ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

«Μαραίνονται» τα ανθοπωλεία

Η «πάλη» για να συγκρατηθούν οι αυξήσεις στις τιμές και οι ελλείψεις

 07/12/2022 10:00

«Μαραίνονται» τα ανθοπωλεία

Δημήτρης Λαζόπουλος

Τις πιέσεις του πολέμου στην Ουκρανία και της ακρίβειας στην ενέργεια βιώνει ο κλάδος των ανθοπωλών, όπως συμβαίνει συνολικά με το λιανικό εμπόριο, με αποτέλεσμα να βρίσκονται προ των πυλών αυξήσεις στις τιμές των φυτών και λουλουδιών και ελλείψεις σε διάφορα είδη.

Όπως εξηγεί στη «ΜτΚ» ο Μανώλης Σύλλης, μέλος της Διοικητικής Επιτροπής του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης και ιδιοκτήτης ανθοπωλείου, η ενεργειακή κρίση, ο πόλεμος στην Ουκρανία έχουν δημιουργήσει μεγάλο πρόβλημα σε όλο το λιανικό εμπόριο και καθώς η αγορά είναι ψυχολογία, η τελευταία δεν υφίσταται πλέον στους ανθρώπους οι οποίοι περιορίζουν τις αγορές τους. «Αγοράζουν λουλούδια, αλλά λιγότερα σε αξία και ποσότητα», λέει χαρακτηριστικά ο κ. Σύλλης και περιγράφει την τάση που επικρατεί: «Αν γιορτάζει το ταίρι κάποιου, αντί να πάρει 10 τριαντάφυλλα που έπαιρνε παλιότερα να δώσει 30-35 ευρώ, τώρα παίρνει τρία τριαντάφυλλα και δίνει 10 ευρώ. Τα 100 τριαντάφυλλα που υπήρχαν παλιότερα, έχουν εξαλειφθεί». Υπάρχουν όμως και πελάτες οι οποίοι λόγω οικονομικής στενότητας αγοράζουν μόνο ένα τριαντάφυλλο. «Το αμπαλάζ γίνεται και με ένα τριαντάφυλλο. Εγώ το θέλω αυτό, να δίνει κάποιος και το ένα τριαντάφυλλο. Τα λουλούδια εκφράζουν συναισθήματα», σημειώνει ο ίδιος.

Η ανεργία, οι χαμηλοί μισθοί έχουν τσακίσει τους καταναλωτές και πλέον «το κράμα της κοινωνίας και της οικονομίας έχει θέμα και το απορροφά το λιανικό εμπόριο», αναφέρει ο ίδιος.

Αγορές των 10 ευρώ και ανθοδέσμες με ένα τριαντάφυλλο

Το σύνηθες που συναντούν σήμερα οι ανθοπώλες στους πελάτες τους είναι η δαπάνη 8-10 ευρώ, κατά μέσο όρο, για μία ανθοδέσμη με τρία τριαντάφυλλα, ωστόσο υπάρχουν διαφορετικά target group, σύμφωνα με τον κ. Σύλλη. Οι ηλικίες 15-35 ετών επιλέγουν τα forever roses (σ.σ. τα τριαντάφυλλα σε γυάλα που διατηρούνται για χρόνια), τα λούτρινα αρκουδάκια με τα λουλούδια, των οποίων οι τιμές ξεκινούν από τα 15 ευρώ και μπορούν να φθάσουν τα 50 ευρώ. 

Συχνό φαινόμενο είναι και οι νεαροί που επιλέγουν ένα τριαντάφυλλο για να το προσφέρουν στους/στις συντρόφους τους, ενώ 10-30 ευρώ δαπανούν κατά μέσο όρο οι ηλικίες άνω των 35 ετών, περιγράφει ο κ. Σύλλης. Αξίζει να σημειωθεί ότι συνολικά ο μέσος όρος ηλικίας των πελατών των ανθοπωλείων κυμαίνεται από 15-65, ενώ εννέα στους 10 που προσφέρουν λουλούδια είναι άνδρες, όπως λέει.

Από την άλλη, τα μεγαλύτερα ποσά δαπανώνται για πιο «ξεχωριστές» περιπτώσεις, όπως ένας αρραβώνας. «Πλέον ο κόσμος δεν γιορτάζει στο σπίτι του να πάει κάποιος ανθοδέσμη. Ελάχιστα ζευγάρια και οικογένειες γιορτάζουν» και λόγω COVID και λόγω του απόηχου από όλα αυτά που ζούμε, προσθέτει ο ίδιος.

Παράλληλα, η άρνηση των νοσοκομείων και μαιευτικών κλινικών να επιτρέψουν ξανά τις επισκέψεις συγγενών και φίλων επιφέρει πλήγμα στους τζίρους των ανθοπωλείων, διαμηνύει ο κ. Σύλλης.

«Κομμένες» γιορτές και μαζώξεις

«Ο κόσμος αγοράζει, αλλά όχι αυτό το πολύ. Παλιά μου έδειχναν ‘βάλε και αυτό, βάλε και εκείνο, Σαββατοκύριακο θα έχω κόσμο’», λέει χαρακτηριστικά μία ιδιοκτήτρια ανθοπωλείου στο Πανόραμα. Επιπλέον, το «άβατο» που επικρατεί στις κλινικές αποτελεί μείζον πλήγμα και ταυτόχρονα «όχι μόνο δεν επανήλθαν οι επισκέψεις στα σπίτια, αλλά κόπηκαν και οι γιορτές. Λόγω φοβίας, συνήθισαν έτσι; Εγώ έχω περικοπές. Είμαι τσίμα-τσίμα. Παλιότερα στις γιορτές δεν προλαβαίναμε», παρατηρεί η ίδια.

Ο κόσμος αγοράζει λίγα λουλουδάκια για το σπίτι και αν έχει κάποια υποχρέωση ή επέτειο και συνήθως το «μπάτζετ» ανέρχεται σε 10 ευρώ, δηλώνει η ίδια. Την ίδια ώρα, «προσπαθώ να τα φέρω καλά γιατί η πελατεία είναι τοπική» και έτσι όποια αύξηση μέχρι σήμερα έχει απορροφηθεί από το κατάστημα. «Είναι και πελάτες που έχουν σταματήσει να αγοράζουν λουλούδια. Εγώ είχα υπάλληλο, έφυγε με το lockdown πήγε στο χωριό. Έκτοτε δεν τον ξαναπήρα, δεν μπορώ», εξομολογείται η ίδια.

Η κυρία Κατερίνα διατηρεί ανθοπωλείο στο κέντρο της Πυλαίας και ήδη διαπιστώνει αυξήσεις, τουλάχιστον 25-30%, στα τιμολόγια και «σε γλάστρα και στο κομμένο», εισαγωγής και εγχώρια. Ενδεικτικά στα «χριστουγεννιάτικα» λουλούδια, όπως τα αλεξανδρινά, η αύξηση φτάνει έως 0,4 ευρώ.

«Πονοκέφαλος» όμως είναι και οι ελλείψεις που παρατηρούνται. Ο ελληνικός λυσίανθος είναι σε περιορισμένα τεμάχια με τους παραγωγούς να θέτουν πλαφόν ανά κατάστημα και το επόμενο διάστημα θα περιοριστεί η διαθεσιμότητα σε τριαντάφυλλα διότι οι παραγωγοί του εξωτερικού τα ταριχεύουν ώστε να τα πουλήσουν για τον Άγιο Βαλεντίνο, τονίζει η κ. Κατερίνα.

Την τρέχουσα εορταστική περίοδο η κίνηση είναι πολύ χαμηλή, όπως και πέρσι, διότι αλεξανδρινά πωλούν ακόμη και σούπερ μάρκετ και πολυεθνικές αλυσίδες και μάλιστα σε τιμές που οι ανθοπώλες τα αγοράζουν, προφανώς λόγω της ποσότητας την οποία προμηθεύονται, αναφέρει η ανθοπώλης.

Γενικότερα, «εδώ και πολλά χρόνια είναι πεσμένος ο τζίρος. Όταν άνοιξα το 1992 δεν προλάβαινα. Μέχρι το 2010 το πάλευα πολύ καλά. Δεν είναι ότι ο κόσμος δεν θέλει. Δεν μπορεί. Ένας που ερχόταν και έπαιρνε για το σπίτι του λουλούδια, το σταμάτησε. Σταμάτησαν οι γιορτές, τα εγκαίνια, οι κλινικές. Ο κόσμος δεν ανοίγει τα σπίτια του. Είμαστε πάρα πολύ κάτω», περιγράφει η κ. Κατερίνα.

Δεδομένων όλων των παραπάνω και για να αποφευχθούν τα «λουκέτα», ο κ. Σύλλης επισημαίνει την ανάγκη λήψης μέτρων από την πολιτεία. Αύξηση των δόσεων για την αποπληρωμή των χρεών των ελεύθερων επαγγελματιών, ρύθμιση χρεών σε ασφαλιστικά ταμεία και μέτρα για τους επαγγελματίες που είναι κοντά στο όριο συνταξιοδότησης είναι απαραίτητα για να μην κλείσουν μαζικά καταστήματα στο λιανικό εμπόριο προειδοποιεί το μέλος της Δ.Ε. του ΕΕΘ.

Η «στροφή» παραγωγών στα… οπωροκηπευτικά

Σε ό,τι αφορά την παραγωγή των λουλουδιών, παρατηρείται μείωσή της τόσο από τους Έλληνες όσο και από τους υπόλοιπους Ευρωπαίους παραγωγούς, ενημερώνει ο ίδιος. Το 80% των ανθών που πωλούνται στην Ελλάδα εισάγονται και μόνο το 20% προέρχεται από την εγχώρια παραγωγή και ταυτόχρονα έχουν αυξηθεί τα κόστη εισαγωγής, μεταφοράς, με αποτέλεσμα τα λουλούδια που εισάγουμε να είναι λιγότερα σε κόστος σε ποσότητες με αυτά που εισάγαμε σε ποσότητα.

Εξηγώντας τους λόγους της μείωσης της παραγωγής, ο κ. Σύλλης τονίζει πως «όταν ένας παραγωγός φτιάχνει π.χ. τουλίπες, μακροπρόθεσμα το βλέπει στον χρόνο. Για να βγει ένα βολβός τουλίπας χρειάζονται 2-3 μήνες», αλλά καθώς υπάρχει αύξηση της ενέργειας και των λιπασμάτων, οι παραγωγοί είτε μειώνουν την παραγωγή λουλουδιών είτε αλλάζουν κατεύθυνση και στρέφονται στα οπωρολαχανικά.

Υπό αυτό το πρίσμα εκτιμά ότι θα υπάρξει έλλειψη λουλουδιών με ταυτόχρονη αύξηση στις τιμές της τάξης του 30-40%, η οποία θα φανεί από τις αρχές του 2023. Από αυτή την αύξηση, τη μισή θα προσπαθήσουν να την απορροφήσουν οι ανθοπώλες, μειώνοντας «όσο μπορούμε το κέρδος μας».

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 04.12.2022

Τις πιέσεις του πολέμου στην Ουκρανία και της ακρίβειας στην ενέργεια βιώνει ο κλάδος των ανθοπωλών, όπως συμβαίνει συνολικά με το λιανικό εμπόριο, με αποτέλεσμα να βρίσκονται προ των πυλών αυξήσεις στις τιμές των φυτών και λουλουδιών και ελλείψεις σε διάφορα είδη.

Όπως εξηγεί στη «ΜτΚ» ο Μανώλης Σύλλης, μέλος της Διοικητικής Επιτροπής του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης και ιδιοκτήτης ανθοπωλείου, η ενεργειακή κρίση, ο πόλεμος στην Ουκρανία έχουν δημιουργήσει μεγάλο πρόβλημα σε όλο το λιανικό εμπόριο και καθώς η αγορά είναι ψυχολογία, η τελευταία δεν υφίσταται πλέον στους ανθρώπους οι οποίοι περιορίζουν τις αγορές τους. «Αγοράζουν λουλούδια, αλλά λιγότερα σε αξία και ποσότητα», λέει χαρακτηριστικά ο κ. Σύλλης και περιγράφει την τάση που επικρατεί: «Αν γιορτάζει το ταίρι κάποιου, αντί να πάρει 10 τριαντάφυλλα που έπαιρνε παλιότερα να δώσει 30-35 ευρώ, τώρα παίρνει τρία τριαντάφυλλα και δίνει 10 ευρώ. Τα 100 τριαντάφυλλα που υπήρχαν παλιότερα, έχουν εξαλειφθεί». Υπάρχουν όμως και πελάτες οι οποίοι λόγω οικονομικής στενότητας αγοράζουν μόνο ένα τριαντάφυλλο. «Το αμπαλάζ γίνεται και με ένα τριαντάφυλλο. Εγώ το θέλω αυτό, να δίνει κάποιος και το ένα τριαντάφυλλο. Τα λουλούδια εκφράζουν συναισθήματα», σημειώνει ο ίδιος.

Η ανεργία, οι χαμηλοί μισθοί έχουν τσακίσει τους καταναλωτές και πλέον «το κράμα της κοινωνίας και της οικονομίας έχει θέμα και το απορροφά το λιανικό εμπόριο», αναφέρει ο ίδιος.

Αγορές των 10 ευρώ και ανθοδέσμες με ένα τριαντάφυλλο

Το σύνηθες που συναντούν σήμερα οι ανθοπώλες στους πελάτες τους είναι η δαπάνη 8-10 ευρώ, κατά μέσο όρο, για μία ανθοδέσμη με τρία τριαντάφυλλα, ωστόσο υπάρχουν διαφορετικά target group, σύμφωνα με τον κ. Σύλλη. Οι ηλικίες 15-35 ετών επιλέγουν τα forever roses (σ.σ. τα τριαντάφυλλα σε γυάλα που διατηρούνται για χρόνια), τα λούτρινα αρκουδάκια με τα λουλούδια, των οποίων οι τιμές ξεκινούν από τα 15 ευρώ και μπορούν να φθάσουν τα 50 ευρώ. 

Συχνό φαινόμενο είναι και οι νεαροί που επιλέγουν ένα τριαντάφυλλο για να το προσφέρουν στους/στις συντρόφους τους, ενώ 10-30 ευρώ δαπανούν κατά μέσο όρο οι ηλικίες άνω των 35 ετών, περιγράφει ο κ. Σύλλης. Αξίζει να σημειωθεί ότι συνολικά ο μέσος όρος ηλικίας των πελατών των ανθοπωλείων κυμαίνεται από 15-65, ενώ εννέα στους 10 που προσφέρουν λουλούδια είναι άνδρες, όπως λέει.

Από την άλλη, τα μεγαλύτερα ποσά δαπανώνται για πιο «ξεχωριστές» περιπτώσεις, όπως ένας αρραβώνας. «Πλέον ο κόσμος δεν γιορτάζει στο σπίτι του να πάει κάποιος ανθοδέσμη. Ελάχιστα ζευγάρια και οικογένειες γιορτάζουν» και λόγω COVID και λόγω του απόηχου από όλα αυτά που ζούμε, προσθέτει ο ίδιος.

Παράλληλα, η άρνηση των νοσοκομείων και μαιευτικών κλινικών να επιτρέψουν ξανά τις επισκέψεις συγγενών και φίλων επιφέρει πλήγμα στους τζίρους των ανθοπωλείων, διαμηνύει ο κ. Σύλλης.

«Κομμένες» γιορτές και μαζώξεις

«Ο κόσμος αγοράζει, αλλά όχι αυτό το πολύ. Παλιά μου έδειχναν ‘βάλε και αυτό, βάλε και εκείνο, Σαββατοκύριακο θα έχω κόσμο’», λέει χαρακτηριστικά μία ιδιοκτήτρια ανθοπωλείου στο Πανόραμα. Επιπλέον, το «άβατο» που επικρατεί στις κλινικές αποτελεί μείζον πλήγμα και ταυτόχρονα «όχι μόνο δεν επανήλθαν οι επισκέψεις στα σπίτια, αλλά κόπηκαν και οι γιορτές. Λόγω φοβίας, συνήθισαν έτσι; Εγώ έχω περικοπές. Είμαι τσίμα-τσίμα. Παλιότερα στις γιορτές δεν προλαβαίναμε», παρατηρεί η ίδια.

Ο κόσμος αγοράζει λίγα λουλουδάκια για το σπίτι και αν έχει κάποια υποχρέωση ή επέτειο και συνήθως το «μπάτζετ» ανέρχεται σε 10 ευρώ, δηλώνει η ίδια. Την ίδια ώρα, «προσπαθώ να τα φέρω καλά γιατί η πελατεία είναι τοπική» και έτσι όποια αύξηση μέχρι σήμερα έχει απορροφηθεί από το κατάστημα. «Είναι και πελάτες που έχουν σταματήσει να αγοράζουν λουλούδια. Εγώ είχα υπάλληλο, έφυγε με το lockdown πήγε στο χωριό. Έκτοτε δεν τον ξαναπήρα, δεν μπορώ», εξομολογείται η ίδια.

Η κυρία Κατερίνα διατηρεί ανθοπωλείο στο κέντρο της Πυλαίας και ήδη διαπιστώνει αυξήσεις, τουλάχιστον 25-30%, στα τιμολόγια και «σε γλάστρα και στο κομμένο», εισαγωγής και εγχώρια. Ενδεικτικά στα «χριστουγεννιάτικα» λουλούδια, όπως τα αλεξανδρινά, η αύξηση φτάνει έως 0,4 ευρώ.

«Πονοκέφαλος» όμως είναι και οι ελλείψεις που παρατηρούνται. Ο ελληνικός λυσίανθος είναι σε περιορισμένα τεμάχια με τους παραγωγούς να θέτουν πλαφόν ανά κατάστημα και το επόμενο διάστημα θα περιοριστεί η διαθεσιμότητα σε τριαντάφυλλα διότι οι παραγωγοί του εξωτερικού τα ταριχεύουν ώστε να τα πουλήσουν για τον Άγιο Βαλεντίνο, τονίζει η κ. Κατερίνα.

Την τρέχουσα εορταστική περίοδο η κίνηση είναι πολύ χαμηλή, όπως και πέρσι, διότι αλεξανδρινά πωλούν ακόμη και σούπερ μάρκετ και πολυεθνικές αλυσίδες και μάλιστα σε τιμές που οι ανθοπώλες τα αγοράζουν, προφανώς λόγω της ποσότητας την οποία προμηθεύονται, αναφέρει η ανθοπώλης.

Γενικότερα, «εδώ και πολλά χρόνια είναι πεσμένος ο τζίρος. Όταν άνοιξα το 1992 δεν προλάβαινα. Μέχρι το 2010 το πάλευα πολύ καλά. Δεν είναι ότι ο κόσμος δεν θέλει. Δεν μπορεί. Ένας που ερχόταν και έπαιρνε για το σπίτι του λουλούδια, το σταμάτησε. Σταμάτησαν οι γιορτές, τα εγκαίνια, οι κλινικές. Ο κόσμος δεν ανοίγει τα σπίτια του. Είμαστε πάρα πολύ κάτω», περιγράφει η κ. Κατερίνα.

Δεδομένων όλων των παραπάνω και για να αποφευχθούν τα «λουκέτα», ο κ. Σύλλης επισημαίνει την ανάγκη λήψης μέτρων από την πολιτεία. Αύξηση των δόσεων για την αποπληρωμή των χρεών των ελεύθερων επαγγελματιών, ρύθμιση χρεών σε ασφαλιστικά ταμεία και μέτρα για τους επαγγελματίες που είναι κοντά στο όριο συνταξιοδότησης είναι απαραίτητα για να μην κλείσουν μαζικά καταστήματα στο λιανικό εμπόριο προειδοποιεί το μέλος της Δ.Ε. του ΕΕΘ.

Η «στροφή» παραγωγών στα… οπωροκηπευτικά

Σε ό,τι αφορά την παραγωγή των λουλουδιών, παρατηρείται μείωσή της τόσο από τους Έλληνες όσο και από τους υπόλοιπους Ευρωπαίους παραγωγούς, ενημερώνει ο ίδιος. Το 80% των ανθών που πωλούνται στην Ελλάδα εισάγονται και μόνο το 20% προέρχεται από την εγχώρια παραγωγή και ταυτόχρονα έχουν αυξηθεί τα κόστη εισαγωγής, μεταφοράς, με αποτέλεσμα τα λουλούδια που εισάγουμε να είναι λιγότερα σε κόστος σε ποσότητες με αυτά που εισάγαμε σε ποσότητα.

Εξηγώντας τους λόγους της μείωσης της παραγωγής, ο κ. Σύλλης τονίζει πως «όταν ένας παραγωγός φτιάχνει π.χ. τουλίπες, μακροπρόθεσμα το βλέπει στον χρόνο. Για να βγει ένα βολβός τουλίπας χρειάζονται 2-3 μήνες», αλλά καθώς υπάρχει αύξηση της ενέργειας και των λιπασμάτων, οι παραγωγοί είτε μειώνουν την παραγωγή λουλουδιών είτε αλλάζουν κατεύθυνση και στρέφονται στα οπωρολαχανικά.

Υπό αυτό το πρίσμα εκτιμά ότι θα υπάρξει έλλειψη λουλουδιών με ταυτόχρονη αύξηση στις τιμές της τάξης του 30-40%, η οποία θα φανεί από τις αρχές του 2023. Από αυτή την αύξηση, τη μισή θα προσπαθήσουν να την απορροφήσουν οι ανθοπώλες, μειώνοντας «όσο μπορούμε το κέρδος μας».

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 04.12.2022

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία