ΑΠΟΨΕΙΣ

Μετρό - ανάπλαση ΔΕΘ - FlyΟver: Η Θεσσαλονίκη σε slow motion. Του Νίκου Ηλιάδη

Για τα αρκετά επόμενα χρόνια η Θεσσαλονίκη είναι υποχρεωμένη να επιδείξει Ιώβεια υπομονή ώσπου να φτάσει το 2030 για να δει το νέο εκθεσιακό κέντρο και το 2040 για να δει να ολοκληρώνεται το δίκτυο του μετρό

 26/05/2024 08:00

Μετρό - ανάπλαση ΔΕΘ - FlyΟver: Η Θεσσαλονίκη σε slow motion. Του Νίκου Ηλιάδη

Νίκος Ηλιάδης

Η εβδομάδα που πέρασε είχε σημαντικές ειδήσεις για τη Θεσσαλονίκη. Ειδικότερα, για τρία από τα σπουδαιότερα έργα, εν εξελίξει ή επί χάρτου. Ας τα δούμε ένα προς ένα.

1. Την περασμένη Δευτέρα παρουσιάστηκε η Μελέτη Ανάπτυξης του Μετρό Θεσσαλονίκης με βάση την οποία σχεδιάστηκαν οι μελλοντικές επεκτάσεις του. Η ΜΑΜΘ είναι ένα σημαντικό εργαλείο, το οποίο έλειπε από τη Θεσσαλονίκη, εξαιρετικά χρήσιμο σε όσους καλούνται να πάρουν αποφάσεις για το κυκλοφοριακό και τις δημόσιες συγκοινωνίες καθώς προβλέπει ποιο θα είναι το μοντέλο των μετακινήσεων στα όρια του πολεοδομικού συγκροτήματος για τα επόμενα δέκα, δεκαπέντε χρόνια.

taxiaox-metro.jpeg
Ταυτόχρονα παρουσιάστηκε και το σχέδιο των επεκτάσεων του μετρό προς τα δυτικά, με δύο διαφορετικές διαδρομές, επεκτάσεις προς Τούμπα και Χαριλάου, προς αεροδρόμιο και μία γραμμή από Τσιμισκή. Όλα αυτά βασισμένα στα δεδομένα των μετακινήσεων όπως περιγράφονται στη ΜΑΜΘ, χωρίς καμία περαιτέρω μελέτη. Κυρίως όμως, χωρίς ενδιάμεσα χρονοδιαγράμματα και δίχως την παραμικρή αναφορά για τις πηγές χρηματοδότησης. Το μόνο που ειπώθηκε είναι ότι το συνολικό δίκτυο των επεκτάσεων, μήκους περίπου τριάντα χιλιομέτρων θα ολοκληρωθεί το 2040! Δηλαδή δύο χιλιόμετρο ανά έτος...

2. Μία μέρα μετά δόθηκε στη δημοσιότητα από το Υπερταμείο ο οδικός χάρτης σχετικά με την ανάπλαση της ΔΕΘ.

deth-2024-infographic.jpg

Πρόκειται ουσιαστικά για το σχέδιο το οποίο παρουσιάστηκε πριν από περίπου δέκα χρόνια, με κάποιες μικρές αλλαγές προκειμένου να αυξηθεί το πράσινο. Εν συντομία, η ανάπλαση θα γίνει μέσω ΣΔΙΤ, με δημόσια και ιδιωτική χρηματοδότηση. Θα περιλαμβάνει εκθεσιακό και συνεδριακό κέντρο, μητροπολιτικό πάρκο και χρήσεις real estate, ο δε εκτιμώμενος προϋπολογισμός είναι γύρω στα 300 εκατ. ευρώ. Το έργο θα ανατεθεί σε ιδιώτη, έπειτα από διεθνή διαγωνισμό, με σύμβαση παραχώρησης διάρκειας 35 ετών. Εκτιμάται ότι θα ξεκινήσει προς το τέλος του 2026 με ολοκλήρωση, στην καλύτερη των περιπτώσεων, το 2030!

Το σχέδιο έχει αρκετά γκρίζα σημεία, κυρίως ως προς τη χρηματοδότηση, καθώς και το τι ακριβώς θα δοθεί τελικά ως αντάλλαγμα στον ιδιώτη, πέρα από τα ήδη γνωστά, δηλαδή το ξενοδοχείο, το επιχειρηματικό-εμπορικό κέντρο και το υπόγειο πάρκινγκ 1.300 θέσεων.

3.
Την ίδια μέρα, την Τετάρτη είχε οριστεί να συζητηθούν στο Συμβούλιο της Επικρατείας οι δύο κύριες αιτήσεις ακύρωσης του Flyover τις οποίες έχουν καταθέσει τρεις σύλλογοι. Η συζήτηση αναβλήθηκε τελικά για τις 16 Οκτωβρίου έπειτα από αίτημα του δημοσίου. Η αιτιολογία ήταν ότι βρίσκεται σε εξέλιξη στην ιστοσελίδα του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών δημόσια διαβούλευση για την τροποποιητική Απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ) του έργου. Πρόκειται για την τροποποιητική απόφαση με την οποία το υπουργείο υπερδιπλασίασε τη συνολική χαρακτηρισμένη δασική έκταση που θα απαλλοτριωθεί για τις ανάγκες κατασκευής του έργου, σε 187,7 στρέμματα, από 75 που ίσχυε στην αρχική ΑΕΠΟ. Μία τροποποίηση η οποία, μάλιστα, έγινε πριν από περίπου δύο μήνες, την επομένη της συζήτησης που είχε γίνει στο ΣτΕ όταν εξετάστηκε το αίτημα περί προσωρινής αναστολής των εργασιών έως την εκδίκαση των κύριων προσφυγών.

flyover-1.jpg

Αποτελεί ελληνική πρωτοτυπία να γίνεται διαβούλευση για τους περιβαλλοντικούς όρους ενός έργου, ενώ αυτοί έχουν ήδη τροποποιηθεί κι ενόσω το έργο είναι σε εξέλιξη. Πρόκειται ασφαλώς για μεθόδευση εκ μέρους του υπουργείου προκειμένου να κερδίσει ικανό χρόνο ώστε, όταν θα έρθει η ώρα της ετυμηγορίας του ΣτΕ, οι εργασίες να έχουν προχωρήσει σε τέτοιο βαθμό ώστε να καθίσταται απαγορευτική κάθε σκέψη για ακύρωση του έργου.

Εν κατακλείδι, για τα αρκετά επόμενα χρόνια η Θεσσαλονίκη είναι υποχρεωμένη να επιδείξει Ιώβεια υπομονή ώσπου να φτάσει το 2030 για να δει το νέο εκθεσιακό κέντρο και το 2040 για να δει να ολοκληρώνεται το δίκτυο του μετρό. Όλα αυτά υπό την προϋπόθεση ότι δεν θα υπάρξουν απρόοπτα, κάτι που στη Θεσσαλονίκη δεν είναι η εξαίρεση αλλά ο κανόνας. Στο μεταξύ, η υπομονή των Θεσσαλονικέων θα εξακολουθήσει να δοκιμάζεται καθημερινά για τα επόμενα τουλάχιστον τέσσερα χρόνια λόγω του Flyover.

Η εβδομάδα που πέρασε είχε σημαντικές ειδήσεις για τη Θεσσαλονίκη. Ειδικότερα, για τρία από τα σπουδαιότερα έργα, εν εξελίξει ή επί χάρτου. Ας τα δούμε ένα προς ένα.

1. Την περασμένη Δευτέρα παρουσιάστηκε η Μελέτη Ανάπτυξης του Μετρό Θεσσαλονίκης με βάση την οποία σχεδιάστηκαν οι μελλοντικές επεκτάσεις του. Η ΜΑΜΘ είναι ένα σημαντικό εργαλείο, το οποίο έλειπε από τη Θεσσαλονίκη, εξαιρετικά χρήσιμο σε όσους καλούνται να πάρουν αποφάσεις για το κυκλοφοριακό και τις δημόσιες συγκοινωνίες καθώς προβλέπει ποιο θα είναι το μοντέλο των μετακινήσεων στα όρια του πολεοδομικού συγκροτήματος για τα επόμενα δέκα, δεκαπέντε χρόνια.

taxiaox-metro.jpeg
Ταυτόχρονα παρουσιάστηκε και το σχέδιο των επεκτάσεων του μετρό προς τα δυτικά, με δύο διαφορετικές διαδρομές, επεκτάσεις προς Τούμπα και Χαριλάου, προς αεροδρόμιο και μία γραμμή από Τσιμισκή. Όλα αυτά βασισμένα στα δεδομένα των μετακινήσεων όπως περιγράφονται στη ΜΑΜΘ, χωρίς καμία περαιτέρω μελέτη. Κυρίως όμως, χωρίς ενδιάμεσα χρονοδιαγράμματα και δίχως την παραμικρή αναφορά για τις πηγές χρηματοδότησης. Το μόνο που ειπώθηκε είναι ότι το συνολικό δίκτυο των επεκτάσεων, μήκους περίπου τριάντα χιλιομέτρων θα ολοκληρωθεί το 2040! Δηλαδή δύο χιλιόμετρο ανά έτος...

2. Μία μέρα μετά δόθηκε στη δημοσιότητα από το Υπερταμείο ο οδικός χάρτης σχετικά με την ανάπλαση της ΔΕΘ.

deth-2024-infographic.jpg

Πρόκειται ουσιαστικά για το σχέδιο το οποίο παρουσιάστηκε πριν από περίπου δέκα χρόνια, με κάποιες μικρές αλλαγές προκειμένου να αυξηθεί το πράσινο. Εν συντομία, η ανάπλαση θα γίνει μέσω ΣΔΙΤ, με δημόσια και ιδιωτική χρηματοδότηση. Θα περιλαμβάνει εκθεσιακό και συνεδριακό κέντρο, μητροπολιτικό πάρκο και χρήσεις real estate, ο δε εκτιμώμενος προϋπολογισμός είναι γύρω στα 300 εκατ. ευρώ. Το έργο θα ανατεθεί σε ιδιώτη, έπειτα από διεθνή διαγωνισμό, με σύμβαση παραχώρησης διάρκειας 35 ετών. Εκτιμάται ότι θα ξεκινήσει προς το τέλος του 2026 με ολοκλήρωση, στην καλύτερη των περιπτώσεων, το 2030!

Το σχέδιο έχει αρκετά γκρίζα σημεία, κυρίως ως προς τη χρηματοδότηση, καθώς και το τι ακριβώς θα δοθεί τελικά ως αντάλλαγμα στον ιδιώτη, πέρα από τα ήδη γνωστά, δηλαδή το ξενοδοχείο, το επιχειρηματικό-εμπορικό κέντρο και το υπόγειο πάρκινγκ 1.300 θέσεων.

3.
Την ίδια μέρα, την Τετάρτη είχε οριστεί να συζητηθούν στο Συμβούλιο της Επικρατείας οι δύο κύριες αιτήσεις ακύρωσης του Flyover τις οποίες έχουν καταθέσει τρεις σύλλογοι. Η συζήτηση αναβλήθηκε τελικά για τις 16 Οκτωβρίου έπειτα από αίτημα του δημοσίου. Η αιτιολογία ήταν ότι βρίσκεται σε εξέλιξη στην ιστοσελίδα του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών δημόσια διαβούλευση για την τροποποιητική Απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ) του έργου. Πρόκειται για την τροποποιητική απόφαση με την οποία το υπουργείο υπερδιπλασίασε τη συνολική χαρακτηρισμένη δασική έκταση που θα απαλλοτριωθεί για τις ανάγκες κατασκευής του έργου, σε 187,7 στρέμματα, από 75 που ίσχυε στην αρχική ΑΕΠΟ. Μία τροποποίηση η οποία, μάλιστα, έγινε πριν από περίπου δύο μήνες, την επομένη της συζήτησης που είχε γίνει στο ΣτΕ όταν εξετάστηκε το αίτημα περί προσωρινής αναστολής των εργασιών έως την εκδίκαση των κύριων προσφυγών.

flyover-1.jpg

Αποτελεί ελληνική πρωτοτυπία να γίνεται διαβούλευση για τους περιβαλλοντικούς όρους ενός έργου, ενώ αυτοί έχουν ήδη τροποποιηθεί κι ενόσω το έργο είναι σε εξέλιξη. Πρόκειται ασφαλώς για μεθόδευση εκ μέρους του υπουργείου προκειμένου να κερδίσει ικανό χρόνο ώστε, όταν θα έρθει η ώρα της ετυμηγορίας του ΣτΕ, οι εργασίες να έχουν προχωρήσει σε τέτοιο βαθμό ώστε να καθίσταται απαγορευτική κάθε σκέψη για ακύρωση του έργου.

Εν κατακλείδι, για τα αρκετά επόμενα χρόνια η Θεσσαλονίκη είναι υποχρεωμένη να επιδείξει Ιώβεια υπομονή ώσπου να φτάσει το 2030 για να δει το νέο εκθεσιακό κέντρο και το 2040 για να δει να ολοκληρώνεται το δίκτυο του μετρό. Όλα αυτά υπό την προϋπόθεση ότι δεν θα υπάρξουν απρόοπτα, κάτι που στη Θεσσαλονίκη δεν είναι η εξαίρεση αλλά ο κανόνας. Στο μεταξύ, η υπομονή των Θεσσαλονικέων θα εξακολουθήσει να δοκιμάζεται καθημερινά για τα επόμενα τουλάχιστον τέσσερα χρόνια λόγω του Flyover.

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία