ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

"Η υποχρεωτική δίχρονη προσχολική αγωγή αποτελεί τη μεγαλύτερη και πλέον δυσεπίλυτη πρόκληση"

Η αντιδήμαρχος Παιδείας Θεσσαλονίκης, Ιωάννα Κοσμοπούλου, μιλάει για τη νέα σχολική χρονιά, τα προβλήματα που προκύπτουν στην υλοποίηση της υποχρεωτικής δίχρονης προσχολικής αγωγής και αναλύει τον σχεδιασμό του δήμου.

 28/08/2021 19:20

"Η υποχρεωτική δίχρονη προσχολική αγωγή αποτελεί τη μεγαλύτερη και πλέον δυσεπίλυτη πρόκληση"
(Φ) Η κ. Κοσμοπούλου μιλάει για τις ενέργειες που γίνονται προκειμένου να ξεκινήσει η δια ζώσης εκπαίδευση στις 13 Σεπτεμβρίου

Έλενα Αποστολίδου

Η συζήτηση για τη νέα σχολική χρονιά είναι έντονη, με το υπουργείο Παιδείας να εξετάζει όλα τα σενάρια. Σε ποιο στάδιο βρίσκεται η Αντιδημαρχία Παιδείας Θεσσαλονίκης και ποιες κινήσεις γίνονται προκειμένου να ξεκινήσει η δια ζώσης εκπαίδευση από τον Σεπτέμβριο;

Ήδη, ως γνωστόν, η Υπουργός κ. Κεραμέως προανήγγειλε ότι θα υπάρξουν αλλαγές στα πρωτόκολλα λειτουργίας των σχολείων αναφορικά με την εμφάνιση κρουσμάτων και τόνισε ότι η απόλυτη προτεραιότητα είναι η διασφάλιση της δια ζώσης λειτουργίας των σχολείων. Στα μέτρα διασφάλισης της δια ζώσης λειτουργίας συμπεριλαμβάνεται ο πλήρης εμβολιασμός των εκπαιδευτικών ή η υποβολή τους σε εβδομαδιαίο εργαστηριακό τεστ. Εμείς σαφώς και αναμένουμε να ενημερωθούμε σχετικά με τα νέα πρωτόκολλα, ώστε να δούμε τι θα προβλέπουν για το βοηθητικό προσωπικό (καθαρίστριες και φύλακες), που είναι στην ευθύνη μας. Όπως πάντα θα μεριμνήσουμε για την ενδελεχή καθαριότητα των σχολικών συγκροτημάτων, τα οποία και θα προμηθεύσουμε πριν την έναρξη του σχολικού έτους με όλα το απαραίτητα καθαριστικά και απολυμαντικά, καθώς και υλικά προσωπικής υγιεινής μαθητών και εκπαιδευτικών.

sxoleia-aridaia.jpg



Η εφαρμογή της υποχρεωτικής δίχρονης προσχολικής αγωγής από τη νέα σχολική χρονιά, αποτελεί μεγάλη πρόκληση για πολλούς δήμους της χώρας. Ήδη στη Θεσσαλονίκη καταγράφονται αντιδράσεις από γονείς που αντιτίθενται στην τοποθέτηση Kibo σε αύλειους χώρους σε σχολεία και οικόπεδα (Χαριλάου). Ποιες ενέργειες κάνει η Αντιδημαρχία Παιδείας της Θεσσαλονίκης προκειμένου να είναι έτοιμη απέναντι σε αυτή την πρόκληση;

Η υποχρεωτική δίχρονη προσχολική αγωγή αποτελεί πραγματικά τη μεγαλύτερη, αλλά και πλέον δυσεπίλυτη πρόκληση. Από το 2018, οπότε και αυτή η «καυτή πατάτα» ήρθε στα χέρια των ΟΤΑ, έπρεπε να βρεθούν αίθουσες για όλα αυτά τα παιδάκια, κάτι που δε γίνεται από τη μια ημέρα στην άλλη. Το πρόβλημα της σχολικής στέγης υφίσταται εδώ και δεκαετίες στην Ελλάδα και μέσα σε τρία χρόνια ήταν αδύνατον να μπορέσουν να δημιουργηθούν τόσες νέες αίθουσες κατάλληλες για να στεγάσουν τα παιδιά μας.

Δεδομένης λοιπόν της υπάρχουσας κατάστασης αναφορικά με το ακανθώδες και δυσεπίλυτο πρόβλημα της σχολικής στέγης, ο Δήμος Θεσσαλονίκης προσπάθησε να εξεύρει τις καλύτερες δυνατές λύσεις. Η λειτουργία παραρτημάτων νηπιαγωγείων είτε σε αίθουσες ελαφράς προκατασκευής σε αυλές υφιστάμενων σχολικών συγκροτημάτων ή σε οικόπεδα είτε σε διαθέσιμες αίθουσες σε υπάρχουσες δομές προκρίθηκε τόσο από τον Δήμο, όσο και από το υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων ως η μοναδική ρεαλιστική λύση για την υλοποίηση της υποχρεωτικής δίχρονης εκπαίδευσης.

Κατά συνέπεια έχουν ήδη τοποθετηθεί 6 προκατασκευασμένες αίθουσες σε 4 αύλειους χώρων σχολείων, όπου θα στεγαστούν περίπου 100-110 παιδάκια. Ξεκίνησε η τοποθέτηση δύο ακόμη αιθουσών στην αυλή του 90ου Δημοτικού, όπου πράγματι και υπήρξαν αντιδράσεις. Είμαστε όμως σε συνεχή διάλογο με τον σύλλογο γονέων και κηδεμόνων και μάλιστα κάναμε και μια αλλαγή στη χωροθέτηση σύμφωνα με αίτημά τους, ώστε να περιορίζεται το λιγότερο δυνατό ο αύλειος χώρος και να μπορούν τα παιδιά να μπαίνουν από διαφορετικές εισόδους για να μην προκαλείται συνωστισμός κατά την προσέλευση. Επιπλέον σε όλα αυτά τα σχολεία θα πρέπει να ληφθεί μέριμνα, ώστε τα νήπια να αυλίζονται σε διαφορετικές ώρες.

Επίσης, ξεκίνησε η διαμόρφωση δύο οικοπέδων για την τοποθέτηση προκατασκευασμένων αιθουσών διδασκαλίας. Συγκεκριμένα έξι αίθουσες ελαφράς προκατασκευής θα τοποθετηθούν στο υπό διαμόρφωση οικόπεδο επί της οδού Μερκουρίου (έξω από τον αύλειο χώρο του 94ου Δημοτικού Σχολείου) και πέντε στα Τροχιοδρομικά (Αναξιμάνδρου με Γ. Αγγέλου). Θα καταβληθεί κάθε δυνατή προσπάθεια οι εργασίες να ολοκληρωθούν με την έναρξη της σχολικής χρονιάς. Οι αίθουσες ελαφράς προκατασκευής παραδίδονται με όλο τον απαραίτητο εξοπλισμό και επιπλέον μέσω της Σχολικής Επιτροπής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης θα τις ενισχύσουμε και με το κατάλληλο εποπτικό και εκπαιδευτικό υλικό, ώστε να αποτελέσουν ένα πραγματικά φιλικό περιβάλλον για τα νήπια και τα προνήπια.

Επίσης εννέα παραρτήματα Νηπιαγωγείων θα στεγαστούν σε υφιστάμενες αίθουσες διδασκαλίας εντός Δημοτικών Σχολείων Θεσσαλονίκης (όχι σε αίθουσες εκδηλώσεων ή πολλαπλών χρήσεων, όπως έγινε πέρυσι).Τέλος, θα ήθελα να τονίσω ότι μέχρι την έναρξη του επόμενου σχολικού έτους (πιθανόν και μέχρι τέλος του χρόνου) θα έχει ολοκληρωθεί η ανέγερση ενός τριθέσιου Νηπιαγωγείου στα ανατολικά της πόλης στην οδό Λαχανά και ενός διθέσιου στα δυτικά στην οδό Καπετάν Άγρα. Δεν θα ισχυριστώ ότι η παρούσα κατάσταση είναι η ιδανική. Είναι μια λύση ανάγκης και είμαστε σε πολύ καλύτερο επίπεδο από πέρυσι. Και σας βεβαιώ ότι πάντα θα προσπαθούμε να βρούμε λύσεις που θα βελτιώσουν τις συνθήκες στέγασης των νηπίων.

Προχωράτε στην ενεργειακή αναβάθμιση στο σχολικό συγκρότημα της οδού Κλεάνθους. Έχουν κλείσει όλα τα ανοιχτά ζητήματα της μεταφοράς μαθητών;

Το έργο αυτό προϋπολογισμού 6.330.000 ευρώ αποτελεί ένα εμβληματικό έργο, κατά το οποίο ένα από τα δύο μεγαλύτερα σχολικά συγκροτήματα του Δήμου μας θα αποτελέσει το πρώτο ενεργειακό σχολείο της πόλης με σημαντικά περιβαλλοντικά οφέλη.

Ο ανάδοχος έχει ξεκινήσει ήδη εργασίες στον αύλειο χώρο και σε δύο κτίρια, εκ των οποίων στο ένα θα ολοκληρωθεί η πρώτη φάση των εργασιών μέχρι την έναρξη του σχολικού έτους και το δεύτερο θα είναι πλήρως ολοκληρωμένο μέχρι τέλος του έτους. Οι εργασίες θα συνεχίζονται τμηματικά ανά κτίριο, ώστε να μην προκαλείται όχληση την ώρα των μαθημάτων. Η μεταστέγαση των μαθητών θα γίνεται σταδιακά ανά κτίριο (και ενδεχομένως ανά όροφο κτιρίου) στις παρακείμενες εγκαταστάσεις του σχολικού συγκροτήματος. Είμαστε σε πλήρη συνεννόηση με τη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, ώστε να προκληθεί η λιγότερη δυνατή αναστάτωση και στο τέλος πιστεύω ότι όλοι θα είμαστε υπερήφανοι γι’ αυτό το έργο.

* Δημοσιεύθηκε στην "ΜτΚ" στις 22 Αυγούστου 2021

Η συζήτηση για τη νέα σχολική χρονιά είναι έντονη, με το υπουργείο Παιδείας να εξετάζει όλα τα σενάρια. Σε ποιο στάδιο βρίσκεται η Αντιδημαρχία Παιδείας Θεσσαλονίκης και ποιες κινήσεις γίνονται προκειμένου να ξεκινήσει η δια ζώσης εκπαίδευση από τον Σεπτέμβριο;

Ήδη, ως γνωστόν, η Υπουργός κ. Κεραμέως προανήγγειλε ότι θα υπάρξουν αλλαγές στα πρωτόκολλα λειτουργίας των σχολείων αναφορικά με την εμφάνιση κρουσμάτων και τόνισε ότι η απόλυτη προτεραιότητα είναι η διασφάλιση της δια ζώσης λειτουργίας των σχολείων. Στα μέτρα διασφάλισης της δια ζώσης λειτουργίας συμπεριλαμβάνεται ο πλήρης εμβολιασμός των εκπαιδευτικών ή η υποβολή τους σε εβδομαδιαίο εργαστηριακό τεστ. Εμείς σαφώς και αναμένουμε να ενημερωθούμε σχετικά με τα νέα πρωτόκολλα, ώστε να δούμε τι θα προβλέπουν για το βοηθητικό προσωπικό (καθαρίστριες και φύλακες), που είναι στην ευθύνη μας. Όπως πάντα θα μεριμνήσουμε για την ενδελεχή καθαριότητα των σχολικών συγκροτημάτων, τα οποία και θα προμηθεύσουμε πριν την έναρξη του σχολικού έτους με όλα το απαραίτητα καθαριστικά και απολυμαντικά, καθώς και υλικά προσωπικής υγιεινής μαθητών και εκπαιδευτικών.

sxoleia-aridaia.jpg



Η εφαρμογή της υποχρεωτικής δίχρονης προσχολικής αγωγής από τη νέα σχολική χρονιά, αποτελεί μεγάλη πρόκληση για πολλούς δήμους της χώρας. Ήδη στη Θεσσαλονίκη καταγράφονται αντιδράσεις από γονείς που αντιτίθενται στην τοποθέτηση Kibo σε αύλειους χώρους σε σχολεία και οικόπεδα (Χαριλάου). Ποιες ενέργειες κάνει η Αντιδημαρχία Παιδείας της Θεσσαλονίκης προκειμένου να είναι έτοιμη απέναντι σε αυτή την πρόκληση;

Η υποχρεωτική δίχρονη προσχολική αγωγή αποτελεί πραγματικά τη μεγαλύτερη, αλλά και πλέον δυσεπίλυτη πρόκληση. Από το 2018, οπότε και αυτή η «καυτή πατάτα» ήρθε στα χέρια των ΟΤΑ, έπρεπε να βρεθούν αίθουσες για όλα αυτά τα παιδάκια, κάτι που δε γίνεται από τη μια ημέρα στην άλλη. Το πρόβλημα της σχολικής στέγης υφίσταται εδώ και δεκαετίες στην Ελλάδα και μέσα σε τρία χρόνια ήταν αδύνατον να μπορέσουν να δημιουργηθούν τόσες νέες αίθουσες κατάλληλες για να στεγάσουν τα παιδιά μας.

Δεδομένης λοιπόν της υπάρχουσας κατάστασης αναφορικά με το ακανθώδες και δυσεπίλυτο πρόβλημα της σχολικής στέγης, ο Δήμος Θεσσαλονίκης προσπάθησε να εξεύρει τις καλύτερες δυνατές λύσεις. Η λειτουργία παραρτημάτων νηπιαγωγείων είτε σε αίθουσες ελαφράς προκατασκευής σε αυλές υφιστάμενων σχολικών συγκροτημάτων ή σε οικόπεδα είτε σε διαθέσιμες αίθουσες σε υπάρχουσες δομές προκρίθηκε τόσο από τον Δήμο, όσο και από το υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων ως η μοναδική ρεαλιστική λύση για την υλοποίηση της υποχρεωτικής δίχρονης εκπαίδευσης.

Κατά συνέπεια έχουν ήδη τοποθετηθεί 6 προκατασκευασμένες αίθουσες σε 4 αύλειους χώρων σχολείων, όπου θα στεγαστούν περίπου 100-110 παιδάκια. Ξεκίνησε η τοποθέτηση δύο ακόμη αιθουσών στην αυλή του 90ου Δημοτικού, όπου πράγματι και υπήρξαν αντιδράσεις. Είμαστε όμως σε συνεχή διάλογο με τον σύλλογο γονέων και κηδεμόνων και μάλιστα κάναμε και μια αλλαγή στη χωροθέτηση σύμφωνα με αίτημά τους, ώστε να περιορίζεται το λιγότερο δυνατό ο αύλειος χώρος και να μπορούν τα παιδιά να μπαίνουν από διαφορετικές εισόδους για να μην προκαλείται συνωστισμός κατά την προσέλευση. Επιπλέον σε όλα αυτά τα σχολεία θα πρέπει να ληφθεί μέριμνα, ώστε τα νήπια να αυλίζονται σε διαφορετικές ώρες.

Επίσης, ξεκίνησε η διαμόρφωση δύο οικοπέδων για την τοποθέτηση προκατασκευασμένων αιθουσών διδασκαλίας. Συγκεκριμένα έξι αίθουσες ελαφράς προκατασκευής θα τοποθετηθούν στο υπό διαμόρφωση οικόπεδο επί της οδού Μερκουρίου (έξω από τον αύλειο χώρο του 94ου Δημοτικού Σχολείου) και πέντε στα Τροχιοδρομικά (Αναξιμάνδρου με Γ. Αγγέλου). Θα καταβληθεί κάθε δυνατή προσπάθεια οι εργασίες να ολοκληρωθούν με την έναρξη της σχολικής χρονιάς. Οι αίθουσες ελαφράς προκατασκευής παραδίδονται με όλο τον απαραίτητο εξοπλισμό και επιπλέον μέσω της Σχολικής Επιτροπής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης θα τις ενισχύσουμε και με το κατάλληλο εποπτικό και εκπαιδευτικό υλικό, ώστε να αποτελέσουν ένα πραγματικά φιλικό περιβάλλον για τα νήπια και τα προνήπια.

Επίσης εννέα παραρτήματα Νηπιαγωγείων θα στεγαστούν σε υφιστάμενες αίθουσες διδασκαλίας εντός Δημοτικών Σχολείων Θεσσαλονίκης (όχι σε αίθουσες εκδηλώσεων ή πολλαπλών χρήσεων, όπως έγινε πέρυσι).Τέλος, θα ήθελα να τονίσω ότι μέχρι την έναρξη του επόμενου σχολικού έτους (πιθανόν και μέχρι τέλος του χρόνου) θα έχει ολοκληρωθεί η ανέγερση ενός τριθέσιου Νηπιαγωγείου στα ανατολικά της πόλης στην οδό Λαχανά και ενός διθέσιου στα δυτικά στην οδό Καπετάν Άγρα. Δεν θα ισχυριστώ ότι η παρούσα κατάσταση είναι η ιδανική. Είναι μια λύση ανάγκης και είμαστε σε πολύ καλύτερο επίπεδο από πέρυσι. Και σας βεβαιώ ότι πάντα θα προσπαθούμε να βρούμε λύσεις που θα βελτιώσουν τις συνθήκες στέγασης των νηπίων.

Προχωράτε στην ενεργειακή αναβάθμιση στο σχολικό συγκρότημα της οδού Κλεάνθους. Έχουν κλείσει όλα τα ανοιχτά ζητήματα της μεταφοράς μαθητών;

Το έργο αυτό προϋπολογισμού 6.330.000 ευρώ αποτελεί ένα εμβληματικό έργο, κατά το οποίο ένα από τα δύο μεγαλύτερα σχολικά συγκροτήματα του Δήμου μας θα αποτελέσει το πρώτο ενεργειακό σχολείο της πόλης με σημαντικά περιβαλλοντικά οφέλη.

Ο ανάδοχος έχει ξεκινήσει ήδη εργασίες στον αύλειο χώρο και σε δύο κτίρια, εκ των οποίων στο ένα θα ολοκληρωθεί η πρώτη φάση των εργασιών μέχρι την έναρξη του σχολικού έτους και το δεύτερο θα είναι πλήρως ολοκληρωμένο μέχρι τέλος του έτους. Οι εργασίες θα συνεχίζονται τμηματικά ανά κτίριο, ώστε να μην προκαλείται όχληση την ώρα των μαθημάτων. Η μεταστέγαση των μαθητών θα γίνεται σταδιακά ανά κτίριο (και ενδεχομένως ανά όροφο κτιρίου) στις παρακείμενες εγκαταστάσεις του σχολικού συγκροτήματος. Είμαστε σε πλήρη συνεννόηση με τη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, ώστε να προκληθεί η λιγότερη δυνατή αναστάτωση και στο τέλος πιστεύω ότι όλοι θα είμαστε υπερήφανοι γι’ αυτό το έργο.

* Δημοσιεύθηκε στην "ΜτΚ" στις 22 Αυγούστου 2021

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία