ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Κ. Χατζηδάκης στη «ΜτΚ»: Στο επίκεντρο της πολιτικής μας η καταπολέμηση της ανεργίας στη Β. Ελλάδα

Ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων μιλά στη «ΜτΚ» για τη διαχείριση της «Ελπίδας», την πρόταση δυσπιστίας του ΣΥΡΙΖΑ αλλά και τα πολλά προγράμματα απασχόλησης που τρέχουν στη Βόρεια Ελλάδα

 30/01/2022 18:30

Κ. Χατζηδάκης στη «ΜτΚ»: Στο επίκεντρο της πολιτικής μας η καταπολέμηση της ανεργίας στη Β. Ελλάδα

Νίκος Οικονόμου

Ένα μεγάλο πρόγραμμα για την καταπολέμηση της ανεργίας στη Βόρεια Ελλάδα προαναγγέλλει ο Κωστής Χατζηδάκης. Όπως τονίζει ο υπουργός σε συνέντευξή του στη «ΜτΚ» πάνω από το 30% των 50.000 θέσεων εργασίας που δημιούργησε ο ΟΑΕΔ κατά τη διάρκεια της πανδημίας αφορούν στη Βόρεια Ελλάδα. Από τα προγράμματα απασχόλησης, απόκτησης εργασιακής εμπειρίας και κατάρτισης στις λιγνιτικές περιοχές θα ωφεληθούν 9.000 άνεργοι, από το Πρόγραμμα Απασχόλησης στην Ανατολική Μακεδονία και Θράκη και στην Κεντρική Μακεδονία 7.000 άνεργοι άνω των 30 ετών, από το Πρόγραμμα Απασχόλησης στη Δυτική Μακεδονία άλλοι 5.000 άνεργοι άνω των 30 ετών με έμφαση στις γυναίκες και από το πρόγραμμα απόκτησης εργασιακής εμπειρίας που ξεκινά σύντομα στις περιφέρειας Αττικής και Κεντρικής Μακεδονίας άλλοι 10.000 άνεργοι έως 29 ετών.

Η κυβέρνηση συμπλήρωσε ήδη το μισό της θητείας της και οδεύει προς την τελική ευθεία. Πώς αξιολογείτε συνολικά αυτήν την πορεία; Πού πήγατε καλά; Πού θα μπορούσατε και καλύτερα;

Όταν πήραμε τα ηνία το καλοκαίρι του 2019, η χώρα συμπλήρωνε 10 χρόνια κρίσης. Πάνω που ξεκινήσαμε να εφαρμόζουμε την ατζέντα για την οποία μας ψήφισαν οι πολίτες, βρεθήκαμε αντιμέτωποι με έναν πρωτόγνωρο συνδυασμό κρίσεων: το μεταναστευτικό, την όξυνση με την Τουρκία, την πανδημία, την οικονομική κρίση που προκάλεσε. Και η κυβέρνηση ανταποκρίθηκε με επάρκεια και αποτελεσματικότητα. Στο μεταναστευτικό, οι ροές μειώθηκαν εντυπωσιακά. Απέναντι στην Τουρκία, αποκρούσαμε τις προκλήσεις και ενισχύσαμε την αμυντική θωράκιση της χώρας. Σε σχέση με τον κορωνοϊό, τα στοιχεία δείχνουν ότι από την αρχή της πανδημίας μέχρι σήμερα έχουμε κινηθεί, με αυξομειώσεις, κοντά στο μέσο όρο της ΕΕ. Ενώ, στην οικονομία, δώσαμε ένα πρωτοφανές για τα δεδομένα της χώρας πακέτο στήριξης για τον κορονοϊό -πάνω από 40 δισ.- και ταυτόχρονα δημιουργήσαμε τις προϋποθέσεις της ισχυρής οικονομικής ανάκαμψης. Που για το 2021 μπορεί να κινηθεί ακόμα και γύρω στο 8%! Και αυτό δεν έγινε τυχαία. Όπως δεν είναι τυχαίο ότι πετύχαμε μία σημαντική μείωση της ανεργίας από το 17,3% το καλοκαίρι του 2019, στο 13,3% τον περασμένο Νοέμβριο. Θεωρώ, άραγε, ότι η κυβέρνηση δεν θα μπορούσε να πάει καλύτερα σε διάφορους τομείς; Δεν είμαι αυτής της σχολής. Ο ίδιος ο πρωθυπουργός άλλωστε, έχει σημειώσει ότι στο θέμα των φυσικών καταστροφών π.χ. υπάρχει μεν βελτίωση σε σχέση με το παρελθόν, αλλά έχουμε ακόμη δρόμο να διανύσουμε. Ίσως και λόγω της εντεινόμενης πρόκλησης της κλιματικής αλλαγής. Αυτά όμως για τα οποία μίλησα και άλλα πολλά που δεν ανέφερα, έγιναν σε μόλις 30 μήνες διακυβέρνησης και μάλιστα απέναντι, όπως είπα, σε έναν πρωτοφανή συνδυασμό κρίσεων. Πιστεύω λοιπόν ότι ο απολογισμός είναι τελικά καθαρά θετικός!

Tι δεν πήγε καλά στη μάχη κατά του χιονιά;

Ο ίδιος ο πρωθυπουργός αναγνώρισε αδυναμίες, ιδίως στο συντονισμό των εμπλεκομένων: κράτους, αυτοδιοίκησης, περιφέρειας, δήμου και ιδιωτών. Και ζήτησε συγγνώμη από τους πολίτες χωρίς περιστροφές. Χωρίς να κρυφτεί ούτε πίσω από τις ευθύνες της εταιρείας για την Αττική Οδό, που είναι αδιαμφισβήτητα μεγάλες, ούτε πίσω από τη μεγάλη ένταση του καιρικού φαινομένου. Δεν μίλησε ούτε για «στραβή στη βάρδια του» ούτε προσπάθησε να κρύψει το πρόβλημα, όπως συνέβη στο πρόσφατο παρελθόν. Αντίθετα, δεσμεύτηκε ότι θα διερευνηθούν οι ευθύνες, αλλά και ότι θα δρομολογηθούν οι απαραίτητες αλλαγές, ώστε αντίστοιχα φαινόμενα να αντιμετωπιστούν καλύτερα στο μέλλον!

Πώς σχολιάζετε την πρόταση δυσπιστίας που κατέθεσε ο Αλέξης Τσίπρας;

Στην πρόταση δυσπιστίας αναδεικνύονται δύο βασικά χαρακτηριστικά του ΣΥΡΙΖΑ την τελευταία περίοδο. Η εμπάθεια και η τοξικότητα της αντιπολίτευσης που ασκεί από τη μία. Και η αγωνία του για τη δημοσκοπική του καθίζηση σε συνδυασμό με τις εξελίξεις στο ΚΙΝΑΛ από την άλλη. Έσπευσε λοιπόν να καταθέσει μία λίγο-πολύ αναμενόμενη πρόταση δυσπιστίας για να δείξει ότι παίρνει κάποια πολιτική πρωτοβουλία, αλλά το κάνει με τις γνωστές υπερβολές και ακρότητες που υπενθυμίζουν την υπαρξιακή του αγωνία. Σε κάθε περίπτωση, η συζήτηση για την ψήφο εμπιστοσύνης στη Βουλή είναι μια ευκαιρία να φανεί, από τη μια πλευρά η διαφορά στην παραγωγή έργου ανάμεσα στη ΝΔ και το ΣΥΡΙΖΑ. Αλλά και να διαπιστωθεί, όπως πιστεύω, ακόμα μία φορά, η διαφορά ύφους ανάμεσα στη σημερινή πλειοψηφία και στο ΣΥΡΙΖΑ, αλλά και ανάμεσα στον Κυριάκο Μητσοτάκη και τον αρχηγό της αξιωματικής αντιπολίτευσης.

Ήδη ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης ανακοίνωσε τη δεύτερη αύξηση του κατώτατου μισθού που αναμένεται να υλοποιηθεί τον Απρίλιο. Τι προσδοκάτε από αυτό το μέτρο; Θα κλειδώσει η αύξηση στο 6% όπως ακούγεται;

Όπως έχει σημειώσει και ο ίδιος ο πρωθυπουργός θα είναι μία σημαντική αύξηση, επιπλέον της αύξησης του 2% που ήδη ίσχυσε. Δεν μπορώ να σας πω το ακριβές ποσοστό, διότι τώρα ξεκινάει η νέα διαδικασία προσδιορισμού του κατώτατου μισθού. Διαδικασία που επισπεύσαμε με τροπολογία που περάσαμε, διότι θέλουμε οι αποφάσεις να ληφθούν νωρίτερα. Δηλαδή τον Απρίλιο. Εν πάση περιπτώσει, η αύξηση θα είναι σημαντική, ακριβώς διότι έχουμε θέσει τις βάσεις της ισχυρής ανάπτυξης. Διότι τις τσέπες των εργαζομένων, δεν τις γεμίζουν τα λόγια τα μεγάλα, αλλά οι αναπτυξιακές πολιτικές! Η κοινωνική ευαισθησία, την οποία φυσικά δεν χαρίζουμε σε κανέναν, δεν φτάνει. Αυτό που χρειαζόμαστε είναι κοινωνική αποτελεσματικότητα!

Ο μεγάλος βραχνάς παραμένει η απονομή των συντάξεων, όπου παρά τη βελτίωση της απόδοσης παραμένουν περίπου 83.000 ληξιπρόθεσμες κύριες συντάξεις. Ποιος είναι ο στόχος σας από εδώ και πέρα και μέχρι τις εκλογές και πως θα τον πετύχετε;

Στόχος μας είναι πολύ απλά, να τελειώνουμε με τον βραχνά. Και είμαι σε θέση να το πω αυτό, ακριβώς επειδή προηγήθηκε μία πολυεπίπεδη προσπάθεια τους προηγούμενους 12 μήνες: Η απλοποίηση της απονομής συντάξεων με το ν. 4798/2021. Η ειδική ομάδα για τις διαδοχικές συντάξεις. Οι 3.000 καινούργιοι ηλεκτρονικοί υπολογιστές. Ο ηλεκτρονικός «Πύργος Ελέγχου» στον ΕΦΚΑ. Οι πιστοποιημένοι δικηγόροι και λογιστές.

Προσπάθεια με την οποία πετύχαμε το 2021 ρεκόρ όλων των εποχών με 225.000 απονομές! Δηλαδή αύξηση τόσο σε σχέση με τις 160.000 απονομές του 2020, όσο τις 123.000 απονομές του 2019. Γι’αυτό μπορέσαμε να μειώσουμε τις εκκρεμότητες από 133.000 που ήταν στις αρχές του 2021, στις 83.000 σήμερα. Και έτσι συνεχίζουμε. Τώρα, τέλη Ιανουαρίου, κλείνει ο ΕΦΚΑ με όλες τις εκκρεμότητες σε κύριες συντάξεις μέχρι το 2018. Και τέλη Φεβρουαρίου θα έχουν κλείσει όλες σχεδόν οι εκκρεμείς υποθέσεις του 2019. Από κει και πέρα, η προσπάθεια επικεντρώνεται στις εκκρεμότητες του 2020 και του 2021. Γι’αυτό αισιοδοξώ ότι μέχρι τέλος Ιουνίου θα έχουμε αντιμετωπίσει το θέμα, αφήνοντας πίσω μας τις υπερημερίες στις κύριες συντάξεις!

Το νομοσχέδιο για τον εκσυγχρονισμό του ΕΦΚΑ έχει βγει ήδη σε διαβούλευση. Ποια θα είναι η επόμενη ημέρα του φορέα; Και ποια τα οφέλη για τον πολίτη;

Σας μίλησα για τις πρωτοβουλίες μας για τις συντάξεις. Βάλαμε επίσης σε λειτουργία τον Ενιαίο Αριθμό Εξυπηρέτησης 1555 για να βρίσκουν άκρη οι πολίτες. Είναι όμως προφανές ότι στον ΕΦΚΑ -που έχει μόνος του το 48% των παραπόνων του Δημοσίου- δεν αρκούν μερεμέτια ή πυροσβεστικές λύσεις. Χρειάζεται μια ακόμα πιο ουσιαστική παρέμβαση, σε μονιμότερη βάση. Φέρνουμε λοιπόν μέτρα κοινής λογικής: Με προσέλκυση υψηλού επιπέδου στελεχών τόσο από το δημόσιο όσο και από τον ιδιωτικό τομέα. Με επιβράβευση με πιο δίκαια μπόνους των παραγωγικών υπαλλήλων. Με μηχανισμούς ελέγχου και κυρώσεων για όσους δεν κάνουν σωστά τη δουλειά τους. Με πειθαρχικά συμβούλια χωρίς τη συμμετοχή συνδικαλιστών. Με ένα γρηγορότερο σύστημα προμηθειών. Με αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του Φορέα. Με το νομοσχέδιο αυτό, δημιουργούμε ένα καλύτερο περιβάλλον και πιο δίκαιο πλαίσιο εργασίας για τους εργαζομένους. Και, παράλληλα, διασφαλίζουμε ότι οι ασφαλισμένοι θα απολαμβάνουν έναν ΕΦΚΑ πιο αποτελεσματικό, με καλύτερη εξυπηρέτηση, με γρηγορότερη απονομή των συντάξεων και ηλεκτρονικές υπηρεσίες σε μεγάλο εύρος!

Σε τι βαθμό έχει επιταχυνθεί η απονομή των συντάξεων από τον ΕΦΚΑ στη Βόρεια Ελλάδα;

Ειδικότερα για την Βόρεια Ελλάδα, τα στοιχεία που διαθέτουμε από τον Πύργο Ελέγχου του ΕΦΚΑ που καταγράφει σε πραγματικό χρόνο τις εκκρεμότητες αλλά και τις απονομές, δείχνουν και εκεί σημαντική πρόοδο. Για παράδειγμα, στη Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, υπήρξε αύξηση κατά 55% στην έκδοση νέων συντάξεων σε σχέση με εκείνες που εκδίδονταν πριν την λειτουργία του Πύργου Ελέγχου (αρχές φθινοπώρου). Αύξηση 74% έχουμε στην Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης ενώ, στη Δυτική Μακεδονία είχαμε αύξηση απονομών κατά 100%. Αποδεικνύεται επομένως πως ο ΕΦΚΑ έχει ανεβάσει ταχύτητες και πως οι δράσεις που υλοποιήσαμε, όπως ο Πύργος Ελέγχου και τα ενιαία κέντρα απονομών ανά περιφερειακή ενότητα, πιάνουν τόπο!

Θα συνεχίσετε τα ντου σε υπηρεσίες όπου η γραφειοκρατία ζει και βασιλεύει;

Οι επισκέψεις αυτές είναι πολύτιμες. Βλέπω από πρώτο χέρι τι συμβαίνει στα υποκαταστήματα του ΕΦΚΑ, τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι υπάλληλοι, τα εμπόδια στην εξυπηρέτηση των πολιτών. Είναι διαφορετικό να σου διηγούνται τα προβλήματα, και διαφορετικό να τα βιώνεις μόνος σου. Γι’ αυτό θα συνεχίσω να πηγαίνω όπου το κρίνω απαραίτητο.

Να πάμε λίγο στα της ανεργίας. Πώς ωφελείται η Βόρεια Ελλάδα από τα προγράμματα για την ανεργία;

Υπογραμμίζω κατ’ αρχάς ότι πάνω από το 30% των 50.000 θέσεων εργασίας που δημιούργησε ο ΟΑΕΔ κατά τη διάρκεια της πανδημίας, αφορούν στη Βόρεια Ελλάδα. Η οποία όμως κατέχει κεντρική θέση στην προσπάθειά μας και από εδώ και πέρα. Αναφέρομαι: Στα προγράμματα απασχόλησης, απόκτησης εργασιακής εμπειρίας και κατάρτισης στις λιγνιτικές περιοχές που θα ωφελήσουν συνολικά σχεδόν 9.000 ανέργους. Στο Πρόγραμμα Απασχόλησης 7.000 ανέργων άνω των 30 ετών για τις Περιφέρειες Αν. Μακεδονίας & Θράκης και Κεντρικής Μακεδονίας, του οποίου ο Γ’ κύκλος αιτήσεων ξεκινάει άμεσα. Στο Πρόγραμμα Απασχόλησης 5.000 ανέργων άνω των 30 ετών με έμφαση στις γυναίκες στη Δυτική Μακεδονία, το οποίο είναι ανοιχτό για αιτήσεις μέχρι τις 11 Φεβρουαρίου. Αλλά και στο πρόγραμμα απόκτησης εργασιακής εμπειρίας για 10.000 ανέργους έως 29 ετών που ξεκινάει σύντομα στις Περιφέρειες Αττικής και Κεντρικής Μακεδονίας και για το οποίο αναμένεται η έναρξη υποβολής αιτήσεων το τελευταίο 10ημερο Φεβρουαρίου. Σε αυτά δεν υπολογίζω βέβαια όλα τα υπόλοιπα προγράμματα του ΟΑΕΔ που απευθύνονται σε όλη την Ελλάδα και από τα οποία μπορούν επίσης να ωφεληθούν οι βορειοελλαδίτες συμπολίτες μας. Είναι νομίζω φανερό ότι η Βόρεια Ελλάδα βρίσκεται στο επίκεντρο της πολιτικής μας!

Και κάτι τελευταίο για το χρόνο των εκλογών. Ο πρωθυπουργός το επαναλαμβάνει συνέχεια ότι θα γίνουν στο τέλος της τετραετίας, αλλά τα σενάρια περί πρόωρων συνεχίζονται. Η γνώμη σας;

Σωστά παρατηρείτε ότι ο πρωθυπουργός το έχει πει σε όλους τους τόνους ότι οι εκλογές θα γίνουν στο τέλος της τετραετίας. Γιατί να προσπαθούμε να ερμηνεύσουμε μία τόσο ξεκάθαρη τοποθέτηση;

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 30.01.2022 

Ένα μεγάλο πρόγραμμα για την καταπολέμηση της ανεργίας στη Βόρεια Ελλάδα προαναγγέλλει ο Κωστής Χατζηδάκης. Όπως τονίζει ο υπουργός σε συνέντευξή του στη «ΜτΚ» πάνω από το 30% των 50.000 θέσεων εργασίας που δημιούργησε ο ΟΑΕΔ κατά τη διάρκεια της πανδημίας αφορούν στη Βόρεια Ελλάδα. Από τα προγράμματα απασχόλησης, απόκτησης εργασιακής εμπειρίας και κατάρτισης στις λιγνιτικές περιοχές θα ωφεληθούν 9.000 άνεργοι, από το Πρόγραμμα Απασχόλησης στην Ανατολική Μακεδονία και Θράκη και στην Κεντρική Μακεδονία 7.000 άνεργοι άνω των 30 ετών, από το Πρόγραμμα Απασχόλησης στη Δυτική Μακεδονία άλλοι 5.000 άνεργοι άνω των 30 ετών με έμφαση στις γυναίκες και από το πρόγραμμα απόκτησης εργασιακής εμπειρίας που ξεκινά σύντομα στις περιφέρειας Αττικής και Κεντρικής Μακεδονίας άλλοι 10.000 άνεργοι έως 29 ετών.

Η κυβέρνηση συμπλήρωσε ήδη το μισό της θητείας της και οδεύει προς την τελική ευθεία. Πώς αξιολογείτε συνολικά αυτήν την πορεία; Πού πήγατε καλά; Πού θα μπορούσατε και καλύτερα;

Όταν πήραμε τα ηνία το καλοκαίρι του 2019, η χώρα συμπλήρωνε 10 χρόνια κρίσης. Πάνω που ξεκινήσαμε να εφαρμόζουμε την ατζέντα για την οποία μας ψήφισαν οι πολίτες, βρεθήκαμε αντιμέτωποι με έναν πρωτόγνωρο συνδυασμό κρίσεων: το μεταναστευτικό, την όξυνση με την Τουρκία, την πανδημία, την οικονομική κρίση που προκάλεσε. Και η κυβέρνηση ανταποκρίθηκε με επάρκεια και αποτελεσματικότητα. Στο μεταναστευτικό, οι ροές μειώθηκαν εντυπωσιακά. Απέναντι στην Τουρκία, αποκρούσαμε τις προκλήσεις και ενισχύσαμε την αμυντική θωράκιση της χώρας. Σε σχέση με τον κορωνοϊό, τα στοιχεία δείχνουν ότι από την αρχή της πανδημίας μέχρι σήμερα έχουμε κινηθεί, με αυξομειώσεις, κοντά στο μέσο όρο της ΕΕ. Ενώ, στην οικονομία, δώσαμε ένα πρωτοφανές για τα δεδομένα της χώρας πακέτο στήριξης για τον κορονοϊό -πάνω από 40 δισ.- και ταυτόχρονα δημιουργήσαμε τις προϋποθέσεις της ισχυρής οικονομικής ανάκαμψης. Που για το 2021 μπορεί να κινηθεί ακόμα και γύρω στο 8%! Και αυτό δεν έγινε τυχαία. Όπως δεν είναι τυχαίο ότι πετύχαμε μία σημαντική μείωση της ανεργίας από το 17,3% το καλοκαίρι του 2019, στο 13,3% τον περασμένο Νοέμβριο. Θεωρώ, άραγε, ότι η κυβέρνηση δεν θα μπορούσε να πάει καλύτερα σε διάφορους τομείς; Δεν είμαι αυτής της σχολής. Ο ίδιος ο πρωθυπουργός άλλωστε, έχει σημειώσει ότι στο θέμα των φυσικών καταστροφών π.χ. υπάρχει μεν βελτίωση σε σχέση με το παρελθόν, αλλά έχουμε ακόμη δρόμο να διανύσουμε. Ίσως και λόγω της εντεινόμενης πρόκλησης της κλιματικής αλλαγής. Αυτά όμως για τα οποία μίλησα και άλλα πολλά που δεν ανέφερα, έγιναν σε μόλις 30 μήνες διακυβέρνησης και μάλιστα απέναντι, όπως είπα, σε έναν πρωτοφανή συνδυασμό κρίσεων. Πιστεύω λοιπόν ότι ο απολογισμός είναι τελικά καθαρά θετικός!

Tι δεν πήγε καλά στη μάχη κατά του χιονιά;

Ο ίδιος ο πρωθυπουργός αναγνώρισε αδυναμίες, ιδίως στο συντονισμό των εμπλεκομένων: κράτους, αυτοδιοίκησης, περιφέρειας, δήμου και ιδιωτών. Και ζήτησε συγγνώμη από τους πολίτες χωρίς περιστροφές. Χωρίς να κρυφτεί ούτε πίσω από τις ευθύνες της εταιρείας για την Αττική Οδό, που είναι αδιαμφισβήτητα μεγάλες, ούτε πίσω από τη μεγάλη ένταση του καιρικού φαινομένου. Δεν μίλησε ούτε για «στραβή στη βάρδια του» ούτε προσπάθησε να κρύψει το πρόβλημα, όπως συνέβη στο πρόσφατο παρελθόν. Αντίθετα, δεσμεύτηκε ότι θα διερευνηθούν οι ευθύνες, αλλά και ότι θα δρομολογηθούν οι απαραίτητες αλλαγές, ώστε αντίστοιχα φαινόμενα να αντιμετωπιστούν καλύτερα στο μέλλον!

Πώς σχολιάζετε την πρόταση δυσπιστίας που κατέθεσε ο Αλέξης Τσίπρας;

Στην πρόταση δυσπιστίας αναδεικνύονται δύο βασικά χαρακτηριστικά του ΣΥΡΙΖΑ την τελευταία περίοδο. Η εμπάθεια και η τοξικότητα της αντιπολίτευσης που ασκεί από τη μία. Και η αγωνία του για τη δημοσκοπική του καθίζηση σε συνδυασμό με τις εξελίξεις στο ΚΙΝΑΛ από την άλλη. Έσπευσε λοιπόν να καταθέσει μία λίγο-πολύ αναμενόμενη πρόταση δυσπιστίας για να δείξει ότι παίρνει κάποια πολιτική πρωτοβουλία, αλλά το κάνει με τις γνωστές υπερβολές και ακρότητες που υπενθυμίζουν την υπαρξιακή του αγωνία. Σε κάθε περίπτωση, η συζήτηση για την ψήφο εμπιστοσύνης στη Βουλή είναι μια ευκαιρία να φανεί, από τη μια πλευρά η διαφορά στην παραγωγή έργου ανάμεσα στη ΝΔ και το ΣΥΡΙΖΑ. Αλλά και να διαπιστωθεί, όπως πιστεύω, ακόμα μία φορά, η διαφορά ύφους ανάμεσα στη σημερινή πλειοψηφία και στο ΣΥΡΙΖΑ, αλλά και ανάμεσα στον Κυριάκο Μητσοτάκη και τον αρχηγό της αξιωματικής αντιπολίτευσης.

Ήδη ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης ανακοίνωσε τη δεύτερη αύξηση του κατώτατου μισθού που αναμένεται να υλοποιηθεί τον Απρίλιο. Τι προσδοκάτε από αυτό το μέτρο; Θα κλειδώσει η αύξηση στο 6% όπως ακούγεται;

Όπως έχει σημειώσει και ο ίδιος ο πρωθυπουργός θα είναι μία σημαντική αύξηση, επιπλέον της αύξησης του 2% που ήδη ίσχυσε. Δεν μπορώ να σας πω το ακριβές ποσοστό, διότι τώρα ξεκινάει η νέα διαδικασία προσδιορισμού του κατώτατου μισθού. Διαδικασία που επισπεύσαμε με τροπολογία που περάσαμε, διότι θέλουμε οι αποφάσεις να ληφθούν νωρίτερα. Δηλαδή τον Απρίλιο. Εν πάση περιπτώσει, η αύξηση θα είναι σημαντική, ακριβώς διότι έχουμε θέσει τις βάσεις της ισχυρής ανάπτυξης. Διότι τις τσέπες των εργαζομένων, δεν τις γεμίζουν τα λόγια τα μεγάλα, αλλά οι αναπτυξιακές πολιτικές! Η κοινωνική ευαισθησία, την οποία φυσικά δεν χαρίζουμε σε κανέναν, δεν φτάνει. Αυτό που χρειαζόμαστε είναι κοινωνική αποτελεσματικότητα!

Ο μεγάλος βραχνάς παραμένει η απονομή των συντάξεων, όπου παρά τη βελτίωση της απόδοσης παραμένουν περίπου 83.000 ληξιπρόθεσμες κύριες συντάξεις. Ποιος είναι ο στόχος σας από εδώ και πέρα και μέχρι τις εκλογές και πως θα τον πετύχετε;

Στόχος μας είναι πολύ απλά, να τελειώνουμε με τον βραχνά. Και είμαι σε θέση να το πω αυτό, ακριβώς επειδή προηγήθηκε μία πολυεπίπεδη προσπάθεια τους προηγούμενους 12 μήνες: Η απλοποίηση της απονομής συντάξεων με το ν. 4798/2021. Η ειδική ομάδα για τις διαδοχικές συντάξεις. Οι 3.000 καινούργιοι ηλεκτρονικοί υπολογιστές. Ο ηλεκτρονικός «Πύργος Ελέγχου» στον ΕΦΚΑ. Οι πιστοποιημένοι δικηγόροι και λογιστές.

Προσπάθεια με την οποία πετύχαμε το 2021 ρεκόρ όλων των εποχών με 225.000 απονομές! Δηλαδή αύξηση τόσο σε σχέση με τις 160.000 απονομές του 2020, όσο τις 123.000 απονομές του 2019. Γι’αυτό μπορέσαμε να μειώσουμε τις εκκρεμότητες από 133.000 που ήταν στις αρχές του 2021, στις 83.000 σήμερα. Και έτσι συνεχίζουμε. Τώρα, τέλη Ιανουαρίου, κλείνει ο ΕΦΚΑ με όλες τις εκκρεμότητες σε κύριες συντάξεις μέχρι το 2018. Και τέλη Φεβρουαρίου θα έχουν κλείσει όλες σχεδόν οι εκκρεμείς υποθέσεις του 2019. Από κει και πέρα, η προσπάθεια επικεντρώνεται στις εκκρεμότητες του 2020 και του 2021. Γι’αυτό αισιοδοξώ ότι μέχρι τέλος Ιουνίου θα έχουμε αντιμετωπίσει το θέμα, αφήνοντας πίσω μας τις υπερημερίες στις κύριες συντάξεις!

Το νομοσχέδιο για τον εκσυγχρονισμό του ΕΦΚΑ έχει βγει ήδη σε διαβούλευση. Ποια θα είναι η επόμενη ημέρα του φορέα; Και ποια τα οφέλη για τον πολίτη;

Σας μίλησα για τις πρωτοβουλίες μας για τις συντάξεις. Βάλαμε επίσης σε λειτουργία τον Ενιαίο Αριθμό Εξυπηρέτησης 1555 για να βρίσκουν άκρη οι πολίτες. Είναι όμως προφανές ότι στον ΕΦΚΑ -που έχει μόνος του το 48% των παραπόνων του Δημοσίου- δεν αρκούν μερεμέτια ή πυροσβεστικές λύσεις. Χρειάζεται μια ακόμα πιο ουσιαστική παρέμβαση, σε μονιμότερη βάση. Φέρνουμε λοιπόν μέτρα κοινής λογικής: Με προσέλκυση υψηλού επιπέδου στελεχών τόσο από το δημόσιο όσο και από τον ιδιωτικό τομέα. Με επιβράβευση με πιο δίκαια μπόνους των παραγωγικών υπαλλήλων. Με μηχανισμούς ελέγχου και κυρώσεων για όσους δεν κάνουν σωστά τη δουλειά τους. Με πειθαρχικά συμβούλια χωρίς τη συμμετοχή συνδικαλιστών. Με ένα γρηγορότερο σύστημα προμηθειών. Με αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του Φορέα. Με το νομοσχέδιο αυτό, δημιουργούμε ένα καλύτερο περιβάλλον και πιο δίκαιο πλαίσιο εργασίας για τους εργαζομένους. Και, παράλληλα, διασφαλίζουμε ότι οι ασφαλισμένοι θα απολαμβάνουν έναν ΕΦΚΑ πιο αποτελεσματικό, με καλύτερη εξυπηρέτηση, με γρηγορότερη απονομή των συντάξεων και ηλεκτρονικές υπηρεσίες σε μεγάλο εύρος!

Σε τι βαθμό έχει επιταχυνθεί η απονομή των συντάξεων από τον ΕΦΚΑ στη Βόρεια Ελλάδα;

Ειδικότερα για την Βόρεια Ελλάδα, τα στοιχεία που διαθέτουμε από τον Πύργο Ελέγχου του ΕΦΚΑ που καταγράφει σε πραγματικό χρόνο τις εκκρεμότητες αλλά και τις απονομές, δείχνουν και εκεί σημαντική πρόοδο. Για παράδειγμα, στη Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, υπήρξε αύξηση κατά 55% στην έκδοση νέων συντάξεων σε σχέση με εκείνες που εκδίδονταν πριν την λειτουργία του Πύργου Ελέγχου (αρχές φθινοπώρου). Αύξηση 74% έχουμε στην Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης ενώ, στη Δυτική Μακεδονία είχαμε αύξηση απονομών κατά 100%. Αποδεικνύεται επομένως πως ο ΕΦΚΑ έχει ανεβάσει ταχύτητες και πως οι δράσεις που υλοποιήσαμε, όπως ο Πύργος Ελέγχου και τα ενιαία κέντρα απονομών ανά περιφερειακή ενότητα, πιάνουν τόπο!

Θα συνεχίσετε τα ντου σε υπηρεσίες όπου η γραφειοκρατία ζει και βασιλεύει;

Οι επισκέψεις αυτές είναι πολύτιμες. Βλέπω από πρώτο χέρι τι συμβαίνει στα υποκαταστήματα του ΕΦΚΑ, τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι υπάλληλοι, τα εμπόδια στην εξυπηρέτηση των πολιτών. Είναι διαφορετικό να σου διηγούνται τα προβλήματα, και διαφορετικό να τα βιώνεις μόνος σου. Γι’ αυτό θα συνεχίσω να πηγαίνω όπου το κρίνω απαραίτητο.

Να πάμε λίγο στα της ανεργίας. Πώς ωφελείται η Βόρεια Ελλάδα από τα προγράμματα για την ανεργία;

Υπογραμμίζω κατ’ αρχάς ότι πάνω από το 30% των 50.000 θέσεων εργασίας που δημιούργησε ο ΟΑΕΔ κατά τη διάρκεια της πανδημίας, αφορούν στη Βόρεια Ελλάδα. Η οποία όμως κατέχει κεντρική θέση στην προσπάθειά μας και από εδώ και πέρα. Αναφέρομαι: Στα προγράμματα απασχόλησης, απόκτησης εργασιακής εμπειρίας και κατάρτισης στις λιγνιτικές περιοχές που θα ωφελήσουν συνολικά σχεδόν 9.000 ανέργους. Στο Πρόγραμμα Απασχόλησης 7.000 ανέργων άνω των 30 ετών για τις Περιφέρειες Αν. Μακεδονίας & Θράκης και Κεντρικής Μακεδονίας, του οποίου ο Γ’ κύκλος αιτήσεων ξεκινάει άμεσα. Στο Πρόγραμμα Απασχόλησης 5.000 ανέργων άνω των 30 ετών με έμφαση στις γυναίκες στη Δυτική Μακεδονία, το οποίο είναι ανοιχτό για αιτήσεις μέχρι τις 11 Φεβρουαρίου. Αλλά και στο πρόγραμμα απόκτησης εργασιακής εμπειρίας για 10.000 ανέργους έως 29 ετών που ξεκινάει σύντομα στις Περιφέρειες Αττικής και Κεντρικής Μακεδονίας και για το οποίο αναμένεται η έναρξη υποβολής αιτήσεων το τελευταίο 10ημερο Φεβρουαρίου. Σε αυτά δεν υπολογίζω βέβαια όλα τα υπόλοιπα προγράμματα του ΟΑΕΔ που απευθύνονται σε όλη την Ελλάδα και από τα οποία μπορούν επίσης να ωφεληθούν οι βορειοελλαδίτες συμπολίτες μας. Είναι νομίζω φανερό ότι η Βόρεια Ελλάδα βρίσκεται στο επίκεντρο της πολιτικής μας!

Και κάτι τελευταίο για το χρόνο των εκλογών. Ο πρωθυπουργός το επαναλαμβάνει συνέχεια ότι θα γίνουν στο τέλος της τετραετίας, αλλά τα σενάρια περί πρόωρων συνεχίζονται. Η γνώμη σας;

Σωστά παρατηρείτε ότι ο πρωθυπουργός το έχει πει σε όλους τους τόνους ότι οι εκλογές θα γίνουν στο τέλος της τετραετίας. Γιατί να προσπαθούμε να ερμηνεύσουμε μία τόσο ξεκάθαρη τοποθέτηση;

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 30.01.2022 

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία