ΠΑΙΔΕΙΑ

Μαζί με τους μαθητές επέστρεψαν και τα προβλήματα

Το πρώτο κουδούνι χτύπησε πριν από μία εβδομάδα με ελλείψεις, προβλήματα στη σχολική στέγη και «χρυσές» λίστες για τους γονείς

 19/09/2022 07:00

 Μαζί με τους μαθητές επέστρεψαν και τα προβλήματα

Έλενα Καραβασίλη

Μόλις μία εβδομάδα μετά το πρώτο κουδούνι στα σχολεία Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της Θεσσαλονίκης, και μαζί με τους μαθητές επέστρεψαν και τα προβλήματα. Παρά το γεγονός ότι το υπουργείο Παιδείας προχώρησε σε χιλιάδες προσλήψεις εκπαιδευτικών και αναπληρωτών ούτος ώστε να εξασφαλιστεί, στον βαθμό του εφικτού, η ομαλή λειτουργία των σχολείων όπως υποστηρίζουν εκπαιδευτικοί, τα κενά παραμένουν.

Την ίδια ώρα, το γεγονός ότι το μόνο μέτρο που εφαρμόζεται για τον περιορισμό διασποράς του κορονοϊού είναι ένα rapid test ή pcr την εβδομάδα για τους ανεμβολίαστους εκπαιδευτικούς, προκαλεί έντονη ανησυχία σε γονείς και εργαζόμενους των σχολικών δομών. «Ξανανοίγουν τα σχολεία χωρίς κανένα μέτρο για την πανδημία. Το μέτρο που αφορά στους ανεμβολίαστους εκπαιδευτικούς είναι τιμωρητικό και δεν έχει κανένα νόημα αφού και τα παιδιά είναι ανεμβολίαστα. Μπορεί να βρισκόμαστε σε μία ύφεση της πανδημίας όμως με το άνοιγμα των σχολείων, η κατάσταση θα επιδεινωθεί», λέει στη «ΜτΚ» η Δήμητρα Τραγάκη, πρόεδρος της Α’ ΕΛΜΕ. Επισημαίνει μάλιστα ότι δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη για την κάλυψη των κενών που θα δημιουργηθούν στα σχολεία, από εκπαιδευτικούς που θα νοσήσουν. Αίτημα όλων των ΕΛΜΕ της Θεσσαλονίκης είναι να παρέχονται δωρεάν tests για τον εβδομαδιαίο έλεγχο όλων όσων βρίσκονται μέσα στα σχολεία.

«Στον αέρα το σχολικό πρόγραμμα»

Σύμφωνα με την κ. Τραγάκη, αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει σαφής εικόνα για τα κενά γιατί ακόμη γίνονται τοποθετήσεις και δεν είναι όλες οριστικές. «Σε κάποια σχολεία έχουν τοποθετηθεί εκπαιδευτικοί που περισσεύουν και άλλα σχολεία δεν μπορούν να λειτουργήσουν τις κατευθύνσεις. Στη Δυτική Διεύθυνση υπάρχουν σχολεία που κάνουν τετράωρα λόγω έλλειψης καθηγητών π.χ. ΓΕΛ Κυμίνων (δε γίνονται ούτε τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα της Οικονομίας και της Πληροφορικής). Πολλά σχολεία έχουν κενά λιγότερων ωρών καλλιτεχνικών, ξένων γλωσσών κ.λπ.», περιγράφει η κ. Τραγάκη έχοντας την πρώτη εικόνα για τα σχολεία της κεντρικής Θεσσαλονίκης, των Κουφαλίων, της Χαλκηδόνας, της Σίνδου, των Μαλγάρων και του Καλοχωρίου. Η ίδια λέει ότι ναι μεν έγιναν περισσότερες προσλήψεις όμως, δεν καλύπτουν όλο το φάσμα.

Σε τουλάχιστον εννιά σχολεία της ανατολικής Θεσσαλονίκης υπάρχει έλλειψη εκπαιδευτικών, σύμφωνα με τον Γιώργο Τόδα, πρόεδρο της Β’ ΕΛΜΕ. «Τα μαθήματα ξεκίνησαν και για ακόμα μία χρονιά έχουμε ακάλυπτες ώρες στα σχολεία», λέει χαρακτηριστικά.

Ο Χρήστος Ζαγανίδης, πρόεδρος της Ε’ ΕΛΜΕ σημειώνει πως οι προσλήψεις των αναπληρωτών δεν επαρκούν να καλύψουν όλα τα κενά στα σχολεία και «διαψεύδουν την πλειοδοσία δηλώσεων για ομαλή έναρξη της χρονιάς (στη δυτική Θεσσαλονίκη 265 προσλήφθηκαν φέτος έναντι 522 πέρσι)».

Στη δυτική Θεσσαλονίκη, σύμφωνα με την Γιάννα Λαθήρα, πρόεδρο της Γ’ ΕΛΜΕ προσελήφθησαν 112 άτομα, 108 στη γενική παιδεία και 4 στην Ειδική Αγωγή ενώ πέρυσι οι συνταξιοδοτήσεις ήταν 111. «Οι προσλήψεις καλύπτουν οριακά τις συνταξιοδοτήσεις. Πέρσι είχαν προσλάβει 522 αναπληρωτές και φέτος προσέλαβαν 265. Έτσι λοιπόν τα κενά που θα προκύψουν είναι αρκετά», αναφέρει. Η κ. Λαθήρα στέκεται και στους νέους θεσμούς που εφαρμόζονται από φέτος στα σχολεία: στους μέντορες, στους συντονιστές και τους εκπαιδευτικούς ομίλους. «Στους εκπαιδευτικούς ομίλους καλούμαστε να δουλέψουμε άμισθη, πέραν του εργασιακού μας ωραρίου, για δύο ώρες την εβδομάδα. Βέβαια, δεν υπάρχει το στοιχείο της υποχρεωτικότητας όμως, πολλά από τα προγράμματα που ήδη κάνουν συνάδελφοί μας με το μεράκι τους, συγκαταλέγονται στις θεματικές που προτείνονται από το ΥΠΑΙΘ». Η ίδια λέει ότι διαμορφώνεται πλέον ένα συγκεκριμένο πλαίσιο που μεταξύ άλλων, προβλέπει τη διαγραφή μαθητών αν έχουν έναν συγκεκριμένο αριθμό απουσιών «περιορίζοντας έτσι τη δημιουργικότητα και την ελευθερία». Αναφερόμενη στους μέντορες και στους συντονιστές, η κ. Λαθήρα υποστηρίζει ότι καταργείται κάθε διαδικασία δημοκρατικής λειτουργίας του συλλόγου, καθώς θα ορίζονται από τους διευθυντές των σχολείων. «Μέσα στο σχολείο διαμορφώνεται ένας ελεγκτικός, ιεραρχικός μηχανισμός από τους εκπαιδευτικούς», αναφέρει.

Μεγάλες ελλείψεις στην καθαριότητα

Μείζον μοιάζει να είναι το πρόβλημα που θα προκύψει και με την καθαριότητα των σχολείων. Σύμφωνα με τους εκπαιδευτικούς, οι ανάγκες των σχολείων είναι φέτος αυξημένες σε προσωπικό και αυτό γιατί λειτουργούν στην Πρωτοβάθμια ολοήμερα με διευρυμένο ωράριο. «Εξακολουθεί να υπάρχει το απαράδεκτο καθεστώς της τρίωρης απασχόλησης στην καθαριότητα των σχολείων και το καθεστώς της σύμβασης ορισμένου χρόνου. Πέρσι στο δήμο Θεσσαλονίκης αλλά και σε περιφερειακούς Δήμους οι ανάγκες των σχολείων δεν καλύφθηκαν. Είχαμε ολόκληρα συγκροτήματα όπως ο Ευκλείδης όπου στο Εργαστηριακό του Κέντρο (το μεγαλύτερο στη Θεσσαλονίκη) δεν υπήρχαν καθαριστές, αλλά και σε άλλα σχολεία έπαιρναν τις καθαρίστριες και τις έστελναν από σχολείο σε σχολείο προκειμένου να καλύψουν τις ανάγκες», λέει η κ. Τραγάκη. Εξηγεί ότι φέτος παρατηρείται το ίδιο φαινόμενο. «Στο δήμο Θεσσαλονίκης, για παράδειγμα, ενώ οι καθαρίστριες έχουν υπογράψει σύμβαση για ορισμένα σχολεία της Δευτεροβάθμιας, τις μετακινούν με προφορική εντολή σε Νηπιαγωγεία και Δημοτικά, λόγω έλλειψης προσωπικού. Υπάρχει επίσης έλλειψη σε υλικά καθαρισμού και προστασίας», εξηγεί.

Αντίστοιχη η εικόνα που έχει και ο Γιώργος Τόδας πρόεδρος της Β’ ΕΛΜΕ. Λέει ότι σε κάποιους Δήμους της ανατολικής Θεσσαλονίκης έχουν δοθεί πρόσθετα κονδύλια ώστε να αυξηθούν οι ώρες απασχόλησης των καθαριστριών και σε κάποιες άλλες όχι. «Παρατηρούμε να έχουμε μεγάλες ελλείψεις στο κομμάτι της καθαριότητα των σχολείων, σε σχέση με τις ανάγκες που υπάρχουν, δεδομένου ότι έχουμε διευρυμένα ωράρια στα ολοήμερα και φυσικά ο κορωνοϊός παραμένει», λέει ο κ. Τόδας.

Χρόνιο πρόβλημα η σχολική στέγη

Άλυτα παραμένουν τα προβλήματα που αφορούν στη σχολική στέγη, με τα σημαντικότερα να εντοπίζονται σε ΕΠΑΛ και Ειδικά Σχολεία. «Οι μαθητές στο ΕΠΑΛ και στο ΓΕΛ Σίνδου εδώ και χρόνια κάνουν μάθημα σε προκάτ αίθουσες μέσα σε αυλή. Στο ΕΠΑΛ Χαλάστρας το κτίριο είναι του ’50, πλημμυρίζει κάθε φορά που βρέχει, πέφτουν σοβάδες και είναι ακατάλληλο για μαθητές», τονίζει η κ. Τραγάκη.

Από την πλευρά του ο Γιώργος Τόδας, πρόεδρος της Β’ ΕΛΜΕ τονίζει ότι τα Ειδικά Σχολεία φιλοξενούνται σε παλιούς χώρους, όπως παλιές βιοτεχνίες. «Υπάρχουν χώροι που έχουν κριθεί ακατάλληλοι από τις υπηρεσίες των Δήμων όπως το 2ο ΕΕΕΚ Πυλαίας. Το ΕνΕΕΓΥΛ και το ΕΕΕΚ Θέρμης φιλοξενούνται σε νοικιασμένους χώρους, ενώ θα μπορούσαν να έχουν χτιστεί προκάτ σχολεία σε ήδη χαρακτηρισμένα οικόπεδα σε Θέρμη και Πυλαία που θα μπορούσαν να εξυπηρετήσουν καλύτερα τους μαθητές με ειδικές ανάγκες», αναφέρει ο κ. Τόδας. «Παρόλο που ο νόμος προτάσσει αυτοί οι μαθητές να βρίσκονται σε δημόσια κτήρια με σύγχρονο εξοπλισμό, για μία ακόμα χρονιά ξεκινούν τα μαθήματα σε ακατάλληλες εγκαταστάσεις», συμπληρώνει. Σύμφωνα με τον κ. Τόδα μεγάλο είναι το πρόβλημα και για τα ΕΠΑΛ, όπου δεν υπάρχουν βοηθητικοί χώροι. «Στο ΕΠΑΛ Καλαμαριάς, πλέον οι μαθητές δεν χωράνε. Ένα σχολείο που το 2008 αποτελούσε το στολίδι της ανατολικής Θεσσαλονίκης, αυτή τη στιγμή βρίσκεται σε μία κακή κατάσταση όπου απαιτούνται πολλές επισκευές και προσθήκες. Το πρότυπο ΕΠΑΛ Επανομής αλλά και το ΕΠΑΛ Βασιλικών είναι πλέον υπερπληθή και δεν θα μπορούμε να υποδεχτούμε άλλους μαθητές», εξηγεί. Λέει ότι στην Καλαμαριά υπάρχουν σχολεία όμως, «έχει γίνει λάθος διαρρύθμιση. Στην περιοχή του Αη Γιάννη, για παράδειγμα, δεν υπήρχε πρόβλεψη για σχολείο. Υπάρχουν παρά πολλές αιτήσεις γονέων για παράδειγμα στο 3ο Λύκειο Καλαμαριάς, ενώ θα μπορούσαν να φιλοξενηθούν στο 4ο και 5ο Λύκειο που έχει άδειες αίθουσες». Λέει ότι δεν έχει δοθεί λύση στο ζήτημα της μεταφοράς των μαθητών, με αποτέλεσμα να εκκρεμεί δικαστική απόφαση γονέων για τη μετακίνηση των παιδιών τους προς το 3ο Λύκειο.

Ασφαλιστικά μέτρα για τη συστέγαση σχολείων στον Εύοσμο

Στα «κάγκελα» είναι γονείς μαθητών του 24ου και 19ου Δημοτικού Σχολείου Ευόσμου που αντιτίθενται στη συστέγαση. Το νέο κτίριο που θα στέγαζε τους μαθητές του 24ου (που τώρα κάνουν μάθημα στο ΔΑΚ Ευόσμου) αναμένεται να φιλοξενήσει και τους μαθητές του 19ου και αυτό γιατί οι μαθητές του Ειδικού Σχολείου που φιλοξενούνταν σε ακατάλληλο ενοικιαζόμενο χώρο, θα μεταφερθούν στο κτίριο του 19ου. «Αίθουσες που φτιάχτηκαν για την καλύτερη εκπαίδευση των παιδιών μας όπως η βιβλιοθήκη, η αίθουσα πληροφορικής και σίτισης θα μετατραπούν σε τάξεις. Επίσης, το κτίριο δεν είναι κατάλληλο για να φιλοξενήσει τόσα παιδιά. Προσπαθούν να λύσουν ένα πρόβλημα και δημιουργούν άλλο», λέει στη «ΜτΚ» ο Κρίστιαν Τριανταφυλλίδης, πρόεδρος του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων του 24ου Ευόσμου. Οι γονείς κατέθεσαν την περασμένη Παρασκευή ασφαλιστικά μέτρα, εκδικάστηκαν την Τρίτη και απορρίφθηκαν διότι ακόμα δεν έχει πάρει την οριστική απόφαση ο Δήμος, ως προς το τι μέλλει γενέσθαι.

Τα αναλώσιμα στους γονείς

Βαθιά το χέρι στην τσέπη φαίνεται ότι πρέπει να βάλουν οι γονείς καθώς στις λίστες που τους δόθηκαν, τα πράγματα που καλούνται να αγοράσουν κοστίζουν κατά μέσο όρο 65 ευρώ, σύμφωνα με τον Θανάση Κοκονά, πρόεδρο της Ομοσπονδίας Ενώσεων Γονέων και Κηδεμόνων Κεντρικής Μακεδονίας. «Απολυμαντικά, κόλλες Α4 και αναλώσιμα για μαθήματα εικαστικών που έπρεπε να δοθούν από τη σχολική επιτροπή, φέτος δόθηκαν στις λίστες με αυτά που πρέπει να αγοράσουν οι γονείς. Σχολείο του δήμου Δέλτα αλλά και της Τούμπας, ζήτησε προφορικά από τους γονείς να αγοράσουν μέχρι και χαρτί υγείας. Οι εκπαιδευτικοί από την πλευρά τους λένε ότι έχει μπει φρένο στα αναλώσιμα που μπορεί να αγοράζει το σχολείο και έτσι αναγκαστικά θα πρέπει να αναλάβουν τα έξοδα οι γονείς», εξηγεί ο κ. Κοκονάς.

Σύμφωνα με τον ίδιο πολλά είναι τα κενά σε εκπαιδευτικούς που αναλαμβάνουν την παράλληλη στήριξη σε σχολεία των δήμων Κορδελιού-Ευόσμου (2ο και 18ο δημοτικό Ευόσμου), Πυλαίας-Χορτιάτη, Θεσσαλονίκης και Καλαμαριάς. «Οι γονείς καλούνται λοιπόν να πληρώσουν οι ίδιοι έναν ειδικό για να φροντίζει το παιδί του μέσα στο σχολείο. Αυτό θα έπρεπε να καλύπτεται από την Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης, ωστόσο αυτοί οι εκπαιδευτικοί δεν βρίσκονται ακόμα στις θέσεις τους».

Αναπληρωτές δεν βρίσκουν σπίτια στη Θεσσαλονίκη

Η εκτίναξη στις τιμές των ενοικίων σε περιοχές της Θεσσαλονίκης και το περιορισμένο διάστημα μίσθωσης, αποτελεί σύμφωνα με την Δήμητρα Τραγάκη, πρόεδρο της Α’ ΕΛΜΕ, πρόβλημα για αρκετούς αναπληρωτές εκπαιδευτικούς που αδυνατούν να βρουν σπίτι. «Πέραν του ότι τα ενοίκια είναι πολύ ακριβά, οι αναπληρωτές έχουν να αντιμετωπίσουν ένα ακόμα πρόβλημα. Όταν ακούνε πώς πρόκειται μόνον για έναν χρόνο, οι ιδιοκτήτες δεν τους νοικιάζουν τα σπίτια τους. Έτσι, αναγκάζονται να μένουν προσωρινά σε AirBnb, τα χρήματά τους όμως τελειώνουν και δεν θα μπορούν να συνεχίσουν έτσι για μεγάλο χρονικό διάστημα», περιγράφει. Ο Χρήστος Ζαγανίδης, πρόεδρος της Ε’ ΕΛΜΕ, συμπληρώνει ότι οι νεοδιόριστοι και αναπληρωτές εκπαιδευτικοί «βρίσκονται σε τραγική κατάσταση. Χαρακτηριστικά το 2009 ένας νεοδιόριστος, χωρίς προϋπηρεσία και παιδιά, έπαιρνε 14 μισθούς των 1.150 και σήμερα παίρνει 12 μισθούς των 737 ευρώ».

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 17-18.09.2022

Μόλις μία εβδομάδα μετά το πρώτο κουδούνι στα σχολεία Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της Θεσσαλονίκης, και μαζί με τους μαθητές επέστρεψαν και τα προβλήματα. Παρά το γεγονός ότι το υπουργείο Παιδείας προχώρησε σε χιλιάδες προσλήψεις εκπαιδευτικών και αναπληρωτών ούτος ώστε να εξασφαλιστεί, στον βαθμό του εφικτού, η ομαλή λειτουργία των σχολείων όπως υποστηρίζουν εκπαιδευτικοί, τα κενά παραμένουν.

Την ίδια ώρα, το γεγονός ότι το μόνο μέτρο που εφαρμόζεται για τον περιορισμό διασποράς του κορονοϊού είναι ένα rapid test ή pcr την εβδομάδα για τους ανεμβολίαστους εκπαιδευτικούς, προκαλεί έντονη ανησυχία σε γονείς και εργαζόμενους των σχολικών δομών. «Ξανανοίγουν τα σχολεία χωρίς κανένα μέτρο για την πανδημία. Το μέτρο που αφορά στους ανεμβολίαστους εκπαιδευτικούς είναι τιμωρητικό και δεν έχει κανένα νόημα αφού και τα παιδιά είναι ανεμβολίαστα. Μπορεί να βρισκόμαστε σε μία ύφεση της πανδημίας όμως με το άνοιγμα των σχολείων, η κατάσταση θα επιδεινωθεί», λέει στη «ΜτΚ» η Δήμητρα Τραγάκη, πρόεδρος της Α’ ΕΛΜΕ. Επισημαίνει μάλιστα ότι δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη για την κάλυψη των κενών που θα δημιουργηθούν στα σχολεία, από εκπαιδευτικούς που θα νοσήσουν. Αίτημα όλων των ΕΛΜΕ της Θεσσαλονίκης είναι να παρέχονται δωρεάν tests για τον εβδομαδιαίο έλεγχο όλων όσων βρίσκονται μέσα στα σχολεία.

«Στον αέρα το σχολικό πρόγραμμα»

Σύμφωνα με την κ. Τραγάκη, αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει σαφής εικόνα για τα κενά γιατί ακόμη γίνονται τοποθετήσεις και δεν είναι όλες οριστικές. «Σε κάποια σχολεία έχουν τοποθετηθεί εκπαιδευτικοί που περισσεύουν και άλλα σχολεία δεν μπορούν να λειτουργήσουν τις κατευθύνσεις. Στη Δυτική Διεύθυνση υπάρχουν σχολεία που κάνουν τετράωρα λόγω έλλειψης καθηγητών π.χ. ΓΕΛ Κυμίνων (δε γίνονται ούτε τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα της Οικονομίας και της Πληροφορικής). Πολλά σχολεία έχουν κενά λιγότερων ωρών καλλιτεχνικών, ξένων γλωσσών κ.λπ.», περιγράφει η κ. Τραγάκη έχοντας την πρώτη εικόνα για τα σχολεία της κεντρικής Θεσσαλονίκης, των Κουφαλίων, της Χαλκηδόνας, της Σίνδου, των Μαλγάρων και του Καλοχωρίου. Η ίδια λέει ότι ναι μεν έγιναν περισσότερες προσλήψεις όμως, δεν καλύπτουν όλο το φάσμα.

Σε τουλάχιστον εννιά σχολεία της ανατολικής Θεσσαλονίκης υπάρχει έλλειψη εκπαιδευτικών, σύμφωνα με τον Γιώργο Τόδα, πρόεδρο της Β’ ΕΛΜΕ. «Τα μαθήματα ξεκίνησαν και για ακόμα μία χρονιά έχουμε ακάλυπτες ώρες στα σχολεία», λέει χαρακτηριστικά.

Ο Χρήστος Ζαγανίδης, πρόεδρος της Ε’ ΕΛΜΕ σημειώνει πως οι προσλήψεις των αναπληρωτών δεν επαρκούν να καλύψουν όλα τα κενά στα σχολεία και «διαψεύδουν την πλειοδοσία δηλώσεων για ομαλή έναρξη της χρονιάς (στη δυτική Θεσσαλονίκη 265 προσλήφθηκαν φέτος έναντι 522 πέρσι)».

Στη δυτική Θεσσαλονίκη, σύμφωνα με την Γιάννα Λαθήρα, πρόεδρο της Γ’ ΕΛΜΕ προσελήφθησαν 112 άτομα, 108 στη γενική παιδεία και 4 στην Ειδική Αγωγή ενώ πέρυσι οι συνταξιοδοτήσεις ήταν 111. «Οι προσλήψεις καλύπτουν οριακά τις συνταξιοδοτήσεις. Πέρσι είχαν προσλάβει 522 αναπληρωτές και φέτος προσέλαβαν 265. Έτσι λοιπόν τα κενά που θα προκύψουν είναι αρκετά», αναφέρει. Η κ. Λαθήρα στέκεται και στους νέους θεσμούς που εφαρμόζονται από φέτος στα σχολεία: στους μέντορες, στους συντονιστές και τους εκπαιδευτικούς ομίλους. «Στους εκπαιδευτικούς ομίλους καλούμαστε να δουλέψουμε άμισθη, πέραν του εργασιακού μας ωραρίου, για δύο ώρες την εβδομάδα. Βέβαια, δεν υπάρχει το στοιχείο της υποχρεωτικότητας όμως, πολλά από τα προγράμματα που ήδη κάνουν συνάδελφοί μας με το μεράκι τους, συγκαταλέγονται στις θεματικές που προτείνονται από το ΥΠΑΙΘ». Η ίδια λέει ότι διαμορφώνεται πλέον ένα συγκεκριμένο πλαίσιο που μεταξύ άλλων, προβλέπει τη διαγραφή μαθητών αν έχουν έναν συγκεκριμένο αριθμό απουσιών «περιορίζοντας έτσι τη δημιουργικότητα και την ελευθερία». Αναφερόμενη στους μέντορες και στους συντονιστές, η κ. Λαθήρα υποστηρίζει ότι καταργείται κάθε διαδικασία δημοκρατικής λειτουργίας του συλλόγου, καθώς θα ορίζονται από τους διευθυντές των σχολείων. «Μέσα στο σχολείο διαμορφώνεται ένας ελεγκτικός, ιεραρχικός μηχανισμός από τους εκπαιδευτικούς», αναφέρει.

Μεγάλες ελλείψεις στην καθαριότητα

Μείζον μοιάζει να είναι το πρόβλημα που θα προκύψει και με την καθαριότητα των σχολείων. Σύμφωνα με τους εκπαιδευτικούς, οι ανάγκες των σχολείων είναι φέτος αυξημένες σε προσωπικό και αυτό γιατί λειτουργούν στην Πρωτοβάθμια ολοήμερα με διευρυμένο ωράριο. «Εξακολουθεί να υπάρχει το απαράδεκτο καθεστώς της τρίωρης απασχόλησης στην καθαριότητα των σχολείων και το καθεστώς της σύμβασης ορισμένου χρόνου. Πέρσι στο δήμο Θεσσαλονίκης αλλά και σε περιφερειακούς Δήμους οι ανάγκες των σχολείων δεν καλύφθηκαν. Είχαμε ολόκληρα συγκροτήματα όπως ο Ευκλείδης όπου στο Εργαστηριακό του Κέντρο (το μεγαλύτερο στη Θεσσαλονίκη) δεν υπήρχαν καθαριστές, αλλά και σε άλλα σχολεία έπαιρναν τις καθαρίστριες και τις έστελναν από σχολείο σε σχολείο προκειμένου να καλύψουν τις ανάγκες», λέει η κ. Τραγάκη. Εξηγεί ότι φέτος παρατηρείται το ίδιο φαινόμενο. «Στο δήμο Θεσσαλονίκης, για παράδειγμα, ενώ οι καθαρίστριες έχουν υπογράψει σύμβαση για ορισμένα σχολεία της Δευτεροβάθμιας, τις μετακινούν με προφορική εντολή σε Νηπιαγωγεία και Δημοτικά, λόγω έλλειψης προσωπικού. Υπάρχει επίσης έλλειψη σε υλικά καθαρισμού και προστασίας», εξηγεί.

Αντίστοιχη η εικόνα που έχει και ο Γιώργος Τόδας πρόεδρος της Β’ ΕΛΜΕ. Λέει ότι σε κάποιους Δήμους της ανατολικής Θεσσαλονίκης έχουν δοθεί πρόσθετα κονδύλια ώστε να αυξηθούν οι ώρες απασχόλησης των καθαριστριών και σε κάποιες άλλες όχι. «Παρατηρούμε να έχουμε μεγάλες ελλείψεις στο κομμάτι της καθαριότητα των σχολείων, σε σχέση με τις ανάγκες που υπάρχουν, δεδομένου ότι έχουμε διευρυμένα ωράρια στα ολοήμερα και φυσικά ο κορωνοϊός παραμένει», λέει ο κ. Τόδας.

Χρόνιο πρόβλημα η σχολική στέγη

Άλυτα παραμένουν τα προβλήματα που αφορούν στη σχολική στέγη, με τα σημαντικότερα να εντοπίζονται σε ΕΠΑΛ και Ειδικά Σχολεία. «Οι μαθητές στο ΕΠΑΛ και στο ΓΕΛ Σίνδου εδώ και χρόνια κάνουν μάθημα σε προκάτ αίθουσες μέσα σε αυλή. Στο ΕΠΑΛ Χαλάστρας το κτίριο είναι του ’50, πλημμυρίζει κάθε φορά που βρέχει, πέφτουν σοβάδες και είναι ακατάλληλο για μαθητές», τονίζει η κ. Τραγάκη.

Από την πλευρά του ο Γιώργος Τόδας, πρόεδρος της Β’ ΕΛΜΕ τονίζει ότι τα Ειδικά Σχολεία φιλοξενούνται σε παλιούς χώρους, όπως παλιές βιοτεχνίες. «Υπάρχουν χώροι που έχουν κριθεί ακατάλληλοι από τις υπηρεσίες των Δήμων όπως το 2ο ΕΕΕΚ Πυλαίας. Το ΕνΕΕΓΥΛ και το ΕΕΕΚ Θέρμης φιλοξενούνται σε νοικιασμένους χώρους, ενώ θα μπορούσαν να έχουν χτιστεί προκάτ σχολεία σε ήδη χαρακτηρισμένα οικόπεδα σε Θέρμη και Πυλαία που θα μπορούσαν να εξυπηρετήσουν καλύτερα τους μαθητές με ειδικές ανάγκες», αναφέρει ο κ. Τόδας. «Παρόλο που ο νόμος προτάσσει αυτοί οι μαθητές να βρίσκονται σε δημόσια κτήρια με σύγχρονο εξοπλισμό, για μία ακόμα χρονιά ξεκινούν τα μαθήματα σε ακατάλληλες εγκαταστάσεις», συμπληρώνει. Σύμφωνα με τον κ. Τόδα μεγάλο είναι το πρόβλημα και για τα ΕΠΑΛ, όπου δεν υπάρχουν βοηθητικοί χώροι. «Στο ΕΠΑΛ Καλαμαριάς, πλέον οι μαθητές δεν χωράνε. Ένα σχολείο που το 2008 αποτελούσε το στολίδι της ανατολικής Θεσσαλονίκης, αυτή τη στιγμή βρίσκεται σε μία κακή κατάσταση όπου απαιτούνται πολλές επισκευές και προσθήκες. Το πρότυπο ΕΠΑΛ Επανομής αλλά και το ΕΠΑΛ Βασιλικών είναι πλέον υπερπληθή και δεν θα μπορούμε να υποδεχτούμε άλλους μαθητές», εξηγεί. Λέει ότι στην Καλαμαριά υπάρχουν σχολεία όμως, «έχει γίνει λάθος διαρρύθμιση. Στην περιοχή του Αη Γιάννη, για παράδειγμα, δεν υπήρχε πρόβλεψη για σχολείο. Υπάρχουν παρά πολλές αιτήσεις γονέων για παράδειγμα στο 3ο Λύκειο Καλαμαριάς, ενώ θα μπορούσαν να φιλοξενηθούν στο 4ο και 5ο Λύκειο που έχει άδειες αίθουσες». Λέει ότι δεν έχει δοθεί λύση στο ζήτημα της μεταφοράς των μαθητών, με αποτέλεσμα να εκκρεμεί δικαστική απόφαση γονέων για τη μετακίνηση των παιδιών τους προς το 3ο Λύκειο.

Ασφαλιστικά μέτρα για τη συστέγαση σχολείων στον Εύοσμο

Στα «κάγκελα» είναι γονείς μαθητών του 24ου και 19ου Δημοτικού Σχολείου Ευόσμου που αντιτίθενται στη συστέγαση. Το νέο κτίριο που θα στέγαζε τους μαθητές του 24ου (που τώρα κάνουν μάθημα στο ΔΑΚ Ευόσμου) αναμένεται να φιλοξενήσει και τους μαθητές του 19ου και αυτό γιατί οι μαθητές του Ειδικού Σχολείου που φιλοξενούνταν σε ακατάλληλο ενοικιαζόμενο χώρο, θα μεταφερθούν στο κτίριο του 19ου. «Αίθουσες που φτιάχτηκαν για την καλύτερη εκπαίδευση των παιδιών μας όπως η βιβλιοθήκη, η αίθουσα πληροφορικής και σίτισης θα μετατραπούν σε τάξεις. Επίσης, το κτίριο δεν είναι κατάλληλο για να φιλοξενήσει τόσα παιδιά. Προσπαθούν να λύσουν ένα πρόβλημα και δημιουργούν άλλο», λέει στη «ΜτΚ» ο Κρίστιαν Τριανταφυλλίδης, πρόεδρος του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων του 24ου Ευόσμου. Οι γονείς κατέθεσαν την περασμένη Παρασκευή ασφαλιστικά μέτρα, εκδικάστηκαν την Τρίτη και απορρίφθηκαν διότι ακόμα δεν έχει πάρει την οριστική απόφαση ο Δήμος, ως προς το τι μέλλει γενέσθαι.

Τα αναλώσιμα στους γονείς

Βαθιά το χέρι στην τσέπη φαίνεται ότι πρέπει να βάλουν οι γονείς καθώς στις λίστες που τους δόθηκαν, τα πράγματα που καλούνται να αγοράσουν κοστίζουν κατά μέσο όρο 65 ευρώ, σύμφωνα με τον Θανάση Κοκονά, πρόεδρο της Ομοσπονδίας Ενώσεων Γονέων και Κηδεμόνων Κεντρικής Μακεδονίας. «Απολυμαντικά, κόλλες Α4 και αναλώσιμα για μαθήματα εικαστικών που έπρεπε να δοθούν από τη σχολική επιτροπή, φέτος δόθηκαν στις λίστες με αυτά που πρέπει να αγοράσουν οι γονείς. Σχολείο του δήμου Δέλτα αλλά και της Τούμπας, ζήτησε προφορικά από τους γονείς να αγοράσουν μέχρι και χαρτί υγείας. Οι εκπαιδευτικοί από την πλευρά τους λένε ότι έχει μπει φρένο στα αναλώσιμα που μπορεί να αγοράζει το σχολείο και έτσι αναγκαστικά θα πρέπει να αναλάβουν τα έξοδα οι γονείς», εξηγεί ο κ. Κοκονάς.

Σύμφωνα με τον ίδιο πολλά είναι τα κενά σε εκπαιδευτικούς που αναλαμβάνουν την παράλληλη στήριξη σε σχολεία των δήμων Κορδελιού-Ευόσμου (2ο και 18ο δημοτικό Ευόσμου), Πυλαίας-Χορτιάτη, Θεσσαλονίκης και Καλαμαριάς. «Οι γονείς καλούνται λοιπόν να πληρώσουν οι ίδιοι έναν ειδικό για να φροντίζει το παιδί του μέσα στο σχολείο. Αυτό θα έπρεπε να καλύπτεται από την Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης, ωστόσο αυτοί οι εκπαιδευτικοί δεν βρίσκονται ακόμα στις θέσεις τους».

Αναπληρωτές δεν βρίσκουν σπίτια στη Θεσσαλονίκη

Η εκτίναξη στις τιμές των ενοικίων σε περιοχές της Θεσσαλονίκης και το περιορισμένο διάστημα μίσθωσης, αποτελεί σύμφωνα με την Δήμητρα Τραγάκη, πρόεδρο της Α’ ΕΛΜΕ, πρόβλημα για αρκετούς αναπληρωτές εκπαιδευτικούς που αδυνατούν να βρουν σπίτι. «Πέραν του ότι τα ενοίκια είναι πολύ ακριβά, οι αναπληρωτές έχουν να αντιμετωπίσουν ένα ακόμα πρόβλημα. Όταν ακούνε πώς πρόκειται μόνον για έναν χρόνο, οι ιδιοκτήτες δεν τους νοικιάζουν τα σπίτια τους. Έτσι, αναγκάζονται να μένουν προσωρινά σε AirBnb, τα χρήματά τους όμως τελειώνουν και δεν θα μπορούν να συνεχίσουν έτσι για μεγάλο χρονικό διάστημα», περιγράφει. Ο Χρήστος Ζαγανίδης, πρόεδρος της Ε’ ΕΛΜΕ, συμπληρώνει ότι οι νεοδιόριστοι και αναπληρωτές εκπαιδευτικοί «βρίσκονται σε τραγική κατάσταση. Χαρακτηριστικά το 2009 ένας νεοδιόριστος, χωρίς προϋπηρεσία και παιδιά, έπαιρνε 14 μισθούς των 1.150 και σήμερα παίρνει 12 μισθούς των 737 ευρώ».

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 17-18.09.2022

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία