ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Κορονοϊός: Θετικά τα νέα από τις χώρες που ενισχύουν τον τουρισμό της Βόρειας Ελλάδας (Γράφημα)

Η εξέλιξη των κρουσμάτων στις χώρες που "ψηφίζουν" σταθερά την περιοχή δείχνει ότι προς το παρόν δεν πρέπει να υπάρχει ιδιαίτερη ανησυχία, καθώς ετοιμαζόμαστε να υποδεχτούμε τους πρώτους τουρίστες

 15/05/2020 16:42

Κορονοϊός: Θετικά τα νέα από τις χώρες που ενισχύουν τον τουρισμό της Βόρειας Ελλάδας (Γράφημα)

Κείμενο-γράφημα: Κώστας Τζάνας 


Στις 8 Μαΐου το makthes.gr είχε δημοσιοποιήσει τα μέχρι τότε δεδομένα της εξέλιξης των κρουσμάτων για τις χώρες που σε μεγάλο ποσοστό ενισχύουν το ευρύτερο τουριστικό προϊόν (όχι μόνο διαμονή) της Βόρειας Ελλάδας. Είχε αναφερθεί ότι πρέπει να εξετασθεί και η ενδεχόμενη ενίσχυση των υποδομών στους 13 μεθοριακούς σταθμούς οδικής πρόσβασης τουριστών ή/και εργατών γης στην χώρα μας για την αντιμετώπιση τυχόν ασυμπτωματικών ατόμων από κορονοϊό.

Στις 12 Μαΐου ο κ. Καράογλου πρότεινε την ενίσχυση των υποδομών μόνο σε 4 κύριους οδικούς μεθοριακούς σταθμούς, ήτοι Κρυσταλλοπηγή (από Αλβανία), Ευζώνους (εισροή κυρίως από Β. Μακεδονία, Σερβία και δυτικά Βαλκάνια), Προμαχώνα (βόρειο-νότιο-δυτική Βουλγαρία, Ρουμανία) και Κήπων (Τουρκία).

Κατά την εκτίμησή μας, δεν ελήφθησαν όμως υπόψη οι μετακινήσεις από βόρειο-νότιο-ανατολική Βουλγαρία και νότιο-ανατολική Ρουμανία, που κυρίως εισρέουν μέσω των μεθοριακών σταθμών Ορμενίου (Έβρος), Νυμφαίας (Ροδόπη) και Εξοχής (Δράμα). Δικαίως ο Σύνδεσμος Ξενοδόχων Θράκης εκφράζει την ανησυχία ότι αν «… μείνουν κλειστές, τότε είναι δεδομένο ότι θα καταρρεύσει κάθε προσπάθεια προσέλκυσης οδικών τουριστών το φετινό καλοκαίρι και ανάκτησης, έστω κάποιου μικρού ποσοστού οδικών αφίξεων στην περιοχή μας…» λόγω του ότι «… αυξάνεται η διάρκεια και το κόστος του ταξιδιού…» από τους 4 σταθμούς που προτάθηκαν.

Επίσης δεν πρέπει να αγνοηθεί και η ετοιμότητα του αεροδρομίου Μακεδονία, ώστε μέσω της διμερούς συμφωνίας με το Ισραήλ (η οποία δεν έχει ακόμη συμφωνηθεί), να υποδεχθούμε τους πολίτες του.

Η μέχρι σήμερα (14/5) εξέλιξη των κρουσμάτων βάσει των στοιχείων του Π.Ο.Υ. (και με δεδομένο ότι οι παρουσιαζόμενες χώρες δημοσιοποιούν τον ακριβή αριθμό κρουσμάτων βάσει των προδιαγραφών του) δεν συνιστά λόγο για ιδιαίτερα υψηλή ανησυχία, διότι ο αριθμός των καταγραφέντων κρουσμάτων ανά 50.000 κατοίκους εμφανίζεται μικρός, αλλά και διαφοροποιημένος ανά χώρα. Ειδικότερα για την περίπτωση του Ισραήλ (ο μεγαλύτερος δείκτης – 92 περίπου κρούσματα), δημοσιεύσεις αναφέρουν ότι το κυριότερο ποσοστό προσβολής αφορά την υπερορθόδοξη κοινότητα, αλλά οι οποίοι δεν μετακινούνται μεμονωμένα και έχουν ιδιαίτερες συνήθειες διαβίωσης (πχ κοσέρ) σε τουριστικές μονάδες που εγκαθίστανται εν συνόλω.

Άρα, βάσει αυτού του δείκτη, η επέκταση της οδικής προσέλευσης και από άλλους σταθμούς δεν πρέπει να προβληματίζει ιδιαίτερα. Απαιτεί μόνο την εγκατάσταση αναγκαίας υλικοτεχνικής υποδομής και σύντομης εκπαίδευσης του υφιστάμενου ανθρώπινου δυναμικού (ενδεχομένως και ενίσχυσής του σε ορισμένους σταθμούς). Θεωρείται δε, ότι είναι εφικτή, όχι μεγάλου κόστους και μη χρονοβόρα. Βεβαίως εξαρτάται και από τις διμερείς συμφωνίες και πρωτόκολλα που θα συμφωνηθούν. Εκτιμάται δε, ότι θα συνεισφέρει στην στοχευμένη μεγιστοποίηση της τουριστικής εισροής στην Β. Ελλάδα βάσει των υφιστάμενων συνθηκών και σύμφωνα με τις προσεγγίσεις του υπουργού Τουρισμού κ. Θεοχάρη.

Πρέπει όμως να επισημανθεί, ότι παρόλο που οι δείκτες είναι χαμηλοί, τα πρωτόκολλα εισόδου που σχεδιάζονται από την Πολιτεία για να εφαρμοστούν, πρέπει να ακολουθηθούν επακριβώς στα σημεία εισόδου.

* Ο Κώστας Τζάνας, στατιστικός, MSc

Κείμενο-γράφημα: Κώστας Τζάνας 


Στις 8 Μαΐου το makthes.gr είχε δημοσιοποιήσει τα μέχρι τότε δεδομένα της εξέλιξης των κρουσμάτων για τις χώρες που σε μεγάλο ποσοστό ενισχύουν το ευρύτερο τουριστικό προϊόν (όχι μόνο διαμονή) της Βόρειας Ελλάδας. Είχε αναφερθεί ότι πρέπει να εξετασθεί και η ενδεχόμενη ενίσχυση των υποδομών στους 13 μεθοριακούς σταθμούς οδικής πρόσβασης τουριστών ή/και εργατών γης στην χώρα μας για την αντιμετώπιση τυχόν ασυμπτωματικών ατόμων από κορονοϊό.

Στις 12 Μαΐου ο κ. Καράογλου πρότεινε την ενίσχυση των υποδομών μόνο σε 4 κύριους οδικούς μεθοριακούς σταθμούς, ήτοι Κρυσταλλοπηγή (από Αλβανία), Ευζώνους (εισροή κυρίως από Β. Μακεδονία, Σερβία και δυτικά Βαλκάνια), Προμαχώνα (βόρειο-νότιο-δυτική Βουλγαρία, Ρουμανία) και Κήπων (Τουρκία).

Κατά την εκτίμησή μας, δεν ελήφθησαν όμως υπόψη οι μετακινήσεις από βόρειο-νότιο-ανατολική Βουλγαρία και νότιο-ανατολική Ρουμανία, που κυρίως εισρέουν μέσω των μεθοριακών σταθμών Ορμενίου (Έβρος), Νυμφαίας (Ροδόπη) και Εξοχής (Δράμα). Δικαίως ο Σύνδεσμος Ξενοδόχων Θράκης εκφράζει την ανησυχία ότι αν «… μείνουν κλειστές, τότε είναι δεδομένο ότι θα καταρρεύσει κάθε προσπάθεια προσέλκυσης οδικών τουριστών το φετινό καλοκαίρι και ανάκτησης, έστω κάποιου μικρού ποσοστού οδικών αφίξεων στην περιοχή μας…» λόγω του ότι «… αυξάνεται η διάρκεια και το κόστος του ταξιδιού…» από τους 4 σταθμούς που προτάθηκαν.

Επίσης δεν πρέπει να αγνοηθεί και η ετοιμότητα του αεροδρομίου Μακεδονία, ώστε μέσω της διμερούς συμφωνίας με το Ισραήλ (η οποία δεν έχει ακόμη συμφωνηθεί), να υποδεχθούμε τους πολίτες του.

Η μέχρι σήμερα (14/5) εξέλιξη των κρουσμάτων βάσει των στοιχείων του Π.Ο.Υ. (και με δεδομένο ότι οι παρουσιαζόμενες χώρες δημοσιοποιούν τον ακριβή αριθμό κρουσμάτων βάσει των προδιαγραφών του) δεν συνιστά λόγο για ιδιαίτερα υψηλή ανησυχία, διότι ο αριθμός των καταγραφέντων κρουσμάτων ανά 50.000 κατοίκους εμφανίζεται μικρός, αλλά και διαφοροποιημένος ανά χώρα. Ειδικότερα για την περίπτωση του Ισραήλ (ο μεγαλύτερος δείκτης – 92 περίπου κρούσματα), δημοσιεύσεις αναφέρουν ότι το κυριότερο ποσοστό προσβολής αφορά την υπερορθόδοξη κοινότητα, αλλά οι οποίοι δεν μετακινούνται μεμονωμένα και έχουν ιδιαίτερες συνήθειες διαβίωσης (πχ κοσέρ) σε τουριστικές μονάδες που εγκαθίστανται εν συνόλω.

Άρα, βάσει αυτού του δείκτη, η επέκταση της οδικής προσέλευσης και από άλλους σταθμούς δεν πρέπει να προβληματίζει ιδιαίτερα. Απαιτεί μόνο την εγκατάσταση αναγκαίας υλικοτεχνικής υποδομής και σύντομης εκπαίδευσης του υφιστάμενου ανθρώπινου δυναμικού (ενδεχομένως και ενίσχυσής του σε ορισμένους σταθμούς). Θεωρείται δε, ότι είναι εφικτή, όχι μεγάλου κόστους και μη χρονοβόρα. Βεβαίως εξαρτάται και από τις διμερείς συμφωνίες και πρωτόκολλα που θα συμφωνηθούν. Εκτιμάται δε, ότι θα συνεισφέρει στην στοχευμένη μεγιστοποίηση της τουριστικής εισροής στην Β. Ελλάδα βάσει των υφιστάμενων συνθηκών και σύμφωνα με τις προσεγγίσεις του υπουργού Τουρισμού κ. Θεοχάρη.

Πρέπει όμως να επισημανθεί, ότι παρόλο που οι δείκτες είναι χαμηλοί, τα πρωτόκολλα εισόδου που σχεδιάζονται από την Πολιτεία για να εφαρμοστούν, πρέπει να ακολουθηθούν επακριβώς στα σημεία εισόδου.

* Ο Κώστας Τζάνας, στατιστικός, MSc

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία