ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Η πανδημία έστρεψε καταναλωτές και επιχειρηματίες στα e-shop

Πόσο κοστίζουν, πόσος χρόνος χρειάζεται για να στηθούν και πως αποδίδουν

 13/05/2020 07:00

Η πανδημία έστρεψε καταναλωτές και επιχειρηματίες στα e-shop

Σοφία Χριστοφορίδου

Τις ημέρες του εγκλεισμού λόγω κορονοϊού μπορεί τα μαγαζιά να ήταν κλειστά όμως δεν σταματήσαμε να κάνουμε αγορές. Στραφήκαμε μανιωδώς στον υπολογιστή, το κινητό και το τάμπλετ μας για μια «βόλτα» σε βιτρίνες και για να κάνουμε τα ψώνια μας φορώντας τις πιζάμες μας.

Σύμφωνα με έρευνα του GR.EC.A, του Ελληνικού Συνδέσμου Ηλεκτρονικού Εμπορίου με την συνεργασία των BestPrice, Google & Skroutz και την ομάδα eMarket Intelligence της Convert Group την εβδομάδα 30 Μαρτίου - 5 Απριλίου 2020 η online επισκεψιμότητα σε όλες τις μεγάλες κατηγορίες αυξήθηκε σε σχέση με την τελευταία εβδομάδα προ καραντίνας, ενώ συγκρίνοντας με την ίδια εβδομάδα του 2019 καταγράφηκε αύξηση έως και 134% εβδομαδιαίως, σε σχέση, στην καταναλωτική δαπάνη προϊόντων σε ηλεκτρονικά καταστήματα. Υπήρχαν μάλιστα κατηγορίες προϊόντων όπως τα παζλ και οι κάμερες υπολογιστή που η αύξηση έφτασε το 1.654% και 1.256% αντίστοιχα.

Το ίντερνετ ήταν ουσιαστικά το μοναδικό κανάλι πώλησης για χιλιάδες επιχειρήσεις. Έτσι πολλοί επιχειρηματίες, που μέχρι τότε δεν είχαν καν σκεφτεί να δημιουργήσουν ένα ηλεκτρονικό κατάστημα (e-shop) στράφηκαν σε εταιρείες digital marketing.

«Πολλοί δεν είχαν ιδέα περί τίνος πρόκειται, πίστευαν ότι το ηλεκτρονικό κατάστημα μπορεί να στηθεί σε 2-3 μέρες. Άλλοι θυμήθηκαν εκείνο το site που είχαν δημιουργήσει με κάποιο πρόγραμμα ΕΣΠΑ και το ξέχασαν έκτοτε. Δεχθήκαμε πολλές ερωτήσεις για e-shop, όχι τόσο από κλάδους που έχουν μια παρουσία στις online πωλήσεις, όπως τα ρούχα, όσο από ζαχαροπλαστεία, επιχειρήσεις εστίασης, εταιρείες που στράφηκαν στην εμπορία αντισηπτικών κλπ. Επιχειρηματίες που από τις πρώτες μέρες των περιοριστικών μέτρων κατάλαβαν ότι χρειάζονται ένα e-shop» λέει ο κ. Γιάννης Ελπίδης της εταιρείας Darkpony.

E-shop για όλα τα βαλάντια

Μια ιστοσελίδα που προϋπήρχε, εάν δεν είναι απαρχαιωμένη και έχει τις προδιαγραφές, μπορεί να ενσωματώσει και ένα ηλεκτρονικό κατάστημα. Εναλλακτικά, η επιχείρηση μπορεί να δημιουργήσει εξαρχής ένα website που θα λειτουργεί ως e-shop και αυτή να είναι η ιστοσελίδα της, που θα περιλαμβάνει και επιπλέον περιεχόμενο και πληροφορίες. Αναλόγως του είδους του e-shop μπορεί να χρειαστούν από δύο έως και έξι μήνες για να στηθεί.

Εκτός του χρόνου, άλλες δύο είναι οι ερωτήσεις που «καίνε» τον κάθε επαγγελματία: «Πόσο θα κοστίσει» και «πόσο γρήγορα θα αποδώσει». Κάθε μία, φυσικά, έχει πολλαπλές απαντήσεις, αναλόγως πόσο απλό ή σύνθετο θα είναι το e-shop, αν ο επιχειρηματίας κάνει έναν ευκαιριακό ή μακροχρόνιο σχεδιασμό.

Θεωρητικά μπορεί κανείς να στήσει μόνος του ένα e-shop, δωρεάν, στην πλατφόρμα shopify.com με αρχικό μηνιαίο κόστος 30 ευρώ. Βέβαια «δεν είναι τόσο απλό όσο ακούγεται, χρειάζεται πολύς χρόνος και όρεξη για να διαβάσεις και να καταλάβεις πώς λειτουργεί» σημειώνει ο κ. Ελπίδης.

Υπάρχει και η λύση της πλατφόρμας wordpress.com όπου με σχετικά χαμηλό κόστος μπορεί κανείς να δημιουργήσει το δικό του site και να την αναβαθμίσει δημιουργώντας e-shop με τη συμβατή πλατφόρμα woocommerce.com.

Η πιο εύκολη λύση, ειδικά για όσους δεν έχουν επαφή με το αντικείμενο, είναι να απευθυνθούν σε εξειδικευμένες εταιρείες, που αναλαμβάνουν να εκπαιδεύσουν τον επιχειρηματία ώστε να λειτουργεί μόνος του και το ηλεκτρονικό κατάστημα.

«Κάποιοι πιστεύουν ότι με 500-600 ευρώ μπορούν να δημιουργήσουν ηλεκτρονικό κατάστημα, όμως θα διαπιστώσουν γρήγορα ότι το ρίσκο να χάσουν ακόμη και αυτά τα λιγοστά χρήματα της επένδυσης τους είναι πολύ μεγάλο. Η ανάπτυξη ενός e-shop απαιτεί μία εμφανώς μεγαλύτερη επένδυση (τόσο σε χρηματικό κόστος όσο και σε ανθρώπινες εργατοώρες από την πλευρά του πελάτη), ώστε να στηθεί μία ολοκληρωμένη και ουσιαστική διαδικτυακή παρουσία με πιθανότητες επιτυχίας”, σημειώνει ο Βασίλης Ανανιάδης Head of Digital στην Darkpony. Αναλόγως των αναγκών κάθε επιχείρησης (αν θέλει να συνδέσει το e-shop με το σύστημα ενδοεπιχειρησιακού σχεδιασμού ERP, την αποθήκη κλπ), τους στόχους που έχει θέσει και φυσικά τα χρήματα που διαθέτει οι δυνατότητες και παράλληλα το κόστος αυξάνονται.

Ειδικά για την εστίαση υπάρχουν πλατφόρμες online delivery όπως η e-food.gr, delivery.gr, skroutz.gr/food και box.gr που λειτουργούν ουσιαστικά ως χώροι φιλοξενίας των ηλεκτρονικών καταστημάτων των επιχειρήσεων του κλάδου, ενώ κάποιες προσφέρουν και υπηρεσίες διανομής φαγητού (προς το παρόν στην Αττική). Στα πλεονεκτήματα αυτής της επιλογής είναι η άμεση και εύκολη πρόσβαση σε ένα ευρύ καταναλωτικό κοινό, που έχει μάθει πλέον να αγοράζει φαγητό μέσω αυτής της οδού. Στα αρνητικά είναι οι υψηλές προμήθειες που χρεώνουν αυτές οι πλατφόρμες καθώς και το ότι η διαχείριση του ηλεκτρονικού καταστήματος της επιχείρησης δεν είναι στον έλεγχό της.

Το οnline marketing θα φέρει πελάτες στο site

Και μετά το e-shop, τι; Πώς θα μεταφραστεί η online παρουσία μιας επιχείρησης σε ευρώ στην ταμειακή της; «Χρειάζονται ενέργειες online marketing για να μάθει ο καταναλωτής την ύπαρξη της επιχείρησης και τη δυνατότητα online παραγγελιών. Υπάρχουν πολλά εργαλεία, από τις διαφημίσεις στα social media και το google, έως το email marketing» λέει ο κ. Ελπίδης.

Τι ποσά χρειάζεται να ρίξει μια επιχείρηση στο διαδικτυακό μάρκετινγκ;

«Αναλόγως το είδος, και τους στόχους της εκάστοτε επιχείρησης. Για παράδειγμα, μια μικρή τοπική επιχείρηση εστίασης μπορεί να διαφημιστεί επιτυχώς με 200 ευρώ το μήνα, ποσό το οποίο για μία άλλη επιχείρηση (με διαφορετικά δυνητικά κοινά και στρατηγικούς στόχους) να μην είναι αρκετά. Σε κάθε περίπτωση, είναι απαραίτητο να υπάρχει ένα στρατηγικό πλάνο προώθησης ώστε η όποια διαφημιστική επένδυση να αποφέρει αποτελέσματα» εξηγεί ο κ. Ανανιάδης.

Οι πωλήσεις μπορεί να φανούν ήδη από την πρώτη ημέρα μιας διαφημιστικής καμπάνιας αλλά «μια διαφήμιση που διαρκεί λίγες μέρες δεν έχει απόδοση σε βάθος χρόνου. Χρειάζονται τουλάχιστον 30 ημέρες για να αρχίσει να αποδίδει το online marketing» σημειώνει ο κ. Ελπίδης, προσθέτοντας: «Όλο το παιχνίδι παίζεται στη συνεχή βελτιστοποίηση. Βλέπεις σε ποιο κοινό έχεις απήχηση και κάνεις συνεχώς προσαρμογές. Ο στόχος είναι να έρθει ο υποψήφιος πελάτης στο site της επιχείρησης και η επίσκεψη να μετατραπεί σε πώληση. Αυτό βέβαια εξαρτάται και από την ποιότητα, τις τιμές, τη φήμη του brand και την εξυπηρέτηση του πελάτη. Ένας ικανοποιημένος πελάτης θα επιστρέψει για να αγοράσει και πάλι».

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 10 Μαΐου 2020

Τις ημέρες του εγκλεισμού λόγω κορονοϊού μπορεί τα μαγαζιά να ήταν κλειστά όμως δεν σταματήσαμε να κάνουμε αγορές. Στραφήκαμε μανιωδώς στον υπολογιστή, το κινητό και το τάμπλετ μας για μια «βόλτα» σε βιτρίνες και για να κάνουμε τα ψώνια μας φορώντας τις πιζάμες μας.

Σύμφωνα με έρευνα του GR.EC.A, του Ελληνικού Συνδέσμου Ηλεκτρονικού Εμπορίου με την συνεργασία των BestPrice, Google & Skroutz και την ομάδα eMarket Intelligence της Convert Group την εβδομάδα 30 Μαρτίου - 5 Απριλίου 2020 η online επισκεψιμότητα σε όλες τις μεγάλες κατηγορίες αυξήθηκε σε σχέση με την τελευταία εβδομάδα προ καραντίνας, ενώ συγκρίνοντας με την ίδια εβδομάδα του 2019 καταγράφηκε αύξηση έως και 134% εβδομαδιαίως, σε σχέση, στην καταναλωτική δαπάνη προϊόντων σε ηλεκτρονικά καταστήματα. Υπήρχαν μάλιστα κατηγορίες προϊόντων όπως τα παζλ και οι κάμερες υπολογιστή που η αύξηση έφτασε το 1.654% και 1.256% αντίστοιχα.

Το ίντερνετ ήταν ουσιαστικά το μοναδικό κανάλι πώλησης για χιλιάδες επιχειρήσεις. Έτσι πολλοί επιχειρηματίες, που μέχρι τότε δεν είχαν καν σκεφτεί να δημιουργήσουν ένα ηλεκτρονικό κατάστημα (e-shop) στράφηκαν σε εταιρείες digital marketing.

«Πολλοί δεν είχαν ιδέα περί τίνος πρόκειται, πίστευαν ότι το ηλεκτρονικό κατάστημα μπορεί να στηθεί σε 2-3 μέρες. Άλλοι θυμήθηκαν εκείνο το site που είχαν δημιουργήσει με κάποιο πρόγραμμα ΕΣΠΑ και το ξέχασαν έκτοτε. Δεχθήκαμε πολλές ερωτήσεις για e-shop, όχι τόσο από κλάδους που έχουν μια παρουσία στις online πωλήσεις, όπως τα ρούχα, όσο από ζαχαροπλαστεία, επιχειρήσεις εστίασης, εταιρείες που στράφηκαν στην εμπορία αντισηπτικών κλπ. Επιχειρηματίες που από τις πρώτες μέρες των περιοριστικών μέτρων κατάλαβαν ότι χρειάζονται ένα e-shop» λέει ο κ. Γιάννης Ελπίδης της εταιρείας Darkpony.

E-shop για όλα τα βαλάντια

Μια ιστοσελίδα που προϋπήρχε, εάν δεν είναι απαρχαιωμένη και έχει τις προδιαγραφές, μπορεί να ενσωματώσει και ένα ηλεκτρονικό κατάστημα. Εναλλακτικά, η επιχείρηση μπορεί να δημιουργήσει εξαρχής ένα website που θα λειτουργεί ως e-shop και αυτή να είναι η ιστοσελίδα της, που θα περιλαμβάνει και επιπλέον περιεχόμενο και πληροφορίες. Αναλόγως του είδους του e-shop μπορεί να χρειαστούν από δύο έως και έξι μήνες για να στηθεί.

Εκτός του χρόνου, άλλες δύο είναι οι ερωτήσεις που «καίνε» τον κάθε επαγγελματία: «Πόσο θα κοστίσει» και «πόσο γρήγορα θα αποδώσει». Κάθε μία, φυσικά, έχει πολλαπλές απαντήσεις, αναλόγως πόσο απλό ή σύνθετο θα είναι το e-shop, αν ο επιχειρηματίας κάνει έναν ευκαιριακό ή μακροχρόνιο σχεδιασμό.

Θεωρητικά μπορεί κανείς να στήσει μόνος του ένα e-shop, δωρεάν, στην πλατφόρμα shopify.com με αρχικό μηνιαίο κόστος 30 ευρώ. Βέβαια «δεν είναι τόσο απλό όσο ακούγεται, χρειάζεται πολύς χρόνος και όρεξη για να διαβάσεις και να καταλάβεις πώς λειτουργεί» σημειώνει ο κ. Ελπίδης.

Υπάρχει και η λύση της πλατφόρμας wordpress.com όπου με σχετικά χαμηλό κόστος μπορεί κανείς να δημιουργήσει το δικό του site και να την αναβαθμίσει δημιουργώντας e-shop με τη συμβατή πλατφόρμα woocommerce.com.

Η πιο εύκολη λύση, ειδικά για όσους δεν έχουν επαφή με το αντικείμενο, είναι να απευθυνθούν σε εξειδικευμένες εταιρείες, που αναλαμβάνουν να εκπαιδεύσουν τον επιχειρηματία ώστε να λειτουργεί μόνος του και το ηλεκτρονικό κατάστημα.

«Κάποιοι πιστεύουν ότι με 500-600 ευρώ μπορούν να δημιουργήσουν ηλεκτρονικό κατάστημα, όμως θα διαπιστώσουν γρήγορα ότι το ρίσκο να χάσουν ακόμη και αυτά τα λιγοστά χρήματα της επένδυσης τους είναι πολύ μεγάλο. Η ανάπτυξη ενός e-shop απαιτεί μία εμφανώς μεγαλύτερη επένδυση (τόσο σε χρηματικό κόστος όσο και σε ανθρώπινες εργατοώρες από την πλευρά του πελάτη), ώστε να στηθεί μία ολοκληρωμένη και ουσιαστική διαδικτυακή παρουσία με πιθανότητες επιτυχίας”, σημειώνει ο Βασίλης Ανανιάδης Head of Digital στην Darkpony. Αναλόγως των αναγκών κάθε επιχείρησης (αν θέλει να συνδέσει το e-shop με το σύστημα ενδοεπιχειρησιακού σχεδιασμού ERP, την αποθήκη κλπ), τους στόχους που έχει θέσει και φυσικά τα χρήματα που διαθέτει οι δυνατότητες και παράλληλα το κόστος αυξάνονται.

Ειδικά για την εστίαση υπάρχουν πλατφόρμες online delivery όπως η e-food.gr, delivery.gr, skroutz.gr/food και box.gr που λειτουργούν ουσιαστικά ως χώροι φιλοξενίας των ηλεκτρονικών καταστημάτων των επιχειρήσεων του κλάδου, ενώ κάποιες προσφέρουν και υπηρεσίες διανομής φαγητού (προς το παρόν στην Αττική). Στα πλεονεκτήματα αυτής της επιλογής είναι η άμεση και εύκολη πρόσβαση σε ένα ευρύ καταναλωτικό κοινό, που έχει μάθει πλέον να αγοράζει φαγητό μέσω αυτής της οδού. Στα αρνητικά είναι οι υψηλές προμήθειες που χρεώνουν αυτές οι πλατφόρμες καθώς και το ότι η διαχείριση του ηλεκτρονικού καταστήματος της επιχείρησης δεν είναι στον έλεγχό της.

Το οnline marketing θα φέρει πελάτες στο site

Και μετά το e-shop, τι; Πώς θα μεταφραστεί η online παρουσία μιας επιχείρησης σε ευρώ στην ταμειακή της; «Χρειάζονται ενέργειες online marketing για να μάθει ο καταναλωτής την ύπαρξη της επιχείρησης και τη δυνατότητα online παραγγελιών. Υπάρχουν πολλά εργαλεία, από τις διαφημίσεις στα social media και το google, έως το email marketing» λέει ο κ. Ελπίδης.

Τι ποσά χρειάζεται να ρίξει μια επιχείρηση στο διαδικτυακό μάρκετινγκ;

«Αναλόγως το είδος, και τους στόχους της εκάστοτε επιχείρησης. Για παράδειγμα, μια μικρή τοπική επιχείρηση εστίασης μπορεί να διαφημιστεί επιτυχώς με 200 ευρώ το μήνα, ποσό το οποίο για μία άλλη επιχείρηση (με διαφορετικά δυνητικά κοινά και στρατηγικούς στόχους) να μην είναι αρκετά. Σε κάθε περίπτωση, είναι απαραίτητο να υπάρχει ένα στρατηγικό πλάνο προώθησης ώστε η όποια διαφημιστική επένδυση να αποφέρει αποτελέσματα» εξηγεί ο κ. Ανανιάδης.

Οι πωλήσεις μπορεί να φανούν ήδη από την πρώτη ημέρα μιας διαφημιστικής καμπάνιας αλλά «μια διαφήμιση που διαρκεί λίγες μέρες δεν έχει απόδοση σε βάθος χρόνου. Χρειάζονται τουλάχιστον 30 ημέρες για να αρχίσει να αποδίδει το online marketing» σημειώνει ο κ. Ελπίδης, προσθέτοντας: «Όλο το παιχνίδι παίζεται στη συνεχή βελτιστοποίηση. Βλέπεις σε ποιο κοινό έχεις απήχηση και κάνεις συνεχώς προσαρμογές. Ο στόχος είναι να έρθει ο υποψήφιος πελάτης στο site της επιχείρησης και η επίσκεψη να μετατραπεί σε πώληση. Αυτό βέβαια εξαρτάται και από την ποιότητα, τις τιμές, τη φήμη του brand και την εξυπηρέτηση του πελάτη. Ένας ικανοποιημένος πελάτης θα επιστρέψει για να αγοράσει και πάλι».

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 10 Μαΐου 2020

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία