εργασιών στον πολύπαθο σταθμό Βενιζέλου. 

Σύμφωνα με πληροφορίες της «ΜτΚ» μέσα στον Ιανουάριο πρόκειται να φύγουν και οι τελευταίες λαμαρίνες στη διασταύρωση των οδών Βενιζέλου και Εγνατίας και στη συνέχεια, θα αποδοθούν σταδιακά όλες οι λωρίδες κυκλοφορίας που σήμερα καταλαμβάνουν τα εργοτάξια. Ήδη, εδώ και λίγες ημέρες άρχισε η αποσυναρμολόγηση του τελευταίου γερανού, απόδειξη ότι οι λεγόμενες βαριές εργασίες έχουν ολοκληρωθεί. Παράλληλα έχει τελειώσει η επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων και πλέον στο επίπεδο μείον ένα γίνονται εργασίες που αφορούν την καλύτερη ανάδειξή τους. Όσον αφορά τους υπόλοιπους σταθμούς της βασικής γραμμής του Μετρό, κάποιοι έχουν ολοκληρωθεί πλήρως, ενώ στους υπόλοιπους έχουν απομείνει μόνον κάποιες πολύ μικρής κλίμακας αρχιτεκτονικές εργασίες που θα ολοκληρωθούν μέσα στο προσεχές διάστημα.

Η δεύτερη εκκρεμότητα έχει να κάνει με την περίοδο δοκιμαστικής λειτουργίας του μετρό. Πρόκειται για τα λεγόμενα δοκιμαστικά δρομολόγια προκειμένου να τεσταριστούν όλα τα αυτοματοποιημένα συστήματα ώστε να διασφαλιστεί η ασφαλής λειτουργία του μετρό. Σύμφωνα με αρμόδια πηγή τα δοκιμαστικά δρομολόγια τα οποία εκτελούνται ήδη σε όλο το μήκος της βασικής γραμμής, από το αμαξοστάσιο της Πυλαίας έως τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό θα ολοκληρωθούν εγκαίρως πριν από την καθορισμένη ημερομηνία έναρξης λειτουργίας του μετρό.

Η τρίτη εκκρεμότητα αφορά την ολοκλήρωση του σχεδιασμού του ενιαίου ηλεκτρονικού εισιτηρίου το οποίο θα χρησιμοποιείται από τους επιβάτες, τόσο για το μετρό όσο και για τις οδικές αστικές συγκοινωνίες. Η υπόθεση αυτή έχει καθυστερήσει πάρα πολύ και είναι αμφίβολο εάν έως τον Νοέμβριο θα είναι έτοιμο το ενιαίο ηλεκτρονικό εισιτήριο. Πάντως, όπως επισημαίνουν οι αρμόδιοι, σε κάθε περίπτωση το μετρό θα έχει δικό του ηλεκτρονικό εισιτήριο το οποίο θα μπορούν να το χρησιμοποιούν οι επιβάτες, ασχέτως εάν δεν θα είναι ακόμη συμβατό με τα ακυρωτικά μηχανήματα του ΟΑΣΘ.

Η τέταρτη εκκρεμότητα έχει να κάνει με την κατασκευή του σταθμού μετεπιβίβασης στη Νέα Ελβετία. Πρόκειται για έναν συγκοινωνιακό κόμβο όπου θα βρίσκεται ο τερματικός σταθμός «Νέα Ελβετία» της βασικής γραμμής του Μετρό, τερματικός σταθμός λεωφορειακών γραμμών του ΟΑΣΘ και των ΚΤΕΛ, πιάτσα ταξί κ.λπ. Στο σχεδιασμό περιλαμβάνεται και η κατασκευή χώρου στάθμευσης οχημάτων (park and ride), χωρητικότητας περίπου 500 θέσεων πλησίον της οδού Μ. Ψέλλου, της οποίας όμως η διάνοιξη ακόμη εκκρεμεί. Ωστόσο, για να υλοποιηθεί το έργο της κατασκευής του σταθμού μετεπιβίβασης θα πρέπει προηγουμένως να ρυθμιστούν κάποια ζητήματα όπως για παράδειγμα οι περιπτώσεις δύο απαλλοτριώσεων, εκτάσεων που περιλαμβάνονται στο σχέδιο. Το χρονοδιάγραμμα κατασκευής του σταθμού έχει χρόνο ολοκλήρωσης περί τους έξι με επτά μήνες, άρα θα μπορούσε να ολοκληρωθεί ως το τέλος του 2024 εφόσον ξεκινήσει μέσα στο πρώτο τρίμηνο του έτους.

Οι επεκτάσεις

Σύμφωνα με τον προγραμματισμό, μέσα στο 2025 αναμένεται να ξεκινήσει και η λειτουργία της γραμμής του μετρό προς Καλαμαριά. Εκεί το μεγάλο πρόβλημα αφορά τον τερματικό σταθμό στη Σχολή Δικαστών για τον οποία έχουν γίνει μόνον οι προκαταρκτικές μελέτες. Επιπλέον εμπόδιο είναι οι απαλλοτριώσεις δύο αγροτεμαχίων τα οποία βρίσκονται εντός του χώρου του τερματικού σταθμού. Η διαδικασία απαλλοτρίωσης ουσιαστικά δεν έχει ξεκινήσει ακόμη ενώ θα απαιτηθεί και ένα ποσό της τάξης των 5 εκατ. ευρώ.
Τέλος, καμία ουσιαστική πρόοδος δεν έχει υπάρξει για την επέκταση του μετρό προς δυτικά, ούτε φυσικά και προς το αεροδρόμιο.


ΟΑΣΘ: Χρονιά εξελίξεων το 2024

Έως την έναρξη λειτουργίας του Μετρό η μόνη διαθέσιμη δημόσια συγκοινωνία είναι αυτή η οποία εκτελείται από τον ΟΑΣΘ και τα ΚΤΕΛ. Στις 5 Ιανουαρίου πρόκειται να πιάσουν τιμόνι οι 150 οδηγοί τους οποίους προσέλαβε ο ΟΑΣΘ με οκτάμηνες συμβάσεις. Αυτό θα δώσει τη δυνατότητα να βγουν στους δρόμους άλλα περίπου 50 λεωφορεία, ωστόσο, θα υπολείπονται άλλα περίπου 50 για την πλήρη πραγματοποίηση των προβλεπόμενων δρομολογίων. Η επόμενη ενίσχυση του ΟΑΣΘ με οχήματα αναμένεται προς το τέλος της άνοιξης, κάπου τον Μάιο, Ιούνιο όταν θα μπουν στην κυκλοφορία τα 110 ηλεκτρικά λεωφορεία. Μέσα στον Ιανουάριο πρόκειται να ξεκινήσουν οι εργασίες για την κατασκευή των εγκαταστάσεων φόρτισης των λεωφορείων οι οποίες θα γίνουν δίπλα από το αμαξοστάσιο του ΟΑΣΘ στη Σταυρούπολη.

Πέραν αυτού υπάρχουν και άλλες σοβαρές εκκρεμότητες. Καταρχάς μέσα στο 2024 θα πρόκειται, υποτίθεται να κλείσει το καθεστώς εκκαθάρισης εν λειτουργία στο οποίο βρίσκεται ο ΟΑΣΘ από τον Ιούλιο του 2017. Το καθεστώς αυτό επρόκειτο να λήξει τον Δεκέμβριο του 2019, αλλά έπειτα από αλλεπάλληλες παρατάσεις μετατέθηκε τώρα για τον Δεκέμβριο του 2024 και βλέπουμε...

Επίσης, σήμερα λήγει η σύμβαση εκχώρησης του συγκοινωνιακού έργου 45 λεωφορειακών γραμμών του ΟΑΣΘ προς τα ΚΤΕΛ. Το σχέδιο σύμβασης για νέα παράταση έως τον Οκτώβριο του 2024 έχει απορριφθεί αρχικά από το Ελεγκτικό Συνέδριο, απόφαση για την οποία ο ΟΣΕΘ έχει καταθέσει αίτηση ανάκλησης και αναμένεται η νέα κρίση του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Παράλληλα, ο ΟΣΕΘ αξιοποιώντας ειδική τροπολογία η οποία ψηφίστηκε προ ημερών (άρθρο 57 του ν.5073) επιβάλλει «υποχρέωση παροχής δημόσιας υπηρεσίας» στα ΚΤΕΛ για χρονικό διάστημα τεσσάρων μηνών. Πρόκειται δηλαδή για ένα είδος «επίταξης» των λεωφορείων και των υπαλλήλων των ΚΤΕΛ, αλλά με την υποχρέωση του Δημοσίου να καταβάλει αποζημίωση στα ΚΤΕΛ για τις παρεχόμενες υπηρεσίες.

Στο μεταξύ μέσα στο 2024 θα πρέπει να ολοκληρωθεί ο διεθνής διαγωνισμός για την ανάθεση αυτών των 45 λεωφορειακών γραμμών για διάστημα οκτώ έως δέκα χρόνια. Την περίοδο αυτή ο ΟΣΕΘ ολοκληρώνει το σχέδιο της διακήρυξης με στόχο ως το τέλος του χρόνου να έχει προκύψει ανάδοχος.


Ανάπλαση ΔΕΘ: Αποφάσεις μέσα στον Γενάρη

Ο Δεκέμβριος ήταν ο μήνας των ζυμώσεων προκειμένου να προχωρήσει το σχέδιο ανάπλασης της ΔΕΘ. Στη διάρκεια αυτού του μήνα έγιναν δύο τηλεδιασκέψεις με τη συμμετοχή των υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κωστή Χατζηδάκη και Επικρατείας Άκη Σκέρτσου, του περιφερειάρχη Κεντρικής Μακεδονίας Απόστολου Τζιτζικώστα, του νεοεκλεγέντος δημάρχου Στέλιου Αγγελούδη και του προέδρου της ΔΕΘ-Helexpo Τάσου Τζήκα. Από τις δύο αυτές τηλεδιασκέψεις προέκυψε μία συμφωνία και δύο εκκρεμότητες. Η συμφωνία είναι ότι εγκαταλείπεται κάθε σκέψη παραχώρησης του μάνατζμεντ του εκθεσιακού φορέα σε ιδιώτη, παρότι το σχέδιο ανάπλασης θα υλοποιηθεί μέσω ΣΔΙΤ. Η πρόταση για εκχώρηση του μάνατζμεντ της ΔΕΘ-Helexpo σε εταιρεία η οποία δραστηριοποιείται στον εκθεσιακό κλάδο είχε τεθεί από τον κ. Χατζηδάκη, αλλά τελικά, έπειτα από την κατηγορηματική αντίθεση των κ. Τζιτζικώστα και Αγγελούδη και φυσικά και του κ. Τζήκα, αποσύρθηκε.

Οι δύο εκκρεμότητες αφορούν την τελική μορφή του σχεδίου ανάπλασης καθώς και το χρηματοδοτικό σχήμα υπό το οποίο θα προχωρήσει η υλοποίηση του έργου. Όσον αφορά το πρώτο, ο κ. Αγγελούδης ζητά να αυξηθεί ο χώρος πρασίνου. Στο πλαίσιο αυτό έχει ζητήσει να υπάρξει κάποια αναδιάταξη των περιπτέρων καθώς και περιορισμός των τετραγωνικών και παράλληλα να αναληφθούν συγκεκριμένες δεσμεύσεις για την προσθήκη στο σχέδιο ανάπλασης της ΔΕΘ και του χώρου των 18 στρεμμάτων της Αγίας Φωτεινής, κι επίσης να ξεκινήσει η διαδικασία ένταξης στο σχέδιο και του χώρου που καταλαμβάνει το Γ’ Σώμα Στρατού. Εκείνο που συμφωνήθηκε στην τελευταία τηλεδιάσκεψη ήταν να υπάρξουν συζητήσεις μεταξύ του προέδρου της ΔΕΘ-Helexpo και του νεοεκλεγέντος δημάρχου ώστε να βρεθεί τρόπος περιορισμού της δομημένης έκτασης όπως παρουσιάζεται στο σχέδιο ανάπλασης. Πάντως ο κ. Αγγελούδης δεν φαίνεται να εμμένει στη θέση που είχε διατυπώσει κατά την προεκλογική περίοδο σχετικά με τη μη παραχώρηση εμπορικών χρήσεων στους ιδιώτες, όπως προβλέπεται στο σχέδιο ανάπλασης.

Ποιος θα βάλει τα λεφτά

Η δεύτερη εκκρεμότητα αφορά το χρηματοδοτικό σχήμα από το οποίο θα αντληθούν τα περίπου 300 εκατ. ευρώ που απαιτούνται για την υλοποίηση του σχεδίου ανάπλασης. Σύμφωνα με τους υπολογισμούς της ΔΕΘ-Helexpo το έργο κοστολογείται κοντά στα 250 εκατ. συν άλλα περίπου 50 εκατ. θα απαιτηθούν για το σύνολο των μελετών και κάποιων απρόβλεπτων δαπανών. Όπως είναι γνωστό, το σχέδιο ανάπλασης θα υλοποιηθεί μέσω ΣΔΙΤ γι’ αυτό και περιλαμβάνονται σε αυτό και εμπορικές χρήσεις (ξενοδοχείο, εμπορικό κέντρο, υπόγειο πάρκινγκ κ.λπ.) οι οποίες θα παραχωρηθούν προς αξιοποίηση στον ιδιώτη. 

Σύμφωνα με τον σχεδιασμό τα ιδιωτικά κεφάλαια εκτιμώνται γύρω στα 100 εκατ. και τα άλλα περίπου 200 εκατ. θα προκύψουν από κρατική συμμετοχή, γύρω στα 130 εκατ. στην οποία θα συμμετέχει και η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας με ένα ποσόν περί τα 25 με 30 εκατ. και τα υπόλοιπα 70 εκατ. θα προέλθουν από τραπεζικό δανεισμό στον οποίο θα προχωρήσει η ΔΕΘ-Helexpo.
Στην τελευταία τηλεδιάσκεψη που έγινε στις 19 Δεκεμβρίου συμφωνήθηκε οι δύο αυτές εκκρεμότητες να κλείσουν μέσα στον Ιανουάριο ώστε στο τέλος αυτού του μήνα να γίνουν οι επίσημες ανακοινώσεις.


FlyOver: Πώς θα εξελιχθούν οι εργασίες μέσα στο 2024

Διασχίζοντας κανείς την περιφερειακή οδό δύσκολα μπορεί να διαπιστώσει τις εργασίες που είναι σε εξέλιξη σε αυτή την πρώτη φάση κι αυτό γιατί οι πρώτες παρεμβάσεις δεν γίνονται επί του οδοστρώματος. Αυτήν την περίοδο τοποθετείται ο πλευρικός φωτισμός, δηλαδή τα φωτιστικά στις δύο άκρες του αυτοκινητόδρομου ώστε αμέσως μετά να απομακρυνθούν αυτά τα οποία υπάρχουν σήμερα στη διαχωριστική νησίδα. Παράλληλα, γίνονται κάποιες εργασίες σε διάφορα άλλα σημεία, εκτός όμως των δύο κλάδων της περιφερειακής όπως για παράδειγμα οι δύο κυκλικοί κόμβοι στην περιοχή του εργοταξίου, κάποιοι οχετοί, νέες ράμπες σε κόμβους κ.ο.κ. Σύμφωνα με παράγοντα του έργου, οι εργασίες τρέχουν πολύ γρήγορα, σε σχέση και με το χρονοδιάγραμμα.

Μέσα στους πρώτους μήνες του 2024 πρόκειται να απελευθερωθούν οι δύο δεξιές λωρίδες κυκλοφορίας που σήμερα είναι αποκλεισμένες και θα αποκλειστούν οι δύο αριστερές προκειμένου να απομακρυνθούν τα φωτιστικά από τη διαχωριστική νησίδα η οποία στη συνέχεια θα ασφαλτοστρωθεί. Ο αποκλεισμός των αριστερών λωρίδων δεν θα γίνει με κορίνες, αλλά με βαριά στηθαία σκυροδέματος για λόγους ασφαλείας.

Παράλληλα, θα ξεκινήσουν οι εργασίες στον κόμβο Κ7 και στον κόμβο Νεάπολης Ασβεστοχωρίου όπου θα κατασκευαστούν νέοι μεγάλοι κόμβοι. Μετά την ασφαλτόστρωση της διαχωριστικής νησίδας θα ξεκινήσουν σταδιακά οι εργασίες για την κατασκευή του υπερυψωμένου αυτοκινητόδρομου. Αρχικά θα γίνει η θεμελίωση των υποστυλωμάτων, στην συνέχεια θα ανυψωθούν τα υποστυλώματα και την τελευταία φάση θα κατασκευαστεί το κατάστρωμα, με τη χρήση ενός ειδικού μηχανήματος προώθησης, όπως λέγεται.


Δήμος Θεσσαλονίκης: Τα πρώτα επτά έργα μέσα στο 2024

Με πολύ σοβαρά προβλήματα θα βρεθεί αντιμέτωπος από αύριο κιόλας ο νέος δήμαρχος Θεσσαλονίκης Στέλιος Αγγελούδης. Η νέα δημοτική αρχή θα πρέπει πρώτα απ' όλα να εκπονήσει προϋπολογισμό για το 2024 μιας και η απερχόμενη διοίκηση του Κωνσταντίνου Ζέρβα δεν κατάφερε, για πρώτη φορά στη σύγχρονη ιστορία του δήμου, να ψηφίσει εγκαίρως προϋπολογισμό. Στις άμεσες προτεραιότητες του νέου δημάρχου είναι η πλήρης αποσαφήνιση των οικονομικών δεδομένων του δήμου, ιδίως όσον αφορά τον τομέα των ανταποδοτικών τελών και όπως έχει εξαγγείλει μετεκλογικά, η νέα διοίκηση σκοπεύει να προχωρήσει σε διαχειριστικό έλεγχο στα ταμεία του δήμου. Παράλληλα, ο κ. Αγγελούδης καλείται να ανατάξει τον εξαιρετικά προβληματικό τομέα της Καθαριότητας ώστε να μπορέσει να μαζέψει τα σκουπίδια και τα ογκώδη που έχουν κατακλύσει την πόλη, θυμίζοντας εποχές πολυήμερων απεργιών.

Βαρύτητα θα δοθεί και στην άμεση υλοποίηση κάποιων πρώτων έργων για τα οποία έχει δεσμευτεί προεκλογικά ο νέος δήμαρχος. Όπως εξηγεί στη «ΜτΚ» «θα ξεκινήσουμε από τα έργα τα οποία έχουν μελετητική ωριμότητα και μπορούν να δημοπρατηθούν άμεσα». Το πρώτο απ’ αυτά είναι η ανάπλαση της Πλατείας Ελευθερίας, έργο το οποίο εγκατέλειψε η διοίκηση του κ. Ζέρβα. «Θα δημοπρατηθεί άμεσα, με βάση τη μελέτη που είχε εκπονηθεί την περίοδο του Γιάννη Μπουτάρη», αναφέρει ο κ. Αγγελούδης. Το ίδιο θα γίνει και με την πεζοδρόμηση της οδού Αγίας Σοφίας, έργο το οποίο επίσης ακύρωσε ο κ. Ζέρβας και τώρα επανέρχεται με βάση την προϋπάρχουσα μελέτη. Και τα δύο αυτά έργα θα χρηματοδοτηθούν από το Πράσινο Ταμείο.

Εκτός αυτών ο δήμος σχεδιάζει να προωθήσει άλλα πέντε έργα μέσα στο 2024 τα οποία εντάσσονται στο σχέδιο αστικών αναπλάσεων που έχει συμφωνηθεί με την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και θα ενταχθούν στο επόμενο ΕΣΠΑ. Αυτά αφορούν την ανάπλαση της πλατείας Δημοκρατίας, την ολοκλήρωση των έργων στην πλατεία Διοικητηρίου, την κατασκευή του Ντεκ στην Παλιά Παραλία, αναπλάσεις στην Άνω Πόλη και βεβαίως την ανάπλαση της πλατείας Αριστοτέλους, αλλά στη βάση νέων σχεδίων, καθώς αυτά τα οποία είχε παρουσιάσει η διοίκηση του κ. Ζέρβα δεν βρίσκουν σύμφωνη τη νέα δημοτική αρχή.


Μουσείο Ολοκαυτώματος: Ξεκινά το 2024 για να ολοκληρωθεί το 2026

Λίγο πριν να εκπνεύσει το 2023, στις 19 Δεκεμβρίου, έγινε ένα αποφασιστικό βήμα για την ανέγερση του Μουσείου Ολοκαυτώματος. Το υπουργείο εξέδωσε την οικοδομική άδεια ανέγερσης, ανοίγοντας το δρόμο για την έναρξη των εργασιών κατασκευής του οι οποίες αναμένεται να ολοκληρωθούν σε διάστημα δυόμισι ετών, δηλαδή κάποια στιγμή μέσα στο 2026. Σύμφωνα με τους μελετητές το Μουσείο Ολοκαυτώματος έχει σχεδιαστεί ως ένα περίοπτο μνημείο με έμπνευση από τα οκταγωνικά μνημεία της Θεσσαλονίκης, το οποίο κατά τη διάρκεια της νύχτας θα διαχέει φως από μέσα προς τα έξω, μεταμορφώνοντας το κτίριο σε έναν ζωντανό καμβά που μιμείται τον φωτισμό των φάρων. Θα έχει συνολική επιφάνεια περίπου 9.000 τ.μ. και θα αποτελείται από έξι υπέργειους και δύο υπόγειους ορόφους, ενώ θα περιβάλλεται από ένα μικρό αστικό άλσος. Θα έχει τετραπλή χρηματοδότηση, από ελληνικούς κρατικούς πόρους, από την Ομοσπονδιακή Δημοκρατία της Γερμανίας, από το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ) καθώς και από τον Δρ. Άλμπερτ Μπουρλά μέσω του Genesis Prize Foundation.
Η οριστική μελέτη παρουσιάστηκε στις αρχές του Δεκέμβρη από τους αρχιτέκτονες Πέτρο Μακρίδη (Makridis Associates), Meira Kowalsky (Efrat-Kowalsky Architects), Tim Heide και Verena von Beckerath (Heide & von Beckerath). Η ολοκλήρωση της πρώτης φάσης της μουσειολογικής μελέτης αναμένεται στις αρχές του 2024. Θα ακολουθήσουν η μουσειογραφική μελέτη και ο αναλυτικός σχεδιασμός της μόνιμης έκθεσης. Πέρα από τους χώρους της μόνιμης έκθεσης, το Μουσείο θα περιλαμβάνει χώρους περιοδικών εκθέσεων, αρχείων, εκπαίδευσης και έρευνας, χώρους πολλαπλών χρήσεων και αναψυχής και γραφεία διοίκησης, ενώ στο διπλανό ακίνητο θα δημιουργηθεί ο υπαίθριος χώρος στάθμευσης.


 Μητροπολιτικό Πάρκο Π. Μελά: Ένα χρόνο πίσω

Τουλάχιστον ένα χρόνο πίσω πάει η παράδοση που αφορά την πρώτη φάση των έργων για τη μετατροπή του πρώην στρατοπέδου Παύλου Μελά σε μητροπολιτικό πάρκο. Το έργο ξεκίνησε τον Νοέμβριο του 2021 και επρόκειτο να παραδοθεί δύο χρόνια αργότερα. Ωστόσο, τον περασμένο Σεπτέμβριο αποφασίστηκε να δοθεί παράταση ενός χρόνου στον εργολάβο για να το ολοκληρώσει. Υπενθυμίζεται ότι η συγκεκριμένη εργολαβία αφορά εργασίες περιβαλλοντικής αναβάθμισης, ενώ η ανακατασκευή των διατηρητέων κτιρίων περιλαμβάνεται σε άλλες εργολαβίες. Σύμφωνα με τον Πρόδρομο Νικηφορίδη, του αρχιτεκτονικού γραφείου που έχει σχεδιάσει τις περιβαλλοντικές παρεμβάσεις στο πρώην στρατόπεδο «το έργο κινείται με βραδείς ρυθμούς. 

Παρότι έπρεπε να έχει παραδοθεί, ωστόσο, έως τώρα είναι ζήτημα εάν έχει απορροφηθεί το 20% με 30% του προϋπολογισμού. Ο εργολάβος έχει κατεβάσει ρυθμούς, ίσως λόγω της αύξησης της τιμής των υλικών ε αποτέλεσμα να μην είναι καθόλου βέβαιο ότι το έργο θα τελειώσει, έστω και μετά ένα χρόνο». Σύμφωνα με τον ίδιο υπάρχουν ακόμη σοβαρές εκκρεμότητες όπως η κατασκευή του κέντρου νερού και του κέντρου ρεύματος «χωρίς τα οποία δεν μπορούμε να προχωρήσουμε στις φυτεύσεις των περίπου δέκα χιλιάδων δέντρων τα οποία έπρεπε να έχουν φυτευτεί ως τον Μάιο του 2023». Επίσης εκκρεμεί η κατασκευή έξι εισόδων στο πάρκο, ενός μέρους της περίφραξης, της εσωτερικής οδοποιίας, καθώς και άλλων παρεμβάσεων όπως τα στέγαστρα, οι πέργκολες κ.ο.κ.
Βεβαίως, στη συνέχεια θα πρέπει να βρεθούν οι πόροι για την ανακατασκευή των εμβληματικών κτιρίων στα οποία προορίζονται να λειτουργήσουν μουσειακοί χώροι καθώς και χώροι πολιτιστικών δράσεων.


Αμπελόκηποι: Υπερσύγχρονο μεγάλο κολυμβητήριο

Μία από τις σημαντικότερες αστικές αναπλάσεις στο πολεοδομικό συγκρότημα Θεσσαλονίκης πρόκειται να γίνει στην περιοχή των Αμπελοκήπων. Πριν από λίγο καιρό με Κοινή Υπουργική Απόφαση των συναρμόδιων υπουργών εγκρίθηκε η αύξηση της χρηματοδότησης από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, από 34.000.000 σε 44.800.000 ευρώ, για τα έργα «Ανάπλαση των οδών Φιλιππουπόλεως-Βενιζέλου-Δαβάκη» και «Κατασκευή Βιοκλιματικού/Ενεργειακά αυτόνομου Κολυμβητικού συγκροτήματος» στον δήμο Αμπελοκήπων Μενεμένης. Η αύξηση αφορούσε το ποσό των 32 εκατ., όσος είναι και ο προϋπολογισμός για την κατασκευή του κολυμβητηρίου.

Σύμφωνα με τον δήμαρχο Αμπελοκήπων Μενεμένης και πρόεδρο της ΚΕΔΕ, Λάζαρο Κυρίζογλου, για τα έργα της ανάπλασης των τριών δρόμων Φιλιππουπόλεως-Βενιζέλου-Δαβάκη, έχουν αναδειχθεί ήδη ανάδοχοι και μέσα στις επόμενες εβδομάδες πρόκειται να ξεκινήσουν οι εργασίες οι οποίες βάσει χρονοδιαγράμματος θα ολοκληρωθούν το 2026. Μέσα στον Ιανουάριο πρόκειται να γίνει η δημοπράτηση του έργου κατασκευής του κολυμβητηρίου, μαζί και εργασιών που προβλέπονται να γίνουν στον περιβάλλοντα χώρο. 

Σύμφωνα με τον κ. Κυρίζογλου «η κατασκευή αυτού του υπερτοπικής σημασίας κολυμβητικού συγκροτήματος θα εξυπηρετεί, για τα αθλήματα του υγρού στίβου, όχι μόνο τις ανάγκες της Θεσσαλονίκης αλλά και της Βόρειας Ελλάδας. Θα είναι το μοναδικό πλήρες και λειτουργικό κολυμβητικό συγκρότημα της πόλης στο οποίο θα μπορούν να διεξαχθούν διεθνείς αγώνες».

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 31.12.2023

Το 2024 θα είναι κρίσιμη χρονιά για τον τομέα των συγκοινωνιών στην περιοχή της Θεσσαλονίκης. Ο πλέον προφανής λόγος είναι η υπόσχεση ότι προς το τέλος του χρόνου, γύρω στον Νοέμβριο πρόκειται να ξεκινήσει επιτέλους η λειτουργία του Μετρό. Βεβαίως, έως τότε, υπάρχουν πολλές εκκρεμότητες που πρέπει να λυθούν, κάποιες από τις οποίες είναι σοβαρές. Η πρώτη αφορά την ολοκλήρωση των εργασιών στον πολύπαθο σταθμό Βενιζέλου. 

Σύμφωνα με πληροφορίες της «ΜτΚ» μέσα στον Ιανουάριο πρόκειται να φύγουν και οι τελευταίες λαμαρίνες στη διασταύρωση των οδών Βενιζέλου και Εγνατίας και στη συνέχεια, θα αποδοθούν σταδιακά όλες οι λωρίδες κυκλοφορίας που σήμερα καταλαμβάνουν τα εργοτάξια. Ήδη, εδώ και λίγες ημέρες άρχισε η αποσυναρμολόγηση του τελευταίου γερανού, απόδειξη ότι οι λεγόμενες βαριές εργασίες έχουν ολοκληρωθεί. Παράλληλα έχει τελειώσει η επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων και πλέον στο επίπεδο μείον ένα γίνονται εργασίες που αφορούν την καλύτερη ανάδειξή τους. Όσον αφορά τους υπόλοιπους σταθμούς της βασικής γραμμής του Μετρό, κάποιοι έχουν ολοκληρωθεί πλήρως, ενώ στους υπόλοιπους έχουν απομείνει μόνον κάποιες πολύ μικρής κλίμακας αρχιτεκτονικές εργασίες που θα ολοκληρωθούν μέσα στο προσεχές διάστημα.

Η δεύτερη εκκρεμότητα έχει να κάνει με την περίοδο δοκιμαστικής λειτουργίας του μετρό. Πρόκειται για τα λεγόμενα δοκιμαστικά δρομολόγια προκειμένου να τεσταριστούν όλα τα αυτοματοποιημένα συστήματα ώστε να διασφαλιστεί η ασφαλής λειτουργία του μετρό. Σύμφωνα με αρμόδια πηγή τα δοκιμαστικά δρομολόγια τα οποία εκτελούνται ήδη σε όλο το μήκος της βασικής γραμμής, από το αμαξοστάσιο της Πυλαίας έως τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό θα ολοκληρωθούν εγκαίρως πριν από την καθορισμένη ημερομηνία έναρξης λειτουργίας του μετρό.

Η τρίτη εκκρεμότητα αφορά την ολοκλήρωση του σχεδιασμού του ενιαίου ηλεκτρονικού εισιτηρίου το οποίο θα χρησιμοποιείται από τους επιβάτες, τόσο για το μετρό όσο και για τις οδικές αστικές συγκοινωνίες. Η υπόθεση αυτή έχει καθυστερήσει πάρα πολύ και είναι αμφίβολο εάν έως τον Νοέμβριο θα είναι έτοιμο το ενιαίο ηλεκτρονικό εισιτήριο. Πάντως, όπως επισημαίνουν οι αρμόδιοι, σε κάθε περίπτωση το μετρό θα έχει δικό του ηλεκτρονικό εισιτήριο το οποίο θα μπορούν να το χρησιμοποιούν οι επιβάτες, ασχέτως εάν δεν θα είναι ακόμη συμβατό με τα ακυρωτικά μηχανήματα του ΟΑΣΘ.

Η τέταρτη εκκρεμότητα έχει να κάνει με την κατασκευή του σταθμού μετεπιβίβασης στη Νέα Ελβετία. Πρόκειται για έναν συγκοινωνιακό κόμβο όπου θα βρίσκεται ο τερματικός σταθμός «Νέα Ελβετία» της βασικής γραμμής του Μετρό, τερματικός σταθμός λεωφορειακών γραμμών του ΟΑΣΘ και των ΚΤΕΛ, πιάτσα ταξί κ.λπ. Στο σχεδιασμό περιλαμβάνεται και η κατασκευή χώρου στάθμευσης οχημάτων (park and ride), χωρητικότητας περίπου 500 θέσεων πλησίον της οδού Μ. Ψέλλου, της οποίας όμως η διάνοιξη ακόμη εκκρεμεί. Ωστόσο, για να υλοποιηθεί το έργο της κατασκευής του σταθμού μετεπιβίβασης θα πρέπει προηγουμένως να ρυθμιστούν κάποια ζητήματα όπως για παράδειγμα οι περιπτώσεις δύο απαλλοτριώσεων, εκτάσεων που περιλαμβάνονται στο σχέδιο. Το χρονοδιάγραμμα κατασκευής του σταθμού έχει χρόνο ολοκλήρωσης περί τους έξι με επτά μήνες, άρα θα μπορούσε να ολοκληρωθεί ως το τέλος του 2024 εφόσον ξεκινήσει μέσα στο πρώτο τρίμηνο του έτους.

Οι επεκτάσεις

Σύμφωνα με τον προγραμματισμό, μέσα στο 2025 αναμένεται να ξεκινήσει και η λειτουργία της γραμμής του μετρό προς Καλαμαριά. Εκεί το μεγάλο πρόβλημα αφορά τον τερματικό σταθμό στη Σχολή Δικαστών για τον οποία έχουν γίνει μόνον οι προκαταρκτικές μελέτες. Επιπλέον εμπόδιο είναι οι απαλλοτριώσεις δύο αγροτεμαχίων τα οποία βρίσκονται εντός του χώρου του τερματικού σταθμού. Η διαδικασία απαλλοτρίωσης ουσιαστικά δεν έχει ξεκινήσει ακόμη ενώ θα απαιτηθεί και ένα ποσό της τάξης των 5 εκατ. ευρώ.
Τέλος, καμία ουσιαστική πρόοδος δεν έχει υπάρξει για την επέκταση του μετρό προς δυτικά, ούτε φυσικά και προς το αεροδρόμιο.


ΟΑΣΘ: Χρονιά εξελίξεων το 2024

Έως την έναρξη λειτουργίας του Μετρό η μόνη διαθέσιμη δημόσια συγκοινωνία είναι αυτή η οποία εκτελείται από τον ΟΑΣΘ και τα ΚΤΕΛ. Στις 5 Ιανουαρίου πρόκειται να πιάσουν τιμόνι οι 150 οδηγοί τους οποίους προσέλαβε ο ΟΑΣΘ με οκτάμηνες συμβάσεις. Αυτό θα δώσει τη δυνατότητα να βγουν στους δρόμους άλλα περίπου 50 λεωφορεία, ωστόσο, θα υπολείπονται άλλα περίπου 50 για την πλήρη πραγματοποίηση των προβλεπόμενων δρομολογίων. Η επόμενη ενίσχυση του ΟΑΣΘ με οχήματα αναμένεται προς το τέλος της άνοιξης, κάπου τον Μάιο, Ιούνιο όταν θα μπουν στην κυκλοφορία τα 110 ηλεκτρικά λεωφορεία. Μέσα στον Ιανουάριο πρόκειται να ξεκινήσουν οι εργασίες για την κατασκευή των εγκαταστάσεων φόρτισης των λεωφορείων οι οποίες θα γίνουν δίπλα από το αμαξοστάσιο του ΟΑΣΘ στη Σταυρούπολη.

Πέραν αυτού υπάρχουν και άλλες σοβαρές εκκρεμότητες. Καταρχάς μέσα στο 2024 θα πρόκειται, υποτίθεται να κλείσει το καθεστώς εκκαθάρισης εν λειτουργία στο οποίο βρίσκεται ο ΟΑΣΘ από τον Ιούλιο του 2017. Το καθεστώς αυτό επρόκειτο να λήξει τον Δεκέμβριο του 2019, αλλά έπειτα από αλλεπάλληλες παρατάσεις μετατέθηκε τώρα για τον Δεκέμβριο του 2024 και βλέπουμε...

Επίσης, σήμερα λήγει η σύμβαση εκχώρησης του συγκοινωνιακού έργου 45 λεωφορειακών γραμμών του ΟΑΣΘ προς τα ΚΤΕΛ. Το σχέδιο σύμβασης για νέα παράταση έως τον Οκτώβριο του 2024 έχει απορριφθεί αρχικά από το Ελεγκτικό Συνέδριο, απόφαση για την οποία ο ΟΣΕΘ έχει καταθέσει αίτηση ανάκλησης και αναμένεται η νέα κρίση του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Παράλληλα, ο ΟΣΕΘ αξιοποιώντας ειδική τροπολογία η οποία ψηφίστηκε προ ημερών (άρθρο 57 του ν.5073) επιβάλλει «υποχρέωση παροχής δημόσιας υπηρεσίας» στα ΚΤΕΛ για χρονικό διάστημα τεσσάρων μηνών. Πρόκειται δηλαδή για ένα είδος «επίταξης» των λεωφορείων και των υπαλλήλων των ΚΤΕΛ, αλλά με την υποχρέωση του Δημοσίου να καταβάλει αποζημίωση στα ΚΤΕΛ για τις παρεχόμενες υπηρεσίες.

Στο μεταξύ μέσα στο 2024 θα πρέπει να ολοκληρωθεί ο διεθνής διαγωνισμός για την ανάθεση αυτών των 45 λεωφορειακών γραμμών για διάστημα οκτώ έως δέκα χρόνια. Την περίοδο αυτή ο ΟΣΕΘ ολοκληρώνει το σχέδιο της διακήρυξης με στόχο ως το τέλος του χρόνου να έχει προκύψει ανάδοχος.


Ανάπλαση ΔΕΘ: Αποφάσεις μέσα στον Γενάρη

Ο Δεκέμβριος ήταν ο μήνας των ζυμώσεων προκειμένου να προχωρήσει το σχέδιο ανάπλασης της ΔΕΘ. Στη διάρκεια αυτού του μήνα έγιναν δύο τηλεδιασκέψεις με τη συμμετοχή των υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κωστή Χατζηδάκη και Επικρατείας Άκη Σκέρτσου, του περιφερειάρχη Κεντρικής Μακεδονίας Απόστολου Τζιτζικώστα, του νεοεκλεγέντος δημάρχου Στέλιου Αγγελούδη και του προέδρου της ΔΕΘ-Helexpo Τάσου Τζήκα. Από τις δύο αυτές τηλεδιασκέψεις προέκυψε μία συμφωνία και δύο εκκρεμότητες. Η συμφωνία είναι ότι εγκαταλείπεται κάθε σκέψη παραχώρησης του μάνατζμεντ του εκθεσιακού φορέα σε ιδιώτη, παρότι το σχέδιο ανάπλασης θα υλοποιηθεί μέσω ΣΔΙΤ. Η πρόταση για εκχώρηση του μάνατζμεντ της ΔΕΘ-Helexpo σε εταιρεία η οποία δραστηριοποιείται στον εκθεσιακό κλάδο είχε τεθεί από τον κ. Χατζηδάκη, αλλά τελικά, έπειτα από την κατηγορηματική αντίθεση των κ. Τζιτζικώστα και Αγγελούδη και φυσικά και του κ. Τζήκα, αποσύρθηκε.

Οι δύο εκκρεμότητες αφορούν την τελική μορφή του σχεδίου ανάπλασης καθώς και το χρηματοδοτικό σχήμα υπό το οποίο θα προχωρήσει η υλοποίηση του έργου. Όσον αφορά το πρώτο, ο κ. Αγγελούδης ζητά να αυξηθεί ο χώρος πρασίνου. Στο πλαίσιο αυτό έχει ζητήσει να υπάρξει κάποια αναδιάταξη των περιπτέρων καθώς και περιορισμός των τετραγωνικών και παράλληλα να αναληφθούν συγκεκριμένες δεσμεύσεις για την προσθήκη στο σχέδιο ανάπλασης της ΔΕΘ και του χώρου των 18 στρεμμάτων της Αγίας Φωτεινής, κι επίσης να ξεκινήσει η διαδικασία ένταξης στο σχέδιο και του χώρου που καταλαμβάνει το Γ’ Σώμα Στρατού. Εκείνο που συμφωνήθηκε στην τελευταία τηλεδιάσκεψη ήταν να υπάρξουν συζητήσεις μεταξύ του προέδρου της ΔΕΘ-Helexpo και του νεοεκλεγέντος δημάρχου ώστε να βρεθεί τρόπος περιορισμού της δομημένης έκτασης όπως παρουσιάζεται στο σχέδιο ανάπλασης. Πάντως ο κ. Αγγελούδης δεν φαίνεται να εμμένει στη θέση που είχε διατυπώσει κατά την προεκλογική περίοδο σχετικά με τη μη παραχώρηση εμπορικών χρήσεων στους ιδιώτες, όπως προβλέπεται στο σχέδιο ανάπλασης.

Ποιος θα βάλει τα λεφτά

Η δεύτερη εκκρεμότητα αφορά το χρηματοδοτικό σχήμα από το οποίο θα αντληθούν τα περίπου 300 εκατ. ευρώ που απαιτούνται για την υλοποίηση του σχεδίου ανάπλασης. Σύμφωνα με τους υπολογισμούς της ΔΕΘ-Helexpo το έργο κοστολογείται κοντά στα 250 εκατ. συν άλλα περίπου 50 εκατ. θα απαιτηθούν για το σύνολο των μελετών και κάποιων απρόβλεπτων δαπανών. Όπως είναι γνωστό, το σχέδιο ανάπλασης θα υλοποιηθεί μέσω ΣΔΙΤ γι’ αυτό και περιλαμβάνονται σε αυτό και εμπορικές χρήσεις (ξενοδοχείο, εμπορικό κέντρο, υπόγειο πάρκινγκ κ.λπ.) οι οποίες θα παραχωρηθούν προς αξιοποίηση στον ιδιώτη. 

Σύμφωνα με τον σχεδιασμό τα ιδιωτικά κεφάλαια εκτιμώνται γύρω στα 100 εκατ. και τα άλλα περίπου 200 εκατ. θα προκύψουν από κρατική συμμετοχή, γύρω στα 130 εκατ. στην οποία θα συμμετέχει και η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας με ένα ποσόν περί τα 25 με 30 εκατ. και τα υπόλοιπα 70 εκατ. θα προέλθουν από τραπεζικό δανεισμό στον οποίο θα προχωρήσει η ΔΕΘ-Helexpo.
Στην τελευταία τηλεδιάσκεψη που έγινε στις 19 Δεκεμβρίου συμφωνήθηκε οι δύο αυτές εκκρεμότητες να κλείσουν μέσα στον Ιανουάριο ώστε στο τέλος αυτού του μήνα να γίνουν οι επίσημες ανακοινώσεις.


FlyOver: Πώς θα εξελιχθούν οι εργασίες μέσα στο 2024

Διασχίζοντας κανείς την περιφερειακή οδό δύσκολα μπορεί να διαπιστώσει τις εργασίες που είναι σε εξέλιξη σε αυτή την πρώτη φάση κι αυτό γιατί οι πρώτες παρεμβάσεις δεν γίνονται επί του οδοστρώματος. Αυτήν την περίοδο τοποθετείται ο πλευρικός φωτισμός, δηλαδή τα φωτιστικά στις δύο άκρες του αυτοκινητόδρομου ώστε αμέσως μετά να απομακρυνθούν αυτά τα οποία υπάρχουν σήμερα στη διαχωριστική νησίδα. Παράλληλα, γίνονται κάποιες εργασίες σε διάφορα άλλα σημεία, εκτός όμως των δύο κλάδων της περιφερειακής όπως για παράδειγμα οι δύο κυκλικοί κόμβοι στην περιοχή του εργοταξίου, κάποιοι οχετοί, νέες ράμπες σε κόμβους κ.ο.κ. Σύμφωνα με παράγοντα του έργου, οι εργασίες τρέχουν πολύ γρήγορα, σε σχέση και με το χρονοδιάγραμμα.

Μέσα στους πρώτους μήνες του 2024 πρόκειται να απελευθερωθούν οι δύο δεξιές λωρίδες κυκλοφορίας που σήμερα είναι αποκλεισμένες και θα αποκλειστούν οι δύο αριστερές προκειμένου να απομακρυνθούν τα φωτιστικά από τη διαχωριστική νησίδα η οποία στη συνέχεια θα ασφαλτοστρωθεί. Ο αποκλεισμός των αριστερών λωρίδων δεν θα γίνει με κορίνες, αλλά με βαριά στηθαία σκυροδέματος για λόγους ασφαλείας.

Παράλληλα, θα ξεκινήσουν οι εργασίες στον κόμβο Κ7 και στον κόμβο Νεάπολης Ασβεστοχωρίου όπου θα κατασκευαστούν νέοι μεγάλοι κόμβοι. Μετά την ασφαλτόστρωση της διαχωριστικής νησίδας θα ξεκινήσουν σταδιακά οι εργασίες για την κατασκευή του υπερυψωμένου αυτοκινητόδρομου. Αρχικά θα γίνει η θεμελίωση των υποστυλωμάτων, στην συνέχεια θα ανυψωθούν τα υποστυλώματα και την τελευταία φάση θα κατασκευαστεί το κατάστρωμα, με τη χρήση ενός ειδικού μηχανήματος προώθησης, όπως λέγεται.


Δήμος Θεσσαλονίκης: Τα πρώτα επτά έργα μέσα στο 2024

Με πολύ σοβαρά προβλήματα θα βρεθεί αντιμέτωπος από αύριο κιόλας ο νέος δήμαρχος Θεσσαλονίκης Στέλιος Αγγελούδης. Η νέα δημοτική αρχή θα πρέπει πρώτα απ' όλα να εκπονήσει προϋπολογισμό για το 2024 μιας και η απερχόμενη διοίκηση του Κωνσταντίνου Ζέρβα δεν κατάφερε, για πρώτη φορά στη σύγχρονη ιστορία του δήμου, να ψηφίσει εγκαίρως προϋπολογισμό. Στις άμεσες προτεραιότητες του νέου δημάρχου είναι η πλήρης αποσαφήνιση των οικονομικών δεδομένων του δήμου, ιδίως όσον αφορά τον τομέα των ανταποδοτικών τελών και όπως έχει εξαγγείλει μετεκλογικά, η νέα διοίκηση σκοπεύει να προχωρήσει σε διαχειριστικό έλεγχο στα ταμεία του δήμου. Παράλληλα, ο κ. Αγγελούδης καλείται να ανατάξει τον εξαιρετικά προβληματικό τομέα της Καθαριότητας ώστε να μπορέσει να μαζέψει τα σκουπίδια και τα ογκώδη που έχουν κατακλύσει την πόλη, θυμίζοντας εποχές πολυήμερων απεργιών.

Βαρύτητα θα δοθεί και στην άμεση υλοποίηση κάποιων πρώτων έργων για τα οποία έχει δεσμευτεί προεκλογικά ο νέος δήμαρχος. Όπως εξηγεί στη «ΜτΚ» «θα ξεκινήσουμε από τα έργα τα οποία έχουν μελετητική ωριμότητα και μπορούν να δημοπρατηθούν άμεσα». Το πρώτο απ’ αυτά είναι η ανάπλαση της Πλατείας Ελευθερίας, έργο το οποίο εγκατέλειψε η διοίκηση του κ. Ζέρβα. «Θα δημοπρατηθεί άμεσα, με βάση τη μελέτη που είχε εκπονηθεί την περίοδο του Γιάννη Μπουτάρη», αναφέρει ο κ. Αγγελούδης. Το ίδιο θα γίνει και με την πεζοδρόμηση της οδού Αγίας Σοφίας, έργο το οποίο επίσης ακύρωσε ο κ. Ζέρβας και τώρα επανέρχεται με βάση την προϋπάρχουσα μελέτη. Και τα δύο αυτά έργα θα χρηματοδοτηθούν από το Πράσινο Ταμείο.

Εκτός αυτών ο δήμος σχεδιάζει να προωθήσει άλλα πέντε έργα μέσα στο 2024 τα οποία εντάσσονται στο σχέδιο αστικών αναπλάσεων που έχει συμφωνηθεί με την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και θα ενταχθούν στο επόμενο ΕΣΠΑ. Αυτά αφορούν την ανάπλαση της πλατείας Δημοκρατίας, την ολοκλήρωση των έργων στην πλατεία Διοικητηρίου, την κατασκευή του Ντεκ στην Παλιά Παραλία, αναπλάσεις στην Άνω Πόλη και βεβαίως την ανάπλαση της πλατείας Αριστοτέλους, αλλά στη βάση νέων σχεδίων, καθώς αυτά τα οποία είχε παρουσιάσει η διοίκηση του κ. Ζέρβα δεν βρίσκουν σύμφωνη τη νέα δημοτική αρχή.


Μουσείο Ολοκαυτώματος: Ξεκινά το 2024 για να ολοκληρωθεί το 2026

Λίγο πριν να εκπνεύσει το 2023, στις 19 Δεκεμβρίου, έγινε ένα αποφασιστικό βήμα για την ανέγερση του Μουσείου Ολοκαυτώματος. Το υπουργείο εξέδωσε την οικοδομική άδεια ανέγερσης, ανοίγοντας το δρόμο για την έναρξη των εργασιών κατασκευής του οι οποίες αναμένεται να ολοκληρωθούν σε διάστημα δυόμισι ετών, δηλαδή κάποια στιγμή μέσα στο 2026. Σύμφωνα με τους μελετητές το Μουσείο Ολοκαυτώματος έχει σχεδιαστεί ως ένα περίοπτο μνημείο με έμπνευση από τα οκταγωνικά μνημεία της Θεσσαλονίκης, το οποίο κατά τη διάρκεια της νύχτας θα διαχέει φως από μέσα προς τα έξω, μεταμορφώνοντας το κτίριο σε έναν ζωντανό καμβά που μιμείται τον φωτισμό των φάρων. Θα έχει συνολική επιφάνεια περίπου 9.000 τ.μ. και θα αποτελείται από έξι υπέργειους και δύο υπόγειους ορόφους, ενώ θα περιβάλλεται από ένα μικρό αστικό άλσος. Θα έχει τετραπλή χρηματοδότηση, από ελληνικούς κρατικούς πόρους, από την Ομοσπονδιακή Δημοκρατία της Γερμανίας, από το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ) καθώς και από τον Δρ. Άλμπερτ Μπουρλά μέσω του Genesis Prize Foundation.
Η οριστική μελέτη παρουσιάστηκε στις αρχές του Δεκέμβρη από τους αρχιτέκτονες Πέτρο Μακρίδη (Makridis Associates), Meira Kowalsky (Efrat-Kowalsky Architects), Tim Heide και Verena von Beckerath (Heide & von Beckerath). Η ολοκλήρωση της πρώτης φάσης της μουσειολογικής μελέτης αναμένεται στις αρχές του 2024. Θα ακολουθήσουν η μουσειογραφική μελέτη και ο αναλυτικός σχεδιασμός της μόνιμης έκθεσης. Πέρα από τους χώρους της μόνιμης έκθεσης, το Μουσείο θα περιλαμβάνει χώρους περιοδικών εκθέσεων, αρχείων, εκπαίδευσης και έρευνας, χώρους πολλαπλών χρήσεων και αναψυχής και γραφεία διοίκησης, ενώ στο διπλανό ακίνητο θα δημιουργηθεί ο υπαίθριος χώρος στάθμευσης.


 Μητροπολιτικό Πάρκο Π. Μελά: Ένα χρόνο πίσω

Τουλάχιστον ένα χρόνο πίσω πάει η παράδοση που αφορά την πρώτη φάση των έργων για τη μετατροπή του πρώην στρατοπέδου Παύλου Μελά σε μητροπολιτικό πάρκο. Το έργο ξεκίνησε τον Νοέμβριο του 2021 και επρόκειτο να παραδοθεί δύο χρόνια αργότερα. Ωστόσο, τον περασμένο Σεπτέμβριο αποφασίστηκε να δοθεί παράταση ενός χρόνου στον εργολάβο για να το ολοκληρώσει. Υπενθυμίζεται ότι η συγκεκριμένη εργολαβία αφορά εργασίες περιβαλλοντικής αναβάθμισης, ενώ η ανακατασκευή των διατηρητέων κτιρίων περιλαμβάνεται σε άλλες εργολαβίες. Σύμφωνα με τον Πρόδρομο Νικηφορίδη, του αρχιτεκτονικού γραφείου που έχει σχεδιάσει τις περιβαλλοντικές παρεμβάσεις στο πρώην στρατόπεδο «το έργο κινείται με βραδείς ρυθμούς. 

Παρότι έπρεπε να έχει παραδοθεί, ωστόσο, έως τώρα είναι ζήτημα εάν έχει απορροφηθεί το 20% με 30% του προϋπολογισμού. Ο εργολάβος έχει κατεβάσει ρυθμούς, ίσως λόγω της αύξησης της τιμής των υλικών ε αποτέλεσμα να μην είναι καθόλου βέβαιο ότι το έργο θα τελειώσει, έστω και μετά ένα χρόνο». Σύμφωνα με τον ίδιο υπάρχουν ακόμη σοβαρές εκκρεμότητες όπως η κατασκευή του κέντρου νερού και του κέντρου ρεύματος «χωρίς τα οποία δεν μπορούμε να προχωρήσουμε στις φυτεύσεις των περίπου δέκα χιλιάδων δέντρων τα οποία έπρεπε να έχουν φυτευτεί ως τον Μάιο του 2023». Επίσης εκκρεμεί η κατασκευή έξι εισόδων στο πάρκο, ενός μέρους της περίφραξης, της εσωτερικής οδοποιίας, καθώς και άλλων παρεμβάσεων όπως τα στέγαστρα, οι πέργκολες κ.ο.κ.
Βεβαίως, στη συνέχεια θα πρέπει να βρεθούν οι πόροι για την ανακατασκευή των εμβληματικών κτιρίων στα οποία προορίζονται να λειτουργήσουν μουσειακοί χώροι καθώς και χώροι πολιτιστικών δράσεων.


Αμπελόκηποι: Υπερσύγχρονο μεγάλο κολυμβητήριο

Μία από τις σημαντικότερες αστικές αναπλάσεις στο πολεοδομικό συγκρότημα Θεσσαλονίκης πρόκειται να γίνει στην περιοχή των Αμπελοκήπων. Πριν από λίγο καιρό με Κοινή Υπουργική Απόφαση των συναρμόδιων υπουργών εγκρίθηκε η αύξηση της χρηματοδότησης από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, από 34.000.000 σε 44.800.000 ευρώ, για τα έργα «Ανάπλαση των οδών Φιλιππουπόλεως-Βενιζέλου-Δαβάκη» και «Κατασκευή Βιοκλιματικού/Ενεργειακά αυτόνομου Κολυμβητικού συγκροτήματος» στον δήμο Αμπελοκήπων Μενεμένης. Η αύξηση αφορούσε το ποσό των 32 εκατ., όσος είναι και ο προϋπολογισμός για την κατασκευή του κολυμβητηρίου.

Σύμφωνα με τον δήμαρχο Αμπελοκήπων Μενεμένης και πρόεδρο της ΚΕΔΕ, Λάζαρο Κυρίζογλου, για τα έργα της ανάπλασης των τριών δρόμων Φιλιππουπόλεως-Βενιζέλου-Δαβάκη, έχουν αναδειχθεί ήδη ανάδοχοι και μέσα στις επόμενες εβδομάδες πρόκειται να ξεκινήσουν οι εργασίες οι οποίες βάσει χρονοδιαγράμματος θα ολοκληρωθούν το 2026. Μέσα στον Ιανουάριο πρόκειται να γίνει η δημοπράτηση του έργου κατασκευής του κολυμβητηρίου, μαζί και εργασιών που προβλέπονται να γίνουν στον περιβάλλοντα χώρο. 

Σύμφωνα με τον κ. Κυρίζογλου «η κατασκευή αυτού του υπερτοπικής σημασίας κολυμβητικού συγκροτήματος θα εξυπηρετεί, για τα αθλήματα του υγρού στίβου, όχι μόνο τις ανάγκες της Θεσσαλονίκης αλλά και της Βόρειας Ελλάδας. Θα είναι το μοναδικό πλήρες και λειτουργικό κολυμβητικό συγκρότημα της πόλης στο οποίο θα μπορούν να διεξαχθούν διεθνείς αγώνες».

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 31.12.2023

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία