ΠΑΙΔΕΙΑ

Με ιδρύσεις, συγχωνεύσεις και προαγωγές αρχίζει η νέα σχολική χρονιά

Τα αίτια, οι αντιδράσεις και ο σχεδιασμός του υπουργείου Παιδείας - Τι λέει στη «ΜτΚ» η υφυπουργός, Δόμνα Μιχαηλίδου

 07/09/2023 06:54

Με ιδρύσεις, συγχωνεύσεις και προαγωγές αρχίζει η νέα σχολική χρονιά

Έλενα Καραβασίλη

Λίγο πριν χτυπήσει το πρώτο κουδούνι της φετινής σχολικής χρονιάς δημοσιεύτηκε, όπως κάθε χρόνο, στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης η Κοινή Υπουργική Απόφαση που αφορά σε κατάργηση, συγχώνευση, υποβιβασμό, προαγωγή και ίδρυση Δημοτικών Σχολείων και Νηπιαγωγείων σε όλη τη χώρα, από το νέο σχολικό έτος 2023-24. Μεταβολές που υλοποιούνται από το υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού κατόπιν των εισηγήσεων από τις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης και με τη σχετική γνωμοδότηση των δήμων.

Η Δόμνα Μιχαηλίδου, υφυπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού μεταφέρει μέσω της «ΜτΚ» πως στόχος της κυβέρνησης είναι κάθε παιδί από τη μία άκρη της χώρας μέχρι την άλλη, να έχει ίσες ευκαιρίες στην εκπαίδευση. Εξηγεί μάλιστα ότι γι’ αυτόν τον λόγο μεταφέρθηκε όλη η προσχολική αγωγή και εκπαίδευση στο υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού. 

Την ίδια ώρα βέβαια γονείς και εκπαιδευτικοί εκφράζουν ανησυχίες και αντιρρήσεις για τις συγχωνεύσεις και υποβαθμίσεις σχολείων, με τον διευθυντή Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Θεσσαλονίκης να περιγράφει ότι τα επόμενα χρόνια αναμένονται περισσότερες συγχωνεύσεις και καταργήσεις σχολείων, λόγω της υπογεννητικότητας.

Ραγδαία μείωση του μαθητικού δυναμικού

Ο Ευάγγελος Κελεσίδης, διευθυντής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ανατολικής Θεσσαλονίκης περιγράφει πως για αρκετά χρόνια καταγράφεται μόνιμη μείωση του μαθητικού δυναμικού. Έτσι, σύμφωνα με τον νόμο ο μειούμενος πληθυσμός οδηγεί σε συγχωνεύσεις σχολείων. 

«Για να λειτουργεί αυτόνομα ένα τμήμα θα πρέπει να έχει 25 μαθητές. Το Δημοτικό Κάτω Σχολαρίου, για παράδειγμα, έχει 110 μαθητές άρα από οκταθέσιο, σύμφωνα με τον νόμο πρέπει να λειτουργήσει ως εξαθέσιο. Παρόλα αυτά, εάν παραστεί ανάγκη μελλοντικά, μπορούμε να αναπτύξουμε το σχολείο και να λειτουργήσει ως οκταθέσιο», λέει. Ο κ. Κελεσίδης τονίζει ότι τα σχολεία θα είναι έτοιμα να λειτουργήσουν όπως πρέπει και δεν υπάρχει κανένας λόγος ανησυχίας. 

«Η οργανικότητα δεν επηρεάζει τη λειτουργία του σχολείου. Είχαμε σχολεία που οργανικά ήταν εξαθέσια και όταν χρειάστηκε λειτούργησαν ως 12θέσια όπου τοποθετήθηκαν οι έξι εκπαιδευτικοί που απαιτούνταν». 

Ως μείζον πρόβλημα θέτει την υπογεννητικότητα λέγοντας ότι «τα επόμενα χρόνια θα υπάρξουν μαζικές υποβαθμίσεις σχολείων. Από το 2008 ο μαθητικός πληθυσμός της χώρας στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, μειώθηκε κατά 400.000. Στη δε Θεσσαλονίκη πριν από 10 χρόνια είχαμε 45.000 μαθητές στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση και τώρα έχουμε 32.000. Μακάρι να υπάρχουν μαθητές ώστε να δημιουργούνται σχολεία, διότι πρόκειται για πληθυσμό που μειώνεται κάθε χρόνο».

«Οι συγχωνεύσεις οδηγούν σε καταργήσεις»

Στην Περιφερειακή Ενότητα Θεσσαλονίκης προβλέπεται η ίδρυση δύο νέων Νηπιαγωγείων σε Πυλαία και Θέρμη, συγχωνεύεται το 3ο και 9ο Νηπιαγωγείο Νεάπολης, υποβαθμίζονται 11 σχολεία και προάγονται πέντε.

Ο Θανάσης Κοκκονάς, πρόεδρος της Ομοσπονδίας γονέων και κηδεμόνων Κεντρικής Μακεδονίας σημειώνει στη «ΜτΚ» πως η ανησυχία των γονέων έγκειται στο γεγονός ότι «με τις συγχωνεύσεις, υποβαθμίζεται η διαδικασία μάθησης. Πάγιο αίτημα μας είναι να έχουμε λιγότερα παιδιά ανά τάξη, ώστε να καλυφθούν τα κενά που δημιουργήθηκαν στους μαθητές κατά την περίοδο της πανδημίας, με το άνοιξε-κλείσε των σχολείων. Επίσης, μας προβληματίζουν οι προαγωγές σχολικών μονάδων, διότι όταν ένα σχολείο έχει 1.000 παιδιά η διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού δυσκολεύει. Οι γονείς ζητούμε την ίδρυση νέων και σύγχρονων σχολείων και όχι τη συρρίκνωση των υπαρχόντων. Στο 4ο Δημοτικό Ευόσμου, για παράδειγμα, η αίθουσα υπολογιστών, φέτος θα μετατραπεί σε αίθουσα διδασκαλίας του 22ου. Τα μηνύματα που λαμβάνουμε είναι ότι οι διευθυντές θα λειτουργούν ως manager κάτι που θα οδηγήσει το σχολείο σε μία άλλη κατεύθυνση».

Στο ίδιο μήκος κύματος και η Γιώτα Κορομπόκη, μέλος του συλλόγου γονέων και κηδεμόνων στον δήμο Νεάπολης-Συκεών. Λέει πως οι συγχωνεύσεις τμημάτων οδηγούν σε αύξηση των μαθητών ανά τμήματα και σε βάθος χρόνου «καταλήγουμε τελικά στις καταργήσεις τμημάτων. Με τη δικαιολογία ότι μειώνεται ο αριθμός των μαθητών και κάθε τμήμα σύμφωνα με τον νόμο πρέπει να έχει 25 έως 28 παιδιά, φτάνουμε να έχουμε μεγάλα τμήματα όπου όμως η ποιότητα του μαθήματος δεν είναι αυτή που θα έπρεπε. Αναλογιστείτε ότι ένας εκπαιδευτικός πρέπει να διαχειριστεί 25 νήπια όπου όμως ανάμεσά τους μπορεί να είναι και παιδιά που χρειάζονται παράλληλη στήριξη». 

Σημειώνει πως «στόχος της εκάστοτε κυβέρνησης θα έπρεπε να είναι να υπάρχει καλύτερη ποιότητα της εκπαίδευσης και όχι να μπαίνουμε στη λογική μείωσης των θέσεων με μοναδικό γνώμονα το κόστος».

Αρτιότερη λειτουργία με ενιαία διοίκηση

Από την πλευρά του ο Μιχάλης Βουλγαρίδης, αντιδήμαρχος Παιδείας στον δήμο Νεάπολης-Συκεών αναφέρει ότι η συγχώνευση του 3ου και 9ου Νηπιαγωγείου Νεάπολης θα οδηγήσει στην αρτιότερη λειτουργία τους. 

«Πρόκειται για δύο σχολεία που βρίσκονται μέσα στο ίδιο κτίριο όπου όμως υπήρχαν διάφορα λειτουργικά ζητήματα, διότι μέχρι πρότινος διοικούσαν δύο διευθυντές. Πλέον θα υπάρχει μία ενιαία διοίκηση και θα είναι πιο εύρυθμη η λειτουργία του σχολείου». 

Ο ίδιος λέει πως δεν ανησυχεί τη διοίκηση η συγχώνευση των σχολείων καθώς «εφόσον θα έχουμε μαθητές δεν θα υπάρξει ζήτημα κατάργησης τμημάτων ή σχολείων. Για να κλείσει ένα σχολείο πρέπει να περάσουν δύο χρόνια όπου θα έχουμε μικρό μαθητικό δυναμικό, ενώ ένα τμήμα μπορεί να κλείσει και μέσα στην ίδια χρονιά. Στη δική μας περίπτωση δεν υπάρχει πρόβλημα με το μαθητικό δυναμικό και η συγχώνευση γίνεται αποκλειστικά και μόνον για να υπάρξει ενιαία διοίκηση».

«Δύσκολα αναβαθμίζονται τα υποβαθμισμένα»

Ο Νίκος Αβραμίδης, πρόεδρος του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων στην Τούμπα περιγράφει ότι οι γονείς είχαν καταψηφίσει την υποβάθμιση των σχολείων της περιοχής τους και όπως λέει ο ίδιος «το καταψήφισε και το δημοτικό συμβούλιο. Με τις συγχωνεύσεις και υποβαθμίσεις ανοίγει ο δρόμος στα μελλοντικά προβλήματα. Ένα σχολείο που από δεκαθέσιο γίνεται οκταθέσιο, δύσκολα θα αναβαθμιστεί. Τα παιδιά αναγκαστικά θα κατευθύνονται σε άλλες σχολικές μονάδες με ό,τι αυτό σημαίνει για τις αποστάσεις που θα πρέπει να διανύσουν μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικοί». 

Περιγράφει πως η υποβάθμιση των Δημοτικών Σχολείων 59ο, 61ο, 62ο που βρίσκονται στην Παναγία Φανερωμένη υποδηλώνει ότι θα ακολουθήσει μεγάλη συγχώνευση. 

«Πρέπει να μειώνεται ο αριθμός των μαθητών στις τάξεις και όχι τα τμήματα. Σε συνδυασμό τώρα με την εγκύκλιο του υπουργείου ότι οι εκπαιδευτικοί της παράλληλης στήριξης θα μειωθούν, όπου αντί να αντιστοιχεί ένας εκπαιδευτικός σε ένα παιδί θα έχει υπό την εποπτεία του δύο και τρία, τα ζητήματα που θα προκύψουν είναι πολλαπλά». 

Ο ίδιος δεν παραλείπει να επισημάνει πώς όταν «γίνονται συγχωνεύσεις οι εκπαιδευτικοί ειδικοτήτων, αναγκάζονται να μετακινούνται σε δύο και τρία σχολεία για να καλύψουν το ωράριό τους, κάτι που δεν είναι λειτουργικό και δημιουργεί εντέλει κενά σε εκπαιδευτικούς».

Νέα σχολεία σε Πυλαία και Θέρμη

Φέτος θα λειτουργήσει για πρώτη χρονιά αυτόνομα το 9ο Νηπιαγωγείο Πυλαίας στα Κωνσταντινοπολίτικα, που εγκαινιάστηκε πέρσι από την υπουργό Παιδείας, και λειτουργούσε ως παράρτημα του 4ου και του 6ου.

Η Ελένη Γιαννούδη, αντιδήμαρχος Παιδείας του δήμου Πυλαίας-Χορτιάτη λέει ότι «πρόκειται για μία σημαντική ενέργεια με πολλαπλά οφέλη, διότι το σχολείο θα λειτουργεί πλέον αυτόνομα, δίχως να χρειάζεται για παράδειγμα την έγκριση της διοίκησης του 4ου για κάποια ενέργεια που θα αφορά στο σχολείο. Επιπλέον, του χρόνου θα μπορεί η Διεύθυνση Εκπαίδευσης να προχωρήσει σε μία άλλη οριοθέτηση ώστε να εξυπηρετούνται καλύτερα οι γονείς, σε πιο κοντινά σε αυτούς σχολεία». Η ίδια μιλώντας για την υποβάθμιση του 5ου Νηπιαγωγείου Πανοράματος επισημαίνει ότι η δημοτική αρχή «δεν συμφωνεί στις υποβαθμίσεις και κάθε φορά στις εισηγήσεις που λαμβάνουμε από τις Διευθύνσεις Εκπαίδευση, γνωμοδοτούμε αρνητικά».

Ο Στέλιος Αποστόλου, αντιδήμαρχος Παιδείας του δήμου Θέρμης εξηγεί ότι στο ΦΕΚ περιλαμβάνεται η ίδρυση του 8ου Νηπιαγωγείου Θέρμης όπου «θα προχωρήσουμε στις απαραίτητες ενέργειες για την ανέγερση νέου σχολείου. Η ίδρυση του 8ου αφορά σε μελλοντικές ανάγκες καθώς ο δήμος μας παρουσιάζει μεγάλη οικιστική ανάπτυξη, με αυξανόμενο νεαρό πληθυσμό. Πρόθεσή μας είναι να στεγαστεί σε οικόπεδο που βρίσκεται στην επέκταση της Θέρμης, στην περιοχή του Αγίου Μάρκου. Αυτήν τη στιγμή δεν υπάρχει ανάγκη ενεργοποίησης του 8ου Νηπιαγωγείου καθώς το υπάρχον μαθητικό δυναμικό εξυπηρετείται πλήρως».

«Επιτακτική η ανάγκη ανέγερσης σχολείων»

Η Μαρία Τασοπούλου είναι εκπαιδευτικός πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, αντιπρόεδρος του Συλλόγου Εκπαιδευτικών στην ΠΕ Κιλκίς και μέλος του Γενικού Συμβουλίου της ΑΔΕΔΥ. 

Εξηγεί ότι στη Θεσσαλονίκη υπάρχει μεγάλο πρόβλημα σχολικής στέγης και είναι επιτακτική ανάγκη η ανέγερση νέων και σύγχρονων σχολικών μονάδων. «Πρόκειται για παλιά σχολεία όπου δεν έχει γίνει αντισεισμικός έλεγχος. Σε ανατολική και δυτική Θεσσαλονίκη δεν υπάρχουν αίθουσες νηπιαγωγείου και τα παιδιά φιλοξενούνται σε αποθήκες όπου στεγάζονται τα Λύκεια, είτε σε μαγαζιά δίχως αυλές για να προαυλίζονται, είτε σε kibo με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την ασφάλεια των μαθητών». 

Περιγράφει ότι η «συγχώνευση σχολείων οδηγεί σε μείωση των εκπαιδευτικών, χωρίς ταυτόχρονα να έχουν εξασφαλιστεί οι όροι μετακίνησης των μαθητών. Αντί να ανοίξουν τα οργανικά κενά που υπάρχουν και να καλυφτούν από μόνιμους εκπαιδευτικούς, κάθε χρόνο έχουμε υποβαθμίσεις και συγχωνεύσεις σχολείων, με περισσότερους μαθητές ανά τμήμα και λιγότερους εκπαιδευτικούς», καταλήγει.

mixailidou.jpg

Δόμνα Μιχαηλίδου: «Επενδύουμε στην προσχολική αγωγή»

Η Δόμνα Μιχαηλίδου, υφυπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού επισημαίνει στη «ΜτΚ» πως κύριο μέλημα της κυβέρνησης είναι να εξασφαλίσει ισότιμη πρόσβαση σε ποιοτικότερη εκπαίδευση για όλους τους μαθητές. Χαρακτηριστικά αναφέρει ότι: 

«Ξεκινάμε τη νέα σχολική χρονιά με την ίδρυση οκτώ Νηπιαγωγείων και δύο Δημοτικών Σχολείων από άκρη σε άκρη της χώρας. Από τη Μακεδονία μέχρι την Κρήτη και από την Ήπειρο μέχρι τα Δωδεκάνησα. Θέλουμε ίσες ευκαιρίες στην εκπαίδευση για κάθε παιδί και το κάνουμε πράξη. Ως πολιτεία γνωρίζουμε καλά ότι η προσχολική αγωγή είναι καθοριστική για την πορεία και το μέλλον κάθε παιδιού. Γι’ αυτόν τον λόγο προχωράμε μία μεγάλη μεταρρύθμιση. Μεταφέρουμε όλη την προσχολική αγωγή και εκπαίδευση στο υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού».

Περιγράφει πως σκοπός του υπουργείου είναι η ανάπτυξη και η καθιέρωση κοινού εκπαιδευτικού προγράμματος για όλη την προσχολική εκπαίδευση. 

«Στόχος μας είναι η ενίσχυση της εμπιστοσύνης των γονέων στην προσχολική αγωγή, η αύξηση της συμμετοχής βρεφών και νηπίων σε αυτή στην Ελλάδα, η θέσπιση κοινού ρυθμιστικού πλαισίου για όλους τους σταθμούς και η πραγματικά έγκαιρη ανίχνευση, αξιολόγηση και παρέμβαση σε παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες και αναπηρίες. Επενδύουμε στην προσχολική αγωγή και ενισχύουμε διαρκώς την πρωτοβάθμια εκπαίδευση, με αποκλειστικό γνώμονα το βέλτιστο συμφέρον των παιδιών, των εκπαιδευτικών αλλά και των οικογενειών. Σας διαβεβαιώνω ότι κάθε αλλαγή πραγματοποιείται με σκοπό την εύρυθμη λειτουργία του εκπαιδευτικού συστήματος και προς όφελος των μαθητριών και των μαθητών μας. Η Παιδεία αποτελεί για εμάς τον πλέον αποτελεσματικό μηχανισμό κοινωνικής κινητικότητας και κύριο μέλημά μας είναι να εξασφαλίσουμε ισότιμη πρόσβαση σε ποιοτικότερη εκπαίδευση για όλες και όλους», καταλήγει η κ. Μιχαηλίδου.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 03.09.2023

Λίγο πριν χτυπήσει το πρώτο κουδούνι της φετινής σχολικής χρονιάς δημοσιεύτηκε, όπως κάθε χρόνο, στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης η Κοινή Υπουργική Απόφαση που αφορά σε κατάργηση, συγχώνευση, υποβιβασμό, προαγωγή και ίδρυση Δημοτικών Σχολείων και Νηπιαγωγείων σε όλη τη χώρα, από το νέο σχολικό έτος 2023-24. Μεταβολές που υλοποιούνται από το υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού κατόπιν των εισηγήσεων από τις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης και με τη σχετική γνωμοδότηση των δήμων.

Η Δόμνα Μιχαηλίδου, υφυπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού μεταφέρει μέσω της «ΜτΚ» πως στόχος της κυβέρνησης είναι κάθε παιδί από τη μία άκρη της χώρας μέχρι την άλλη, να έχει ίσες ευκαιρίες στην εκπαίδευση. Εξηγεί μάλιστα ότι γι’ αυτόν τον λόγο μεταφέρθηκε όλη η προσχολική αγωγή και εκπαίδευση στο υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού. 

Την ίδια ώρα βέβαια γονείς και εκπαιδευτικοί εκφράζουν ανησυχίες και αντιρρήσεις για τις συγχωνεύσεις και υποβαθμίσεις σχολείων, με τον διευθυντή Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Θεσσαλονίκης να περιγράφει ότι τα επόμενα χρόνια αναμένονται περισσότερες συγχωνεύσεις και καταργήσεις σχολείων, λόγω της υπογεννητικότητας.

Ραγδαία μείωση του μαθητικού δυναμικού

Ο Ευάγγελος Κελεσίδης, διευθυντής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ανατολικής Θεσσαλονίκης περιγράφει πως για αρκετά χρόνια καταγράφεται μόνιμη μείωση του μαθητικού δυναμικού. Έτσι, σύμφωνα με τον νόμο ο μειούμενος πληθυσμός οδηγεί σε συγχωνεύσεις σχολείων. 

«Για να λειτουργεί αυτόνομα ένα τμήμα θα πρέπει να έχει 25 μαθητές. Το Δημοτικό Κάτω Σχολαρίου, για παράδειγμα, έχει 110 μαθητές άρα από οκταθέσιο, σύμφωνα με τον νόμο πρέπει να λειτουργήσει ως εξαθέσιο. Παρόλα αυτά, εάν παραστεί ανάγκη μελλοντικά, μπορούμε να αναπτύξουμε το σχολείο και να λειτουργήσει ως οκταθέσιο», λέει. Ο κ. Κελεσίδης τονίζει ότι τα σχολεία θα είναι έτοιμα να λειτουργήσουν όπως πρέπει και δεν υπάρχει κανένας λόγος ανησυχίας. 

«Η οργανικότητα δεν επηρεάζει τη λειτουργία του σχολείου. Είχαμε σχολεία που οργανικά ήταν εξαθέσια και όταν χρειάστηκε λειτούργησαν ως 12θέσια όπου τοποθετήθηκαν οι έξι εκπαιδευτικοί που απαιτούνταν». 

Ως μείζον πρόβλημα θέτει την υπογεννητικότητα λέγοντας ότι «τα επόμενα χρόνια θα υπάρξουν μαζικές υποβαθμίσεις σχολείων. Από το 2008 ο μαθητικός πληθυσμός της χώρας στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, μειώθηκε κατά 400.000. Στη δε Θεσσαλονίκη πριν από 10 χρόνια είχαμε 45.000 μαθητές στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση και τώρα έχουμε 32.000. Μακάρι να υπάρχουν μαθητές ώστε να δημιουργούνται σχολεία, διότι πρόκειται για πληθυσμό που μειώνεται κάθε χρόνο».

«Οι συγχωνεύσεις οδηγούν σε καταργήσεις»

Στην Περιφερειακή Ενότητα Θεσσαλονίκης προβλέπεται η ίδρυση δύο νέων Νηπιαγωγείων σε Πυλαία και Θέρμη, συγχωνεύεται το 3ο και 9ο Νηπιαγωγείο Νεάπολης, υποβαθμίζονται 11 σχολεία και προάγονται πέντε.

Ο Θανάσης Κοκκονάς, πρόεδρος της Ομοσπονδίας γονέων και κηδεμόνων Κεντρικής Μακεδονίας σημειώνει στη «ΜτΚ» πως η ανησυχία των γονέων έγκειται στο γεγονός ότι «με τις συγχωνεύσεις, υποβαθμίζεται η διαδικασία μάθησης. Πάγιο αίτημα μας είναι να έχουμε λιγότερα παιδιά ανά τάξη, ώστε να καλυφθούν τα κενά που δημιουργήθηκαν στους μαθητές κατά την περίοδο της πανδημίας, με το άνοιξε-κλείσε των σχολείων. Επίσης, μας προβληματίζουν οι προαγωγές σχολικών μονάδων, διότι όταν ένα σχολείο έχει 1.000 παιδιά η διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού δυσκολεύει. Οι γονείς ζητούμε την ίδρυση νέων και σύγχρονων σχολείων και όχι τη συρρίκνωση των υπαρχόντων. Στο 4ο Δημοτικό Ευόσμου, για παράδειγμα, η αίθουσα υπολογιστών, φέτος θα μετατραπεί σε αίθουσα διδασκαλίας του 22ου. Τα μηνύματα που λαμβάνουμε είναι ότι οι διευθυντές θα λειτουργούν ως manager κάτι που θα οδηγήσει το σχολείο σε μία άλλη κατεύθυνση».

Στο ίδιο μήκος κύματος και η Γιώτα Κορομπόκη, μέλος του συλλόγου γονέων και κηδεμόνων στον δήμο Νεάπολης-Συκεών. Λέει πως οι συγχωνεύσεις τμημάτων οδηγούν σε αύξηση των μαθητών ανά τμήματα και σε βάθος χρόνου «καταλήγουμε τελικά στις καταργήσεις τμημάτων. Με τη δικαιολογία ότι μειώνεται ο αριθμός των μαθητών και κάθε τμήμα σύμφωνα με τον νόμο πρέπει να έχει 25 έως 28 παιδιά, φτάνουμε να έχουμε μεγάλα τμήματα όπου όμως η ποιότητα του μαθήματος δεν είναι αυτή που θα έπρεπε. Αναλογιστείτε ότι ένας εκπαιδευτικός πρέπει να διαχειριστεί 25 νήπια όπου όμως ανάμεσά τους μπορεί να είναι και παιδιά που χρειάζονται παράλληλη στήριξη». 

Σημειώνει πως «στόχος της εκάστοτε κυβέρνησης θα έπρεπε να είναι να υπάρχει καλύτερη ποιότητα της εκπαίδευσης και όχι να μπαίνουμε στη λογική μείωσης των θέσεων με μοναδικό γνώμονα το κόστος».

Αρτιότερη λειτουργία με ενιαία διοίκηση

Από την πλευρά του ο Μιχάλης Βουλγαρίδης, αντιδήμαρχος Παιδείας στον δήμο Νεάπολης-Συκεών αναφέρει ότι η συγχώνευση του 3ου και 9ου Νηπιαγωγείου Νεάπολης θα οδηγήσει στην αρτιότερη λειτουργία τους. 

«Πρόκειται για δύο σχολεία που βρίσκονται μέσα στο ίδιο κτίριο όπου όμως υπήρχαν διάφορα λειτουργικά ζητήματα, διότι μέχρι πρότινος διοικούσαν δύο διευθυντές. Πλέον θα υπάρχει μία ενιαία διοίκηση και θα είναι πιο εύρυθμη η λειτουργία του σχολείου». 

Ο ίδιος λέει πως δεν ανησυχεί τη διοίκηση η συγχώνευση των σχολείων καθώς «εφόσον θα έχουμε μαθητές δεν θα υπάρξει ζήτημα κατάργησης τμημάτων ή σχολείων. Για να κλείσει ένα σχολείο πρέπει να περάσουν δύο χρόνια όπου θα έχουμε μικρό μαθητικό δυναμικό, ενώ ένα τμήμα μπορεί να κλείσει και μέσα στην ίδια χρονιά. Στη δική μας περίπτωση δεν υπάρχει πρόβλημα με το μαθητικό δυναμικό και η συγχώνευση γίνεται αποκλειστικά και μόνον για να υπάρξει ενιαία διοίκηση».

«Δύσκολα αναβαθμίζονται τα υποβαθμισμένα»

Ο Νίκος Αβραμίδης, πρόεδρος του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων στην Τούμπα περιγράφει ότι οι γονείς είχαν καταψηφίσει την υποβάθμιση των σχολείων της περιοχής τους και όπως λέει ο ίδιος «το καταψήφισε και το δημοτικό συμβούλιο. Με τις συγχωνεύσεις και υποβαθμίσεις ανοίγει ο δρόμος στα μελλοντικά προβλήματα. Ένα σχολείο που από δεκαθέσιο γίνεται οκταθέσιο, δύσκολα θα αναβαθμιστεί. Τα παιδιά αναγκαστικά θα κατευθύνονται σε άλλες σχολικές μονάδες με ό,τι αυτό σημαίνει για τις αποστάσεις που θα πρέπει να διανύσουν μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικοί». 

Περιγράφει πως η υποβάθμιση των Δημοτικών Σχολείων 59ο, 61ο, 62ο που βρίσκονται στην Παναγία Φανερωμένη υποδηλώνει ότι θα ακολουθήσει μεγάλη συγχώνευση. 

«Πρέπει να μειώνεται ο αριθμός των μαθητών στις τάξεις και όχι τα τμήματα. Σε συνδυασμό τώρα με την εγκύκλιο του υπουργείου ότι οι εκπαιδευτικοί της παράλληλης στήριξης θα μειωθούν, όπου αντί να αντιστοιχεί ένας εκπαιδευτικός σε ένα παιδί θα έχει υπό την εποπτεία του δύο και τρία, τα ζητήματα που θα προκύψουν είναι πολλαπλά». 

Ο ίδιος δεν παραλείπει να επισημάνει πώς όταν «γίνονται συγχωνεύσεις οι εκπαιδευτικοί ειδικοτήτων, αναγκάζονται να μετακινούνται σε δύο και τρία σχολεία για να καλύψουν το ωράριό τους, κάτι που δεν είναι λειτουργικό και δημιουργεί εντέλει κενά σε εκπαιδευτικούς».

Νέα σχολεία σε Πυλαία και Θέρμη

Φέτος θα λειτουργήσει για πρώτη χρονιά αυτόνομα το 9ο Νηπιαγωγείο Πυλαίας στα Κωνσταντινοπολίτικα, που εγκαινιάστηκε πέρσι από την υπουργό Παιδείας, και λειτουργούσε ως παράρτημα του 4ου και του 6ου.

Η Ελένη Γιαννούδη, αντιδήμαρχος Παιδείας του δήμου Πυλαίας-Χορτιάτη λέει ότι «πρόκειται για μία σημαντική ενέργεια με πολλαπλά οφέλη, διότι το σχολείο θα λειτουργεί πλέον αυτόνομα, δίχως να χρειάζεται για παράδειγμα την έγκριση της διοίκησης του 4ου για κάποια ενέργεια που θα αφορά στο σχολείο. Επιπλέον, του χρόνου θα μπορεί η Διεύθυνση Εκπαίδευσης να προχωρήσει σε μία άλλη οριοθέτηση ώστε να εξυπηρετούνται καλύτερα οι γονείς, σε πιο κοντινά σε αυτούς σχολεία». Η ίδια μιλώντας για την υποβάθμιση του 5ου Νηπιαγωγείου Πανοράματος επισημαίνει ότι η δημοτική αρχή «δεν συμφωνεί στις υποβαθμίσεις και κάθε φορά στις εισηγήσεις που λαμβάνουμε από τις Διευθύνσεις Εκπαίδευση, γνωμοδοτούμε αρνητικά».

Ο Στέλιος Αποστόλου, αντιδήμαρχος Παιδείας του δήμου Θέρμης εξηγεί ότι στο ΦΕΚ περιλαμβάνεται η ίδρυση του 8ου Νηπιαγωγείου Θέρμης όπου «θα προχωρήσουμε στις απαραίτητες ενέργειες για την ανέγερση νέου σχολείου. Η ίδρυση του 8ου αφορά σε μελλοντικές ανάγκες καθώς ο δήμος μας παρουσιάζει μεγάλη οικιστική ανάπτυξη, με αυξανόμενο νεαρό πληθυσμό. Πρόθεσή μας είναι να στεγαστεί σε οικόπεδο που βρίσκεται στην επέκταση της Θέρμης, στην περιοχή του Αγίου Μάρκου. Αυτήν τη στιγμή δεν υπάρχει ανάγκη ενεργοποίησης του 8ου Νηπιαγωγείου καθώς το υπάρχον μαθητικό δυναμικό εξυπηρετείται πλήρως».

«Επιτακτική η ανάγκη ανέγερσης σχολείων»

Η Μαρία Τασοπούλου είναι εκπαιδευτικός πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, αντιπρόεδρος του Συλλόγου Εκπαιδευτικών στην ΠΕ Κιλκίς και μέλος του Γενικού Συμβουλίου της ΑΔΕΔΥ. 

Εξηγεί ότι στη Θεσσαλονίκη υπάρχει μεγάλο πρόβλημα σχολικής στέγης και είναι επιτακτική ανάγκη η ανέγερση νέων και σύγχρονων σχολικών μονάδων. «Πρόκειται για παλιά σχολεία όπου δεν έχει γίνει αντισεισμικός έλεγχος. Σε ανατολική και δυτική Θεσσαλονίκη δεν υπάρχουν αίθουσες νηπιαγωγείου και τα παιδιά φιλοξενούνται σε αποθήκες όπου στεγάζονται τα Λύκεια, είτε σε μαγαζιά δίχως αυλές για να προαυλίζονται, είτε σε kibo με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την ασφάλεια των μαθητών». 

Περιγράφει ότι η «συγχώνευση σχολείων οδηγεί σε μείωση των εκπαιδευτικών, χωρίς ταυτόχρονα να έχουν εξασφαλιστεί οι όροι μετακίνησης των μαθητών. Αντί να ανοίξουν τα οργανικά κενά που υπάρχουν και να καλυφτούν από μόνιμους εκπαιδευτικούς, κάθε χρόνο έχουμε υποβαθμίσεις και συγχωνεύσεις σχολείων, με περισσότερους μαθητές ανά τμήμα και λιγότερους εκπαιδευτικούς», καταλήγει.

mixailidou.jpg

Δόμνα Μιχαηλίδου: «Επενδύουμε στην προσχολική αγωγή»

Η Δόμνα Μιχαηλίδου, υφυπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού επισημαίνει στη «ΜτΚ» πως κύριο μέλημα της κυβέρνησης είναι να εξασφαλίσει ισότιμη πρόσβαση σε ποιοτικότερη εκπαίδευση για όλους τους μαθητές. Χαρακτηριστικά αναφέρει ότι: 

«Ξεκινάμε τη νέα σχολική χρονιά με την ίδρυση οκτώ Νηπιαγωγείων και δύο Δημοτικών Σχολείων από άκρη σε άκρη της χώρας. Από τη Μακεδονία μέχρι την Κρήτη και από την Ήπειρο μέχρι τα Δωδεκάνησα. Θέλουμε ίσες ευκαιρίες στην εκπαίδευση για κάθε παιδί και το κάνουμε πράξη. Ως πολιτεία γνωρίζουμε καλά ότι η προσχολική αγωγή είναι καθοριστική για την πορεία και το μέλλον κάθε παιδιού. Γι’ αυτόν τον λόγο προχωράμε μία μεγάλη μεταρρύθμιση. Μεταφέρουμε όλη την προσχολική αγωγή και εκπαίδευση στο υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού».

Περιγράφει πως σκοπός του υπουργείου είναι η ανάπτυξη και η καθιέρωση κοινού εκπαιδευτικού προγράμματος για όλη την προσχολική εκπαίδευση. 

«Στόχος μας είναι η ενίσχυση της εμπιστοσύνης των γονέων στην προσχολική αγωγή, η αύξηση της συμμετοχής βρεφών και νηπίων σε αυτή στην Ελλάδα, η θέσπιση κοινού ρυθμιστικού πλαισίου για όλους τους σταθμούς και η πραγματικά έγκαιρη ανίχνευση, αξιολόγηση και παρέμβαση σε παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες και αναπηρίες. Επενδύουμε στην προσχολική αγωγή και ενισχύουμε διαρκώς την πρωτοβάθμια εκπαίδευση, με αποκλειστικό γνώμονα το βέλτιστο συμφέρον των παιδιών, των εκπαιδευτικών αλλά και των οικογενειών. Σας διαβεβαιώνω ότι κάθε αλλαγή πραγματοποιείται με σκοπό την εύρυθμη λειτουργία του εκπαιδευτικού συστήματος και προς όφελος των μαθητριών και των μαθητών μας. Η Παιδεία αποτελεί για εμάς τον πλέον αποτελεσματικό μηχανισμό κοινωνικής κινητικότητας και κύριο μέλημά μας είναι να εξασφαλίσουμε ισότιμη πρόσβαση σε ποιοτικότερη εκπαίδευση για όλες και όλους», καταλήγει η κ. Μιχαηλίδου.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 03.09.2023

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία