«Μετα-άνθρωποι» στις Βιτρίνες Τέχνης του ΟΤΕ στη Θεσσαλονίκη (φωτ.)
12/02/2024 19:25
12/02/2024 19:25
Μορφές χωρίς πρόσωπα, χωρίς πόδια, χωρίς χέρια ή με άλλες ελλείψεις, βρίσκονται πίσω από μία βιτρίνα στο κέντρο της Θεσσαλονίκης. Δημιουργήθηκαν με σκοπό να θυμίζουν ουδέτερους παρατηρητές σε μία άχρονη πραγματικότητα. Πρόκειται για τον «Άνθρωπο “Βιτρίνα”», έργα ζωγραφικής της Κωνσταντίας Μακρή, που φιλοξενούνται αυτήν την περίοδο στις Βιτρίνες Τέχνης του ΟΤΕ.
Για έναν νέο ανθρωπολογικό τύπο που ξεπροβάλλει στη μεταπανδημική εποχή, κάνει λόγο η καλλιτέχνιδα περιγράφοντας τους πρωταγωνιστές των έργων της, επισημαίνοντας ότι η βιονική μετεξέλιξη του είδους διαμορφώθηκε από τις κατακλυσμιαίες μεταβολές, που εκκολάπτονταν τις προηγούμενες δεκαετίες.
«Ένα υβριδικό ον, που επινοήθηκε από τη λογοτεχνία και το σινεμά του φανταστικού, τώρα απασχολεί σε ρεαλιστική βάση, θέτοντας ηθικά ζητήματα. Για το πώς η εξέλιξη της τεχνολογίας επιδρά στην ανθρώπινη φύση, το πώς ο συντονισμός του ανθρώπινου μυαλού με τις “έξυπνες μηχανές”, μπορεί να επηρεάσει τις γνωστικές και αντιληπτικές μας ικανότητες, είτε γενετικά, με την τροποποίηση του DNA, είτε προσθετικά, με την ενσωμάτωση μηχανημάτων στο σώμα μας», σημειώνει η κ. Μακρή.
Όπως λέει, η ενότητα των έργων της κινείται στο πεδίο της νέο-ποπ αισθητικής, όπως συνάγεται από την ψυχρή καταγραφή προτύπων, που επιβάλλονται από τη διαφήμιση, τη ρομποτική, τη μαζική κατανάλωση, τα εικονογραφημένα έντυπα λαϊκής αναγνωσιμότητας, την επιστημονική φαντασία, τον κινηματογράφο με το καθαρό σχέδιο, τα λάδια και τις μεγάλες επιφάνειες του καμβά να κυριαρχούν, κατά τα πρότυπα των Peter Blake, David Hockney, Andy Warhol.
«Δεν πειράζει να λείπει το χέρι σου, το κεφάλι σου, τα μάτια σου. Δεν σε δυσαρεστεί. Δεν σε θίγει. Δεν σε πληγώνει. Είσαι κυβερνόπλασμα σε έναν τεχνητό κόσμο. Ένα υβριδικό ον. Φουτουριστικό. Ένα προϊόν με ημερομηνία λήξης. Ένα θεατρικό κατασκεύασμα του Κάρελ Τσάπεκ. Ένας εργάτης της τεχνολογικής εξέλιξης. Ευνουχισμένος σε μια κοινωνία ανάπηρη. Είσαι ο Άνθρωπος “Βιτρίνα”. Ο μετα-άνθρωπος», αναφέρεται στο κείμενο της συγγραφέα Νίκης Γκίζη, με τίτλο «Ο άνθρωπος “Βιτρίνα”» που συνοδεύει την έκθεση.
Την επιμέλεια των εκθέσεων που φιλοξενούνται στις Βιτρίνες Τέχνης του ΟΤΕ έχει ο Γιάννης Αργυριάδης.
Μορφές χωρίς πρόσωπα, χωρίς πόδια, χωρίς χέρια ή με άλλες ελλείψεις, βρίσκονται πίσω από μία βιτρίνα στο κέντρο της Θεσσαλονίκης. Δημιουργήθηκαν με σκοπό να θυμίζουν ουδέτερους παρατηρητές σε μία άχρονη πραγματικότητα. Πρόκειται για τον «Άνθρωπο “Βιτρίνα”», έργα ζωγραφικής της Κωνσταντίας Μακρή, που φιλοξενούνται αυτήν την περίοδο στις Βιτρίνες Τέχνης του ΟΤΕ.
Για έναν νέο ανθρωπολογικό τύπο που ξεπροβάλλει στη μεταπανδημική εποχή, κάνει λόγο η καλλιτέχνιδα περιγράφοντας τους πρωταγωνιστές των έργων της, επισημαίνοντας ότι η βιονική μετεξέλιξη του είδους διαμορφώθηκε από τις κατακλυσμιαίες μεταβολές, που εκκολάπτονταν τις προηγούμενες δεκαετίες.
«Ένα υβριδικό ον, που επινοήθηκε από τη λογοτεχνία και το σινεμά του φανταστικού, τώρα απασχολεί σε ρεαλιστική βάση, θέτοντας ηθικά ζητήματα. Για το πώς η εξέλιξη της τεχνολογίας επιδρά στην ανθρώπινη φύση, το πώς ο συντονισμός του ανθρώπινου μυαλού με τις “έξυπνες μηχανές”, μπορεί να επηρεάσει τις γνωστικές και αντιληπτικές μας ικανότητες, είτε γενετικά, με την τροποποίηση του DNA, είτε προσθετικά, με την ενσωμάτωση μηχανημάτων στο σώμα μας», σημειώνει η κ. Μακρή.
Όπως λέει, η ενότητα των έργων της κινείται στο πεδίο της νέο-ποπ αισθητικής, όπως συνάγεται από την ψυχρή καταγραφή προτύπων, που επιβάλλονται από τη διαφήμιση, τη ρομποτική, τη μαζική κατανάλωση, τα εικονογραφημένα έντυπα λαϊκής αναγνωσιμότητας, την επιστημονική φαντασία, τον κινηματογράφο με το καθαρό σχέδιο, τα λάδια και τις μεγάλες επιφάνειες του καμβά να κυριαρχούν, κατά τα πρότυπα των Peter Blake, David Hockney, Andy Warhol.
«Δεν πειράζει να λείπει το χέρι σου, το κεφάλι σου, τα μάτια σου. Δεν σε δυσαρεστεί. Δεν σε θίγει. Δεν σε πληγώνει. Είσαι κυβερνόπλασμα σε έναν τεχνητό κόσμο. Ένα υβριδικό ον. Φουτουριστικό. Ένα προϊόν με ημερομηνία λήξης. Ένα θεατρικό κατασκεύασμα του Κάρελ Τσάπεκ. Ένας εργάτης της τεχνολογικής εξέλιξης. Ευνουχισμένος σε μια κοινωνία ανάπηρη. Είσαι ο Άνθρωπος “Βιτρίνα”. Ο μετα-άνθρωπος», αναφέρεται στο κείμενο της συγγραφέα Νίκης Γκίζη, με τίτλο «Ο άνθρωπος “Βιτρίνα”» που συνοδεύει την έκθεση.
Την επιμέλεια των εκθέσεων που φιλοξενούνται στις Βιτρίνες Τέχνης του ΟΤΕ έχει ο Γιάννης Αργυριάδης.
ΣΧΟΛΙΑ