ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Η μετακίνηση στον ΟΑΣΘ με πιστωτική κάρτα, το ανέκδοτο των Επιμελητηρίων και ο δεξιός εμφύλιος στο δήμο Δέλτα. Γράφει ο Σαλονικιός

«Στο τραπέζι» και το ενιαίο ηλεκτρονικό εισιτήριο με το οποίο θα μπορεί ο επιβάτης να μετακινείται, τόσο με το μετρό, όσο και με τον ΟΑΣΘ

 31/07/2023 07:00

Η μετακίνηση στον ΟΑΣΘ με πιστωτική κάρτα, το ανέκδοτο των Επιμελητηρίων και ο δεξιός εμφύλιος στο δήμο Δέλτα. Γράφει ο Σαλονικιός

O Σαλονικιός

Μπήκε με φόρα στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ο νέος υπουργός Χρήστος Σταϊκούρας και, σε αντίθεση με τον προκάτοχό του, εμφανίζεται έτοιμος να πάρει αποφάσεις για προβλήματα τα οποία χρονίζουν. Ένα τέτοιο κλίμα πέρασε και κατά την εδώ παρουσία του, την Παρασκευή στη Θεσσαλονίκη. Όπως σας ενημέρωσα την επομένη, στην ευρεία σύσκεψη που έγινε στο αμαξοστάσιο του μετρό, τέθηκαν στο τραπέζι σχεδόν όλα τα εκκρεμή ζητήματα των συγκοινωνιών της πόλης. Ένα απ' αυτά, το οποίο πάντως πέρασε στα ψιλά, όπως μου λένε, είναι και το ενιαίο ηλεκτρονικό εισιτήριο με το οποίο θα μπορεί ο επιβάτης να μετακινείται, τόσο με το μετρό, όσο και με τον ΟΑΣΘ.

Οι τακτικοί αναγνώστες της στήλης γνωρίζουν ότι το θέμα αυτό είναι κολλημένο εδώ πάρα πολλούς μήνες. Το μετρό εκπονεί το δικό του ηλεκτρονικό εισιτήριο για τη βασική γραμμή. Ο ΟΑΣΘ περιμένει την υλοποίηση του πολύπαθου διαγωνισμού για τον ψηφιακό μετασχηματισμό του, στον οποίο περιλαμβάνεται και ηλεκτρονικό εισιτήριο, μαζί και με χάρτινα. Για δε τη γραμμή του μετρό προς Καλαμαριά, προβλέπεται να σχεδιαστεί άλλο εισιτήριο. Δηλαδή, μύλος! Προκειμένου να αποφευχθεί το μπάχαλο, εδώ και λίγους μήνες καταβάλλεται προσπάθεια τα τρία αυτά εισιτήρια να γίνουν ένα ώστε να μπορεί ο επιβάτης με το ίδιο εισιτήριο, να μετακινείται παντού. Η προσπάθεια αυτή, όμως, δεν έχει αποδώσει προς το παρόν καθώς οι συνεννοήσεις μεταξύ των διαφόρων εμπλεκομένων, κινούνται με βραδείς ρυθμούς.

Επ' ευκαιρία, είδα προχθές ένα ρεπορτάζ στην ΕΡΤ σύμφωνα με το οποίο το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προσανατολίζεται να βάλει τέλος στα χάρτινα εισιτήρια στις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας προκειμένου να πατάξει το φαινόμενο της λαθρεπιβίβασης, αλλά και για να διευκολύνει το επιβατικό κοινό να βρει εισιτήριο κυρίως στα λεωφορεία και στα τρόλεϊ, όπου δεν υπάρχει εκδοτήριο στις στάσεις. Σύμφωνα με το ρεπορτάζ το νέο σύστημα θα γίνεται μέσω μίας υπηρεσίας, που λειτουργεί ως tap & pay. Δηλαδή θα πρόκειται για μία εφαρμογή μέσω της οποίας ο επιβάτης θα μπορεί να μεταφέρει χρήματα από τον τραπεζικό του λογαριασμό είτε στο κινητό του είτε σε κάποια τραπεζική κάρτα και μέσω αυτής να κάνει μία ανέπαφη συναλλαγή και έτσι θα περνάει τις μπάρες του μετρό ή θα χτυπάει το αντίτιμο του εισιτηρίου στα μηχανήματα επικύρωσης σε λεωφορεία και τρόλεϊ.

Με αφορμή αυτό το ρεπορτάζ θυμήθηκα ότι στη ΔΕΘ του 2021, όταν ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης κατά την περιοδεία του στα περίπτερα, είχε περάσει από το σταντ του ΟΑΣΘ, ο τότε πρόεδρος του Οργανισμού Γιώργος Σκόδρας τού είχε παρουσιάσει ένα ηλεκτρονικό εισιτήριο, παρόμοιο με αυτό που σκέφτεται τώρα να καθιερώσει το υπουργείο στην Αθήνα. Μάλιστα, ο Μητσοτάκτης ήταν ο πρώτος ο οποίος, έστω και εικονικά, έκανε χρήση εκείνου του ηλεκτρονικού εισιτηρίου το οποίο είχε και τη φωτογραφία του (ανάλογο υπήρξε και για τον Καραμανλή). Είχε ειπωθεί, μάλιστα τότε, ότι ο νέος αυτός πρωτοποριακός τρόπος άυλης μετακίνησης επρόκειτο να εφαρμοστεί μέσα τις επόμενες ημέρες ή εβδομάδες. Έκτοτε παρήλθαν σχεδόν δύο χρόνια, αλλά το ηλεκτρονικό εισιτήριο, παρότι έτοιμο, παραμένει ακόμη στα συρτάρια του ΟΑΣΘ.

Όπως είχε εξηγηθεί τότε στον πρωθυπουργό, αλλά και στον τότε υπουργό Καραμανλή, ο επιβάτης θα είχε τη δυνατότητα να μετακινείται χωρίς να χρειάζεται να προμηθευτεί εισιτήριο από κάποιο εκδοτήριο ή από τα αυτόματα εκδοτικά μηχανήματα εντός των λεωφορείων. Θα μπορεί να επιβιβάζεται στο λεωφορείο με τη χρήση μόνον της πιστωτικής ή χρεωστικής κάρτας του και ειδικό ακυρωτικό μηχάνημα το οποίο θα τοποθετηθεί σε κάθε όχημα θα μπορεί να διαβάζει την πιστωτική ή χρεωστική κάρτα, χρεώνοντάς την αυτομάτως με το αντίτιμο του εισιτηρίου. Επίσης, η ίδια συναλλαγή θα μπορούσε να γίνει μέσω ειδικής εφαρμογής στο κινητό. Εν κατακλείδι, όλα αυτά, τα οποία σχεδιάζονται τώρα για τα λεωφορεία της Αθήνας, στον ΟΑΣΘ υπάρχουν εδώ και δύο χρόνια, αλλά ποτέ δεν υλοποιήθηκαν.

Σαν τους μητροπολίτες

Μέχρι τώρα γνωρίζαμε ότι στην Ελλάδα, ισόβια θητεία έχουν μόνον οι μητροπολίτες. Φαίνεται πως πλέον, το δικαίωμα αυτό, αποκτούν και οι πρόεδροι των Επιμελητηρίων. Προς τα εκεί φαίνεται να οδεύει το πράγμα για τους προέδρους των Επιμελητηρίων μετά την ψήφιση διάταξης την περασμένη εβδομάδα με την οποία οι εκλογές για την ανάδειξη νέων διοικήσεων στα Επιμελητήρια, που επρόκειτο να γίνουν τον προσεχή Νοέμβριο, Δεκέμβριο, μετατίθενται για ένα χρόνο, σε ημερομηνία μεταξύ της 15/11/2024 και της 15/12/2024, αναλόγως των αποφάσεων των κατά τόπους Επιμελητηρίων.

Θυμίζω ότι αυτή είναι η τρίτη στη σειρά αναβολή. Είχαν προηγηθεί αυτές του 2021 λόγω του κορωνοϊού, που ήταν ένας πράγματι σοβαρός λόγος, και του 2022 λόγω της ενεργειακής κρίσης, που αποτελούσε προφανώς πρόφαση. Ο λόγος που επικαλέστηκε η κυβέρνηση γι' αυτήν την τρίτη αναβολή είναι η χρονική εγγύτητα των επιμελητηριακών εκλογών του Δεκεμβρίου με τις αυτοδιοικητικές εκλογές του Οκτωβρίου. Τουλάχιστον αυτό επικαλέστηκαν, με επιστολές τους, πρόεδροι και μέλη των διοικήσεων των Επιμελητηρίων, τονίζοντας ότι υποψήφιοι και στις δύο εκλογές θα έχουν λίγο χρόνο προετοιμασίας για τις δεύτερες, αυτές των Επιμελητηρίων. Ωστόσο, υπάρχουν και στελέχη Επιμελητηρίων που έχουν εκφράσει την έντονη διαφωνία τους με τη νέα αναβολή, κάνοντας λόγο για απαξίωση και εργαλειοποίηση του θεσμού.

Κατά της αναβολής είχε ταχθεί και ο πρόεδρος του ΕΒΕΘ και συγχρόνως πρόεδρος της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων, Γιάννης Μασούτης. Όμως, το Μέγαρο Μαξίμου είχε διαφορετική προσέγγιση. Θυμίζω ότι οι σημερινές διοικήσεις είχαν εκλεγεί το 2017, με θητεία ως το 2021. Επίσης, σχεδόν το 90% των διοικήσεων των Επιμελητηρίων ανά την Ελλάδα ελέγχεται από τη Νέα Δημοκρατία, ενώ υπάρχουν πρόεδροι που έχουν συμπληρώσει είκοσι και τριάντα χρόνια θητείας. Ξεπέρασαν και τους μητροπολίτες δηλαδή.

Συνωστισμός “γαλάζιων”

Μόλις έναν μήνα έχουν μπροστά τους οι υποψήφιοι δήμαρχοι για να καταθέσουν στα Πρωτοδικεία τους συνδυασμούς τους, καθώς η σχετική ημερομηνία λήγει στις 31 Αυγούστου. Εξ ου και τις τελευταίες εβδομάδες οι ζυμώσεις έχουν ενταθεί. Θα σας πάω στο δήμο Δέλτα όπου παρατηρείται μεγάλη κινητικότητα στο “γαλάζιο” στρατόπεδο. Θυμίζω ότι τον περασμένο Μάρτιο ανακοίνωσε την υποψηφιότητά της η Γερακίνα Μπισμπινά η οποία μάλιστα παραιτήθηκε από την Περιφέρεια όπου ήταν πρόεδρος της Μητροπολιτικής Επιτροπής. Μαζί της, μαθαίνω, συντάσσεται και ο Σπύρος Σταματάκης ο οποίος το 2019 είχε πάρει 9,39%, αλλά στη συνέχεια εντάχθηκε στη διοίκηση του Γιάννη Ιωαννίδη καταλαμβάνοντας τη θέση του προέδρου της ΔΕΥΑ, την οποία κατέχει ως και σήμερα παρότι δεν θα υποστηρίξει τον νυν δήμαρχο!

Από τον “γαλάζιο” χώρο ανακοίνωσε υποψηφιότητα πριν από λίγες εβδομάδες και ο Νάκος Δημητριάδης, ο οποίος διατηρεί λογιστικό γραφείο στη Σίνδο. Μαζί του συντάσσονται αρκετά στελέχη της παράταξης του τέως δημάρχου Μίμη Δημητριάδη, καθώς και ο Γιώργος Γλώσσης ο οποίος το 2019 ήταν υποψήφιος, λαμβάνοντας 20,52%, αλλά στη συνέχεια έγινε αντιδήμαρχος του Ιωαννίδη, θέση που διατήρησε ως και πριν από λίγες ημέρες. Το ερώτημα είναι εάν έπειτα απ' όλα αυτά, θα επιμείνει στην υποψηφιότητά του ο επίσης “γαλάζιος”, μικροβιολόγος Κώστας Μανωλόπουλος.

Κατά τα άλλα, ο δήμαρχος Ιωαννίδης συγκροτεί το συνδυασμό του, αισιοδοξώντας ότι θα σπάσει την παράδοση που υπάρχει στον συγκεκριμένο δήμο, που θέλει τον εκάστοτε δήμαρχο να μην μπορεί να επανεκλεγεί. Υποψήφιο θα κατεβάσει και η Λαϊκή Συσπείρωση, πιθανότατα και πάλι τη Λίνα Χατζηκυριάκου, ενώ ο ΣΥΡΙΖΑ δύσκολα θα καταφέρει να κάνει δικό του συνδυασμό.

Μπήκε με φόρα στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ο νέος υπουργός Χρήστος Σταϊκούρας και, σε αντίθεση με τον προκάτοχό του, εμφανίζεται έτοιμος να πάρει αποφάσεις για προβλήματα τα οποία χρονίζουν. Ένα τέτοιο κλίμα πέρασε και κατά την εδώ παρουσία του, την Παρασκευή στη Θεσσαλονίκη. Όπως σας ενημέρωσα την επομένη, στην ευρεία σύσκεψη που έγινε στο αμαξοστάσιο του μετρό, τέθηκαν στο τραπέζι σχεδόν όλα τα εκκρεμή ζητήματα των συγκοινωνιών της πόλης. Ένα απ' αυτά, το οποίο πάντως πέρασε στα ψιλά, όπως μου λένε, είναι και το ενιαίο ηλεκτρονικό εισιτήριο με το οποίο θα μπορεί ο επιβάτης να μετακινείται, τόσο με το μετρό, όσο και με τον ΟΑΣΘ.

Οι τακτικοί αναγνώστες της στήλης γνωρίζουν ότι το θέμα αυτό είναι κολλημένο εδώ πάρα πολλούς μήνες. Το μετρό εκπονεί το δικό του ηλεκτρονικό εισιτήριο για τη βασική γραμμή. Ο ΟΑΣΘ περιμένει την υλοποίηση του πολύπαθου διαγωνισμού για τον ψηφιακό μετασχηματισμό του, στον οποίο περιλαμβάνεται και ηλεκτρονικό εισιτήριο, μαζί και με χάρτινα. Για δε τη γραμμή του μετρό προς Καλαμαριά, προβλέπεται να σχεδιαστεί άλλο εισιτήριο. Δηλαδή, μύλος! Προκειμένου να αποφευχθεί το μπάχαλο, εδώ και λίγους μήνες καταβάλλεται προσπάθεια τα τρία αυτά εισιτήρια να γίνουν ένα ώστε να μπορεί ο επιβάτης με το ίδιο εισιτήριο, να μετακινείται παντού. Η προσπάθεια αυτή, όμως, δεν έχει αποδώσει προς το παρόν καθώς οι συνεννοήσεις μεταξύ των διαφόρων εμπλεκομένων, κινούνται με βραδείς ρυθμούς.

Επ' ευκαιρία, είδα προχθές ένα ρεπορτάζ στην ΕΡΤ σύμφωνα με το οποίο το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προσανατολίζεται να βάλει τέλος στα χάρτινα εισιτήρια στις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας προκειμένου να πατάξει το φαινόμενο της λαθρεπιβίβασης, αλλά και για να διευκολύνει το επιβατικό κοινό να βρει εισιτήριο κυρίως στα λεωφορεία και στα τρόλεϊ, όπου δεν υπάρχει εκδοτήριο στις στάσεις. Σύμφωνα με το ρεπορτάζ το νέο σύστημα θα γίνεται μέσω μίας υπηρεσίας, που λειτουργεί ως tap & pay. Δηλαδή θα πρόκειται για μία εφαρμογή μέσω της οποίας ο επιβάτης θα μπορεί να μεταφέρει χρήματα από τον τραπεζικό του λογαριασμό είτε στο κινητό του είτε σε κάποια τραπεζική κάρτα και μέσω αυτής να κάνει μία ανέπαφη συναλλαγή και έτσι θα περνάει τις μπάρες του μετρό ή θα χτυπάει το αντίτιμο του εισιτηρίου στα μηχανήματα επικύρωσης σε λεωφορεία και τρόλεϊ.

Με αφορμή αυτό το ρεπορτάζ θυμήθηκα ότι στη ΔΕΘ του 2021, όταν ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης κατά την περιοδεία του στα περίπτερα, είχε περάσει από το σταντ του ΟΑΣΘ, ο τότε πρόεδρος του Οργανισμού Γιώργος Σκόδρας τού είχε παρουσιάσει ένα ηλεκτρονικό εισιτήριο, παρόμοιο με αυτό που σκέφτεται τώρα να καθιερώσει το υπουργείο στην Αθήνα. Μάλιστα, ο Μητσοτάκτης ήταν ο πρώτος ο οποίος, έστω και εικονικά, έκανε χρήση εκείνου του ηλεκτρονικού εισιτηρίου το οποίο είχε και τη φωτογραφία του (ανάλογο υπήρξε και για τον Καραμανλή). Είχε ειπωθεί, μάλιστα τότε, ότι ο νέος αυτός πρωτοποριακός τρόπος άυλης μετακίνησης επρόκειτο να εφαρμοστεί μέσα τις επόμενες ημέρες ή εβδομάδες. Έκτοτε παρήλθαν σχεδόν δύο χρόνια, αλλά το ηλεκτρονικό εισιτήριο, παρότι έτοιμο, παραμένει ακόμη στα συρτάρια του ΟΑΣΘ.

Όπως είχε εξηγηθεί τότε στον πρωθυπουργό, αλλά και στον τότε υπουργό Καραμανλή, ο επιβάτης θα είχε τη δυνατότητα να μετακινείται χωρίς να χρειάζεται να προμηθευτεί εισιτήριο από κάποιο εκδοτήριο ή από τα αυτόματα εκδοτικά μηχανήματα εντός των λεωφορείων. Θα μπορεί να επιβιβάζεται στο λεωφορείο με τη χρήση μόνον της πιστωτικής ή χρεωστικής κάρτας του και ειδικό ακυρωτικό μηχάνημα το οποίο θα τοποθετηθεί σε κάθε όχημα θα μπορεί να διαβάζει την πιστωτική ή χρεωστική κάρτα, χρεώνοντάς την αυτομάτως με το αντίτιμο του εισιτηρίου. Επίσης, η ίδια συναλλαγή θα μπορούσε να γίνει μέσω ειδικής εφαρμογής στο κινητό. Εν κατακλείδι, όλα αυτά, τα οποία σχεδιάζονται τώρα για τα λεωφορεία της Αθήνας, στον ΟΑΣΘ υπάρχουν εδώ και δύο χρόνια, αλλά ποτέ δεν υλοποιήθηκαν.

Σαν τους μητροπολίτες

Μέχρι τώρα γνωρίζαμε ότι στην Ελλάδα, ισόβια θητεία έχουν μόνον οι μητροπολίτες. Φαίνεται πως πλέον, το δικαίωμα αυτό, αποκτούν και οι πρόεδροι των Επιμελητηρίων. Προς τα εκεί φαίνεται να οδεύει το πράγμα για τους προέδρους των Επιμελητηρίων μετά την ψήφιση διάταξης την περασμένη εβδομάδα με την οποία οι εκλογές για την ανάδειξη νέων διοικήσεων στα Επιμελητήρια, που επρόκειτο να γίνουν τον προσεχή Νοέμβριο, Δεκέμβριο, μετατίθενται για ένα χρόνο, σε ημερομηνία μεταξύ της 15/11/2024 και της 15/12/2024, αναλόγως των αποφάσεων των κατά τόπους Επιμελητηρίων.

Θυμίζω ότι αυτή είναι η τρίτη στη σειρά αναβολή. Είχαν προηγηθεί αυτές του 2021 λόγω του κορωνοϊού, που ήταν ένας πράγματι σοβαρός λόγος, και του 2022 λόγω της ενεργειακής κρίσης, που αποτελούσε προφανώς πρόφαση. Ο λόγος που επικαλέστηκε η κυβέρνηση γι' αυτήν την τρίτη αναβολή είναι η χρονική εγγύτητα των επιμελητηριακών εκλογών του Δεκεμβρίου με τις αυτοδιοικητικές εκλογές του Οκτωβρίου. Τουλάχιστον αυτό επικαλέστηκαν, με επιστολές τους, πρόεδροι και μέλη των διοικήσεων των Επιμελητηρίων, τονίζοντας ότι υποψήφιοι και στις δύο εκλογές θα έχουν λίγο χρόνο προετοιμασίας για τις δεύτερες, αυτές των Επιμελητηρίων. Ωστόσο, υπάρχουν και στελέχη Επιμελητηρίων που έχουν εκφράσει την έντονη διαφωνία τους με τη νέα αναβολή, κάνοντας λόγο για απαξίωση και εργαλειοποίηση του θεσμού.

Κατά της αναβολής είχε ταχθεί και ο πρόεδρος του ΕΒΕΘ και συγχρόνως πρόεδρος της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων, Γιάννης Μασούτης. Όμως, το Μέγαρο Μαξίμου είχε διαφορετική προσέγγιση. Θυμίζω ότι οι σημερινές διοικήσεις είχαν εκλεγεί το 2017, με θητεία ως το 2021. Επίσης, σχεδόν το 90% των διοικήσεων των Επιμελητηρίων ανά την Ελλάδα ελέγχεται από τη Νέα Δημοκρατία, ενώ υπάρχουν πρόεδροι που έχουν συμπληρώσει είκοσι και τριάντα χρόνια θητείας. Ξεπέρασαν και τους μητροπολίτες δηλαδή.

Συνωστισμός “γαλάζιων”

Μόλις έναν μήνα έχουν μπροστά τους οι υποψήφιοι δήμαρχοι για να καταθέσουν στα Πρωτοδικεία τους συνδυασμούς τους, καθώς η σχετική ημερομηνία λήγει στις 31 Αυγούστου. Εξ ου και τις τελευταίες εβδομάδες οι ζυμώσεις έχουν ενταθεί. Θα σας πάω στο δήμο Δέλτα όπου παρατηρείται μεγάλη κινητικότητα στο “γαλάζιο” στρατόπεδο. Θυμίζω ότι τον περασμένο Μάρτιο ανακοίνωσε την υποψηφιότητά της η Γερακίνα Μπισμπινά η οποία μάλιστα παραιτήθηκε από την Περιφέρεια όπου ήταν πρόεδρος της Μητροπολιτικής Επιτροπής. Μαζί της, μαθαίνω, συντάσσεται και ο Σπύρος Σταματάκης ο οποίος το 2019 είχε πάρει 9,39%, αλλά στη συνέχεια εντάχθηκε στη διοίκηση του Γιάννη Ιωαννίδη καταλαμβάνοντας τη θέση του προέδρου της ΔΕΥΑ, την οποία κατέχει ως και σήμερα παρότι δεν θα υποστηρίξει τον νυν δήμαρχο!

Από τον “γαλάζιο” χώρο ανακοίνωσε υποψηφιότητα πριν από λίγες εβδομάδες και ο Νάκος Δημητριάδης, ο οποίος διατηρεί λογιστικό γραφείο στη Σίνδο. Μαζί του συντάσσονται αρκετά στελέχη της παράταξης του τέως δημάρχου Μίμη Δημητριάδη, καθώς και ο Γιώργος Γλώσσης ο οποίος το 2019 ήταν υποψήφιος, λαμβάνοντας 20,52%, αλλά στη συνέχεια έγινε αντιδήμαρχος του Ιωαννίδη, θέση που διατήρησε ως και πριν από λίγες ημέρες. Το ερώτημα είναι εάν έπειτα απ' όλα αυτά, θα επιμείνει στην υποψηφιότητά του ο επίσης “γαλάζιος”, μικροβιολόγος Κώστας Μανωλόπουλος.

Κατά τα άλλα, ο δήμαρχος Ιωαννίδης συγκροτεί το συνδυασμό του, αισιοδοξώντας ότι θα σπάσει την παράδοση που υπάρχει στον συγκεκριμένο δήμο, που θέλει τον εκάστοτε δήμαρχο να μην μπορεί να επανεκλεγεί. Υποψήφιο θα κατεβάσει και η Λαϊκή Συσπείρωση, πιθανότατα και πάλι τη Λίνα Χατζηκυριάκου, ενώ ο ΣΥΡΙΖΑ δύσκολα θα καταφέρει να κάνει δικό του συνδυασμό.

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία