ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Η όπερα συστήθηκε στα ελληνικά σχολεία μέσα από μια διαδραστική παράσταση

Το έργο του Κορνήλιου Σελαμσή «Η Ωραία Ελένη» του Όφενμπαχ περιόδευσε σε γυμνάσια της χώρας μέσα από ένα καινοτόμο πρόγραμμα - Τι λένε ο συνθέτης και τα παιδιά στο makthes.gr

 27/11/2023 14:45

Η όπερα συστήθηκε στα ελληνικά σχολεία μέσα από μια διαδραστική παράσταση
Φωτογραφίες: Ιανός Ηλιάδης

Ελένη Θεοδωρίδου

Στα σχολεία της επαρχίας ταξίδεψε φέτος η Εθνική Λυρική Σκηνή στο πλαίσιο των εκπαιδευτικών και κοινωνικών της δράσεων, για να συστήσει με έναν πρωτότυπο διαδραστικό τρόπο στους μαθητές τον άγνωστο κόσμο της όπερας.

Το πρόγραμμα «Όπερα Διαδραστικά στα Σχολεία», έχει ως στόχο την εξοικείωση των μαθητών με την όπερα μέσω της συμμετοχής τους σε μια διαδραστική οπερέτα και αποτελεί τη συνέχεια του προγράμματος που υλοποιήθηκε με επιτυχία από την Εθνική Λυρική Σκηνή στα δημοτικά σχολεία από το 2012 έως το 2015.

Το φετινό πρόγραμμα απευθύνεται σε μαθητές γυμνασίου οι οποίοι παρακολούθησαν το κωμικό έργο του Κορνήλιου Σελαμσή, «Η Ωραία Ελένη του Όφενμπαχ» σε λιμπρέτο Αλεξάνδρας Κ*, σκηνοθεσία Γιάννη Καλαβριανού και σκηνικά, σκηνικά κοστούμια καθώς και βίντεο - animation του Πέτρου Τουλούδη.

«Πρόκειται για ένα έργο 80 λεπτών τραγουδισμένου λόγου συνοδεία μουσικών οργάνων. Είναι διασκευή της οπερέτας Belle Helene του γερμανού ποιητή προσαρμόσμένο στην σύγχρονη εποχή. Είναι πλούσιο σε ερεθίσματα και συνδυάζει όλες τις τέχνες» σημειώνει στο makthes.gr ο Κορνήλιος Σελαμσής ο οποίος εκτός από συνθέτης του έργου, στην τελευταία φάση του προγράμματος εκτελεί και χρέη διευθυντή της ορχήστρας.

«Είναι μια καινούργια όπερα που γράφτηκε ειδικά για την περίσταση στη δημοτική γλώσσα ενώ το θέμα σχετίζεται άμεσα με την σχολική ύλη. Η διασκευή πραγματεύεται έμφυλα ζητήματα, κοιτώντας τον ελληνικό μύθο μέσα από έναν σύγχρονο φακό που θίγει επίκαιρα θέματα όπως η πατριαρχία, οι κοινωνικοί ρόλοι και ταυτότητες».

i-opera-diadrastika-sta-scholia-foto-ianos-iliadis-2.jpg


Κ. Σελαμσής: «Το γεγονός ότι η όπερα φτάνει με αυτόν τον τρόπο σε “δύσβατα” μέρη συνιστά πολιτική πράξη»

«Τέτοιου είδους θεάματα δυστυχώς δεν είναι διαθέσιμα στην επαρχία. Δεν είναι στις προτεραιότητες του κράτους η κλασική μουσική» σημειώνει ο κ. Σελαμσής. «Με το πρόγραμμα έχω δει παιδιά περιθωριοποιημένα να συγκινούνται, ‘ατίθασους’ να ενθουσιάζονται. Αν οι μαθητές είχαν μεγαλύτερη επαφή με την Τέχνη, θα δημιουργούνταν γενιές με ευαίσθητους ανθρώπους, που θα είχαν κοινωνικές και πολιτικές ανησυχίες». 

Ο ίδιος θεωρεί δηλωτικό για το είδος του πολιτισμού που παράγουμε και παρέχουμε το γεγονός ότι η κεντρική διοίκηση θεωρεί ότι η κλασική μουσική δεν αφορά κανέναν πέρα της πρωτεύουσας. «Αυτό για να μεταβληθεί χρειάζεται γενναίες αποφάσεις αποκέντρωσης. Σε ό,τι αφορά στην όπερα δε, αυτό είναι ακόμα πιο δύσκολο γιατί δεν υπάρχει ούτε αίτημα, ούτε βούληση ενώ ταυτόχρονα είναι πολύ κοστοβόρο αφού απαιτεί πολλές ειδικότητες».

Σύμφωνα με τον ίδιο, για τους παραπάνω λόγους, «το γεγονός ότι η όπερα φτάνει με αυτόν τον τρόπο σε “δύσβατα” μέρη συνιστά πολιτική πράξη».

i-opera-diadrastika-sta-scholia-foto-ianos-iliadis-3.jpg

Η «Όπερα Διαδραστικά στα Σχολεία» στο δήμο Κορδελιού - Ευόσμου

Το πρόγραμμα ξεκίνησε τον περασμένο Φεβρουάριο και ολοκληρώνεται αύριο, Τρίτη 28/11 στην Πάτρα, έχοντας πραγματοποιήσει συνολικά 85 παραστάσεις σε όλη την επικράτεια, με μία από τις τελευταίες μάλιστα να είναι στη Θεσσαλονίκη σε τέσσερα γυμνάσια του δήμου Κορδελιού - Ευόσμου ενώ τις προηγούμενες εβδομάδες έκανε στάση και στο Μουσικό Σχολείο Θεσσαλονίκης.

Την πρώτη μέρα του διήμερου προγράμματος οι συντελεστές επισκέπτονται στο εκάστοτε σχολείο και πραγματοποιούν μικρά εργαστήρια με τους μαθητές με σκοπό να γίνει η πρώτη επαφή με το είδος. Οι μαθητές κατά τη διάρκεια της παράστασης τραγουδούν, κάνουν ρυθμική απαγγελία καθώς και εικαστικές ψηφιακές παρεμβάσεις.

Το makthes.gr βρέθηκε στην παράσταση που παρακολούθησε το 3ο Γυμνάσιο Κορδελιού την Παρασκευή 24 Νοεμβρίου και κατέγραψε τις αντιδράσεις και τα συναισθήματα των παιδιών ενώ το πρόγραμμα παρακολούθησαν επίσης τα 1ο και 5ο Γυμνάσια Ευόσμου καθώς και το 2ο Γυμνάσιο Κορδελιού.

Την παράσταση παρακολούθησαν όλες οι τάξεις του σχολείου ενώ τα παιδιά της Γ’ γυμνασίου συμμετείχαν στις ενδοσχολικές δράσεις. Η παράσταση δόθηκε το πρωί της Παρασκευής στο θέατρο Μίκης Θεοδωράκης στο Κορδελιό.

Μαθήτριες της Γ’ γυμνασίου του 3ου Γυμνασίου Κορδελιού μίλησαν στο makthes.gr για την εμπειρία που όλες βίωσαν για πρώτη φορά.

Η Σωτηρία Κ(αραγιάννη) σημειώνει πως το έργο της φάνηκε αρκετά καλό. «Μου άρεσε το οτι συμμετείχαμε. Ήταν η πρώτη φορά που βλέπαμε όπερα» ενώ η δίδυμη αδελφή της, Ελένη προσθέτει «ήταν λίγο μεγάλο γιατί δεν ήμασταν εξοικιωμένοι αλλά μας άρεσε που το γνωρίσαμε».

Η Κατερίνα Γ(ιδάρου) την χαρακτήρισε ως πρωτοποριακή παράσταση. «Δεν είχαμε ξαναδεί κάτι τέτοιο, είχαν όλοι πολύ ωραίες φωνές. Θα θέλαμε να δούμε κάτι παρόμοιο ξανά».

Η Εβίτα Κ(αρπετοπούλου) τονίζει πως ούτε η ίδια είχε δει ξανά κάτι παρόμοιο. «Μου φάνηκε αρκετά ενδιαφέρον. Μου άρεσε πολύ που είχε χιούμορ η παράσταση και οι ηθοποιοί έπαιξαν πολύ καλά. Θα ήθελα να δω κάτι παρόμοιο στο μέλλον».

«Οι εκπαιδευτικοί εκφράζουμε τα συγχαρητήριά μας στους συντελεστές της παράστασης. Πρέπει να γίνονται τέτοιες δράσεις στα σχολεία για να μπορέσουμε να αφυπνίσουμε τα παιδιά» τόνισε η καθηγήτρια, Καλλιόπη Χατζίδου.

Opera Box

Το πρόγραμμα δεν αναμένεται να πραγματοποιηθεί εκ νέου δια ζώσης, θα γίνει όμως διαθέσιμο ψηφιακά. Ειδικότερα, κατά το σχολικό έτος 2023-24, θα έχουν την ευκαιρία να τη δουν 900 ακόμη σχολεία, μέσω της κινηματογραφικής της εκδοχής, η οποία θα είναι διαθέσιμη στην εκπαιδευτική ιστοσελίδα Opera Box, που δημιουργεί η ΕΛΣ.

Όπως αναφέρεται στο σχετικό δελτίο τύπου, «η Όπερα Διαδραστικά στα Σχολεία φέτος αποκτά και την εξ αποστάσεως εκδοχή της εισάγοντας στις σχολικές αίθουσες το Opera Box με στόχο να απογειώσει τη γνωριμία και τη διάδραση των εφήβων με το λυρικό θέατρο. Πρόκειται για μια πρωτοποριακή ψηφιακή πλατφόρμα, η οποία δίνει τη δυνατότητα διαδικτυακής συμμετοχής στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα προσφέροντας στους χρήστες μια απολαυστική βιωματική περιήγηση στην τέχνη της όπερας μέσα από ένα εκπαιδευτικό και ψυχαγωγικό περιβάλλον. 

Εκεί θα μπορούν να ανακαλύψουν δωρεάν την κινηματογραφική εκδοχή της παράστασης σε παραγωγή της Foss Productions και σκηνοθεσία Κωστή Θεοδοσόπουλου, καθώς και μια σειρά από πρωτότυπα πολυμεσικά και διαδραστικά υλικά διασκεδαστικής γνωριμίας των μαθητών και των εκπαιδευτικών με την τέχνη του λυρικού θεάτρου, αλλά και εμπλουτισμού της μουσικής διδασκαλίας: πρωτότυπα μουσικολογικά κείμενα σχετικά με την όπερα, βιωματικές δραστηριότητες, ένα συναρπαστικό μουσικό videogame, κουίζ, βίντεο animation, και άλλα πολλά. Επιπλέον, οι εκπαιδευτικοί που θα δηλώσουν συμμετοχή θα έχουν τη δυνατότητα, εάν το επιθυμούν, να παρακολουθήσουν εκπαιδευτικό διαδικτυακό σεμινάριο (webinar) διάρκειας 90΄ για τη διευκόλυνση της χρήσης του Opera Box και την καθοδήγηση με ιδέες, προτάσεις και καλές πρακτικές για τη βέλτιστη εφαρμογή του πλούσιου εκπαιδευτικού υλικού που περιέχεται σε αυτό».

Το πρόγραμμα συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση – Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο (ΕΚΤ) και από Εθνικούς Πόρους ΕΣΠΑ 2014-2020 μέσω του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Διά Βίου Μάθηση».


Στα σχολεία της επαρχίας ταξίδεψε φέτος η Εθνική Λυρική Σκηνή στο πλαίσιο των εκπαιδευτικών και κοινωνικών της δράσεων, για να συστήσει με έναν πρωτότυπο διαδραστικό τρόπο στους μαθητές τον άγνωστο κόσμο της όπερας.

Το πρόγραμμα «Όπερα Διαδραστικά στα Σχολεία», έχει ως στόχο την εξοικείωση των μαθητών με την όπερα μέσω της συμμετοχής τους σε μια διαδραστική οπερέτα και αποτελεί τη συνέχεια του προγράμματος που υλοποιήθηκε με επιτυχία από την Εθνική Λυρική Σκηνή στα δημοτικά σχολεία από το 2012 έως το 2015.

Το φετινό πρόγραμμα απευθύνεται σε μαθητές γυμνασίου οι οποίοι παρακολούθησαν το κωμικό έργο του Κορνήλιου Σελαμσή, «Η Ωραία Ελένη του Όφενμπαχ» σε λιμπρέτο Αλεξάνδρας Κ*, σκηνοθεσία Γιάννη Καλαβριανού και σκηνικά, σκηνικά κοστούμια καθώς και βίντεο - animation του Πέτρου Τουλούδη.

«Πρόκειται για ένα έργο 80 λεπτών τραγουδισμένου λόγου συνοδεία μουσικών οργάνων. Είναι διασκευή της οπερέτας Belle Helene του γερμανού ποιητή προσαρμόσμένο στην σύγχρονη εποχή. Είναι πλούσιο σε ερεθίσματα και συνδυάζει όλες τις τέχνες» σημειώνει στο makthes.gr ο Κορνήλιος Σελαμσής ο οποίος εκτός από συνθέτης του έργου, στην τελευταία φάση του προγράμματος εκτελεί και χρέη διευθυντή της ορχήστρας.

«Είναι μια καινούργια όπερα που γράφτηκε ειδικά για την περίσταση στη δημοτική γλώσσα ενώ το θέμα σχετίζεται άμεσα με την σχολική ύλη. Η διασκευή πραγματεύεται έμφυλα ζητήματα, κοιτώντας τον ελληνικό μύθο μέσα από έναν σύγχρονο φακό που θίγει επίκαιρα θέματα όπως η πατριαρχία, οι κοινωνικοί ρόλοι και ταυτότητες».

i-opera-diadrastika-sta-scholia-foto-ianos-iliadis-2.jpg


Κ. Σελαμσής: «Το γεγονός ότι η όπερα φτάνει με αυτόν τον τρόπο σε “δύσβατα” μέρη συνιστά πολιτική πράξη»

«Τέτοιου είδους θεάματα δυστυχώς δεν είναι διαθέσιμα στην επαρχία. Δεν είναι στις προτεραιότητες του κράτους η κλασική μουσική» σημειώνει ο κ. Σελαμσής. «Με το πρόγραμμα έχω δει παιδιά περιθωριοποιημένα να συγκινούνται, ‘ατίθασους’ να ενθουσιάζονται. Αν οι μαθητές είχαν μεγαλύτερη επαφή με την Τέχνη, θα δημιουργούνταν γενιές με ευαίσθητους ανθρώπους, που θα είχαν κοινωνικές και πολιτικές ανησυχίες». 

Ο ίδιος θεωρεί δηλωτικό για το είδος του πολιτισμού που παράγουμε και παρέχουμε το γεγονός ότι η κεντρική διοίκηση θεωρεί ότι η κλασική μουσική δεν αφορά κανέναν πέρα της πρωτεύουσας. «Αυτό για να μεταβληθεί χρειάζεται γενναίες αποφάσεις αποκέντρωσης. Σε ό,τι αφορά στην όπερα δε, αυτό είναι ακόμα πιο δύσκολο γιατί δεν υπάρχει ούτε αίτημα, ούτε βούληση ενώ ταυτόχρονα είναι πολύ κοστοβόρο αφού απαιτεί πολλές ειδικότητες».

Σύμφωνα με τον ίδιο, για τους παραπάνω λόγους, «το γεγονός ότι η όπερα φτάνει με αυτόν τον τρόπο σε “δύσβατα” μέρη συνιστά πολιτική πράξη».

i-opera-diadrastika-sta-scholia-foto-ianos-iliadis-3.jpg

Η «Όπερα Διαδραστικά στα Σχολεία» στο δήμο Κορδελιού - Ευόσμου

Το πρόγραμμα ξεκίνησε τον περασμένο Φεβρουάριο και ολοκληρώνεται αύριο, Τρίτη 28/11 στην Πάτρα, έχοντας πραγματοποιήσει συνολικά 85 παραστάσεις σε όλη την επικράτεια, με μία από τις τελευταίες μάλιστα να είναι στη Θεσσαλονίκη σε τέσσερα γυμνάσια του δήμου Κορδελιού - Ευόσμου ενώ τις προηγούμενες εβδομάδες έκανε στάση και στο Μουσικό Σχολείο Θεσσαλονίκης.

Την πρώτη μέρα του διήμερου προγράμματος οι συντελεστές επισκέπτονται στο εκάστοτε σχολείο και πραγματοποιούν μικρά εργαστήρια με τους μαθητές με σκοπό να γίνει η πρώτη επαφή με το είδος. Οι μαθητές κατά τη διάρκεια της παράστασης τραγουδούν, κάνουν ρυθμική απαγγελία καθώς και εικαστικές ψηφιακές παρεμβάσεις.

Το makthes.gr βρέθηκε στην παράσταση που παρακολούθησε το 3ο Γυμνάσιο Κορδελιού την Παρασκευή 24 Νοεμβρίου και κατέγραψε τις αντιδράσεις και τα συναισθήματα των παιδιών ενώ το πρόγραμμα παρακολούθησαν επίσης τα 1ο και 5ο Γυμνάσια Ευόσμου καθώς και το 2ο Γυμνάσιο Κορδελιού.

Την παράσταση παρακολούθησαν όλες οι τάξεις του σχολείου ενώ τα παιδιά της Γ’ γυμνασίου συμμετείχαν στις ενδοσχολικές δράσεις. Η παράσταση δόθηκε το πρωί της Παρασκευής στο θέατρο Μίκης Θεοδωράκης στο Κορδελιό.

Μαθήτριες της Γ’ γυμνασίου του 3ου Γυμνασίου Κορδελιού μίλησαν στο makthes.gr για την εμπειρία που όλες βίωσαν για πρώτη φορά.

Η Σωτηρία Κ(αραγιάννη) σημειώνει πως το έργο της φάνηκε αρκετά καλό. «Μου άρεσε το οτι συμμετείχαμε. Ήταν η πρώτη φορά που βλέπαμε όπερα» ενώ η δίδυμη αδελφή της, Ελένη προσθέτει «ήταν λίγο μεγάλο γιατί δεν ήμασταν εξοικιωμένοι αλλά μας άρεσε που το γνωρίσαμε».

Η Κατερίνα Γ(ιδάρου) την χαρακτήρισε ως πρωτοποριακή παράσταση. «Δεν είχαμε ξαναδεί κάτι τέτοιο, είχαν όλοι πολύ ωραίες φωνές. Θα θέλαμε να δούμε κάτι παρόμοιο ξανά».

Η Εβίτα Κ(αρπετοπούλου) τονίζει πως ούτε η ίδια είχε δει ξανά κάτι παρόμοιο. «Μου φάνηκε αρκετά ενδιαφέρον. Μου άρεσε πολύ που είχε χιούμορ η παράσταση και οι ηθοποιοί έπαιξαν πολύ καλά. Θα ήθελα να δω κάτι παρόμοιο στο μέλλον».

«Οι εκπαιδευτικοί εκφράζουμε τα συγχαρητήριά μας στους συντελεστές της παράστασης. Πρέπει να γίνονται τέτοιες δράσεις στα σχολεία για να μπορέσουμε να αφυπνίσουμε τα παιδιά» τόνισε η καθηγήτρια, Καλλιόπη Χατζίδου.

Opera Box

Το πρόγραμμα δεν αναμένεται να πραγματοποιηθεί εκ νέου δια ζώσης, θα γίνει όμως διαθέσιμο ψηφιακά. Ειδικότερα, κατά το σχολικό έτος 2023-24, θα έχουν την ευκαιρία να τη δουν 900 ακόμη σχολεία, μέσω της κινηματογραφικής της εκδοχής, η οποία θα είναι διαθέσιμη στην εκπαιδευτική ιστοσελίδα Opera Box, που δημιουργεί η ΕΛΣ.

Όπως αναφέρεται στο σχετικό δελτίο τύπου, «η Όπερα Διαδραστικά στα Σχολεία φέτος αποκτά και την εξ αποστάσεως εκδοχή της εισάγοντας στις σχολικές αίθουσες το Opera Box με στόχο να απογειώσει τη γνωριμία και τη διάδραση των εφήβων με το λυρικό θέατρο. Πρόκειται για μια πρωτοποριακή ψηφιακή πλατφόρμα, η οποία δίνει τη δυνατότητα διαδικτυακής συμμετοχής στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα προσφέροντας στους χρήστες μια απολαυστική βιωματική περιήγηση στην τέχνη της όπερας μέσα από ένα εκπαιδευτικό και ψυχαγωγικό περιβάλλον. 

Εκεί θα μπορούν να ανακαλύψουν δωρεάν την κινηματογραφική εκδοχή της παράστασης σε παραγωγή της Foss Productions και σκηνοθεσία Κωστή Θεοδοσόπουλου, καθώς και μια σειρά από πρωτότυπα πολυμεσικά και διαδραστικά υλικά διασκεδαστικής γνωριμίας των μαθητών και των εκπαιδευτικών με την τέχνη του λυρικού θεάτρου, αλλά και εμπλουτισμού της μουσικής διδασκαλίας: πρωτότυπα μουσικολογικά κείμενα σχετικά με την όπερα, βιωματικές δραστηριότητες, ένα συναρπαστικό μουσικό videogame, κουίζ, βίντεο animation, και άλλα πολλά. Επιπλέον, οι εκπαιδευτικοί που θα δηλώσουν συμμετοχή θα έχουν τη δυνατότητα, εάν το επιθυμούν, να παρακολουθήσουν εκπαιδευτικό διαδικτυακό σεμινάριο (webinar) διάρκειας 90΄ για τη διευκόλυνση της χρήσης του Opera Box και την καθοδήγηση με ιδέες, προτάσεις και καλές πρακτικές για τη βέλτιστη εφαρμογή του πλούσιου εκπαιδευτικού υλικού που περιέχεται σε αυτό».

Το πρόγραμμα συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση – Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο (ΕΚΤ) και από Εθνικούς Πόρους ΕΣΠΑ 2014-2020 μέσω του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Διά Βίου Μάθηση».


ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία