ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Interplast: Η βορειοελλαδική εταιρεία που εξάγει σε 56 χώρες συστήματα σωληνώσεων

Από την Ινδία, το Ιράκ και τον Λίβανο, μέχρι τις ΗΠΑ, τα προϊόντα της βορειοελλαδικής βιομηχανίας Interplast φτάνουν σε 56 χώρες του κόσμου

 21/06/2021 10:00

Interplast: Η βορειοελλαδική εταιρεία που εξάγει σε 56 χώρες συστήματα σωληνώσεων

Σοφία Χριστοφορίδου

Η εταιρεία παράγει συστήματα σωληνώσεων, σωλήνες για ύδρευση, κλιματισμό, αποχέτευση και θέρμανση, καθώς και συστήματα ενδοδαπέδιας θέρμανσης και δροσισμού. Η γκάμα της παραγωγής της περιλαμβάνει 2.000 ενεργούς κωδικούς, από μεγάλους σωλήνες μέχρι το πιο μικρό εξάρτημα.

Τα προϊόντα της έχουν χρησιμοποιηθεί σε μεγάλες επενδύσεις real estate στο Κατάρ, σε τουριστικά συγκροτήματα στις Μαλδίβες, στα περισσότερα αεροδρόμια της Fraport και σε μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες στην Ελλάδα. Εξάλλου ο κλάδος του τουρισμού στήριξε την εταιρεία στα δύσκολα χρόνια της οικονομικής κρίσης, που η οικοδομή είχε καταρρεύσει. Την περίοδο 2009-2014 η oικοδομή παρουσίασε πτώση 90% και πολλές εταιρείες έκλεισαν ή αποχώρησαν από την Ελλάδα. Όπως λέει ο διευθύνων σύμβουλος, Τάσος Ριζόπουλος, «ο τουρισμός, μαζί με τον εξαγωγικό προσανατολισμό της εταιρείας και την επένδυση στην καινοτομία ήταν οι τρεις καθοριστικοί παράγοντες που μας επέτρεψαν να παραμείνουμε ζωντανοί και να αντέξουμε την καταιγίδα της κρίσης».

Στροφή στις εξαγωγές

Μέχρι τότε οι εξαγωγές αντιπροσώπευαν το 10% του τζίρου της εταιρείας, με ένα πελατολόγιο κυρίως στις χώρες της Ευρώπης, της Μέσης Ανατολής και την Κύπρο. Σήμερα το ποσοστό αυτό έχει τριπλασιαστεί και το 2021 οι εξαγωγές θα αγγίξουν ή και ξεπεράσουν τα 6 εκατομμύρια σε τζίρο. Το μεγάλο άνοιγμα έγινε πριν από τέσσερα χρόνια, όταν το κομμάτι των εξαγωγών ανέλαβε ο γιος του προέδρου της εταιρείας, Γιάννης Ριζόπουλος, που σήμερα ασκεί καθήκοντα αναπληρωτή διευθύνοντα συμβούλου και γενικού διευθυντή. Όπως λέει ο ίδιος «πρώτα από όλα πρέπει να έχεις το προϊόν, αυτό από μόνο του όμως δεν αρκεί. Χρειάζεται επιμονή και διαρκής αγώνας, για να ‘ανοίξεις’ μια νέα αγορά».

Με αυτό τον τρόπο, προστέθηκαν άλλες 35 «πινέζες» στον παγκόσμιο χάρτη, όσες και οι νέες χώρες στις οποίες επέκτεινε τις πωλήσεις της η Interplast. Σε χώρες όπως η Σερβία και το Κόσοβο, η Γαλλία, το Κατάρ και ο Λίβανος η εταιρεία παρουσιάζει αυξημένη δραστηριότητα. Τα προϊόντα της φτάνουν σε συνολικά 55 χώρες και σύντομα θα προστεθεί και η 56η, η Νιγηρία. Η Αφρική είναι αναπτυσσόμενη αγορά, στον τομέα της δόμησης, και φέτος η Interplast θα καταγράψει ρεκόρ εξαγωγών στις χώρες της μεγάλης ηπείρου. «Ανοίξαμε δύσκολες αγορές, όπως η Συρία, το Ιράκ και η Ινδία, όμως η πιο δύσκολη αγορά, με τις μεγαλύτερες ιδιαιτερότητες ήταν οι ΗΠΑ» λέει ο ίδιος. Για να μπει σε αυτή την αγορά, η εταιρεία έπρεπε να σχεδιάσει εξ αρχής μια νέα στρατηγική, αλλά και ένα νέο διαστασιολόγιο για τα προϊόντα της, με βάση τις ίντσες και τα πόδια, όχι τα εκατοστά και τα μέτρα. Και φυσικά έπρεπε να συμμετάσχει σε εκθέσεις και να περάσει από τις «εξετάσεις» των πιστοποιήσεων το αμερικάνικο ινστιτούτο ICC για να «ξεκλειδώσει» την αμερικανική αγορά.

Λέξη κλειδί: πιστοποίηση

Η πιστοποίηση είναι η λέξη κλειδί, που αποτυπώνει «μια από τις βασικές αρχές της εταιρικής κουλτούρας της Interplast, την επιμονή στην ποιότητα» σύμφωνα με τον κ. Τ. Ριζόπουλο. Η εταιρεία διαθέτει περισσότερες από πενήντα πιστοποιήσεις από Ινστιτούτα της Ευρώπη και των ΗΠΑ, μεταξύ αυτών τα ISO 9001, ISO 14001 για την περιβαλλοντική διαχείριση και το ISO 50001 για την εξοικονόμηση ενέργειας. Όμως το «χρυσό διαβατήριο», σύμφωνα με τον ίδιο, είναι το EPD (Environmental Product Declaration), ένα σύστημα οικολογικής σήμανσης που αποτελεί προαπαιτούμενο για την κατάταξη των κτιρίων σύμφωνα με LEED V4, BREEM ή DGNB) που επιτρέπει τη συμμετοχή σε έργα μηδενικού ή χαμηλού ενεργειακού αποτυπώματος. Η Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία και η έμφαση που δίνει η Κομισιόν στον κατασκευαστικό κλάδο για την επίτευξη των περιβαλλοντικών στόχων που έχει θέσει, ανοίγουν νέες προοπτικές, εκτιμά και προβλέπει ότι την επόμενη πενταετία δεν θα μπορεί να συμμετέχουν εταιρείες σε μεγάλα κατασκευαστικά πρότζεκτ χωρίς διεθνείς πιστοποιήσεις. Όπως αναφέρει από την πλευρά του ο κ. Γ. Ριζόπουλος «οι προμονωμένοι σωλήνες Aqua Plus Prins εξοικονομούν μέχρι και 70% ενέργεια σε σχέση με τα κλασικά συστήματα μόνωσης. Επιπλέον όταν συνδυάζεται η ενδοδαπέδια θέρμανση με τη γεωθερμία, την ηλιακή ενέργεια και τις αντλίες θερμότητας, εξοικονομούμε ενέργεια μεγαλύτερη ή πολύ μεγαλύτερη του 50% σε σχέση με τα κλασικά συστήματα θέρμανσης».

Η καινοτομία ως μέσο ανάπτυξης

Η καινοτομία λειτούργησε ως ισχυρό μέσο ανάπτυξης, επισημαίνει ο Τ. Ριζόπουλος. Η Interplast έχει επενδύσει την τελευταία δεκαετία αρκετά στο τμήμα έρευνας και ανάπτυξης, το οποίο στελεχώνεται με 15 μηχανικούς. Ως αποτέλεσμα αυτής της δουλειάς έχει κατατεθειμένες 21 ευρεσιτεχνίες στον Οργανισμό Βιομηχανικής Ιδιοκτησίας, ενώ ετοιμάζεται για τέσσερα νέα μεγάλα πρότζεκτ. Από τα πλέον καινοτόμα προϊόντα της Interplast είναι ο προμονωμένος σωλήνας από PP-R ή PP-RCT, η ενδοδαπέδια θέρμανση ξηράς δόμησης που αναπτύχθηκε μαζί με την εταιρεία Knauf και προσφέρει 20% εξοικονόμηση σε σχέση με την κλασική ενδοδαπέδια θέρμανση, η νέα γενιά σωληνώσεων πολυπροπυλενίου από PP-RCT δεύτερης πυρήνωσης και το πυράντοχο σύστημα πολυπροπυλενίου για συστήματα πυρόσβεσης. Μία νέα γραμμή παραγωγής έχει εγκατασταθεί στην Κομοτηνή και είναι έτοιμη να τοποθετήσει την Interplast στους ελάχιστους παραγωγούς σε όλο τον κόσμο που προσφέρουν ολοκληρωμένο πιστοποιημένο σύστημα σωληνώσεων και εξαρτημάτων πολυπροπυλενίου από 20mm έως 450mm. Οι σωληνώσεις πολυπροπυλενίου μεγάλων διατομών δίνουν τη δυνατότητα για πλήρη αντικατάσταση των μεταλλικών σωλήνων, οι οποίοι έχουν πολύ μικρότερη διάρκεια ζωής, μεγάλο βάρος και έντονα προβλήματα διαβρώσεων.

Άφησε τη βαλίτσα του πωλητή για να στήσει τη δική του παραγωγή

Εγγονός και γιος αρτοποιών, ο πρόεδρος της Interplast Τάσος Ριζόπουλος άρχισε το 1987 να δουλεύει ως πωλητής σε εταιρεία παραγωγής πλαστικών σωλήνων. Μέσα σε τρία χρόνια αποφάσισε να αφήσει τη βαλίτσα του πωλητή και να ιδρύσει την δική του εταιρεία, που εμπορευόταν πλαστικά. Όμως όπως αποδείχθηκε ούτε η εμπορία τον ικανοποιούσε. Αυτό που πραγματικά ήθελε ήταν να διαθέτει προϊόντα δικής του παραγωγής. Το 1998 πήρε το ρίσκο να δημιουργήσει τη δική του μονάδα παραγωγής στην Κομοτηνή, με την βοήθεια των κινήτρων που δινόταν τότε. Σε αντίθεση με άλλες επενδύσεις που «ξεφούσκωσαν» η Interplast όχι μόνο παρέμεινε στην Βιομηχανική Περιοχή της Κομοτηνής αλλά συνέχισε να αναπτύσσεται χρόνο με το χρόνο. Σήμερα η εταιρεία απασχολεί συνολικά 130 άτομα, στην Κομοτηνή, όπου διατηρεί το μεγαλύτερο μέρος της παραγωγής, την Αθήνα όπου έχει ένα μέρος της παραγωγής και τη Θεσσαλονίκη, όπου διατηρεί σημαντικά τμήματα της εταιρείας. Την εποχή που ιδρύθηκε η Interplast το 70% των πλαστικών σωληνώσεων ύδρευσης, θέρμανσης και κλιματισμού που χρησιμοποιούνταν για την οικοδομή στην Ελλάδα ήταν εισαγόμενοι. Μέσα σε πέντε χρόνια η αναλογία αντιστράφηκε και η Interplast κατέλαβε την πρώτη θέση, θέση την οποία διατηρεί μέχρι και σήμερα.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 19-20 Ιουνίου 2021

Η εταιρεία παράγει συστήματα σωληνώσεων, σωλήνες για ύδρευση, κλιματισμό, αποχέτευση και θέρμανση, καθώς και συστήματα ενδοδαπέδιας θέρμανσης και δροσισμού. Η γκάμα της παραγωγής της περιλαμβάνει 2.000 ενεργούς κωδικούς, από μεγάλους σωλήνες μέχρι το πιο μικρό εξάρτημα.

Τα προϊόντα της έχουν χρησιμοποιηθεί σε μεγάλες επενδύσεις real estate στο Κατάρ, σε τουριστικά συγκροτήματα στις Μαλδίβες, στα περισσότερα αεροδρόμια της Fraport και σε μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες στην Ελλάδα. Εξάλλου ο κλάδος του τουρισμού στήριξε την εταιρεία στα δύσκολα χρόνια της οικονομικής κρίσης, που η οικοδομή είχε καταρρεύσει. Την περίοδο 2009-2014 η oικοδομή παρουσίασε πτώση 90% και πολλές εταιρείες έκλεισαν ή αποχώρησαν από την Ελλάδα. Όπως λέει ο διευθύνων σύμβουλος, Τάσος Ριζόπουλος, «ο τουρισμός, μαζί με τον εξαγωγικό προσανατολισμό της εταιρείας και την επένδυση στην καινοτομία ήταν οι τρεις καθοριστικοί παράγοντες που μας επέτρεψαν να παραμείνουμε ζωντανοί και να αντέξουμε την καταιγίδα της κρίσης».

Στροφή στις εξαγωγές

Μέχρι τότε οι εξαγωγές αντιπροσώπευαν το 10% του τζίρου της εταιρείας, με ένα πελατολόγιο κυρίως στις χώρες της Ευρώπης, της Μέσης Ανατολής και την Κύπρο. Σήμερα το ποσοστό αυτό έχει τριπλασιαστεί και το 2021 οι εξαγωγές θα αγγίξουν ή και ξεπεράσουν τα 6 εκατομμύρια σε τζίρο. Το μεγάλο άνοιγμα έγινε πριν από τέσσερα χρόνια, όταν το κομμάτι των εξαγωγών ανέλαβε ο γιος του προέδρου της εταιρείας, Γιάννης Ριζόπουλος, που σήμερα ασκεί καθήκοντα αναπληρωτή διευθύνοντα συμβούλου και γενικού διευθυντή. Όπως λέει ο ίδιος «πρώτα από όλα πρέπει να έχεις το προϊόν, αυτό από μόνο του όμως δεν αρκεί. Χρειάζεται επιμονή και διαρκής αγώνας, για να ‘ανοίξεις’ μια νέα αγορά».

Με αυτό τον τρόπο, προστέθηκαν άλλες 35 «πινέζες» στον παγκόσμιο χάρτη, όσες και οι νέες χώρες στις οποίες επέκτεινε τις πωλήσεις της η Interplast. Σε χώρες όπως η Σερβία και το Κόσοβο, η Γαλλία, το Κατάρ και ο Λίβανος η εταιρεία παρουσιάζει αυξημένη δραστηριότητα. Τα προϊόντα της φτάνουν σε συνολικά 55 χώρες και σύντομα θα προστεθεί και η 56η, η Νιγηρία. Η Αφρική είναι αναπτυσσόμενη αγορά, στον τομέα της δόμησης, και φέτος η Interplast θα καταγράψει ρεκόρ εξαγωγών στις χώρες της μεγάλης ηπείρου. «Ανοίξαμε δύσκολες αγορές, όπως η Συρία, το Ιράκ και η Ινδία, όμως η πιο δύσκολη αγορά, με τις μεγαλύτερες ιδιαιτερότητες ήταν οι ΗΠΑ» λέει ο ίδιος. Για να μπει σε αυτή την αγορά, η εταιρεία έπρεπε να σχεδιάσει εξ αρχής μια νέα στρατηγική, αλλά και ένα νέο διαστασιολόγιο για τα προϊόντα της, με βάση τις ίντσες και τα πόδια, όχι τα εκατοστά και τα μέτρα. Και φυσικά έπρεπε να συμμετάσχει σε εκθέσεις και να περάσει από τις «εξετάσεις» των πιστοποιήσεων το αμερικάνικο ινστιτούτο ICC για να «ξεκλειδώσει» την αμερικανική αγορά.

Λέξη κλειδί: πιστοποίηση

Η πιστοποίηση είναι η λέξη κλειδί, που αποτυπώνει «μια από τις βασικές αρχές της εταιρικής κουλτούρας της Interplast, την επιμονή στην ποιότητα» σύμφωνα με τον κ. Τ. Ριζόπουλο. Η εταιρεία διαθέτει περισσότερες από πενήντα πιστοποιήσεις από Ινστιτούτα της Ευρώπη και των ΗΠΑ, μεταξύ αυτών τα ISO 9001, ISO 14001 για την περιβαλλοντική διαχείριση και το ISO 50001 για την εξοικονόμηση ενέργειας. Όμως το «χρυσό διαβατήριο», σύμφωνα με τον ίδιο, είναι το EPD (Environmental Product Declaration), ένα σύστημα οικολογικής σήμανσης που αποτελεί προαπαιτούμενο για την κατάταξη των κτιρίων σύμφωνα με LEED V4, BREEM ή DGNB) που επιτρέπει τη συμμετοχή σε έργα μηδενικού ή χαμηλού ενεργειακού αποτυπώματος. Η Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία και η έμφαση που δίνει η Κομισιόν στον κατασκευαστικό κλάδο για την επίτευξη των περιβαλλοντικών στόχων που έχει θέσει, ανοίγουν νέες προοπτικές, εκτιμά και προβλέπει ότι την επόμενη πενταετία δεν θα μπορεί να συμμετέχουν εταιρείες σε μεγάλα κατασκευαστικά πρότζεκτ χωρίς διεθνείς πιστοποιήσεις. Όπως αναφέρει από την πλευρά του ο κ. Γ. Ριζόπουλος «οι προμονωμένοι σωλήνες Aqua Plus Prins εξοικονομούν μέχρι και 70% ενέργεια σε σχέση με τα κλασικά συστήματα μόνωσης. Επιπλέον όταν συνδυάζεται η ενδοδαπέδια θέρμανση με τη γεωθερμία, την ηλιακή ενέργεια και τις αντλίες θερμότητας, εξοικονομούμε ενέργεια μεγαλύτερη ή πολύ μεγαλύτερη του 50% σε σχέση με τα κλασικά συστήματα θέρμανσης».

Η καινοτομία ως μέσο ανάπτυξης

Η καινοτομία λειτούργησε ως ισχυρό μέσο ανάπτυξης, επισημαίνει ο Τ. Ριζόπουλος. Η Interplast έχει επενδύσει την τελευταία δεκαετία αρκετά στο τμήμα έρευνας και ανάπτυξης, το οποίο στελεχώνεται με 15 μηχανικούς. Ως αποτέλεσμα αυτής της δουλειάς έχει κατατεθειμένες 21 ευρεσιτεχνίες στον Οργανισμό Βιομηχανικής Ιδιοκτησίας, ενώ ετοιμάζεται για τέσσερα νέα μεγάλα πρότζεκτ. Από τα πλέον καινοτόμα προϊόντα της Interplast είναι ο προμονωμένος σωλήνας από PP-R ή PP-RCT, η ενδοδαπέδια θέρμανση ξηράς δόμησης που αναπτύχθηκε μαζί με την εταιρεία Knauf και προσφέρει 20% εξοικονόμηση σε σχέση με την κλασική ενδοδαπέδια θέρμανση, η νέα γενιά σωληνώσεων πολυπροπυλενίου από PP-RCT δεύτερης πυρήνωσης και το πυράντοχο σύστημα πολυπροπυλενίου για συστήματα πυρόσβεσης. Μία νέα γραμμή παραγωγής έχει εγκατασταθεί στην Κομοτηνή και είναι έτοιμη να τοποθετήσει την Interplast στους ελάχιστους παραγωγούς σε όλο τον κόσμο που προσφέρουν ολοκληρωμένο πιστοποιημένο σύστημα σωληνώσεων και εξαρτημάτων πολυπροπυλενίου από 20mm έως 450mm. Οι σωληνώσεις πολυπροπυλενίου μεγάλων διατομών δίνουν τη δυνατότητα για πλήρη αντικατάσταση των μεταλλικών σωλήνων, οι οποίοι έχουν πολύ μικρότερη διάρκεια ζωής, μεγάλο βάρος και έντονα προβλήματα διαβρώσεων.

Άφησε τη βαλίτσα του πωλητή για να στήσει τη δική του παραγωγή

Εγγονός και γιος αρτοποιών, ο πρόεδρος της Interplast Τάσος Ριζόπουλος άρχισε το 1987 να δουλεύει ως πωλητής σε εταιρεία παραγωγής πλαστικών σωλήνων. Μέσα σε τρία χρόνια αποφάσισε να αφήσει τη βαλίτσα του πωλητή και να ιδρύσει την δική του εταιρεία, που εμπορευόταν πλαστικά. Όμως όπως αποδείχθηκε ούτε η εμπορία τον ικανοποιούσε. Αυτό που πραγματικά ήθελε ήταν να διαθέτει προϊόντα δικής του παραγωγής. Το 1998 πήρε το ρίσκο να δημιουργήσει τη δική του μονάδα παραγωγής στην Κομοτηνή, με την βοήθεια των κινήτρων που δινόταν τότε. Σε αντίθεση με άλλες επενδύσεις που «ξεφούσκωσαν» η Interplast όχι μόνο παρέμεινε στην Βιομηχανική Περιοχή της Κομοτηνής αλλά συνέχισε να αναπτύσσεται χρόνο με το χρόνο. Σήμερα η εταιρεία απασχολεί συνολικά 130 άτομα, στην Κομοτηνή, όπου διατηρεί το μεγαλύτερο μέρος της παραγωγής, την Αθήνα όπου έχει ένα μέρος της παραγωγής και τη Θεσσαλονίκη, όπου διατηρεί σημαντικά τμήματα της εταιρείας. Την εποχή που ιδρύθηκε η Interplast το 70% των πλαστικών σωληνώσεων ύδρευσης, θέρμανσης και κλιματισμού που χρησιμοποιούνταν για την οικοδομή στην Ελλάδα ήταν εισαγόμενοι. Μέσα σε πέντε χρόνια η αναλογία αντιστράφηκε και η Interplast κατέλαβε την πρώτη θέση, θέση την οποία διατηρεί μέχρι και σήμερα.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 19-20 Ιουνίου 2021

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία