ΔΙΕΘΝΗ

Μέρα χωρίς ψώνια!

Η παγκόσμια αντίδραση στην ανούσια υπερκατανάλωση της μαύρης Παρασκευής

 23/11/2018 17:38

Μέρα χωρίς ψώνια!

Δήμητρα Μακρή

Η τρέλα της μαύρης Παρασκευής πέρασε για τα καλά στη χώρα. Οι σακούλες και οι ουρές σε μερικά μαγαζιά έδωσαν τον σημερινό τόνο στην Ελλάδα αλλά και στον κόσμο. Πολλοί ωστόσο αντέδρασαν σε αυτό το κλίμα του υπερκαταναλωτισμού και της φρενήρους αγοράς προϊόντων, που δεν αποκλείεται να είναι και άχρηστα…

Η αντίδραση στη μαύρη Παρασκευή λέγεται διεθνής μέρα χωρίς ψώνια (International Buy Nothing Day)! Το εμπάργκο στην αγορά γίνεται την ίδια μέρα της καταναλωτικής φρενίτιδας. Ξεκίνησε δε από το 1992 και τον Καναδά. Ως βασικό της αίτιο είναι η αντίδραση στον ανήκουστο υλισμό της περιόδου των Χριστουγέννων. Εμπνευστής της ο Καναδός καλλιτέχνης Τεντ Ντέιβ και μέσο προώθησής της το περιοδικό Adbusters, το οποίο ήταν πίσω και από το κύμα διαμαρτυριών του 2011 που είχε ονομαστεί Occupy Wall Street. Πέρασε δε στην κοινωνία, όπως  γράφει και ο Ιντιπέντεντ, ως μια μέρα για την κοινωνία ώστε να συνειδητοποιήσει το θέμα της υπερκατανάλωσης και τα προβλήματα που σχετίζονται με τις καταναλωτικές επιλογές καθώς και με τις περιβαλλοντικές της επιπτώσεις.

Εκδηλώσεις σχετικές για την προώθηση της συγκεκριμένης μέρας πραγματοποιήθηκαν κατά καιρούς σε προοδευτικές αμερικανικές πόλεις όπως το Σαν Φραντζίσκο όπου έκαναν την εμφάνισή τους πανό με συνθήματα όπως: «Σταμάτα να ψωνίζεις, Άρχισε να ζεις». Με τα συνθήματα αυτά οι διοργανωτές ζητούσαν από τους πολίτες να υιοθετήσουν έναν πιο χαλαρό τρόπο ζωής και κατανάλωσης. Ακόμη, την ημέρα αυτή επέλεξαν κάποιοι για να εκφράσουν τη δυσαρέσκειά τους στις υπαγορεύσεις της αγοράς κόβοντας για παράδειγμα τις πλαστικές κάρτες.

Αξίζει πάντως να αναφερθεί πως την ημέρα των μηδενικών αγορών την έχουν κατακρίνει πολλοί είτε λέγοντας πως δεν είναι επαρκώς δυναμική είτε πως δεν πετυχαίνει κάτι απτό ή πως είναι μια κενή εκστρατεία. Οι άνθρωποι αυτοί εκτιμούν πως είναι περισσότερο πετυχημένες εκστρατείες όπως «‘Άλλαξε τον τρόπο αγοράς» καθώς προτρέπουν τους καταναλωτές σε εναλλακτικούς και πιο ηθικούς τρόπους κατανάλωσης.

Πάντως, κι όπως αναφέρει η βρετανική εφημερίδα, οι ανησυχίες για την αστική φτώχεια, τις αειφόρες αγροτικές τεχνικές και την κλιματική αλλαγή αλλάζουν σιγά σιγά την ατζέντα σχετικά με τον τρόπο που ξοδεύει ο κόσμος τα χρήματά του, τις παγκόσμιες συνέπειες των αγοραστικών επιλογών του και το πόση αξία έχει πλέον ο άνθρωπος.  

Η τρέλα της μαύρης Παρασκευής πέρασε για τα καλά στη χώρα. Οι σακούλες και οι ουρές σε μερικά μαγαζιά έδωσαν τον σημερινό τόνο στην Ελλάδα αλλά και στον κόσμο. Πολλοί ωστόσο αντέδρασαν σε αυτό το κλίμα του υπερκαταναλωτισμού και της φρενήρους αγοράς προϊόντων, που δεν αποκλείεται να είναι και άχρηστα…

Η αντίδραση στη μαύρη Παρασκευή λέγεται διεθνής μέρα χωρίς ψώνια (International Buy Nothing Day)! Το εμπάργκο στην αγορά γίνεται την ίδια μέρα της καταναλωτικής φρενίτιδας. Ξεκίνησε δε από το 1992 και τον Καναδά. Ως βασικό της αίτιο είναι η αντίδραση στον ανήκουστο υλισμό της περιόδου των Χριστουγέννων. Εμπνευστής της ο Καναδός καλλιτέχνης Τεντ Ντέιβ και μέσο προώθησής της το περιοδικό Adbusters, το οποίο ήταν πίσω και από το κύμα διαμαρτυριών του 2011 που είχε ονομαστεί Occupy Wall Street. Πέρασε δε στην κοινωνία, όπως  γράφει και ο Ιντιπέντεντ, ως μια μέρα για την κοινωνία ώστε να συνειδητοποιήσει το θέμα της υπερκατανάλωσης και τα προβλήματα που σχετίζονται με τις καταναλωτικές επιλογές καθώς και με τις περιβαλλοντικές της επιπτώσεις.

Εκδηλώσεις σχετικές για την προώθηση της συγκεκριμένης μέρας πραγματοποιήθηκαν κατά καιρούς σε προοδευτικές αμερικανικές πόλεις όπως το Σαν Φραντζίσκο όπου έκαναν την εμφάνισή τους πανό με συνθήματα όπως: «Σταμάτα να ψωνίζεις, Άρχισε να ζεις». Με τα συνθήματα αυτά οι διοργανωτές ζητούσαν από τους πολίτες να υιοθετήσουν έναν πιο χαλαρό τρόπο ζωής και κατανάλωσης. Ακόμη, την ημέρα αυτή επέλεξαν κάποιοι για να εκφράσουν τη δυσαρέσκειά τους στις υπαγορεύσεις της αγοράς κόβοντας για παράδειγμα τις πλαστικές κάρτες.

Αξίζει πάντως να αναφερθεί πως την ημέρα των μηδενικών αγορών την έχουν κατακρίνει πολλοί είτε λέγοντας πως δεν είναι επαρκώς δυναμική είτε πως δεν πετυχαίνει κάτι απτό ή πως είναι μια κενή εκστρατεία. Οι άνθρωποι αυτοί εκτιμούν πως είναι περισσότερο πετυχημένες εκστρατείες όπως «‘Άλλαξε τον τρόπο αγοράς» καθώς προτρέπουν τους καταναλωτές σε εναλλακτικούς και πιο ηθικούς τρόπους κατανάλωσης.

Πάντως, κι όπως αναφέρει η βρετανική εφημερίδα, οι ανησυχίες για την αστική φτώχεια, τις αειφόρες αγροτικές τεχνικές και την κλιματική αλλαγή αλλάζουν σιγά σιγά την ατζέντα σχετικά με τον τρόπο που ξοδεύει ο κόσμος τα χρήματά του, τις παγκόσμιες συνέπειες των αγοραστικών επιλογών του και το πόση αξία έχει πλέον ο άνθρωπος.  

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία