ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Ματώνουν» οι πρατηριούχοι στη βόρεια συνοριογραμμή της Ελλάδας

Καταναλωτές διασχίζουν τα σύνορα για να γεμίσουν το ντεπόζιτο του αυτοκινήτου - Σε δυσπραγία οι τοπικές επιχειρήσεις

 14/03/2022 18:00

«Ματώνουν» οι πρατηριούχοι στη βόρεια συνοριογραμμή της Ελλάδας

Δήμητρα Παληγιάννη

Ροές Ελλήνων καταναλωτών προς τις γείτονες χώρες της Βόρειας Μακεδονίας, της Βουλγαρίας, αλλά και της Τουρκίας παρατηρούν επιχειρηματίες στον κλάδο των υγρών καυσίμων, οι οποίοι δραστηριοποιούνται στην ελληνική μεθόριο.

Πρατηριούχοι από τη Φλώρινα, το Κιλκίς, την Κομοτηνή και τον Έβρο μιλούν στο makthes.gr και περιγράφουν την πιεστική εικόνα που προκάλεσε η κατακόρυφη αύξηση στις τιμές των υγρών καυσίμων, αλλά και τις ορδές των ελληνικών αυτοκινήτων που διασχίζουν καθημερινά τα σύνορα προς πάσα κατεύθυνση με σκοπό να προμηθευτούν καύσιμα και επιπλέον είδη πρώτης ανάγκης από τις γειτονικές αγορές με χαμηλότερο κόστος.

«Εξακόσια αυτοκίνητα την ημέρα», περνούν τα σύνορα της Φλώρινας, σύμφωνα με τον πρατηριούχο Θεόδωρο Ουλιάρη, και με έρευνα του Εμπορικού Επιμελητηρίου της Φλώρινας. Με τη μέση τιμή της αμόλυβδης στα 2,01 και του πετρελαίου κίνησης να αγγίζει τα 2,00 στη Φλώρινα, η γειτονική χώρα της Βόρειας Μακεδονίας μοιάζει πόλος έλξης για τους ντόπιους, καθώς εκεί η αξία της βενζίνης είναι μόλις στο 1,35, όπως αναφέρει ο κ. Ουλιάρης.

«Πηγαίνουν με κίνητρο τα φθηνά καύσιμα και ύστερα προμηθεύονται τρόφιμα, επισκέπτονται γιατρούς, αγοράζουν ρούχα, παπούτσια», προσθέτει ο Θεόδωρος Ουλιάρης τονίζοντας τη γενίκευση αυτού του φαινομένου που πλήττει την τοπική οικονομία της Φλώρινας.

Αντίστοιχη εικόνα επικρατεί και στον ακριτικό Έβρο, όπου η τιμή των καυσίμων ξεπερνά τα 2,14 για τη βενζίνη και τα 2,02 για το πετρέλαιο κίνησης. Ο Κωνσταντίνος Γραβανίδης ιδιοκτήτης βενζινάδικου μιλώντας στο makthes.gr περιγράφει με μια λέξη την τρέχουσα κατάσταση που αντιμετωπίζουν καταναλωτές και βενζινοπώλες. «Δυσπραγία».

«Μέσα σε μια νύχτα οι πολίτες πρέπει να πληρώνουν για τα καύσιμα τους τιμές διπλάσιες, όμως με τους ίδιους μισθούς. Στην Τουρκία η βενζίνη κοστίζει 23 λίρες το λίτρο, που αντιστοιχεί περίπου στα 1,45€», προσθέτει ο κ. Γραβανίδης, ενώ υποστηρίζει ότι κατά την περίοδο της πανδημίας, λόγω των περιορισμών στις μετακινήσεις τα πράγματα ήταν πολύ καλύτερα για τους βενζινοπώλες του Έβρου.

Για «σοβαρό πρόβλημα» κάνει λόγο ο Συμεών Ορφανίδης, ιδιοκτήτης πρατηρίου υγρών καυσίμων στο Κιλκίς. Η ακρίβεια έχει «εκτοξεύσει» την αξία της βενζίνης μέχρι και τα 2,15€ στο νομό του Κιλκίς επιδεινώνοντας το φαινόμενο της «μετανάστευσης» των καταναλωτών προς τη Βόρεια Μακεδονία.

«Πριν τις αυξήσεις πουλούσα 1.000 λίτρα καυσίμων την ημέρα και σήμερα δε δίνω πάνω από 300. Για τους καταναλωτές και τα 20€ που κερδίζουν από το φουλάρισμα στα πρατήρια της Βόρειας Μακεδονίας είναι σημαντικό κέρδος. Δυστυχώς, η κατάσταση είναι χειρότερη από την πανδημία», δηλώνει ο ίδιος και επισημαίνει ότι το πρόβλημα υπάρχει σε όλη τη βόρεια συνοριογραμμή της Ελλάδας.

Ο Χρήστος Ταπατζάς, πρόεδρος του Σωματείου Υγρών Καυσίμων νομού Ροδόπης δηλώνει χαρακτηριστικά ότι πλέον στην τοπική αγορά του νομού έχει απομείνει το μικρότερο ποσοστό των πελατών, καθώς η πλειοψηφία σπεύδει για την αγορά καυσίμων και άλλων ειδών βασικής ανάγκης στη γείτονα χώρα της Βουλγαρίας.

«Στη Βουλγαρία η βενζίνη πωλείται 50-60 λεπτά φθηνότερα και το πετρέλαιο 30-40 λεπτά φθηνότερα. Αυτό το διάστημα έχουμε παρατηρήσει μια μείωση της τάξης του 25% στην πώληση υγρών καυσίμων από τα πρατήριά μας», σημειώνει ο ίδιος προσθέτοντας ότι «σε εποχές covid είδαμε περισσότερο κόσμο να έρχεται σε εμάς. Μπορεί να ακούγεται ακραίο αλλά αυτή η συγκυρία μας βοήθησε».

Καταλήγοντας, ο κ. Ταπατζάς σχολίασε την ανάγκη λήψης ειδικών μέτρων για τις πόλεις που βρίσκονται στα σύνορα της χώρας. «Τα πράγματα είναι πολύ δύσκολα για τα πρατήρια τα τελευταία χρόνια. Το Μάρτιο του 2021 σε επιστολή μας προς τον υπουργό οικονομικών, Χρήστο Σταϊκούρα, ζητήσαμε τη μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης και τη δημιουργία ενός συστήματος επιστροφής προς τους καταναλωτές».

Ροές Ελλήνων καταναλωτών προς τις γείτονες χώρες της Βόρειας Μακεδονίας, της Βουλγαρίας, αλλά και της Τουρκίας παρατηρούν επιχειρηματίες στον κλάδο των υγρών καυσίμων, οι οποίοι δραστηριοποιούνται στην ελληνική μεθόριο.

Πρατηριούχοι από τη Φλώρινα, το Κιλκίς, την Κομοτηνή και τον Έβρο μιλούν στο makthes.gr και περιγράφουν την πιεστική εικόνα που προκάλεσε η κατακόρυφη αύξηση στις τιμές των υγρών καυσίμων, αλλά και τις ορδές των ελληνικών αυτοκινήτων που διασχίζουν καθημερινά τα σύνορα προς πάσα κατεύθυνση με σκοπό να προμηθευτούν καύσιμα και επιπλέον είδη πρώτης ανάγκης από τις γειτονικές αγορές με χαμηλότερο κόστος.

«Εξακόσια αυτοκίνητα την ημέρα», περνούν τα σύνορα της Φλώρινας, σύμφωνα με τον πρατηριούχο Θεόδωρο Ουλιάρη, και με έρευνα του Εμπορικού Επιμελητηρίου της Φλώρινας. Με τη μέση τιμή της αμόλυβδης στα 2,01 και του πετρελαίου κίνησης να αγγίζει τα 2,00 στη Φλώρινα, η γειτονική χώρα της Βόρειας Μακεδονίας μοιάζει πόλος έλξης για τους ντόπιους, καθώς εκεί η αξία της βενζίνης είναι μόλις στο 1,35, όπως αναφέρει ο κ. Ουλιάρης.

«Πηγαίνουν με κίνητρο τα φθηνά καύσιμα και ύστερα προμηθεύονται τρόφιμα, επισκέπτονται γιατρούς, αγοράζουν ρούχα, παπούτσια», προσθέτει ο Θεόδωρος Ουλιάρης τονίζοντας τη γενίκευση αυτού του φαινομένου που πλήττει την τοπική οικονομία της Φλώρινας.

Αντίστοιχη εικόνα επικρατεί και στον ακριτικό Έβρο, όπου η τιμή των καυσίμων ξεπερνά τα 2,14 για τη βενζίνη και τα 2,02 για το πετρέλαιο κίνησης. Ο Κωνσταντίνος Γραβανίδης ιδιοκτήτης βενζινάδικου μιλώντας στο makthes.gr περιγράφει με μια λέξη την τρέχουσα κατάσταση που αντιμετωπίζουν καταναλωτές και βενζινοπώλες. «Δυσπραγία».

«Μέσα σε μια νύχτα οι πολίτες πρέπει να πληρώνουν για τα καύσιμα τους τιμές διπλάσιες, όμως με τους ίδιους μισθούς. Στην Τουρκία η βενζίνη κοστίζει 23 λίρες το λίτρο, που αντιστοιχεί περίπου στα 1,45€», προσθέτει ο κ. Γραβανίδης, ενώ υποστηρίζει ότι κατά την περίοδο της πανδημίας, λόγω των περιορισμών στις μετακινήσεις τα πράγματα ήταν πολύ καλύτερα για τους βενζινοπώλες του Έβρου.

Για «σοβαρό πρόβλημα» κάνει λόγο ο Συμεών Ορφανίδης, ιδιοκτήτης πρατηρίου υγρών καυσίμων στο Κιλκίς. Η ακρίβεια έχει «εκτοξεύσει» την αξία της βενζίνης μέχρι και τα 2,15€ στο νομό του Κιλκίς επιδεινώνοντας το φαινόμενο της «μετανάστευσης» των καταναλωτών προς τη Βόρεια Μακεδονία.

«Πριν τις αυξήσεις πουλούσα 1.000 λίτρα καυσίμων την ημέρα και σήμερα δε δίνω πάνω από 300. Για τους καταναλωτές και τα 20€ που κερδίζουν από το φουλάρισμα στα πρατήρια της Βόρειας Μακεδονίας είναι σημαντικό κέρδος. Δυστυχώς, η κατάσταση είναι χειρότερη από την πανδημία», δηλώνει ο ίδιος και επισημαίνει ότι το πρόβλημα υπάρχει σε όλη τη βόρεια συνοριογραμμή της Ελλάδας.

Ο Χρήστος Ταπατζάς, πρόεδρος του Σωματείου Υγρών Καυσίμων νομού Ροδόπης δηλώνει χαρακτηριστικά ότι πλέον στην τοπική αγορά του νομού έχει απομείνει το μικρότερο ποσοστό των πελατών, καθώς η πλειοψηφία σπεύδει για την αγορά καυσίμων και άλλων ειδών βασικής ανάγκης στη γείτονα χώρα της Βουλγαρίας.

«Στη Βουλγαρία η βενζίνη πωλείται 50-60 λεπτά φθηνότερα και το πετρέλαιο 30-40 λεπτά φθηνότερα. Αυτό το διάστημα έχουμε παρατηρήσει μια μείωση της τάξης του 25% στην πώληση υγρών καυσίμων από τα πρατήριά μας», σημειώνει ο ίδιος προσθέτοντας ότι «σε εποχές covid είδαμε περισσότερο κόσμο να έρχεται σε εμάς. Μπορεί να ακούγεται ακραίο αλλά αυτή η συγκυρία μας βοήθησε».

Καταλήγοντας, ο κ. Ταπατζάς σχολίασε την ανάγκη λήψης ειδικών μέτρων για τις πόλεις που βρίσκονται στα σύνορα της χώρας. «Τα πράγματα είναι πολύ δύσκολα για τα πρατήρια τα τελευταία χρόνια. Το Μάρτιο του 2021 σε επιστολή μας προς τον υπουργό οικονομικών, Χρήστο Σταϊκούρα, ζητήσαμε τη μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης και τη δημιουργία ενός συστήματος επιστροφής προς τους καταναλωτές».

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία