ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Κυριάκος Πιερρακάκης στη «ΜτΚ»: Έχουμε ακόμη μπροστά μας το 25% της θητείας μας

Η κυβέρνηση θέλει μία Θεσσαλονίκη πρωταγωνίστρια, τονίζει ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης σε μία εφ’ όλης της ύλης συνέντευξη στη «ΜτΚ», λίγες ώρες πριν βρεθεί στην πόλη για την εκδήλωση της Διοικούσας Επιτροπής της τοπικής ΝΔ

 10/07/2022 18:00

Κυριάκος Πιερρακάκης στη «ΜτΚ»: Έχουμε ακόμη μπροστά μας το 25% της θητείας μας

Νίκος Οικονόμου

Λίγες ώρες πριν ανέβει στο Βορρά για να μιλήσει αύριο το απόγευμα σε εκδήλωση της Διοικούσας της ΝΔ Θεσσαλονίκης με θέμα τις έξυπνες πόλεις και να ανακοινώσει στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας μία νέα δέσμη ψηφιακών υπηρεσιών για τις περιφέρειες όλης της χώρας, τονίζει με νόημα μέσω της «ΜτΚ» για τα πολιτικά και την ημερομηνία των εκλογών: «Διαθέτουμε ισχυρή εντολή να εφαρμόσουμε το πρόγραμμά μας και έχουμε ακόμα μπροστά μας το 25% της θητείας μας».

Για τα ψηφιακά άλματα που έγιναν σημειώνει ότι «ήμασταν εξαρχής βέβαιοι ότι η Ελλάδα μπορούσε να αλλάξει το ψηφιακό της πεπρωμένο» προσθέτοντας ότι η πανδημία λειτούργησε ως ψηφιακός επιταχυντής.

Όσο για τα κέρδη σημειώνει ότι μία πρόσφατη μελέτη υπολογίζει ότι κάθε χρόνο χάρη στο gov.gr εξοικονομούμε περίπου 270 εκατομμύρια ευρώ και για το Power Pass ότι υπέβαλαν σχεδόν 3 εκατομμύρια νοικοκυριά μέσα από μία ιδιαίτερα απλή και γρήγορη διαδικασία, ενώ τα 12.000 voucher για διακοπές σε Βόρεια Εύβοια και Σάμο τον Ιούλιο εξαντλήθηκαν μέσα σε 97 λεπτά. Το Fuel Pass στην πρώτη του φάση έφτασε στα 2,7 εκατομμύρια αιτήσεις και τις επόμενες εβδομάδες θα ανοίξει η δεύτερη φάση σε συνεργασία με τα υπουργεία Οικονομικών και Ανάπτυξης.

Τέλος για τη Θεσσαλονίκη σημειώνει ότι πέρα από την υψηλή ποιότητα ζωής που την έχει κάνει διάσημη «είναι μία πόλη που μπορεί να πρωτοπορήσει τεχνολογικά και να είναι σημείο αναφοράς για όλη την Νοτιοανατολική Ευρώπη. Η κυβέρνηση θέλει μία Θεσσαλονίκη πρωταγωνίστρια, μια εξωστρεφή πόλη με σύγχρονες υποδομές και προοπτική».

Κλείσατε αυτές τις ημέρες τρία χρόνια στο τιμόνι του υπουργείου ψηφιακής διακυβέρνησης. Όταν ξεκινούσατε ήσασταν βέβαιος ότι θα αλλάζατε τόσο τα πράγματα; Και ότι οι πολίτες τελικά θα ανταποκρίνονταν;

Ίσως να ακουστεί κάπως παράδοξο δεδομένων όσων μεσολάβησαν μέσα στην προηγούμενη τριετία, αλλά σας διαβεβαιώνω ότι ήμασταν εξαρχής βέβαιοι ότι η Ελλάδα μπορούσε να αλλάξει το ψηφιακό της πεπρωμένο. Πιστεύαμε και πιστεύουμε στις δυνατότητες της χώρας και των πολιτών. Η πολιτική μας είχε περιγραφεί και οι στόχοι μας είχαν αναλυθεί ήδη από τις προγραμματικές δηλώσεις της κυβέρνησης τον Ιούλιο του 2019. Με στόχο να αναβαθμιστεί η χώρα μας ψηφιακά και να είναι άμεσα ορατά τα αποτελέσματα, είχαμε προετοιμάσει τη δομή του νέου υπουργείου και είχαμε εργαστεί στην κατεύθυνση μιας πολιτοκεντρικής αντίληψης. Δηλαδή, οι υπηρεσίες του Ελληνικού Δημοσίου να σχεδιάζονται με επίκεντρο τον πολίτη και την εξυπηρέτησή του, και όχι τις ανάγκες του Δημοσίου.

Ήμασταν βέβαιοι ότι ο «πολιτοκεντρικός» προσανατολισμός μας ότι θα απελευθέρωνε τις παραγωγικές και καινοτομικές δυνάμεις που η χώρα διέθετε και διαθέτει. Μου δίνετε την ευκαιρία να πω ότι λέμε συχνά ότι η πανδημία λειτούργησε ως ψηφιακός επιταχυντής. Η ανταπόκριση των πολιτών είναι εξαιρετική, και ολοένα αυξανόμενη. Τα παραπάνω, επιβεβαιώνουν καθημερινά την πίστη μας ότι η Ελλάδα είναι μία χώρα απολύτως μεταρρυθμίσιμη.

Τον Μάρτιο του 2020 είχαμε ως χώρα 501 ψηφιακές υπηρεσίες και σήμερα ξεπεράσαμε τις 1.400. Το 2018 γίνονταν 8,8 ψηφιακές συναλλαγές, το 2019 έφτασαν τα 34 εκατομμύρια και το 2021 τα 567 εκατομμύρια. Τι λένε σήμερα τα νούμερα; Και τι τελικά κέρδισε ο πολίτης από την ψηφιοποίηση του κράτους;

Βρισκόμαστε μπροστά σε ένα κλασικό εκθετικό φαινόμενο, κύριε Οικονόμου. Τα στοιχεία για το πρώτο εξάμηνο του 2022, δείχνουν ότι καταγράφεται νέα σημαντική αύξηση των ψηφιακών συναλλαγών. Με την ψηφιοποίηση του κράτους εξοικονομούμε εργατοώρες και πόρους για όλους -και ιδίως για εκείνους που το έχουν περισσότερο ανάγκη. Όπως συνηθίζουμε να λέμε, μέσα από τον ψηφιακό μετασχηματισμό κερδίζουμε χρόνο, κερδίζουμε ζωή.

Υπάρχει εκτίμηση για το κέρδος σε ώρες εργασίας που έχει «γλιτώσει» ένας εργαζόμενος από τις ψηφιακές υπηρεσίες;

Μία πρόσφατη μελέτη υπολογίζει ότι κάθε χρόνο χάρη στο gov.gr εξοικονομούμε περίπου 270 εκατομμύρια ευρώ. Αν θέλουμε να το δούμε εξατομικευμένα, μιλάμε για περίπου 60 ουρές που κατά μέσο όρο γλίτωσε πέρυσι κάθε πολίτης, τη στιγμή που το 2018 είχε αποφύγει μόλις μία ουρά. Νομίζω ότι αυτό είναι το στοιχείο που καταδεικνύει τόσο το μέγεθος της προόδου που έχουμε καταγράψει, όσο και το μέγεθος της ωφέλειας για τους πολίτες -ιδίως για εκείνους που έχουν περισσότερο ανάγκη να διεκπεραιώνουν τις υποθέσεις τους από το σπίτι ή το γραφείο τους.

Έχετε ανακοινώσει ότι μέσα στον Ιούλιο θα είναι διαθέσιμες στα κινητά μας τηλέφωνα οι ταυτότητες και τα διπλώματα οδήγησης. Τι θα περιλαμβάνει το εγχείρημα;

Όντως, κύριε Οικονόμου, έχουμε ανακοινώσει ότι προς τα τέλη Ιουλίου μαζί με τον υπουργό Εσωτερικών Τάκη Θεοδωρικάκο και τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Κώστα Καραμανλή θα παρουσιάσουμε στον πρωθυπουργό το Gov.gr Wallet. Μέσα από τη συγκεκριμένη εφαρμογή, θα μπορούμε να αποθηκεύουμε την ταυτότητα και το δίπλωμα οδήγησης στο κινητό μας. Η λειτουργία της θα θυμίζει πολύ το πιστοποιητικό ταυτοπροσωπίας στο Covid Free GR Wallet που θέσαμε πέρυσι σε λειτουργία και λειτούργησε ως «πιλότος» για το Gov.gr Wallet.

Πότε θα μπει αυτή η εφαρμογή κανονικά στη ζωή μας; Και τι θα συμβεί σε περίπτωση απώλειας του ψηφιακού ντοκουμέντου;

Αποτελεί φιλοσοφία μας αυτή την τριετία να ανακοινώνουμε πλατφόρμες και εφαρμογές όταν είναι λειτουργικές και έτοιμες για χρήση. Το ίδιο ισχύει και για το Gov.gr Wallet: θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί από όλους τους πολίτες από την ημέρα της παρουσίασής του, σε όλες τις περιπτώσεις που χρειάζεται να επιδείξουν την ταυτότητα ή το δίπλωμά τους εντός της χώρας.

Μόλις δηλωθεί η απώλεια έγχαρτου πιστοποιητικού, το ψηφιακό θα ακυρώνεται αυτόματα, χωρίς άλλη ενέργεια από τον πολίτη. Αντίστοιχα, θα υπάρχει η δυνατότητα ακύρωσης μόνο του ψηφιακού πιστοποιητικού, αν ο πολίτης χάσει τη συσκευή που το έχει αποθηκευμένο.

Τι να περιμένουμε μέχρι τις εκλογές σε ό,τι αφορά στην απλοποίηση των διαδικασιών προς όφελος των πολιτών; Ο «Μίτος» τι περιλαμβάνει;

Ο «Μίτος» παρουσιάστηκε σε πιλοτική μορφή την περασμένη Παρασκευή, και είναι ένα έργο για το οποίο είμαστε περήφανοι. Θα αποτελέσει τη μεγαλύτερη και ευρύτερη παρέμβασή μας αναφορικά με την απλούστευση των διαδικασιών. Μέσα από το συγκεκριμένο πρόγραμμα, επιδιώκουμε κάτι που ελάχιστες χώρες έχουν τολμήσει: να καταγράψουμε το σύνολο των διαδικασιών του Δημοσίου, δηλαδή το σύνολο αλληλεπιδράσεων του πολίτη με το κράτος. Με τον τρόπο αυτό, ο πολίτης θα ξέρει επακριβώς όλα τα βήματα για κάθε συναλλαγή του με το Δημόσιο και, ταυτόχρονα, η Διοίκηση θα μπορεί να «μετρήσει» με απόλυτη ακρίβεια τη γραφειοκρατία, το κόστος της, αλλά και το μέγεθος της ωφέλειας που παράγει κάθε μας παρέμβαση.

Το τελευταίο διάστημα έχετε θέσει σε λειτουργία τις πλατφόρμες Power Pass, το Fuel Pass και το North Evia - Samos Pass. Πώς εξελίσσεται η διαδικασία για την επιδότηση ρεύματος και πότε θα ανοίξει ξανά η πλατφόρμα για τα καύσιμα;

Όσον αφορά στο Power Pass, αίτηση για την επιδότηση των λογαριασμών ρεύματος υπέβαλαν σχεδόν 3 εκατομμύρια νοικοκυριά μέσα από μία ιδιαίτερα απλή και γρήγορη διαδικασία, ενώ τα 12.000 voucher για διακοπές σε Βόρεια Εύβοια και Σάμο τον Ιούλιο εξαντλήθηκαν μέσα σε 97 λεπτά. Το Fuel Pass στην πρώτη του φάση έφτασε στα 2,7 εκατομμύρια αιτήσεις και τις επόμενες εβδομάδες θα ανοίξει η δεύτερη φάση σε συνεργασία με τα υπουργεία Οικονομικών και Ανάπτυξης. Για εμάς είναι σημαντικό ότι έχουμε συγκεντρώσει όλα τα σχετικά προγράμματα σε ένα σημείο, το vouchers.gov.gr, ώστε οι πολίτες να ξέρουν ότι εκεί θα βρουν ό,τι αναζητούν. Όλες οι πλατφόρμες είναι πολύ απλά σχεδιασμένες, τα συστήματα του Δημοσίου «μιλούν» μεταξύ τους ώστε να αντλούν τα απαραίτητα στοιχεία προκειμένου να ολοκληρώνονται οι διαδικασίες χωρίς ο πολίτης να είναι αναγκασμένος να τα παραθέτει ξανά και ξανά.

Πώς πήγε η ενημέρωση μέσω SMS στα κινητά των υποψηφίων για τις βαθμολογίες τους στις Πανελλαδικές Εξετάσεις;

Οι υποψήφιοι που δήλωσαν τον αριθμό του κινητού τους στην πλατφόρμα που δημιουργήσαμε με το υπουργείο Παιδείας (περίπου τρεις στους τέσσερις υποψηφίους), έλαβαν το μήνυμα με τα αποτελέσματά τους μέσα σε περίπου 5 λεπτά από την ανάρτησή τους. Δίνουμε ιδιαίτερη έμφαση στα προσωποποιημένα μηνύματα προς τους πολίτες, γιατί σηματοδοτούν μία σημαντική αλλαγή στη λειτουργία του κράτους: πλέον δεν πάει ο πολίτης στο κράτος, αλλά το κράτος στον πολίτη, με εξατομικευμένες λύσεις ανάλογα με τις ανάγκες του. Το εφαρμόσαμε στον εμβολιασμό, στις Πανελλαδικές, το εφαρμόζουμε στις προληπτικές διαγνωστικές εξετάσεις και θέλουμε να επεκτείνουμε ακόμα περισσότερο την αξιοποίησή τους.

Μελλοντικά, ποιος είναι ο ιδεατός στόχος σας, το κρυφό σας όνειρο για την Ελλάδα, παίρνοντας υπόψη και την ελληνική πραγματικότητα;

Ο Ελευθέριος Βενιζέλος είχε περιγράψει το όραμά του με τη φράση «να καταστήσουμε την Ελλάδα αγνώριστον». Και νομίζω ότι αυτό είναι το όραμα που αντανακλά διαχρονικά τις δυνατότητες της χώρας και των πολιτών. Για να το περιγράψουμε με όρους πληροφορικής, τις προηγούμενες δεκαετίες η Ελλάδα διέθετε το hardware και αναζητούσαμε το κατάλληλο software. Την τελευταία τριετία έχουμε κάνει μεγάλη πρόοδο προς αυτή την κατεύθυνση και, με βάση τον σχεδιασμό μας είμαι απόλυτα πεπεισμένος ότι η Ελλάδα μπορεί μέσα σε λίγα χρόνια να βρεθεί σε θέση οδηγού αναφορικά με την ψηφιακή καινοτομία.

Πώς βλέπετε το ρόλο της Θεσσαλονίκης σε μία ψηφιακά αναβαθμισμένη Ελλάδα; Τι μπορούμε εδώ να πετύχουμε;

Αύριο, στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, θα παρουσιάσουμε μία νέα δέσμη ψηφιακών υπηρεσιών για τις περιφέρειες όλης της χώρας. Η Θεσσαλονίκη έχει βρεθεί πολλές φορές στην πρωτοπορία, είναι μία πόλη με καλά Πανεπιστήμια και χιλιάδες αποφοίτους κάθε χρόνο έτοιμους να στελεχώσουν τον χώρο της Πληροφορικής. Δεν είναι καθόλου τυχαίο που εταιρείες όπως η Pfizer, η Deloitte, η Deutsche Telecom που θα επισκεφτούμε αύριο έχουν φέρει στην πόλη επενδύσεις στο χώρο της τεχνολογίας. Ήδη όμως, η Θεσσαλονίκη διαθέτει εταιρείες οι οποίες ήδη από τη δεκαετία του ’60 εξάγουν προϊόντα τεχνολογίας, ενώ διαθέτει το δικό της οικοσύστημα start ups. Πέρα από την υψηλή ποιότητα ζωής που την έχει κάνει διάσημη, η Θεσσαλονίκη είναι μια πόλη που μπορεί να πρωτοπορήσει τεχνολογικά και να είναι σημείο αναφοράς για όλη την Νοτιοανατολική Ευρώπη.

Να πάμε λίγο στα πολιτικά: Όλοι στοιχηματίζουν ότι θα έχουμε πρόωρες εκλογές το φθινόπωρο. Εσείς;

Σε κάθε του ομιλία και δήλωση, και ακόμη και την περασμένη Τετάρτη στη Βουλή, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης επανέλαβε ότι οι εκλογές θα γίνουν στο τέλος της τετραετίας. Όπως διαπιστώνουμε όλοι από τις συζητήσεις μας με τους πολίτες, αυτό που τους ενδιαφέρει είναι η βελτίωση της καθημερινότητάς τους και σε αυτό παραμένουμε προσηλωμένοι όλοι στην κυβέρνηση. Διαθέτουμε ισχυρή εντολή να εφαρμόσουμε το πρόγραμμά μας και έχουμε ακόμα μπροστά μας το 25% της θητείας μας.

Αλήθεια γιατί δεν κατοχυρώνεται και συνταγματικά η υποχρεωτική εξάντληση της τετραετίας για να μην σπαταλάμε τόσο χρόνο και ενέργεια συζητώντας για τις πρόωρες εκλογές;

Επιτρέψτε μου να τονίσω ότι η συνταγματική αναθεώρηση ολοκληρώθηκε πριν από μία τριετία και το Σύνταγμα προβλέπει συγκεκριμένες διαδικασίες και χρόνους για την εισαγωγή νέων αλλαγών. Το Σύνταγμα μνημονεύει επιγραμματικά τους λόγους που ανάγονται στο κοινό συμφέρον και στηρίζουν την προκήρυξη εκλογών πριν το τέλος της τετραετίας, και -γενικά μιλώντας- δεν μπορεί να αποκλειστεί εκ των προτέρων μία προσφυγή στις κάλπες εφόσον υπάρχει ανάγκη ενσωμάτωσης πολιτικών αποφάσεων σε κάποια πραγματικότητα που επιβάλλει νωπή εντολή. Ως προς το πολιτικό σκέλος, το ζητούμενο είναι να γίνει κοινή πεποίθηση ότι οι σταθεροί κοινοβουλευτικοί κύκλοι, που αποτελούν θέση του Κυριάκου Μητσοτάκη και της Νέας Δημοκρατίας, λειτουργούν προς το συμφέρον της χώρας.

Ανεβαίνετε για πρώτη φορά στη Θεσσαλονίκη για να μιλήσετε σε αμιγώς κομματική εκδήλωση που διοργανώνει αύριο, Δευτέρα 11 Ιουλίου η Διοικούσα της ΝΔ Θεσσαλονίκης. Τι σημαίνει αυτό για εσάς;

Σε κάθε εκδήλωση της Νέας Δημοκρατίας βλέπω ανθρώπους με τους οποίους μοιραζόμαστε την ίδια επιθυμία να ενώσουμε τους Έλληνες και να πάμε την Ελλάδα μπροστά. Αυτό είναι το όραμα του Κυριάκου Μητσοτάκη: μία χώρα ενωμένη, ισχυρή, με σωφροσύνη και αυτοπεποίθηση. Και αυτό το όραμα υλοποιούμε καθημερινά. Η κυβέρνηση θέλει μία Θεσσαλονίκη πρωταγωνίστρια, μία εξωστρεφή πόλη με σύγχρονες υποδομές και προοπτική.

Για το τέλος κάτι προσωπικό. Θα είστε ο προεκλογικός εκπρόσωπος Τύπου της ΝΔ, όπως ακούγεται ή θα εκτεθείτε στη λαϊκή ψήφο;

Είμαι απολύτως αφοσιωμένος στα καθήκοντα που μου έχει αναθέσει ο πρωθυπουργός στο υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Όπως σας είπα, έχουμε ακόμα μπροστά μας το 25% της θητείας μας για να συνεχίσουμε την υλοποίηση του προγράμματός μας. Όταν έρθει η ώρα των εκλογών, θα έχουμε επαρκή χρόνο να συζητήσουμε για όλα τα ζητήματα γύρω από αυτές.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 10.07.2022

Λίγες ώρες πριν ανέβει στο Βορρά για να μιλήσει αύριο το απόγευμα σε εκδήλωση της Διοικούσας της ΝΔ Θεσσαλονίκης με θέμα τις έξυπνες πόλεις και να ανακοινώσει στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας μία νέα δέσμη ψηφιακών υπηρεσιών για τις περιφέρειες όλης της χώρας, τονίζει με νόημα μέσω της «ΜτΚ» για τα πολιτικά και την ημερομηνία των εκλογών: «Διαθέτουμε ισχυρή εντολή να εφαρμόσουμε το πρόγραμμά μας και έχουμε ακόμα μπροστά μας το 25% της θητείας μας».

Για τα ψηφιακά άλματα που έγιναν σημειώνει ότι «ήμασταν εξαρχής βέβαιοι ότι η Ελλάδα μπορούσε να αλλάξει το ψηφιακό της πεπρωμένο» προσθέτοντας ότι η πανδημία λειτούργησε ως ψηφιακός επιταχυντής.

Όσο για τα κέρδη σημειώνει ότι μία πρόσφατη μελέτη υπολογίζει ότι κάθε χρόνο χάρη στο gov.gr εξοικονομούμε περίπου 270 εκατομμύρια ευρώ και για το Power Pass ότι υπέβαλαν σχεδόν 3 εκατομμύρια νοικοκυριά μέσα από μία ιδιαίτερα απλή και γρήγορη διαδικασία, ενώ τα 12.000 voucher για διακοπές σε Βόρεια Εύβοια και Σάμο τον Ιούλιο εξαντλήθηκαν μέσα σε 97 λεπτά. Το Fuel Pass στην πρώτη του φάση έφτασε στα 2,7 εκατομμύρια αιτήσεις και τις επόμενες εβδομάδες θα ανοίξει η δεύτερη φάση σε συνεργασία με τα υπουργεία Οικονομικών και Ανάπτυξης.

Τέλος για τη Θεσσαλονίκη σημειώνει ότι πέρα από την υψηλή ποιότητα ζωής που την έχει κάνει διάσημη «είναι μία πόλη που μπορεί να πρωτοπορήσει τεχνολογικά και να είναι σημείο αναφοράς για όλη την Νοτιοανατολική Ευρώπη. Η κυβέρνηση θέλει μία Θεσσαλονίκη πρωταγωνίστρια, μια εξωστρεφή πόλη με σύγχρονες υποδομές και προοπτική».

Κλείσατε αυτές τις ημέρες τρία χρόνια στο τιμόνι του υπουργείου ψηφιακής διακυβέρνησης. Όταν ξεκινούσατε ήσασταν βέβαιος ότι θα αλλάζατε τόσο τα πράγματα; Και ότι οι πολίτες τελικά θα ανταποκρίνονταν;

Ίσως να ακουστεί κάπως παράδοξο δεδομένων όσων μεσολάβησαν μέσα στην προηγούμενη τριετία, αλλά σας διαβεβαιώνω ότι ήμασταν εξαρχής βέβαιοι ότι η Ελλάδα μπορούσε να αλλάξει το ψηφιακό της πεπρωμένο. Πιστεύαμε και πιστεύουμε στις δυνατότητες της χώρας και των πολιτών. Η πολιτική μας είχε περιγραφεί και οι στόχοι μας είχαν αναλυθεί ήδη από τις προγραμματικές δηλώσεις της κυβέρνησης τον Ιούλιο του 2019. Με στόχο να αναβαθμιστεί η χώρα μας ψηφιακά και να είναι άμεσα ορατά τα αποτελέσματα, είχαμε προετοιμάσει τη δομή του νέου υπουργείου και είχαμε εργαστεί στην κατεύθυνση μιας πολιτοκεντρικής αντίληψης. Δηλαδή, οι υπηρεσίες του Ελληνικού Δημοσίου να σχεδιάζονται με επίκεντρο τον πολίτη και την εξυπηρέτησή του, και όχι τις ανάγκες του Δημοσίου.

Ήμασταν βέβαιοι ότι ο «πολιτοκεντρικός» προσανατολισμός μας ότι θα απελευθέρωνε τις παραγωγικές και καινοτομικές δυνάμεις που η χώρα διέθετε και διαθέτει. Μου δίνετε την ευκαιρία να πω ότι λέμε συχνά ότι η πανδημία λειτούργησε ως ψηφιακός επιταχυντής. Η ανταπόκριση των πολιτών είναι εξαιρετική, και ολοένα αυξανόμενη. Τα παραπάνω, επιβεβαιώνουν καθημερινά την πίστη μας ότι η Ελλάδα είναι μία χώρα απολύτως μεταρρυθμίσιμη.

Τον Μάρτιο του 2020 είχαμε ως χώρα 501 ψηφιακές υπηρεσίες και σήμερα ξεπεράσαμε τις 1.400. Το 2018 γίνονταν 8,8 ψηφιακές συναλλαγές, το 2019 έφτασαν τα 34 εκατομμύρια και το 2021 τα 567 εκατομμύρια. Τι λένε σήμερα τα νούμερα; Και τι τελικά κέρδισε ο πολίτης από την ψηφιοποίηση του κράτους;

Βρισκόμαστε μπροστά σε ένα κλασικό εκθετικό φαινόμενο, κύριε Οικονόμου. Τα στοιχεία για το πρώτο εξάμηνο του 2022, δείχνουν ότι καταγράφεται νέα σημαντική αύξηση των ψηφιακών συναλλαγών. Με την ψηφιοποίηση του κράτους εξοικονομούμε εργατοώρες και πόρους για όλους -και ιδίως για εκείνους που το έχουν περισσότερο ανάγκη. Όπως συνηθίζουμε να λέμε, μέσα από τον ψηφιακό μετασχηματισμό κερδίζουμε χρόνο, κερδίζουμε ζωή.

Υπάρχει εκτίμηση για το κέρδος σε ώρες εργασίας που έχει «γλιτώσει» ένας εργαζόμενος από τις ψηφιακές υπηρεσίες;

Μία πρόσφατη μελέτη υπολογίζει ότι κάθε χρόνο χάρη στο gov.gr εξοικονομούμε περίπου 270 εκατομμύρια ευρώ. Αν θέλουμε να το δούμε εξατομικευμένα, μιλάμε για περίπου 60 ουρές που κατά μέσο όρο γλίτωσε πέρυσι κάθε πολίτης, τη στιγμή που το 2018 είχε αποφύγει μόλις μία ουρά. Νομίζω ότι αυτό είναι το στοιχείο που καταδεικνύει τόσο το μέγεθος της προόδου που έχουμε καταγράψει, όσο και το μέγεθος της ωφέλειας για τους πολίτες -ιδίως για εκείνους που έχουν περισσότερο ανάγκη να διεκπεραιώνουν τις υποθέσεις τους από το σπίτι ή το γραφείο τους.

Έχετε ανακοινώσει ότι μέσα στον Ιούλιο θα είναι διαθέσιμες στα κινητά μας τηλέφωνα οι ταυτότητες και τα διπλώματα οδήγησης. Τι θα περιλαμβάνει το εγχείρημα;

Όντως, κύριε Οικονόμου, έχουμε ανακοινώσει ότι προς τα τέλη Ιουλίου μαζί με τον υπουργό Εσωτερικών Τάκη Θεοδωρικάκο και τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Κώστα Καραμανλή θα παρουσιάσουμε στον πρωθυπουργό το Gov.gr Wallet. Μέσα από τη συγκεκριμένη εφαρμογή, θα μπορούμε να αποθηκεύουμε την ταυτότητα και το δίπλωμα οδήγησης στο κινητό μας. Η λειτουργία της θα θυμίζει πολύ το πιστοποιητικό ταυτοπροσωπίας στο Covid Free GR Wallet που θέσαμε πέρυσι σε λειτουργία και λειτούργησε ως «πιλότος» για το Gov.gr Wallet.

Πότε θα μπει αυτή η εφαρμογή κανονικά στη ζωή μας; Και τι θα συμβεί σε περίπτωση απώλειας του ψηφιακού ντοκουμέντου;

Αποτελεί φιλοσοφία μας αυτή την τριετία να ανακοινώνουμε πλατφόρμες και εφαρμογές όταν είναι λειτουργικές και έτοιμες για χρήση. Το ίδιο ισχύει και για το Gov.gr Wallet: θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί από όλους τους πολίτες από την ημέρα της παρουσίασής του, σε όλες τις περιπτώσεις που χρειάζεται να επιδείξουν την ταυτότητα ή το δίπλωμά τους εντός της χώρας.

Μόλις δηλωθεί η απώλεια έγχαρτου πιστοποιητικού, το ψηφιακό θα ακυρώνεται αυτόματα, χωρίς άλλη ενέργεια από τον πολίτη. Αντίστοιχα, θα υπάρχει η δυνατότητα ακύρωσης μόνο του ψηφιακού πιστοποιητικού, αν ο πολίτης χάσει τη συσκευή που το έχει αποθηκευμένο.

Τι να περιμένουμε μέχρι τις εκλογές σε ό,τι αφορά στην απλοποίηση των διαδικασιών προς όφελος των πολιτών; Ο «Μίτος» τι περιλαμβάνει;

Ο «Μίτος» παρουσιάστηκε σε πιλοτική μορφή την περασμένη Παρασκευή, και είναι ένα έργο για το οποίο είμαστε περήφανοι. Θα αποτελέσει τη μεγαλύτερη και ευρύτερη παρέμβασή μας αναφορικά με την απλούστευση των διαδικασιών. Μέσα από το συγκεκριμένο πρόγραμμα, επιδιώκουμε κάτι που ελάχιστες χώρες έχουν τολμήσει: να καταγράψουμε το σύνολο των διαδικασιών του Δημοσίου, δηλαδή το σύνολο αλληλεπιδράσεων του πολίτη με το κράτος. Με τον τρόπο αυτό, ο πολίτης θα ξέρει επακριβώς όλα τα βήματα για κάθε συναλλαγή του με το Δημόσιο και, ταυτόχρονα, η Διοίκηση θα μπορεί να «μετρήσει» με απόλυτη ακρίβεια τη γραφειοκρατία, το κόστος της, αλλά και το μέγεθος της ωφέλειας που παράγει κάθε μας παρέμβαση.

Το τελευταίο διάστημα έχετε θέσει σε λειτουργία τις πλατφόρμες Power Pass, το Fuel Pass και το North Evia - Samos Pass. Πώς εξελίσσεται η διαδικασία για την επιδότηση ρεύματος και πότε θα ανοίξει ξανά η πλατφόρμα για τα καύσιμα;

Όσον αφορά στο Power Pass, αίτηση για την επιδότηση των λογαριασμών ρεύματος υπέβαλαν σχεδόν 3 εκατομμύρια νοικοκυριά μέσα από μία ιδιαίτερα απλή και γρήγορη διαδικασία, ενώ τα 12.000 voucher για διακοπές σε Βόρεια Εύβοια και Σάμο τον Ιούλιο εξαντλήθηκαν μέσα σε 97 λεπτά. Το Fuel Pass στην πρώτη του φάση έφτασε στα 2,7 εκατομμύρια αιτήσεις και τις επόμενες εβδομάδες θα ανοίξει η δεύτερη φάση σε συνεργασία με τα υπουργεία Οικονομικών και Ανάπτυξης. Για εμάς είναι σημαντικό ότι έχουμε συγκεντρώσει όλα τα σχετικά προγράμματα σε ένα σημείο, το vouchers.gov.gr, ώστε οι πολίτες να ξέρουν ότι εκεί θα βρουν ό,τι αναζητούν. Όλες οι πλατφόρμες είναι πολύ απλά σχεδιασμένες, τα συστήματα του Δημοσίου «μιλούν» μεταξύ τους ώστε να αντλούν τα απαραίτητα στοιχεία προκειμένου να ολοκληρώνονται οι διαδικασίες χωρίς ο πολίτης να είναι αναγκασμένος να τα παραθέτει ξανά και ξανά.

Πώς πήγε η ενημέρωση μέσω SMS στα κινητά των υποψηφίων για τις βαθμολογίες τους στις Πανελλαδικές Εξετάσεις;

Οι υποψήφιοι που δήλωσαν τον αριθμό του κινητού τους στην πλατφόρμα που δημιουργήσαμε με το υπουργείο Παιδείας (περίπου τρεις στους τέσσερις υποψηφίους), έλαβαν το μήνυμα με τα αποτελέσματά τους μέσα σε περίπου 5 λεπτά από την ανάρτησή τους. Δίνουμε ιδιαίτερη έμφαση στα προσωποποιημένα μηνύματα προς τους πολίτες, γιατί σηματοδοτούν μία σημαντική αλλαγή στη λειτουργία του κράτους: πλέον δεν πάει ο πολίτης στο κράτος, αλλά το κράτος στον πολίτη, με εξατομικευμένες λύσεις ανάλογα με τις ανάγκες του. Το εφαρμόσαμε στον εμβολιασμό, στις Πανελλαδικές, το εφαρμόζουμε στις προληπτικές διαγνωστικές εξετάσεις και θέλουμε να επεκτείνουμε ακόμα περισσότερο την αξιοποίησή τους.

Μελλοντικά, ποιος είναι ο ιδεατός στόχος σας, το κρυφό σας όνειρο για την Ελλάδα, παίρνοντας υπόψη και την ελληνική πραγματικότητα;

Ο Ελευθέριος Βενιζέλος είχε περιγράψει το όραμά του με τη φράση «να καταστήσουμε την Ελλάδα αγνώριστον». Και νομίζω ότι αυτό είναι το όραμα που αντανακλά διαχρονικά τις δυνατότητες της χώρας και των πολιτών. Για να το περιγράψουμε με όρους πληροφορικής, τις προηγούμενες δεκαετίες η Ελλάδα διέθετε το hardware και αναζητούσαμε το κατάλληλο software. Την τελευταία τριετία έχουμε κάνει μεγάλη πρόοδο προς αυτή την κατεύθυνση και, με βάση τον σχεδιασμό μας είμαι απόλυτα πεπεισμένος ότι η Ελλάδα μπορεί μέσα σε λίγα χρόνια να βρεθεί σε θέση οδηγού αναφορικά με την ψηφιακή καινοτομία.

Πώς βλέπετε το ρόλο της Θεσσαλονίκης σε μία ψηφιακά αναβαθμισμένη Ελλάδα; Τι μπορούμε εδώ να πετύχουμε;

Αύριο, στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, θα παρουσιάσουμε μία νέα δέσμη ψηφιακών υπηρεσιών για τις περιφέρειες όλης της χώρας. Η Θεσσαλονίκη έχει βρεθεί πολλές φορές στην πρωτοπορία, είναι μία πόλη με καλά Πανεπιστήμια και χιλιάδες αποφοίτους κάθε χρόνο έτοιμους να στελεχώσουν τον χώρο της Πληροφορικής. Δεν είναι καθόλου τυχαίο που εταιρείες όπως η Pfizer, η Deloitte, η Deutsche Telecom που θα επισκεφτούμε αύριο έχουν φέρει στην πόλη επενδύσεις στο χώρο της τεχνολογίας. Ήδη όμως, η Θεσσαλονίκη διαθέτει εταιρείες οι οποίες ήδη από τη δεκαετία του ’60 εξάγουν προϊόντα τεχνολογίας, ενώ διαθέτει το δικό της οικοσύστημα start ups. Πέρα από την υψηλή ποιότητα ζωής που την έχει κάνει διάσημη, η Θεσσαλονίκη είναι μια πόλη που μπορεί να πρωτοπορήσει τεχνολογικά και να είναι σημείο αναφοράς για όλη την Νοτιοανατολική Ευρώπη.

Να πάμε λίγο στα πολιτικά: Όλοι στοιχηματίζουν ότι θα έχουμε πρόωρες εκλογές το φθινόπωρο. Εσείς;

Σε κάθε του ομιλία και δήλωση, και ακόμη και την περασμένη Τετάρτη στη Βουλή, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης επανέλαβε ότι οι εκλογές θα γίνουν στο τέλος της τετραετίας. Όπως διαπιστώνουμε όλοι από τις συζητήσεις μας με τους πολίτες, αυτό που τους ενδιαφέρει είναι η βελτίωση της καθημερινότητάς τους και σε αυτό παραμένουμε προσηλωμένοι όλοι στην κυβέρνηση. Διαθέτουμε ισχυρή εντολή να εφαρμόσουμε το πρόγραμμά μας και έχουμε ακόμα μπροστά μας το 25% της θητείας μας.

Αλήθεια γιατί δεν κατοχυρώνεται και συνταγματικά η υποχρεωτική εξάντληση της τετραετίας για να μην σπαταλάμε τόσο χρόνο και ενέργεια συζητώντας για τις πρόωρες εκλογές;

Επιτρέψτε μου να τονίσω ότι η συνταγματική αναθεώρηση ολοκληρώθηκε πριν από μία τριετία και το Σύνταγμα προβλέπει συγκεκριμένες διαδικασίες και χρόνους για την εισαγωγή νέων αλλαγών. Το Σύνταγμα μνημονεύει επιγραμματικά τους λόγους που ανάγονται στο κοινό συμφέρον και στηρίζουν την προκήρυξη εκλογών πριν το τέλος της τετραετίας, και -γενικά μιλώντας- δεν μπορεί να αποκλειστεί εκ των προτέρων μία προσφυγή στις κάλπες εφόσον υπάρχει ανάγκη ενσωμάτωσης πολιτικών αποφάσεων σε κάποια πραγματικότητα που επιβάλλει νωπή εντολή. Ως προς το πολιτικό σκέλος, το ζητούμενο είναι να γίνει κοινή πεποίθηση ότι οι σταθεροί κοινοβουλευτικοί κύκλοι, που αποτελούν θέση του Κυριάκου Μητσοτάκη και της Νέας Δημοκρατίας, λειτουργούν προς το συμφέρον της χώρας.

Ανεβαίνετε για πρώτη φορά στη Θεσσαλονίκη για να μιλήσετε σε αμιγώς κομματική εκδήλωση που διοργανώνει αύριο, Δευτέρα 11 Ιουλίου η Διοικούσα της ΝΔ Θεσσαλονίκης. Τι σημαίνει αυτό για εσάς;

Σε κάθε εκδήλωση της Νέας Δημοκρατίας βλέπω ανθρώπους με τους οποίους μοιραζόμαστε την ίδια επιθυμία να ενώσουμε τους Έλληνες και να πάμε την Ελλάδα μπροστά. Αυτό είναι το όραμα του Κυριάκου Μητσοτάκη: μία χώρα ενωμένη, ισχυρή, με σωφροσύνη και αυτοπεποίθηση. Και αυτό το όραμα υλοποιούμε καθημερινά. Η κυβέρνηση θέλει μία Θεσσαλονίκη πρωταγωνίστρια, μία εξωστρεφή πόλη με σύγχρονες υποδομές και προοπτική.

Για το τέλος κάτι προσωπικό. Θα είστε ο προεκλογικός εκπρόσωπος Τύπου της ΝΔ, όπως ακούγεται ή θα εκτεθείτε στη λαϊκή ψήφο;

Είμαι απολύτως αφοσιωμένος στα καθήκοντα που μου έχει αναθέσει ο πρωθυπουργός στο υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Όπως σας είπα, έχουμε ακόμα μπροστά μας το 25% της θητείας μας για να συνεχίσουμε την υλοποίηση του προγράμματός μας. Όταν έρθει η ώρα των εκλογών, θα έχουμε επαρκή χρόνο να συζητήσουμε για όλα τα ζητήματα γύρω από αυτές.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 10.07.2022

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία