ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Η ΡΑΣ βγάζει «κόκκινη κάρτα» στη Hellenic Train- Τι λέει το πόρισμα για δύο σιδηροδρομικά ατυχήματα

Σιδηροδρομικά ατυχήματα λόγω υπέρβασης του ορίου ταχύτητας- Μηχανοδηγοί δίχως τα απαιτούμενα πιστοποιητικά- Είχε ενημερώσει η ΠΕΠΕ

 22/03/2024 14:40

Η ΡΑΣ βγάζει «κόκκινη κάρτα» στη Hellenic Train- Τι λέει το πόρισμα για δύο σιδηροδρομικά ατυχήματα

Άννη Καρολίδου

Αναρτήθηκαν σήμερα (21/3/2024) στη Διαύγεια, οι αποφάσεις της Ολομέλειας της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων με τις οποίες καλείται σε ακρόαση η Hellenic Train, για να διερευνηθεί το εάν και κατά πόσο παραβιάσθηκε ο Γενικός Κανονισμός Κινήσεως, σε άρθρα που αφορούν τα όρια ταχύτητας αμαξοστοιχιών , τη στελέχωση κινητήριων μονάδων και την πιστοποίηση μηχανοδηγών, όλα ζητήματα που αφορούν την ασφάλεια στις μεταφορές.

Το εντυπωσιακό είναι, ότι χρειάσθηκε να περάσουν δυόμισι χρόνια, από τότε που έλαβαν χώρα τα συμβάντα αυτά ( τον Αύγουστο του 2021), για να κληθεί σε ακρόαση η Ηellenic Train, η οποία τότε ακόμη ονομάζονταν ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Εάν αυτοί είναι οι χρόνοι διερεύνησης ατυχημάτων στο σιδηρόδρομο, είναι και αυτό ένα ζήτημα που πρέπει να προβληματίσει τους συναρμόδιους φορείς και δη, το αρμόδιο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.

Η Απόφαση 25/ 15.3.2024 της 246ης Συνεδρίασης της Ολομέλειας της ΡΑΣ και η Απόφαση 1131/21.3.2024, αφορούν παλαιότερα συμβάντα και συγκεκριμένα: «την 25 .8.2021 εκτροχίαση και ανατροπή δύο βυτιοφόρων φορταμαξών της με αριθμό 80610 με Δ/Η MLW/504+509 εμπορικής αμαξοστοιχίας στη χιλιομετρική θέση 173+700 της γραμμής Θεσσαλονίκης - Αλεξανδρούπολης και την επακόλουθη διαρροή 5.400lt ή 4.401kg καύσιμου πετρελαίου και (β) για τη στις 26.8.2021 σύγκρουση της αμαξοστοιχίας 885 με μηχάνημα γραμμής στην περιοχή του Δομοκού».

Μάλιστα όπως σημειώνεται στην πράξη διεξαγωγής ακρόασης, η ΠΕΠΕ, η Πανελλήνια Ένωση Προσωπικού Έλξης, είχε τότε εγγράφως ενημερώσει τη ΡΑΣ για τα συμβάντα εκείνα.

Καλείται λοιπόν σε ακρόαση η Hellenic Train προκειμένου « να διερευνηθεί η εφαρμογή των διατάξεων των άρθρων 76 (όριο ταχύτητας των αμαξοστοιχιών) και 120 (στελέχωση κινητήριων μονάδων) του Γενικού Κανονισμού Κινήσεως, όπως επίσης των διαδικασιών SMS 003(εκπαίδευση και αξιολόγηση προσωπικού στα θέματα ασφαλείας) και SMS 003B (πιστοποιητικά μηχανοδηγών- χορήγηση και προσαρμογή) του οικείου συστήματος διαχείρισης ασφαλείας της αναφορικά με το σιδηροδρομικό ατύχημα της 25.8.2021».

Τι λέει το πόρισμα της Μονάδας Ασφάλειας Σιδηροδρόμων

Και όπως αναφέρεται στα σχετικά έγγραφα «με το αριθ. πρωτ. 2113/1.8.2022 Πόρισμα των στελεχών της Μονάδας Ασφάλειας Σιδηροδρόμων (ΜΑΣΔ) της Αρχής 7 διαπιστώθηκε ότι: (Α) ο ……………………….. (υπάλληλος - προστηθείς της εν λόγω σιδηροδρομικής επιχείρισης) , ως μέλος του πληρώματος που ενεπλάκη στο ατύχημα της 25.8.2021 (εκτροχίαση βαγονιών) δεν διέθετε , ως όφειλε, ένα ή περισσότερα πιστοποιητικά στα οποία αναγράφεται η υποδομή και το τροχαίο υλικό επί των οποίων του επιτρέπεται να μηχανοδηγεί (Α1) κατά παράβαση των διατάξεων των άρθρων 4 §1 και 18 §1 του Ν.3911 και (Α2) κατά παράβαση των διαδικασιών SMS 003 (εκπαίδευση και αξιολόγηση προσωπικού στα θέματα ασφάλειας) και SMS 003B (πιστοποιητικά μηχανοδηγών -χορήγηση και προσαρμογή) του οικείου Συστήματος Διαχείρισης Ασφάλειας της ΤΡΑΙΝΟΣΕ Α.Ε., δεδομένου ότι, αφενός μεν, σύμφωνα με τη διαδικασία SMS003B (Πιστοποιητικά Μηχανοδηγών -Χορήγηση και Προσαρμογή) του Συστήματος Διαχείρισης Ασφάλειας της ΤΡΑΙΝΟΣΕ Α.Ε. προβλέπεται (πρβλ.σελ.5 της εν λόγω διαδικασίας) ότι «…Κάθε μηχανοδηγός που εργάζεται σε κοινοτικό σιδηροδρομικό δίκτυο - και άρα στο ελληνικό - οφείλει να κατέχει ένα ή περισσότερα πιστοποιητικά, στα οποία αναγράφονται οι υποδομές επί των οποίων επιτρέπεται στον κάτοχό του να οδηγεί καθώς και το τροχαίο υλικό που επιτρέπεται να οδηγεί. Κάθε πιστοποιητικό πληροί τις προδιαγραφές του Παραρτήματος ΙΙ του Κανονισμού (ΕΕ) με αριθμό 36/2010…», και αφετέ ρου, σύμφωνα με τη διαδικασία SMS003 (Εκπαίδευση και Αξιολόγηση προσωπικού σε θέματα ασφάλειας) του Συστήματος Διαχείρισης Ασφάλειας της ΤΡΑΙΝΟΣΕ Α.Ε. προβλέπεται (πρβλ.σελ.5 της εν λόγω διαδικασίας) ότι «…Το προσωπικό της ΤΡΑΙΝΟΣΕ Α.Ε. που έχει κρίσιμα καθήκοντα από πλευράς ασφάλειας είναι το προσωπικό της ΔΙΣΜΟΕ (Κλάδος Ελέγχου και Κίνησης Αμαξοστοιχιών), το προσωπικό της ΔΙΚΑΜ (Κλάδος Μηχανοδηγών) και το προσωπικό της ΔΙΕΜΜΕ (Κλάδος Διαχειριστών Εμπορευμάτων). 

Το προσωπικό των ανωτέρω Διευθύνσεων εκπαιδεύεται και λαμβάνει τα αντίστοιχα πιστοποιητικά όπως προβλέπεται από τους κανόνες της Εθνικής Νομοθεσίας ή τις Τεχνικές Προδιαγραφές Διαλειτουργικότητας…», ενώ, η πρόκληση του ατυχήματος (εκτροχίαση βαγονιών) οφείλεται (Β) στην υπέρβαση του ορίου ταχύτητας σε ποσοστό 37% της μέγιστης επιτρεπόμενης ταχύτητας κατά τη διέλευση της εμπορικής 80610 στις 25.8.2021 από το Χ.Σ.173+800 γραμμής Θ -ΑμΠΚ, κατά παράβαση του άρθρου 76 (Όριο ταχύτητας των αμαξοστοιχιών) του Γενικού Κανονισμού Κινήσεως -Μέρος Β’ (σχ.1θ και 1ι). Τέλος, διαπιστώθηκε (Γ) στην παράβαση του άρθρου 120 (Στελέχωση κινητήριων μονάδων) του Γενικού Κανονισμού Κινήσεως -Μέρος Β’ (σχ.1θ και 1ι) αφού στο συγκεκριμένο δρομολόγιο επιβαλλόταν η παρουσία δύο (2) μηχανοδηγών . ΙΙγ. Τέλος, σύμφωνα με τ η με αριθ. πρωτ. 983/12.03.2024 Εισήγηση (σχ.13) της Μονάδας Ασφάλειας Σιδηροδρόμων (ΜΑΣΔ) της Αρχής προς την Ολομέλεια της Αρχής προτείνεται στην Ολομέλεια της Αρχής αφενός μεν η εφαρμογή του άρθρου 29 §5 του Ν.3911/2011 σχετικά με τις παραβάσεις των άρθρων 4 §1 και 18 §1 του ίδιου νόμου, και αφετέρου, η εφαρμογή του άρθρου 8 του Κανονισμού Ακροάσεων της Αρχής σχετικά με την παράβαση (α) των άρθρων 76 (Όριο ταχύτητας των αμαξοστοιχιών) και 120 (Στελέχωση κινητήριων μονάδων) του Γενικού Κανονισμού Κινήσεως -Μέρος Β’ και (β) των διαδικασιών SMS 003 (εκπαίδευση και αξιολόγηση προσωπικού στα θέματα ασφάλειας) και SMS 003B (πιστοποιητικά μηχανοδηγών -χορήγηση και προσαρμογή) του οικείου Συστήματος Διαχείρισης Ασφάλειας της ΤΡΑΙΝΟΣΕ Α.Ε. ΙΙδ. Σε συνέχεια του προαναφερόμενου Πορίσματος (σχ.1 2) και της με αριθμ. 983/12.03.2024 Εισήγησης (σχ.13) της ΜΑΣΔ (δια της Προέδρου της ΡΑΣ) προς την Ολομέλεια της ΡΑΣ , εκδόθηκε η με αριθ. 1131/21.03.2024 Απόφαση της Ολομέλειας της Αρχής (σχ. 15) για την κλήση σε ακρόαση της HELLENIC TRAIN A .E.»

Αναρτήθηκαν σήμερα (21/3/2024) στη Διαύγεια, οι αποφάσεις της Ολομέλειας της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων με τις οποίες καλείται σε ακρόαση η Hellenic Train, για να διερευνηθεί το εάν και κατά πόσο παραβιάσθηκε ο Γενικός Κανονισμός Κινήσεως, σε άρθρα που αφορούν τα όρια ταχύτητας αμαξοστοιχιών , τη στελέχωση κινητήριων μονάδων και την πιστοποίηση μηχανοδηγών, όλα ζητήματα που αφορούν την ασφάλεια στις μεταφορές.

Το εντυπωσιακό είναι, ότι χρειάσθηκε να περάσουν δυόμισι χρόνια, από τότε που έλαβαν χώρα τα συμβάντα αυτά ( τον Αύγουστο του 2021), για να κληθεί σε ακρόαση η Ηellenic Train, η οποία τότε ακόμη ονομάζονταν ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Εάν αυτοί είναι οι χρόνοι διερεύνησης ατυχημάτων στο σιδηρόδρομο, είναι και αυτό ένα ζήτημα που πρέπει να προβληματίσει τους συναρμόδιους φορείς και δη, το αρμόδιο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.

Η Απόφαση 25/ 15.3.2024 της 246ης Συνεδρίασης της Ολομέλειας της ΡΑΣ και η Απόφαση 1131/21.3.2024, αφορούν παλαιότερα συμβάντα και συγκεκριμένα: «την 25 .8.2021 εκτροχίαση και ανατροπή δύο βυτιοφόρων φορταμαξών της με αριθμό 80610 με Δ/Η MLW/504+509 εμπορικής αμαξοστοιχίας στη χιλιομετρική θέση 173+700 της γραμμής Θεσσαλονίκης - Αλεξανδρούπολης και την επακόλουθη διαρροή 5.400lt ή 4.401kg καύσιμου πετρελαίου και (β) για τη στις 26.8.2021 σύγκρουση της αμαξοστοιχίας 885 με μηχάνημα γραμμής στην περιοχή του Δομοκού».

Μάλιστα όπως σημειώνεται στην πράξη διεξαγωγής ακρόασης, η ΠΕΠΕ, η Πανελλήνια Ένωση Προσωπικού Έλξης, είχε τότε εγγράφως ενημερώσει τη ΡΑΣ για τα συμβάντα εκείνα.

Καλείται λοιπόν σε ακρόαση η Hellenic Train προκειμένου « να διερευνηθεί η εφαρμογή των διατάξεων των άρθρων 76 (όριο ταχύτητας των αμαξοστοιχιών) και 120 (στελέχωση κινητήριων μονάδων) του Γενικού Κανονισμού Κινήσεως, όπως επίσης των διαδικασιών SMS 003(εκπαίδευση και αξιολόγηση προσωπικού στα θέματα ασφαλείας) και SMS 003B (πιστοποιητικά μηχανοδηγών- χορήγηση και προσαρμογή) του οικείου συστήματος διαχείρισης ασφαλείας της αναφορικά με το σιδηροδρομικό ατύχημα της 25.8.2021».

Τι λέει το πόρισμα της Μονάδας Ασφάλειας Σιδηροδρόμων

Και όπως αναφέρεται στα σχετικά έγγραφα «με το αριθ. πρωτ. 2113/1.8.2022 Πόρισμα των στελεχών της Μονάδας Ασφάλειας Σιδηροδρόμων (ΜΑΣΔ) της Αρχής 7 διαπιστώθηκε ότι: (Α) ο ……………………….. (υπάλληλος - προστηθείς της εν λόγω σιδηροδρομικής επιχείρισης) , ως μέλος του πληρώματος που ενεπλάκη στο ατύχημα της 25.8.2021 (εκτροχίαση βαγονιών) δεν διέθετε , ως όφειλε, ένα ή περισσότερα πιστοποιητικά στα οποία αναγράφεται η υποδομή και το τροχαίο υλικό επί των οποίων του επιτρέπεται να μηχανοδηγεί (Α1) κατά παράβαση των διατάξεων των άρθρων 4 §1 και 18 §1 του Ν.3911 και (Α2) κατά παράβαση των διαδικασιών SMS 003 (εκπαίδευση και αξιολόγηση προσωπικού στα θέματα ασφάλειας) και SMS 003B (πιστοποιητικά μηχανοδηγών -χορήγηση και προσαρμογή) του οικείου Συστήματος Διαχείρισης Ασφάλειας της ΤΡΑΙΝΟΣΕ Α.Ε., δεδομένου ότι, αφενός μεν, σύμφωνα με τη διαδικασία SMS003B (Πιστοποιητικά Μηχανοδηγών -Χορήγηση και Προσαρμογή) του Συστήματος Διαχείρισης Ασφάλειας της ΤΡΑΙΝΟΣΕ Α.Ε. προβλέπεται (πρβλ.σελ.5 της εν λόγω διαδικασίας) ότι «…Κάθε μηχανοδηγός που εργάζεται σε κοινοτικό σιδηροδρομικό δίκτυο - και άρα στο ελληνικό - οφείλει να κατέχει ένα ή περισσότερα πιστοποιητικά, στα οποία αναγράφονται οι υποδομές επί των οποίων επιτρέπεται στον κάτοχό του να οδηγεί καθώς και το τροχαίο υλικό που επιτρέπεται να οδηγεί. Κάθε πιστοποιητικό πληροί τις προδιαγραφές του Παραρτήματος ΙΙ του Κανονισμού (ΕΕ) με αριθμό 36/2010…», και αφετέ ρου, σύμφωνα με τη διαδικασία SMS003 (Εκπαίδευση και Αξιολόγηση προσωπικού σε θέματα ασφάλειας) του Συστήματος Διαχείρισης Ασφάλειας της ΤΡΑΙΝΟΣΕ Α.Ε. προβλέπεται (πρβλ.σελ.5 της εν λόγω διαδικασίας) ότι «…Το προσωπικό της ΤΡΑΙΝΟΣΕ Α.Ε. που έχει κρίσιμα καθήκοντα από πλευράς ασφάλειας είναι το προσωπικό της ΔΙΣΜΟΕ (Κλάδος Ελέγχου και Κίνησης Αμαξοστοιχιών), το προσωπικό της ΔΙΚΑΜ (Κλάδος Μηχανοδηγών) και το προσωπικό της ΔΙΕΜΜΕ (Κλάδος Διαχειριστών Εμπορευμάτων). 

Το προσωπικό των ανωτέρω Διευθύνσεων εκπαιδεύεται και λαμβάνει τα αντίστοιχα πιστοποιητικά όπως προβλέπεται από τους κανόνες της Εθνικής Νομοθεσίας ή τις Τεχνικές Προδιαγραφές Διαλειτουργικότητας…», ενώ, η πρόκληση του ατυχήματος (εκτροχίαση βαγονιών) οφείλεται (Β) στην υπέρβαση του ορίου ταχύτητας σε ποσοστό 37% της μέγιστης επιτρεπόμενης ταχύτητας κατά τη διέλευση της εμπορικής 80610 στις 25.8.2021 από το Χ.Σ.173+800 γραμμής Θ -ΑμΠΚ, κατά παράβαση του άρθρου 76 (Όριο ταχύτητας των αμαξοστοιχιών) του Γενικού Κανονισμού Κινήσεως -Μέρος Β’ (σχ.1θ και 1ι). Τέλος, διαπιστώθηκε (Γ) στην παράβαση του άρθρου 120 (Στελέχωση κινητήριων μονάδων) του Γενικού Κανονισμού Κινήσεως -Μέρος Β’ (σχ.1θ και 1ι) αφού στο συγκεκριμένο δρομολόγιο επιβαλλόταν η παρουσία δύο (2) μηχανοδηγών . ΙΙγ. Τέλος, σύμφωνα με τ η με αριθ. πρωτ. 983/12.03.2024 Εισήγηση (σχ.13) της Μονάδας Ασφάλειας Σιδηροδρόμων (ΜΑΣΔ) της Αρχής προς την Ολομέλεια της Αρχής προτείνεται στην Ολομέλεια της Αρχής αφενός μεν η εφαρμογή του άρθρου 29 §5 του Ν.3911/2011 σχετικά με τις παραβάσεις των άρθρων 4 §1 και 18 §1 του ίδιου νόμου, και αφετέρου, η εφαρμογή του άρθρου 8 του Κανονισμού Ακροάσεων της Αρχής σχετικά με την παράβαση (α) των άρθρων 76 (Όριο ταχύτητας των αμαξοστοιχιών) και 120 (Στελέχωση κινητήριων μονάδων) του Γενικού Κανονισμού Κινήσεως -Μέρος Β’ και (β) των διαδικασιών SMS 003 (εκπαίδευση και αξιολόγηση προσωπικού στα θέματα ασφάλειας) και SMS 003B (πιστοποιητικά μηχανοδηγών -χορήγηση και προσαρμογή) του οικείου Συστήματος Διαχείρισης Ασφάλειας της ΤΡΑΙΝΟΣΕ Α.Ε. ΙΙδ. Σε συνέχεια του προαναφερόμενου Πορίσματος (σχ.1 2) και της με αριθμ. 983/12.03.2024 Εισήγησης (σχ.13) της ΜΑΣΔ (δια της Προέδρου της ΡΑΣ) προς την Ολομέλεια της ΡΑΣ , εκδόθηκε η με αριθ. 1131/21.03.2024 Απόφαση της Ολομέλειας της Αρχής (σχ. 15) για την κλήση σε ακρόαση της HELLENIC TRAIN A .E.»

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία